Rychlost vs. bezpečnost
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Tak úplně mě nenapadlo kam jinam to dát, ale nakonec jsem zvolil tohle vlákno, byť to s rychlostí tak úplně nesouvisí. Docela mě zaujal následující text v online verzi Respektu o tom, jak google testuje automaticky řízená auta, která už se dostala do několika dopravních nehod. Na vině je to, že tato auta absolutně dodržují předpisy, což řidiči často neočekávají.
http://www.respekt.cz/denni-menu/google ... i-predpisy
původní článek, podle kterého text vznikl: http://mobile.nytimes.com/2015/09/02/te ... &referrer=
http://www.respekt.cz/denni-menu/google ... i-predpisy
původní článek, podle kterého text vznikl: http://mobile.nytimes.com/2015/09/02/te ... &referrer=
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Není to úplně ideální téma, ale řešila se tady problematika přejezdů:
http://www.novinky.cz/koktejl/380817-vl ... jezdu.html
http://www.novinky.cz/koktejl/380817-vl ... jezdu.html
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Pokud jde o ta automaticky řízená auta, tak právě ta nutnost koeexistence mezi auty řízenými automaticky a "živými" řidiči (po poměrně dlouhé přechodné období) je podle mě asi nejhorší technickou překážkou, která tam v současnosti je. Pak je další zásadní překážka právní - dnešní systém stojí na tom, že za všechny škody způsobené vozidlem odpovídá provozovatel v rovině občanskoprávní a řidič v rovině trestněprávní. Pokud je ale auto řízené automaticky, kdo bude odpovídat? Pokud stále provozovatel / řidič, pak taky musí být na straně řidiče konečné slovo - automatické řízení musí jít manuálně přebít a nejde již o zcela automatické řízení, což musí nutně vést k větším rezervám systému a snížení jeho efektivity.
Jinak si ale myslím, že automatické řízení dopravy je jasná budoucnost. Tyhle problémy se podaří vyřešit a jednou se budou naše děti divit, jak jsme mohli vůbec svěřit řízení vozidel něčemu tak nespolehlivému, jako je člověk Jestli se toho v nějakém aktivním věku dožiju, tak mi bude asi řízení trochu chybět, na druhou stranu sednout, nebo možná spíše lehnout si v autě, otevřít si pivko a nechat se odvézt třeba do Dolomitů na lyže má taky svoje kouzlo.
Jinak si ale myslím, že automatické řízení dopravy je jasná budoucnost. Tyhle problémy se podaří vyřešit a jednou se budou naše děti divit, jak jsme mohli vůbec svěřit řízení vozidel něčemu tak nespolehlivému, jako je člověk Jestli se toho v nějakém aktivním věku dožiju, tak mi bude asi řízení trochu chybět, na druhou stranu sednout, nebo možná spíše lehnout si v autě, otevřít si pivko a nechat se odvézt třeba do Dolomitů na lyže má taky svoje kouzlo.
Re: Rychlost vs. bezpečnost
A pak, že v Praze nic nejde. A přitom zde, ejhle, hned 3 v 1.
Jen trochu lituji ty chudáky, co se přiřítí od D1 na Kačerov, a nejsou si až tak vědomi toho seskoku 130/80/50km/h. http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci ... u-rychlost
Jen trochu lituji ty chudáky, co se přiřítí od D1 na Kačerov, a nejsou si až tak vědomi toho seskoku 130/80/50km/h. http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci ... u-rychlost
Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Tak jednak je to samozřejmě nesmysl, protože něco takového je jeden skutek, takže tři pokuty za toto dostat opravdu nelze. Za druhé to opět jen ukazuje, jakým způsobem uvažují lidé, kteří o tomto rozhodují.
Re: Rychlost vs. bezpečnost
pivko: Pokud je ale auto řízené automaticky, kdo bude odpovídat?
Teoreticky třeba provozovatel, ale auto bude mít povinné ručení, takže škody půjdou z něj. A třeba pojišťovny zjistí, že nehody autonomních vozidel jsou méně časté než u vozidel s řidičem, takže budou pak mít nižší pojištění. A co se týče trestní odpovědnosti, stroj se nemůže dopustit ani úmyslu, ani nedbalosti. Může být špatně naprogramován (což by mělo jít za výrobcem), nebo špatně udržován (což by bylo ke škodě provozovatele).
Teoreticky třeba provozovatel, ale auto bude mít povinné ručení, takže škody půjdou z něj. A třeba pojišťovny zjistí, že nehody autonomních vozidel jsou méně časté než u vozidel s řidičem, takže budou pak mít nižší pojištění. A co se týče trestní odpovědnosti, stroj se nemůže dopustit ani úmyslu, ani nedbalosti. Může být špatně naprogramován (což by mělo jít za výrobcem), nebo špatně udržován (což by bylo ke škodě provozovatele).
Re: Rychlost vs. bezpečnost
myslím, že k autonomním autum v CZ nás čeká ještě pěkný kus cesty
škoda, že se v té reportáži nezeptali k čemu je tohle dobré
čekal bych odpověď typu " větší bezpečnost"
jenže tu zajišťuje již stávající systém, vyjdeme-li z tvrzení, že "pomalu=bezpečně"
takže správná odpověď zní
" je šance, že ulovíme více potencionálních platících"
škoda, že se v té reportáži nezeptali k čemu je tohle dobré
čekal bych odpověď typu " větší bezpečnost"
jenže tu zajišťuje již stávající systém, vyjdeme-li z tvrzení, že "pomalu=bezpečně"
takže správná odpověď zní
" je šance, že ulovíme více potencionálních platících"
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Zase průšvih na přejezdu:
http://jihlava.idnes.cz/srazka-auta-a-v ... -zpravy_mv
(Když tak mě nasměrujte do nějakého vhodnějšího tématu, tady se sice ty přejezdy řeší, ale není to úplně ono)
http://jihlava.idnes.cz/srazka-auta-a-v ... -zpravy_mv
(Když tak mě nasměrujte do nějakého vhodnějšího tématu, tady se sice ty přejezdy řeší, ale není to úplně ono)
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Taky si myslím, že na přejezdy by se mělo vytvořit spec vlákno.
I když tu asi nic světobornéno nikdo nevymyslí mimo závor (a jak víme ani ty to úplně nevyřeší). Lidi jsou prostě .... Kromě úmyslného vjetí na koleje (pospícháme) se bohužel čas od času najde někdo, kdo má důležitější věci, než řešit to, že se blíží k přejezdu, a že by po kolejím mohlo něco jet
I když tu asi nic světobornéno nikdo nevymyslí mimo závor (a jak víme ani ty to úplně nevyřeší). Lidi jsou prostě .... Kromě úmyslného vjetí na koleje (pospícháme) se bohužel čas od času najde někdo, kdo má důležitější věci, než řešit to, že se blíží k přejezdu, a že by po kolejím mohlo něco jet
Octavia 1.6 >>> Octavia 1.4 TSI
Re: Rychlost vs. bezpečnost
V tomhle případě to ovšem nebude jen o běžném vjetí na přejezd z nepozornosti. V daném úseku je výluka jedné koleje, závory podle všeho nefungovaly. Jen nevím, jestli tam není i zákaz vjezdu.
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Na nefunkčním přejezdu má vlak jet pomalu a dávat několikrát výstrahu houkačkou. Podle DIČR pomalu nejel.
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Právě kvůli tomu, že jde o něco nestandardního, jsem sem dával odkaz.
Známému se kdysi stalo na Kubě, že jel v noci z letiště, přejel přejezd na čtyřproudé víceméně už městské komunikaci (závory byly nahoře a červené světlo nesvítilo, bílá se tam tuším nepoužívala) a po pár vteřinách uviděl v zrcátku přejíždět v tom místě vlak... Dneska už tam přejezd není, přemostili ho v rámci MÚK (https://www.google.com/maps/@23.0711951 ... 779,17.35z).
Známému se kdysi stalo na Kubě, že jel v noci z letiště, přejel přejezd na čtyřproudé víceméně už městské komunikaci (závory byly nahoře a červené světlo nesvítilo, bílá se tam tuším nepoužívala) a po pár vteřinách uviděl v zrcátku přejíždět v tom místě vlak... Dneska už tam přejezd není, přemostili ho v rámci MÚK (https://www.google.com/maps/@23.0711951 ... 779,17.35z).
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Kdysi jsem slysel od nadrazaku, ze i kdyz je tam svetelne zarizeni vc. zavor, tak tam jezdit, jako kdyby tam byla stopka, resp. dej prednost v jizde. Mysleno pro auta. Jelikoz se mi stalo neco podobneho, jako je vyse zmineny odkaz, tak pred prejezdy zasadne brzdim, tak abych mohl pripadne zahamtnout auto na miste. Nikdo nevi... Proste ta snizena rychlost aut pred prejezdem na 30 km/h (50km/h) ma vyznam. Jenom ji dodrzovat.
Zdržuji se hlavně jižně od Dunaje, ale rád se podívám i na severní břeh a sem tam i na západ od Rýna.
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Přesněji řečeno, když nebliká bílá.Petanecek píše: i kdyz je tam svetelne zarizeni vc. zavor,
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Tady je ovšem průser nejen na tý soukromý stavební firmě, která tam pustí strojvůdce, o kterym se údajně všeobecně vědělo že chlastá, ale i na sždc či policii, že ten nestandardní režim přejezdu (na jedný koleji funguje normálně a na druhý nezavírá závory vůbec) neupozornili silniční šoféry nějakou extra výstražnou cedulí. Ti mrtví asi vůbec netušili, že se tam děje něco nekalýho ..
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Pro pořádek nejdřív zrekapituluju - když bliká bílé světlo, můžeme jet 50km/h, ale neznamená to podle zákona pokud vím nic jiného! - dávat pozor a přednost vlakům musíme stejně. 50km/h je fajn, ale rozhledové poměry na většině přejezdů, kde je, stejně absolutně neumožňují dát přednost vlaku ve vyšší rychlosti než 20km/h.
Jiná věc je, že když v 99% případů je všechno ok (dovolil bych si klidně napsat i ještě vyšší procento), pozornost řidičů upadá a prostě nejsou zařízeni na to, že teď jednou to bude jinak. Je to něco jako blikající červená u výjezdu hasičů, kterou spoustu lidí vyignoruje (zvláště když ji nevidí už z dálky a nemají čas to promyslet), protože to absolutně neočekává, je neobvykle umístěná atd.
Zkrátka myslím, že mimořádné situace si zasluhují mimořádné značení a odkazovat se na předpisy, které se u běžného řidiče uplatní možná tak jednou za dekádu, je alibismus neodpovídající lidskému naturelu. Proto se domnívám, že třeba povinnost řidiče dávat přednost i při blikající bílé je naprosto zcestná, a jen to degraduje to ustanovení pro situace, kde bílá není.
(A myslím, že tam by zase nebylo na škodu přimalovat i vodorovné značení s trojúhelníkem - to je něco, co řidiči potkávají každý den a mají v hlavě zadrátované, takže se jim ta povinnost připomíná - třeba jim i správně dojde analogie se světelnou křižovatkou s vypnutými semafory. U hasičského výjezdu by zase na místě byl kromě světel i blikající nápis "STOP" nebo tak něco, a důraz na umístění do standardní výšky a pozice jako ostatní značky.)
Do třetice mi hodně vadí řadu let nepoužívané, ale stále označené přejezdy, kterých je třeba v Praze a okolí spoustu - proč přes značku po pár měsících nepoužívání někdo nepřehodí plachtu, místo aby tam měřila 30km/h městská policie? Nejhorší pak samozřejmě je, pokud náhodou po 15 letech vlečku někdo obnoví...
Jiná věc je, že když v 99% případů je všechno ok (dovolil bych si klidně napsat i ještě vyšší procento), pozornost řidičů upadá a prostě nejsou zařízeni na to, že teď jednou to bude jinak. Je to něco jako blikající červená u výjezdu hasičů, kterou spoustu lidí vyignoruje (zvláště když ji nevidí už z dálky a nemají čas to promyslet), protože to absolutně neočekává, je neobvykle umístěná atd.
Zkrátka myslím, že mimořádné situace si zasluhují mimořádné značení a odkazovat se na předpisy, které se u běžného řidiče uplatní možná tak jednou za dekádu, je alibismus neodpovídající lidskému naturelu. Proto se domnívám, že třeba povinnost řidiče dávat přednost i při blikající bílé je naprosto zcestná, a jen to degraduje to ustanovení pro situace, kde bílá není.
(A myslím, že tam by zase nebylo na škodu přimalovat i vodorovné značení s trojúhelníkem - to je něco, co řidiči potkávají každý den a mají v hlavě zadrátované, takže se jim ta povinnost připomíná - třeba jim i správně dojde analogie se světelnou křižovatkou s vypnutými semafory. U hasičského výjezdu by zase na místě byl kromě světel i blikající nápis "STOP" nebo tak něco, a důraz na umístění do standardní výšky a pozice jako ostatní značky.)
Do třetice mi hodně vadí řadu let nepoužívané, ale stále označené přejezdy, kterých je třeba v Praze a okolí spoustu - proč přes značku po pár měsících nepoužívání někdo nepřehodí plachtu, místo aby tam měřila 30km/h městská policie? Nejhorší pak samozřejmě je, pokud náhodou po 15 letech vlečku někdo obnoví...
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Narazil jsem na zajimavy clanek o rychlostnich limitech v ČSSR:
http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/om ... ahn-vsude/
(autoforum pravidelne nectu, nevim jestli uz se tam o tom nepsalo a nekdo to sem uz v minulosti nepostoval)
http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/om ... ahn-vsude/
(autoforum pravidelne nectu, nevim jestli uz se tam o tom nepsalo a nekdo to sem uz v minulosti nepostoval)
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Tak v Polsku jsou anebo hodně dlouho byly na zrušených přejezdech dokonce i stopky. Teď už jsem to dlouho neviděl, ale ty kříže tam zůstaly. To je trapné hlavně u takových, kde koleje už byly dávno vytrhané, na náspech rostly stromky a jediná kolej byla ta přes silnici . Pravdou je, že jsem asi jediný, co na bíle neblikajících přejezdech vždy zastavuje. Jen kde mám rozhled opravdu hodně daleko, tak projedu bez zastavení - nikdy však ne bez rozhlédnutí. Vozím se často v kabině strojvůdce a tak je mi jasné, jak daleko by mě i ten malý motoráček tlačil před sebou. Před semaforem hasičů je vždy značka upozorňující na světelné signály, dokonce i s dodatkovou tabulkou, jenže jak píše Pasky, řidiči na jejich rozsvícení nejsou zvyklí. Třeba mě za celý život neblikala červená u hasičů ani jednou. Možná by byla lepší i závora, jako třeba u vjezdu do tunelů. Vždyť i do nich jsou někteří řidiči schopni vjet na blikající červenou a neuvědomují si, že tam může zuřit požár a nejedná se jen o buzeraci kvůli husté dopravě.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Při dnešní noční jízdě po okresních silnicích jsem si všimnul, že celé silnice jsou bez patníků (směrových kůlů). Pro zvýšení bezpečnosti by jistě bylo přínosnější osadit tyto silnice patníky namísto kupování nových policejních civilních aut. Takový patník v noci, v mlze nebo deště může zachránit daleko více životů než jedno policejní auto. A nehledě k tomu, že jízda po silnici s patníky je výrazně plynulejší, což má příznivější dopad na životní prostředí v podobě snížení produkce CO2. To už jsou 2 zabité mouchy jednou ranou.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Rychlost vs. bezpečnost
A není to jeden z rozdílů mezi II. a III. třídou? Já vím, že u nás jsou třeba úzký dvojky, ale všechny mají patníky, a třeba některý frekventovanější a širší trojky patníky nemají.
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Ono jde spíš o to, že na to kraje tak nějak serou, si myslim.
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Teď se odvádí nějaké procento z povinného ručení na bezpečnostní prvky, z toho by se to mohlo pořídit namísto policejních aut. Rozhodně mi to přijde smysluplnější.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Rychlost vs. bezpečnost
V tom asi souhlasím.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Stejný problém na Slovensku, kde ale i po osazení nových postupem času nejsou. Jsou postupně vyvalené, později hozené na polích až najednou nejsou.Lenny píše:Při dnešní noční jízdě po okresních silnicích jsem si všimnul, že celé silnice jsou bez patníků (směrových kůlů).
Toto poškozování veřejného majetku téměř nikde ve světě není, jen tento prostor států V4. Ohýbání značek je všude, ale nanejvýš při demonstracích.
Je to zvláštní, ale opravdu nevím čím to je. Taková nějaká základní hrdost na nové věci, které slouží pro všechny zde v tomto prostoru absolutně chybí.
Re: Rychlost vs. bezpečnost
Je to tak, že na to NĚKTERÉ kraje ale totálně serou včetně jejich cestmistrů, kteří jsou asi slepí. Zvláště Středočeský kraj, kde chybí jakékoli vodorovné značení, patníky žádné, vodící tabule v zatáčkách žádné, svodidla jen občas někdy, jakmile přejedete do Ústeckého kraje, jako kdyby se svět změnil. O dírách je zbytečné se asi zmiňovat, včetně látacích metod jako na Ukrajině. Zkrátka vítejte na Ukrajině nikoli ve Stř. kraji. Jenže to tenhle kraj radši vydává peníze na kdejaké kulturní akce, holt zacpat lidem držku klobásou.