Abych zde nebyl OT, já mluvím ve všeobecní rovině, ne k českému modelu, který jde nyní aplikovat - ...
Česká republika by si měla zadefinovat nasledovní věci:
1. Udělat státní expertízu na výstavbu daných úseků.
2. Při vyhlásené koncesi vycházet na 60% pouze z ceny na výstavbu a ta by neměla být bezdůvodně vyšší oproti státní expertíze. Nezapomínejte, že do této ceny se musí zohlednit DPH.
3. osobně bych šel i do D1, ale ne do celé přestavby ale pouze třeba 30 km, na ukázku - zde pak třeba definovat, že musí být neustále k dispozici nějaký systém provozu (2 pruhy v jednom směru aneb 1+1 obousměrně po nějakou dobu a pak i 2+1 a rozšiřujíci práce dělat za plného provozu atd.)
4. v rámci dálnice D3 bude nevyhnutní, aby všechna rizika ohledně trasování na sebe převzal stát
5. koncesionářská společnost na sebe musí převzít finanční rizika - i za třeba nedostatečné geologické studie
6. splátky musí být rovnoměrné a ne že první roky vyšší a pak nizší
7. inflace do 3,3% se nezohledňuje na splátkovém režimu, nad 5% ano - toto kriterium na Slovensku není, ale zabezpečí pak nizší celkové maximální splátky
8. přesně napsat sankce, pokuty a jiné tresty a nejít do "rozsahu" ale do přesných čísel ... např.: bude sněhová vánice a úsek bude déle než 4h neprůjezdný - stát nezaplatí jakoby za celý den v daném roce (to na SVK platí) ... stane se vážná DN - když se úsek zprovozní do 2h je to v pořádku z hlediska platby, ale pokud se stala v důsledku špatné organizace dopravy, koncesionář dostane pokutu a to třeba ve výši 400 tis. € (platí v jednom z balíků na SVK) atd. atd.
9. stát musí zavázat koncesionáře smluvně na údržbu: koncesionář je povinen vybudovat prostory pro ČSPH (ale tyto budou ve správě ŘSD, když jde o platby za dostupnost, není jiný důvod na jiné možnosti) a také pro SSÚD, ovšem už nemusí být vázán i samotní údržbou - nevím kdo vyhraje, třeba Eurovie si to děla ve vlastní réžii ve Francii, protože je to nejlevnější - i když na to třeba dost velkých peněz na začátku a TAKY musí být ve smlouvě obsáhnuto, že VOZY pro údržbu musí mít stát dle možností nové - ne 30 let staré
10. ošetřit platbu na €
Pak taky několik odpovědí:
Jaroslav - my se nezhodneme, protože nevím jestli je to záměr nebo ne, ale absolutně ignorujete fakty, že firmy SKANSKA, OHL a ACS mají dostupné úvěry v Latinské Americe a ty státy nikoliv ...
a jaksi ingorujete že nyní Řecko staví 400 km dálnic pouze díky PPP - že tam ty firmy HOCHTIEF, VINCI a (ještě jedna) dostali úvěry a úroky se nemění
... takže prostě nemáte pravdu. Ovšem: já mluvil o PPP všeobecně.
Sosa - kvalita, v ceně je údržba a opravy, při nekvalitě se nešoupnou miliony, protože stát nevykonává dozor přímo
zadá si na to společnost, která naopak dostane "dárek" od státu
a to je již v ceně, protože ten "dárek" platí koncesionář - to jsou ale věci co ?
A jinak ano - stát neplatí hned, ale hned má dálnici.