Absolutně neznám vnitřní poměry ŘSD a kauzy kolem jen velice povrchně. I tak si ale něco dovolím napsat.
Šetřit na mzdách se dá:
*nevyplacením 13. platů, odměn, prémií atd.
*dále je rozumní udělat audit na pracovní místa; jistě se naleznou zbytečná místečka. I když se přičte 2-3 měsíční odstupní, úspora v roce je možná.
Dále se dá jistě ušetřit na:
*snížení kapitálových výdajů na minimum; žádná nová technika, ovšem třeba část peněz ponechat na větší servis
Dále se dá ušetřit při tendrech na nákup i soli, i PHM:
*elektronické obstarávání přineslo úspěch v mnoha zemích
*musí se udělat transparentní financování: všechny smlouvy nad 1 mil. Kč by měli být online k dispozici (jde o peníze všech, nikoliv ŘSD)
Když bude problém s počasím, dodateční rezervy se musejí dát nalézt. To bych ale nebral tak že rozpočet ŘSD je v ohrožení "když bude silnější zima, neudržíme silnice" - za takový výrok bych lidi hnal, protože systém bych nastavil tak, že když bude silná zima, stát peníze navíc prostě dá, ale nedá je PŘEDEM.
No a pak je šetření, které se již dotýká rozvoje:
*příprava staveb, různé dokumentace - možná je stav připravenosti nastavěný tak, že se připravuje 40 staveb najednou, začít se dá 5 a peníze jsou na 4 ... tak tedy někde je chyba
*údržba a základní opravy - nemyslím, že zde se dá ušetřit
*nová výstavba - ??? záleží od priorit vlády
Pak máme kategorii, kde jsou další výdaje:
*produkce zbytečných statistik
*poradcové, i nadnárodní společnosti typu MMD stojí pár desítek mil. € ročně a nenapíší nic, co by čeští Ing. nevěděli (bohužel, ale politik rád vidí podpis MMD na papírě, protože pak říká: "vidíte, jinak to prostě nejde"
*různé publikace, reklamy, slavnosti, ... i to jsou statisíce až mil.
No a pak se třeba podívat, kde se dají naopak udělat vyšší příjmy:
*pronajmout volné prostory - ale nikoliv kamarádíčkům, ale znovu elektronicky veřejně
*o lukrativnější prostory (zařízení na odpočívkách asi stojí na státním majetku, ne?) klidně zvýšit pronájem
Hlavně by se ale neměli stát takové věci, že běžný zaměstnanec ŘSD který dře na silnici denně a dostává 25 tis. Kč v hrubém, dostane 22 tis. Kč a vedení ŘSD si bude i nadálet přiklepovat peníze ve velkém rozsahu a šafářit jako doposud.
Když je totiž krize, je faktem, že vnitřní rezervy musejí být - tam se má šetřit, nikoliv na nové výstavbě a rozvoji. I když i tam si umím představit že se pouze dostaví co se staví, tudíž se budou peníze skrtat a do té doby se připraví PPP třeba na R35, D3 a D1 a stát po dobu PPP ušetří dalších 20 mld. Kč z výstavby, než se finance stabilizují. Pak samozřejmě, vrátí 20 mld. Kč a logicky by měl nalézt 10-15 mld. Kč pro PPP ročně. Ale třeba tohle není cesta, třeba se dá vyčlenit něco jiné, z dividend státních podniků nebo sem přesměrovat více spotř. daní z PHM. Evropan platí silniční daně, dálniční nálepku/mýto, spotřební daň z pohonních látek, celkem slušnou DPH k temu, ale výsledek v některých zemích není badat na lepších silnicích a rozšířenější dálniční síti.