Vize naší dálniční sítě
Re: Vize naší dálniční sítě
... a když už tak popouštíme historické úvahy, "největší" časový zásek ohledně dopravy jsem slyšel v muzeu v Puzzuoli (kousek od Neapole), kde ukazovali, že již v antické době kdosi přišel na to, že pára proudící z kotle s vřící vodou dokáže něco roztočit. Prostě přišel někdo na princip tepelného stroje. Jenomže se ukázalo, že otroci jsou levnější síla a stejně nebylo dostatek paliva... takže jako neužitečné se to na pár století zapomělo.
Čert ví, jak by tu vedli dálnice, kdyby Titus stavěl železnice po Evropě již v době před Kristem....
Čert ví, jak by tu vedli dálnice, kdyby Titus stavěl železnice po Evropě již v době před Kristem....
-
- Příspěvky: 5259
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Vize naší dálniční sítě
Tak Římané postavili největší evropskou dálniční síť své doby. I s odpočívkami, motely, čerpačkami pro koně. Spousta dnešních silnic stále vede po tělese antické magistrály. Ovšem moc příjemně se po ní nejede. Dlažbu sice nahradil asfalt, ale jet 40 km po naprosté přímce mi za chvíli lezlo na mozek Dálková světla nešlo použít. Nepoznal jsem, jestli je auto proti mě dva nebo dvacet kilometrů .-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Vize naší dálniční sítě
Odtud také vzniklo přísloví /hláška/ : Všechny cesty vedou do Říma...
Re: Vize naší dálniční sítě
No však právě. Stavěli stavby tisíce km dlouhé, měli k dispozici parní stroj a místo toho vsadili na koně a otroky.... protože neměli uhlí Kde ti kluci mohli dneska být...Honey72 píše:Tak Římané postavili největší evropskou dálniční síť své doby. I s odpočívkami, motely, čerpačkami pro koně. Spousta dnešních silnic stále vede po tělese antické magistrály. Ovšem moc příjemně se po ní nejede. Dlažbu sice nahradil asfalt, ale jet 40 km po naprosté přímce mi za chvíli lezlo na mozek Dálková světla nešlo použít. Nepoznal jsem, jestli je auto proti mě dva nebo dvacet kilometrů .-)
ad rovné úseky - zkuste někdy úsek Budapest - Miskolc. Tady to nutně vyžaduje spolujezdce v autě, jinak je to utrpení....
Re: Vize naší dálniční sítě
Oni sice měli "parní stroj", ale jako hračku. Neměli materiály umožňující jeho průmyslové využití.
Re: Vize naší dálniční sítě
Materiály samozřejmě měli, a úroveň zpracování železa (plátování a nýtování) jako potřebnou technologií již ovládali. Ale nebylo to v hlavách...JirkaS píše:Oni sice měli "parní stroj", ale jako hračku. Neměli materiály umožňující jeho průmyslové využití.
A v době stavby první Stephensonovy lokomotivy taky průmyslová výroba byla v plenkách.
Re: Vize naší dálniční sítě
Potřebovali by matematický aparát a poznatky aspoň na úrovni dnešní ZŠ, aby se z "laboratorní hříčky" mohl stát průmyslově použitelný stroj. Vždyť neměli ani zápis čísel s řádovými pozicemi, který značně usnadňuje chápání čísel a provádění výpočtů. S římskými čísly je provádění základních počtů peklo a vyžaduje dělat si v hlavě nějaké myšlenkové konstrukce, jaké zvládne jen málokdo. Dnes nám může připadat nepředstavitelné, jak taková zdánlivá trivialita, dnešní učivo 1. třídy ZŠ, může usnadnit rozvoj civilizace.
Metodou pokus-omyl by se k tomu možná postupně dospělo taky, ale byla by to cesta velmi zdlouhavá, finančně náročná a hlavně bez vize, že to někam může dospět.
Ten Heronův "parní stroj" byla jen taková jednoduchá turbínka, koule s vařící vodou a tryskami po obvodě. K průmyslovému využití v této podobě nepoužitelné. Použitelná parní turbína vypadá úplně jinak a s tehdejší úrovní materiálů a strojní výroby by ji vůbec nebyli schopni vyrobit, i kdyby dostali plány. Pístový parní stroj by asi zvládli, jen by ho někdo musel vynalézt. I tak nevím, zda by uměli udělat dostatečně utěsněný píst, ventily a trubky.
Novodobá historie parního stroje je také dosti zdlouhavá. Už v 18. století sice stroj existoval, ale jen jako kondenzační, takže značně těžkopádný a neefektivní. Foukla se pára bez tlaku pod píst a zchladila se vstřikem vody, zkondenzovala, a práci konal podtlak. Hodně dlouho trvalo, než přišel revoluční nápad, že pára může efektivněji konat práci pod vyšším tlakem. Pro zajímavost, elektrický pohon byl vynalezen dřív, než motor s vnitřním spalováním, a jediný důvod proč se v silniční dopravě nerozšířil (dodnes), byla neexistence vhodné baterky.
Metodou pokus-omyl by se k tomu možná postupně dospělo taky, ale byla by to cesta velmi zdlouhavá, finančně náročná a hlavně bez vize, že to někam může dospět.
Ten Heronův "parní stroj" byla jen taková jednoduchá turbínka, koule s vařící vodou a tryskami po obvodě. K průmyslovému využití v této podobě nepoužitelné. Použitelná parní turbína vypadá úplně jinak a s tehdejší úrovní materiálů a strojní výroby by ji vůbec nebyli schopni vyrobit, i kdyby dostali plány. Pístový parní stroj by asi zvládli, jen by ho někdo musel vynalézt. I tak nevím, zda by uměli udělat dostatečně utěsněný píst, ventily a trubky.
Novodobá historie parního stroje je také dosti zdlouhavá. Už v 18. století sice stroj existoval, ale jen jako kondenzační, takže značně těžkopádný a neefektivní. Foukla se pára bez tlaku pod píst a zchladila se vstřikem vody, zkondenzovala, a práci konal podtlak. Hodně dlouho trvalo, než přišel revoluční nápad, že pára může efektivněji konat práci pod vyšším tlakem. Pro zajímavost, elektrický pohon byl vynalezen dřív, než motor s vnitřním spalováním, a jediný důvod proč se v silniční dopravě nerozšířil (dodnes), byla neexistence vhodné baterky.
Re: Vize naší dálniční sítě
Když jsme u tech historických techn. fantazii .
Tak minuly tyden letel poprvé clovek dronem .
Takze myslim nez se dostavi dalnicni sit budeme litat drony místo taxíky .
Materiál do Skodovky zadne kamiony ,ale vse drony .
Tak minuly tyden letel poprvé clovek dronem .
Takze myslim nez se dostavi dalnicni sit budeme litat drony místo taxíky .
Materiál do Skodovky zadne kamiony ,ale vse drony .
-
- Příspěvky: 5259
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Vize naší dálniční sítě
Drony místo taxíků ? Jo, proto v Praze taxikáři tak vyvádějí ))
Náklad dronem, představa hezká. Žádné kamiony, žádní kamioňáci Jenže, kdo by tu leteckou přepravu zaplatil ? A občas by se někomu na hlavu či na barák vysypaly převodovky do Octávie
Náklad dronem, představa hezká. Žádné kamiony, žádní kamioňáci Jenže, kdo by tu leteckou přepravu zaplatil ? A občas by se někomu na hlavu či na barák vysypaly převodovky do Octávie
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- Příspěvky: 954
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vize naší dálniční sítě
Dronctávie.
No, myslím že dříve tu bude Car as a service. Re4kola
No, myslím že dříve tu bude Car as a service. Re4kola
Re: Vize naší dálniční sítě
auta by se uz nevyrabely ani vlaky .
A na ty drony jsou převodovky lehke .
Skodovka octaviadron pro dite .
Poslete dite do skoly dronem z kancelare .
a tam ho prezkousi během cesty z ukolu .
A na ty drony jsou převodovky lehke .
Skodovka octaviadron pro dite .
Poslete dite do skoly dronem z kancelare .
a tam ho prezkousi během cesty z ukolu .
Re: Vize naší dálniční sítě
Především otroctvím vyplýtvali intelektuální potenciál. Otrok neměl nejmenší motivaci vymyslet, resp. říct nahlas inovaci nebo nápad na zlepšení, v lepším případě by z toho neměl ani denár. V horším případě by se díky inovaci dost možná udřel dřív k smrti. Podobným způsobem bylo neefektivní nevolnictví, člověk celkem očekávatelně za 10 dnů udělal práci, kterou by za plat udělal za 1 den. Ale to už jsme dost jinde...Michal R píše:Materiály samozřejmě měli, a úroveň zpracování železa (plátování a nýtování) jako potřebnou technologií již ovládali. Ale nebylo to v hlavách...JirkaS píše:Oni sice měli "parní stroj", ale jako hračku. Neměli materiály umožňující jeho průmyslové využití.
A v době stavby první Stephensonovy lokomotivy taky průmyslová výroba byla v plenkách.
Re: Vize naší dálniční sítě
No, když to čtu tak taky přispěju svým troškem do mlýna. Narodil jsem se rok před Gagarinem a ještě nedávno jsem si myslel, že se nedožiju dovedení dálnice do HK. Naštěstí se to nestalo a dokonce jsem se dožil i 4-pruhu mezi Mechovem a Perníkovem (znalci jistě vědí, která města myslím ). Teď bych se jen rád dožil dokončení D52 na hranice a D35 minimálně do Litomyšle, ale už v to moc nedoufám...
Když se tak v práci kolega (cca o 2-3 roky starší) a já bavíme s "mladými", tak je koukají co všechno pamatujeme.... V mém oboru - což je IT - se to změnilo neuvěřitelně.
Když se tak v práci kolega (cca o 2-3 roky starší) a já bavíme s "mladými", tak je koukají co všechno pamatujeme.... V mém oboru - což je IT - se to změnilo neuvěřitelně.
Re: Vize naší dálniční sítě
jojo mladi a stari
dnes jsem vzpominal jak jsem byl rad ,když jsme dostali do kanclu 286 .
Dodnes si vzpominam jak pre 6 roky rikal znamy v hospode .
Dnes ma každý smrad 50 . Bylo mu 75 uz to ma za sebou.
Takze pro 90 je 70 lety mlady pro 50 stary.
A ještě jeden dovětek stryc z ameriky mi rikal 100 uz je moc
nikdo si s nami nechce hrat.
dnes jsem vzpominal jak jsem byl rad ,když jsme dostali do kanclu 286 .
Dodnes si vzpominam jak pre 6 roky rikal znamy v hospode .
Dnes ma každý smrad 50 . Bylo mu 75 uz to ma za sebou.
Takze pro 90 je 70 lety mlady pro 50 stary.
A ještě jeden dovětek stryc z ameriky mi rikal 100 uz je moc
nikdo si s nami nechce hrat.
Re: Vize naší dálniční sítě
Mipe, já začínal na EC 1021. Taková EC 1055 (svého času vrchol řady JSEP v rámci RVHP) měla ve Feroně 1 MB paměti, disky 6 x 29 MB a 8 x 100 MB. A to byla první polovina 80. let kdy už fungovala terminálová siť mezi Prahou (programátoři) a výpočetkou v HK....
Dneska to zní jak vyprávění z pravěku. Kdysi mi dala neteř už ani nevím ke kterým narozeninám - 50 to nebylo - přání "Mám pro tebe dobrou zprávu, archeologové našli tvůj rodný list" A jeden kolega mi ze srandy říká že pamatuje doby kdy Mrtvý moře bylo jen marod a já mu to vracím slovy že jsem zažil doby kdy černý uhlí bylo ještě zelený
Ale to jsme trošku odbočili...
Dneska to zní jak vyprávění z pravěku. Kdysi mi dala neteř už ani nevím ke kterým narozeninám - 50 to nebylo - přání "Mám pro tebe dobrou zprávu, archeologové našli tvůj rodný list" A jeden kolega mi ze srandy říká že pamatuje doby kdy Mrtvý moře bylo jen marod a já mu to vracím slovy že jsem zažil doby kdy černý uhlí bylo ještě zelený
Ale to jsme trošku odbočili...
Re: Vize naší dálniční sítě
zaptky k tem vizim
Vidim diskuzi na téma D43 .
Divam se na mapu a smysluplnejsi mi prijde D38 .
Z MB do Znojma .
Propojeni D11 D1
Trasa na Viden duplovani D1 .
jen nevim jaky je tam teren a jak je to s temi obchvaty co se postavili na I 38
jestli by se dali vyuzit když to stalo tolik casu a penez .
Nemcuri budou jezdit po D8 a Polaci po D1 ta D 43 mi takovy mezinar. smysl nedava ,
az na to ,ze je asi 50 let v planu .
Vidim diskuzi na téma D43 .
Divam se na mapu a smysluplnejsi mi prijde D38 .
Z MB do Znojma .
Propojeni D11 D1
Trasa na Viden duplovani D1 .
jen nevim jaky je tam teren a jak je to s temi obchvaty co se postavili na I 38
jestli by se dali vyuzit když to stalo tolik casu a penez .
Nemcuri budou jezdit po D8 a Polaci po D1 ta D 43 mi takovy mezinar. smysl nedava ,
az na to ,ze je asi 50 let v planu .
Re: Vize naší dálniční sítě
To Mipe:
Obecně proč ne, D38 by jistě smysl měla... Ale upřímně, je asi tak dvacátá třetí v pořadí důležitosti.
Navíc takový obchvat Kolína, nevím, nevím... Té by asi rozšířit nešel. Osobně soudím, I/38 je ideální pro střídavý třípruh
Obecně proč ne, D38 by jistě smysl měla... Ale upřímně, je asi tak dvacátá třetí v pořadí důležitosti.
Navíc takový obchvat Kolína, nevím, nevím... Té by asi rozšířit nešel. Osobně soudím, I/38 je ideální pro střídavý třípruh
-
- Příspěvky: 1052
- Registrován: 25.2.2014 11:34:01
- Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vize naší dálniční sítě
Poláci jezdí po D1, to je pravda, ale také D1-D46-D35-I/44-I/11-I/43 na Wroclaw z Brna ( a není jich málo).Mipe píše:zaptky k tem vizim
Vidim diskuzi na téma D43 .
Divam se na mapu a smysluplnejsi mi prijde D38 .
Z MB do Znojma .
Propojeni D11 D1
Trasa na Viden duplovani D1 .
jen nevim jaky je tam teren a jak je to s temi obchvaty co se postavili na I 38
jestli by se dali vyuzit když to stalo tolik casu a penez .
Nemcuri budou jezdit po D8 a Polaci po D1 ta D 43 mi takovy mezinar. smysl nedava ,
az na to ,ze je asi 50 let v planu .
Z MB na hranice CZ/AT se dá jet už dnes po dálnici (D10-D0-M0-D1-D52). Po D38 by jsi se dostal do Znojma a dál pojedeš po S3 v režimu 2+1 (cca70% už dnes) až do Stockerau a to už jseš na předměstí Vídně. Rakušáci rozšíří S3 v režimu 2+1 až na hranice a nic víc s tím dělat nebudou, protože mají jiné plány než dàlnici do Znojma. Jejich vize je teď z Vídně na CB, neboť toto území nemá žádné kapacitní spojení se zbytkem. Další věc je na tom ta, že je na cca 90% trasy hotové dálniční těleso, dá se využít i určité procento propustků, jen mosty by se musely zbourat a nahradit novými. Jednoznačně by se jednalo o nejlevnější dálniční výstavbu, protože trasa se nemusí z veliké části vykupovat a lze velmi dobře stavět na základech A88, které jsou kvalitnější než dnešní stavby
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
Re: Vize naší dálniční sítě
Z tou 23 asi mate pravdu ,ale podivejte se jak se dnes stavi .
D6 tak na 15 miste D7 tak na 30 miste .
Jen aby se utratily peníze .
Prorita D0 číslo 1 je v nedohlednu .
Priorita 2 D 35 snad se dočkáme do 15 let
Priorita 3 D3 bohužel v stredoceskem kraji to vypada do 2050 .
P.S. D1 nepocitam mam ji skoro za dokončenou .
D6 tak na 15 miste D7 tak na 30 miste .
Jen aby se utratily peníze .
Prorita D0 číslo 1 je v nedohlednu .
Priorita 2 D 35 snad se dočkáme do 15 let
Priorita 3 D3 bohužel v stredoceskem kraji to vypada do 2050 .
P.S. D1 nepocitam mam ji skoro za dokončenou .
Re: Vize naší dálniční sítě
Trošku zkusím takovou anketu, jaké tři dálnice myslíte, že budou kompletně dostavěné nejdříve? V tuto chvíli jich je myslím 5/19
D3 nad zlato
-
- Příspěvky: 1223
- Registrován: 27.5.2014 14:28:00
- Bydliště: D11 - exit 62
Re: Vize naší dálniční sítě
1. D1
2. D11
3. D48
2. D11
3. D48
-
- Příspěvky: 847
- Registrován: 13.8.2014 22:52:52
Re: Vize naší dálniční sítě
1. D4
2. D1
3. D6
Budu rád, až z toho něco smažu:
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
0136
0301-0305/I a 3011-3012/II
0511
D35 Ostrov-Mohelnice
5501-5502
D49
Re: Vize naší dálniční sítě
1. D1
2. D48
3. D7
2. D48
3. D7
Re: Vize naší dálniční sítě
1. D43
2. D3
3. D19
2. D3
3. D19
Re: Vize naší dálniční sítě
1. D1
2. D4
3. D7
2. D4
3. D7