Financování výstavby dálnic

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

V únoru byla inflace 11,1%: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=231&t=7394 a v březnu byla 12,7%: https://www.denik.cz/ekonomika/inflace-brezen.html .

Pokud se podíváme na € zónu, pak v únoru byla v průměru 5,9% a v březnu byla průměrná inflace v € zóně na 7,5%: https://ec.europa.eu/eurostat/documents ... c83f5319e5 .

Stavební inflace je ještě nad tím vším.

Rozpočty dopravních staveb se hroutí. Stát řeší, jak zabránit kolapsu

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekon ... psu-196163

Potíže na strategických dopravních projektech se objevují v době, kdy se v Česku rekordně staví. Podle údajů ŘSD je aktuálně rozestavěno 151 kilometrů dálnic a 66 kilometrů silnic I. třídy.

To je taky samo o sobě problém, protože rozpočet je napjatý a řešení pro tento objem km nebude levné, pokud má být účinné a udržet termíny.

Zajímalo by mě jestli je to opravdu rekordní rozestavěnost od 1993 :?:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Stavební inflace v € zóně dosáhla v 04/2022 hodnoty 50,4%. ČR není soběstačný ostrov. Je dobré tomu porozumět.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7443 (detailnější překlad z jináč zpoplatněné databázy)

Je nutno podotknout, že když se na to budeme dívat optimisticky, pak byla za duben nejnižší od začátku roku. :idea:

Ovšem, tím se všechno optimistické končí. Stavební produkce se propadá, i u civilního inženýrství, pak spadají i liniové stavby - silnice, železnice ... nedá se očekávat, že se akceptuje zvednutí nejdrahších staveb o desítky % u nových tendrů. A není jistota, že se včasně a dle podmínek dokončí ... Na centrální úrovni není přijat soubor opatření, pro jednotlivé země existují doporučení. Část zemí je akceptovala. Ale část států v rámci obstaravatelů nekopíruje stavební inflaci, nýbrž celkovou inflaci a to je taky důvod, pro který se stejně nové smlouvy nepodepisují. Je totiž rozdíl 10% nebo 50%. Jsou státy, které se snaží aktualizovat výkyvy jednotlivých materiálů po kvartálech a řešit rozdíly. Ani to prozatím mnoho firem neoslovuje. Velké společnosti vážou pro vysoutěžené zakázky vlastní produkční kapacity - to ale komplikuje dostupnost jinde. A navíc, vzniká začarovaný kruh, kdy se snižuje objem i v těchto lomech, cementárnách atd.

Inženýrské stavitelství očekává v roce 2022 propad o 0,7% :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=231&t=7440

Na snížení spotřební daně doplatí rozpočet i dopravní stavby, varují ekonomové :arrow:

https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/s ... nomika_jla


Rok 2022 měl být velmi silným rokem, co se dopravních investicí týče. Tudíž velká očekávání. Je květen 2022, analýzy ukazují pokles těchto staveb z hlediska výkonů a ŘSD nepřišlo s účinným systémem, který by tomu zabránil. Naopak, ani ten předpokládáaný rozpočet nedosáhne. Ne přímo, protože tam se snížilo pro železnice, ale nepřímo jinou úpravou v rozpočtu. A tomu nelze zabránit. Větší čerpání EU fondů se v letošním roce neprojeví ... nový balík nemá výzvy a balík z Obnovy je limitován.

Stavební inflace EU - € zóny je nyní asi 2x větší, než stavební inflace v USA. Inflace jako taková je nejvyšší za desítky let v obou blocích.

Z hlediska sestavení rozpočtů se doopravdy nedá očekávat změna. A to ještě ten důvod je energetický, pokud se naplní, pak tady bude vlna bankrotů v tomto segmentu, protože tady není důvera bank ve velké projekty. Banky nenahradí státní výdaje do infrastruktury v celém 0,5G prostoru tak, aby to bylo v únosní míře a mělo i smysl. Tomu všemu Evropa čelí a proto to ani nemůže být ani v roce 2023 o moc lepší. Bude umění, aby to nebylo horší ... bez ohledu na předsevzetí a cíle jak společné tak národní.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

A takhle to teď může někde dopadat také u dálnic... To je tak, když se rozhoduje podle toho, kolik to přesně bude stát a řeší se každá pitomá koruna. Když u nás CK MD něco schválí, tak je to většinou tak min. 10 let než se vypisuje soutěž a jak se může teda zaručit, že do té doby náklady (ale i třeba přínosy) nevyrostou o stovky procent ? To pak budeme zase dělat nové záměry projektu apod. ?? :crazy:
Kdyby takhle totiž uvažovali ve Švýcarsku, Rakousku, Itálii apod. tak ty dlouhatánské tunely nikdy nepostavili. :ko: To schvalování podle náklady/přínosy by mělo být prostě mnohem více orientační, troufal bych si říct "řádové" - bude to stát desítky mld a i ty nejoptimističtější odhady přínosů jsou jednotky mld - zamítnuto. Náklady jednotky mld - přínosy jednotky mld - schváleno.
Zajímalo by mě, jestli se už někdy postavilo něco, co se nezaplatilo a hlavně: postavilo se někdy něco zbytečného ?
Návratnost by měla akorát určovat upřednostnění toho a toho projektu před jiným. Lidem to pomůže vždycky. Samozřejmě se nemůže zabetonovat celá republika silnicemi. Na to, kde to je potřeba a kde ne, na to slouží sčítání dopravy. Když jsou vedle sebe dvě obce se stejným počtem nákladní dopravy, tak jednu obchvátíme, když je to levné a druhou necháme na pospas, protože se musí stavět most a je to dražší ? :crazy:

https://zdopravy.cz/dalsi-velke-zdrazen ... ny-113724/
OT: Tady je záměr projektu starý pouhé 3 roky. Trať na letiště je potřeba, a je potřeba CELÁ. Čím později se začne, tím to bude vždycky dražší. Je pro mě totálně absurdní, že někdo hodlá řešit to, že se změnila předpokládaná cena u jednoho úseku. :crazy: Jako ano, správně asi měli požádat MD o schválení navýšení. Nicméně u těchto ještě navíc městských projektů, je velmi bláhové si myslet, že odhadovaná cena někdy před nebo za EIA bude rovněž finální cenou, když se postupně projekty dopracovávají.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od kot »

Když si vzpomenu na to, kdy se poprvé mluvilo o této trati, tak jsi nejspíš ještě nebyl ani na světě Arame. A zatím se toho kromě řečí stále moc neděje...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Tak je to bohužel asi s většinou infrastrukturních projektů v ČR. Tím spíš je ten přístup MD absurdnější.
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od 1975 »

...řešilo se tu někde, že údajně vláda navrhla v rámci SFDI pro ŘSD na 2023 pouze cca 42mld. oproti letošním cca 60? To bude celkem masakr, když původně Radek Mátl chtěl vzhledem k vyšší připravenosti dokonce ještě více než v 2022?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Neřešilo, ale dalo se to čekat. Stát má nepochybně jiné priority. (ačkoliv děkuji za doplnění k SFDI, pač já četl pouze o kapitole MD) Nelze utáhnout zcela všechno v dobách extrémní inflace a nejdříve aby bylo co jíst pro nejpotřebnější, teprva pak infrastruktura, která to unese, že se o kousek rozpadne resp. se něco někde nepostaví. Vláda může zvednout nálepky, může zrušit některé nezpoplatněné úseky a může snížit masivnost položek v rámci samotného SFDI na pouze hlavní priority. Stejně tak řešit výhradně státní a nikoliv krajské investice, protože kraje mají taky fondy a ať si určují priority a taky si je financují. Je to jeden finanční celek stát - samospráva - občan, ale každý má "své" a ve špatných časech je nutno se na to dívat jináč. (v opačném případě, vidíte že maďarský HUF se propadl z 300 na 400 za 1€, protože nelze brát všem co mají víc a masivně rozdávat na všechny strany, to má své hranice a Orbán taky plánuje odevzdat dálnice jako celek do koncese, i když je to diskutabilní krok)

Alespoň to jsem vyčetl z toho návrhu, kdy je sice rozpočet kumulativně o 100 mld. větší, ale tohle samo o sobě má min. práce jako navýšení. Ostatek se de facto musel přizpůsobit: co se zvedlo, o to se jinde ubere. Rozdíl bude plynout možná z příjmů. A bohužel, ale na obsluhu dluhu již nepůjde 50 ale 65 miliard. Z těchto podmínek se vždy šahá na věci jako je infrastruktura. :arrow: Opačná situace by byla, když by byla v ČR nezaměstnanost, která by dramaticky stoupala. V takových podmínkách má naopak smysl podpořit regionální infra- projekty, které udržují zaměstnanost, i když jen krátkodobě nebo sezonně, ale předse jen člověk neztrácí pracovní návyky. Tohle ale není případ ČR. Rokem 2023 navíc jenom začíná nový paket EU fondů a všeobecně řečeno vzhledem k % úrovni ČR a růstu HDP v posledních letech již nemůže ani z EU očekávat razantně větší zdroje než jak tomu bylo ... Ovšem, že by rozpočet šetřil se říct nedá. Dlouhodobý horizont +3 roky počítá se schodkama -300 miliard.

Navíc věřím, že se něco málo ještě povede vyhandrkovat. :) Směrodatné bude co bude v roce 2024, kdy definitivně skončí ex balík fondů a když bude takhle za rok známo, co bude se světovou ekonomikou. To, že doprava není finanční prioritou tohoto kabinetu bylo zřejmé již při škrtech. :|
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od 1975 »

...jinak tady podle mého dojde k tomu, za co se mi (nejen tady) mnozí smáli....tohle by se Kadlovi (ať už byly/jsou ty důvody jakékoli) směrem k bossovi nestalo... Kupka sklapne patky a nechá si tu třetinu rozpočtu ŘSD vzít...
Viktor10
Příspěvky: 25
Registrován: 15.6.2020 1:07:07

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Viktor10 »

1975 píše:...jinak tady podle mého dojde k tomu, za co se mi (nejen tady) mnozí smáli....tohle by se Kadlovi (ať už byly/jsou ty důvody jakékoli) směrem k bossovi nestalo... Kupka sklapne patky a nechá si tu třetinu rozpočtu ŘSD vzít...
Tak tohle je dobrej blábol, všichni ze sekty ANO jsou a byli jen pouhý loutky a prospěcháři. Jak řekne vůdce, tak to je a bude.
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Papuanec »

Viktor10 píše:
1975 píše:...jinak tady podle mého dojde k tomu, za co se mi (nejen tady) mnozí smáli....tohle by se Kadlovi (ať už byly/jsou ty důvody jakékoli) směrem k bossovi nestalo... Kupka sklapne patky a nechá si tu třetinu rozpočtu ŘSD vzít...
Tak tohle je dobrej blábol, všichni ze sekty ANO jsou a byli jen pouhý loutky a prospěcháři. Jak řekne vůdce, tak to je a bude.
Z jaké je ministr politické strany není v tomto ohledu podstatné. Jeho hlavním úkolem je zajistit dostatek finančních prostředků pro výstavbu silniční infrastruktury, což Havlíček splnil. Uvidíme, co předvede Kupka.
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od 1975 »

Přesně tak to bylo myšleno. Havlíček měl v tomto směru výsledky. Kupka jen půl roku bude řídit vesmír.
Viktor10
Příspěvky: 25
Registrován: 15.6.2020 1:07:07

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Viktor10 »

Papuanec píše:
Viktor10 píše:
1975 píše:...jinak tady podle mého dojde k tomu, za co se mi (nejen tady) mnozí smáli....tohle by se Kadlovi (ať už byly/jsou ty důvody jakékoli) směrem k bossovi nestalo... Kupka sklapne patky a nechá si tu třetinu rozpočtu ŘSD vzít...
Tak tohle je dobrej blábol, všichni ze sekty ANO jsou a byli jen pouhý loutky a prospěcháři. Jak řekne vůdce, tak to je a bude.
Z jaké je ministr politické strany není v tomto ohledu podstatné. Jeho hlavním úkolem je zajistit dostatek finančních prostředků pro výstavbu silniční infrastruktury, což Havlíček splnil. Uvidíme, co předvede Kupka.
Bohužel to v tomto případě podstatné je. Jestli si někdo myslí, že Havlíček měl nějaký podstatný vliv na zajištění peněz pro výstavbu, tak je mi ho líto. Neměl.
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Papuanec »

Kdo na to měl vliv je úplně jedno, záleží jen na tom, jestli byl zajištěn dostatek peněz na výstavbu dálnic a silnic. A to byl. Pokud si Kupka nechá sebrat třetinu rozpočtu, tak nemá na ministerstvu co pohledávat. Bártovy škrty v roce 2010 jasně ukázaly, že pokud se připravované projekty odloží, nemusí se na ně dostat dalších 12 let.
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od 1975 »

Jasně, neměl na to vliv. S Andrejem se vůbec neznal, a vyřídila to paní Vomáčková.

U těch současných škrtů je v p..eli to, že jich spousta už je fakt ve finálních fázích přípravy. V tom může škrtat fakt jen trotl.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Z jaké je ministr politické strany není v tomto ohledu podstatné. Jeho hlavním úkolem je zajistit dostatek finančních prostředků pro výstavbu silniční infrastruktury, což Havlíček splnil. Uvidíme, co předvede Kupka.
Přesně tak. Proto je to politika, proto koalice, proto úkoly jak znovu vyhrát volby. Docela snadné pro pochopení. Investiční ministerstva býva nejčastěji u hlavní strany, aby měla pod dohledem tendry. Zase z politických důvodů, že ano. Když se ale bude skrtat celoplošně, pak tomu lze rozumět a je to jedno. Měl by ale zase prosadit, aby se zbytečně neodložilo něco, k čemu se budou muset vynakládat další zdroje třeba na dokumentace. A taky aby se nestalo že se něco staví a natáhne se doba realizace atd. To vše by značilo prodražení tudíž neekonomické, neefektivní opatření, které jen lepí oči na pohled.
Utlumení spotřeby na straně obyvatelstva a tržby sežrané inflací ... stručně vyjádřeno a zjednodušeno pokud budou znásobeny snížením státních kapitálových výdajů, pak se jen zhorší oživení ekonomiky, resp. kromě vysoké inflace se přidá recese. To je takový opak asi 10 let zpátky, kdy vrcholila pomalu deflace s recesí. Té stagflaci, která hrozí je nevyhnutní zabránit nebo jí oddálit (a po tu dobu oddálení doufat, že se jí vyhneme nebo nás jen velmi krátce zasáhne) Kdy vyjma rok 2012 byla pod 2%. I proto jsem na straně opozice, která jednoznačně pro ČR doporučuje nekrátit výdaje. Se snížením růstu HDP stejně stoupne výrazněji dluh, protože ten dluh stoupá stejně. A konkrétně tohle snižování výdajů, které má za cíl snížit spotřebu, aby se jakože zpomalila inflace vzniklé z nedostatku zboží nepomůže, protože ČR je vysoce otevřená ekonomika a vůbec nezáleží od toho jaký je zrovna vývoj v ČR, nýbrž jinde ve světě. To je pak spíš otázka měny, která byla stejně dle mojeho názoru zbytečně moc posilněná, uměle a není to zdarma a poškodilo to export. Jen v malém to podpořilo, že se nezdražuje o procenta rychleji v dovozních komoditách, ale na to měl stát naopak vyčlenit řádnou injekci pro lidi, ale export klidně mohl "utrpět" zeslábnutím koruny, aby když je ekonomika založena na exportě, tak aby alespoň tohle mělo výhodu. Proto doopravdy nevím kde jsou ekonomové vaší vlády. Tlumení inflace za cenu oherožení příjmů a růstu ekonomiky, přičemž stejně se netlumí, protože to jde nezávisle od kroků vlády ČR.
Průměr inflace OECD je 7,5-8%, průměr v EU/€ je kolem 8-9%, u vás 2x tolik. A jsou jednoduše realizovány kroky, které to nemohou zlepšit.

Spotřebitelské ceny se meziměsíčně zvýšily o 1,8 %. Tento vývoj byl ovlivněn zejména vyššími cenami v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje a v oddíle bydlení. Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v květnu o 16,0 %, což bylo o 1,8 procentního bodu více než v dubnu.
https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy ... veten-2022

Je větší o 3-6% oproti okolním zemím a státům u Jadranu. Takže je někde chyba.

Celý svět ví a očekává zhoršení hospodářské situace. V době, kdy jsou k dispozici v klubu nejbohatších zemí světa stovky miliard eur jako granty i půjčky a jako fondy tady omezovat ve větším rozsahu investiční kapitoly je jednoduše špatně. Obzvláště, když ex vláda zesílila přípravní procesy právě pro možnost ve velikém zahájit soutěže. Tato drahota, která tady je, tak tu nelze krotit dosavadníma metodama. Nemluvě o stále nízkém zadlužení, kdy je právě vhodná doba dalších 5 let pumpovat peníze do ekonomiky a udělat jí lepší. Stejně se zadluží o 1,2 bilionu Kč, tak by se akorát zadlužila o 1,6 bilionu. Jde o to kam se posune samotné HDP a schopnost obyvatelstva taky něco koupit. A to se jednoduše nedělá tak, že teď všechno utnu, aby se to slevnilo, protože ještě jednou, tohle vůbec nezáleží od nastavení politiky ČR. I proto ECB oddaluje předse jen hromadu kroků, aby nedopadla jako USA ... tam je inflace ještě větší než v € zóně. Není jedno jestli lidi budou platit o větší částky navíc na úvěry a tudíž méně na spotřebu a základní účty viz energie nebo nebudou a budou udržovat celou výrobní sféru v pohybu. Je totiž rozdíl, když dává člověk 1/5 peněz na jídlo a když kdesi v Afrike dává 60% na základní jídlo a i to musí sehnat někde vláda ... ten rozdíl je v tom že ten bohatý je proto bohatý, že zkoumá, vyrábí a prodává - a musí mít kdo kupovat.
Pak je spíš lepší se vrátit do bodu, že státy budou regulovat energetiku - ne zestátnění, ale regulace. A také diktát cen. Nebo extra daň. Částí tohoto jde USA, aby stoupl příjem vlády, ale aby se neutrácelo na straně lidí za zvednuté účty - kompenzace státu. USA možná stáhnou 9 bilionů USD z oběhu nebo naopak znovu prudce sníží úroky. Obojí je ve hře. USD posiluje a jsou měny, které vůči němu ztrácejí 8-20% a to se nebavim o té Africe. Co ale nedělají: neškrtají.

Proto to píšu. Jedno jestli ECB nebo FED ... všeobecně Brusel nebo Washington, ale nelze dělat i škrty i slabá podpora obyvatelstvu a snížení investic při nízké výši dluhu. Jak lze totiž pozorovat, tak inflace stejně roste a všechny tyto kroky akorát zhorší růst HDP, tedy základní mantru ekonomických teorií. :idea: Pan K. tam je na to, aby se zasadil o větší příjem (máme inflaci, indexade, tudíž větší) a né opačně. Jenomže on tam sedí jako politik dlouhé roky, není z praxe a má své podřízenecké vidění světa. Tudíž sklopí uši a obkecá to. Ale nelze obkecat nestavění. Samozřejmě, pochybuju o obrácení tohoto smýšlení, které nyní je. Já mu rozumím, ale nešel bych touto cestou. Není na to naprosto žádný důvod. Výsledkem tady tohoto bude nejen pokles HDP a vyšší dluh v poměru k němu, ale taky samozřejmě snížení příjmů, protože pokles negeneruje více a bude to v rozporu s pravicí ohledně nižších daní - protože se zvedne minimálně obsluha dluhu a výdaje na obranu. Což značí, že pokud se mám dívat alespoň 5 let dopředu, tak taky musím tak myslet, protože to je pouhý ekonomický cyklus. Bylo hezké šetřit před válkou na UA, ale ne již dnes za těchto okolností. Resp. ne tak, že to utlumí růst. Bohužel, skoro vše jde opačně ... proti proudu hlavních seskupení. Když by jenom 1 prvek, ale ne všechny. Špatné to bude všude, ale není jedno s jakým rozdílem.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lynx
Příspěvky: 3684
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Lynx »

Havlíček: Začíná dopravě opět doba temna?

https://www.info.cz/nazory/zacina-dopra ... doba-temna
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D35 Staré Město - Mohelnice

Příspěvek od kot »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 73#p257973
Aram96 píše:Tak je pravdou, že jestli to bude 2024 nebo 2025 je už asi jedno. Ono se to totiž velice pravděpodobně zdrží vlivem PPP.
Tak hlavně aby se to nezdrželo vlivem zadlužení státu a chybějících peněžních prostředků...
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: D35 Staré Město - Mohelnice

Příspěvek od Mike »

dle posledního vývoje soudím, že stát má nekonečné množství finančních prostředků....
a zadlužení už je asi jedno
za předchozí vlády nám "pravice" predikovala, že ty dluhy budou platit naše děti a vnuci...
a ono prd, platíme je už my :kladivo:
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: D35 Staré Město - Mohelnice

Příspěvek od Honey72 »

On je hlavně velký rozdíl, kvůli čemu se stát zadlužuje. Pokud kvůli investicím do budoucna, což např. dálnice jsou, protože po nich naši vnuci také budou jezdit, takže klidně ať na splácení dluhu přispějí.
Ale nechat splácet naše vnuky něco, co generace před nimi prožraly, projezdily, probydlely, propálily na energiích...je nečestné, pokud jejich předci netrpěli válkou, hladem, morem...
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
davidb
Příspěvky: 522
Registrován: 19.4.2018 21:38:53
Bydliště: Vratimov

Re: D35 Staré Město - Mohelnice

Příspěvek od davidb »

Honey72 píše: Pokud kvůli investicím do budoucna, což např. dálnice jsou, protože po nich naši vnuci také budou jezdit, takže klidně ať na splácení dluhu přispějí.
Zde je o tom část v článku:
"Obecně platí, že každá investovaná miliarda do infrastruktury má pro ekonomiku dodatečný pozitivní efekt ve výši okolo 300 milionů korun."
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekon ... zen-209177
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Papuanec »

K financování dopravních staveb z dnešního rozhovoru s ministrem Kupkou v Právu:

* Velkým evergreenem je téma dostavby dálniční sítě. Při svém nástupu jste slíbil 200 kilometrů nových úseků. Jak to teď společně s Ředitelstvím silnic a dálnic vidíte? Kolik kilometrů nových dálnic se letos dokončí?

V letošním roce by se nemělo proti předpokladům nic změnit, je to více než 25 kilometrů nových úseků. Významným posunem bude otevření další části dálnice D35 Časy–Ostrov. Také se podařilo otevřít a ještě se otevřou další úseky obchvatu Frýdku-Místku, kde byla situace pro řidiče opravdu velmi svízelná a už nyní díky dílčím úpravám a otevřením se jim významně ulevilo. Co se týče budoucnosti, tam budeme mít opravdu významně víc vrásek a těžkostí, než měly předchozí vlády. Musíme udržet všechny stavby, které běží. Abychom to zvládli a začali stavět další, tak budeme muset v příštím roce přinést rekordní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Bude to určitě víc než letošních 130 miliard korun. Je zřejmé, že s ohledem na aktuální stav veřejných financí na to jenom rozpočtové prostředky stačit nebudou. I proto se skupinou ekonomů pracujeme na dalších možnostech financování staveb, abychom tento předpoklad dokázali naplnit, a naplníme ho.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Tak snad jim ta vůle udržet či navýšit rozpočet SFDI zůstane i nadále. Ať se klidně rozjede více PPP. Dává smysl jak na železnici, tak i na některých úsecích dálnic, POKUD se to namyslí a hlavně provede fakt správně. :jidlo: Dluh na infrastrukturu považuju za správný dluh. A to dvojnásob v případě ČR.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

V tom jsem pesimista. PPP v dosavadním rozsahu s výší úr. sazeb nevnímám jako investici. Nepředpokládám změnu parametrů, takže to je lepší realizovat "na dluh", ale přímo na dluh. Samotný rozpočet SFDI stačí na dálnice. Bude spíš nevyhnutností snížit výdajové kapitoly na SFDI a říct si, co je priorita. Na ten cíl 25 km je rozpočet až-až.
No a ještě hrozí i jiná varianta. MD -15 miliard, PPP jakože +5 miliard (investičně v roce), nebude postačovat, ale částečně nahradí přímý výpadek ovšem jen nepřímo.
Tomu se lidově říká, přešlapovat na místě. Nemluvě o tom - PPP když si dnes vzpomenete, že chcete jít stavět, tak minimálně 2 roky než se zakopne do země. To není řešení pro rok 2023.
Něco se ale staví, díky ex vládě a to stačí dokončovat. (ale to nedokončíte s PPP, nýbrž jináč - udržením rozpočtu) To je snad nejdůležitější věta z celýho odseku.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Tak to je jasné, že PPP je časově určitě dál. Každopádně pokud se má zahájit i to, co bude reálně připraveno k zahájení, což je prakticky celá rozestavěná D35 na obě strany od Hradce, tak bude potřeba ten rozpočet navýšit. Jde o to, že když se rozjede za 2 roky třeba PPP na železnice (nehledě na to, jak je to výhodné), tak půjde ubrat SŽ a přidat ŘSD. A to je IMHO to, co by mělo nastat, protože na železnice předpokládám i více peněz z EU než doposud. Jen bude potřeba chytře čerpat. :)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Ale ani to nic neřeší, protože jak půjdou další roky, tak se ubírá z asfaltu a přidává na koleje, takže furt budete řešit "výpadek" a není možno to uhrát. Lze pak za ty 2-3 roky příprav a konce vládnutí této vlády zahájit 200 km dálnic formou PPP. Aby tedy tato vláda posunula té další tuto km možnost. Tady si pak klaďme otázku, jestli ale bude příprava stačit i na vládní výdaje dalších km, aby ta další vláda měla nějaký prostor.
Na železnicích ačkoliv je potřeba větší, tak nejsou projekty. Chytře - ale nebude na co. Na tom stojí i Fond obnovy, báječný záměr jak udržet ekonomiku v těchto letech, ale na 3/4 zemí nemá na 2/3 objemu peněz reální projekty, které opravdu zajistí tu transformaci v ekonomické oblasti. Bohužel. Resp. realita, kterou Brusel a jeho úředníci již nevnímají.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“