bumbik píše:tak jsem si říkal, jestli je to už ta novela, co řeší spojení EIA územko a stavebko nebo ne ... takže dle martiniho příspěvku již ano
Podle mne to není ta novela, kterou máte na mysli. Toto je ta "malá" novela, abychom vyhověli námitkám EU. Hlavní změna je o tom, že EIA je závazná pro územní řízení tj. do ÚR. Mění se sice i stavební zákon jako související, ale EIA bude stále samostané řízení.
tzv. Integrace povolovacího řízení byla třeba v návrhu zákona o liniových stavbách, ale tento návrh byl stažen - viz ten článek o připravované legislativě v E15
bumbik píše:no když to běželo v rolovací liště na ČT24, tak jsem si říkal, jestli je to už ta novela, co řeší spojení EIA územko a stavebko nebo ne ... takže dle martiniho příspěvku již ano, super! snad to zrychlí výrazně přípravu, akorát se to dle mého názoru bude vztahovat až na nové projekty, ideálně by to mohlo zrychlit R35 staré město - mohelnice, 1108 a 1109 a napadá mě ještě R49 R55 a snad i R52 a D3 přes posázaví ... no jak psal martini, uvidíme ...
Zde je článek o problémech při aplikaci novelizovaného zákona o EIA na připravované stavby před zahájením, které z logiky prošly EIA a územním řízením před řadou let. Novelizaci EIA nám vnutili z Bruselu, vláda se tomu nijak nebránila, nikdo z nich to ani pořádně nevysvětlil.
Na to, že tato novelizace bude mít negativní dopady jsem upozorňoval už na jaře. A hle - v článku se píše: "Podle Ťoka se při přípravě letošní novely zákona o EIA na tuto skupinu staveb pozapomnělo."
Mohl by se někdo ze zasvěcených z MD zde vyjádřit, jestli tento problém opravdu je nebo je to kachna z E15?
Tak už zase se to bude měnit a "vylepšovat"... Teoreticky by měl mít člověk pocit, že brzy naše legislativa na tomto poli dosáhne po všech těch vylepšeních a novelách dokonalosti a dálnice se budou v krajině pokládat snadno a rychle jak nějaký běhoun. Tak nějak ale tuším, že tomu tak opět nebude...
Z článku:
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce proto po vzoru Německa do české legislativy prosadit možnost začít stavět už ve chvíli, kdy ještě nejsou vykoupeny všechny pozemky. Případné spory s jejich vlastníky o výkupní ceně by pak soud řešil až v průběhu výstavby.
Ministr má zajímavé vnímání pojmu vlastnické právo. Příště budeme stavět a případné spory o výkupní cenu řešit soudně, když to přeženu pro výstavbu průmyslové zony?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Pozor, můžou být dvě situace
- majitel s prodejem nesouhlasí
- majitel s prodejem souhlasí, ale je spor o cenu pozemku.
V druhém případě bych viděl cestu, ale bylo by potřeba dát záruky jak investorovi, že pův. majitel stavbu nenapadne, a majiteli, že ho stát neoholí.
Ono by to muselo být jinak, asi jako v Polsku, po UR proběhne automatické vyvlastnění za předem určený peníz, komu se to nelíbí, tak se o výši může soudit. Ale nemá již pozemek. Pozor jde to jen na přesně vymezených stavbách, u nás ve veřejném zájmu.
Proto tehdy nemohli nic dělat v Hranicích s kadeřnicí, tam to nebylo ve veřejném zájmu, nešlo tedy ani vyvlastnit..
Já jsem samozřejmě pro co nejrychlejší výstavbu dálnic. Ale nesmíme zapomenout, že se to nemusí týkat jen pozemků. Může se to také týkat rodinných domů, které čeká demolice, a v takovém případě podle mě nejde ve státě, kde soudní řízení trvají tak dlouho, někoho vyhnat z domu a říct mu "a teď se musíš soudit". Ani by mě nepřekvapilo, kdyby výsledný ekonomický efekt přístupu "my máme bourat, my vám postavíme adekvátní náhradu zbouranému" vyšel ve výsledku mnohem lépe, než ta léta tahanic a nákladů z neuskutečněných staveb.
V souvislosti s "novým pojetím" se měnil na podzim (paragrafy k rychlosti na SMV), ale jenom jako "související zákon", protože tam šlo primárně o novelu zákona č 13 o pozemních komunikacích.
Dekuji. Jeste jeden dotaz. Nova vyhlaska prinesla dopravni znacku misto pro prechazeni. Jelikoz se ale nemenila norma, tak to chapu tak, ze jako projektanta se me zmena zatim netyka a projektuju mista pro prechazeni porad jen jako stavebni upravy bez dopravniho znaceni, pokud tu znacku nebude nekdo explicitne vyzadovat?
neuvažuje se v ČR o ústupu od budování SOS hlásek na nových dálnicích, potažmo o rušení stávajících? mají SOS hlásky v dnešní době smysl, resp. jak často jsou využívány?
SOS hlásky mají i další výhody
- mají přesně určenou polohu, volající nemusí vědět, kde se zrovna nachází, ale při volání z SOS hlásky se to dispečerovi samo ukáže
- může se jednat o cizince, který nebude schopen se domluvit, co se stalo. Pak stačí zmáčknout jen tlačítko pro přivolání pomoci
Takže za mě určitě SOS hlásky nerušit a dál budovat
Nechci zpochybňovat význam SOS hlásek (který ale dle mého je od roku menší a menší), ale pokud jde o přesnou lokalizaci, nestačilo by po 200 metrech nalepit na svodidlo samolepku s 6-8místným kódem? V Německu mají na každé okresce na každém patníku přesné číselné údaje o okrese, kraji, číslu silnice, kilometráži. V Praze i v jiných městech je na každém kandelábru šestimístné číslo, po nahlášení čísla hasičům, policajtům i záchranné službě je operátorka schopna během vteřiny polohu volajícího přesně identifikovat. I bez SOS hlásek.
Nechci vyvolávat flame, ale co když jsem bez telefonu o 5 km dál na silnici první třídy...? Prostě někoho stopnu a požádám o pomoc. Kolik lidí místo stopnutí běží dva kilometry k hlásce?
Jako vymlouvat se v roce 2017 na možnost, že mi klekne telefon, nebo nebude signál... Taky na mě může spadnout malý meteorit, tak budeme stavět každých pár metrů pro jistotu bunkr? Nebo do mě může žuchnout kamion, tak budeme dělat prostorově oddělené miniodpočívky po 100m? Prostě dnes to už nemá žádný význam.
Pravdou sice je, že s rozšířenou mobilní sítí a kamerovým systémem je takřka ihned ohlášena každá dálniční nehoda i bez SOS hlásky díky projíždějícím řidičům. Horší to je s přivoláváním odtahovky, tu za Vás jen tak nikdo z projíždějících nepřivolá a někoho stopovat je nesmysl, dokonce se to na dálnici ani nesmí (pokud se nejedná o záchranu života). Pokud nemáte funkční mobil, právě k tomuto účelu hláska slouží, protože máte povinnost co nejdříve zajistit a odklidit vozidlo, aby do něho nikdo nevlétl. Hláska tak zůstává jakýmsi bezpečnostním prvkem.
Ale jak tu již zaznělo, měla by být lépe zajištěna lokalizace místa. Ve dne sice na kilometrovník těch 250 metrů možná dohlédnete, ale co v noci ? Přitom by opravdu stačilo na každý x-tý patník nalepit nálepku.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023