Škoda, že to nevědí "patrikové". Často je dálnice vedena přes údolí s potokem po estakádě v délce desítek metrů. Ideální trasa pro zvířátka všeho druhu; na rozdíl od stávající silnice s úzkým propustkem.Honey72 píše:Nejvíce stop jsem ovšem viděl ve větších propustcích, kterými protéká třeba potok.
Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
-
- Příspěvky: 5259
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Přesně tak. Propustků vede pod dálnicí spousta, ale veřejnost netuší, že zvěř chodí nejvíce tudy. A mostů přes silnice či polní cesty je také řada. Jednou mě na dálničním nadjezdu překvapila srna, takže pro zvěř není problém ani obyčejný nadjezd. Ale o tom se ekopatrici moc nezmiňují a lidé si pak myslí, že chudáčci zvířátka jsou závislá čistě na ekoduktech.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Ovšem to je pak problém pro řidiče...Honey72 píše:...takže pro zvěř není problém ani obyčejný nadjezd.
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Ekodukty se staví tam, kde to nejde jinak než horem a kde dlouho žádná jiná možnost překonání dálnice není. V místě kde jsou propustky dolem, tedy žádné nebývají. Obecně ekoduktů moc není a nepřipadá mi, že by se stavěly zbytečně. Nevím tedy proč je proti nim ze strany "bijců ekologů" tolik odporu až nenávisti. Vždyť to není nic proti ničemu, dálnici to neblokuje a zvířátkám to pomůže, tak proč být proti ?
Asi jediný případ, kde je ekoduktů až nadbytečně hodně mě v ČR napadá u Cholupic u okruhu D0, kde jsou 3 a stačil by asi i jeden (netuším čím to vzniklo), ale jinak mi přijde, že těch pár ostatních ekoduktů co v ČR máme, tak má většinou své odůvodnění a smysl.
Asi jediný případ, kde je ekoduktů až nadbytečně hodně mě v ČR napadá u Cholupic u okruhu D0, kde jsou 3 a stačil by asi i jeden (netuším čím to vzniklo), ale jinak mi přijde, že těch pár ostatních ekoduktů co v ČR máme, tak má většinou své odůvodnění a smysl.
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Souhlas. Nemáme jich nadbytečně a téměř vždy jsou tam, kde je les po obou stranách dálnice, tudíž má svůj význam. Nebo se staví přímo tam, kudy vedou nějaké migrační trasy, podle všeho by tohle mělo být právě na D52. D0 je také podle mě jediný příklad, kde jsou, je jich moc, ale efekt bych tedy chtěl vidět, tam jsou to spíše "ústupky místním" než pro nějaké biokoridory, ale ať tam jsou, hlavně že je D0.
Trochu třeba souhlasím, že postavit ekodukt asi 100 m od velké odpočívky už smysl trochu pozbývá, nicméně když nejde odpočívku situovat jinam, měli by být rádi alespoň za tohle a ne blokovat přípravu odpočívky (D35) - to ovšem nejsou ekologové ale místní odborníci ..
Trochu třeba souhlasím, že postavit ekodukt asi 100 m od velké odpočívky už smysl trochu pozbývá, nicméně když nejde odpočívku situovat jinam, měli by být rádi alespoň za tohle a ne blokovat přípravu odpočívky (D35) - to ovšem nejsou ekologové ale místní odborníci ..
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Osobně mě nejvíce zaujalo, že ten utažský ekodukt je mnohem méně sofistikovaný, než ty naše - v podstatě normální most se štěrkem a kameny místo nějakého porostu. Zjevně ale zvířatům stačí i to. Ty Cholupice jsou také relativně malé objekty (třeba ve srovnání s ekoduktem Voleč na D11 - https://mapy.cz/turisticka?x=15.5660531 ... id=2092708), takže mi ani moc nevadí, že jsou tři. Co se týče ekologů a jejich požadavků, tak bych rozlišoval podle jejich primárního cíle: jde-li o vylepšení dálnice, je to o.k., jde-li ovšem pouze o snahu stavbu zkomplikovat (čili nejde ani tak o ekology jako spíš o ekoaktivisty), hnal bych je bičem .
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Doporučené maximální vzdálenosti migračních objektů v oblasti mimořádného významu jsou u velkých živočichů 3-5 km.
Dnes je tato problematika teoreticky zvládnutá. Existuje "kategorizace území z hlediska významnosti migračních cest" , "migrační potenciál technický", "migrační potenciál ekologický"... Může být ale snaha, aby to ekonomicky vyšlo, tak jak to známe u rozhodování o šířkových parametrech komunikací. U dřívějších staveb se migrace neřešila vůbec ( řešila se u Modernizace D1?). U pozdějších staveb to bylo asi chaotické.
Dnes je tato problematika teoreticky zvládnutá. Existuje "kategorizace území z hlediska významnosti migračních cest" , "migrační potenciál technický", "migrační potenciál ekologický"... Může být ale snaha, aby to ekonomicky vyšlo, tak jak to známe u rozhodování o šířkových parametrech komunikací. U dřívějších staveb se migrace neřešila vůbec ( řešila se u Modernizace D1?). U pozdějších staveb to bylo asi chaotické.
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Četl jsem si zajímavou Diplomovou práci k ekoduktu v Dolním Újezdu - Návrh optimálního fungování ekoduktů v krajině.
https://www.google.com/search?q=N%C3%A1 ... e&ie=UTF-8
https://www.google.com/search?q=N%C3%A1 ... e&ie=UTF-8
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Podle mě určitě, vznikly přece nové ekodukty.theodor less píše:...řešila se u Modernizace D1?...
-
- Příspěvky: 5259
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Nikdo tu proti ekoduktům není a pokud dálnice rozřezává kopec, je ekodukt naopak i vhodná pohledová kompenzace. Navíc, když se zalesní, paráda. Je však pravdou, že někdy se vyžadují zbytečně a o sto metrů dál už by mohl být levnější propustek. Anebo ekodukty patrici zneužívají k taktice zdržování stavby.
Kde bych ekodukt 100% vybudoval je zářez na D1 u Lensedel. Nejen pro zvěř, ale i lidi se nemají v lese jak dostat na druhou stranu.
Kde bych ekodukt 100% vybudoval je zářez na D1 u Lensedel. Nejen pro zvěř, ale i lidi se nemají v lese jak dostat na druhou stranu.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
U těch Cholupic když na to teď koukám na Panoramě na Mapy.cz tak přes dva vede jakási vydlážděná strouha a přes jeden dokonce asfaltová cesta, jen jeden vypadá jako skutečný biokoridor s vysázenou zelení (snímky jsou teda z roku 2013, dnes to už bude asi zarostlejší).
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Nepsal o tom jonáš 2.2.2011?
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 062#p42062jonáš píše:Hlavně na tý R1 nejsou ekodukty, ale akvadukty, jak se tuhle tady psalo. Čili podstatnej rozdíl v šířce i vybavení.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 51#p225251
https://youtu.be/rDYAlmdSrrM Čas 10minut 20 vteřin.
S takovým ekoduktem by zvířátka mohla být spokojena. Snad zbourat pár domků a trochu zalesnit.
https://youtu.be/rDYAlmdSrrM Čas 10minut 20 vteřin.
S takovým ekoduktem by zvířátka mohla být spokojena. Snad zbourat pár domků a trochu zalesnit.
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Akorát, že to není ekodukt. Ale lidodukt. Tedy kvůli lidem nahoře bydlícím, ne kvůli zvířátkům.
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Domky bouráme pro stavby, stejně jako všechno co stojí v cestě, když to vedeme v úrovni. A budeme je bourat i pro lesy, které budem sázet u dálnic.theodor less píše:Snad zbourat pár domků ...
To ať ty lidi čtou, jaké jsou záměry eko fanatiků. Že se to již brzo dotkne každého z nich. Jen aby bylo jasno, kdo za co bojuje a že když masa bojuje za "eko-", tak v konečném důsledku bojuje sama proti sobě. Ne, tudy opravdu cesta nevede.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Jde o zcela nový plašič zvěře a patníky tak kolem silnice vytváří bezpečný koridor. „Pracují na principu přenosu světelných paprsků od světel projíždějících vozidel a to znamená, že na zvěř působí v době jejich největší migrace přes silnice,“ sdělil Deníku provozní ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Radek Šíma s tím, že zvěř migruje převážně v noci, za ranního svítání a za večerního stmívání.
https://plzensky.denik.cz/z-regionu/pat ... 02101.html
https://plzensky.denik.cz/z-regionu/pat ... 02101.html
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
To není nic nové, to funguje již 20> let. Možná nové v tom kraji.
Hlavním problémem aplikace všech těhto "na patnících" paprscích odražených od světel vozidel ve vaší zemi, ale taky na Slovensku (a v pár dalších) jsou 2 fakta: vandalizmus, který pak způsobuje, že se to mýjí účinku a vliv počasí a špatné údržby. Jednoduše řešeno, linie musí být v dobrém uhlu a vydržet, jináč to není levné udržovat to. A jestli to nemá být v 100% stavu, tak to pak nemusí být vůbec. Hodně se to aplikuje v desítkách zemí Evropy, Asie i Severní Ameriky, ale v krátkých úsecích při hojném výskytu zvěře. Není to vhodné řešení na dlouhé kilometry ...
stačí si zadat do vyhledávače třeba Wild Animal Warning Reflector
Hlavním problémem aplikace všech těhto "na patnících" paprscích odražených od světel vozidel ve vaší zemi, ale taky na Slovensku (a v pár dalších) jsou 2 fakta: vandalizmus, který pak způsobuje, že se to mýjí účinku a vliv počasí a špatné údržby. Jednoduše řešeno, linie musí být v dobrém uhlu a vydržet, jináč to není levné udržovat to. A jestli to nemá být v 100% stavu, tak to pak nemusí být vůbec. Hodně se to aplikuje v desítkách zemí Evropy, Asie i Severní Ameriky, ale v krátkých úsecích při hojném výskytu zvěře. Není to vhodné řešení na dlouhé kilometry ...
stačí si zadat do vyhledávače třeba Wild Animal Warning Reflector
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Na dálnici D1 vzniknou nadchody pro zvěř
Zdroj: https://www.denik.cz/regiony/dalnici-d1 ... 10221.html
Zdroj: https://www.denik.cz/regiony/dalnici-d1 ... 10221.html
-
- Příspěvky: 5259
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Kdyby se na D1 tenkrát stavěly stejné propustky jako na její předchůdkyni - protektorátní dálnici a nenahrazovaly se levnějšími betonovými trubkami nebo minipropustky, mohla zvěř migrovat i pod dálnicí. Každopádně jsem pro. A snad se jednou dočkám přesypání lensedelského zářezu .-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Také souhlasím s dobudováváním ekoduktů na D1. Doufám, že si toho redakce nevšimla až teď.
Nicméně nejvíce mě zaujal tento odstavec:
Nicméně nejvíce mě zaujal tento odstavec:
.. asi podle vzoru motýle a včele.Ekodukty plynule propojují ekosystémy na obou stranách dálnice, proto podle slov Václava Hlaváče přilákají i drobné savce, hmyz nebo plaze.
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Ten zářez je výrazný, ale není pravda, že se nedá dostat na druhou stranu, po 500 metrech je https://mapy.cz/s/jojodogavaHoney72 píše: Kde bych ekodukt 100% vybudoval je zářez na D1 u Lensedel. Nejen pro zvěř, ale i lidi se nemají v lese jak dostat na druhou stranu.
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Doufám jen, že ekodukty budou postaveny pro 3+3 jízdní pruhy.
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Jak jsi na to přišel? Nebylo by to "mrhání veřejnými prostředky", když ta dálnice je užší?kot píše:Doufám jen, že ekodukty budou postaveny pro 3+3 jízdní pruhy.
-
- Příspěvky: 5259
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
U těch Lensedel jasně, že se dá někde dostat na druhou stranu. To je tak všude u dálnic, že se projdete. Ale když jste v lese s košíkem hub a teď z výšky smutně koukáte přes dálnici na druhou část lesa ...
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Prvky pro ochranu životního prostředí (hlavně ekodukty)
Nicméně ekodukty na modernizované D1 rezervu pro 3+3 mají.MPMP píše:Jak jsi na to přišel? Nebylo by to "mrhání veřejnými prostředky", když ta dálnice je užší?kot píše:Doufám jen, že ekodukty budou postaveny pro 3+3 jízdní pruhy.