Vize naší dálniční sítě

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Sauce, s tím okruhem souhlas, po dostavění severní části si myslím, že bude opravdu na mnoho let plně dostačující. Vzdálenější okruh beru opravdu jako potřebu někdy mezi lety 2040-2050 ze 2 důvodů: jednak odlehčí D0 tranzitu mezi např. D11-D8, D1-D10, D3-D11 (resp. ČB-HK). Navíc to uleví některým jedničkám jako I/16, I/38 pokud se najde takové průchozí trasování, aby to dokázalo nahradit a časově to bylo i rychlejší.

D19 vidím jako potřebnou mnohem dříve a právě jak píšeš, proč ne D20 ale D19 .. já si právě myslím, že je potřeba mezi Plzní a Pískem vést tu dálnici tak, aby pobrala dopravu z obou těch komunikací. Stavby plánované na I/20 mezi Plzní a Pískem mě přijdou naprosto vyhozené peníze, když můžeme dotáhnout D19 k D4 někde nad Písek, tak doprava pojede po dálnici. Poté ji vést směrem k Táboru, tím nahradí I/19 mezi Plzní a Táborem (je potřeba postavit určitě přivaděč z Písku k D19 směr Tábor) a poté z Tábora by měla D19 vést tak nějak podobně jako I/19 pro spojení D3 a D1 potažmo Brna s ČB :kladivo: A super pozitivní efekt je, že nám tím vznikne zároveň dálnice, která pobere celostátní tranzit východ-západ a uleví půlce D1 a hlavně D0 a D5 u Prahy (byť se chystají zkapacitnit - D5 i "zkapacitnit" - severní část D0). Úpravy I/20 mezi Pískem a ČB jsou naprosto v pořádku, a chystá se tam i 3-pruh. :ok:

Je nutné si ale říct, že pokud se chce nějaká D19 postavit v příští dekádě 20-30, tak by se mělo s vyhledáváním trasy začít co nejdřív, protože ZUR a podobné věci budou určitě na dlouho, nevím o žádné takhle nové dálnici na našem území, která by zatím v PUR nebyla. :kladivo:

Zbývající dálnice z """nové koncepce""" opravdu nejsou potřeba tolik, v současnosti je tato doprava vedena po dálnicích či silnicích první třídy, na kterých jsou v plánu dělat obchvaty a kapacitně na 2-pruh určitě stačí.
outdoor
Příspěvky: 119
Registrován: 6.4.2011 20:20:50
Bydliště: Plzeň-jih

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od outdoor »

Aram96 píše: ...
D19 vidím jako potřebnou mnohem dříve a právě jak píšeš, proč ne D20 ale D19 .. já si právě myslím, že je potřeba mezi Plzní a Pískem vést tu dálnici tak, aby pobrala dopravu z obou těch komunikací. Stavby plánované na I/20 mezi Plzní a Pískem mě přijdou naprosto vyhozené peníze, když můžeme dotáhnout D19 k D4 někde nad Písek, tak doprava pojede po dálnici. Poté ji vést směrem k Táboru, tím nahradí I/19 mezi Plzní a Táborem (je potřeba postavit určitě přivaděč z Písku k D19 směr Tábor) a poté z Tábora by měla D19 vést tak nějak podobně jako I/19 pro spojení D3 a D1 potažmo Brna s ČB :kladivo: A super pozitivní efekt je, že nám tím vznikne zároveň dálnice, která pobere celostátní tranzit východ-západ a uleví půlce D1 a hlavně D0 a D5 u Prahy (byť se chystají zkapacitnit - D5 i "zkapacitnit" - severní část D0). Úpravy I/20 mezi Pískem a ČB jsou naprosto v pořádku, a chystá se tam i 3-pruh. :ok:
...
Tak já si zase myslím, že by bylo lepší to stavět ve stopě I/20 od Plzně až po Písek před Písek to odklonit na směr Tábor -Humpolec (současná I/29 a I/19).
Prostě se nedržet za každou cenu silnice I/19.
Varianta mezi 19 a 20 mi taky nepřijde moc šťastná, nebude se to celé stavět na jeden zátah, alternativní objízdné cesty po okolních silničkách, málo osídlené území, atd atd.
Mělo by plnit funkci nejen tranzitní, ale i pro lokální dopravu a víme jaké je silniční spojení ČB-Plz.

Někdy si říkám, že se tam musí plánovat něco velkého, když se nestaví ani jeden obchvat obce na celé trase ( Sedlice, Kasejovice, Chválenice, Losiná, ..)
kollma
Příspěvky: 218
Registrován: 27.12.2013 17:32:57

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od kollma »

Mně osobně přijde varianta mezi I/19 a I/20 nejlepší. Salámovat se to dát na cca 15 kilometrový úseky, nejdřív zhruba z Blovic k II/177 - tahle silnice má pak směrem na jih pěkný trasování skoro bez obcí, takže by stačily menší úpravy a klidně to může převzít tranzit Plzeň - Písek. Na druhou stranu by se mohla protáhnout I/18 podél současný II/191, takže by vznikla solidní cesta z Plzně do Příbrami. Další úsek k II/174, kde II/173 směrem na Blatnou je už teď krásně široká. A pak zbytek k D4.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

outdoor píše:
Tak já si zase myslím, že by bylo lepší to stavět ve stopě I/20 od Plzně až po Písek před Písek to odklonit na směr Tábor -Humpolec (současná I/29 a I/19).
Prostě se nedržet za každou cenu silnice I/19.
Varianta mezi 19 a 20 mi taky nepřijde moc šťastná, nebude se to celé stavět na jeden zátah, alternativní objízdné cesty po okolních silničkách, málo osídlené území, atd atd.
Mělo by plnit funkci nejen tranzitní, ale i pro lokální dopravu a víme jaké je silniční spojení ČB-Plz.

Někdy si říkám, že se tam musí plánovat něco velkého, když se nestaví ani jeden obchvat obce na celé trase ( Sedlice, Kasejovice, Chválenice, Losiná, ..)
Nějaké obchvaty se chystají, ale tak za 8 let nyní, takže realita tak 10-12 :D Ale ne všechny.

Když by to vedlo jak říkáte, tak nejen, že je zbytečné to vést až přímo k Písku, protože do něj vede D4+I/20 ve 4-pruhu, ale také by to už nebylo tak atraktivní pro dopravu D1-D5. Trasa ve stopě I/20+I/29+I/19 je nyní o cca 10 km kratší něž D1+D0+D5, tudíž úsepora by byla minimální. Ta moje varianta je jakýši kompromis mezi co nejkratším spojením D1 a D5 a D1 a D3 ale zároveň přebere dopravu i mezi Plzní a ČB z I/20. Nevím, co více bychom od takovéto komunikace měli chtít, víc toho snad nejde :kladivo: Ta moje bude +- o 20 km kratší než D1+D0+D5, takže to už je aspoň znatelné, ale také nejspíš jedna nehoda na "jižní dálnici" a pojede to po současné trase.
Pro spojení Strakonic, potažmo I/4 směr na Tábor, by to také vyhovovalo po té mé variantě, jediné, čemu tak moje varianta úplně nesedí, je spojení čistě Písku a Tábora, tam by se muselo postavit pár obchvatů na I/29 a napojit na D19 a vše by se vyřešilo, min. 50-70% současné I/29 by se ale využilo, žádné dlouhé přeložky by potřeba nebyly.
Teď jde o to, jestli je technicky možné to nějak podobně, jak jsem nakreslil, v krajině vést. Obzvláště přechod přes Vltavu/Orlík bude oříšek, protože by vedla přes už poměrně široký tok.
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od mapman »

Problém je i průchod CHKO Brdy, který není nutný a proto je nereálné získat výjimku. Dálnici je potřeba vést k Nepomuku a pak na Blatnou. Písek se dá obejít ze severu a Vltavu překročit u Podolska.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Když by to vedlo cca takhle, tak to se CHKO Brdy vyhýbá, ne ? :)
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalen ... lR95GLafS8
outdoor
Příspěvky: 119
Registrován: 6.4.2011 20:20:50
Bydliště: Plzeň-jih

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od outdoor »

Aram96 píše:Když by to vedlo cca takhle, tak to se CHKO Brdy vyhýbá, ne ? :)
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalen ... lR95GLafS8
CHKO Brdy to mine, ale co ten chudák Zvíkov? ;)

Bych se nad překonáním Vltavy zamyslel i nad současným přemostěním (kudy vede)
Sauce
Příspěvky: 610
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Sauce »

mapman píše:Problém je i průchod CHKO Brdy, který není nutný a proto je nereálné získat výjimku. Dálnici je potřeba vést k Nepomuku a pak na Blatnou. Písek se dá obejít ze severu a Vltavu překročit u Podolska.
Tak pod tohle bych se podepsal.
Honza1
Příspěvky: 312
Registrován: 27.8.2013 11:50:10

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honza1 »

FCB DF - pro dopravní fajnšmekry: studie "Vize dálniční sítě 2050"
Dokument Rozvoj dopravní infrastruktury do roku 2050 je zaměřen na vytváření předpokladů pro další ekonomický rozvoj České republiky a bude sloužit jako jeden z podkladů pro aktualizaci strategií Vlády ČR pro sektor doprava.

https://1url.cz/czJRr
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od vodouch2000 »

Co to má být? Z dokumentu není jasné, kdo ho (pro koho) vypracoval a kdy.
outdoor
Příspěvky: 119
Registrován: 6.4.2011 20:20:50
Bydliště: Plzeň-jih

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od outdoor »

vodouch2000 píše:Co to má být? Z dokumentu není jasné, kdo ho (pro koho) vypracoval a kdy.
Ideální stav.

Nemysli. Když myslíš, tak nepiš. A když píšeš, tak nepodepisuj. A když podepisuješ, tak zapírej. A když nezapřeš, jsi v pr...
prof2
Příspěvky: 212
Registrován: 16.8.2009 9:37:10

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od prof2 »

Aram96 píše:Když by to vedlo cca takhle, tak to se CHKO Brdy vyhýbá, ne ? :)
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalen ... lR95GLafS8
Dovolil jsem si to malinko upravit: https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdal ... Fm95GLabkt
  • Od Tábora je obslouženo Milevsko i Písek, jak jen nejblíž je lze vést trasu k Písku, aniž by došlo k významnému prodloužení. K Písku by se odbočovalo u Oslova, ne v Oltyni.
  • Milevsko na D4 neřešíme, současná I/19 je pro tento účel dostačující.
  • Jižně od Mirotic by došlo k efektivnímu navázání dopravy z jihu - Písek, Strakonice, České Budějovice ve směru Plzeň, Strakonice ve směru Tábor.
  • Efektivně by se napojily i Blatná a Horažďovice
  • U Spáleného Poříčí by byla odbočka na Rožmitál pod Třemšínem a Příbram. Předpokládám přeložení všech silnic, z nichž by stála D19 dopravu, do druhé třídy, takže ke Spálenému Poříčí by se prodloužila I/18.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Souhlasím, takhle nějak jsem to i maloval před časem, neměl jsem to nijak podrobné, ale dá se říct, že přesně takhle to bylo. Až teď po připomínce, že by to mohlo vést jak ta silnice druhé třídy k D4, ale to už je víceméně bez vlivu na celkovou délku.
Podle mě to, co jsi namaloval ty, by bylo asi nejlepší.
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Jaroslav »

Proč vsichni počítáte s trasou Mirotice -Tábor sever? Proč by to nemohlo jít Písek-Bechyně-Planá? To by dávalo větší smysl pro obsluhu jižních čech a “roztažení” (rozuměj nekumulaci) dopravy...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Protože D3 lze prakticky křížit jedině nad Táborem, pod ne .. jeden z možných rychlých argumentů ..
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Jaroslav »

Aram96 píše:Protože D3 lze prakticky křížit jedině nad Táborem, pod ne .. jeden z možných rychlých argumentů ..
A proč by to nešlo mezi Táborem a Sezimovým ústi? Lidl není argument...
Nebo mezi Planou a Košicemi? Proč?

... teď si to maluju... a je to o cca 8 km delší. asi je to blbost...
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od mapman »

No, Jaroslave, blbost to není, těch 8 km navíc může být při zpřesnění trasování obou variant klidně jen pět, ale přináší to zase zkrácení jinde, třeba na trase ČB - Jihlava, a umožňuje to i využít část už existující infrastruktury. A hlavně by to chtělo u některých jiných kolegů při čmárání do mapy.cz zapnout občas zeměpisnou (nebo aspoň turistickou) podkladovou mapu a koukat na výškový profil, aby tam nevycházely zbytečně několikakilometrové tunely a průchody přes chráněná území nebo hustě osídlené venkovské oblasti. Zajížďka pár jednotek kilometrů na dlouhých trasách nehraje žádnou významnou roli, jde spíš o čas jízdy, 8 km je při 80 km/h 6 minut na 160km dlouhé trase, kterou nákladní vozidlo jede 2 hodiny; těch 6 minut ztratí raz dva jen při trochu hustším provozu někde jinde, nebo třeba plně naložený díky nevhodným stoupáním na trase.
Michal R
Příspěvky: 1464
Registrován: 17.4.2009 14:10:52
Bydliště: Děčín - Praha - České Budějovice

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Michal R »

Mapmane, jakkoliv souhlas s tím, že 8 km může být ve finále 5 km, a také že je nutné mít na zřeteli místní geografické i demografické podmínky. To je jasný.
Ale zrovna tady ten kus světa dobře znám, a souhlasím v tomto bodě s Aramem96, že jižně od Tábora to, diplomaticky řešeno, není nejšťastnější řešení. Krom výše uvedených okolností průchod intravilánem, vyšší hustota obcí, taka hlavně VODA ve všechy svých variantách... Zjednodušeně řečeno, jižně od Tábora to vždy bude znamenat dálniční most přes Lužnici a její nivy, a také nutnost se vyhnout rybníkům a blatům. Sorry jako :) ale tam nechceš stavět dálnici...

Severně od Tábora to morfologicky není jiná liga, ale úplně jiný sport. ;)
votas007
Příspěvky: 69
Registrován: 24.12.2019 22:27:08
Bydliště: Mezi D1, D3, (I/3), I/19

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od votas007 »

A hlavně je tam už hotový most přes Jordán a MÚK s D3
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od mapman »

Michal R: Já to ani nemyslel tak, že bych to tudy trasoval, šlo mi jen o demonstraci toho,že prodloužení trasy v jednotkách kilometrů není nijak zásadní problém. Osobně si stojím pořád za svou x let starou malůvkou, ale pokud si chceme hrát na projektanty, tak technicky se dálnice trasovat dá skoro všude, a dva nové hezké mosty přes Lužnici by určitě byly zajímavou dominantou ;) jde jen o to kolik to stojí a jak se to dá kompenzovat. Nicméně z mého pohledu má šanci uspět jen postupné budování podél stávajících koridorů silnic I/20 a I/29, za Táborem I/19.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Anonym »

mapman píše: Nicméně z mého pohledu má šanci uspět jen postupné budování podél stávajících koridorů silnic I/20 a I/29, za Táborem I/19.
Souhlasím. Je to nejjednodušší varianta a obce budou pro, protože se tak zbaví projíždějících kamionů. Pravděpodobně bude většina zanesena již v územních plánech včetně severního obchvatu Písku. Nicméně si nemyslím, že by výsledná cesta šla následně rozšířit na plnohodnotnou dálnici. Pokud by vzrostly intenzity, tak by asi 4 pruhová silnice I třídy nebyl problém.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Ano, děkuji předřečníkům, "průchodné jen nad Táborem" jsem myslel ve smyslu projednatelnosti, ne fyzické průchodnosti. V reálu by tam musel být minimálně jeden hloubený tunel, aby se o tom vůbec někdo bavil, musíte uvažovat tak, že to je/má být/bude dálnice v dnešní době nakreslená na papíře, čili žádné argumenty typu, víte to 50 let, že to tam povede, čili není prakticky možné po někom chtít, aby s dálnici nějak souhlasil. A další argument pro vedení nad Táborem je využitelnost již existující MÚK s D3 i když samozřejmě některé rampy se musí dodělat, a kus současné I/19 a 4-pruhu na I/19 se také použije.

Jinak se domnívám, mapmane, že při vší vůli to bez tunelů nepůjde, buď to totiž na x místech povede hned kousek od obcí (těžko projednatelné) nebo v tunelu dál od obce (drahé), zbývá tedy ještě varianta hloubeného tunelu za obcí, což možná vyjde jako konečné řešení na některých místech. Musíme si ale uvědomit, že to není určitě dálnice, která je potřeba dnes, ani za 5 let, a nechá se pohodlně stavět po částech. Vzhledem k tomu, že některé obchvaty na I/20 jsou v plánu za cca 8-10 let, tak tam bych už stavěl určitě tak, aby to mělo smysl případně pro budoucí dálnici či to bylo rovnou polovičním profilem dálnice, když to vede "v jejím koridoru".
Ono je sice pravda, že 5 km na celkově trase nic neudělá, jenže to přiblížíte tady, pak tam pak tam, máte dohromady 20 a zjistíme, že stará D1 a D5 jsou pořád rychlejší nebo "šul nul". Čili díval bych se právě na celkovou délku D19 mezi D1 a D5, nikoli např. Jihlava-ČB, která je po dálnicích nejrychlejší už dnes bez D19, tam právě 5 km nikomu nepomůže. :)
Jaroslav
Příspěvky: 359
Registrován: 18.3.2009 10:49:10

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Jaroslav »

mapman píše:... Nicméně z mého pohledu má šanci uspět jen postupné budování podél stávajících koridorů silnic I/20 a I/29, za Táborem I/19.
víš... když přesně tohle je podle mne zásadní chyba, která se dnes dělá. Dálnice by neměla kopírovat stávající trasy, ale vytvářet nové, které vytvoří a usměrní toky... jenom tak je možno vytvořit homogenní, vyvážený funkční celek. Úlohou dálnice není pouze zajistit dopravu tam kde je, ale zajistit rovnoměrný rozvoj celého území repuubliky....dostat potenciál i tam, kde dnes není. Dalším faktorem je, že při repektu ke stávajícím trasám nebude možné na mnoha místech dosáhnout potřebných intenzit...

Ostatně proto jsem zvažoval posunutí D19 jižním směrem... tak aby bylo zajištěno lepší propojení jižních Čech jak ve směru od Brna, tak do budoucna od Pardubic - spojení o jehož nutnosti jsem přesvědčen. Obdobně si myslím, že by hypotetická D27 neměla vést z Plzně přímo na Žatec ve stávající trase, ale např. přes Lubenec, tak aby sebrala i tranzit z Plzně na KV...
prof2
Příspěvky: 212
Registrován: 16.8.2009 9:37:10

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od prof2 »

Jaroslav píše:
mapman píše:... Nicméně z mého pohledu má šanci uspět jen postupné budování podél stávajících koridorů silnic I/20 a I/29, za Táborem I/19.
víš... když přesně tohle je podle mne zásadní chyba, která se dnes dělá. Dálnice by neměla kopírovat stávající trasy, ale vytvářet nové, které vytvoří a usměrní toky... jenom tak je možno vytvořit homogenní, vyvážený funkční celek. Úlohou dálnice není pouze zajistit dopravu tam kde je, ale zajistit rovnoměrný rozvoj celého území repuubliky....dostat potenciál i tam, kde dnes není. Dalším faktorem je, že při repektu ke stávajícím trasám nebude možné na mnoha místech dosáhnout potřebných intenzit...
Souhlasím. S tímhle druhem plánování by nikdy nemohla jít D1 na Prahu přímo, ale vedla by kolem HavlBrodu, Kutné Hory a Kolína a nejspíš bychom měli plné ruce práce nejen s její rekonstrukcí jako teď, ale i s přestavbou na třípruh. S tím, že od Kolína / Poděbrad by nejspíš byl potřeba čtyřpruh, protože těžko by vedly dvě dálnice tak daleko rovnoběžně vedle sebe (D1 a D11).

Jako sorry, ale ve mně to "kopírování stávajících tras" za každou cenu vyvolává představu neschopnosti myslet ve velkém. Budiž, nejsem z oboru, a to, co jsem nakreslil jako vedení D19, může být v řadě míst problematické. Ale asi bych vcelku neměl problém, kdyby se to tu posunulo 2 km severně, tu 2km jihozápadně. Cílem je co nejpřímější dálková trasa řešící co největší podíl i regionální dopravy, ale ne do té míry, aby musela za každou cenu směřovat těsně kolem Písku. A myslím si, že by mělo jít o dálnici, i kdyby měla být zprvu postavena jen jako jeden pás. Věřím, že nutnost přístavby druhého pásu by se ukázala hned po dokončení.
Krupp
Příspěvky: 209
Registrován: 4.12.2009 12:44:45
Bydliště: Těšín

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Krupp »

Přesně. Pokud odbočím, např. "historická" trasa přes Kladsko je mrtvá (resp. Poláci s ní nepočítají) a my máme dálnici přes Trutnov, dává smysl vést D43 víc k Mohelnici, napojit obchvat Šumperku, tunel pod ČH sedlem, Jeseník a Opole.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“