Stránka 1 z 4

Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 15.10.2010 16:19:34
od Jaroslav
S ohledem na některé diskuse bych se rád pokusil dát dohromady přehled možných úspor při výstavbě dálnic, jako poučení pro další roky. Podle oficiálních vyjádření ŘSD se moc spořit nedá, případně je snaha o snížení počtu MUK, ponížení parametrů (např. R4 jako R22,5 a podobně).

Já jsem však přesvědčen o tom, že principielně je problém v neefektivním návrhu, kdy projektant není nucen navrhovat co nejlevněji. Dochází tak k:
-o ortodoxnímu dodržování norem za každou cenu i při malé přidané hodnotě
- budování si pomníků projektantů.
Jistě důležitým faktorem je také to, že projektanti jsou odměňování podle objemu stavby....

Prvky které tedy zařazuji do portfolia "neefektivní investice" v důsledku špatného návrhu projektanta jsou:
- projekt D3 mezi Veselím a ČB, kdy se nepočítá s plným využitím stávajícího půlprofilu, ale jeho překopáním...
- větvení R46 u Olomouce - (předimenzovaný kolektor v délce 1 km)
- ... dále prosím doplňte Vaše postřehy

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 15.10.2010 16:40:59
od mapman
Možné úspory vidím v zpětném přeprojektovaní zbytku R4 a R6 mezi NS a KV na kategorii typu R 22,5 nebo R 24,5. Odstavný větší než dva metry na těchto úsecích postrádá smysl, ale pod jednou podmínkou - vybudování nouzových SOS zálivů každého půl kilometru s SOS hláskou a šířkou zálivu alespoň 5 metrů od pravé vodící čáry komunikace a délkou tak cca 40 metrů proi bezpečné odstavení vozidla a prostor pro výměnu a opravy atp...

To, že se dálnice mají stavět pořádně v D 27,5, je správné (umožní 2+2 na jedné polovině), ale to se má týkat úseků, kde to ospravdlňují intenzity, byť i jen ty špičkové. Ale tam, kde je za dvacet let projektováno 20 tis aut, je to nesmysl... Hlavně třeba taková R35 mezi Turnovem a Jíčinem, k čemu R 25,5???

Ve Švýcarsku to už třeba dotáhli zase do druhého extrému: http://www.miniautobahn.ch/ příčný profil viz leták: http://www.miniautobahn.ch/images/press ... tobahn.pdf
16,8 m je už opravdu trochu málo, to už se blíži k I/48 s lanovými svodidly...

Ale pro nějaké výpadovky z města je to taky použitelné, opět porovnám s naší S 20,75 kde je zase stvořen široký odstavný, který není dostatečně ekonomicky odůvodněný (i když z bezpečnostního hlediska třeba smysl má).

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 15.10.2010 17:12:23
od Avantime
Jaroslav píše:Prvky které tedy zařazuji do portfolia "neefektivní investice" v důsledku špatného návrhu projektanta jsou:
...
- větvení R46 u Olomouce - (předimenzovaný kolektor v délce 1 km)
Vám ten kolektor nějak leží v žaludku. :-) Můj názor je takový, že je to tam navrženo dobře. Vezměte si, že nebýt toho kolektoru, míchaly by se vám hned tři směry - vozidla, přijíždějící z R35 od Lipníka, vozidla na R46 od Olomouce a vozidla, odbočující na Hněvotín/Nedvězí. V budoucnu, až bude dostavěna ta zbývající rampa MÚK Hněvotín, by to ještě zkomplikovala vozidla, napojující se od Hněvotína na R46. To vše na jednom kilometru délky. Pokud by tam nebyla ta nesmyslná jednopruhová napojení z/do kolektorů, mohla by tato křižovatka být vzorem pro další podobné u nás. Dálnice a rychlostní silnice stavíme v luxusních kategoriích, ale pak to srážíme kvalitou MÚK, viz třeba Modletice, kde ale na podobné řešení prostě nezbylo místo. Podobně myslím, že jednou bude problém s vratnou rampou D1 - R49 v MÚK Hulín, tam by velkorysejší řešení neškodilo.

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 15.10.2010 17:16:36
od Lenny
Jde stavět široké dálnice. Největší částy jsou za dlouhé mosty/estakády, ušetřit lze na ekoduktech, které by před 20 lety nepostavil nikdo. Dále na tunelech, lepším vedení nivelity vozovky apod. Třeba Valík zbytečně prodražil obchvat Plzně, stačil by tam zářez. Nebo k čemu jsou 3 Cholupické ekodukty se třidou zatížení A? Nebo MUK a ekodukt Lochkov? MÚK Hulín-západ?

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 15.10.2010 18:42:03
od Jaroslav
Avantime píše: Vám ten kolektor nějak leží v žaludku. :-) ....
Leží, leží... ;) tak jednou týdně jedu trasu Praha-Ostrava-Valmez-Praha a vedle měření devadesátky na I/48 je tohle věc, která mě na celé trase štve nejvíc...

jinak absolutní souhlas s Lennym - ty ekodukty jsou v pražské měsíční krajině dost zbytečné. Určitě souhlasím i s mapamnem na téma R22,5 v místech s výhledově nízkými intenzitami. Otázkou je, zda by tam prozatím dokonce nestačil půlprofil - a hned máme ušetřeno 30% nákladů!

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 15.10.2010 20:43:10
od Vizi
Lenny píše:Nebo k čemu jsou 3 Cholupické ekodukty se třidou zatížení A? Nebo MUK a ekodukt Lochkov? MÚK Hulín-západ?
K čemu je "osmiproudá" R7 mezi Bítozevsí a Vysočany? Jaký význam má doprovodná komunikace 604 mezi Dubencem a MÚK Háje? A co MÚK Dubenec?

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 15.10.2010 21:07:59
od Martin z Ostravy
Jaroslav píše:
Avantime píše: Vám ten kolektor nějak leží v žaludku. :-) ....
Leží, leží... ;) tak jednou týdně jedu trasu Praha-Ostrava-Valmez-Praha a vedle měření devadesátky na I/48 je tohle věc, která mě na celé trase štve nejvíc...

jinak absolutní souhlas s Lennym - ty ekodukty jsou v pražské měsíční krajině dost zbytečné. Určitě souhlasím i s mapamnem na téma R22,5 v místech s výhledově nízkými intenzitami. Otázkou je, zda by tam prozatím dokonce nestačil půlprofil - a hned máme ušetřeno 30% nákladů!
Nechápu, proč se vůbec zabýváš něčím, co už stejně nikdo měnit nebude a co je navíc spíše plus. 90 na I/48 se zabývej, tam je možná změna to má nějaké "řešení", ale o tom kolektoru je to plácání do vody.

K těm půl profilům, teď ušetřeno 30%, v celkovém kontextu náklady o x desítek procent větší, nehledě na bezpečnost půl profilů, ale o tom už se píše jinde.

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 15.10.2010 21:10:59
od Lenny
Využití půl profilů na I/6.

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 15.10.2010 22:21:55
od Jaroslav
Martin z Ostravy píše: Nechápu, proč se vůbec zabýváš něčím, co už stejně nikdo měnit nebude ...ale o tom kolektoru je to plácání do vody.

K těm půl profilům, teď ušetřeno 30%, v celkovém kontextu náklady o x desítek procent větší, nehledě na bezpečnost půl profilů, ale o tom už se píše jinde.
zabývám se tím, neb z historie plyne moudro budoucnosti... vše tu již bylo a je zbytečné opakovat chyby, ze kterých se mohu poučiti... :)

rozumím tomu, že zvýšené náklady navázané na dostavbu půlprofilu mohou ekonomicky nevzdělané osobě působiti problém, leč ten kdo rozumí kouzlu dnešní a budoucí hodnoty peněz může takovému individu rozkrýt tajemství úspor tohoto případu. zde budiž představeno ono tajemství:

dnes uspořených 30% může v případě moudré investice vydělati dostatek peněz na zvýšené náklady půlprofilu a ještě může zbýt na nemoudré rozhazování... již to chápeš?

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 16.10.2010 15:57:51
od Groower
Lenny píše:Jde stavět široké dálnice. Největší částy jsou za dlouhé mosty/estakády, ušetřit lze na ekoduktech, které by před 20 lety nepostavil nikdo. Dále na tunelech, lepším vedení nivelity vozovky apod. Třeba Valík zbytečně prodražil obchvat Plzně, stačil by tam zářez. Nebo k čemu jsou 3 Cholupické ekodukty se třidou zatížení A? Nebo MUK a ekodukt Lochkov? MÚK Hulín-západ?
MUK a ekodukt Lochkov se Vám zdají nadbytečné?

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 16.10.2010 16:06:43
od dd
To jaksi nechápete fungování veřejných financí. Těch 30% se nebude nikdy moudře investovat, že by se snad ještě nějaké peníze vydělaly. Veřejné peníze se v drtivé většině čerpají způsobem "kdyby něco zbylo, příště dostaneme míň"

S půlprofily je to tak, že se dostavba bude stále více odkládat (peněz bude spíš míň) a až se na ně dostane, tak se stejně většina původního půlprofilu předělá. Má někdo přesná čísla, na kolik vyjde půlprofil? Ne odhad od boku, ale aspoň trochu kvalifikovaný?

K úsporám: Podle mě je potřeba omezit přehnanou ochranu přírody.

Přijde mi nesmyslné to množství "náhradní zeleně", které se vysází. To by se mělo posuzovat s delším výhledem a většinu nechat, ať si to příroda osadí sama přirozenou cestou. Pomáhat jenom tam, kde to příroda nezvládne sama.

Místo ekomostů a ekotunelů postavit pár mostků přes polní cesty a dálnici oplotit. Většina zvířat si na nové "migrační koridory" přivykne rychle.

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 16.10.2010 16:11:39
od dd
Groower: Asi 200m za ekoduktem je most Lochkov, pod kterým ta zvířata mohou klidně chodit, jak se jim zlíbí. A múk Slivenec je asi 1km od múk Lochkov, je to nutné?

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 16.10.2010 16:20:11
od JirkaS
dd píše:A múk Slivenec je asi 1km od múk Lochkov, je to nutné?
Nějak se II/599 napojit musela. Jinou možností by bylo jí dotáhnout až k MUK Slivenec, ale tam by se pak musela MUK přestavět. Je otázka, co by vyšlo levněji.

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 16.10.2010 19:45:31
od Jaroslav
dd píše:To jaksi nechápete fungování veřejných financí. Těch 30% se nebude nikdy moudře investovat,
moudře se sice z finančnío pohledu investovat nebude, ale postaví se o 50% více dálnic, byť jen v polovičním profilu... a to je ta moudrá investice, přinášející benefit :)

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 17.10.2010 8:24:24
od Vizi
JirkaS píše:Nějak se II/599 napojit musela. Jinou možností by bylo jí dotáhnout až k MUK Slivenec, ale tam by se pak musela MUK přestavět. Je otázka, co by vyšlo levněji.
A proč se II/599 musela napojovat na okruh? Je na ní po dostavbě okruhu předpokládána nějaká doprava, která se na okruh potřebuje dostat? Anebo se jedná už jen o místní komunikaci spojující Radotín se severozápadem Prahy?

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 17.10.2010 8:29:58
od JirkaS
Vizi píše:A proč se II/599 musela napojovat na okruh? Je na ní po dostavbě okruhu předpokládána nějaká doprava, která se na okruh potřebuje dostat? Anebo se jedná už jen o místní komunikaci spojující Radotín se severozápadem Prahy?
Je část objízdné trasy v případě uzavření tunelů. A navíc by asi nebylo rozumné napojit cementárnu přes Lochkov a Slivenec.

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 17.10.2010 9:44:05
od obr
stavět stavebně, technicky ošizené dálnice je velice krátkozraké a v důsledku drahé. Dálnice se staví s výhledem na desetiletí. Příkladem krátkozrakosti a ideologické hlouposti je postavení 512-514 ve dvou pruzích, i když je známo, proč tomu tak bohužel je.

Na dálnicích se dá šetřit leda (obchodním) dojednáním nižší ceny s dodavateli.

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 17.10.2010 10:39:24
od dd
Je rozdíl mezi ošizenou dálnicí, rozumně dimenzovanou dálnicí a dálnicí se spoustou zbytečných objektů. Nikdo z nás nechce ošizené dálnice ani kapacitně ani kvalitou. Ale podle mě se staví řada zbytečností, které na na toto nemají vliv a dálnice zbytečně zdražují. A o tom by mělo být tohle téma.

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 17.10.2010 11:28:09
od Jaroslav
dd píše:Je rozdíl mezi ošizenou dálnicí, rozumně dimenzovanou dálnicí a dálnicí se spoustou zbytečných objektů. Nikdo z nás nechce ošizené dálnice ani kapacitně ani kvalitou. Ale podle mě se staví řada zbytečností, které na na toto nemají vliv a dálnice zbytečně zdražují. A o tom by mělo být tohle téma.
lépe bych to neřekl... :ok:

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 17.10.2010 12:28:18
od Ondra O.K.
Co tak stavet dalnice ve dvou fazich - prvni by bylo dalnicni teleso s MUK se silnicemi 1. tridy atd. to by se zprovoznilo, zkolaudovalo. V ramci druhe faze, ktera by nemusela navazovat na prvni, ale az se najdou penize, dat si podminku treba do 7 let dodelavani vysadby, MUK se silnicemi nizsich trid, vybudovani ekoduktu...

Treba na ty ekodukty by se mohly slozit ekologicka sdruzeni a na mistni MUK prispivat dotcene obce a developeri :D

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 17.10.2010 12:32:52
od Vizi
JirkaS píše:Je část objízdné trasy v případě uzavření tunelů. A navíc by asi nebylo rozumné napojit cementárnu přes Lochkov a Slivenec.
Nejsem si jist, zda zrovna tahle silnička bude vhodnou objízdnou trasou. Pokud jde o cementárnu, s tím souhlasím, je ovšem otázka, zda bylo nutné silnici napojit přímo na okruh či zda nebylo dostačující řešení převést jí přes okruh a řešit pouze "obchvat" Slivence s napojením na barrandovskou spojku. Nicméně si myslím, že tahle debata je stejně o (h...ě) ničem, protože ta MÚK tam stojí, za ní je ekodukt (nebo jak se tomu nadává) a prachy jsou v prachu.

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 17.10.2010 18:01:56
od Pavel Q
Ondra O.K. píše:Treba na ty ekodukty by se mohly slozit ekologicka sdruzeni a na mistni MUK prispivat dotcene obce a developeri :D
....a na dálnice by se mohly složit motoristická sdružení a bylo by po starostech.
Co tak stavet dalnice ve dvou fazich - prvni by bylo dalnicni teleso s MUK se silnicemi 1. tridy atd. to by se zprovoznilo, zkolaudovalo. V ramci druhe faze, ktera by nemusela navazovat na prvni, ale az se najdou penize, dat si podminku treba do 7 let dodelavani vysadby, MUK se silnicemi nizsich trid, vybudovani ekoduktu...
A to by se do tý doby křížilo úrovňově? Nemůžeš na 7 let přerušit nějakou místní komunikaci.

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 17.10.2010 18:09:42
od Web
Ondra O.K. píše:Co tak stavet dalnice ve dvou fazich - prvni by bylo dalnicni teleso s MUK se silnicemi 1. tridy atd. to by se zprovoznilo, zkolaudovalo. V ramci druhe faze, ktera by nemusela navazovat na prvni, ale az se najdou penize, dat si podminku treba do 7 let dodelavani vysadby, MUK se silnicemi nizsich trid, vybudovani ekoduktu...
Takže jsme neušetřili, ale odsunuli dluh o sedm let (ano, účetní budou plesat jako u PPP, že žádný dluh nevzniknul). Já myslel, že proti tomu "zadlužování našich dětí" tu všichni hrozně bojují. Navíc ta dostavba za provozu a v poměrně malém měřítku celkem s jistotou nebude levnější, než stavba naráz. (jinak tohle přesně dělá Bárta, na jedno volební období je to určo super)

Řešení neznám, ekodukty jsou podle mého poměrně mírnou daní za narušení krajiny. Snad se snažit integrovat na ně i komunikace/využívat dálniční mosty apod. Nestavět SOS hlásky, to bude pěkná položka s celým tím komunikačním systémem.

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 17.10.2010 18:17:01
od JirkaS
Taky si myslím, že ekodukty nebudou takový problém, tedy pokud jich nebude několik za sebou jako na okruhu. Jde to stavět z prefabrikátů, což by mělo cenu minimalizovat.

Re: Možné úspory při výstavbě dálnic

Napsal: 17.10.2010 18:23:41
od mapman
SOS hláska je dnes už jen přidružený produkt celého komunikačního systému, upřímně řečeno, inteligentní dálnice potřebujeme, ne aby byla všude liniovka ale občas nějaká ta textová informace, kamery co pár km, kompletní kabelové vybavení pro připojení čehokoliv, to jsou věci které mají své využití.

Ekodukty jsou taky přínos, pokud se staví s rozumem, ideální je samozřejmě převést biokoridor pod trasou v místě kde už tak či tak most je, ale tam kde jsou hluboké zářezy hřbetem kopce, tam je to potřeba většinou jako sůl. Ano místo Valíku mohl být např. kratší ekodukt (cca 50-150 m)... A stavět ekodukty později? To už bude k ničemu, protože mezitím si zvířata najdou jinou cestu ať už proto že jich pár srazí auta nebo proto že se zvěř přemístí či se sníží její stavy...

Hledat úspory je potřeba především v trasování rychlostních silnic (dálnice v dnešním rozsahu jsou v pořádku), dají se najít i v koncepci sítě a jejím rozsahu, tj. opravdu musíme stavět luxusní čtyřpruhy na 10 směrů od Prahy 100 km daleko? Opravdu musíme mít na skoro každém úseku 100ky metrů dlouhé mosty? A co ty obrovské přesuny zeminy atp ... To jsou položené otázky, odpověď na ně nemusí znít NE, ale je potřeba o tom diskutovat a nenechávat se unášet současnými plány, které mají i svá slabá místa, ale taky bývají někdy předimenzované... A hlavně v téhle republice chybějí třípruhové tahy, které jsou výrazně levnější než čtyřpruhy a na intenzity do 20ti tisíc bohatě postačují...