Sníh a zimní údržba
Re: Sníh a zimní údržba
Tak ony tam ty vozy stojí plně vyzbrojeny a čekají na pokyn. Nebudoval bych tam žádný sila a nádrže. Důležitý je začít zásah přímo v místě v ten správný čas, a ne tam jet do kopce půl hodiny kolonou klouzajících či už stojících kamionů. Mluvilo se taky o provizorních příjezdech k D1 pro IZS - ty by šly také využít pro to dostat tam zásah sypačů. Výmluvy na to, že sypač stojí v koloně hned u SSUD.
Re: Sníh a zimní údržba
Taky se mluvilo o modrych majacich. Temi se nechlubi.
Re: Sníh a zimní údržba
https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/s ... 623711.jpg
To je ta fotka te unimobunky i toi toi na 90.km
Clanek https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/s ... oprava_ele
Kde je to detasovane pracoviste na jizni D3?
To je ta fotka te unimobunky i toi toi na 90.km
Clanek https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/s ... oprava_ele
Kde je to detasovane pracoviste na jizni D3?
-
- VIP
- Příspěvky: 22550
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Sníh a zimní údržba
Uvidí se v zimním období nakolik to pomůže v tomto rozsahu.
Re: Sníh a zimní údržba
Když se to řešilo poprvé, byl jsem tady na fóru opraven, že modré majáky jsou plánovány pouze na ta vozidla (dodávky), která zastavují na dálnici u nehod atd.dvs píše:Taky se mluvilo o modrych majacich. Temi se nechlubi.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Sníh a zimní údržba
Silničáři Plzeňského kraje mají novou technologii na postřik vozovek. Místo soli budou na silnice rozstřikovat solanku, která si má v zimě rychleji poradit s namrzlou mlhou. V kraji jde o úplnou novinku, nevím o tom, že by tuto technologii používali v jiných regionech,“ říká Jiří Slapnička, hlavní dispečer SÚS PK.
https://plzensky.denik.cz/zpravy_region ... 01117.html
https://plzensky.denik.cz/zpravy_region ... 01117.html
Re: Sníh a zimní údržba
Solanka se používá desítky let.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- VIP
- Příspěvky: 22550
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Sníh a zimní údržba
A v řadě států.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Sníh a zimní údržba
Používala, ale byla to solanka, která vznikla jako vedlejší produkt průmyslové výroby. Mimo požadovaný obsah NaCl (CaCl2) obsahovala solanka ještě sajrajty, které by dnes neprošly.Lenny píše:Solanka se používá desítky let.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Sníh a zimní údržba
Letošní novinkou krajské správy a údržby silnic je zákaz vyprošťování aut ze silnic, které se v zimě neudržují.
https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/vys ... ravy_epsal
https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/vys ... ravy_epsal
Re: Sníh a zimní údržba
To jsou kecy nového ředitele KSÚSV, který netuší, která bije... Sypače nejsou odtahovka a pokud se některá silnice neudržuje, tak kde by se tam ten sypač vzal, aby zapadlé auto vytáhl??? Nevytahuje se ani na udržovaných silnicích - párkrát se stalo, že prasklo lano a byly z toho dost ošklivé úrazy.
-
- VIP
- Příspěvky: 22550
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Sníh a zimní údržba
Tohle šlo v dobách a státech, kdy nebyla vysoká motorizace aneb při sníženém provozu. Dnes pokud vás vytáhne vesnický traktor, tak máte štěstí. A to se týká i autobusů (ani ty jen tak nevytahuje sypač). Kde ne traktor, tak hasiči. Sypač velmi výjimečně. I to na základě dobré vůle a ochoty, nikoliv jako pravidlo.
Re: Sníh a zimní údržba
Nenalezl jsem zde odpovídající fórum, možná jsem přehlédl...
Jak jsou plánována budoucí Střediska správy a údržby dálnice? Po rekategorizaci R na D jich musí (postupně) x nových vzniknout, dále se otvírají nové úseky (namátkou D6, D3).
Jak jsou plánována budoucí Střediska správy a údržby dálnice? Po rekategorizaci R na D jich musí (postupně) x nových vzniknout, dále se otvírají nové úseky (namátkou D6, D3).
Re: Sníh a zimní údržba
Jsou. Docela dost. Například v tomto článku již z roku 2017 o tom je psáno.Dusanh píše:Nenalezl jsem zde odpovídající fórum, možná jsem přehlédl...
Jak jsou plánována budoucí Střediska správy a údržby dálnice? Po rekategorizaci R na D jich musí (postupně) x nových vzniknout, dále se otvírají nové úseky (namátkou D6, D3).
http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/ ... a-u-konce/
Dále jsou ve výročních zprávách ŘSD k nalezení další věci. I zde na fóru k tomu bylo dost věcí.
Re: Sníh a zimní údržba
ŘSD má na webu i mapu projektovaných a předpokládaných SSÚD: https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/5e0a ... OD=AJPERES
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Pište česky, prosím!
-
- VIP
- Příspěvky: 22550
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Sníh a zimní údržba
Vidět, že vás to zajímá, pro doplnění vědomostí doporučuju tento krátký text plný hodnotných informací: http://silnicniseminar.cz/files/Lacina- ... -t-idy.pdf .
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Sníh a zimní údržba
Honza Rýdl: "Na dálnicích jsme včera (6.1.2021) vysypali 1256 tun soli, sypače a pluhy najely 16 942 km."
Re: Sníh a zimní údržba
Kdy se sype sůl a kdy se stříká solanka? Jaký je rozdíl v účinnosti / ceně?
Re: Sníh a zimní údržba
Solanka je účinná do -8°C, pak se používá chlorid vápenatý.
Solanka je účinnější než obyčejná sůl, a také dražší.
Solanka je účinnější než obyčejná sůl, a také dražší.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- VIP
- Příspěvky: 22550
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Sníh a zimní údržba
Doplnil bych, že rozdíl v účinnosti je ten, že při solance se při kontaktu s topením sněhu dostane i do štěrbin ve vozovce. Kousek kamenné soli nikoliv. Proto je solanka efektivnější.
Severoamerické normy jdou k roztoku 23,3% a tam je ta teplota pak až do -21 (C). (což bohužel na severu se nedá požívat ani kdyby se chtělo, protože by to neúčinkovalo). Všeobecně ale zase solní roztoky mají i svá negativa ... korozivní vlastnosti. Takže se vyvíjejí za ty roky jiné formy roztoků. A při nižších teplotách lze aplikovat třeba calcium chloridu (do -51).
Evropa, cenová analýza 16 států. Používáním solanky proti samotné soli se ušetří kolem 71% nákladů při celkových nákladech na zimní údržbu. Sůl odfukuje vítr, což je další nevýhoda. Solanku lze možno používat až při rychlosti 80 km/h. Může se na silnici nanést i dříve, její efekt je delší. Výhoda pro mosty a nadjezdy. (minimalizace námrazy). Zastavuje tvrdnutí sněhu. Pro samotnou sůl v některých úsecích je jí dobré použít, protože sůl je díky ní navlhčená, což vylepšuje její samotné negativní vlastnosti.
Takže dokud se kamenná sůl nepředělá na roztok, tak nedosahuje těchto účinků a používání roztoku je v 1/3 až 1/2 toho, co by se muselo udělat pro dosažení stejného výsledku se solí.
Ne každá sněhová bouře je ale na solanku ideální. Pokud se začíná dešťem, tak je zcela nevhodné nejdříve aplikovat solanku a čekat na opsaný efekt.
Severoamerické normy jdou k roztoku 23,3% a tam je ta teplota pak až do -21 (C). (což bohužel na severu se nedá požívat ani kdyby se chtělo, protože by to neúčinkovalo). Všeobecně ale zase solní roztoky mají i svá negativa ... korozivní vlastnosti. Takže se vyvíjejí za ty roky jiné formy roztoků. A při nižších teplotách lze aplikovat třeba calcium chloridu (do -51).
Evropa, cenová analýza 16 států. Používáním solanky proti samotné soli se ušetří kolem 71% nákladů při celkových nákladech na zimní údržbu. Sůl odfukuje vítr, což je další nevýhoda. Solanku lze možno používat až při rychlosti 80 km/h. Může se na silnici nanést i dříve, její efekt je delší. Výhoda pro mosty a nadjezdy. (minimalizace námrazy). Zastavuje tvrdnutí sněhu. Pro samotnou sůl v některých úsecích je jí dobré použít, protože sůl je díky ní navlhčená, což vylepšuje její samotné negativní vlastnosti.
Takže dokud se kamenná sůl nepředělá na roztok, tak nedosahuje těchto účinků a používání roztoku je v 1/3 až 1/2 toho, co by se muselo udělat pro dosažení stejného výsledku se solí.
Ne každá sněhová bouře je ale na solanku ideální. Pokud se začíná dešťem, tak je zcela nevhodné nejdříve aplikovat solanku a čekat na opsaný efekt.
Re: Sníh a zimní údržba
A sypače sypou jak solanku tak i sůl při jízdě po dálnici. Sůl mají v korbě a solanku v plastových nádržích po obou bocích korby.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- VIP
- Příspěvky: 22550
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Sníh a zimní údržba
pro zajímavost
Tak jsem se dočetl, že ŘSD má pro letošní zimu již 198 sypačů a jestli tomu dobře rozumím, tak pro 1050 km dálnic. (zbytek jsou jiné firmy a nepíše se, jestli jen s výpomocí)
https://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/ ... icu-643206
Rok předtím jich bylo 183: https://www.auto.cz/ceske-dalnice-v-zim ... eji-131901
"Podle zákona musí být v zimním období zajištěna sjízdnost dálnic a rychlostních komunikací do dvou hodin."
Rozdíl mezi ČR a Torontem je 1,5h. (Ontario zajišťuje sjízdnost do 30 minut v rámci dálniční sítě). Ale to jenom menší vsuvka.
Slovenská NDS má pro tuto zimu celkem 169 sypačů: https://automagazin.sk/2020/11/07/takto ... to-stacit/ . To by odpovídalo rozsahu v SR, rozsahu v ČR a charakteru umístnění komunikací.
Pak jsem ještě dohledal tuto informaci z ŘSD ale z r. 2004: Údržbu dálnic a komunikací I. tříd v ČR v současné době zajišťuje celkem 28 správ SSÚS zřízených jednotlivými kraji. Ty mají k dispozici 897 ks sypačů chemických posypových materiálů a 853 sypačů materiálů inertních v průměrném stáří cca 15 let. Dále disponují 255 ks šípových pluhů. Ten stav 2 tis odpovídá rozsahu a požadovanému stavu a i průměru počasí/geografické polohy a okolních zemí.
A ještě jedna "future vision": OA budou projíždět po dálnicích a budou měřit hodnoty kolem sebe a samo se to bude odesílat na správy údržby dálnic. (teď jsem k tomu četl článek) Samozřejmě, velkým problémem je vlastnictví informací kudy vozidlo jezdí. Technicky to vymyšleno i s programa již je. Vyvíjejí to řadu let, ale zavedeno prozatím nikde. Odpadla by ale neustálá údržba meteo stanic, radarů atd. Ale to mohou zavádět tak v Japonsku a J. Korei.
Tak jsem se dočetl, že ŘSD má pro letošní zimu již 198 sypačů a jestli tomu dobře rozumím, tak pro 1050 km dálnic. (zbytek jsou jiné firmy a nepíše se, jestli jen s výpomocí)
https://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/ ... icu-643206
Rok předtím jich bylo 183: https://www.auto.cz/ceske-dalnice-v-zim ... eji-131901
"Podle zákona musí být v zimním období zajištěna sjízdnost dálnic a rychlostních komunikací do dvou hodin."
Rozdíl mezi ČR a Torontem je 1,5h. (Ontario zajišťuje sjízdnost do 30 minut v rámci dálniční sítě). Ale to jenom menší vsuvka.
Slovenská NDS má pro tuto zimu celkem 169 sypačů: https://automagazin.sk/2020/11/07/takto ... to-stacit/ . To by odpovídalo rozsahu v SR, rozsahu v ČR a charakteru umístnění komunikací.
Pak jsem ještě dohledal tuto informaci z ŘSD ale z r. 2004: Údržbu dálnic a komunikací I. tříd v ČR v současné době zajišťuje celkem 28 správ SSÚS zřízených jednotlivými kraji. Ty mají k dispozici 897 ks sypačů chemických posypových materiálů a 853 sypačů materiálů inertních v průměrném stáří cca 15 let. Dále disponují 255 ks šípových pluhů. Ten stav 2 tis odpovídá rozsahu a požadovanému stavu a i průměru počasí/geografické polohy a okolních zemí.
A ještě jedna "future vision": OA budou projíždět po dálnicích a budou měřit hodnoty kolem sebe a samo se to bude odesílat na správy údržby dálnic. (teď jsem k tomu četl článek) Samozřejmě, velkým problémem je vlastnictví informací kudy vozidlo jezdí. Technicky to vymyšleno i s programa již je. Vyvíjejí to řadu let, ale zavedeno prozatím nikde. Odpadla by ale neustálá údržba meteo stanic, radarů atd. Ale to mohou zavádět tak v Japonsku a J. Korei.
Re: Sníh a zimní údržba
Odhrnování sněhu na dálnici v zahraničí: https://twitter.com/marcelfloky/status/ ... 59810?s=20