Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Diaľničiar »

Nikoliv, téma k Vinci a úrokem souvisela pouze v případě Řecka. Vraťte si prosím příspěvek. :D Darmo si to dáváte hrubě s vykřičníkem. :lol:
Řekům se půjčuje s 8%, je zvláštní že VINCI dokáže stavět za úroky za 5,2% nějak vám ten trh selhal "systémem, já jsem stát a já to mám nejlepší"
Výhody byli mnou i martini i dalšími jasně pojmenované, ale vzhledem k tomu, že vy odmítate jakékoliv porovnávaní s jinými zeměmi (protože shazujete vlastní zemi kde se jenom dá co do důvěry) a odmítate pochopit rozdíly mezi PPP a jinými formami výstavby jinde ve světě, nemá smysl se s vámi na toto téma bavit. Bohužel. :ko:

Vy jste prostě a priori proti ... pevně doufám, že ČR se dožije takových projektů PPP, jaké nyní běží v Rakousku, Polsku, Německu, Slovensku nebo v Maďarsku. :kladivo:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dd »

Tak si to vraťte ještě o pár příspěvků výše.. a zjistíte, jak jsme se k tomu dostali ;)
dd píše:3) Cena financování
Jaroslav píše:
Diaľničiar píše: Jaroslave,

1. Vy mi chcete tvrdit, že společnost, která má roční tržby 30 a více mld. €/USD má slabší pozici jako např. Slovensko aneb Chorvatsko ? Tak jestli si za tím stojíte, nevíte bohužel jak funguje jednání v ohledu PPP.

ano, přesně to Vám chci tvrdit. Z principu finančních trhů NENÍ MOŽNÉ, aby soukromý projekt na území jakéhokoliv státu byl financován za výhodnějších podmínek, než jaké podmínky by pro tentýž projekt obdržel daný stát.
Podívejte se na ratingy některých agentur (např. Moody's). Opravdu některé TNC mají lepší ratingy (a tím i levnější peníze) než státy, ale myslím, že stavební firmy to nejsou. Takže v tomto ohledu se náklady zvyšují.
Diaľničiar píše:a) Stát má vysoký deficit státního rozpočtu, další úvěry nesnese.
dd píše:Psal jsem, že na můj vkus už jsme zadlužení až moc. Ale pořád je kde si půjčovat. Tento týden byla zpráva, že někdo půjčil i Řecku, takže ochotní věřitelé se najdou. A to, že ČR platí nižší úroky než firmy, je fakt.
Diaľničiar píše:ad Řecko: to, že jim někdo půjčí, to nic nesvědčí o konci, ... i Argentině se půjčovalo ale krachla nakonec, ... Řekové nyní trpí, investice do infrastruktury (jako celek) tam poklesli o -55% a nebýt PPP založeného na standardním mýtném, nemají ani výstavbu a modernizaci dálnic :kladivo: Řekům se půjčuje s 8%, je zvláštní že VINCI dokáže stavět za úroky za 5,2% :idea: nějak vám ten trh selhal "systémem, já jsem stát a já to mám nejlepší" :mrgreen:
dd píše:No vidíte, a ČR od roku 2003 s jednou výjimkou vydávala dluhopisy na nižší úrok (zde)
Ano, já jsem k PPP kritický, psal jsem to už v prvním příspěvku. Vy v něm zase vidíte jedinou záchranu našich dálnic, což je podle mě naivní. Jinak uznávám, že tahle diskuze mezi námi už asi nic plodného nepřinese.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Diaľničiar »

Já narozdíl od vás neslovíčkařím, nemohu si to v tomto jazyce dovolit. :idea: A proto vy když vytrháváte z kontextu, dojde mi to trošku zvláštní. :(

Napište mi někde, kde říkám, že PPP je jediné řešení. ;) Kde jsem to řekl ? Já jen říkám, že je to JEDNO z řešení. Jsou mnohem bohatší země a nespoléhají se jenom na státní rozpočet. :idea:

Vy zřejmě nechápete, že PPP je pouze pilíř financování k dalším pilířům. A doposud jsem se nedozvěděl od vás, kde má stát nyní vzít peníze na výstavbu. Ani jste mi nevysvětlil, proč banky raději půjčí koncesionáři, než státu ... takže máte vlastně pravdu, diskuze nemá smysl, protože ovocí nepřináší. Jediné, na čem jsme se zhodli, je to, že se na ničem neshodneme. :D
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od martini »

dd píše:8) Vyšší kvalita silnic
Stejně tak lze už nyní požadovat dlouholetou záruku a vysoké sankce. Proč by nešlo chtít záruku 30 let, zaplatit např. 70% po dokončení a zbytek později jako zálohu na opravy. Příp. řešit směnkou na určitou částku, kterou při nevyužítí po x letech zničíte.
Když u veřejné zakázky budete požadovat delší záruky za kvalitu, jakou máte záruku, že Vám zhotovitel v době té záruky nezkrachuje (papírově převede vše na jinou společnost např.). U PPP je výhoda v tom, že když ta kvalita není, tak se prostě nezaplatí bance další část úvěru, takže ta "záruka" je v tom PPP mnohem lépe garantována pro stát.
dd píše:Je to o nastavení podmínek a kontrole jejich dodržování a neústupnosti při jejich vymáhání. Čemuž v našich podmínkách prostě nevěřím.
Pokud tomu nevěříš, tak není o čem se bavit. Prostě standardní nastavení PPP se samomonitoringem koncesionáře pod hrozbou velkých sankcí při jeho lži a kontrola koncesionáře státem (či najatou firmou na dozor dodržování dostupnosti a kvality) či přímo uživateli povede k tomu, že dálnice bude v požadované kvalitě dostupná a o to tu přeci jde. V jiných vláknech všude nadáváme na to, jak se kde co vlní, praská a rozpadá a je to dva roky staré... To si myslím, že opravdu je ta zásadní přidaná hodnota PPP. I za cenu, že bude stavba o něco dražší, tak se ta úspora ukáže v tom celoživotním cyklu, kdy nebude potřeba tolik oprav, resp. koncesionář bude opravovat postupně, aby mu dálnice nedegradovala.

Mým oblíbeným příkladem je na naše slavná D1. Představme si, že kdybychom před 30 lety (teoreticky) nechali postavit D1 jako PPP, dnes bychom neřešili, že máme rozpadlou dálnici a musíme na její rekonstrukci shánět 20 mld... Jak by to vyšlo? Já si troufám tvrdit, že kdyby se v průběhu těch 30 let průběžně investovalo do údržby a obnovy, že to v důsledku musí vyjít levněji než dnešní odhad na rekonstrukci ve výši 20 mld. Kč...
dd píše:Ach jo.. Měl snad stát důvod uzavřít smlouvu a dodatky s Kapschem (o kterých se snad shodneme, že byly nevýhodné)
Dodatky s Kapschem nejsou až tak nevýhodné, jak se v médiích píše. Hlavní chyba byl na počátku výber technologie a to, že původní smlouva byla uzavřena na D a R + dalších tisíce km silnic I. třídy, kde měly brány též vyrůst. Toto uzavření bylo zhola nesmyslné a protože pak stát chtěl změnit smlouvu (vyškrnout většinu silnic I. tříd), musel k tomu Kapschi dát nějakou kompenzaci, kterou vy vidíte jako nevhodné dodatky... Tím netvrdím, že vím jaká přesně byla vyjednávací pozice státu, ale rozhodně vím, že stavět brány na I. třídě by byl nesmysl a ještě že se tak nestalo, protože to bychom se nedoplatili...
Dial'ničiar píše:Velice špatní hospodáři jsou v zemích Latinské Ameriky a koukněte se jak tam PPP fičí. A je to opravdu o tem, že tam jsou společnosti ze Španělska, Švédska/Fínska, Německa, Francie, USA. O ničem jiném to není. A tamní lidí, i když jsou chudší než průměrný Čech, platí sa užívaní dálnic přímo mýtné.
Bohužel tyto země nemají odpovídající doprovodnou síť a vzdálenosti, které je nutno překonávat se po jiných silnicích překonávají obtížně, což bohužel o ČR neplatí. Viz. "hrozba objíždění", kterou jsem již mnohokráte popsal.
dd píše:Takže z hlediska financování je to naopak nevýhodnější. Je to cena navíc za zamaskování dluhu. Takže je potřeba se bavit o tom, jestli jiné výhody vyváží tuto nevýhodu.
V tomto pohledu ano, ale bonusy z této vyšší ceny financování jsem popsal výše. Maskování dluhu to je, s tím lze souhlasit, ale s dodatkem, že se jedná o fikané a pro stát výhodné maskování :jidlo:
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od martini »

Taky názor :idea: . Alespoň určitá znalost problematiky u toho experta je tam zjevná, někdy se okolo toho mihnul... Kdybych měl od zhotovitele záruku 30 let a garanci, že nezkrachuje, tak bych ty argumenty chápal, ale když vidíte, jaká kvalita se staví...

Chcete drahé dálnice? Jděte do PPP, varuje Čechy expert
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od JirkaS »

martini píše:...Kdybych měl od zhotovitele záruku 30 let a garanci, že nezkrachuje, tak bych ty argumenty chápal, ale když vidíte, jaká kvalita se staví...
Jenže to, jaká kvalita se staví, je ukázkou neschopnosti státu si kvalitu ohlídat. Bohužel, stejnou neschopnost státu předpokládám i při vyjednávání smluv o PPP. Takže dokud bude stát neschopný, není PPP řešením, jen se bude plýtvat jinde.
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od vaclav »

Osmnáctikilometrový úsek (už hotové, státem placené, pozn. red.) rychlostní cesty od Žarnovic po Žiar nad Hronom, který jste si ve vaší fotoreportáži sami projeli, má včetně obchvatu investiční náklady 131 milionů euro. Následný PPP úsek od Žiaru na Nitru včetně severního obchvatu Bánské Bystrice má řekněme necelých 60 kilometrů. To je zhruba trojnásobná délka. Měl by tedy stát nanejvýš 450 milionů euro. Jeho náklady byly ale vyčísleny na více než jednu miliardu eur. Jen investiční náklady jsou tak navýšeny více než o sto procent.

jak je to mozne? mozna, ze je to drazsi kvuli kratsi dobe vystavby? zamestnanim vice lidi a expertu?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Diaľničiar »

Pan Mesík není odborník na PPP, ani na stavbu dálnic. Je to nanejvýš pracovník Světové banky a jakože bojuje proti chudobě. Jeho kariéra na Slovensku: zelený aktivista, ekofanatik a odpůrce výstavby D1, přesazoval variant Rajec, protože doslova nenávidí Žilinu a celé severní Slovensko. Proto logicky nesnáší PPP, které bylo hlavně zaměřené na výstavbu 100 km D1, čím se stalo, že poprvé ním prezentován variant přes Donovaly, ještě tehdy R3 by definitivně padl.

18 km na R1 se nedá stavebně srovnávat s 52 km ostatních částí; když chcete něco porovnat, koukněte si počet MÚK, počet mostů a estakád, pak i fakty, kudy R1 na PPP prochází a mj. i stavební parametry: těch 18 km bylo 2x zaplaveno - i když se jakože přeložil tok řeky Hron ...

A nejen proti D1, ale i proti D3

Faktem ovšem je, že regiony Banská Bystrica a Košice jsou na tom katastrofálně s dálniční sítí; v Košickém kraji se v letech 1993-2010 nepostavil ani 1 km dálnic či rychlostních silnic. Až nyní se tam staví 14 km směrem na státní hranice s Maďarskem a pouze rychlostní přivaděc R4 v Košicích. Banská Bystrica (jako kraj) nebude mít ani 1 km dálnice. I když se stav zlepšuje a právě PPP zajistí spojení města BB s Bratislavou, tak po 19 letech od rozdělení s ČR je to opravdu pozdě. I proto je spousta lidí proti výstavbě nákladních dálnic typu D1.

Abych nezapomněl, rovněž při tom porovnání 18 km/52 km je jeden rozdíl: ta cena při 18 km je bez DPH, ta cena s 52 km je s DPH.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Standa »

Diaľničiari, díky za vysvětlení! Beru vše, co pochází od ekoagitky aktualne.cz, s velkou rezervou a opět se mi to vyplatilo!
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od vaclav »

chapu, detaily neznam, proto se ptam. kdyz zohlednim DPH pak jsme na cca 15mil/km PPP vs 7mil/km tradicnim financovanim?
vy mate urcite lepsi prehled, tak prosim napiste kolik je tam muk a vetsich estakad k porovnani.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Diaľničiar »

Na to máte slovenské sekce. ;)

Stručně:
*na těch 18 km: 3 MÚK ... na 52 km bude 9 MÚK
*na těch 18 km: 1093 m mostů ... na 52 km bude jenom v Nitre estakáda dlouhá 1160m
...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od vaclav »

abychom si rozumeli, ja fandim ppp, ale ne slepe, mam rad informace.
takze na muk je to nerozhodne, pak tedy 52km x 7mil = 370mil - rekneme 800mil = 430mil rozil na vetsi mosty. 18km ma celkem 1km mostu a na R1 ppp je u nitry estakada 1,2km.
kam dal s tim rozdilem asi 10miliard czk?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Diaľničiar »

mostů je mnohonásobně více, já dal jenom příklad, že v Nitre je 1 takový, který je sám delší, než všechny dohromady na těch 18 km ;)

kam dál s čím? přeložky silnic, elektrických vedení atp.
výstavba SSÚR (který je nyní v ceně a jinak jde extra), rovněž výstavba odpočívek, oplocení atd.

kdo nechce pochopit, ten nepochopí a já zde nejsem od teho, abych někoho přesvědčoval o tom či onom ... :idea: ... mě je rovněž jedno, zda bude nebo nebude mít ČR dálniční síť stavěnou přes PPP :P
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Standa »

Diaľničiar píše: ... :idea: ... mě je rovněž jedno, zda bude nebo nebude mít ČR dálniční síť stavěnou přes PPP :P
Což o to, to mně samo o sobě taky, ale vzhledem k nedostatku jiných zdrojů financování je otázka "zda bude nebo nebude mít ČR dálniční síť stavěnou přes PPP" v podstatě rovna otázce "zda bude nebo nebude mít ČR dálniční síť ", což už mi tak úplně jedno není...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Diaľničiar »

Naštěstí ani vašim politikům to není jedno. Jenom se třeba připravit na to, že 1 rok bude trvat shromažďování informací a reální příprava smlouvy (které úseky atd.), dále 1 rok vyhlášení mezinárodního tendru s celým procesem výběru konečného zájemce (trvá to tak všude kvůli lhůtám na odvolání atd.) a pak klidně i půl roku na uzavření finančního krytí. Tedy když máme rok 2010, tak dřív jak v 2012 se ani nezakopne. Takže to bude mít tedy vláda těžké ve vztahu zdůvodnění vůči veřejnosti, nemluvě o tem, že i doposud nemá veřejnost dobré mínění k tempu a cenám za rozvoj dálniční sítě v zemi; mluvím pořád jen o ČR.

Je také možnost, aby se ŘSD změnilo na a.s. a bralo si tak úvěry. Funguje to v Chorvatsku, Rakousku, částečně i na Slovensku (jenom zde to mělo smysl pouze první roky vzhledem k nemožnosti reálního krytí příjmů).

Ovšem, daný model PPP jaký se jde připravit v ČR a rovněž i přetransformování ŘSD jsou jen kroky dočasné. Ve skutečnosti je nevyhnutní do 5 let vyřešit, z jakých zdrojů mají být infrastrukturální projekty v dopravě placené. :idea: (a to neplatí jenom pro ČR)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od martini »

Otázka je samozřejmě také validita těch čísel z aktuálně.cz, ale nechce se mi teď po těch rozdílech v cenách pátrat... Jen chci říci, že se musí srovnávat srovnatelné. Mohou také být vyšší investiční náklady v nichž jsou kalkulovány levnější náklady na opravu a údržbu v budoucnu - kvalitnější stavba. Ale bylo tu o tom pospáno mnoho.

Uvidíme, jestli nové vedení resortu bude schopno vůbec cokoliv posunout kamkoliv...

S Dialničařem je nutné naprosto souhlasit v tom, že systém financování DI je v podstatě takto neudržitelný dlouhodobě a mělo by se s tím něco dělat. Jen musí být vůle poslouchat lidi, kteří problematice rozumí.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od vaclav »

Diaľničiar píše: mostů je mnohonásobně více, já dal jenom příklad :P
tomu rozumim. nepotrebuji presvedcovat, jen se normalne ptam, kde to je? proc se pokazde, kdyz se porovnavaji ruzne stavby a jedna je vyrazne drazsi, hned uvede, ze to nelze porovnat. tady je bkm 2x drazsi, ja nerikam ze neopravnene, jen to chci vysvetlit. useky vedou v cca podobne krajine, ne? useky jsou porovnatelne rekl bych, co je na r1 ppp navic jsou zrejme estakady (kolik?) a stanice udrzby - a to je tedy rozdil tech 10miliard?
chci aby se stavelo i klidne jako ppp. ale znamena to tedy, ze primo samotna vystavba ppp je cca o 30-60% drazsi?
martini, to porovnani useku na R1 je docela zajimave, ne? urcite by to slo rozclenit a porovnavat porovnatelne.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od martini »

Myslím, že jsem našel tu hlavní chybku :-).

Žarnovica - Šášovské Podhradie, těch 18 km je rozděleno na dvě stavby. Dle Lennyho stránek jsou investiční náklady 223 mil. EUR. Tak jestli náhodou pan Mesík nezapočetl jen náklady na jednu etapu...

Podle Eurovie však stavební náklady na první etapu 10 km byly ve výši 50 mil. EUR. To by však vycházelo 150 mil. SKK/km (125 mil. CZK/km) a to mi přijde jako vskutku nereálná částka.

PPP R1 (infra-news) - 52 km: investiční náklady 900 mil. EUR
Státní R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie (Lenny) 18 km: 223 mil. EUR (3,7 mld. SKK) a to ještě v důsledku nemusela být vůbec konečná cena, kterou NDS zaplatila.

Pokud se o tom chceme dál bavit, je třeba zjistit reálnou cenu státní Žarnovica - Šášovské Podhradie a bohužel stránky NDS se stavbami nefungují.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od jonáš »

Tak PPP musí být nominálně dražší už z prostýho principu -- kdo by to financoval, kdyby mu utopený prachy nepřinášely těch 30 až 50 let přijatelnej zisk, řekněme kolem 5% ročně? Samozřejmě že při financování státem bude taky nějakej zisk připadat firmám, který to postavily a který to budou udržovat a opravovat, ale náklady na financování budou utopený někde v dluhový službě rozpočtu a nebudou tolik vidět. V reálu to pak přijde plusminus stejně .. pokud by se to dopočítalo opravdu všechno.
Pamatujete na případ D47, která měla bejt postavená a provozovaná dvacet či třicet let "na zakázku" za necelých sto miliard? Dneska bysme takovou láci prstíčkem hrabali, tehdy to bylo politicky neprůchodný.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Diaľničiar »

Stavební náklady ZC-ŠP jsou 131 mil. €, přičemž 111 mil. €, tedy 85% jde přes eurofondy. Jde o celý, 18 km tah. První etapa je již v užívání, viz. slovenská sekce. Jen si třeba koukněte NR: 100(80). :roll:

V roce 2007 I. etapu vyhrálo konzorcium firem SSŽ a Eurovia-Cesty, dnes pod jedním názvem Eurovia. Náklady na I. etapu dlouhou 9,7 km 2,191 mld. SKK bez DPH, tedy asi 71 mil. €, přičemž česká část firmy měla větší částku.

To, co tam píše Lenny, to byla původní státní expertíza, jinak řečeno: max. cena. ;)

Původní odhad: 90+80 mil. €; výsledek tendrů: 70+60.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od vaclav »

jonasi, nejde mi ted o cely system ppp vcetne 30ti let udrzby. bavime se primo o investicnich nakladech na samotnou vystavbu beznyho km. muze to byt i klidne drazsi cestou ppp protoze koncesionar nedava 5 let zaruku a nazdar ale vlastne potrebuje minimalizovat problemy po dobu 30let + mit perfektni stav objektu pri predavani.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od jonáš »

To je docela možný, za kvalitu se platí. Mně spíš zajímá dlouhodobá ekonomická (ne)výhodnost, i když jak praví Keynes, v dlouhém období jsme všichni mrtví.
Největší "optická" krátkodobá výhoda asi je to, že se státní dluh tímto způsobem skryje jinam, než je deficit rozpočtu.
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od vaclav »

17 miliard CZK rocne po dobu 30ti let

http://tvnoviny.sk/spravy/ekonomika/slo ... uroky.html

Pripomenul, že výstavba diaľnic bola za bývalej vlády nasmerovaná takmer výlučne na projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). "To viedlo k predraženiu a neudržateľnosti," podotkol. Ak by sa totiž všetky tri naplánované PPP balíky zrealizovali, v priebehu 30 rokov by Slovensko koncesionárom splácalo približne 700 miliónov eur ročne, čo je viac ako objem investovaných peňazí do výstavby ciest aktuálne.
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od vaclav »

Analýzu výnosnosti projektu na Istrii spracovával pre vládu aj Ekonomický inštitút v Záhrebe. V tom čase v ňom pracovala aj Jelena Šišinački a analýze výhodnosti PPP projektov sa venovala tiež v doktorandskej práci, ktorú obhájila v Záhrebe. Už štyri roky žije na Slovensku a môže porovnávať. Tvrdí, že podľa správnosti by nemal byť PPP pre štát drahší ako úver. Lebo ak sú štát a koncesionár naozaj partnermi, majú rozložené riziko, a to vrátane rizika finančného. Ako je to pri slovenských projektoch? Celé finančné riziko prevádzky nesie štát, ktorý má získať dostatok zdrojov na platby koncesionárovi. Ten dostane menej iba v prípade, že nesplní zmluvné podmienky.

http://firmy.etrend.sk/firmy-nefinancny ... -inak.html
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od martini »

Pro přehlednost sem vykopíruji též mé odpovědi na téma PPP z vlákna o Bártově Superstrategii.
Marooned17 píše:Myslím si ale, že se v průběhu plynutí času věci ještě budou měnit. Myslím si totiž, ze se nakonec těch peněz najde více, než s čím počítá koncepce. Třeba i díky většímu využití PPP. Tam jsou jasní kandidáti D3 Třebonín - (A), D11 Jaroměř - (PL) nebo R49 Fryšták - (SK).
Jako PPP by měly být realizovány především úseky s velkým významem a vysokými intenzitami, prostě tam, kde chceme mít 100% zajištěnu dostupnost v předepsané kvalitě. Ty příhraniční úseky jsou na tom tak špatně s ekonomickým hodnocením staveb, že právě na ně by primárně měly směřovat evropské prostředky.
ElWapp píše:V koncepci se počítá se značnými prostředky vynaloženými na splátky PPP. Tak jak to tedy bude, budou mýtnice, nebudou mýtnice...? Znamená ten dokument v tomto smyslu něco nového?
Dokument v tomto nedává jasnou odpověď, ale je tam napsáno, že platby koncesionářům budou placeny převodem z výnosů mýtného, což mi přijde, že by teoreticky mýtnice být nemuseli. Ale záleží asi, jak se Bárta zrovna vyspí.
JirkaS píše:Já si myslím, že PPP je jen dobovým zaklínadlem, díky kterému se daří do mapy zakreslit i úseky, na které nejsou peníze. Po krachu velké části PPP na Slovensku a podle mě naprosté nereálnosti platit provoz přímo mýtným se o PPP bude ještě pár let mluvit, než to někdo odpíská a objeví zase jinou všespásnou koncepci. Blbé je, že pod PPP jsou zahrnuty značně prioritní stavby.
S tímto názorem jsem naprosto ztotožněn, neboť plán vůbec neříká, co bude, když PPP nebude :-(. Na druhou stranu platit PPP z vybraného mýta - jsou tam ve finanční tabulce (příloha č.3) narýsovány splátky za PPP a v textu je psáno, že se jedná o převod z výnosů mýtného... Tak třeba zůstane jen jeden mýtný systém spravovaný celostátně. Kdyby se ty splátky za PPP, v Superstrategii uvažované, nehradily, tak se z nich část těch staveb také dá zrealizovat, byť ve vzdálenějším horizontu.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“