Prioritizace výstavby D+R

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od Lynx »

Lenny píše:Místo požadavku na navýšení úředníku, by měly být otázky, proč musí všechny stavby povolovat úředník, nemohly by se nějaké stavby stavět bez úředního povolení? Tím by se ulehčilo úředníkům v práci, kteří by se mohli věnovat složitějším stavbám.

U územního rozhodnutí je to stejný úřad, u přeložky polní cesty je to opět stejný úřad atd.
To byste ovšem zcela překopal stávající systém, což by obávám se moc snadno nešlo. Dnes všechno jede ve správním řízení, kde je možnost námitek dalších účastníků řízení, možnost odvolání atd. Na tom do značné míry stojí celý právní systém.

Ale jak by to bylo, kdyby to bylo po vašem, a někdo s takovou stavbou na kterou není třeba povolení nesouhlasil ? Například soused. Jak by se to řešilo ? Obávám se, že by to byla pořádná džungle, kde by vznikl prostor pro různá nestandardní silová a korupční řešení východního typu.

Jinak to že to některé úřady s formalitami přehánějí je pravda a pomohlo by kdyby se to zjednodušilo. To je ale věčný problém. Nejvíc mě fascinuje, když po mě chce jeden úředník potvrzení od jiného úředníka téhož úřadu, které je přitom jen čistě formální a on by si ho mohl opatřit sám a nebo to udělat zcela bez něj. Třeba na odboru životního prostředí vás pošlou naprtoti přes chodbu na odbor územního plánování, aby vám potvrdili, že je něco v souladu s územním plánem. Přitom i ten úředník ze ŽP má ten plán na stole a vidí to na první pohled, zda to ÚP umožňuje, nebo ne. Ale vy si musíte dát žádost na územní odbor a měsíc čekat ..... a takových případů je spousta.
Vilouch
Příspěvky: 117
Registrován: 10.8.2015 14:25:08

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od Vilouch »

Dost pochybuji, že by bylo možné, aby orgán životního prostředí měl na stole územní plán. Vzhledem k tomu, jak to je složitý dokument.... natož aby mu rozuměl. Podle novely stavebního zákona je orgán územního plánování dotčeným orgánem.
A představy o tom, jak na to na stavebním úřadě kašlou a kopou se do zadku a nic neumí... no co k tomu říct. V případě dálnice se jedná o obrovskou stavbu a každá chyba je trestána (v odvolacím řízení ale především před soudem) tím, že je rozhodnutí zrušeno. Kdokoli z účastníků se může odvolat a kdokoli (nejen z účastníků) může dát žalobu.
A to, že je z povinnosti umístit a povolit stavbu osvobozeno jen pár taxativně vyjmenovaných (zpravidla jednoduchých) staveb považuji za správné, asi by se nám nelíbilo, kdyby si kdokoli vedle nás stavěl cokoli.
musklin
Příspěvky: 459
Registrován: 10.11.2013 11:54:33

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od musklin »

Na SU se kopou do zadku naprosto jistě.
Za kopání do zadku totiž považuji neefektivní činnosti, kdy se dělá práce pro práci. Pokud je ta činnost úplně zbytečná, je mě zcela jedno zda ji někdo vykonává nebo nevykonává.
Typický příklad z praxe (mám jich desítky) - V jednom baráku se schválí územní plán, v tom samém baráku se řeší stavební povolení a zda je projekt v souladu s UP. UP požaduje poloprůhledné oplocení. Co je poloprůhledné? A už to jede ....diskuze úředníků a čas plyne.. Kdyby neschválili UP s takovýma blbostma tak by neměli co dělat....Metropolitní plán Prahy to samé - zastavitelné / nezastavitelné území - diskuze po x letech práce na plánu... přidaná hodnota nula
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od Lynx »

Vilouch: Já mluvím o konkrétních zkušenostech, kdy jde o čistě formální věc a ne žádné zkoumání záludností územního plánu. Grafickou část územního plánu mají na stole nejen úředníci z odboru ŽP, ale obvykle kdokoliv, kdo má přístup na internet. Já jsem například projektoval rekonstrukci komunikace, kde byl soulad s územním plánem naprostá formalita (protože se tam ani nic nového neobjevovalo), přesto jej na odboru ŽP vyžadovali, ač mi sama paní úřednice říkala, že ona má samozřejmě ten ÚP na stole a vidí na první pohled, že vzhledem k typu akce žádný nesoulad s ÚP nemůže nastat a to ani teoreticky. Přesto je potřeba formální razítko od dalšího člověka. Výsledkem bylo protažení řízení o měsíc zcela nadbytečně. No a pak konečně vydal odbor ŽP stanovisko ke stavbě a poslal ho na ten samý odbor výstavby a územního plánování k dalšímu pokračování stavebního řízení. Takový trochu Kocourkov.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od Lynx »

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/rozpocet-sfd ... oprava_fih

V nedostatku peněz tedy problém nespočívá, prostředky do fondu SFDI se navyšují dle potřeby.
jeni013
Příspěvky: 708
Registrován: 3.2.2010 22:20:52
Bydliště: ValMez

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od jeni013 »

Takže se skoro dostáváme na částku použitelnou v roce 2009...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od Aram96 »

Lynx píše:
Lenny píše:Místo požadavku na navýšení úředníku, by měly být otázky, proč musí všechny stavby povolovat úředník, nemohly by se nějaké stavby stavět bez úředního povolení? Tím by se ulehčilo úředníkům v práci, kteří by se mohli věnovat složitějším stavbám.

U územního rozhodnutí je to stejný úřad, u přeložky polní cesty je to opět stejný úřad atd.
To byste ovšem zcela překopal stávající systém, což by obávám se moc snadno nešlo. Dnes všechno jede ve správním řízení, kde je možnost námitek dalších účastníků řízení, možnost odvolání atd. Na tom do značné míry stojí celý právní systém.

Ale jak by to bylo, kdyby to bylo po vašem, a někdo s takovou stavbou na kterou není třeba povolení nesouhlasil ? Například soused. Jak by se to řešilo ? Obávám se, že by to byla pořádná džungle, kde by vznikl prostor pro různá nestandardní silová a korupční řešení východního typu.
Ale o to právě jde. Trochu proklestit tu džungli. A samozřejmě správný krok je malé stavbičky na zahradě ušetřit stavebního řízení. Když si chci na zahradě postavit domek na brambory, nářadí a traktůrek, tak co se do toho má co vyjadřovat soused nebo kdokoli. Je to můj pozemek a hotovo. Něco jiného je stavba, která by jej mohla nějak ovlivňovat ať už světlem nebo hlukem nebo nevím čím ještě. Dnešní legislativa u nás (a víceméně i doba a v celé EU) je založená na přílišné toleranci ke všem. Ale tohle není cesta. :( A nejhorší na tom celém je to, že člověk chce postavit boudu na zahradě a čeká rok na povolení, ale když má to řízení něčemu sloužit, tak je stejně k h****. Nějákej mega investor chce na zelené louce na nejúrodnější hanácké půdě stavět průmyslovou zónu, jsou proti tomu petice atd. (poslanec Jurečka je myslím iniciátor) a vsadím se, že just mu to povolí. To potom opravdu postrádá smysl. Nejvíce mě mrzí právě ten pohled, když jedu po dálnici na Vídeň, tak kousek pod Brnem vyrostla totálně v polích nějáká fabrika či co, ale dálnice přes 20 let končí u Pohořelic. :evil:
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od Marty »

bumbik píše: když úřad nestíhá, lze podat stížnost nadřízenému správnímu orgánu pro nečinnost, nicméně Vaše představa se mi nelíbí už proto, že takto by byli "v druhé třídě" všichni ti, co si např. chtějí postavit dům, garáž apod. a představa, že budu čekat na stav. povolení na dům tak dlouho, až mi zvedne banka úroky nebo nestihnu včas čerpat hypotéku apod. ani omylem ... zkrátka nelze upřednostnit jednu stavbu před jinou, v jakém pořadí dorazí, v takovém jsou vyřizovány a je to tak správně, je to jako u doktora či u zubaře apod.
Jen pro pořádek a dokončení mé představy, která se tu většině nelíbí - chápu je - v první třídě žádostí by měly být jen žádosti státních organizací a ve druhé zbytku žadatelů.

Jinak závidím Vám Vaši naivitu, že jsme si všichni rovni. Chápu - minimálně před zákonem bychom měli být. Ale každodenní realita bohužel funguje jinak... Výsledkem je, že soukromá investice skladu má povolení rychle, ale státní stavba dálnice na Vídeň vázne a zřejmě se jí již snad za svého života nedočkám...
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od Mike »

ono by stačilo, v dnešní době nedostatku zaměstnanců, takovému úředníkovi nabídnout možnost realizace jinde
např Lidl stále poptává pokladní, Amazon skladníky- ten je dokonce i zdarma sváží
aby zjistili, že všude jinde se těch 8hodin pracuje !
a skutečnost, že si kvůli teplému místu v kanceláři koupili Bc. nikoho nezajímá
jenže kapři si rybník nevypustí
holt by to chtělo vzít klíče ( tak od 32mm výše ) a jít zas cinkat na náměstí :ok:
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od Sosa »

Mike píše:ono by stačilo, v dnešní době nedostatku zaměstnanců, takovému úředníkovi nabídnout možnost realizace jinde
např Lidl stále poptává pokladní, Amazon skladníky- ten je dokonce i zdarma sváží
aby zjistili, že všude jinde se těch 8hodin pracuje !
a skutečnost, že si kvůli teplému místu v kanceláři koupili Bc. nikoho nezajímá
jenže kapři si rybník nevypustí
holt by to chtělo vzít klíče ( tak od 32mm výše ) a jít zas cinkat na náměstí :ok:
A kdo to pak bude dělat? To je rada nad zlato, když kvalitní lidi na tuto profesi nejsou. A ono to jednání s lidmi není žádní sranda, když každý zná své "práva" a zákony nikdo.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od Mike »

nejspíš ten, koho to baví, kdo to umí a kdo si práce "ve státním" váží
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od JirkaS »

Je to tak blbý nápad jako komunistických 77 tisíc do výroby...
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od Sosa »

Mike píše:nejspíš ten, koho to baví, kdo to umí a kdo si práce "ve státním" váží
Tak to už je jednodušší najít Yettiho.
xipecko
Příspěvky: 257
Registrován: 17.3.2017 21:02:37

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od xipecko »

Mike píše:nejspíš ten, koho to baví, kdo to umí a kdo si práce "ve státním" váží
mimo poslední kriterium jsou to lidi, kteří v drtivé většině ve státním sektoru nepracují, protože se dokáží velmi dobře uživit i jinde
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od Martin z Ostravy »

A koho to baví a třeba to i umí, tak toho státní sektor velmi rychle otráví a pro velkou aktivitu možná i raději vyštípe.
R48 -> D48 se podařilo!
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od Mike »

jo
tomu všemu bych věřil, ale to je jaksi problém toho státního sektoru
čili jak jsem psal
kapři si rybník nevypustí
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Prioritizace výstavby D+R

Příspěvek od theodor less »

_jan91 píše:Určitě by tu nějaký koordinační / koncepční prvek při přípravě a plánování staveb měl být. Jestli to musí být nutně nějaká komise složená z drahých papalášů nebo by stačilo oddělení na ŘSD nedovedu objektivně posoudit. Myslím si ale, že současná CKMD stavby posuzovala čistě jenom podle čísel a různých metodik a nikoliv aspoň trochu selským rozumem nebo pohledem řidiče.
Položím otázku:"Opravdu Centrální komise posuzovala stavby podle čísel?"
Samozřejmě existují různé Analýzy nákladů a přínosů (CBA - Cost – Benefit Analysis) u nás je to Program HDM-4 (Highway Development and Management Tool) z roku 2000. (Byl byla koncipován pro rozvojové země, konkrétně pro Bangladéš, takže se v něm počítá také se štěrkovými vozovkami nebo s nemotorovou dopravou, jako jsou zvířecí potahy, rikši a podobně.)
Pokud by stavby byly posuzovány podle čísel, existoval by nějaká tabulka s výsledky či jakýsi ekonomický žebříček.
Michal R
Příspěvky: 1464
Registrován: 17.4.2009 14:10:52
Bydliště: Děčín - Praha - České Budějovice

Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)

Příspěvek od Michal R »

kot píše:2 1975 : Velké díky pane kolego za tvé PRAVIDELNÉ zprávy z asi nejpotřebnější stavby v ČR....
Nejpotřebnější stavba je, milý kote, spíše D35.... Ale jinak souhlas, velké díky pro kolegu 1975! :)
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)

Příspěvek od Aram96 »

Ani celá D35 by kýžený "celorepublikový" efekt bez 511 nepřinesla, tudíž si myslím podobně jako Kot: 1. 511, 2. D35, 3.D3
Michal R
Příspěvky: 1464
Registrován: 17.4.2009 14:10:52
Bydliště: Děčín - Praha - České Budějovice

Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)

Příspěvek od Michal R »

Aram96 píše:Ani celá D35 by kýžený "celorepublikový" efekt bez 511 nepřinesla, tudíž si myslím podobně jako Kot: 1. 511, 2. D35, 3.D3
Ne, nemáte pravdu.

Jakkoliv potřebuji 511 skoro každý den, jakkoliv se mě (budoucí) D35 týká 2-3x ročně, a tedy bych subjektivně s vámi měl souhlasit, tak fakt ne. Otevření D35 od křížení s D10 až po Lipník natolik změní dopravní paradigma v Česku, že obtížně může být důležitejší stavba.
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)

Příspěvek od 1975 »

Tak z pohledu intenzit na D1/Jižní spojce/510 atd. bych se taky přikláněl spíš k této stavbě než D35, pokud by šlo úplně o první místo, i když jako Cajzl jsem asi maličko "ve střetu zájmů".o)

Můžeme se ale shodnout, že potřeba jsou obě, jako sůl? :o)
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)

Příspěvek od krtek700 »

Jsem na tom asi jako Michal R. 511 prakticky neustále, d35 párkrát za rok, ale taky bych řekl, že d35 je trochu nad 511. Podle mě se pro spuštění d35 může eliminovat doprava d8-d1, což je z velké části úsek 511, s d35 by část jela d8-d11
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)

Příspěvek od Aram96 »

Beru chlapi, před asi 2 roky jsem měl popravdě stejný názor a byl mi vymluven a uznal jsem to a teď mám 511 za nejpotřebnější stavbu, popravdě mě těší, že to vidíte jinak :D Ale je jasné, že to je víceméně nepodstatné, na tyhle 2 stavby prostě peníze musíme dát ať se děje cokoli ..
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Hlavně je D35 potřebnější v tom, že bude nahrazovat jedničku s dvěma pruhy, která je co nehodovosti při vysokých intenzitách to nejhorší co může být a nabídne alternativku k D1.
Stejné měřítko lze použít i na D3 a D43, tím pádem by 511 byla až 4. v pořadí, protože přeci její fci zatím plní sice městská ale přeci jen komunikace dálničního typu.
R48 -> D48 se podařilo!
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)

Příspěvek od Aram96 »

Ano, souhlas, moje bývalé argumenty :D
Co chodím na fórum, tak jsem toho názoru, že 4 největší priority jsou jednoznačně D0,D35,D3 a uzavírá to D43 resp. její prostřední část, kde jsou intenzity jak na polovině dálniční sítě, podobně jako na I/35 či I/3 ve Stč kraji, bohužel realita jaksi pokulhává .. především u D43. Když to tak vezmeme, tak z těch opravdu nejpotřebnějších staveb se v Česku staví akorát D35 (+obchvat ČB, budiž) :?
I severní část D0 je samozřejmě strašně potřebná, ale když to tak vezmeme, tak je potřebná především pouze pro "zkapacitnění" současného okruhu či některých pražských ulic (spojky D8 a 510), čili z tohohle pohledu je mnohem méně potřebná, než většina dalších dálnic. Ale to už jsem dost OT..
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“