Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
obr
Příspěvky: 763
Registrován: 15.3.2009 11:03:03

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od obr »

a proč slevu důchodcům ? dneska nejezdějí na té nepostavené dálnici taky.
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dvs »

Bobek píše:dvs píše:
Dal by se vymyslet i tarif pro OA důchodců.
A rázem budou všechna auta v ČR registrována na důchodce. Tudy určitě ne.
No kdyby ten tarif vypadal za 300Kč/ročně 900km/ročně a dále za každý 7Kč/km ,tak jich zas tak moc nebude s tím, že jej ten důchodce musí řídit pod 10 000Kč pokutou. Tak by to furt bylo výhodné přeregistrovat na důchodce? Důchodcům to na delší cesty na chalupu párkrát za rok pomůže a podnikateli, který jezdí denně se to nevyplatí jezdit na za zakázky s dědou, protože je tam těch 7Kč za další km. Ostatní si hold musí koupit plnou za těch 1200Kč na rok.

Mezi námi cestu nám už proklestil Julínek se sými 30Kč za návštěvu doktora.

Jde o to, že to musí být od začátku sociální prvky, aby to bylo průchodné. Třeba, aby nekřičeli, že musí platit za dálnice, které si zaplatili ze svých daní.

Chce to hodně moc domyslet.
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dvs »

MPMP píše:dvs: takhle ta čísla vypadají pěkně, ale reálně je musíte vynásobit asi tak 3, jinak do toho nikdo nepůjde.
Proč 3x.
Chceme stavět něco složitějšího jako je R1? Tam by se to mohlo udržet v rozumných mezích díky těm intenzitám.

Ve Francii do toho jdou za i za 1,80Kč/km. Zkuste si zpočítatmýto do Paříže od hranic Saarbrücken 27,70 €.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od jonáš »

V kursu nebo paritě kupní síly?
Protože když vemu poměr GDP na jednoho obyvatele v kursu, je to pro Frantíky zhruba 2:1. A ochota platit za služby s příjmem rozhodně neroste lineárně, ale spíš exponenciálně.
Naposledy upravil(a) jonáš dne 16.2.2011 19:30:04, celkem upraveno 1 x.
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dvs »

Dnešním středem 24,3Kč a počítal jsem 380km. To je ale pro osobáky.

Ty dražší jsou asi Alpy.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od jonáš »

Viz doplněk. Jinak dík za výpočty, ale on ten koncesionář to navíc nebude dělat jen pro dobro cestujícího občanstva, bude z toho chtít i nějaký zisk, úměrný rozsahu spravovaného kapitálu, i kdyby mu na to banka půjčila 100%. A pořád v tom nemáme provoz a údržbu a další náklady .. když nenásobit třikrát, tak aspoň dvakrát.
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dd »

dvs píše:
dd píše:Soukromé firmy, které by chtěly stavět dálnice se všemi riziky a vydělat na ně z mýta, tady nejsou vůbec žádné.
No nevím o tom, že by je někdo sháněl. To musíme nejdříve zjistit, že to je fakt přes státní rozpočet neřešitelné a říci si, že radši zaplatíme to mýto. Pokud předvedeme...
Nějak nechápu, proč my bychom se měli doprošovat stavebních firem, aby na nás vydělaly. Kdyby to byl opravdu výhodný kšeft, tak se o něj firmy přetahují a ony přemlouvají stát, aby jim to povolil. Kdyby to bylo alespoň trochu reálné, tak by se o tom alespoň občas mluvilo. Já si nevšiml ani jednoho. Vždy jsou některá rizika převedena na stát.

K tomu ostatnímu: Jak začnete s výjimkami, tak ji bude chtít každý druhý. A když rozdáte moc výjimek, tak zbytek bude muset platit ještě víc. Ty kombinované tarify jsou technicky složitě řešitelné - registrace bude na auto? Co když mám 2 auta, tak budu platit s každým jinou sazbu? Bude registrace na osobu? Tak si každý člen rodiny koupí "známku" a nejprve vyjezdíme ten levný paušál.

U dluhopisů státních a SFDI nevidím nějaký rozdíl. Za obojí ručí stát a o kolik více získá SFDI pomocí vlastních dluhopisů, o tolik méně dostane z rozpočtu.

Na závěr souhlas, že by se novináři měli naučit spočítat současnou hodnotu budoucích peněz.
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dvs »

Při té otázce na ten kurs mne napadlo, že kursové riziko může být pro zahraniční kapitál pěkně velké při takto dlouhé době. -> pořešíme jindy

První problém je, že není odvaha (politická vůle) takto zdražit dálnice. Pokud není poptávka, tak není nabídka. Přeci nepřijde koncesionář a nebude dělat kampaň na mýto pro OA. Koncesionář chce být ten dobrý, který to rychle postaví, a vy se můžete svézt. Pro politiky je jednodušší výstavbu zastavit.

Nemusíme se jich doprošovat, ale do banky také musíte přijít s jasným plánem (Busimes plán) pak Vám půjčí za rozumný úrok.

Investorům modely se zárukami státu vždy vyhovují. Proč by riskovali? Mít zajištěný příjem jako mandatorní výdaj státu je přeci jistota. Když to zákazník koupí, tak proč mu to neprodat:).

Bez těch tarifů to nepůjde. Mobilní operátoři to také zvládají. Bez těch vyjímek to bude polliticky neprůchodné. Dojíždějící za prací/zakázkami něco unesou, ale ne všechno. V té Francii v okolí Paříže taky není mýto. Pro ty co najezdí od 3500km do 9 999km/ročně by možná byl zkousnutelný tarif 4400Kč ročně za za těch 10000km a každý další za 1,70Kč.

Jo ještě to chce někde vyšatrachat náklady na výběr přes Kapsch. Mýtnice asi stavět nemá smysl.
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dd »

Myslím, že jsme se dostali do roviny čistě teoretické a naprosto nereálné, tak nevím jestli má smysl v diskuzi pokračovat.

Ale např. pokud dáte někomu tarif 10tkm za 4400Kč a počítáte 1,70 Kč/km (což je mimochodem stále cena, která Vám vyšla bez započtení údržby a zisku koncesionáře), tak mu vlastně darujete 7500 km zdarma. Potřebujete tedy, aby on nebo někdo další najel o 7500 km více na každý takto prodaný tarif, abyste se dostal na původní příjmy, ze kterých jste vypočítal 1,70 Kč/km. A to se na 100 - 200 km úseku dálnice nepodaří. To by musela celá síť být zpoplatněna a patřit jednomu koncesionáři.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od MPMP »

dd: myslím, že teď jste uhodil hřebíček na hlavičku:
1) 1,70 není reálná zisková cena pro koncesionáře
2) jakákoli sleva pro kohokoli znamená zdražení pro ostatní - objem přeci musí zůstat stejný
3) není ani náhodou politická vůle mít perfektní dálnice, ale mít je prázdné, protože za 3-5 Kč/km po nich nikdo jezdit nebude.
Vychází mi z toho pouze stínové mýto a pak už je to pouze ekonomická úvaha, co je výhodnější - PPP nebo půjčka a stavba "za vlatní"? Osobně nemám vyhraněný názor, ale obávám se, že PPP vyjde pro stát ve svém důsledku mnohem, mnohem dráž.
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dvs »

dd píše:To by musela celá síť být zpoplatněna a patřit jednomu koncesionáři.
Vždyť už na začátku té diskuse jsem mluvil, že chci celou síť předat do správy se všemi riziky dvoum koncesionářúm (nazval jsem to privatizace). Tj. byla by zpoplatněna celá síť. (Proto jsem taky řešil ty důchodce a placení za staré dálnice)

Zpočítal jsem jeden kousíček.

Největší část zaplatí ti co najezdí 10 000km a více po dálnicích ročně.
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dd »

Nedovedu si představit, jak chcete obhájit předání koncesionáři (a zpoplatnění) zánovních dálnic (D8, D5, části D1, R55, R48, a možná jsem nějaké vynechal), které byly postaveny z našich daní. To bych považoval za podvod a i kdyby to bylo myšleno křišťálově čistě, tak by se z toho v našich podmínkách tunel stal.

Nevím, jak byste chtěl řešit "volné km" při více koncesionářích. Někteří by na tom byli biti více, jiní méně. Navíc stále nevíte, jestli je registrovat na osobu nebo auto, a mě už k oběma napadá několik způsobů, jak to obejít :D
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dvs »

K té zánovní D8: Úsek před Prahou starý 17let je zralý na výměnu obrusné vrstvy v celé délce 20km. Zánovní beton na D5 od Plzně do Rozvadova bude za 30 let také na výměnu.

Stejně vede cesta přes njdříve státního koncesionáře. Tak tam došli i ve Francii.

Registraci dejme na SPZ auta a důchodcovský bude hold nějaký mini tarif přístupný pro kohokoli.

Paušál (volné km): Vybírat to bude stát za úplatu přes současný mýtný systém. Paušál na konci roku rozdělíme podle poměru kolik km najezdil u kterého koncesionáře.
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od dd »

Tak si budu přeprodávat auto s manželkou. Ten 1 den papírování a max. 1000 Kč mi za ušetřených 12750 Kč (7500 x 1,7) stojí. Nebo najdu jiný způsob, jak vyměnit rz s co nejméně papírováním. A myslím, že není způsob, jak tomu zabránit. Přeci nemůžete zakázat novému majiteli auta si koupit výhodnou dálniční "známku" jako mají všichni ostatní občané.

EDIT:
Paušál asi nepůjde dělit na konci roku, ale mohlo by to být častěji. Nechtěl bych mít firmu, ve které do konce roku nevím, kolik jsou příjmy :)

Tady je ten rozdíl oproti mobilním operátorům. Oni vydělají už na paušálu, zatímco takhle nastavený je ztrátový.

Myslím, že by lidé už tak těžce přijímali, pokud by se platilo mýto na nových dálnicích. Ale dejme tomu, že to lze zdůvodnit. Ale mýto ne menší než 1,70 Kč/km na celé síti je podle mého jednak neprůchodné a jednak likvidační pro ekonomický rozvoj ČR.
jannnn
Příspěvky: 752
Registrován: 16.3.2009 22:12:01

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od jannnn »

Jako když utne nám skončily veškeré diskuze o PPP. Směruje se stále nějaký (R35?) projekt k této možnosti a nebo se od toho uplně upustilo? Ví někdo (martini?)?
Nystrom
Příspěvky: 607
Registrován: 21.11.2009 16:04:12
Bydliště: J.Hradec / Č.Budějovice

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Nystrom »

je pravda že je nějaké ticho po pěšině A já doufám, že D3 od Veselí na jih je stále připravována v tomto režimu. Ve všech materiálech SFDI to tak bylo - D1 rozšíření, SOKP 511 a 518-519, D3 309 a 310/I Veselí n.L. - Hodějovice, R35 Opatovice - Mohelnice. Ale obávám se, že státní peníze tam nepůjdou a PPP se nedočkáme.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od martini »

S greenfieldovými projekty je problém, protože nejsme schopni připravit 30 km stavby v kuse. Navíc připravené stavby asi budeme primárně potřebovat pro rozjetí OPD 2 - R35, 511, D11...

Pokud se něco povede, tak si spíše myslím, že to bude nějaký brownfield typu rekonstrukce D1 i když i zde je třeba začít některé úseky hned a nečekat na PPP...

Problémem jsou přehnaná očekávání politiků, kteří si neuvědomí všechny konsekvece a myslí si, že PPP nás vytrhne... Pokud by se podařilo připravit obchvat ČB, tak myslím že zde šance ještě pořád nějaká je, ale spíše ty modernizace stávajících komunikací (já pořád primárně vidím D1)...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Redispero
Příspěvky: 382
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Redispero »

Šéf Skansky: Česko soukromé dálnice nechce, jsou fér
http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/pe ... ?id=703460
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od JirkaS »

Nejvíc se mi líbí tohle: "A když je to dálnice s mýtným, nezatěžuje státní ani rozpočet, protože to platí uživatelé."
Pokud vím, zatím tady o žádné dálnici, která by se zaplatila jen z mýtného, nikdo nemluvil. Pokud by to totiž ekonomicky šlo, stavěly by firmy už dávno sami, neboť by k tomu stát vůbec nepotřebovaly. Pak by to ale nebylo PPP :-)
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Standa »

JirkaS píše:Nejvíc se mi líbí tohle: "A když je to dálnice s mýtným, nezatěžuje státní ani rozpočet, protože to platí uživatelé."
Pokud vím, zatím tady o žádné dálnici, která by se zaplatila jen z mýtného, nikdo nemluvil. Pokud by to totiž ekonomicky šlo, stavěly by firmy už dávno sami, neboť by k tomu stát vůbec nepotřebovaly. Pak by to ale nebylo PPP :-)
Tady na fóru jsme o tom už mluvili ;) ! A dokonce i takový stoupenec mýtnic, jako jsem já, nakonec sám, rád, musel uznat, že by se to u nás momentálně neuživilo.
GiuseppeS
Příspěvky: 560
Registrován: 10.5.2009 14:41:32

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od GiuseppeS »

NKÚ: bilance PPP projektu ubytovny v Ústřední vojenské nemocnici = 150 milionů fuč + další nedůvěra v PPP.
http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy ... ?id=714693

Výběrové řízení na odstranění ekologických zátěží: pokud stát chce službu "na klíč", potom díky přičtení pojištění, ceny peněz a zisku atd. se cena vyšplhá klidně z 35 na 57 mld. ...

Třetí poznámka: peníze nejsou a nebudou a o korupci se baví už i babky v domově důchodů.

Možnost použití PPP pro českou dálniční síť je tak IMHO už jen ryze teoretická otázka ...
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od JirkaS »

GiuseppeS píše:Možnost použití PPP pro českou dálniční síť je tak IMHO už jen ryze teoretická otázka ...
O PPP si nic dobrého nemysleli už ani v roce 1980 v seriálu Jistě, pane ministře. Pro inspiraci doporučuji díl 7. - Ruka ruku myje.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od Standa »

JirkaS píše:...O PPP si nic dobrého nemysleli už ani v roce 1980 v seriálu Jistě, pane ministře. Pro inspiraci doporučuji díl 7. - Ruka ruku myje.
:ok: :ok: :ok: :D
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od vaclav »

docela se divim, ze se tady neresi zpozdeni otevreni PPP projektu, ktery realizuji stavby silnic a zeleznic na slovensku. treba zde:
http://ekonomika.sme.sk/c/6064919/za-me ... a-eur.html

zda se, ze na slovensku uz ted neni nikdo, kdo by si pred zkratkou PPP neodplivnul a nepokrizoval se.
takze asi konecna PPP v centralni evrope?
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Aplikace PPP pro českou dálniční síť

Příspěvek od martini »

Také za to opožděné zprovoznění bylo řádně dle smlouvy zaplaceno penále, ale to holt novinář nevidí... Cena teď možná půjde dolu pokud se podaří vhodně refinancovat po zprovoznění, ale to už pravděpodobně novinář také neuvidí, pokud někdo za něj nenapíše o tom článek sám...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“