Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
obr
Příspěvky: 763
Registrován: 15.3.2009 11:03:03

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od obr »

jonáši - kdo si myslel, že bude takový provoz IAD, když bude cena benzinu/nafty 30 Kč/l ? Obchod, lidé i za tuhle cenu auty jezdí, protože to vyhodnocují jako nejlepší volbu. Kvalitní dopravní siť nejen zvýší efektivitu dopravy - stále jsou rezervy, ani mýtné nevyhnalo kamiony z dálnic - ale je i ekologická.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od jonáš »

No zajímavý je, kolik třeba platěj v tý maově čajně, co staví tak zalevno .. moc se asi neví, že tam platěj od ujetýho kilometru všechny auta.

Nearly all expressways charge tolls. Tolls are roughly around CNY 0.5 per kilometre, and minimum rates (e.g. CNY 5) usually apply regardless of distance. However, some are more expensive (the Jinji Expressway costs around CNY 0.66 per kilometre) and some are less expensive (the Jingshi Expressway in Beijing costs around CNY 0.33 per kilometre). It is noteworthy that cheaper expressways do not necessarily mean poorer roads or a greater risk of traffic congestion. http://en.wikipedia.org/wiki/Expressway ... _financing

CNY je momentálně asi dvě koruny sedmdesát .. čili nějaká naše dálniční známka je proti tomu celkem prča, ani ne na tisícovku ujetých km ročně. Aspoň to maj z čeho budovat, stejně jako rychlý železnice (jízdný cca na úrovni zdejších ČD bez příplatků za pendolíno zázrak techniky). A to tam maj o dost menší platy. Cestování je holt kuxus 8-)
Lenny
Autor
Příspěvky: 10800
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Lenny »

obr píše:jonáši - kdo si myslel, že bude takový provoz IAD, když bude cena benzinu/nafty 30 Kč/l ? Obchod, lidé i za tuhle cenu auty jezdí, protože to vyhodnocují jako nejlepší volbu. Kvalitní dopravní siť nejen zvýší efektivitu dopravy - stále jsou rezervy, ani mýtné nevyhnalo kamiony z dálnic - ale je i ekologická.
Jenže to není v cenách té doby, kdy si to lidi mysleli. Reálně cena benzínu klesá.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od jonáš »

Mnojo, však to taky píše odborník na inflaci ;-) reálně nejdražší byl asi benzín za pozdního Husáka, nějakých osm kaček při průměrnym platu pod 3000, jak si matně pamatuju.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10800
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Lenny »

To bylo myšleno na mě nebo obra:D
Pokud vezmu, že cenová hladina oproti roku 1989 vzrostla cca 7x, tak by dneska litr měl stát kolem 56 korun a on stojí polovinu. ;)
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
obr
Příspěvky: 763
Registrován: 15.3.2009 11:03:03

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od obr »

pánové, jistě že vím, že auta i PHM byla relativně dražší za Hnusáka. Já už na tuhle dobu nemyslil, já vycházel z doby těsně před krizí, myslím 2007-8, kdy najednou stál barel ropy přes 100 usd a tady ceny přeskočily 30 Kč/l a nastal takový minišok a byla toho plná media. Navíc v TV rozšafně vše komentoval po zelenu Bursík v plné síle, když vylézal z Priusu, něco ve smyslu dochází ropa :)
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od jonáš »

No ale řikat tomu krize, když to šlo ze čtyřiadvacíti na dvaatřicet? Navíc tehdy mi auto jezdilo za osm, a teď jezdí za šest .. (a neni to ani Prius).
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dvs »

Takže zkusím ty kupecké počty sám místo střílení sazeb mýta od boku:

D11 Poděbrady - pole před Hradcem (Podobné náklady by mohla mít i R35 Časy - Svitavy)
220mil Kč/km (viz studie ŘSD)

Doba investice 30 let - odvozeno z doby odpisování dálnice dle přílohy pro daňe

Intenzita 30 tis - celoroční průměr za 24hod

Pronásobením a podělením bez úroků mi vychází "část mýta na výstavbu" na 0,67Kč
= 220mil/(30*365*30000)

úroky až zítra:)
pak údržba
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dd »

Ty úroky s tím ještě zamíchají. Ale jestli platí to co psal martini, že cena PPP (úroky a údržba) je asi 3x stavební náklady, tak vychází těch mých 2 Kč/km a to je při ceně stavby 220 mil. Kč/km :!: Pod 1,50 se určitě nedostanete. A to je pro Čecha taková cena, že tu dálnici bude objíždět, jak jen to půjde.
vaclav
Příspěvky: 1831
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od vaclav »

dd píše:Ty úroky s tím ještě zamíchají. Ale jestli platí to co psal martini, že cena PPP (úroky a údržba) je asi 3x stavební náklady, tak vychází těch mých 2 Kč/km a to je při ceně stavby 220 mil. Kč/km :!: Pod 1,50 se určitě nedostanete. A to je pro Čecha taková cena, že tu dálnici bude objíždět, jak jen to půjde.
nemyslim si, ze ji bude objizdet. bavime se o nakladu jedne svaciny (treba bageta+voda+kafe na benzince nebo mcdonald)
MPMP
Příspěvky: 3304
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od MPMP »

vaclav píše:nemyslim si, ze ji bude objizdet. bavime se o nakladu jedne svaciny (treba bageta+voda+kafe na benzince nebo mcdonald)
Kolik takových svačin měsíčně si dává řidič, který denně dojíždí po dálnici do práce, řekněme, 2x20km?
Můj osobní odhad je 0 (NULA) - mýtné ho při 2Kč/km přijde měsíčně na cca 1.800,-
Souhlasím s tím, že za tuhle cenu to VĚTŠINA lidí objede a bude radši cestovat o 15-20 min. denně déle. Tím spíš, že nepůjde o "předplatné" (jako je dnes známka), ale o rozhodnutí každou jednotlivou jízdu. Není tedy problém někdy jet (když spěchám) a někdy ne (většinou). 8-)
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od jonáš »

Na druhou stranu, je to jednoduchej a "tržní" mechanismus, jak regulovat přecpanost dálnic a la dnešní D1. Při vymakanym online řízení může být jiná sazba mezi devátou a šestou odpoledne a jiná v noci, dokonce i podle směru jízdy 8-)
MPMP
Příspěvky: 3304
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od MPMP »

jonáš píše:Při vymakanym online řízení může být jiná sazba mezi devátou a šestou odpoledne a jiná v noci, dokonce i podle směru jízdy 8-)
To jistě může, ale můžete hádat 3x, proč nebude. :lol:
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od jonáš »

Proč? Asi že nejsme Londýn .. :-)
http://www.spvd.cz/?p=svet/gb/london/lo ... ruzne.html
http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-l ... nne-nebude
Určitě nebude hned, ale jednou se k nějaký formě regulace zaručeně dostaneme. Z nutnosti přežití.

Mmch v tom druhym odkazu jsou reálný výnosy kamionovýho mýta na km na různých trasách, návratnost jen z tohodle zdroje je kolem stovky let, bez úroků, inflace i údržby.
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dvs »

Ad kupecke počty (pokračování):

Opakování z minula:
cena výstavby 220 000 mil/km
intenzita 30 000tis aut za 24hod roční průměr
odpisové období 30let
bez úroků mýto 0,67Kč/km

úročení 5,2% anuitní splátka (stálá výše splácené částky jako u většiny hypoték)
zase 30let splácení

s úroky mýto 1,64Kč/km
pro zajímavost roční splátka za km činí: 17mil Kč

Kdo si to chce přepočítat nebo si zkusit slovní úlohu s jinými vstupními hodnotami tak jsem použil v Excelu fci PMT pro výpočet splátky (v českém Excelu je to prý fce PLATBA). Je to tabulka o pár řádcích.

Pozor ta částka nebere v úvahu rozdíl sazeb mezi OA a náklaďáky. Také v tom není údržba ani průběžné rekonstrukce během těch 30let.

Poradí mi někdo kolik je odhad nákladů na rekonstrukci tohoto typu dálnice bez tunelů velkých mostů a MUK (těch 220 mil odpovídá D11 Poděbrady - Sedlice)? Betonový povrch by mohl vydržet těch 30let (sice bude vypadat asi jako D1 dnes. ale aspoň se těch 30 let svezem místo čtení vizí, koncepcí, superstrategií....).

Za zimní údržbu jsem nalezl čislo 1mil/km zde na webu - úplně na koci článku. Platí to ještě?
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od jonáš »

No a ještě proveďte úvahu, jestli je někde volnej terén kde by se dal jenom "rozbalit beton" (víc dneska za těch 220 na km neuděláte) a jestli tamtudy opravdu touží jet 30000 aut za den hned od otevření (a jestli se tam třeba jen nepřesunou z jinýho placenýho úseku, na kterym tim pádem klesnou tržby a hypoška pude do exekuce). Pořád to je tak na čtvrtině vypovídací hodnoty .. ale zaplať pámbu i za to.
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dvs »

Děkuji za kritiku :)

No ten beton by se mohl dát za těch 220mil/km rozbalit mezi Časy a Svitavami na R35. Psal jsem to hned v tom prvním příspěvku. Zde to není žádná pahorkaina. Úmyslně neříkám až od MUK Časy, protože most a estakáda přes Labe bude o jiných nákladech. Stejně tak úsek od Svitav po Mohelnici.

Ten odhad 30tis na R35 není podle mne zas tak vysoký. I/35 u Litomyšle měla 20tis už v 2008. Jasně všech 20tis nebude ochotno platit, ale pokud to bude rozumné tak 80% třeba ano. Města po zprovoznění jistě budou "spolupracovat" a znepříjemní průjezdy kruháky a semafory. D1 u Jihlavy má pro srovnání 40tis (z toho jsem vzal pro odhad jenom 75% intenity). Pak by bylo dobré pokud by stát dal peníze do pořádné I/36 Holice - Borohrádek - Čestice, aby nejeli na Hradec. Něco přidají Svitavy - Praha, kteří nepojedou do Prahy přes Hlinsko. Samozřejmě, že ten odhad je po dokončení celé R35 Opatovice - Mohelnice. Na Moravě je pro naplnění ještě důležitá R55 Přerov - Olomouc s D1 obchvatem Přerova, aby to lákalo jet ze Zlína nejdříve rovně na sever.
Pokud těch 8tis uberu na D1 u Jihlavy, tak to D1 jenom prospěje. Fakt o těch 30tis bych strach neměl.Jasně, že tam 30tis nebude hned po otevření, ale to je motivace tu R35 dostavět v krátkém období a ne po desetiletích, protože pak hold to je o jiných penězích. Klidně si můžete v tom excelu nastavit odložení splátek o 5 let až se to dostaví celé. To jsem ještě neuvažoval kolik by stálo prodat dřevo a roztáhnou beton po náspu R43, ta by mohla také hodit nějakou tu tisívku na intenzitě.

Zkuste si spočítat R1 (541mil/km, intenzita 70tis). Není to řádově jinde ani s tou estakádou a tunely právě díky té intenzitě.

To takový tunel Dětřichov na R35 by mohl celou kalkulaci zvrátit, protože D1 by pro Ostravu, Olomouc a Zlín vyšla levněji a nenaplnilo by se těch 30tis. Tam nebude nikdy ta intenzita jako na R1. Koncesionář by hodně zvažoval variantu objížďkou přes Třebovický průsmyk.

Stejně tak bych dal koncesionáři i D11, protože "betonové schody do nebe" před Prahou by po rekonstrukci D1 také odlákali hodně kumčaftů....
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dd »

Pokud mluvíme konkrétně o R35, tak si myslím, že ty intenzity tam dostanete prakticky až po dokončení celého úseku Opatovice-Mohlenice. Zpoplatnění nedokončeného úseku naopak řadu řidičů navede na D1.

Což se může stát i poté. Jestliže cesta D11-R35 bude s příplatkem cca. 200 Kč na mýto (počítám zpoplatněnou jen novostavbu 100 km), tak část lidí pojede po D1 a část pojede minimálně v úseku Litomyšl - Mohelnice po I/35. Pokud zpoplatníte i D11, tak to máte dalších 200 Kč navíc a to už by tam nejezdil téměř nikdo.

Podle mého by měl dálnice stavět stát, protože ten si může započítat další zisky - od zlepšení životního prostředí, přes odlehčení ulic ve městech a snadnější dojíždění za prací, až ke zpříjemnění života lidí rychlejším cestováním.
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dvs »

dd píše:Pokud mluvíme konkrétně o R35, tak si myslím, že ty intenzity tam dostanete prakticky až po dokončení celého úseku Opatovice-Mohlenice. Zpoplatnění nedokončeného úseku naopak řadu řidičů navede na D1.
Já taky říkám, že před dokončením celého úseku tam bude v lepším případě 16tis. Na tom je vidět nesmyslnost etap.
K objíždění po D1: Tam by muselo být také mýto vždyť se tam počítá s PPP na rekonstrukci.
dd píše:Podle mého by měl dálnice stavět stát, protože ten si může započítat další zisky - od zlepšení životního prostředí, přes odlehčení ulic ve městech a snadnější dojíždění za prací, až ke zpříjemnění života lidí rychlejším cestováním
A proč už je dávno nepostavil ???
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od jonáš »

Protože jen zdaněnej legální transfer prostředků ven je přes sto miliard ročně. Kolik jsou nezdaněný a nelegální se můžem leda dohadovat. Viz vedle, http://ekonomika.ihned.cz/c1-50062960-z ... lion-korun

Ale buďte v klidu, zdroje jsou :lol: http://zpravy.e15.cz/domaci/politika/ch ... -povolenek dokonce i na takovýhle hámotiny http://zpravy.e15.cz/domaci/ekonomika/s ... ardy-korun ..
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6841
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Martin z Ostravy »

R48 -> D48 se podařilo!
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dd »

dvs píše:A proč už je dávno nepostavil ???
Něco postavil, byť ne dokonale a tolik km, kolik bychom si přáli. Soukromé firmy, které by chtěly stavět dálnice se všemi riziky a vydělat na ně z mýta, tady nejsou vůbec žádné.

Pevně doufám, že jestli se u nás PPP rozjede, tak se bude platit formou platby za dostupnost a ne přímým výběrem mýta.
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dvs »

No přejeme si 1000km viz titulní strana tohoto webu. A do pořádku dát tak asi 500km.
dd píše:Soukromé firmy, které by chtěly stavět dálnice se všemi riziky a vydělat na ně z mýta, tady nejsou vůbec žádné.
No nevím o tom, že by je někdo sháněl. To musíme nejdříve zjistit, že to je fakt přes státní rozpočet neřešitelné a říci si, že radši zaplatíme to mýto. Pokud předvedeme ,že 3 roky jsme to schopni platit (nedemonstrovat, neblokovat dálnice, neproplácet mýtné účtenky na krajském úřadě...), tak se ty firmy ozvou. K tomu musíme ukázat, že jsme solidní stát, kam se dá investovat na 30let - zde bych si docela věřil. Je to stejné jako, když jdete do banky pro tu hypotéku. Taky ji nedostanete na pracovní smlouvu starou 2hodiny.
Možná pro uklidnění by to chtělo dát tarif fyzickým osobám za 1200Kč/ročně 3500km/ročně a další za 1,90Kč. Dal by se vymyslet i tarif pro OA důchodců.

No kupeckými počty to vychází, že z těch PPP projektů na dálnice poteče taky každý rok něco v těchto řádech.
Nahoře jsem psal roční splátka 17mil/km * 1000km (nedokončených dálnic) = 17mld. Za předpokladu, že vše dostavíme na PPP.
Už se těším na ten článek s nadpisem "Díky PPP odteklo z ČR 17mld".

A příští ministři financí budou tvrdit, že nemají na nic, protože mají mandatorní výdaje ve výši 17mld.

Z těch povolenek to asi nepůjde jedině nějaký ten biokoridor.
Zkuste přesvědčit část střádalů ve stavebních spořitelnách, kteří tam mají 430mld, že mají investovat 150mld do akcií a dluhopisů na výstavbu dálnic v ČR. Pokud jim za to někdo bude platit 4% úrok a budou vidět, že to je bezpečné, tak to tam dají raději než na Kalouskovy dluhopisy pro občany. Pak můžou ty úroky zůstat doma v ČR.

Jenomže všechny ty mediální štvanice, kde se prezentuje cílová částka mají za cíl vše zhatit. Úplně stejné byly nadpisy článků na církevní restituce za 270mld a přitom to bylo vrácení 83 miliard korun úročenou sazbou 4,85 procenta na 60let. Ročně by šlo o 4,3 miliardy korun. Novináři si to už vyzkoušeli. Ukažte mi člověka, který vám bude říkat, že zaplatí za dům 3,5mil na hypotéce. většinou Vám řekne, že splácí 15tis a zaplatil za dům 2,2mil. Proto si myslím, že převést dálnice určené k rekonstrukci a nové výstavbě nejméně dvoum polostátním koncesionářům by bylo reálnější než ty PPP na splátky. Další vlády budou mít problémy se splátkami PPP a dopadne to jedině jejich zastavením viz D47 a loni Slovensko.

Na ty podstatné úseky jsme spočítali 150lmd, což je řádově jinde než ty pták.viny.

Podle mne, ale asi nebude souhlasit 80% voličů, že zrovna těch 150mld na dálnice je nejdůležitější investice.
Ty platby z rozpočtu v kolonce PPP za dostupnost budou trnem v oku stejně jako dnes pod heslem předražená výstavba.
MPMP
Příspěvky: 3304
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od MPMP »

dvs: takhle ta čísla vypadají pěkně, ale reálně je musíte vynásobit asi tak 3, jinak do toho nikdo nepůjde. 8-)
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Bobek »

dvs píše:Dal by se vymyslet i tarif pro OA důchodců.
A rázem budou všechna auta v ČR registrována na důchodce. Tudy určitě ne. :)
Království a půl princezny za 511.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“