Ondra O.K. píše:Co tak stavet dalnice ve dvou fazich - prvni by bylo dalnicni teleso s MUK se silnicemi 1. tridy atd. to by se zprovoznilo, zkolaudovalo. V ramci druhe faze, ktera by nemusela navazovat na prvni, ale az se najdou penize, dat si podminku treba do 7 let dodelavani vysadby, MUK se silnicemi nizsich trid, vybudovani ekoduktu...
Třeba na ty ekodukty by se mohly slozit ekologicka sdruzeni a na mistni MUK prispivat dotcene obce a developeri
Byť je tenhle nápad dnešní mentalitě asi hodně vzdálen, tak bych ho úplně nezavrhoval. Když jsem byl v Litvě, tak je dálnice Vilnius - Klaipeda takto stavěna. Nejdříve jsem se tomu chechtal, měl oči na stopkách - aby mi tam někdo z protisměru na křižovatce nevlítnul a pořád kroutil hlavou. Když jsem o tom pak přemýšlel, tak to pro určité intenzity dává možná smysl. Určitě by bylo zajímavé porovnání se střídavým třípruhem...
Ostatně třeba v Anglii je hromada čtyřpruhých komunikací na kterých je křížení uděláno kruhákem...
mapman píše:SOS hláska je dnes už jen přidružený produkt celého komunikačního systému, upřímně řečeno, inteligentní dálnice potřebujeme, ne aby byla všude liniovka ale občas nějaká ta textová informace, kamery co pár km, kompletní kabelové vybavení pro připojení čehokoliv, to jsou věci které mají své využití.
No, to je věc názoru. Podle mě bude tan komplexní komunikační systém právě pěkná pálka a je otázkou, jestli je opravdu potřeba všude (a jestli je opravdu nutný komplexní komunikační systém kvůli info panelu co 50 km). Samozřejmě jiná situace je poblíž velkých měst.
No napíšu to ještě jinak - dálnice mi (celkem) vyhovují tak jak se staví dnes. Ovšem pokud se musí šetřit, tak raděj oželím "inteligentní dálnici", než mít kratší připojováky, užší pruhy, nebo dálnici tvrdě rozdělující krajinu. Jsou samozřejmě místa, kde je "inteligentní dálnice" potřebná, jak jsem psal - okolí velkých měst, pak asi okolí tunelových úseků.
a co uprit zrak jinam a sice a) zjednodusit legislativu b) zpruhlednit tendry a c) puzivat design & build. uz to tady zaznelo - v polsku v roce 2009 byly naklady na 70% rozpoctu a na slovensku stavi skanska taky o 30% pod uroven predpokladanych nakladu. pocet objektu atd asi zustal zachovan, ne?
Asi jak která zvěř. Myslim že třeba zajíce nebo koroptev těžko donutíte, aby rozdělený pole s remízkama bez přechodu podobnýho charakteru obcházeli 500m bokem nějakou zarostlou roklí, protože takovym místům se z dobrých důvodů vyhejbaj. Leda byste jim tam čitelně vyznačil zabezpečenou turistickou trasu
Proč jsou ale zrovna u Cholupic tři ekodukty za sebou, a pak deset kilometrů nic, to mi moc hlava nebere. Možná nějaký sčítání zvěře odhalilo na tom jednom poli vysoký intenzity dopravy
jonáš píše:Asi jak která zvěř. Myslim že třeba zajíce nebo koroptev těžko donutíte, aby rozdělený pole s remízkama bez přechodu podobnýho charakteru obcházeli 500m bokem nějakou zarostlou roklí, protože takovym místům se z dobrých důvodů vyhejbaj. Leda byste jim tam čitelně vyznačil zabezpečenou turistickou trasu
Proč jsou ale zrovna u Cholupic tři ekodukty za sebou, a pak deset kilometrů nic, to mi moc hlava nebere. Možná nějaký sčítání zvěře odhalilo na tom jednom poli vysoký intenzity dopravy
snad jste četl, že výstavbu ekomostů pro zajíce a koroptve vítají zejména jejich predátoři, ti tam pak čekají, jak myslivec na posedu...
Naposledy upravil(a) obr dne 19.10.2010 14:58:49, celkem upraveno 1 x.
obr píše:...snad jste četl, že výstavba ekomostů pro zajíce a koroptve vítají zejména jejich predátoři, ti tam pak čekají jak myslivec na posedu...
Prostě tam čekají jak ten medvěd na toho losa ! Asi se shodneme, že nějaký ten ekomost to chce, ušetřit spíš použitím prefabrikátů a vhodným umístěním (jak píšou JirkaS a Mapman), ale nemělo by se to přehánět. Ovšem posoudit, jestli je kumulace ekomostů na R1 přehnaná, si netroufám, předpokládal bych nějakou oporu v provedených studiích, což by se asi dalo vyčíst z dokumentace EIA.
co jsem si vsiml ze dne otevrenych dveri, tak ty ekodukty prevadeji nejaky obcasny vodotece. mozna, ze preruseni (tedy svedeni do kanalizace, coz by samo o sobe byla asi zbytecna zatez na drenaz?) by melo negativni vliv na dolni (i kdyz obcasny) tok? to chce skutecne videt tu EIA. nevite, kolik takovy most stoji?
Tak já položím otázku jinak: Lze někde na trase D1 Praha-Brno (stavěná bez ekoduktů) říct, že absence ekoduktů prokazatelně a v nějaké závažnější míře negativně ovlivnila chování zvířat? Nikde jsem takovou studii nečetl, ale můj odhad je, že jen zanedbatelně. Případně že na několika málo místech by bývalo vhodné ekodukt postavit. Ale rozhodně ne v takovém měřítku jako se staví na R1.
Je toto věrohodné? Například první velký „přechod pro medvědy“ nedaleko Lipníku nad Bečvou na dálnici D47 stál 470 milionů korun. Tradiční most na stejné dálnici přitom stál zhruba 17 milionů. V porovnání se sousedním Německem je přitom cena českých ekoduktů přemrštěná. „Náklady na jeden ekodukt se v Německu pohybují v průměru mezi dvěma až čtyřmi miliony euro,“ řekl Deníku mluvčí spolkového ministerstva dopravy Sven Ulbrich. To v přepočtu odpovídá 50 až 100 milionům korun.
Opravdu migrační ekodukty jsou na R1 snad jen dve nebo tři, ostatní slouží vesměs ke scelení okolní krajiny, ať už pro rekreační nebo zemědělské účely, popř. jsou tam ty vodoteče, ono je lepší když voda po silných deštích z velkého otevřeného pole proteče nad okruhem, než aby jej zdevastovala... Nicméně ani tady není ochrana 100%-ní, ten slejvák krátce před otevřením nadělal i na okruhu pěknou paseku (hlavně spláchnutá čerstvá slám, které ucpala co se dalo)...
Ale k té D1, tam je několik míst kde jsou ekodukty projektovány v případě, že s nebude realizovat rozšíření dálnice (2-3). U té současné D1 je to také o tom, že zvěř si již nové cesty našla, a pokud nenašla, tak to prostě rozdělilo společenstva na dvě skupiny, vpravo a vlevo od dálnice (to je onen fenomén fragmentace krajiny dálnicí). V případě jedné dálnice uprostřed jinak málo dotčené krajiny to problém není... Ale v blízkosti Prahy je těch komunikací a bůhvíjaké jiné výstavby celkem dost, proto je jejich existence mnohem více opodstatněná...
„Náklady na jeden ekodukt se v Německu pohybují v průměru mezi dvěma až čtyřmi miliony euro,“ řekl Deníku mluvčí spolkového ministerstva dopravy Sven Ulbrich. To v přepočtu odpovídá 50 až 100 milionům korun."
Jo, to je ono, monstrózní stavba, byl jsem se podívat na tom druhém na 4705 Ekodukt Kletné, možná by stačil obyčejný most s trávou, tak jak to mají třeba v F a N.
No a možná by tam autům pod nim stačil dvojpruh nebo slušná okreska, ne? Syslům i kárám s koňma .. mrkněte kdyžtak na ten poslední odkaz, co jsem sem nacpal minule.
Jasně beru, taky mě štve jak to rozděluje tu krajinu, ale nestačí tem zvířatům třeba místo pod estakádami? Tam taky mohou projít. Jako ekodukty jsou třeba, ale je třeba najít tu správnou míru.
A když tam zrovna neni žádná estakáda?
Mmch tam píšou i to, že zrovna to medvědárium u Lipníka je GH, bo je moc blízko ke vsi a v dosahu osvětlení. Jen pro hodně ochočený medvědy od Berousků, ty jsou zvyklí ..
Mně se na týhle diskusi líbí takovej ten českej přístup, sice jsme přijali nějaký pravidla a ouřední postupy, ale to by bylo, aby se to nepodařilo nějak ojebat
Naposledy upravil(a) jonáš dne 19.10.2010 17:32:05, celkem upraveno 1 x.
Martin z Ostravy píše:Tak potom ekodukt, ale třeba na 4705 je tolik mostů až to pěkné není.
Tak ještě snad nasadit nějakýho terénního parcovníka, kterej by naučil zviřátka chodit oklikou pod nejbližší most? Fakt nevim, co vlastně chcete dosáhnout.