Vize naší dálniční sítě
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Vize naší dálniční sítě
Z toho vyplývá, že za 30 let (již ani to ne, ale ať jakože) 800 km páteřní sítě chybí. Tedy 27 km za 1 rok, aby se páteřní dobudovala.
O těch km, které se mají přidat, jsem se nedočetl.
Ani nedočtu, že jo, protože dle p. Mátla: diskutujme, debatujme, propojme železnice a že to je nad kapacity ŘSD.
Takže aby bylo jasný, do 2030 nebude nové nic z toho, co je nad páteřní sítí, protože 1 dekádu trvá než se "nová trasa" zadefinuje a až 1,5 dekády, než se zakopne do země.
To jsem zvědav, co z tohoto se povede realizovat. Jestli se opravdu za dalších 30 let povede vyřešit cestování po osách v kombinaci VRT-dálnice. Alespoň 2-3 trasy. A jestli se povede dokončit těch 800 km a postavit cosi nové z těch dalších km.
O tom, že to bude stát 1 bilion stavebních a jednou tolik přípravných korun se bavit nemusíme, peníze nemusejí být takový problem.
O těch km, které se mají přidat, jsem se nedočetl.
Ani nedočtu, že jo, protože dle p. Mátla: diskutujme, debatujme, propojme železnice a že to je nad kapacity ŘSD.
Takže aby bylo jasný, do 2030 nebude nové nic z toho, co je nad páteřní sítí, protože 1 dekádu trvá než se "nová trasa" zadefinuje a až 1,5 dekády, než se zakopne do země.
To jsem zvědav, co z tohoto se povede realizovat. Jestli se opravdu za dalších 30 let povede vyřešit cestování po osách v kombinaci VRT-dálnice. Alespoň 2-3 trasy. A jestli se povede dokončit těch 800 km a postavit cosi nové z těch dalších km.
O tom, že to bude stát 1 bilion stavebních a jednou tolik přípravných korun se bavit nemusíme, peníze nemusejí být takový problem.
Re: Vize naší dálniční sítě
Tak o té současné síti se vyloženě zmínil, že tu je potřeba dostavět co nejdřív a její velká část by měla být do 2030.
Každopádně bych si tipl, že většina těch nových dálnic bude (a měla by být) spíše zkapacitněním a částečným překládáním stávajících jedniček. A více než dálnic studie přinese spíše 3-pruhových jedniček, to je druhá věc, kterou bych si tipnul.
Za mě osobně by jako dálnice mělo přibýt právě to vzdálené obkroužení Prahy ala D19, D38, D16, aby doprava, která tam nutně nemusí, nenajela ani na D0. A poté už jedině nějaká D13 a propojka mezi D38 a I/37 resp.Pardubicemi pro kapacitní spojení ČB-PCE/HK. Potřebu dalších 4-pruhů už popravdě asi nevidím (ještě když nepočítám ostravskou aglomeraci, ale tam asi nepůjde o nějaké delší tahy) a řekl bych, že více kvalitních jedniček (2/3-pruh s MÚK) místo dálnic, by pomohlo více. Ale je také možné, že už se to po 100 letech pojme opravdu komplexně a prostě bude řečeno, že z jakéhokoli bodu v ČR musí být dojezdový čas do toho a toho města a je jedno čím. Tudíž tam, kde nebude dostupnost k VRT či koridorovým nebo regionálním rychlým tratím, bude plán na dálnici. Potom by se tam mohl objevit nějaký ten tunel pod Sedlem, možná i nějaká D23 vedoucí jihem Vysočiny apod. Obávám se ale, že u nás se takhle uvažovat nikdy nebude a myslím, že bude výhra, když přijdou alespoň s něčím podobným, co jsem naznačil výše.
Každopádně bych si tipl, že většina těch nových dálnic bude (a měla by být) spíše zkapacitněním a částečným překládáním stávajících jedniček. A více než dálnic studie přinese spíše 3-pruhových jedniček, to je druhá věc, kterou bych si tipnul.
Za mě osobně by jako dálnice mělo přibýt právě to vzdálené obkroužení Prahy ala D19, D38, D16, aby doprava, která tam nutně nemusí, nenajela ani na D0. A poté už jedině nějaká D13 a propojka mezi D38 a I/37 resp.Pardubicemi pro kapacitní spojení ČB-PCE/HK. Potřebu dalších 4-pruhů už popravdě asi nevidím (ještě když nepočítám ostravskou aglomeraci, ale tam asi nepůjde o nějaké delší tahy) a řekl bych, že více kvalitních jedniček (2/3-pruh s MÚK) místo dálnic, by pomohlo více. Ale je také možné, že už se to po 100 letech pojme opravdu komplexně a prostě bude řečeno, že z jakéhokoli bodu v ČR musí být dojezdový čas do toho a toho města a je jedno čím. Tudíž tam, kde nebude dostupnost k VRT či koridorovým nebo regionálním rychlým tratím, bude plán na dálnici. Potom by se tam mohl objevit nějaký ten tunel pod Sedlem, možná i nějaká D23 vedoucí jihem Vysočiny apod. Obávám se ale, že u nás se takhle uvažovat nikdy nebude a myslím, že bude výhra, když přijdou alespoň s něčím podobným, co jsem naznačil výše.
-
- Příspěvky: 710
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: Vize naší dálniční sítě
Mnoho věcí bylo také vymyšleno již dávno... Jsou zde nerealizované nápady z první republiky, protektorátu nebo konce čtyřicátých let.... I později se dá něco najít... Akorát se na to zapomnělo...
To, že se k Praze dálnice sbíhají paprskovitě bylo kritizováno již koncem třicátých let... Veškerá doprava se slévá na okruh atd...
To samé je u Brna... To, že bude jih Brna zabubnován dopravou předvídal už Lorenz a navrhnul řešení... různá řešení...
Takže za mně i z minulosti by jsme mohli vytáhnou zajímavá řešení - dálková silnice Kolín - Tábor...Třeba a ještě mnohokrát třeba... A pomohla by...
To, že se k Praze dálnice sbíhají paprskovitě bylo kritizováno již koncem třicátých let... Veškerá doprava se slévá na okruh atd...
To samé je u Brna... To, že bude jih Brna zabubnován dopravou předvídal už Lorenz a navrhnul řešení... různá řešení...
Takže za mně i z minulosti by jsme mohli vytáhnou zajímavá řešení - dálková silnice Kolín - Tábor...Třeba a ještě mnohokrát třeba... A pomohla by...
Re: Vize naší dálniční sítě
Jejda Kolín - Tábor by se mi líbil
Re: Vize naší dálniční sítě
Kolín - Tábor, po válce vyznačeno v podstatě po okreskách jako I/33. Ale nevím, jestli je to tak zásadní směr, jestli náhradou není I/19 + I/38.
Re: Vize naší dálniční sítě
Náhradou by bylo dokončení D0/511 + středočeské D3 objíždět to někde přes havlbrod je nesmyslJirkaS píše:Kolín - Tábor, po válce vyznačeno v podstatě po okreskách jako I/33. Ale nevím, jestli je to tak zásadní směr, jestli náhradou není I/19 + I/38.
Re: Vize naší dálniční sítě
Jde o to, kam jedeš, ne o samotnou cestu z Tábora do Kolína.
-
- Příspěvky: 710
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
Re: Vize naší dálniční sítě
Zda něco bylo/nebylo vyznačeno na okreskách nevím... II/125 ovšem neodpovídá trase v dochovaných plánech...
Dálková silnice Kolín - Tábor měla být další kapacitní komunikací po komunikaci Plzeň - Moravská Ostrava...
S dálnicí Praha - Brno se měla křižovat nedaleko Psářů a měla být i z dnešního pohledu přivaděčem na dálnici... šířka v koruně 11,5 m... Bohužel se na rozdíl od Dálkové silnice Plzeň - Moravská Ostrava nic nezačalo stavět...
Dálková silnice Kolín - Tábor měla být další kapacitní komunikací po komunikaci Plzeň - Moravská Ostrava...
S dálnicí Praha - Brno se měla křižovat nedaleko Psářů a měla být i z dnešního pohledu přivaděčem na dálnici... šířka v koruně 11,5 m... Bohužel se na rozdíl od Dálkové silnice Plzeň - Moravská Ostrava nic nezačalo stavět...
Re: Vize naší dálniční sítě
Když jsme u té II/125, tak prý se uvažuje o přeložce, resp. obchvatu pár vesnic v místě mezi Vlašimí a D1. Nevíte o tom někdo něco, popř. nějaké materiály, kudy by to mělo vést?
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Vize naší dálniční sítě
Dlouhodobě mě štve nekoncepční přístup k silnici I/19, která se postupně s dokončováním D3 stává hlavní tranzitní trasou mezi jihem Čech a Moravou. Zvláště mezi Táborem a Humpolcem je dnes přetížená a obchvaty s úrovňovými kříženími, které se staví jen jako přeložky stávající silnice, jsou naprosto nedostačující hned po otevření, a ještě silnici stále intenzivně využívá zemědělská technika, která nemá alternativu. Na přeložkách se jezdí rychleji, ale předjet se stejně bezpečně nedá... ale ještě nekolik (mnoho) let se budeme patlat s obchvaty jednotlivých obcí, které nic pořádně z pohledu provozu neřeší..
Proto jsem si zkusil naklikat dálnici D19, která podle mě je jediné koncepční řešení a zvláště mezi Táborem a Humpolcem by se měla začít připravovat ihned... tak jen pro zajímavost. Snažil jsem se trasu vést maximálně reálně a vyhýbat se osídlení či potřebě tunelů, sdružovat koridor stavby s VVN, nebo se stávajícími úseky silnice. Neodchyloval jsem se moc od silnic I/19, I/20 a I/29, protože místní při přeložce silnice mimo obce lépe chápou logiku stavby dálnice a dá se stavět po úsecích. Úseky, kde trasu vedu po stávajích dálnicích, bych řešil přistavěním kolektorů, tedy model (2+2)+(2+2).
Celkově me toto trasování dává smysl kvůli dosažení a nasátí maxima meziregionálních vazeb a vedení kolem větších měst. Držet se striktně 1/19 mi smysl kvůli absenci využití pro spojení jako Strakonice/Písek - Plzeň apod., nehledě průchodu skrz CHKO...
https://mapy.cz/s/hehejeguza
Tak jen pro zajímavost.
Proto jsem si zkusil naklikat dálnici D19, která podle mě je jediné koncepční řešení a zvláště mezi Táborem a Humpolcem by se měla začít připravovat ihned... tak jen pro zajímavost. Snažil jsem se trasu vést maximálně reálně a vyhýbat se osídlení či potřebě tunelů, sdružovat koridor stavby s VVN, nebo se stávajícími úseky silnice. Neodchyloval jsem se moc od silnic I/19, I/20 a I/29, protože místní při přeložce silnice mimo obce lépe chápou logiku stavby dálnice a dá se stavět po úsecích. Úseky, kde trasu vedu po stávajích dálnicích, bych řešil přistavěním kolektorů, tedy model (2+2)+(2+2).
Celkově me toto trasování dává smysl kvůli dosažení a nasátí maxima meziregionálních vazeb a vedení kolem větších měst. Držet se striktně 1/19 mi smysl kvůli absenci využití pro spojení jako Strakonice/Písek - Plzeň apod., nehledě průchodu skrz CHKO...
https://mapy.cz/s/hehejeguza
Tak jen pro zajímavost.
Re: Vize naší dálniční sítě
Tohle podepisuju. A určitě nejsi první ani poslední, kdo se snaží nějakou D19 "naklikat". Myslím, že když se tady myšlenka a volání po D19 objevuje prakticky od stvoření fóra, tak na tom asi probůh něco bude a snad se opravdu v plánech objeví. Přesně jak píšeš, především úsek mezi D3 a D1 by se měl realizovat. Poté jsou potřeba přeložky I/20 mezi Plzní a D4 resp. Pískem+ČB. A tak člověka napadne, proč to všechno nepropojit a nemít tak alternativu k D1+D0+D5, jelikož samotný SOKP prostě tento celostátní tranzit přenášet nezvládá.
Jestli se něco jako D19 v té nyní zpracovávané strategii dálnic neobjeví (a to v takové podobě, aby byla konkurencí D1+D0+D5 tudíž v celé délce 4-pruh), tak jsou všechny studie tak leda k h.... Myslím, že v současné dálniční síti není větší "díra" než právě tohle.
Osobně bych uvítal i nějakou S38 mezi D10 a rakouskými hranicemi a S/D13. Ty by stačily v 3-pruhu. A potom, to už bych bral jako doplňkové dálnice, nějakou D16 a dálnici mezi Humpolcem a Pardubice, nahrazující 37+34. Kdyby tohle vzniklo, bude republika propojená dobře i mimo Prahu a to je přesně to, co dálniční síť potřebuje. Nevím, proč jízda mezi ČB a HK má vést po pražském okruhu ..
Jestli se něco jako D19 v té nyní zpracovávané strategii dálnic neobjeví (a to v takové podobě, aby byla konkurencí D1+D0+D5 tudíž v celé délce 4-pruh), tak jsou všechny studie tak leda k h.... Myslím, že v současné dálniční síti není větší "díra" než právě tohle.
Osobně bych uvítal i nějakou S38 mezi D10 a rakouskými hranicemi a S/D13. Ty by stačily v 3-pruhu. A potom, to už bych bral jako doplňkové dálnice, nějakou D16 a dálnici mezi Humpolcem a Pardubice, nahrazující 37+34. Kdyby tohle vzniklo, bude republika propojená dobře i mimo Prahu a to je přesně to, co dálniční síť potřebuje. Nevím, proč jízda mezi ČB a HK má vést po pražském okruhu ..
Re: Vize naší dálniční sítě
Tak mne napadá, že existuje Sdružení za realizaci D3 a proč tedy nezaložit Sdružení za realizaci D19. Jak už jsem tu někde argumentoval, Plzeň - Humpolec kolem Tábora tvoří přeponu trojúhelníku s D1 a D5 a bude (bylo by) nejkratší spojnicí východ - západ, ušetřilo by miliardy na palivu a čas a ulehčilo by pražskému okruhu. Ví někdo, kdo byli ti pánové z oné iniciativy? Mohli by poradit jak na to a jak tomu dát potřebnou publicitu, aby se ŘSD zastydělo a muselo k D19 něco konečně říct....
Re: Vize naší dálniční sítě
Kdyby se stavěla v trase 20, 29 a 19, tak to bude podobně dlouhé, určitě to nebudou úspory v mld apod. Ale IMHO jde o to, že mezi D3 a D1 je to potřeba tak jako tak a nějaká poctivá pořádná silnice by měla být i pro spojení Plzně s ČB. A tudíž se nabízí to postavit a trochu narovnat tak, aby to bylo tudy kratší a rychlejší i právě pro V-Z tranzit.
Re: Vize naší dálniční sítě
Na jaře byla v Dejvicích na Dejvické ulici výstava fotek ohledně odsunu ruských vojáků po revoluci, na začátku devadesátých let. Jeden poutač měl na sobě tuhle mapku. Obtáhnout fixem tah silnice 35 a možná 19, tak by to mohlo obstát. Hlavně spojení do Vídně přes Znojmo a ne přes Mikulov.
Plná velikost TADY
Plná velikost TADY
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Vize naší dálniční sítě
Mě by zajímalo co pak bylo v té "rozvodní" skříňce? Jsem asi OT, ale kdyby tam bylo napojení na světlo a takové světelní body na města A Slovensko s Ostravskem bylo z druhé strany?
Re: PPP na D4 - výstavba
Jen malá otázka pro Martiniho: Dost mne těší, že v odborných kruzích se podle všeho začíná prosazovat D19ka, vedená zhruba mezi I/19 a I/20, tvořící trojúhelník s D1 a D5 a ulehčující Praze a přinášející další výhodné spojení jihu Čech. Vědí už ale stavitelé D4 kde přesně se protne s D19 a mají zajištěno, aby se tam vybudovala plnohodnotná křižovatka dvou dálnic s předstihem a nemuselo se pak prznit hotovou D4?
Re: PPP na D4 - výstavba
V jakých odborných kruzích ? Zatím mně přijde, že to je v hlavě každého druhého přispěvatele zde na fóru, ale nahoře ticho po pěšině.
Re: PPP na D4 - výstavba
ŘSD dle mých informací již zadalo studii na "Kremlíkův okruh", tj. myšlenku propojení dálnic dalšími kapacitními komunikacemi, je to někde ve vláknu Vize... Zkusíte někdo dohledat smlouvou? Jinak to propojení se uvažovalo buď v Letech nebo ještě výrazně severněji někde u Dobříše, záleží, která varianta, zda nulová, blíže k Praze, dále od Prahy se případně obhájí a zahájí se její příprava, prvotně tedy ochrana v územně plánovací dokumentaci... Života PPP D4 se dle mého tato vize nedotkne a nebo kdyby, tak určitě až k úplnému konci koncese... Příprava tam na to logicky žádná není...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: PPP na D4 - výstavba
Jo tohle, tak to ano, to pardon, o tom vím. Ta však může říct, že žádná D19 nebude. Myslel jsem, že skutečně myšlenky na ni už jsou v hlavách MD. Smlouvu najít nemůžu.
Re: PPP na D4 - výstavba
Předchozí řešení tohoto problému šlo z úrovně Politiky územního rozvoje a výsledkem bylo, že na novou dálnici to není a že se to má sledovat po postupně zkapacitňovaných I. třídách v ose Plzeň D5 - I/20 - Písek - I/29 - I/19 - Tábor - I/19 - Pelhřimov - I/34 - D1. Tam se tedy spousta investičních akcí připravuje, avšak na dálnici ty intenzity nejsou. Aby cokoliv dávalo smysl v kategorii čtyřpruhu, pak čím více k Praze to bude, tím lépe pro intenzity / ekonomiku, ale je tam zase problém s územní průchodností a okolo toho se to celé točí... Pokračování diskuse prosím případně ve Vizi. Ale další diskuse za mé účasti dává smysl jen až bychom viděli tu smlouvu, poptal jsem její dohledání i u dalších osob, dám vědět, pokud (až) najdeme.Aram96 píše:Jo tohle, tak to ano, to pardon, o tom vím. Ta však může říct, že žádná D19 nebude. Myslel jsem, že skutečně myšlenky na ni už jsou v hlavách MD. Smlouvu najít nemůžu.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: PPP na D4 - výstavba
Mohlo by to být toto: https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam ... zka/359470martini píše:ŘSD dle mých informací již zadalo studii na "Kremlíkův okruh", tj. myšlenku propojení dálnic dalšími kapacitními komunikacemi, je to někde ve vláknu Vize... Zkusíte někdo dohledat smlouvou? Jinak to propojení se uvažovalo buď v Letech nebo ještě výrazně severněji někde u Dobříše, záleží, která varianta, zda nulová, blíže k Praze, dále od Prahy se případně obhájí a zahájí se její příprava, prvotně tedy ochrana v územně plánovací dokumentaci... Života PPP D4 se dle mého tato vize nedotkne a nebo kdyby, tak určitě až k úplnému konci koncese... Příprava tam na to logicky žádná není...
Re: PPP na D4 - výstavba
Martini, s prominutím, Váš argument je pitomý: ,,Tam se tedy spousta investičních akcí připravuje, avšak na dálnici ty intenzity nejsou.'' Kdo by si nyní zkracoval cestu z Plzně do Humpolce a vyhybal se Praze na trase, která ještě neexistuje, nebo je to po silnicích, kde by žádné zkrácení při jejich nynějším stavu nevzniklo. OK, stavte a lepte kousíčky jedniček a napřijmujte to. Někdy kolem roku 2030, až bude pražský okruh zcela ucpaný, Vám tam začnou teprve ze zoufalství jezdit a blížit se k Vaší ,,intenzitě''. Tenhle argument Vám zcela vyloučí jakékoliv strategické plánování neboť na trasách, které neexistují ,,nejsou intenzity'' a budete se těšit, jak jste to odůvodnili, ale nebude divu, že se nám budou třeba Poláci dál opovržlivě vysmívat, jak neumíme strategicky myslet a stavět dálnice a dělat zákony, které by to umožnily...
Re: Vize naší dálniční sítě
Článek k tomu ještě zde: https://zdopravy.cz/dalnice-2050-rsd-ch ... rnu-85915/Xyzc píše:Mohlo by to být toto: https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam ... zka/359470martini píše:ŘSD dle mých informací již zadalo studii na "Kremlíkův okruh", tj. myšlenku propojení dálnic dalšími kapacitními komunikacemi, je to někde ve vláknu Vize... Zkusíte někdo dohledat smlouvou? Jinak to propojení se uvažovalo buď v Letech nebo ještě výrazně severněji někde u Dobříše, záleží, která varianta, zda nulová, blíže k Praze, dále od Prahy se případně obhájí a zahájí se její příprava, prvotně tedy ochrana v územně plánovací dokumentaci... Života PPP D4 se dle mého tato vize nedotkne a nebo kdyby, tak určitě až k úplnému konci koncese... Příprava tam na to logicky žádná není...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: PPP na D4 - výstavba
To Honzl:
Pokud budu potřebovat jet Plzeň <> Brno, a budu mít k dispozici 4 proud jižněji, tedy hypotetická D19, tak je logické že nepojedu přes Prahu. Takhle jste to myslel
Pokud budu potřebovat jet Plzeň <> Brno, a budu mít k dispozici 4 proud jižněji, tedy hypotetická D19, tak je logické že nepojedu přes Prahu. Takhle jste to myslel