Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od pp21 »

Martin z Ostravy píše:Nechápu o jaké imise jde? Ty auta tam jezdí už dnes, a budou tam jezdit i potom a bude to stejné množství jako kdyby tam byl 4-pruh. Takže nechápu účel tohoto řízení.
To je jednoduchý.
Ty auta co tam jezdí teď vytvářejí tzv "starou hlukovou zátěž", ale ty auta co budou jezdit po nové stavbě musejí splňovat dnešní hygienické limity. No a na starou hlukovou zátěž se pohlíží jinak než na "novou"...
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Prodloužená Místecká

Příspěvek od martini »

A dostáváme se k jádru pudla: Je možné využívat starou hlukovou zátěž z pozemních komunikací, která zvyšuje povolené hygieické limity hluku o 10 dB, při výstavbě nového záměru? Tzn.: Ok, v území vedou staré silnice, povolený hluk je zvýšen o těch 10 dB dle NV č. 148/2006 a já chci postavit něco nového, co má nějaký nový hlukový příspěvek. Můžu pak využít celkového navýšeného limitu, který byl navýšen kvůli té staré silnici? Teď je apriori jedno, jestli se jedná o výstavbu nové silnice nebo něčeho jiného.

Pak to případně někam přešoupnu.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Prodloužená Místecká

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Mělo by to být tak, že by nový záměr neměl měl mít vyšší hlučnost než to původní, aby měl nižší se mi zdá jako nesmysl - nelze to uskutečnit.
Navíc v tomto konkrétním případě, je problém s emisemi.
Ty podle mně ale klesnou či spíše zůstanou stejné, protože auta pojedou konstantní rychlostí a ubude jedno napojení, kde bylo třeba se rozjíždět tzv. z nuly.
R48 -> D48 se podařilo!
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: Prodloužená Místecká

Příspěvek od andy »

Martin z Ostravy píše:Mělo by to být tak, že by nový záměr neměl měl mít vyšší hlučnost než to původní, aby měl nižší se mi zdá jako nesmysl - nelze to uskutečnit.
Já to chápu tak, že "stará zátěž" je něco, co nám tady jako neblahé dědictví zanechal minulý režim, potažmo (abych všechno nesváděl na komunizmus) někdejší metody a přístup k projektování dopravní infrastruktury. Dnes jsme v 21. století a projekty, které se realizují, by tedy měly být o něco dál, než to co se stavělo dříve. A to nejen ve smyslu kvality použitých materiálů a stavebních postupů, ale i v minimalizaci nepříznivých dopadů na lidi a přírodu. Takže požadavek, aby nová silnice měla za následek snížení hlučnosti, mi nepřipadá až tak mimo :)
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Prodloužená Místecká

Příspěvek od martini »

Jde o to, že čistý limit v místě, kde není stará hluková zátěž je stanoven na 50 dB. Zjednodušeně se pak započítávají korekce +5 dB tam kde je jen účelová komunikace, +15 tam kde je silnice hlavní, ale novější než 2000 a +20 dB tam kde je silnice starší než 2001. Při rekonstrukci silnice a to i kompletní, včetně rozšíření a změny nivelity, viz níže, lze započíst vliv staré hlukové zátěže z hlavních silnic, postavených před rokem 2001 komplet, takže také +20 dB. Situace jen nesmí být horší.

Konkrétně k tomu NV č. 148/2006 říká:
Korekce se použije v případě staré hlukové zátěže z dopravy na pozemních komunikacích a drahách, kdy starou hlukovou zátěží se rozumí stav hlučnosti způsobený dopravou na pozemních komunikacích a drahách, který v chráněných venkovních prostorech staveb a a chráněném venkovním prostoru vznikl do 31. prosince 2000. Tato korekce zůstává zachována i po položení nového povrchu vozovky, výměně kolejového svršku, popřípadě rozšíření vozovek při zachování směrového nebo výškového vedení pozemní komunikace nebo dráhy, při které nesmí dojít ke zhoršení stávající hlučnosti v chráněném venkovním prostoru staveb a v chráněném venkovním prostoru a pro krátkodobé objízdné trasy.

Mě však jde o nový záměr v území, které je v limitu jen díky tomu, že tam vede stará silnice. Tedy třeba mám v území limit 70 dB povolitelný díky staré silnici. Hluk v místě je 65 dB. Může někdo umístit do tohoto území nový záměr s tím, že celkový hluk bude třeba 68 dB a nebude tak nadlimitní? Pak je zbytečná snaha správce komunikace o nápravu a navíc je mu ubíráno z "jeho" limitu. Dle mého by toto být možné nemělo.

Pozn. jedná se o hodnoty pro den, v místech kde není nemocnice atp. A samozřejmě o vážěný průměr za 8 hodin dle toho nařízení vlády.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: Prodloužená Místecká

Příspěvek od andy »

martini píše:Mě však jde o nový záměr v území, které je v limitu jen díky tomu, že tam vede stará silnice. Tedy třeba mám v území limit 70 dB povolitelný díky staré silnici. Hluk v místě je 65 dB. Může někdo umístit do tohoto území nový záměr s tím, že celkový hluk bude třeba 68 dB a nebude tak nadlimitní? Pak je zbytečná snaha správce komunikace o nápravu a navíc je mu ubíráno z "jeho" limitu. Dle mého by toto být možné nemělo.
Podle mě taky ne. Smysl toho nařízení je rozhodně ten, že dopravní stavby, které "nové" limity překračovaly do 31/12 2000, se nechají "dožít" včetně možnosti rekonstrukce v rozumné míře, ale není to tak, že se vedle nich může umístit cokoliv, co je ještě "přeřve" ( otázkou je, kolik záměrů by to dokázalo - začít v Místecké s těžbou uhlí Ostraváci hádám nehodlají :) ). Je fakt, že ty formulace v nařízení vlády jsou trochu divné, ale poznámka u tabulky A v příloze č. 3 říká, že korekce pro jednotlivé druhy zdrojů hluku se nesčítají. Takže např. pro hluk z koncertu by měla platit korekce v prvním sloupci - tedy 0 - bez ohledu na to, jestli se koncert koná hned vedle dálnice.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Prodloužená Místecká

Příspěvek od martini »

Jasně, bere se ta vyšší korekce. Případ, který já popisuji se konkrétně vztahuje k záměru výstavby např. nového obchodního centra, které přivede do místa, které již požívá výhod korekce +20 dB, mnohem více dopravy a tím se zvýší ta hladina toho hluku skoro na hranici limitu 70 dB i když v současné době je 66 dB. Čili dle této premisy by takový záměr neměl být povolen. Ale to by se pak nepostavilo ve městech nic...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Lenny
Autor
Příspěvky: 10774
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od Lenny »

Vadí vám hluk ze silnice? Limity se zvýší a bude hůř

http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/vadi ... 57408.html
Týden píše:Ministerstvo zdravotnictví hodlá povolit vyšší limit hluku na hlavních silnicích. Vládní nařízení z roku 2006 stanoví maximum pro venkovní hluk z hlavních silnic na 60 decibelů ve dne a 50 v noci. Ministerstvo počítá se zvýšením obou hodnot o pět decibelů
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od jonáš »

A bude mít magisrát magisrálu vyřešenou.
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od andy »

Otázka je, které přesně limity a o kolik se zvýší (z článku to úplně nevyplývá). Na magistrále je prej v noci 69 dB, tak snad vláda nebude chtít upravit nařízení podle toho :)
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od andy »

O něco konkrétnější článek je zde:

Stát chce tolerovat hluk, který ohrožuje tisíce lidí
denik.cz píše:... eventuální zvýšený limit nebude platit automaticky. „Jen hygienici budou moci rozhodnout o jeho povolení v případě, že se nebude moci výstavby a provozu docílit jiným opatřením,“ vysvětlil Sršeň. Zdůraznil ještě, že se nebude měnit hranice hluku v budovách, která má zůstat přes den 40 a v noci 30 decibelů...
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: Prodloužená Místecká

Příspěvek od andy »

martini píše:Jasně, bere se ta vyšší korekce. Případ, který já popisuji se konkrétně vztahuje k záměru výstavby např. nového obchodního centra, které přivede do místa, které již požívá výhod korekce +20 dB, mnohem více dopravy a tím se zvýší ta hladina toho hluku skoro na hranici limitu 70 dB i když v současné době je 66 dB. Čili dle této premisy by takový záměr neměl být povolen. Ale to by se pak nepostavilo ve městech nic...
Konkrétní příklad z praxe - v rámci připomínkování záměru Tramvajová trať Podbaba – ČD Podbaba – 1. etapa, Praha 6 Hygienická stanice hl. m. Prahy upozornila, že po realizaci záměru nebude možné na dotčený úsek ulice Podbabská uplatnit korekci pro starou hlukovou zátěž. Jen doufám, že si hygienická stanice předpisy už pořádně nastudovala a nebude svoje vyjádření zase muset měnit :P
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od martini »

andy píše:Konkrétní příklad z praxe - v rámci připomínkování záměru Tramvajová trať Podbaba – ČD Podbaba – 1. etapa, Praha 6 Hygienická stanice hl. m. Prahy upozornila, že po realizaci záměru nebude možné na dotčený úsek ulice Podbabská uplatnit korekci pro starou hlukovou zátěž. Jen doufám, že si hygienická stanice předpisy už pořádně nastudovala a nebude svoje vyjádření zase muset měnit :P
Chápu-li to vyjádření správně, je to tedy tak, že v místě není v současné době hluk překračován? Tzn. není třeba pro legalizaci současného hluku v území používat korekci na starou hlukovou zátěž ze silnice? Z toho by automaticky plynulo, že ani v případě případě rekonstrukce silnice by uplatnění korekce samozřejmě nebylo možné. Je-li někde hluk nad limit a je legalizován uplatněním korekce, tak stejně dle citace z NV: nesmí při rekonstrukci komunikace dojít ke zhoršení stávající hlučnosti. Dle tohoto výkladu je stanovisko hygieny nadbytečné. Výstavbou tramvajové trati, hluk řekněme mírně vzroste (nebude to asi zásadní nárůst a možná to vyjde i lépe když vymizí busy, ale to teď pomiňme), ale musí být přeci stále v limitu (tzn. bez korekce na starou hlukovou zátěž). Tzn. není možné aby ani realizací tramvajové tratě došlo k překročení limitů!

Je-li však hluk v území již nyní nad limitem a požívá-li se v místě pro legalizaci hluku korekce na starou hlukovou zátěž, nemělo by to na možnost jejího budoucího použití při rekonstrukci mít vliv, neboť by stále platilo, že hluk pouze nesmí být v území vyšší, než byl.

Můžete tedy prosím, máte-li nastudovanou tu dokumentaci, uvést, zda-li v území hluk v současnosti požívá či nepožívá k legalizaci stavu korekci na starou hlukovou zátěž?

Doufám, že je to srozumitelné.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od andy »

Je to trochu složitější:
  • Současný stav je nadlimitní, ať už se korekce pro starou hlukovou zátěž zohlední, nebo ne: V některých referenčních bodech vychází 71 - 72 dB, v jednom dokonce 75, 5 dB.
  • Původní hluková studie, která byla součástí oznámení záměru, obsahovala některé překlepy, což spolu s výše citovaným stanoviskem hygieny vyústilo ve zpracování studie nové, která ale není součástí závěrů zjišťovacího řízení. Tato studie porovnávala tři varianty: Nulovou, aktivní bez protihlukových opatření a aktivní s protihlukovými opatřeními, která se týkala nejen tramvajové tratě (protihlukové zídky, uspořádání kolejového svršku, vymezení typů přípustných vozidel atp.), ale taky silničního provozu v části ul. Podbabská (omezení rychlosti na 30 km/h, snížení počtu jízdních pruhů, výměna povrchu za porézní asfalt PA8).
  • Hygienická stanice akceptuje pouze variantu s protihlukovými opatřeními.
Nicméně závěry zjišťovacího řízení neuvádí, o kolik budou limity překročeny pro jednotlivé varinty, pouze toto:
Závěry zjišťovacího řízení píše:Výpočet stávajícího uspořádání s intenzitami pro výhledový rok 2015 vykazuje nedodržení hygienických limitů pro chráněný venkovní prostor staveb u všech bodů. Dominantním zdrojem hluku je jednoznačně silniční doprava, jedoucí ulicí Jugoslávských partyzánů-Podbabská...
Aktivní varianta s rekonstrukcí stávající části tratě a prodloužením a zbudováním nového otočiště při uplatnění navržených protihlukových opatření vykazuje nevýznamné rozdíly ve výpočtu od původního uspořádání. K nedodržení hygienických limitů pro chráněný venkovní prostor staveb ve všech bodech opět dochází vlivem automobilového provozu, nikoli umístěním tramvajové trati.
Emisní příspěvky tramvajové trati v závislosti na protihlukových opatřeních byly sníženy minimálně o hodnotu 8, 5 dB a maximálně o hodnotu 14 dB, přičemž hladiny hluku se pohybují pod hranicí hygienického limitu.
Vliv změny tramvajového uspořádání nemá dle zpracovatele nové hlukové studie na výsledné akustické poměry podstatný vliv.
Takže když to shrnu: HS de fakto požadovala, aby záměr způsobil snížení hluku pod hygienický limit. Oznamovatel proto navrhnul vedle protihlukových opatření pro samotnou trať ještě úpravy silniční dopravy v řešeném území. Nakolik se mu tím podařilo docílit splnění limitů ale bohužel z citovaných formulací není příliš jasné ( holt odbor ochrany prostředí Magistrátu :P ).
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od martini »

V tom případě ale nemá hygiena dle mého názoru právo říkat, že při rekonstrukci komunikace nebude smět být použita korekce na starou hlukovou zátěž, neboť tato hluková zátěž jednoznačně je zátěží, která je způsobena provozem na komunikaci vystavěné před 31.12.2000. Problém je, že jestli už to leze nad 70 dB ve dne a 60 dB v noci, tak už se to tudíž nevejde ani do limitu včetně staré hlukové zátěže a při rekonstrukci Podbabské by se to muselo dostat pod tyto hodnoty.

Tramvajová trať je tam obhájena řekl bych správně, ten její příspěvek bude zjevně minimální, neboť tramvaj bude mít cca 7 min. interval odhadem, takže tam klidně být může a "nikdo nic nepozná".
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od andy »

Závěr zjišťovacího řízení určitě ctí duch zákona i vládního nařízení o ochraně zdraví - tzn. snaží se, aby nová stavba nezpůsobila další nárůst hluku, naopak aby v rámci možností přispěla k jeho snížení pod stanovené meze. Nakolik ve zjišťovacím řízení hygienická stanice a magistrátní odbor ochrany prostředí postupovaly z právního hlediska korektně, si netroufám posoudit - a zjevně v tom nemají jasno ani obě jmenované instituce ;)
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od andy »

Článek o záměru výstavby rodinných domů hned vedle čtyřpruhové silnice I/44. Mnoho domů tam stojí už teď. Docela by mě zajímalo, jestli tam jsou splněny hygienické limity (intenzity jsou jistě o dost nižší než na R1):

Prodej bývalého fotbalového hřiště brzdí petice
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Tak pokud jim ten hluk z cesty nevadí ať si tam domečky klidně postaví, ale ne že pak budou chtít PHS.
I Když tam je ta R35 vedena v zářezu, takže to asi nebude tak hrozné, navíc s pokračování R35 bude pak ještě dál na západ od města.
R48 -> D48 se podařilo!
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od Standa »

http://www.novinky.cz/ekonomika/192666- ... nveje.html
Poslední odstavec se věnuje hluku, ale přiznám se, že na mě působí poněkud nevěrohodně. Zejména ta část, kde si některé obce či městské části mohou vybrat, zda budou v "hlukovém pásmu" nebo ne :shock: .
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od Bobek »

Království a půl princezny za 511.
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od andy »

Jestli jsou příčetní, to nevím, ale každopádně trochu alibističtí. To nařízení vlády, které platí dosud, přece nespadlo z nebe. Limity v něm obsažené byly navrženy na základě nějakých poznatků. Pokud se teď najednou začne tvrdit, že limity jsou moc přísné, tak bych čekal, že právě hygienici teď přesvědčivě vysvětlí, jaké dopady by zvýšení limitů mělo. Místo toho jsem se ale v tom článku dočetl jen klasické české argumenty typu "zákon sice jasně říká A, ale zato si ve městě můžete zajít do divadla." :(
Nystrom
Příspěvky: 607
Registrován: 21.11.2009 16:04:12
Bydliště: J.Hradec / Č.Budějovice

Re: Hluk z dopravy a "stará hluková zátěž"

Příspěvek od Nystrom »

podle mých informací by mělo dojít ke zvýšení korekce u nových staveb (silnic či domů) o 5dB ve dne a o 10 dB v noci. Výsledný limit by potom byl pro nové stavby u hlavních silnic 65 dB ve dne a 60 dB v noci. (Oproti dnešním 60 a 50 dB) Reflektuje to i stírající se rozdíl mezi denní a noční hlukovou zátěží, který býval cca 10 dB, dnes je to zhruba 5dB díky nárůstu nočního provozu kamionové dopravy. Stará zátěž by měla zůstat na hodnotě 70 dB. Ke schvalování dojde až s novou vládou patrně někdy na podzim.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Vysočanská radiála (R10 - Kbelská)

Příspěvek od JirkaS »

Petr Pokorný píše:Jo jo, to tam nenápadně čeká na příští vlnu snižování hluku ;o)
Zvlášť když se poslední dobou staví už přímo podél ní. Sice tam silnice byla dřív, ale v brzké době lze očekávat množství hlukem překvapených nájemníků. :roll:
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Vysočanská radiála (R10 - Kbelská)

Příspěvek od mts »

Prubeh je v zasade stale stejny:
1. Leta se vi, ze nekudy povede kapacitni komunikace
2. Vychcany developer skoupi v blizkosti pozemky a postavi tam domy
3. Byty a domy proda troubum, kteri se nepodivali do uzemniho planu
4. Troubove jednoho dne zjisti, ze termin vystavby se blizi
5. Zalozi natlakove sdruzeni “NIMBY vedte to jinudy” a vystavbu zablokuji
6. Neni kudy jinudy to vest, postavi se tunel za miliardy
MiKu
Příspěvky: 327
Registrován: 21.3.2009 21:01:00
Bydliště: u Kbelské, schovaný za PHS

Re: Vysočanská radiála (R10 - Kbelská)

Příspěvek od MiKu »

To ale není případ Kbelské - jak píše JirkaS, silnice tam byla dřív. Sám jsem jeden z těch "troubů" :lol:, kteří v těch nových domech bydlí. Na hluk si ale nestěžuji a ani jsem o nikom stěžujícím si neslyšel.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“