Vize naší dálniční sítě

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Jaroslav »

Pime píše:Co takhle R 11 z Opavy do Hradce nejake nejdelsi tunely v Jesenikach kousek to vemem pres Polsko a je to z Ostravy do Prahy za 1,5.To bybylo co?
Myslím že přes Jeseníky by vedení trasy tunelem bylo zbytečné - cesta kolem Jeseníků je kratší. Váš návrh trasy přes Polsko by představoval další zbytečnou zajížďku - nejkratší spojnice HK a Opavy vede po území ČR. Celkově Vašemu návrhu nerozumím.
Pime
Příspěvky: 342
Registrován: 5.4.2010 15:40:55

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Pime »

Byla to tak reces. vize Opava Bruntal kousilinek Polska Rychnov n. Kneznou,Hradec Kralove. 100 miliard A je to :kladivo:
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od kalanis »

No, táhnout tu spojku přes Kladsko by nebylo od věci. :D V Čechách je to přes moc kopců a obchvat Náchod je v poměru k nim sranda.
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Jaroslav »

No a protože se nám to tady od Lennyho banu už tolik nerozproudilo, pokusím se o mírně provokativní dotaz:

Proč si myslíte, že je koncepce rozvoje dálniční sítě ČR tak vzdálená od návrhů génia pana Bati -viz přiložený obrázek?

díky za názory... :)
Přílohy
Dálnice Baťa.png
Dálnice Baťa.png (246.59 KiB) Zobrazeno 13118 x
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od JirkaS »

Protože ten jeho návrh zas tak geniální není. Respektive on je vymyšlen jako páteřní trasa z hlediska tranzitní dopravy (ze Zlína do celého světa :-) ). Ale i dnes tranzit tvoří tak 20% zatížení dálnice (a to nadáváme na kamiony), zbytek je osobní doprava mezi městy a dost tvoří dojíždění z okolí velkých měst. Dálnice se staví v podstatě jako náhrada přetížených současných komunikací. O D19 tady sice diskutujeme, její význam nikdo nepopírá, ale také je jasné, že by to nejzatíženější komunikace rozhodně nebyla.
miho
Příspěvky: 244
Registrován: 6.6.2010 16:23:33
Bydliště: Spořilov

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od miho »

:P Protože Praha je srdcem a pupkem České republiky. :P Všechny dálnice musejí začínat v Praze. :P (Jen ta D2 se nám vymkla :( , s D47 jsme si poradili )
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od JirkaS »

miho píše: (Jen ta D2 se nám vymkla :( , s D47 jsme si poradili )
D2 se vymkla jen díky byrokratické chybě. Původně měla vést z Prahy do Blavy D2 a D1 by si celou Praha nechala pro sebe pro PO :-)
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Sosa »

Ono se stačí podívat na intenzity, největší jsou kolem měst a ty ten návrh moc nepotkává. Pro dnešní situaci je na nic.
Vizi
Příspěvky: 434
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Vizi »

Sosa píše:Pro dnešní situaci je na nic.
A to je podstatou marné snahy porovnávat historické návrhy se současnými potřebami, v době kdy tyto návrhy zpravidla vznikaly patrně ani největší optimista/pesimista (nehodící se škrtněte) nepředpokládal dnešní charakter dopravy. Mám tím na mysli především fakt, že v době kdy Baťa vydal svojí knihu by asi jen těžko někdo odhadoval, že doprava zboží na delší vzdálenosti bude rovněž dominantou silniční dopravy, ostatně o tom svědčí i tahle verze Baťovy mapy. No a jako další je nutné brát v úvahu fakt, že naše republika se nám poněkud smrskla.

Nicméně mně osobně se ale taky tenhle Baťův návrh moc nezdá a když už bych si měl vybrat, tak se mi víc líbila varianta dvou dálnic, severní a jižní. A úplně nejvíc se mi líbí poválečný systém silnic I. a II. třídy, ten byl v principu takřka dokonalý, jen se s vývojem času začaly upřednostňovat některé silnice na úkor jiných, čímž např. vznikl stávající pražský špunt (zaplať nejvyšší za ty dary, že už konečně povolil) kdy prostě ideální cesta z východu na západ vede téměř vždy přes Prahu :crazy:
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Lenny
Autor
Příspěvky: 10801
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Lenny »

JirkaS píše:D2 se vymkla jen díky byrokratické chybě. Původně měla vést z Prahy do Blavy D2 a D1 by si celou Praha nechala pro sebe pro PO
Existuje nějaký podklad pro toto tvrzení?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:
JirkaS píše:D2 se vymkla jen díky byrokratické chybě. Původně měla vést z Prahy do Blavy D2 a D1 by si celou Praha nechala pro sebe pro PO
Existuje nějaký podklad pro toto tvrzení?
Samozřejmě že existuje a už to tu na stránkách několikrát proběhlo - je to v publikaci Dálnice 1967-2007, mapa na straně 7. Původně bylo číslo 1 vyhrazeno pro PO, číslo 2 pro dálnici Praha - Humpolec na níž navazovala I/2 až do Bratislavy. Vše podle poválečného číslování silnic, které v podstatě platí dodnes. Jenže v roce 1963 soudruzi označili 1. stavěnou dálnici jako D1, možná i proto, že ji opět naplánovali přes celou republiku, zatímco po válce se počítalo jen s dostavbou rozestavěné části.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10801
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Lenny »

To sice ano, ale i tam měla vést D2 v trase Praha - Brno - SSSR.

To je zajímavá otázka, kdy se objevilo číslo D1. Např. v létě 1960 se mluví ještě o dálnici Západ - Východ v trase Praha - Brno - SSSR. V investičním úkolů z liistopadu 1958 taky není uvedeno žádné číslo, označení je stejné.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:To sice ano, ale i tam měla vést D2 v trase Praha - Brno - SSSR..
Já si myslím, že krátce po válce musela být doba, kdy se s celou dálnicí Praha - východní hranice nepočítalo. Po válce byl přece úsek u Zástřizel odepsán a jednalo se jen o dostavbě Praha - Humpolec. V té době vzniklo současné číslování silnic a jako jeden tah byla vybrána spojnice Praha - Bratislava. Pokud by se následně dálnice Praha - hranice SSSR měla přizpůsobit tehdejšímu číslování, rozpadla by se na 4 úseky: D2 Praha-Brno (-Bratislava), D50 Brno-Trenčín, D61(Bratislava)-Trenčín-Žilina a D18 Žilina - hranice SSSR. To by bylo dost nepraktické. Pro páteřní dálnici je samozřejmě jedno číslo vhodnější, takže se v roce 1963 číslování upravilo nezávisle na stávající síti (zvlášť když z I/1 nestál ani km), stejně jako u D11, která u Hradce trasu I/11 také opouští. Jen se měl zároveň v plánech přečíslovat PO.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10801
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Lenny »

Myšlenka je to zajímavá :) S využitím dálnice přes Chřiby se počítalo, jak již napsal Vizi, tak pro nějakou silnici pro napojení Zlína.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:S využitím dálnice přes Chřiby se počítalo, jak již napsal Vizi, tak pro nějakou silnici pro napojení Zlína.
A klidně by ten úsek mohl být součástí I/49 a do systému by to zapadlo :-) Ale pro vedení dálnice už byl nevhodný.
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Jaroslav »

Sosa píše:Ono se stačí podívat na intenzity, největší jsou kolem měst a ty ten návrh moc nepotkává. Pro dnešní situaci je na nic.
No.... když to je právě ten základní omyl.... Základní myšlenkou Baťova návrhu (stejně jako důvodu celého úspěchu jeho podnikání) bylo vytvoření jednotného ekonomického prostoru, což je úkol daleko důležitější než přeprava kapacit. Mimochodem, v době návrhu se předpokládalo, že například Praha bude mít 2 miliony obyvatel - a přesto tam dálnice plánována nebyla....
Nic proti projektantům kteří návrhy dnešní sítě připravili... ale asi tuším proč žádný z nich nedokázal vybudovat nadnárodní koncern...
Vizi
Příspěvky: 434
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Vizi »

Lenny píše:To je zajímavá otázka, kdy se objevilo číslo D1. Např. v létě 1960 se mluví ještě o dálnici Západ - Východ v trase Praha - Brno - SSSR. V investičním úkolů z liistopadu 1958 taky není uvedeno žádné číslo, označení je stejné.
No a aby to bylo ještě zajímavější, tak mám dokonce mapy, kde je dostavěný první úsek dálnice Praha - Mirošovice označen jako silnice I/3 :) Úseky u Brna pak mají "správné" číslo I/2, nicméně nikde žádné D1 či D2.
JirkaS píše:A klidně by ten úsek mohl být součástí I/49 a do systému by to zapadlo :-)
Přílohy
I49.jpg
I49.jpg (88.36 KiB) Zobrazeno 12584 x
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od adamos »

Vizi píše: No a aby to bylo ještě zajímavější, tak mám dokonce mapy, kde je dostavěný první úsek dálnice Praha - Mirošovice označen jako silnice I/3 :) Úseky u Brna pak mají "správné" číslo I/2, nicméně nikde žádné D1 či D2.
JirkaS píše:A klidně by ten úsek mohl být součástí I/49 a do systému by to zapadlo :-)
To je moc pěkná mapa! Kde se dá vidět?
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
Vizi
Příspěvky: 434
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Vizi »

adamos píše:To je moc pěkná mapa! Kde se dá vidět?
Předpokládám že odpověď "u mě v počítači" asi není to co byste chtěl slyšet, ale musím vás zklamat - nejsem fyzickým vlastníkem tohoto skvostu a tudíž jeho kopii nehodlám dál šířit bez souhlasu skutečného vlastníka. Možná že někdy v budoucnu někde představíme vybrané lahůdky z našich sbírek, ale momentálně ani jeden nemáme čas ani na jejich ofocení :(

Povídaní o Baťovi přesunuto sem
Naposledy upravil(a) Martin z Ostravy dne 5.10.2010 15:48:36, celkem upraveno 1 x.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
radiala
Příspěvky: 395
Registrován: 16.2.2010 13:58:18

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od radiala »

Tak na mapách je už R 12
Kde bude končit budoucnu?Kolíně nebo někde v Pardubicích?
Přílohy
R12.jpg
R12.jpg (136.47 KiB) Zobrazeno 11769 x
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Bobek »

Tenhle ocásek tam je namalovaný už hoodně dlouho. Uberte. Povede "až" za Úvaly.
Království a půl princezny za 511.
MPMP
Příspěvky: 3314
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od MPMP »

Bobek píše:Tenhle ocásek tam je namalovaný už hoodně dlouho. Uberte. Povede "až" za Úvaly.
Zatím to vypadá, že "má vést" za Úvaly, že tam skutečně povede (za našich životů) je, bohužel, silně optimistické.
radiala
Příspěvky: 395
Registrován: 16.2.2010 13:58:18

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od radiala »

Kdyby se spojila budoucnu R35 pod Uherskem.Mohla by vzniknout páteřní dálnice.Tu by mělo smysl kdyby D11 + D1 kapacitně zkolabovala.Co dnes není horký budoucnost ukáže jako nutnost.
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Bobek »

Tak samozřejmě, teoreticky ji můžeme protáhnout třeba až do Mongolska, já psal o tom, co je v územním plánu. ;)
Království a půl princezny za 511.
vit.spinka
Příspěvky: 48
Registrován: 22.9.2010 16:43:43

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od vit.spinka »

V územním plánu je R12 (oficiálně spíš "Přeložka silnice I/12") ukončena za Úvaly (http://www.mestouvaly.cz/uzemni-plan), kde přechází ve stávající I/12 (a zároveň se připojuje přeložka II/101). Termíny výstavby jsou ve hvězdách, ale podle těch prvních měla být přeložka dokončena 2010.


A zároveň existují úvahy na zkapacitnění I/12 ve stávající stopě až před Kolín:
Návrh zadání pro zpracování zásad územního rozvoje (ZÚR) Středočeského kraje píše:ZÚR prověří potřebu přestavby silnic I/12 v úseku Úvaly – Kolín na čtyřpruh a posoudí význam této trasy pokračující východním směrem na Pardubice. Silnice je součástí hlavní osy osídlení.
Někde byly i termíny, už to nemůžu najít... Ale začít se mělo někdy po roce 2020.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“