Financování výstavby dálnic

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
MisaBure83
Příspěvky: 3
Registrován: 3.5.2020 11:29:36
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od MisaBure83 »

Aram96 píše:Vždyť to píšu, že vliv na ekonomiku teď to mít nebude. Ale pokud chce vláda nacpat peníze do fondu na stavbu infrastruktury, myslím, že to je jedině dobře, i kdyby tam měly ležet 5 let. Pořád lepší než kdyby to shrábl AB na linku do Penamu.

Japao Joe: těch pár km, když by se mělo začít stavět teď určitě ano. Jestli i v těch dalších letech "až se to rozjede" to se neptej mě, to jsou plány ŘSD :mrgreen:
Ahoj, souhlasím s tebou! :ok:
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 08#p221308
Martin z Ostravy píše:Krize se blíží a s ním další zmrazení této zcela zbytné stavby. Takže hlavně s tím vyvlastněním nespěchat.
Tak, a je to venku!
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

25.3.2020 Karel Havlíček: "Ty firmy budou potřebovat zakázky, firmy budou potřebovat dohnat ztráty; v době, kdy je zle, tak navyšujeme státní investice."
21.11.2020 František Lukl, předseda Svazu měst a obcí : "Je to největší zásah do ekonomické svobody, tak vidí starostové zrušení superhrubé mzdy. Tímto rozhodnutím se krajské rozpočty ztenčí až o jednu desetinu a přijdou o desítky miliard korun, které budou chybět při výstavbě kanalizací, modernizaci školek a škol..."https://echo24.cz/a/SHPpz/fatalni-zasah ... hrube-mzdy
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Chtěl jsem sem k tomu také něco napsat, ale ono to nemá cenu řešit teď, když je dost pravděpodobné, že to není konečná. Myslím si, že senát to na 99,9% vrátí a vybere jen jedno snížení daní. Osobně sázím, že vybere slevu na poplatníka a Babiš bude tlačit zrušení superhrubé mzdy+15% daň, protože jinak by to v PR prohrál. Za mě je rozumnější ta varianta se slevou na daních. Pardon za menší OT. :oops: Jisté je, že pokud projde to, co teď prošlo v PSP, tak se MD může s tím plánovaným 100+mld rozpočtem nadobro rozloučit ..
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Anonym »

Z důvodu koronaviru je taková sekera, že už je to v podstatě jedno o kolik se dále zadluží. V současné době to tak dělá celý západ včetně USA. Jsem zvědavý na senátory. Nicméně současný návrh by pro ně znamenal mzdu minimálně o 6 tisíc měsíčně vyšší. Kraje se dají dofinancovat se státního rozpočtu. Zatím nějaké šetření není na pořadu dne.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak zcela jedno to zase není, jak již i nedávno naznačil samotný váš pan premiér, on musí někdo taky ČR půjčit, proto jde i o strukturu dluhu, ale je fakt, že řekněme stávající a budoucí deficit řešit nikdo nebude. Původně se myslelo, že 4.Q ekonomika obživne, ale tahle naděje se rychle rozplynula, ale prozatím se to "drží" celkem dobře. Ono, bohužel, ono hodně závisí od jiných států jak až se musí zadlužit samotná ČR, protože ČR je závislá od exportu jinam. Takže lze uplatnit postupy jiných a když jiní jdou cestou dluhů tak, aby nic zásadní nekrachlo a udrželo se co jde a pak se bude řešit co s tím dál, než opačný postup a nechat se "vytlačit" od konkurence. A ta tady je a tlačí se sem stále víc. Což by ve výsledku značilo ještě rychlejší vývoz zisků a závislost od diktovaného dovozu z východu. (když by někdo nerozuměl poslední větě; kolik továren se nenáchází v EU, ale v jiných asijských zemích). Není jedno jestli bude deficit ve výši 500 aneb 2000 miliard korun. Tahle krize překonala krizi před dekádou. Být tohle desítky let zpátky, tak tady je dávno 40% nezaměstnanost. Nyní se to neděje. Když by byla tahle nezaměstnanost, tak by státy budovali přehrady, silnice atp. Ale nyní se tohle taky neděje extra navíc. Má se to budovat, ale lidé si marně namýšlejí, že nějak rychleji a ihned. Ano, možná 10% plánovaných staveb se 2x urychlí, ale jinak se mluví jen o udržení dosavadního tempa, tedy aby vůbec se stavělo a nezastavil tento život. Protože to je logika :arrow: mám výdaje navíc, tak nebudu stavět nic nové ani kupovat nic nové. To se dnes vykryje na dluh. A společně s tím se vykryjí výpadky na daních a vykryjí se dávky. Ostatně ty dávky a pomoc ve formě šeků v USA (kde šeky jsou dlouhou dobu, jen teď ve větším objemu) jsou "jen" o udržení ekonomiky. Ty peníze se musejí točit, protože opačný scénář je jako ta hra z domina. Ale určitě není jedno z pozice České republiky do jakého rozsahu se zadluží. A kdo se podívá na tu strukturu deficitu, tak v tom je i ta dosavadní výstavba, která jednoduše řečeno nebyla již krytá rozpočtem. Já to vztahuju na výstavbu, abych to čím lépe popsal. Tam již jsou objednávky na materiály, cementárna nefunguje ze dne na den. Objednávky na dopravní výkony. Objednávky na PHM. A objednávky na služby pro dělníky od ubytování a tam ke stravování a ty tam k farmám a obchodům atd. Nabourat tedy již "naplánované akce" je to, co by se jinak uplatnilo. Nyní se tohle řeší úvěrem. A stejný úvěr půjde na "investice" do dalšího roku. Píšu na investice, ale stále to bude jen dosavadní objem a plus se čekalo od soukromého sektoru, že bude více inovovat proti letošnímu roku, kdy letos chce každý jen přežít. Soukromý sektor skrtal hodně, protože hodně stavebních prací a renovací uvázlo. Řemeslníky a obchodníky s materiálem zachraňuje obyvatelstvo, které tím jak je doma, tak rekonstruuje. A to proto, že má tu práci, i ty příjmy a využívá k tomu ten čas. Ale jestli tato krize bude pokračovat i v dalším roce déle než do léta, jestli se virus zhorší aneb nezabere vakcina atp., tak se to takhle již nebude dál udržovat. Proto velké skupiny, velké společnosti, nadnárodní koncerny snižují zadlužení, rozkládají je v čase a využívají zvýšeného hotovosti k nákupu aneb se dokonce spájí do jednoho celku, aby co nejlépe odolali "východnímu" tlaku, který se stupňuje. Tohle všechno za tím je a je nutností to takhle vnímat. Dnes ty státy zadlužují, ale je to jen vyjádření hodnoty práce, která se jednoduše ve stávající chvíli udržuje uměle. I za cenu dluhů. Ne všude to takhle je, jsou regiony, kde vám nepůjčí a kde dnes nemá práci mnoho lidí, pomalu co jíst, ale tak až zacházet nechci. Až se tohle překoná a my si na to zvykneme (celá řada omezení a nových pravidel), lidstvo si snadněji zvykne i na jiná fakta, která vejdou v platnost, a která zase souvisí s tím jak tato planeta vypadá v reálu, jak jsme jí zemědělsky a stavebně proměnili, nerostně vytěžili a přežijí jen ti nejsilnější. Kde se ustojí systém fungování státu, možná i s anarchistickým chováním, ale kde bude nějaký řád.

No ale to jsem se zase rozepsal myšlenkově jinam. Pro ČR bude důležité, pokud se schválí největší a vlastně 1. zadlužení Bruselu dostat tam co nejvíc dopravních projektů, které jsou drahé a jsou aneb budou do roku připravené k výstavbě. Protože na tohle budou peníze najednou tak nějak navíc (zase ale na dluh) a tohle co bude navíc, tohle by mělo zajistit vyšší výkon ekonomik (celé EU) a dostat tak navrch celý region proti zvyšku planety. Ale proto ty projekty musí splňovat kromě podmínky "teď je zadat do realizace" 2 parametry: být eko- v základním smýšlení (klima, emise, odpady atp.) a musejí přinést navazující ekon omický rozvoj, tedy nějaké "opravy silnic ve smyslu odstranění nerovností" bych tam nedával. Tady se ale ukáže jaká je rozdrobenost legislativní přípravy napříč státy. Jaká je problém dodržet zákony při vlastnictví (pozemky) vs. státní rozvoj atd. A Bruselu tohle bude jedno, kdo to nezvládne vyčerpat, tak jen jeho škoda. Tohle bude takový povolený dluh. Ale bude ho nevyhnutní splácet.

A jsme u toho, že není jedno jak vysoký bude dluh z hospodaření v daném roce. Jen se na to nebude přihlížet. Ono se to v mnoha státech pohybuje kolem 10% HDP. Někde to budou 4-6 a jinde 12 ale bude to "jedno". Jen proto, že to takhle vyhovuje největším, kteří taky porušují běžná pravidla, tak to akceptují ostatním. Ale struktura deficitu rozhodně nesmí být o tom, že teď si někdo zmyslí a zavede 13-14-15 důchody a bude čekat, že mu na to někdo půjčí.

Úsmévné je na tom to, když se podíváme na to, v jakých etapách třeba ČR zvedala rámce možného schodku a pak se to ukončilo na 500 mld. s tím, že to je silně přehnané. V dobách, kdy se to tak nejevilo, ale dnes se črtá, že to bude již kolem 400, tak jaký by mělo smysl dávat 300 a pak to zase zvedat?! Ovšem, ta částka samotná nestačí na udržení dosavadní ekonomické aktivity, ale to zase prakticky nikde. 5 nebo 6 nebo kolik let byl dluh ČR v úrovni 1600 mld. a najednou je již 2000 mld. korun. Tohle nejsou ochotni běžní lidé vnímat, ti nevidí ten fakt, že stát se tohle pár dekád zpátky, tak by namísto toho byl důchod poloviční. Bez ohledu na to, že pro slušný život nestačí ani jeho stávající výše. Utlmila by se státní investiční aktivita atd. a obyvatelé by si připláceli snad za všechno a inflace vyletěla někam jinam. Tohle se neděje. A tak by byla potřeba vnímat i "státní pomoc", protože tohle samo o sobě je hodně a není to rozhodně jenom tak. Málokdo to vnímá, protože každý to vnímá přes svoje peněženky a že má menší obrat atp. Ono to mohlo být daleko, daleko horší, když by Německo neoznámilo masivní pomoc (na dluh), USA, Čína, Kanada respektivě státy G7 všeobecně, prozatím pro udržení ekonomické aktivity v roce 2020 s tím, že se nečeká, že by tahle krize měla pokračovat v tomto rozsahu i v 2021. Ale čekalo se v létě ´20, že dojde ještě 1 vlna v ´21, ale nečekalo se v ekonomickém prostoru, že se to vyvine takhle. Právě proto je ale snaha udržet aktivitu všeho včetně škol (kromě snad Slovenska), naučit se s tím žít atd., ale jeví se, že ta pomoc měla být větší směrem k pracujícím a k rodinám, protože základ ekonomik se udržel a již víc dostat nemůže, ale tohle se odvíjí od sociálních systémů a nastavení % a složitých výpočtů, tam již ty státy nemohou moc dělat, jen nadloužit období pomoci. I to byla nesmírná pomoc, když se kterákoliv dávka prodlouží o 20-30% v trvání.

Ona bude tendence brát tam, kde je. Tedy kterýkoliv pilíř v infrastruktuře, který má "automaticky" peníze. A nemá je zcela zadělené. Tak ono by bylo fajn začlenit ty pilíře pod křídla "všeho". Na druhou stranu bude silná lobby vycházející z centrál fin. institucí a hospodářsko-politických administrativ tlačit na to, že se musejí udržet i velké investice, které potlačí ekonomiku dál. ČR si zažila ještě horší politiku; schodky jako blázen a investice pomalu 0, tak teď je to jinak, ale na dluh dlouhodobě rozhodně nebude možno v tomto objemu. My snadno přibrzdíme a "zastavíme", ale nezastaví se placení účtů a stejně ani dluhů. Proto si je nutno 2x promyslet, co tam v tom účtu nakonec bude a za kolik.

p.s. USA zadlužili, ale rychle se pochopilo, že by to nikam nevedlo. USA neznají takový sociální model jako EU. Tam šli stovky mld. USD pro všechny, ale v základu 500- set a více set USD pro rodinu dle počtu členů. Krát počet rodin atd. Protože stát něco nařídil. A další miliardy do všeho možnýho, ale dlouhodobě by to nešlo. To je šek na dluh, malá pozornost pro národ, ale takové zastavení ekonomiky si nemůže dovolit nikdo. Tohle zastavení chodu USA je nejdrahší v historii, takový propad nebyl nikdy, na druhou stranu teď se to zase rekordně zvedlo. Ale to neznamená, že USA nalezli východisko, taky tam platí celá paleta omezení a ekonomická nejistota na všech úrovních. Čína ten svůj výpadek taky dohání, i o víkendech se chodí do práce bez příplatků navíc. Mimořádný režim a továrny na elektroniku dnes produkuji ochranné pomůcky a oděvy v režimu 24/7 v několikanásobní produkci. Elektronika je ideální pro dokonalou čistotu vevnitř. Prodej elektr. segmentu stagnuje, ale oni to takhle nahrazují, ale taky dočasně. Bude po krizi a bude nadbytek, který ale snadno "vypnou". Ale ten schodek tam jen za dálnice, kde byl enormní výpadek mýta, to jsou alarmující čísla, které jsou vyřešené "dekretem o odkladu", kde Peking schvaluje provinciím extra dokumenty. Tahle krize je a bude drahá. A účet ještě jen přijde.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Vikingkiller píše: Další neznámou jsou peníze z fondů EU. Ty se sice měly omezit, nicméně je dost dobře možné, že po Covidu bude chtít EU rozhýbat celou ekonomiku a nějaké ty peníze přeci jen budou.
Kde EU ty peníze vezme? Od bohatších států? Zlatý voči...
Regionální politika Evropské unie je odrazem principu solidarity uvnitř Evropské unie, kdy bohatší státy přispívají na rozvoj chudších států a regionů....
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Anonym »

theodor less píše: Kde EU ty peníze vezme? Od bohatších států? Zlatý voči...
Těch možností je spousty, například tak, že se zvýší množství peněz, které do EU posíláme. Nebo EU zavede nové ekologické daně, tak jak to udělala na emise aut. Také příjmy z cel jdou do EU.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: PPP na D35

Příspěvek od Lenny »

Vikingkiller píše: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 03#p227403

Pravidelně někdo na fóru zmiňuje pojem "nepotřebná či méně důležitá dálnice" a volba většinou padá na dvojici D6/D7. Jasně, dostavit Pražský okruh či dostavit D35 jako alternativní cestu z Prahy do Ostravy, výsledně v absolutních číslech prospěje více lidem. Nicméně problém je trošku jinde a to je pomalá příprava těch prioritních dálnic. Trošku mi přijde, že koluje představa, že stavbou úseků na "nechtěných" dálnicích D6 a D7 se "berou" peníze z balíku a ono pak nezbude na ty "potřebnější" dálnice. To je ovšem v současné době nesmysl. Pokud vím, tak za poslední dobu (za současné vlády určitě) se nikdy nestalo, že by na ŘSD/MD museli aplikovat "Sofiinu volbu" kdy by se museli rozhodnout, že ze všech kompletně připravených úseků k výstavbě se bude realizovat pouze vybraná "prioritní" část z důvodu nedostatku peněz.

K tématu PPP na D35 - ikdyž jsme v současné době a v nejbližších letech asi budeme co se týče státního rozpočtu ve svrabu, tak jako zásadní věc vidím výsledek voleb do PS 2021. Budoucí vláda totiž určí, jak na tom bude výstavba z vlastních zdrojů. Pokud by budoucí vláda "udržela laťku" a ročně poskytovala cca 60 mld Kč na výstavbu, tak mi jako smysluplnější přijde začít stavět na D35 ty připravené úseky. Projekt PPP bych nasměřoval na D3 ve Středočeském kraji, kde ty úseky jsou "podobně daleko" a jejich zahájení do 5 let nejspíš nebude. Pokud budoucí vláda výrazně utáhne opasky, dává ten projekt PPP na D35 větší smysl. Další neznámou jsou peníze z fondů EU. Ty se sice měly omezit, nicméně je dost dobře možné, že po Covidu bude chtít EU rozhýbat celou ekonomiku a nějaké ty peníze přeci jen budou.
Jenže na D6 nevyšla ekonomika na D 25,5 od Lubence až po Karlovy Vary. A v současné době máme spoustu jiných staveb (D35, D7, D11, D3, D55, D48), u kterých ekonomika vyšla, které jsou tím pádem potřebnější než "dálnici duchů" do Varů. Takže je co stavět. Bohužel, ale je to tak.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

Vikingkiller píše:Pokud by budoucí vláda "udržela laťku" a ročně poskytovala cca 60 mld Kč na výstavbu ...
Opravdu vláda vynakládá 60 mld. Kč pouze a jenom na výstavbu dálnic? (max včetně přípravního procesu?) A opravdu tolik vyčerpá?

Nebo je realita zcela jiná. Silnice, železnice. (a vše další co přináleží k SFDI) a nejen výstavba, ale i údržba a opravy všeho. A hodně se i nevyčerpá?
Kolik se opravdu vyčerpá a o jakou částku jde ... rozhodně si nemyslím že to je 60 mld. korun. To by totiž vypadalo jinak.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: PPP na D35

Příspěvek od Lenny »

Pokud by vláda poskytovala ročně 60 mld. Kč na výstavbu, tak to nemá kdo stavět. Nejsou na to přizpůsobeny kapacity. Hlavní problém vidím v nedostatku lidi, které lze získat jen postupně v řádu roků.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

Lidi si dovezete/přesunete, v tom problém není. Problém je vždy v produkci materiálů - ta produkce se dá upravit ale ne ze dne na den a jsou nějaké kontrahace. Ale já vím, že ta částka taková není v té výstavbě dálnic a lidi hodně pletou dohromady tyto segmenty. A to je právě to. A to, kolik se opravdu prostaví je pak taky zajímavý numero. :D
Pokud by to ta vláda opravdu dávala a utrácelo se to, tak vy žádné PPP nepotřebujete.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Anonym píše:Těch možností je spousty, například tak, že se zvýší množství peněz, které do EU posíláme
Něco jako: "já tu slevu nechci zadarmo...!
Vikingkiller
Příspěvky: 652
Registrován: 22.2.2019 0:23:28
Bydliště: na konci D7

Re: PPP na D35

Příspěvek od Vikingkiller »

Diaľničiar píše:
Vikingkiller píše:Pokud by budoucí vláda "udržela laťku" a ročně poskytovala cca 60 mld Kč na výstavbu ...
Opravdu vláda vynakládá 60 mld. Kč pouze a jenom na výstavbu dálnic? (max včetně přípravního procesu?) A opravdu tolik vyčerpá?

Nebo je realita zcela jiná. Silnice, železnice. (a vše další co přináleží k SFDI) a nejen výstavba, ale i údržba a opravy všeho. A hodně se i nevyčerpá?
Kolik se opravdu vyčerpá a o jakou částku jde ... rozhodně si nemyslím že to je 60 mld. korun. To by totiž vypadalo jinak.
Na rok 2021 uvolní SFDI 128,7 mld Kč. Z toho na neinvestiční výdaje je alokováno 45,7 mld. Kč a na investiční výdaje je určeno celkem 83 mld.

https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-cla ... et2021.pdf

Kolik a kam přesně nakonec doteče, to už jsme nezkoumal. Nicméně předpokládám, že silniční potažmo dálniční výstavba spolkne větší část než železnice.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

Ale my se nebavíme o silniční. Bavme se pouze o dálniční, pokud chcete udržet slova "nesmyslná dálnice, která musí počkat". Rozdělujte silnice - obchvaty atd. a dálnice. Ovšem díky moc za ten odkaz.

Kapitálové výdaje: výstavba, modernizace, opravy, údržba nebo správa silnic nebo dálnic - celkem 43 mld. Kč. (i se silnicemi a tudíž ale žádných 60 se jednoduše nekoná) - a řekněme si na konec 2021 jaká zase bude vyčerpanost, tam ty dokumenty jak se neustále celá řada projektů posouvá

Zajímavé, kolik peněz vkládáte do železnic. :)

Podíl silnic rozhodně pár miliard ukrajuje, když je neustále kolem 1/4 z 200 km jsou silnice I. třídy. Pokud se to takhle spojí, zní to lépe, ale pak se nebavme jednoduše o síti dálnic, ale síti státních komunikací. Váš stát neustále říká tak jak pár dalších, že nadřazená silniční síť jsou i silnice I. třídy, takže pro to takhle máte. To lze, ale pak když se vy tady bavíte o dálnicích, řekněte si jaká je pravda, co se týče - km ve vizi, km v plánu, v přípravách - výstavbě a nákladech na výstavbu - peněz na stavbu přiděleno a srovnávejte se srovnatelným, najednou to není 120 miliard, ani to není snad rekordní částka na dálnice, jedná se o rekordní částku na dopravu (viz ty železnice, to je supr), jedná se o 100 km do provozu (ale i silnic). Ale najednou je z toho dopravního rozpočtu do nových dálnic možná lepší 1/4. (nejsem to já, kdo říká že vám chybí 1000 km dálnic). Udržet laťku na 60 nelze, protože tam ani nejde těch 60. Ostatní je snadná matematika nákladů na dostavbu. A opravdu nelze stavět všechno všude najednou.

Když by šlo 60 miliard do dálnic a ne 30-35 (?) ... to bych opravdu smekl. Pokud se nepletu, takto vysoký rozpočet byl pouze 1x ve vaší historii v rámci podílu převodů ze zdrojů privatizace. S nějakýma doplatkama za rok zpátky a fáze fondů, kdy byla ještě dobrá příprava a výstavba jela. Tento výdaj byl ojedinělý a nebyl udržitelný. Pouze se mi nezdál takový skok za pár let až na 60 pro dálnice. To by výdaje na dopravu museli překročit 150 miliard. Nebo omezit některé ty části a položky tam. A o tohle jde, je to hra s čísly pro voliče :D 120 celkový, 45 na opravy. Kapitálový je nějaký, ale se vším i železnicemi. A najednou se dostaneme na zcela jiné číslo.

Provozní výdaje - co všechno?
Kapitálové - co všechno?
Příprava?

Ono to s tím PPP možná časem bude dosaženo. Protože držme se té původní terminologie
Pokud by budoucí vláda "udržela laťku" a ročně poskytovala cca 60 mld Kč na výstavbu
Ona neposkytuje tuto částku ani pro rok 2021, takže nemá co udržet a tudíž nedosáhne to, co píšete, ať by šlo dosáhnout. ;)

Sofiina volba se nemusí aplikovat, protože stát si plánuje přípravu tak, jak je schopen stavět; pokud jí připravuje ve slabsší hladině, psal jsem to jinde - pokud to není 1-2 roky, ale neustále, tak je to součást politiky nestavění a tudíž nemusí stát rozhodovat co nepostaví, protože on to nestaví, konečně to pochopte, že to ani nehodlá stavět, když k tomu nerealizuje patřičné přípravní kroky a nevyčleňuje stavební zdroje

Já se v dokumentu nedočetl samostatní číslo pro dálnice. Ono je to stejně "jedno". :D
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak chce taky zdanit IT firmy, že jo. (ale to ještě bude zajímavé sledovat, to by Irsko došlo o mnoho peněz, protože hodně jich je tam)

No, nepochybně si Brusel půjčí 750 mld. € a bude je muset vrátit (vyčlenit na to kapitolu). Mínus zdroje z UK. Státy to budou vracet. Kdo si kolik půjčí, tak tolik vrátí. :D To není dárek, jak se to prezentuje. Jde jen o to, že si to půjčí EU za snad co nejlepších podmínek a má to rozhýbat ekonomiku a bude to z čeho splácet, ať nedojde k recesi, tak proto takhle. Svět se enormně zadlužil v roce 2020 ... to snad ani není pravdou. Ale zadlužit se musel, jináč by došla vlna bankrotů a ti, kdož půjčují, tak ti by utrpěli největší ztráty. Takhle oni "obětují" 1/10 dosavadních zdrojů, ale na snad pár let prodlouží stávající režim a vrátí se to k předchozímu období + samozřejmě a to bych podtrhl je tohle ideální doba pro zvrat v našem myšlení, pro "eko-" reformy atd.. Tak tomu rozumím já.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: PPP na D35

Příspěvek od hiob »

lepší odkaz je tento
https://www.sfdi.cz/rozpocet/rozpocet-sfdi/
tam je excel s "Databáze akcí včetně prostředků na činnost SFDI"
kde to lze trochu detailněji rozklíčovat.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

hiob píše:lepší odkaz je tento
https://www.sfdi.cz/rozpocet/rozpocet-sfdi/
tam je excel s "Databáze akcí včetně prostředků na činnost SFDI"
kde to lze trochu detailněji rozklíčovat.
A kolik to tedy vychází? ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Anonym »

Diaľničiar píše:
hiob píše:lepší odkaz je tento
https://www.sfdi.cz/rozpocet/rozpocet-sfdi/
tam je excel s "Databáze akcí včetně prostředků na činnost SFDI"
kde to lze trochu detailněji rozklíčovat.
A kolik to tedy vychází? ;)
Mně to vychází, že v roce 2021 půjde do výstaby cca 35 mld. Z toho 22,79 mld v realizaci a 12,75 nově zahajované akce. Tabulka 12 na straně 15.
https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-cla ... et2021.pdf
V roce 2022 by mělo jít do výstavby cca 49 mld Kč a v roce 2023 28 mld Kč. Nicméně v tom jsou již započítané úseky D0 511, D1 Říkovice-Přerov, D49 Hulín-Fryšták, obchvat Mikulova a další, které se vůbec nemusí podařit do roku 2022 začít. Podrobnosti v tom excelu z odkazu od hiob.
Tyto částky jsou součtem národních zdrojů a zdrojů od EU. Oproti minulé sedmiletce se z EU přidává RRF, což se domnívám jsou zdroje z té půjčky, kterou si EU nyní nově bere. Lidé tady na fóru tvrdili, že peníze EU nebudou, ale RRF jich hodně přidalo - částku skoro zdvojnásobilo. Když se na ty částky dívám, tak bude spíše problém je stihnout vyčerpat. Každopádně v letech 2021-2023 by neměl být s financováním problém a nějaké PPP je v tomto čase nežádoucí, protože PPP nelze spolu s fondy z EU použít. V letech 2024-2027 ještě budou peníze ze sedmiletky 2021-2027, záleží kolik staveb se stihne v letech 2021-2023 začít. Financování po roce 2024 je trochu věštění z křišťálové koule.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Anonym »

Ještě jedna věc. Nyní je korona, kanceláře se tolik nestaví a ani firmy nechtějí tolik stavět nových budov. Výsledkem je, že výsledná cena je o mnoho nižší než v letáku. Nicméně plánováno je s cenami v letáku, takže se může stát, že bude potřeba vyčerpat peníze, pak by nějaký PPP na D35 nedával smysl.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Když to berete takhle, tak již před koronou, v roce 2019 byl přebytek těch tzv. kanceláří. ;) (protože se celkem ujala politika zvednutí nájmů o 35% proti tomu, že je 20% volného prostoru; ale ekonomicky se vyplácí rozšiřovat ten podíl další výstavby a upevňování si pozice jednotlivých developéřů a jejich bank)
Díky za tu částku, daleko jsem nebyl. Takže 35 mld. Kč je plán dát na výstavbu, jedno jestli se staví nebo se rozestaví. Jsem zvědav, jestli se povede prostavět ke 31.12. (a ono to již tak nevypadá proti těm zde deklarovaným 60 mld. Kč).

Teoreticky nepotřebujete PPP. Nepotřebujete ani těch 35 mld. Kč. :) Jen pak ta vize to není vize, to je sen. Vize bude možná to co je dnes v plánu bez těch nových 400 km. A realita se uvidí s dalším financováním.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D35

Příspěvek od theodor less »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 58#p227858
martini píše:Chlapi, rozpočtová situace je výrazně horší, než se může zdát, ty peníze z RRF nejspíše na dálnice nepůjdou vůbec použít...
Přiznám se, nevěděl jsem co je RRF.
Recovery and Resilience Facility
Nástroj pro oživení a odolnost (nástroj) zpřístupní půjčky a granty ve výši 672,5 miliardy EUR na podporu reforem a investic prováděných členskými státy. Cílem je zmírnit hospodářský a sociální dopad pandemie koronavirů a učinit evropské ekonomiky a společnosti udržitelnějšími, odolnějšími a lépe připravenými na výzvy a příležitosti zelené a digitální transformace.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D35

Příspěvek od Anonym »

martini píše:Chlapi, rozpočtová situace je výrazně horší, než se může zdát, ty peníze z RRF nejspíše na dálnice nepůjdou vůbec použít, rozpočet SFDI ve výhledu není vůbec jisté, že bude dodržen, jsou to spíše zbožná přání, jakkoliv chápu, že musí být smutné to takto na rovinu slyšet. OPD3 co se týče dálnic bude tak minimalistické, že by nestačilo ani na D35 Ostrov - Janov i kdyby se nefinancovalo nic jiného a těch staveb máme pro OPD3 fakticky připraveno více než dost a to neuvažuji o tom, že by někoho mohlo napadnout (jako že už napadlo) nalít to na rozestavěné stavby, typicky třeba obchvat ČB a to sežere peněz...
Takže poslanci před měsícem (18.12.2020) schválili úplné nesmysly? Tomu se mi nechce věřit.
„Národní plán obnovy je klíčový krok k restartu naší ekonomiky. Velká část peněz půjde na digitální a zelenou transformaci, investovat budeme do podpory podnikání, infrastruktury, vědy, výzkumu, inovací či rozvoje vzdělávání. S ohledem na aktuální krizi podpoříme také investice do zdravotní prevence,“ vyjmenovala ministryně financí Alena Schillerová.
https://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sekto ... avil-40583
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D35

Příspěvek od Aram96 »

Já se obávám, že oživením ekonomiky se od začátku ze strany EU má na mysli právě ona "transformace" ekonomik na zelenou a ještě zelenější a poté už úplně žlutou ekonomiku, případně tu digitální. Osobně bych ale martini nebyl úplně tak skeptický, protože si myslím, že by z toho mohlo klidně jít opravdu hodně peněz na stavby na železnici a na dálnice tudíž může zbýt více ze státního ;)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

Ze státního čeho? Ujasněme si ten státní peníz, když je hluboko v deficitu se zvednutou výší dluhu. CZK taky musí mít důvěru a nikoliv bezbřehé výdaje na všechny strany. A teď otázka: bude opravdu zájem o výdaje mnoha miliard na dálnice, co je neviditelný okamžitý efekt nebo na sociální dávky a důchody na uplácení voliče co je naopak cítit ihned? A bude zájem o další PPP? když čím více projektů tohoto typu, tím menší prostor na žrádlo prasat u koryta. :D (to cituji uživatele seque z dálnic v HR)

Pamatujte si ta čísla. 35 mld. Kč na novou výstavbu. Úseky co se staví + nově do výstavby. K 31.12. kolik se odevzdá dle harmonogramu a co se opravdu začne stavět, tudíž kolik pak se opravdu vyčerpá.

A ano, píšu to tady dokola, éra silnic ustupuje železnici. (to jen neznačí, že éra silnic zanikne)

Naštěstí jsou tady ještě "stavební" úvěry. ČR si jich poměrně bere od EIB (včetně na modernizaci D1 pokud nepletu).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“