Operační program doprava a jeho čerpání

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od martini »

Pro zachování věcnosti původního vlákna zakládám nové téma pro diskusi související s OPD.
hh píše:A ještě k tomu OPD jak jste psal. Někde jsem četl, že je to nejvíce čerpaný operační fond ze všech.
Program OPD byl schválen 10.12.2007
Celkem 6,7 mld EUR, z toho prioritní osa 2 (výstavba a modernizace dálnic a silnic TEN-T) má podíl na této alokaci 27,9%, tj. 1,9 mld EUR. Prioritní osa 4, modernizace silnic I. třídy mimo TEN-T má podíl na alokaci 18,2%, tj. cca 1,23 mld. EUR.

Celková alokace na silnice tedy činí 46,1%, to není málo.

Zajímavé je ale čerpání, graf níže je všeříkající:

Obrázek
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od banjo »

Lenny píše: Rozpočet SFDI i Státní rozpočet vycházel z určitých předpokladů, které se po schválení změnili. Uvažovalo se s vyšším tempem růstu ekonomiky a jak to dopadlo to vidíme.
vykladam si to spravne tak, ze system byl nastaven spravne. tudiz pokud by neprisla krize, nebyl by ted s financovanim rozjetych staveb (R1, D47) i staveb z OPD.
Lenny píše: Teď jsem si uvědomil, že v rozpočtu SFDI je sice na některé stavby vyčleněna částka OPD, ale to neznamená, že tam i poteče. Napřed se daný projekt musí schválit a pak jsou teprve peníze.
takze penize na dane stavby nejsou jiste ani pres martiniho slova, ze OPD byl schvalen 10.12.2007? mel jsem za to, ze v tu chvili uz byly finance vazane na presne dane useky. kdy tedy bude definitivne jasne, kam penize pujdou?

OT: nepatri to sem, ale z grafu me zaujalo ohromne mnozstvi(temer 40 mld, cili cca 2/3 celku) nevycerpanych prostredku na PO1 - zeleznicni sit TEN-T. proc o tyhle penize nebyl zajem? kvuli tomu, ze pokud by se vsechny stavby rozbehly, tak stat by uz nestacil vsechno ufinancovat? kvuli nepripravenosti koridoru? pokud za tim ej druhy duvod, tak neni skoda, ze se s pripravou vcas nezacalo? vzdyt prece bylo dlouho dopredu jasne, ze prostredky z EU pritecou, nemylim se?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od Lenny »

banjo píše:vykladam si to spravne tak, ze system byl nastaven spravne. tudiz pokud by neprisla krize, nebyl by ted s financovanim rozjetych staveb (R1, D47) i staveb z OPD.
Mám za to, že by problémy asi nebyly. Ale určitě by na některou stavbu chyběli prostředky tak jako každoročně ve smyslu bylo vyčleněno málo prostředků.
OT: nepatri to sem, ale z grafu me zaujalo ohromne mnozstvi(temer 40 mld, cili cca 2/3 celku) nevycerpanych prostredku na PO1 - zeleznicni sit TEN-T. proc o tyhle penize nebyl zajem? kvuli tomu, ze pokud by se vsechny stavby rozbehly, tak stat by uz nestacil vsechno ufinancovat? kvuli nepripravenosti koridoru? pokud za tim ej druhy duvod, tak neni skoda, ze se s pripravou vcas nezacalo? vzdyt prece bylo dlouho dopredu jasne, ze prostredky z EU pritecou, nemylim se?
Na železničních koridorech není moc v současné době připravených staveb. Měla by se letos rozeběhnout stavba Benešov - Votice a snad ještě něco dalšího.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od banjo »

diky za odpovedi, Lenny!

ad zeleznice - je to skoda, ze ten balik nevyuzijeme. nemusi se nutne rovnou stavet, ale mit v supliku projekty, pripadne i pozemky, aby se mohlo zacit hned jak finance budou. to same by se podle me melo aplikovat i na silnice.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od martini »

banjo píše: OT: nepatri to sem, ale z grafu me zaujalo ohromne mnozstvi(temer 40 mld, cili cca 2/3 celku) nevycerpanych prostredku na PO1 - zeleznicni sit TEN-T. proc o tyhle penize nebyl zajem? kvuli tomu, ze pokud by se vsechny stavby rozbehly, tak stat by uz nestacil vsechno ufinancovat? kvuli nepripravenosti koridoru? pokud za tim ej druhy duvod, tak neni skoda, ze se s pripravou vcas nezacalo? vzdyt prece bylo dlouho dopredu jasne, ze prostredky z EU pritecou, nemylim se?
Ne, jen zkrátka ještě nejsou předloženy žádosti na zbytek těch peněz, je to program pro léta 2007 - 2013. I na ty železnice to bude vyčerpáno, pokud na SŽDC budou pracovat jak mají a to oni budou, pokud jde o peníze pro stavební firmy... Škoda, že "rychlodráha" na Kladno není TEN-T, tam by se ty peníze utopit asi stihli :-).

Čerpání OPD funguje tak, že investor (v případě dálnic ŘSD, u železnic SŽDC) připraví dokumentaci té žádosti ke stavbě, která je zařazena v OPD, následně jí pošle na řídící orgán programu (MD), ten ji věcně překontroluje a posílá ji ke konečnému schválení EK (to už by měla být jen formalita, ale právě schvalování velkých projektů se jaksi zadrhává právě na straně EK...)
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od banjo »

aha, diky za info - ulevilo se mi, ze se to prostavi. ja prave myslel, ze deadline pro zadosti uz vyprsel (mam mlhavou vzpominku, ze se na konci r. 2007 v mediich mluvilo o tom, ze se zadosti mozna nestihnou podat vcas a penize propadnou).
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od P_V »

Je nějaká vyhlídka, že po r. 2013 bude zas jiný evropský dotační program?
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od martini »

Ano, vyhlídka tu je, ale tento program už zcela jistě nebude takto velkolepě koncipován pro ČR. Spíš my budeme platit na infrastrukturu v Bulharsku a Rumunsku. Doma si to už budeme muset řešit jinak, ale alternativa v podobě PPP tu je...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
ZGHK
Příspěvky: 50
Registrován: 3.4.2009 18:21:35

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od ZGHK »

Dovolím si tady problematiku OPD trochu osvětlit.
To, že se zatím neschválilo moc dotací pro železnice je způsobeno především tím, co za žádosti do Bruselu SŽDC, potažmo MD, posílají. Schválení v Bruselu rozhodně není formalita a pokud se podcení příprava žádosti, schvalování se pak logicky táhne. Což může mít ten nepříjemný důsledek, že se stavby nestihnou dokončit do poloviny roku 2015, což je limitní termín, aby EU na stavby přispěla.

Jo, a "rychlodráha" na Kladno o peníze z OPD prý hodně, ale hodně stojí a už v tom dělá nějaké kroky.

Peníze na velké dopravní stavby pro nás s velkou pravděpodobností budou i po roce 2013 a to hlavně na transevropské dopravní tahy. Takže 518 - 520 by se kolem roku 2020 mohly dočkat :?
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od andy »

Dnes se na aktualne.cz objevil článek o skluzu v čerpání dotací z EU:

Tři roky je Česku na dosah 786 miliard, nemá ani korunu

Hlavní příčiny skluzu podle článku jsou:
1) Čerpání se zdrželo prakticky o rok tím, že Češi v Bruselu pozdě odevzdali rámcový projekt, podle kterého se dotace rozdělují.
2) Další zdržení nastalo, protože se Bruselu nelíbil tzv. monitorovací systém, jehož pomocí se dotace kontrolují. Úředníci Evropské komise český model akceptovali až letos v létě. Do té doby ani nemohli žádné peníze posílat.

Stav čerpání z OPD:

Dotace 2007-2013 172,7 mld.
Dotace 2007 21,4 mld.
Čerpáno 11,5 mld.
Proplaceno z EU * 0,7 mld.
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od banjo »

na webu OPD je tabulka, kolik prostredku je alokovano na jednotlive prioritni osy, ale existuje nejaka statistika, kolik penez je v ramci jednotlivych prioritnich os prideleno na jednotlive projekty? nebo uz je cely balik penez 100% rozdeleny a ceka se jenom na to, az se zacne stavet? tzn. zajima me aktualni stav v porovnani s grafem, ktery uvadel martini v prvnim prispevku tohoto vlakna.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od Lenny »

Na stránkách ŘSD je přehledná tabulka, bohužel není aktuální k dnešnímu datu
http://www.rsd.cz/doc/Stavime-pro-vas/f ... ojektu-opd
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od martini »

Fakticky se to má tak, že jsme bohužel zatím, dle mě hlavně díky pozdnímu schválení toho monitorovacího systému, ve stavu, kdy peníze z EU netečou přímo. Čili projekt je schválen, staví se, ale za národní prostředky (resp. úvěr EIB). EU ty peníze dá až v okamžiku, kdy se prostaví, čili nejdou plynule do výstavby. Jinak celý balík OPD už je defacto na projektech rozebrán, v malém počtu projektů tedy problém není. Je třeba si uvědomit, že ten program je až do roku 2013 s přesahem do 2015, takže opravdu se neobávám toho, že bychom o nějaké peníze přišli jejich nevyčerpáním. Jenom prostě zatím netečou tak, jak by měli. Omlouvám se, nejsem na tohle přísliš odborník, ale nějak takhle to zjednodušeně je.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Používá se OPD i na rekonstrukce, nebo jen na novou výstavbu?
R48 -> D48 se podařilo!
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od pp21 »

Martin z Ostravy píše:Používá se OPD i na rekonstrukce, nebo jen na novou výstavbu?
I na rozdáhlé rekonstrukce.
andy
Příspěvky: 1275
Registrován: 6.8.2009 17:30:53
Bydliště: Mezi magistrálou a Jižní spojkou

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od andy »

martini píše:Fakticky se to má tak, že jsme bohužel zatím, dle mě hlavně díky pozdnímu schválení toho monitorovacího systému, ve stavu, kdy peníze z EU netečou přímo. Čili projekt je schválen, staví se, ale za národní prostředky (resp. úvěr EIB). EU ty peníze dá až v okamžiku, kdy se prostaví, čili nejdou plynule do výstavby.
Měl jsem za to, že tohle je obecná vlastnost dotací z EU, která s nastavením podmínek daného programu na národní úrovni nesouvisí - nebo se pletu?
Sopko
Příspěvky: 149
Registrován: 26.3.2009 6:59:03

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od Sopko »

pokud si přečtete článek http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=75&t=1060 (pro tento případ pominu osobu autora) tak asi každého napadne, podle jakých kritérií se vlastně stavby do OPD vybíraly. Osobně bych tam cpal stavby podle jejich důležitosti: D47, R35 od Mohelnice ale místo toho se tam dostala R7, R6 ap. kde dopravní důležitost je přecejenom nižší. Z tohoto úhlu pohledu se ani bruselským úředníkům nemusím divit, že mají rozpaky ty projekty schvalovat a můžou mít pocit, že ani tak ty stavby nepotřebujeme, když stavíme 4-pruhovky intenzity 20 tis. aut

Navíc při současné finanční krizi to má ten efekt, že pokud dochází peníze, tak se musí pozastavit nedotované stavby, které paradoxně mohou být výrazně důležitější
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od Lenny »

Na D47 nechce EU dávat peníze, bo je podle ní duplicitní k R48, proto taky byla na její výstavbu schválena emisa dluhopisů.
R35 není dostatečně připravena, k zahájení prací dojde nejdříve v roce 2011-2.
R6 se dlouhodobě staví v Karlovarském kraji, pro zlepšení napojení, tak proč toho nevyužít, když je to rozestavěno.
R7 je politikum.

Vzniká tedy otázka co a kde financovat. Osobně si myslím, že jen ty stavby, které mají reálnou šanci na zahájení a dostavbu do roku 2013, resp. 2015 a lepší jsou delší úseky na jednou. A jsou potřebné. Jenže slovo potřebné každý vnímá jinak.
Takové jsou D1 0135-7, R1 511-4, D/R3, D11, R48, R55, R6, R7, I/11, I/37, I/35 a další jedničky.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od jonáš »

Však maj pravdu. Kde to ve světě je, dvě Rka paralelně deset kilometrů od sebe? My na to holt máme 8-)
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od Standa »

jonáš píše:Však maj pravdu. Kde to ve světě je, dvě Rka paralelně deset kilometrů od sebe? My na to holt máme 8-)
Třeba v Porůří, jistě by se toho našlo mnohem víc ;) .
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od Lenny »

Další z řady těch, co nepochopili význam R48, která i v budoucnu bude mít vysoké zatížení. Podobně by šlo argumentovat nač stavět R1, když 150 km od něj vede CZ ring. :lol: :lol: :lol:
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od jonáš »

Tak jistě, to je souměřitelná vzdálenost pro každýho :roll: a srovnávat Hranickej úval s Porůřim je taky hutný sousto. To to pak bude kolem Ostravy muset vypadat jak kolem rýnskýho Kolína? :lol:
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od Warcz »

Já to pochopil tak že myslí R6 a 67 u Prahy. Jestli myslel R48 tak to ani komentovat nebudu...
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Operační program doprava a jeho čerpání

Příspěvek od Standa »

jonáš píše:Tak jistě, to je souměřitelná vzdálenost pro každýho :roll: a srovnávat Hranickej úval s Porůřim je taky hutný sousto. To to pak bude kolem Ostravy muset vypadat jak kolem rýnskýho Kolína? :lol:
Podívejte se, ten význam R48 a D47 se tady už probíral mnohokrát, možná se mohly rozdělit až blíž k Ostravě, ale ani takhle si nedělám obavy, že by se neuživily obě. A kolem Ostravy by to skutečně tak nějak jako u Kolína vypadat mělo (tedy v menším měřítku, že), až se dokončí a hlavně nějak chytře pospojují všechny tam rozestavěné a plánované čtyřpruhy (doufám včetně R?? místo I/11) - je to druhá největší aglomerace v zemi!
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“