Dálniční poplatky

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
bumbik
Příspěvky: 7942
Registrován: 15.12.2010 11:58:09
Bydliště: poblíž III/4806 a D48

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od bumbik »

a já zas říkám, že žádnou novou daň, ale progresivní zdanění příjmů fyzických osob a snížení výdajových paušálů živnostníkům na úroveň roku 2005 a máme reálně asi 15 mld kč navíc, takže 4 miliardy místo dálničních známek a ještě 11 mld na využití kamkoliv třeba do zdravotnictví ... ale na to zřejmě dojde až v dalším volebním období ...
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od dvs »

bumbik píše:... snížení výdajových paušálů živnostníkům na úroveň roku 2005 a máme reálně asi 15 mld kč ...
Kde berete to přesvědčení, že reálně? Něco sežere podpora v nezaměstnanosti a určité procento živnostníků se Vám na to vykašle a půjde se zase zaměstnat. Existuje v Evropě také francouzský nebo italský model výběru dálničních poplatků a dnes by na to ani nebyly potřeba mýtnice ... Nechal bych to tak jak to je.
adi88
Příspěvky: 496
Registrován: 15.3.2009 22:53:30
Bydliště: Brno, kousek od VMO

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od adi88 »

Mike píše:tak bych byl pro PŘENOSNOU krabičku s variantou celoročního paušálu v současné výši nebo fakturací DO 0,30Kč/km ( tedy že si jako uživatel může vybrat, co zvolí )
To by bylo sice fajn, ale před nějakou dobou se tu řešilo, že když krabičky, tak že cena za kilometr rozhodně nemůže být v nějaké takhle malé výši. Navíc kdyby krabička ještě byla přenosná...Tak to by stát s ohledem na výrobní cenu krabičky a výrobní cenu známky spíše tratil. Prostě současný systém není špatný a na naše podmínky asi nejvhodnější. Ostatně zhruba srovnatelně velké státy jako A, SK či CH mají také známky...
Snowman
Příspěvky: 152
Registrován: 13.9.2012 10:02:57

D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od Snowman »

Mě přijde hlavě fakt blbý nutit někoho kupovat známku za 40 km dálnice vedoucí odnikud nikam (D3, R6). Mám obavu, že zejména lokální provoz bude novou dálnici ignorovat a jezdit po staré.

Přesunuto z D3 0306/II Rekonstrukce
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od MPMP »

Snowman píše:Mě přijde hlavě fakt blbý nutit někoho kupovat známku za 40 km dálnice vedoucí odnikud nikam (D3, R6). Mám obavu, že zejména lokální provoz bude novou dálnici ignorovat a jezdit po staré.
No a? Ta dálnice se přece nestaví pro lokální provoz. Nebo snad ano?
Snowman
Příspěvky: 152
Registrován: 13.9.2012 10:02:57

D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od Snowman »

Dálnice se jistě staví jak pro lokální provoz (např. Tábor - Veselí nad Lužnicí), tak i dálkový. Cílem dálnice by mělo rovněž být odvést dopravu z obcí. Mám však obavu, že se tohoto ovšem zpoplatněním daného krátkého úseku D3 příliš nedosáhne.
chemer
Příspěvky: 275
Registrován: 19.9.2011 10:45:08

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od chemer »

Pokud někomu nestojí těch 1500,- za pohodlné a rychlé cestování mezi Ta-Ve tak ať.
Navíc pro neochotné si připlatit bude stávající I/3 určitě také daleko příjemnější než je dnes.
siesa
Příspěvky: 1244
Registrován: 15.3.2009 20:22:40
Bydliště: R43

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od siesa »

chemer píše:Pokud někomu nestojí těch 1500,- za pohodlné a rychlé cestování mezi Ta-Ve tak ať.
Navíc pro neochotné si připlatit bude stávající I/3 určitě také daleko příjemnější než je dnes.
Ano, to je dobry pripominka. Tem dedkum ve starejch Shade a mistnim drzgreslum se bude cestovat pohodlneji po stare. To je urcite mily benefit vystavby jakehokoliv useku jakekoliv dalnice. Takze si snad ani stezovat nemuzou..
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od MPMP »

Snowman píše:Dálnice se jistě staví jak pro lokální provoz (např. Tábor - Veselí nad Lužnicí), tak i dálkový. Cílem dálnice by mělo rovněž být odvést dopravu z obcí. Mám však obavu, že se tohoto ovšem zpoplatněním daného krátkého úseku D3 příliš nedosáhne.
Nerozumím této připomínce. Původní příspěvek odsuzoval zpoplatnění s tím, že jde o izolovaný úsek "odnikud nikam" s délkou pár desítek kilometrů a že zpoplatněním na něj tudíž nepřejde místní provoz.
Tenhle argument "... lokální provoz (např. Tábor - Veselí nad Lužnicí) ..." ovšem s tím prvotním faktem, že dálnice je izolovaná nijak nesouvisí. To byste z důvodu "natažení lokálního provozu" nemohl zpopltanit nikde nic.
Jestliže jedu mezi Táborem a Veselím, tak je přece úplně jedno, jestli ta dálnice vede nebo nevede někam dál.
Tak jak to tedy je? Je zpopltanění špatně protože je izolovaná, nebo protože na ní chcete vyhnat místní?
Snowman
Příspěvky: 152
Registrován: 13.9.2012 10:02:57

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od Snowman »

Argumenty o dálnici "odnikud nikam" a snaha o odlehčení obcí spolu v případě D3 souvisí. Pokud by D3/R3 byla kompletní (nebo z velké části kompletní), je zcela legitimní, že je tato dálnice zpoplatněna. Hotovou dálnice se naplňuje základní účel dálnice - bezpečná a rychlá přeprava na dlouhé vzdálenosti mezi velkými městy (zpravidla hlavním městem a krajskými městy). Za tento "komfort" se platí v podobě dálniční známky. V tomto případě je nutné akceptovat skutečnost, že lokální provoz nebude ve snaze ušetřit dálnici využívat. Zpoplatněná a kompletní dálnice však naplňuje svůj základní smysl - bezpečná a pohodlná přeprava na dlouhé vzdálenosti. Pokud je však z celé dálnice hotovo jen cca 24% a je stejně zpoplatněna, nenaplňuje svůj základní smysl, tedy neumožňuje rychlou a bezpečnou přepravu z Prahy přes České Budějovice do Rakouska, ale zároveň tento nedostatek dálnice je však spojen s dalším nedostatkem, tedy že lokální provoz se dálnici vyhýbá. Nespokojení jsou tak v konečném důsledku všichni - dálkový provoz nemá celistvou dálnici, ale jen jakousi "demo verzi" a zároveň i lokální provoz, který ani tuto "demo verzi" nevyužívá, protože je zpoplatněna. D3 v té podobě, jak bude letos otevřena a zprovozněna, rozhodně neplní svou základní a hlavní funkci. Základní účel D3/R3 není propojit Tábor s Veselím, ale Prahu s Českými Budějovicemi a Dolním Dvořištěm.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od MPMP »

2Snowman: ale jděte! Tak Vám se zdá, že již hotový úsek spolu s letos otevíraným nepřináší žádný užitek dálkové dopravě? Tak si to vyzkoušejte v praxi - jedna cesta po té "demo-dálnici" a druhá hezky přes všechny obce, kterými vede I/3. Myslím, že potom velice rychle změníte názor na přínos dálkové dopravě. ;)
Snowman
Příspěvky: 152
Registrován: 13.9.2012 10:02:57

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od Snowman »

Současný úsek Veselí nad Lužnicí - Mezno po staré silnice je zvládnutelný dle předpisů za cca 45 minut. Po nové dálnici to za předpokladu dodržování předpisů bude tak 20-25 minut. Pokud to vezmu z pohledu dálkové dopravy, tak úsek Dolní Dvořiště - Praha, který je pro dálkovou dopravu relevatní, se tak celková doba jízdy sníží z cca 2 hodin a 45 minut na cca 2 hodiny a 20 minut. To mi nepřijde moc jako dálnice plnící svůj účel. Celková úspora času cca 15 %.
dps
Příspěvky: 144
Registrován: 25.5.2012 8:51:46

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od dps »

Snowman píše:... V tomto případě je nutné akceptovat skutečnost, že lokální provoz nebude ve snaze ušetřit dálnici využívat ...
No to, ale ani pokud bude dokoncena ... protoze tomu lokalnimu provozu (ktery nikam dal nejede) je jedno jestli a kam ta dalnice pokracuje. Co se v pripade dokonceni dalnice pro lokalni provoz zmeni? Nic! :-) Co pro me bude jine, kdyz budu jezdit relaci Tabor-Veseli, jestli bude hotovy jen tento usek a nebo cela dalnice? Proc bych mel byt "nespokojen" a nadavat na zpoplatneni? ... sorry, ale dokonceni ci nedokonceni cele dalnice nema vubec vliv na lokalni provoz
bumbik
Příspěvky: 7942
Registrován: 15.12.2010 11:58:09
Bydliště: poblíž III/4806 a D48

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od bumbik »

dálnice se staví za peníze daňových poplatníků, takže se staví pro všechny a né pro VIP ;-) a myslím, že naprostá většina společnosti by se shodla, že zpoplatnit dálnici odnikud nikam je nesmysl, obzvlášť někdy v září či říjnu do prosince ... fakt totální nesmysl, to si to raději každý objede a bude z toho dálnice duchů ... R6 a D3 jsou typické příklady, kde bych zavedl krajské dálniční známky, jaké dříve prosazoval karlovarský kraj, zde by jistě měly své opodstatnění ;-)
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od kyk »

Snowman píše:Současný úsek Veselí nad Lužnicí - Mezno po staré silnice je zvládnutelný dle předpisů za cca 45 minut. Po nové dálnici to za předpokladu dodržování předpisů bude tak 20-25 minut. Pokud to vezmu z pohledu dálkové dopravy, tak úsek Dolní Dvořiště - Praha, který je pro dálkovou dopravu relevatní, se tak celková doba jízdy sníží z cca 2 hodin a 45 minut na cca 2 hodiny a 20 minut. To mi nepřijde moc jako dálnice plnící svůj účel. Celková úspora času cca 15 %.
Logikou výše zmíněného tedy bylo nesmyslné otvírat prodloužení D8 Bílinka, dokončit D11 k Hradci? Tam je časová úspora minimální.
Porovnával bych porovnatelné, tedy stejně dlouhé úseky. Tam je úspora cca 50% času. A i těch 15% je velice slušné číslo.
Snowman
Příspěvky: 152
Registrován: 13.9.2012 10:02:57

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od Snowman »

dps píše:
Snowman píše:... V tomto případě je nutné akceptovat skutečnost, že lokální provoz nebude ve snaze ušetřit dálnici využívat ...
No to, ale ani pokud bude dokoncena ... protoze tomu lokalnimu provozu (ktery nikam dal nejede) je jedno jestli a kam ta dalnice pokracuje. Co se v pripade dokonceni dalnice pro lokalni provoz zmeni? Nic! :-) Co pro me bude jine, kdyz budu jezdit relaci Tabor-Veseli, jestli bude hotovy jen tento usek a nebo cela dalnice? Proc bych mel byt "nespokojen" a nadavat na zpoplatneni? ... sorry, ale dokonceni ci nedokonceni cele dalnice nema vubec vliv na lokalni provoz
To je pravda, ale ve chvíli, kdy máte dokončenou dálnici, tak jak již píši výše, plní dálnice svoji základní funkci a je zcela legitimní ji zpoplatnit. V okamžiku, kdy dálnice neplní svou základní funkci (ted je z velké části nedokončená) a ani nenavazuje na žádnou další dálnici, jsou nakombinovány jen nevýhody - po krátkém úseku dálnice nejezdí lokální provoz (což by v případě nezpoplatnění jezdil) a zároveň dálkový provoz musí platit za něco, co je hotové z 24%. Na lokální provoz bude mít otevření úseku Veselí - Tábor ten dopad, že ze stávajícího úseku Mezno - Tábor se veškerý lokální provoz přesunu zpět do místních obcí (Košín, Rzavá a další) a dále se tranzitní doprava jedoucí po silnici I/19 přesunu do centra Tábora. V okamžiku, kdy D3 není velké své části hotova (víc než 75%), mi to nepřijde jako nejvhodnější řešení.
Dusanh
Příspěvky: 712
Registrován: 11.5.2010 10:53:25

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od Dusanh »

Takže budeme čekat dalších 10 let, než se D3 dostaví? :shock: Já bydlet v Plané, tak budu sakra rád, že mi provoz pod okny klesnul o 80%.

Další otázka: kdo má dnes v JČ kraji dálniční známku? Ten kdo jezdí do Prahy/Brna. Kdo tam nejezdí, ten ji nemá. Kdo nejede do Prahy/Brna dnes, protože to k životu nepotřebuje, pojede tam (zejména se to týká Prahy) po dokončení D3? Takových asi moc nebude. Tudíž tyto uživatele z I/3 neodstraníme, ať už bude dálnice hotová či nikoli. Kdo bydlí třeba v JH a jede jednou za kvartál něco zařizovat do ČB nebo Tábora, známku si kvůli tomu těžko koupí.
chemer
Příspěvky: 275
Registrován: 19.9.2011 10:45:08

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od chemer »

Cca. 90% mých známých z Tábora, Sezimáku, Soběslavi a Veselí (20 - 50 let) mi při diskuzi o otevření dálnice potvrdilo, že i kdyby byla bezplatná, jezdili by stále po současné státovce. Buď jim současný stav nijak nevadí, nebo čekají zlepšení, co se týče kolon v Plané.
Ale nikomu to nenutím, je to jen moje zkušenost z mého okolí lidí ze zmíněných měst.
siesa
Příspěvky: 1244
Registrován: 15.3.2009 20:22:40
Bydliště: R43

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od siesa »

Ano ano.. Jak pise Dusanh. Ten, kdo ma znamku uz dnes, rozhodne protestovat nebude.

Ale ted trochu jinak. I ten ridic, ktery jezdi treba denne relaci Tabor-Plana (popr. CB) by si znamku obstarat beztak mel, neb mu usetri nejen zdravi dusevni, ale i finance. Spocteme-li si cenu znamky za jeden pracovni den, pak se dostaneme ke smesnemu cislu sesti korun za den, coz je castka, ktera je
1/ naprosto smesna,
2/ akceptovatelna vzhledem k usetrenemu casu a nervum ridice,
3/ usetritelna pri jizde po silnici s vyrazne lepsimi parametry, coz dalnice oproti stare silnici bezesporu je.

A jeste jinak. Dobre si pamatuju na useky D8 (napr. Doksany-Lovosice) vedouci "od nikud nikam", za ktere se znamka platit take musela a nikdo to tenkrat (co si pamatuju) neresil, ba ani resit nechtel. Nebot kazdy byl tehdy rad za kazdy kus nove silnice. No tehdy asi byli lidi jeste mene "vychcani" nez dnes...
helmut46
Příspěvky: 18
Registrován: 6.10.2011 19:08:24

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od helmut46 »

Myslete si o mě co chcete, ale ě osobně přijde těch 1.500kč za roční známku v porovnáním s celkovými náklady na provoz ( amortizce auta, pojištění, servis, pneu, palivo atd... ) jako zanedbatelná položka... Každý, kdo nejezdí vyloženě mezi vesnicemi, automaticky každý rok zakoupí roční známku - a pak nemusí celý rok přemýšlet, kam může nebo nemůže vjet, nebo složitě hledat nezpoplatněnou trasu... Přijde vám někomu hrozné, platit za možnost využití 1km našich dálnic na celý rok 1.25kč? ( 1500kč děleno 1200km dálnic ). Samozřejmě chápu, že spousta lidí využije jen zlomek z naší dálniční sítě... Ale stále se mi to zdá jako naprosto únosné ( např. ve srovnání s Italskými sazbami na 1 ujetý km - já osobně těch cca 1500kč projedu při cestě na dovolenou jednorázově...).

Omlouvám se za OT, chtěl jsem se pouze vyjádřit k podle mě nesmyslné debatě o zpoplatnění D3 :)
dps
Příspěvky: 144
Registrován: 25.5.2012 8:51:46

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od dps »

Hlavne kazdy se na to diva jinou (tou svoji) optikou. Klicove podle me je, ze kazdy ma moznost volby. Nechcete si kupovat znamku ... OK, tak si ji nekupujte a jezdete po "stare". Usoudite, ze se vam jezdit po dokoncenych usecich vyplati ... tak si ji kupte. A pokud znamku mate, tak to resit nemusite.

Ja bych zpoplatnil kazdy usek, ktery ma doprovodku a neni tam peaz s nezpoplatnenou komunikaci. Ukolem dalnice neni na sebe vazat mistni provoz, ale naopak ten provoz jasne rozdelit ... ten mistni po doprovodce a ten dalkovej po dalnici. Samozrejme, kazdy muze pojem "dalkovy" chapat jinak ... pro nekoho to muzou byt jen desitky km a pro jineho treba stovky km :-)

BTW: naprosty souhlas s tim, ze nove zpoplatnovat by se nemelo v pulce roku ... vzdy od zacatku roku.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: D3 0306/II Rekonstrukce

Příspěvek od MPMP »

dps píše:BTW: naprosty souhlas s tim, ze nove zpoplatnovat by se nemelo v pulce roku ... vzdy od zacatku roku.
Ale když "v půlce roku" otevřu novou dálnici, která tam doteď nebyla, tak proč ji nezpoplatnit? Ať si každý spočítá, co se mu vyplatí a co ne. Pokud se mu na ty zbývající měsíce známka nevyplatí, tak si ji nekoupí a dálnici začne používat až v prosinci se známkou na další rok - jednoduše se pro něj otevře až později - a pokud bude tak moc toužit po tom, jezdit po ní hned, tak si prostě tu známku koupí.
Co se vám na tom zdá špatně? Je třeba si uvědomit, že "každá sranda něco stojí". Když chci nový model jakéhokoli zařízení hned po uvedení na trh, tak taky stojí víc, než po roce. To všichni berou jako samozřejmost a ti, kteří odmítají platit zvýšenou cenu, si ho prostě nekoupí a nemouhou využívt jeho nové vlastnosti. Tady je to přesně to samé - známka se mi na zbytek roku zdá drahá, tak si ji nekoupím a nemohu tedy využívat dálnici. Je to naprosto stejné, tak proč by se k tomu, proboha, mělo přistupovat jinak? :?
medvid
Příspěvky: 309
Registrován: 29.9.2010 10:26:49

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od medvid »

Nechápu co tady řešíte. 1500 za známku ročně je směšný peníz. Zkuste se někdy projet ve francii po dálnicích. Pak vám bude připadat 1500 korun jako almužna.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Souhlas s medvidem, v dnešní době jsou poplatky za dálnice za hubičku 125Kč/měsíc, počkejte až bude (doufám, že nebude) výkonové zpoplatnění, to bude teprve darda. Viz ona Francie, jen cesta na jih a zpátky (přes Německo) 100 éček, proti tomu těch našich 60 euro ročně mi přijde jako sranda.
R48 -> D48 se podařilo!
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Dálniční poplatky

Příspěvek od Kubajsu »

Ještě jedno bych dodal. Výše byla uvedená časová úspora na jedné jízdě 25 minut. Čas jsou peníze. Průměrná mzda u nás je cca 100kč/hod, takže se celá známka zaplatí za 37 jízd. To není ani jedna cesta týdně... Přijde mi tudíž úplně směšné dohadovat se o tom jestli má být úsek zpoplatněn, nebo ne :kladivo:
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“