Financování výstavby dálnic

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Japao Joe »

Docela mě baví sledovat jak se tady rozebírají v podstatě rozumné argumenty, proč zachovat či zrušit, ale zapomíná se na hlavní důvod, proč je ze strany politiků vůle či spíš tlak na zrušení (a k tomu vymýšlení důvodů) a to je přerušení z jejich pohledu špatných penězovodů. Ty bohužel po nějaké době v takové instituci prostě vzniknou a pokud nevyhovují není řešením restrukturalizace, ale zrušení fondu… a vytvoření nového, kde mají možnost vzniknout penězovody nové "lepší".
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Anonym »

Z toho by mohlo také něco kápnout:
Úpění D1 pod obrněnci doznělo až do Bruselu. Z unie pošlou další peníze
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... ?zdroj=top

Na železnici je vidět, že EU v následující sedmiletce 2021-2027 nechce podporovat lokální tratě.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... oprava_rts

Dostaneme sice pravděpodobně na výstavbu o pětinu méně než v současné sedmiletce 2014-2020. Nicméně zvýšila se míra spolufinancování a pokud bude chtít Babiš čerpat - a to bude, tak bude muset přihodit pár miliard ze státního rozpočtu. Výsledkem bude, že peněz na dálnice nebude méně než v současné sedmiletce. Navíc se dají použít peníze nyní alokované na lokální tratě, další peníze se dají získat z PPP.
Otázkou je, jak se k tomu Babiš postaví, pokud se nenavýší financování ze státního rozpočtu, tak budou muset dálnice, I třídy a železniční koridory dostat přednost před lokálkami a místními silnicemi, které nejdou financovat se spoluúčastí EU.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Japao Joe píše:.... zapomíná se na hlavní důvod, proč je ze strany politiků vůle či spíš tlak na zrušení SFDI, a to je přerušení z jejich pohledu špatných penězovodů.
Peníze do silnic tečou: 1) přes SFDI , 2) přes MMR , 3) přes kraje
ANO ovládá: 1) ministerstvo dopravy a tím i SFDI , 2) ministerstvo pro místní rozvoj, 3) kraj Středočeský, Karlovarský, Jihomoravský, Olomoucký a Moravskoslezský
Zbývá několik krajů, ale ty ANO kontroluje pomocí svých zástupců v komisích Asociace krajů, například při rozdělování oněch pověstných 4 miliard na opravy.
Proč by potom vyvíjelo vládnoucí ANO tlak na zrušení SFDI? Skoro bych se chtěl zastat ANO; úvahy o zrušení SFDI jsou vedeny zřejmě snahou o racionalizaci. Pokud by rušení proběhlo v souvislosti s transformací ŘSD, dávalo by to smysl.
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od dd »

Japao Joe píše:Docela mě baví sledovat jak se tady rozebírají v podstatě rozumné argumenty, proč zachovat či zrušit, ale zapomíná se na hlavní důvod, proč je ze strany politiků vůle či spíš tlak na zrušení (a k tomu vymýšlení důvodů) a to je přerušení z jejich pohledu špatných penězovodů. Ty bohužel po nějaké době v takové instituci prostě vzniknou a pokud nevyhovují není řešením restrukturalizace, ale zrušení fondu… a vytvoření nového, kde mají možnost vzniknout penězovody nové "lepší".
SFDI financuje. Ale zhotovitele vybírá ŘSD (/SŽDC, kraje, města, atd. podle povahy projektu). Jestli chcete přerušovat "špatné penězovody" (domnělé nebo skutečné), tak zrušením SFDI si moc nepomůžete.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

"Na veřejnost pronikla informace, že MD chce do budoucna zrušit financování výstavby silnic a rekonstrukci silnic přes státní fond dopravní infrastruktury; nově by to mělo dělat MF." řekl Vladimír Keblúšek v Politickém spektru na ČT.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od jonáš »

To byla tak zoufale jaková a neinformovaná blafárna, že bych to vůbec nebral vážně :-D prostě ČT potřebovala nějak "angažovaně" zaplácnout půlhodinu vysílacího času.
Ty vaše tabulky ročních výdajů s "údivem" typu "a to se otevřely jen 4 km" taky nějak neberou do úvahy, že je plusminus stovka kilometrů rozestavěných, a rovněž že je v tom i rekonstrukce D1, kterou kritici nepočítaji vůbec, protože to asi žádný finance ani stavební kapacity neváže :-D
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od 1975 »

...přesně, vzdal jsem to po pěti minutách... kde se dá žádat o vrácení koncesionářského poplatku za listopad? .o)
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Sosa »

1975 píše:...přesně, vzdal jsem to po pěti minutách... kde se dá žádat o vrácení koncesionářského poplatku za listopad? .o)
Lampárna, Praha - hlavní nádraží.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

jonáš píše:To byla tak zoufale jaková a neinformovaná blafárna, že bych to vůbec nebral vážně :-D prostě ČT potřebovala nějak "angažovaně" zaplácnout půlhodinu vysílacího času.
Co o pořadu říká ČT:
Politické spektrum České republiky je širší a barevnější a má větší záběr, než jaký postihují parlamentní strany a co je schopno mapovat denní televizní zpravodajství a aktuální publicistika. Některé náměty nesněmovních stran, hnutí, občanských sdružení a různých iniciativ oživují náš veřejný prostor, a mnohdy otevírají i problémy, které „velcí“ vědomě i nevědomě pomíjejí. Proto se Česká televize rozhodla vysílat na kanálu ČT24 pravidelný diskusní pořad, který těmto subjektům poskytuje prostor k šíření jejich názorů.

Prostě ČT chce dát prostor i jiným; třeba slovy Babiše"nepolitikům" z jiných než "tradičních" stran. Jonáš je rozmrzelý, protože mu ČT pořad podstrčila a on se poctivě díval do konce. Trochu mi to připomíná situaci voliče, který naštvaně odchází z mítinku Okamury, protože pozvánka slibovala diskuzi o přímé demokracii.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Lenny »

1975 píše:...přesně, vzdal jsem to po pěti minutách... kde se dá žádat o vrácení koncesionářského poplatku za listopad? .o)
Za a) zahoď televizi a napiš jim, že ji nemáš a platit už nebudeš.
Za b) řekni, že jsi sociální případ, a ty jsou od poplatku osvobozeny.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od jonáš »

Tak jistě, příště můžou pozvat pekaře a lékárníka. Já se koukal nepoctivě, běželo to tady na druhym monitoru, a jediný co tam bylo pár lokálních drbů asi ze zastupitelstev. Ale třeba že běží výstavba nějaký D35 a D11, to tam nikoho nenapadlo. Hlavně uměj hezky naříkat, jak se staví málo, ale to vy taky, tak se vám to asi líbilo :-D
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od 1975 »

Zdroj je sice páteční hlášení, ale ministra, tak snad si úplně nevymýšlí:o)
Na rok 2020 je to 93mld., přibyly 3 mld. od MF, 0,6mld. z MD a 2,5mld. ze SFDI z nevyčerpaných peněz z 2019.

originál:
DALŠÍCH 6 MLD. NA DOPRAVNÍ STAVBY PRO PŘÍŠTÍ ROK: Opozice sice může nesouhlasit, ale čísla mluví jasně! Na výstavbu máme příští rok připraveno 93 mld. Korun. Oproti původnímu návrhu se mi podařilo vyjednat další 3 miliardy od Ministerstva financí, 600 milionů najdeme přímo na dopravě a další 2,5 mld. přesune SFDI z nevyčerpaných peněz z letoška. Částka převyšující 90 mld. Kč je historicky jedna z nejvyšších částek, které SFDI směřuje do financování dopravní infrastruktury.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

A bude to tedy stačit, když letos to bylo okolo 100 mld a nevyčerpaly se "jen" 2,5 mld ? Přecejen se určitě D3, D35 i D11 dostanou do pokročilejších fází stavby, tudíž (jako laik) předpokládám nákladnější práce než zemní práce.
Jinak já věřím, že finance na současné a zahajované v nejbližších příštích letech budou, pochybuji spíš o tom horizontu let okolo roku 2025 ...
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od 1975 »

Arame, nevím, jakou máš zkušenost, ale takto přesně to vypadá i u nás ve velkých soukromých firmách - máš nějaké plány, ale ovlivňuje je tolik faktorů, že ten rozptyl tam prostě je a bude vždycky. A to pomíjím ty politické hry ("chceš sto, řekni si o sto deset, a na těch sto se po škrtech tak nějak dostaneš"). Nicméně jednotky miliard se sehnat dají - vidíš, že Vláďa najednou "našel" 6 takových...
A pořád nevíš druhou stranu rovnice - co se skutečně zahájí... například D3 Třebonín-Kaplice v rámci svého jo jo efektu zase v letáku sklouzlo z 2020 na 2021 - i když tam by to byl začátek, takže relativně malé náklady pro rok 2020.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Z mínusů dělá plusy. To je reklama na roční vozy; teď už i krédo Kremlíka.
Občan zaznamená neschopnost vyčerpat přidělené finance (2,5 mld.), Kremlík prezentuje peníze z roku 2019 jako příslib světlých zítřků....
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od 1975 »

..a zase...pokud měl SFDI na letošek cca 100mld. a nevyčerpá 2,5mld, tak je to v poměru k tomu celku sakra dobrej výsledek a ten přesun jen částečně obhajuje smysluplnost toho fondu, protože bez něj by to padlo do rozpočtu a Venezuela by je "prožrala":o)
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od dd »

Marketing mu jde, ministrovi.

1) Těch 93 mld je se spolufinancováním EU nebo bez? Bez byl rozpočet na 2019 ve výši asi 65 mld., to by bylo pěkné navýšení. Ale nějak se mi nechce věřit, že by tam meziročně přidali 30 mld. Pokud je to "s", tak by to chtělo srovnání s rokem 2019, které nemám. Ale padají tu čísla 100 vs 93, což je pokles nominálně o 7% (+ inflace 2-3%)!

2) Těch +2,5 mld. z roku 2019 je čistě marketing. Takhle ten fond funguje, to nejsou peníze, které tam "dneska" získal navíc. Ty peníze tam byly "dlouho".

3) Je otázka, jestli jsou tam (ty 2,5 mld z roku 2019) proto, že se někde ušetřilo (pak jde o reálné navýšení), anebo proto, že se některé stavby oproti plánům zpozdily (pak to žádné navýšení není, jen posun výdajů v čase).
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Ad fond, je to jen masáž. A bude probíhat až dokud bude ministrem, protože je to jeho cíl, který si dal. Realitu masáže od skutečnosti stavu rozpozná jen zdatnější člověk, nikoliv běžný občan. Pro toho to zní "hezky". Ale tak hezké to s tou infra- není. To už ale není vidět, proč to není tak hezké navzdory tomu "dostatku zdrojů", o kterém si lze číst každým rokem. Lepší zítřky ne a ne přijít. Občasný záblesk jednou za 5 let.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od krtek700 »

Jak je to ještě s těmi plánovanými a reálnými rozpočty?
Ono tady reálně porovnáváme plánovaný rozpočet 2020 a reálný 2019.

Nějak se v tom nechci hrabat, ale rychle, co jsem našel od SFDI.
2018 Schváleno 69 mld. || reálně 77 mld. + 4 mld. z předchozího roku = 81 mld.
Pokud to při opravdu rychlovce správně chápu, tak 2018 vyčerpáno 97%, tedy 80 mld.
2019 Schváleno 86,3 mld. || reálně se tedy pořád bavíme o nějakých 100 mld. (pouze 1 mld. z 2018)
Ještě je v dokumento, že měly v SFDI požadavky na 114 mld.

Takže to vypadá, že se každý rok finance poměrně výrazně zvedají i v průběhu.

https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-cla ... et2019.pdf
https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-cla ... z_2018.pdf
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Anonym »

Podle Babiše je "Ideální PPP projekt by byla dostavba dálnice z Hradce Králové do Olomouce."
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/naro ... nomika_hm1
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Babiš se dokonce se ve svém Národním investičním plánu neodvažuje říct ani to základní: co je pro něj prioritou. Protože takové vymezení samozřejmě znamená automatické upozadění věcí jiných - na nichž má ale nepochybně zájem také řada voličů.https://nazory.aktualne.cz/narodni-inve ... 47ab5f122/
Ale už je tu s dalším nápadem: Národní rozvojový fond.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Mohu se zeptat kohokoli, v čem by mohl Babiš spatřovat jako "ideální projekt pro PPP" právě D35 mezi HK a Mohelnicí ? :shock: Je to čistě kvůli 4+1 km tunelů nebo je v tom opravdu nějaký smysl ?
Poznámky, jak je PPP jen půjčka si nechte, samozřejmě že to je akorát jiná forma půjčky, ale to bych nechal na jinou diskusi ... já v té myšlence vidím zatím jediné, byť neřečené přímo, a to, že tato část D35 se do realizace nedostane do 7 let nejméně.
Je to skoro zločin, aby úseky, které mají již dnes pravomocné územní rozhodnutí, čekaly na další úseky, čekaly na zkušenosti s PPP a potom ještě čekali na realizaci PPP ... to vše u stavby, která se dělí o první místo mezi prioritami naší dálniční sítě :crazy: :ko:
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od dd »

Napadá mne to, že D35 v tomto úseku by bylo nejlepší stavět celou najednou. Na rozdíl od většiny ostatních dálnic to není radiála, u kterých i salámová metoda přináší v každém kroku zlepšení. Tady nastane průser, až bude chybět poslední kus mezi. Něco jako 0136.

Dalším důvodem může být to, že je v tomto úseku relativně daleko příprava. Kdyby se opravdu chtělo, tak za pár roků by mohlo být připraveno vč. SP v celé délce.

Pokud jde o můj názor na PPP obecně, tak už jsem se vyjadřoval v jiných vláknech. Když už někde použít PPP, tak tam, kde na soukromou firmu mohu přehodit nějaká opravdová rizika. Tzn. ať si firma odpracuje např. náročný projekt, stavební povolení, rizikovou geologii, výkupy (?), apod. Dávat formou PPP úseky, které jsou ve stavu téměř připraveném pro klasické zadání je, podle mého názoru, zbytečné plýtvání.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Díky za názor, myslím, že by to dávalo smysl právě v případě, že by koncesionář dělal i povolení či projekt a jiné věci, PPP jako na D4 fakt nechápu.
Ono se to nezdá, ale zrovna ta D35 sice je potřeba naráz, ale na druhou stranu proč brzdit ostatní kvůli jiným. Když by teď byl s pravomocným územním rozhodnutím obchvat Litomyšle, tak se všichni můžou potrhat, kdo dřív provede výkupy, aby se mohlo stavět, ale úsek, který netvoří nějaký významný obchvat, čeká, tudíž je možné, že s tím PPP ŘSD kalkuluje už teď :?
Jednoznačně je to špatně, notabene, když ty úseky "dál" v sobě mají třeba i mimoúrovňovou křižovatku pro spojení se současnou I/35 :crazy: Logika je úsměvná v tom, že prvně dálnici rozkouskujeme na malé úseky, aby se mohlo začít s obchvaty, ale pak stejně budeme na některé čekat, aby se to mohlo stavět dohromady :D
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Mike »

v případě tohoto pána, je hlavní důvod ten, že by do konce volebního období mohl ještě víc rozdávat, protože by tu stavbu nemusel financovat
platili by to až v době, kdy on už tady nebude

a to že nějaký nedostavěný úsek udělá "pruser" , na to jsme přeci v čechách zvyklí :cry:
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“