Čísla komunikací a jejich značení

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět

K jakému označení SOKP se kloníte?

1 v modrém poli (současný stav)
18
15%
0 v červeném/modrém poli
27
23%
99 v červeném/modrém
15
13%
R1 v modrém poli
12
10%
R0 v modrém poli
8
7%
D0 v červeném poli
36
30%
jiné (návrh do fóra)
3
3%
 
Celkem hlasů: 119

Mike
Příspěvky: 4988
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Mike »

nebyla to tak úplně dodávka, ale Audi 8-)

nejen poláci, už i Ukrajinci co jezdí přes Polsko říkají, jak se u nich staví, v noci a tak...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Honey72 »

Já bych u nás hlavně zrušil to podle mne zbytečné označování I/x a II/xx a III/xxxx. Každý kdo v dopravě či dopravních stavbách pracuje podle čísla na první pohled pozná, o jakou třídu se jedná a nepotřebuje k tomu ty římské číslice s lomítkem. A už vůbec bych to takto nevypisoval na tabulích s informací o objížďce. Než rozluštím kód II/439, tak už je cedule za mnou. Dříve to nějaký smysl mělo, všechny komunikace byly státu.

Když už, tak by se mi líbilo jako v cizině písmenko, podobně jako jej používáme u dálnic. Takže např. D - dálnice, S44 - státní, K297 - krajské, L44521 - lokální :-) (také krajské). Např. A,B,K,L používají v Německu, A, N, D ve Francii, v Itálii mají rádi SS a další podobné výtvory :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Martin96 »

Honey72 píše:Každý kdo v dopravě či dopravních stavbách pracuje podle čísla na první pohled pozná, o jakou třídu se jedná a nepotřebuje k tomu ty římské číslice s lomítkem. A už vůbec bych to takto nevypisoval na tabulích s informací o objížďce. Než rozluštím kód II/439, tak už je cedule za mnou. Dříve to nějaký smysl mělo, všechny komunikace byly státu.
Ono by stačilo spíš místo toho "II/439" použít příslušnou značku. Teď v létě jsem na Kladně viděl podobně psanou značku s upozorněním, kde nebyl nájezd na D6, ale značka dálnice s 6. Je to mnohem efektivnější...

Ad ty D1, S33, K303, M2505 - nebyl by to špatný nápad. "Římské jedna lomeno" je přežitek z minulosti. :)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od JirkaS »

Žádné S, K, M bych nepoužíval. To je potřeba tam, kde je těch cest hodně a může nastat situace, kdy existuje S33 a K33. U nás délka čísla pro rozlišení stačí.
Mike
Příspěvky: 4988
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Mike »

a tak bylo by hezké, hned napoprvé poznat, že
tady na to se*e Babiš
a tady zase Rath....
8-)
čili písmenka by se mi líbila
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Honey72 »

My ta písmenka víceméně nepotřebujeme už z důvodu, že náš číselný systém je jedinečný, myšleno tak, že se čísla neopakují - jen kromě dálnic, která jsou však v terénu odlišená červenou barvou a v terminologii Déčkem. I když vlastně, i první čs.dálnice během výstavby měly jedinečná označení oproti silnicím římskou číslicí :-) Pravdou je, že písmenka v úřední terminologii by skutečně hned pomohla určit vlastníka :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
jozka
Příspěvky: 2782
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od jozka »

Tak schvalne... za jak dlouho by se objevila prvni vyjimka...
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od JirkaS »

Honey72 píše:My ta písmenka víceméně nepotřebujeme už z důvodu, že náš číselný systém je jedinečný, myšleno tak, že se čísla neopakují - jen kromě dálnic, která jsou však v terénu odlišená červenou barvou a v terminologii Déčkem. I když vlastně, i první čs.dálnice během výstavby měly jedinečná označení oproti silnicím římskou číslicí :-) Pravdou je, že písmenka v úřední terminologii by skutečně hned pomohla určit vlastníka :-)
Hlavně i ty dálnice byly v systému z roku ~1947 označeny tak, že jejich čísla nekolidovala. Změnila to až D1, D11 a přeznačení II/333 na I/2.
Sauce
Příspěvky: 615
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Sauce »

Upřímně si říkám, jestli to musí zrovna I/2 nebo I/11 být, proč to nepřeznačit? Například I/11 by se dala pěkně přeznačit - už se to řešilo v dedikovaném fóru - a s I/2 by také žádný velký problém nebyl. A ti slováci mne také s těmi jejich R trochu štvou :D

Tenhle systém jedinečnosti je podle mne skvělý v menších státech, kde nikdy nebude víc jak 99 dálnic / silnic 1 třídy apod. Samozřejmě chápu, že třeba ve francii nebo podobných státech nic podobného fungovat nemůže už z důvodu množství kapacitních silnic.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Honey72 »

To ano. Ve Francii se opakují A, N a D a ke všemu ta Déčka jsou v každém kraji znovu, takže D1 je tam jak máku :-) A číslo moc význam komunikace D neumocňuje, nižší čísla jsou často asfaltové polňačky a čtyřciferné potkáte i rychlostní silnice :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od theodor less »

Martin96 píše:Jen doplním, že ty čísla "Pxxxx" na železničních přejezdech vznikly aby se zamezilo nehodě jako u Vraňan v březnu 2007 ....
Václav Rubeš:
Alfou a omegou tak bylo „jen“ rozdílné vnímání identifikace přejezdu. Policista hovořil o přejezdu mezi Lužcem nad Vltavou a Horními Beřkovicemi ve smyslu součásti pozemní komunikace. Výpravčí vyhodnotil tato místa ve smyslu trasování železniční tratě. Podle vyhlášek jednali oba v souladu s jejich pracovním zařazením. Nehoda tak ukázala nutnost zavést systém nezaměnitelného označení železničních přejezdů respektovaný drážními zaměstnanci i uživateli pozemních komunikací.
Sdsd
Příspěvky: 45
Registrován: 14.3.2009 23:48:55

Budoucí souvislý tahu Praha-Ostrava jako D11+D35+D1

Příspěvek od Sdsd »

Tak koukám na mapu a přijde mi trošku matoucí, že trasa Praha-Ostrava po D1 přes Brno bude delší než znatelně přímější tah D11+D35+D1.

Řekl bych, že tenhle tah by měl celý nést číslo D11. D1 by pokračovala po trase D49 jako to bylo původně. A pro dálnici od HK na sever by se našlo jiné nízké číslo.

Není snad potřeba hned zakládat nové téma - MzO
Aram96
Příspěvky: 7894
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Aram96 »

Ono to z některých míst Prahy nebude zase o tolik kratší, mám pocit, že jsem si to jednou počítal z křižovatky Modletice a po nové severní trase to vycházelo k Lipníku o 12 km kratší než po D1, samozřejmě s dostavěnou D0 511, což není nic ohromujícího, ale určitě kvůli tomu k přesunu dojde.
Jednou jsem se k tomu číslování také vyjadřoval. Za mě osobně bych čísla na Moravě nechal jak jsou, D49 je v pořádu stejně jako D1 na Ostravu. Protože D1 v úseku Brno-Ostrava půjde pořád o velmi vytížený a hlavní směr. Takže bych těmto autům nepřidával "další čísla".
Souhlas ale se severní trasou .. dal bych jedno číslo pro úsek Praha-Lipník nad Bečvou, viděl bych to klidně na D11, protože nová D35 vezme i něco z I/11. D11 od Sedlic na hranice bych dal nové číslo, nejspíš D37 a úsek D35 mezi Libercem a MÚK Plotiště buď I/35 nebo raději D35. A celkově, o čísla mi ani tak nejde, ale dát jedno číslo dálnici pro severní propojení Čech a Moravy je naprosto vpořádku. D11 od Hradce k hranicím je naprostá odbočka a D11 tam nedává žádný smysl. A popravdě, já bych to vzal rovnou i s přestavbou MÚK Sedlice, aby ten hlavní směr (PHA-OL) měl i komfortnější připojení, nejen jedno číslo :D
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Honey72 »

Zpravidla to tak bývá, ale podobných příkladů bychom našli mnoho. Je to jen číslo. To nemusí vždy znamenat nejkratší nebo nejrychlejší spojení z bodu A do bodu Z, ale též spojení bodů A, B, C ... Z. Současný účel dálnice D1 je spojení tří největších měst republiky.

Podobně to platí u evropských dálkových silnic. Ani tam není cílem spojit bod A ve Skandinávii a Z v Řecku nejkratší cestou přes kontinent. Jsou dány průjezdné body. Už kvůli tomu, že minimum řidičů jezdí celou trasu a přepravují se spíše právě mezi vnitřními body. Ke zkratkám jsou dnes určeny E silnice s třemi čísly.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Martin96 »

Aram96 píše: Souhlas ale se severní trasou .. dal bych jedno číslo pro úsek Praha-Lipník nad Bečvou, viděl bych to klidně na D11, protože nová D35 vezme i něco z I/11. D11 od Sedlic na hranice bych dal nové číslo, nejspíš D37 a úsek D35 mezi Libercem a MÚK Plotiště buď I/35 nebo raději D35. A celkově, o čísla mi ani tak nejde, ale dát jedno číslo dálnici pro severní propojení Čech a Moravy je naprosto vpořádku. D11 od Hradce k hranicím je naprostá odbočka a D11 tam nedává žádný smysl. A popravdě, já bych to vzal rovnou i s přestavbou MÚK Sedlice, aby ten hlavní směr (PHA-OL) měl i komfortnější připojení, nejen jedno číslo :D
Jenže to by se musela 37čka odpojit už na MÚK Opatovice, a jaké číslo bude mít ten zbytek čtyřpruhu, co vede do Hradce? To už by se spíše hodila varianta D33 od Sedlic na hranice s Polskem. Nicméně bych si spíš stál za tím, aby se neměnilo trasování a lépe spíš odstranit to, aby měly dvě čísla (silnice a dálnice) různé trasování, např. tímto postupem:

- I/2 zrušit a v úseku Praha - Kutná Hora nahradit jiným číslem (nabízí se I/17), v úseku Kutná Hora - Pardubice I/12
- I/11 zrušit a nahradit v úseku HK - Český Těšín v budoucnu volnou I/31 (po degradaci příjezdových cest do HK na II. třídu a tím pádem i Gočárova okruhu), v úseku Třanovice - st. hr. I/68 (prý se to dokonce plánuje)
- I/37 zkrátit a ukončit v HK, resp. na MÚK Kukleny zaústěním přes plánovanou jižní spojku.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Honey72 »

Dvojka byla do Kutné Hory přidána záměrně, jen kvůli dotvoření kruhu kolem Prahy, takže tu jim tam musíte prostě nechat :-) Sice to stejně nehraje, když je v pořadí přehozena s jedničkou, ale co se dá dělat :-)

Právě dvojka by mohla být prodloužena až k 11 u Častolovic. Stejně se bude 36 mezi D11 a Pardubicemi rušit a dvojka bude tvořit jižní obchvat Pardubic. Na tu 36 by zbyl jen severní obchvat Pardubic .-)

Trochu nechápu tendenci zrušit jedenáctku ? Je to jedna z nejstarších dálkových tras, něco jako route 66. Ať už z Hradce do Těšína či z Těšína do Mostů.

Ta 37 jednou povede přesně jak píšete. Po dokončení D11 do Trutnova bude končit (začínat) jako před 25 lety na hradeckém Gočárově okruhu a po vybudování Jižní spojky odkloněna k D11. Ale technicky vzato by pak klidně mohla končit už v Opatovicích. Proč vést první třídu podél dálnice ? Už nyní se Hradec objíždí po D11/D35 a z Jižní spojky a Hradubické čtyřpruhovky se stane pouhý přivaděč.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
kik
Příspěvky: 1009
Registrován: 18.5.2009 15:27:52
Bydliště: Hradec Králové - Labská II

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od kik »

Jakožto Hradečák se stejně domnívám že ta slavná Jižní spojka je blbost. Takže by I/37 mohla končit v Opatovicích nebo eventuelně pokračovat do HK a pak po západní části Gočárova okruhu - tedy Střeleckou - a nakonec uhnout doleva na Antonína Dvořáka a Koutníkovou a skončit na MUK Plotiště.

Co mě mrzí, že se v minulosti zrušila I/18 od Votic dále na východ - tedy přes Havl. Brod, Žďár, Boskovice, Prostějov, Přerov a Val. Meziříčí dále na Slovensko, kde končila na I/50 v Michalovcích. To byla opravdová česko-slovenská Route 66. Je pravdou, že mezi Voticemi a Havl. Brod ty intenzity nebyly nijak závratné, ale rozhodně svůj význam v dané lokalitě měla. Navíc po několika letech se z ní v úseku Havl. Brod - Sebranice stala I/19.
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Martin96 »

kik píše:Jakožto Hradečák se stejně domnívám že ta slavná Jižní spojka je blbost. Takže by I/37 mohla končit v Opatovicích nebo eventuelně pokračovat do HK a pak po západní části Gočárova okruhu - tedy Střeleckou - a nakonec uhnout doleva na Antonína Dvořáka a Koutníkovou a skončit na MUK Plotiště.

Co mě mrzí, že se v minulosti zrušila I/18 od Votic dále na východ - tedy přes Havl. Brod, Žďár, Boskovice, Prostějov, Přerov a Val. Meziříčí dále na Slovensko, kde končila na I/50 v Michalovcích. To byla opravdová česko-slovenská Route 66. Je pravdou, že mezi Voticemi a Havl. Brod ty intenzity nebyly nijak závratné, ale rozhodně svůj význam v dané lokalitě měla. Navíc po několika letech se z ní v úseku Havl. Brod - Sebranice stala I/19.
I na Slovensku 18ku postupně zkracují, od roku 2015 začíná až v Žilině. Nebo taková I/50 - ta zůstala aspoň u nás, ale na Slovensku jsou z ní silnice I/9, I/16 a I/19. Za ČSR měla tuším taky nějakých 500 km.
elrondecuba
Příspěvky: 123
Registrován: 15.3.2009 14:12:09
Bydliště: Praha 4

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od elrondecuba »

Už nevím, kde se kdysi řešili okruhy, tak to dám sem.

V Uničově je okruh okolo centra značen již novou značkou.
V Rýmařově jsou staré značky okruhu stále použity nikoliv pro okruh, ale pro nasměrování dopravy mimo centrum v úseku. Cca https://mapy.cz/s/hecejomevo
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Martin96 »

Když tu byly nakousnuty okruhy: mě by tedy zajímalo, proč v takovém Šumperku mají značku okruhu? Tam přeci žádný okruh není...
"Značka označuje dopravní okruh zřízený pro objíždění obce nebo její části." - proč se tedy ta značka upravovala? Akorát to může řidiče zmást.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Honey72 »

Asi chtějí být v Šumperku světoví :-) Tohle je opravdu divné, vždyť jinudy jet tranzit ani nemůže. Tenkrát byl někdo aktivní a celý nový průtah takto označil, ovšem bez toho okruhu. On je ten "okruh" značený nesprávně i v jiných ohledech, jako že chybí na návěstech apod.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
elrondecuba
Příspěvky: 123
Registrován: 15.3.2009 14:12:09
Bydliště: Praha 4

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od elrondecuba »

Martin96 píše:Když tu byly nakousnuty okruhy: mě by tedy zajímalo, proč v takovém Šumperku mají značku okruhu? Tam přeci žádný okruh není...
"Značka označuje dopravní okruh zřízený pro objíždění obce nebo její části." - proč se tedy ta značka upravovala? Akorát to může řidiče zmást.
Díky za doplnění, na Šumperk jsem úplně zapomněl. Je to ten samý příklad, jako Rýmařov. Asi nějaký "oblastní free style" :) Samozřejmě jsem všude nebyl a nemám od všeho klíče, ale pro tento region mi přijde charakteristické i časté používání směrových tabulí za křižovatkami. Napadlo mě že to má nějaké kořeny v historii.
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Martin96 »

elrondecuba píše: Samozřejmě jsem všude nebyl a nemám od všeho klíče, ale pro tento region mi přijde charakteristické i časté používání směrových tabulí za křižovatkami. Napadlo mě že to má nějaké kořeny v historii.
To je fakt. Olomoucký kraj je má takřka všude. Asi se inspirovali Slovenskem.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od theodor less »

ElWapp píše:V řadě map na internetu se stále lze setkat s označováním komunikací v Praze čísly - např. https://wego.here.com má jižní spojku jako 29, K Barrandovu 600, magistrála 8 apod. Kde se tato označení berou? Vychází tyto mapy z nějaké veřejné databáze? Je to relikt minulosti, nebo se tato čísla ještě u nějakého důvodu udržují?
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Čísla komunikací a jejich značení

Příspěvek od Martin96 »

Tahle mapa je úplně celá divná. Třeba po II/601 je vedena E55, pak II/333 místo I/2 (tady jsou trochu napřed). A ještě k tomu ta označování silnic až do centra Prahy... D35 mají rozestavěnou jen do Časů, D11 jen ze Smiřic do Hradce. A už vůbec nechápu, podle jakého klíče berou ty barevná odlišení silnic. Třeba u Pardubic červená (asi důležitější) odbočuje z I/2 na silnici III. třídy, a napojuje se na I/17. :crazy:
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“