Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od vaclav »

adamos píše:Ekodukt Hrabůvka je podle ortofotomapy 50 m dlouhá, překonává šestipruh a vede přes něj silnice a regulerní tekoucí potok. Oproti tomu na ekodukt na R1 je kratší (kolik?), čtyřpruh, polňačka a vydlážděná strouha, kterou sem tam proteče pár kapek.
aha, mate pravdu. koukam na info ze zdejsi stranky, hrabuvka ma 48,2m a cholupice 26,6m, tzn dvojnasobna delka, tj 2 x 25mil. a uz jsme na 50mil. potok znamena pouze lepsi izolaci(?) a pak jeste ten tripruh. kdyz budeme konzervativni a zdvojnasobime to, jsme porad na 100mil... versus 500mil?
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od vaclav »

kasme píše: Ekodukty pro zvěř jsou nákladné a nevyužité
jsme OT ale trochu jsem googlil, az se proklikal sem:
http://www.y2y.net/Default.aspx?cid=7-80-333-334
There is a “learning curve” for animals to begin using wildlife crossings. For wary animals like grizzly bears and wolves, it may take up to five years before they feel secure using newly built crossings.
obr
Příspěvky: 763
Registrován: 15.3.2009 11:03:03

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od obr »

vaclav píše:
kasme píše: Ekodukty pro zvěř jsou nákladné a nevyužité
jsme OT ale trochu jsem googlil, az se proklikal sem:
http://www.y2y.net/Default.aspx?cid=7-80-333-334
There is a “learning curve” for animals to begin using wildlife crossings. For wary animals like grizzly bears and wolves, it may take up to five years before they feel secure using newly built crossings.
drahé jsou skoro všechny "nápady" ekoteroristů. Taky proto se jich tolik ekoterorismem žíví. Ekoteroristé jako lobbisté zajišťují živobytí a zisky kde komu, kdo by se jinak třeba ani neuživil
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od vaclav »

2obr: casto s vami soulasim, osobne jsem pro okamzitou dostavbu tech planovanych paternich cca 1000km dalnic atd, ale zaroven mam (prirozene) rad prirodu (nicmene napr D8 mi nevadi - tusim, ze nevadi ani patrikovi jak kdesi rekl, tomu jde spis o chyby v legislative). myslim, ze ekodukty jsou potreba, ale musi se stavet s rozumem a tam, kde jsou potreba.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Taky nejsem úplně proti ekoduktům, ale třeba ty 3 ekodukty za sebou na R1 mi přijdou jako blbost. A hlavně, když už se tam ten ekodukt staví, tak ať se staví na smysluplném místě, kde jej ta zvířata budou skutečně používat.
Což třeba ten na R35 u Velkého Újezdu moc neplní, aspoň podle stránek Děti země nebo duhy, či kterého šlaka. Otázka je jak moc jsou ty stránky objektivní, že.
R48 -> D48 se podařilo!
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od jonáš »

vaclav píše:
kasme píše: Ekodukty pro zvěř jsou nákladné a nevyužité
jsme OT ale trochu jsem googlil, az se proklikal sem:
http://www.y2y.net/Default.aspx?cid=7-80-333-334
There is a “learning curve” for animals to begin using wildlife crossings. For wary animals like grizzly bears and wolves, it may take up to five years before they feel secure using newly built crossings.
Tak on taky může bejt rozdíl mezi tim, když se ekodukt naprojektuje opravdu pro zvěř s uvažovánim všech možných vlivů, který by jeho účinnost mohly snížit, nebo když ho nějakej číman prskne do projektu hlavně pro to aby za něj byla čárka a aby to "prošlo", a vůbec nikomu nevadí že je třeba hned na kraji vesnice .. 8-)

V mnoha případech totiž vznikly v místech, kudy zvěř téměř nechodí. Příkladem je přemostění dálnice R6 v Jenišově u Karlových Varů. Přemostění tam vede od velkoobchodu ke hřbitovu a srnky ho využijí jen výjimečně. .. asi nerady nakupujou a už vůbec nenosej pozůstalym kvítí :lol:
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od pp21 »

jonáš píše: V mnoha případech totiž vznikly v místech, kudy zvěř téměř nechodí. Příkladem je přemostění dálnice R6 v Jenišově u Karlových Varů. Přemostění tam vede od velkoobchodu ke hřbitovu a srnky ho využijí jen výjimečně. .. asi nerady nakupujou a už vůbec nenosej pozůstalym kvítí :lol:
Další perlou je pak ten na rozhraní R4 a I/20 u Nové Hospody. Tam můžou přijít srnky jen po silnici a nebo po extrémně prudkém svahu zářezu ... asi byl zamýšlen pro kamzíky :(
http://www.mapy.cz/#mm=F@dm=132215040+1 ... 15048@z=17
Jo a zprava ten svah taky neobejdou, protože tam je plot ...
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od adamos »

Petr Pokorný píše: Další perlou je pak ten na rozhraní R4 a I/20 u Nové Hospody. Tam můžou přijít srnky jen po silnici a nebo po extrémně prudkém svahu zářezu ... asi byl zamýšlen pro kamzíky :(
http://www.mapy.cz/#mm=F@dm=132215040+1 ... 15048@z=17
Jo a zprava ten svah taky neobejdou, protože tam je plot ...
Na tu silnici je zákaz vjezdu vozidlům nad 1,5 tuny, úsek přes ekodukt dokonce není ani asfaltový (i když jsou tu pěkně opracované žulové obrubníky,holt je sem někdo potřeboval prodat). Jezdím tudy poměrně často na kole a nikdy jsem tam nepotkal jediné auto. Ona totiž ta cesta v podstatě nikam nevede a nebýt té lipové aleje chráněné státem (jižním směrem), asi by už dávno cesta neexistovala. Případným srnkám tedy určitě nebude vadit, že musí chodit po silnici. Tím, nechci existenci ekoduktu obhajovat nebo zatracovat, jenom chci záležitost uvést na pravou míru.
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od martini »

vaclav píše:jsme OT ale trochu jsem googlil, az se proklikal sem:
http://www.y2y.net/Default.aspx?cid=7-80-333-334
There is a “learning curve” for animals to begin using wildlife crossings. For wary animals like grizzly bears and wolves, it may take up to five years before they feel secure using newly built crossings.
Zajímavé. Každopádně v národním parku to může dávat smysl určitě (když už jim tam je povolena výstavba dálnice :kladivo: . Je to odvislé od počtu migrujících živočichů, což u nás může být leckde diskutabilní...

Co mne tedy trochu zarazilo, PROČ tam pod tím mostem mají nataženu ještě tu dvojici drátů, kterou musí zvěř překonat? Btw: Také je vidět, že všechny ukázané "ekodukty" jsou udělané formou podchodu, což je naprosto logické a ani ŘSD se tomu nebrání, protože proč ten prostor pod mostem nevyužít.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od dd »

Mě zaujalo, že i pro medvědy a losy stačí "mostek přes polní cestu". 100m ekodukty jsou zbytečné.
martini píše:všechny ukázané "ekodukty" jsou udělané formou podchodu
To vypadalo jako záběry ze stejného podchodu. Ale na té dálnici jsou i nadchody.
martini píše:Každopádně v národním parku to může dávat smysl určitě (když už jim tam je povolena výstavba dálnice
Jednak je to jedna z mála (možná jediná) možných cest přes ty hory, daná i historickým vývojem. Za další Banff má rozlohu asi jako 10% ČR a navazuje na něj několik podobných parků, takže jedna dálnice tam ničemu neuškodí.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od martini »

Já netvrdím, že by snad měla něčemu zásadně a nenávratně uškodit. Jsem přesvědčen, že ani D8 ničemu neuškodí :kladivo:
Myslím, že jeden z těch ekoduktů (ten deers) byl jiný - nižší a užší, ale každopádně ty dráty mi celkem nejdou do hlavy i kdyby byly jen u jednoho jediného.
Zajimavý údaj, že u jelení zvěře poklesly po oplocení dálnice srážky s touto zvěří o 96% :-)
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od vaclav »

Eine 50 Meter breite Grünbrücke kostet im Schnitt drei Millionen Euro.
http://de.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%BCnbr%C3%BCcke

takze v nemecku kolem 75mil Kc.
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od vaclav »

tady jsem to cetl:

Například první velký „přechod pro medvědy“ nedaleko Lipníku nad Bečvou na dálnici D47 stál 470 milionů korun.

http://www.zurjmk.cz/aktuality/2235375
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od martini »

Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Lenny
Autor
Příspěvky: 10774
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od Lenny »

Jak dříve byly krásně ekologické lokomotivy http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/477158.jpg
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od Standa »

Docela zajímavý (a pro někoho třeba i inspirativní :) ) článek z předposledního Vesmíru (jde o využití svahů podél silnic, dálnic a železnic): https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-cas ... irodu.html.
Petanecek
Příspěvky: 371
Registrován: 14.11.2012 10:47:44

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od Petanecek »

Já říkám vše s mírou. U tohoto typu biodiverzity bych jenom upozornil, že ta biodiverzita bude na čelních sklech projíždějících aut.
Zdržuji se hlavně jižně od Dunaje, ale rád se podívám i na severní břeh a sem tam i na západ od Rýna.
Tomicus
Příspěvky: 8
Registrován: 12.2.2015 23:11:00
Bydliště: Brno

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od Tomicus »

Los překonal dálnici D11 ekoduktem u Žehuňě
http://www.ochranaprirody.cz/o-aopk-cr/ ... ubali-dva/
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od Bobek »

P.: z létavé jen část, z lezoucí a zakořeněné nic. ;)
Království a půl princezny za 511.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od Standa »

Petanecek píše:...ta biodiverzita bude na čelních sklech projíždějících aut.
Jsem asi opravdu cynik, představa výzkumu biodiverzity ekologické niky "čelní sklo" mě docela rozesmála :) ... Nicméně mě napadla i (samozřejmě laická) myšlenka, že z pohledu hmyzu "kvalitnější pastva" na svazích podél dálnic táhnoucí se na obě strany (zase z pohledu hmyzu) v podstatě do nekonečna by mohla i ten létající hmyz poněkud usměrnit a odradit od přeletů na druhou stranu. Nějaké ztráty tam asi budou vždycky, ale pořád to není los, jemuž bych ty svahy raději moc nepřizpůsoboval a jehož zaznamenaný výskyt v Česku mě velmi těší (zejména poté, co jsem nedávno jedl vynikající estonský losí salám).

Každopádně mě na tom článku nejvíc zaujalo, že sama liniová stavba a její nejbližší okolí může představovat biokoridor, což jsem si před tím neuvědomoval. Prostě další argument, že dálnice je (může být) vysoce ekologická stavba!
Redispero
Příspěvky: 382
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od Redispero »

.... další argument, že dálnice je (může být) vysoce ekologická stavba!
Zejména, pokud se nedostaví. Na náspu tělesa D43 tak vzniklo několik přitažlivých lokalit, z nichž některé již získaly status přírodní památky či dokonce přírodní rezervace. Což bohužel zkomplikuje jejich případné znovuvyužití pro stavbu dálnice.
https://mapy.cz/turisticka?x=16.5586516 ... 67331&z=15
https://mapy.cz/turisticka?x=16.4990208 ... 09113&z=15
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od theodor less »

https://www.lidovky.cz/video-idnes.aspx ... nestv_vojt
Přechody pro zvěř nad dálnicemi skutečně fungují
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)

Příspěvek od Honey72 »

Nejvíce stop jsem ovšem viděl ve větších propustcích, kterými protéká třeba potok. Naštěstí se dnes stavějí větší než před pár desítkami let, takže se zvěř nemusí brodit potokem a bahnem a naplavenými větvemi.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“