Financování výstavby dálnic

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Mipe
Příspěvky: 271
Registrován: 21.1.2015 19:53:34

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Mipe »

Ja jsem byl v minulosti negativní k financovani
a vzdy to bylo jinak .
Jedine jiste na budoucnosti je , ze je nejista
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/an ... aa7c529cb/
Na první pohled rozumný článek, na druhý pohled ptákovina:
"V programu stojí také prohlášení, že kapitálové výdaje státu budou tvořit alespoň 10 procent z celkových výdajů státního rozpočtu. Jedná se o investice do silnice, železnic, budov a další infrastruktury."
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

https://www.irozhlas.cz/komentare/komen ... 151332_voj
...v programové části koaliční smlouvy není rovnováha mezi plánovanými výdaji a náměty na šetření. Můžeme dokonce rovnou říct, že tam zeje hluboká propast.
Nejpozději v programovém prohlášení by tedy měly koaliční strany vysvětlit konkrétně a logicky, jak chtějí své záměry financovat, a upřesnit, jak si představují ono „rozumné hospodaření státu“.
Houdini
Příspěvky: 277
Registrován: 10.2.2011 9:42:32

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Houdini »

Někteří autoři jsou zvlášť nedůvěryhodní - Petr Šabata v KSČ od 21 let 1983/1985 https://blog.aktualne.cz/blogy/josef-ne ... emid=40612
Jen jsem se chtěl podívat co je to za novináře.
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Tvůj příspěvek má zpoždění cca 20 let. Čtyři roky máme premiéra. který byl nejen v KSČ...
Pan Šabata se mýlí ve svém očekávání, že programové prohlášení vlády odhalí, jak chtějí vše financovat (v našem případě dálnice). Zapomněl, že programové prohlášení bude na 4 roky. Takže je zde velký prostor k lakování budoucnosti na růžovo.
Ostatně na co programové prohlášení. Budoucnost je vidět i na cenovkách v obchodech a těm rozumí úplně každý.
Tvrdá čísla (včetně kapitoly investic do dopravních staveb) přijdou až se sestavováním státního rozpočtu na rok 2023.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

chybí tady informace v té návaznosti, že bycl schválen rozpočet pro rok 2022 se schodkem nižším o 97 mld. Kč proti původnímu plánu ex vlády, ale pro dopravu to prakticky nemá dopady

Vláda schválila proinvestiční rozpočet na dopravní stavby :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=231&t=7396
11.JPG
11.JPG (51.82 KiB) Zobrazeno 5369 x
Rozpočet byl i po revizi zachován v ohledu investic. Bohužel, letošní inflace rozdrví část těchto prostředků. Stávající stavby se budou zřejmě již brzo, zákonním nárokem, aktualizovat a ty nové, uvidíme proces soutěží. Ačkoliv cokoliv nyní v těchto podmínkách soutěžit ...

Původní rozpočet byl z r. 2021 plánován ve výši 130,06 mld. Kč. Po novém to bude 127,6 mld. Kč.

možná mohou být úpravy ve směru do + ve spotřebních daních:
12.JPG
12.JPG (53.48 KiB) Zobrazeno 5369 x
Musíme ale znovu tyto částky rozplést, takže:

88,5 miliard z celkového rozpočtu je vyčleněno na investiční výdaje, tedy na rozvoj a výstavbu
dopravní infrastruktury. Výše těchto finančních prostředků není konečná a v případě potřeby
může být u zdrojů Evropské unie navýšena, důležitým předpokladem pro jejich čerpání je však
zajištění dostatečných národních financí.

Nejvyšší částka v celkovém objemu téměř 63 miliard korun bude směřovat do výstavby silnic a dálnic.

Ve srovnání s tím se železnice dotahují: Druhé pořadí zaujímají dráhy, na celostátní i regionální rozvoj bude k dispozici z národních i evropských zdrojů celkem přes 58 miliard korun.

Pro ještě detailnější pohled je tady několik tabulek: https://www.mdcr.cz/getattachment/Media ... I.pdf.aspx .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Honzl »

Diaľničiar jinde píče o financích na transevropské projekty, Connecting Europe facility CEF. Jedním z nich je i naše D49 spojující nás se Slovenskem i dál na východ a snad by se dala financovat právě z tohoto zdroje!
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od krtek700 »

Když tady vyplavala tabulka příjmů SFDI a vidím tam výnosy silniční daně. Jestli se nepletu, tak vláda zrušila silniční daň. Podle článků má být silniční daň zrušena u aut do 12 tun. Podle tabulky to dělá příjem SFDI 6mld. Znamená to o 6 mld méně pro SFDI? Vyjádření vlády, že to dorovnají jsem nikde nezaznamenal. (možná to není celých 6, kvůli komplikovanosti placení daní, a toho, že je to do 12tun)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Jedna stránka věcí budou zdroje na výstavbu. Ty máte. ;) (D49 neumím shodnotit přípravy ... a výpadek silniční dani také ne) Další zase zájemci. Ti jsou i nejsou. Na Eurovii je řízení, uvidíme do jaké míry bude zájem o všechno, stavebnictví neprožívá nejlepší časy. Metrostav zápasí o existenci, viz ty kauzy a nad Strabagem, který ovládá Rus jsou taky mračna, než se vyjasní to potrvá. Mezitím jsou státní cenové odhady. K těm se dostávám. Bude záležet i od druhu projektu, jestli bude možno více aktualizovat domluvené ceny anebo ne. Pokud bude vše na zhotoviteli a pevné nabídce ... aby nebyl stát překvapen.
  • Dnes je vícero informací napříč planetu, že se nikdo do tendrů nehlásí ... tady mám: Bangladéš má problém obstarávat silniční projekty. Z důvodu rusko-ukrajinské války totiž nikdo nechce akceptovat cenové výměry, které vláda stanovila. Takových informací je mnoho, ale pro názornost alespoň sem přidávám. Jaké dopady to může mít a to je Asie, nikoliv Evropa. Bangladéš to jsou dnes silnice a mosty za mnoho mld. USD.

    https://www.tbsnews.net/bangladesh/dev- ... war-383929

    Není to rozhodně nic zanedbatelné, poukazuje to na neochotu čínských, indických, i místních firem do těchto zakázek jít, což značí jednoznačný cenový dopad ... ropa je nafta, to jsou zemní práce. Stroje, kterých se produkuje taky menší množství a to již 3. rokem od pandemie, pokračuje to cementem, co je taky spjaté s ropou.
Lze doufat, že se VO v tomto prostoru nezastaví z tohoto důvodu. Ačkoliv taky lze vnímat spíš radu o odklad VO na později, ale je to v protikladu s Fondem Obnovy, které se má čerpat právě nyní. Později ve smyslu snížení inflačních tlaků a předse jen jakéhosi ujasnění si vývoje. Pokud bude dobrý, potvrdí to předpoklady, a pokud nebude dobrý, bude chybou tady něco soutěžit a stavět. Málokdo nad těmato možnostma doposud uměl co i jen uvažovat, já o nich říkám dny a lze pozorovat zamrznutí výrazu. Rozhodnout se musí každý za sebe, instituce za institucí, vláda za vládou. Ale je fakt, že tady má skoro každá země na stole 3 zvedající se výdajové položky, které nelze obcházet: bezpečnost, energetiku a sociální pomoc pro Ukrajinu. A ještě dolehnou za kvartál další dvě: potraviny a práce, protože průmysl stojí ... nemá suroviny, komponenty, káble atd.

Tohle je velice obtížná doba, to je složitější doba než 2 roky zpátky. Je to jeden z důvodů, proč jsem opustil jeden koncern a spíš všeobecněji jsem k dispozici v jiných strukturách. Co dělat - je o tom vědět co se děje a co hrozí. Navíc doprava jako taková dnes neskutečně trpí - nafta, adblue, degradují dopravní služby. Kolik firem je v ohrožení v rámci koncesí od železnic po dálnice, již vyčerpaní omezeními z covidu, jsou to nesnadné pozice států. Nakonec i stávající stavby zápasí s cenama, napříč EU (já mohu jen za EU), stavitelé zpomalují výstavbu, apelují na instituce, ale někde je legislativa a smlouvy, že se to neumožňuje. Stavitel neodstoupí, udělají to možná vládní agentury a bude se hledat nový zhotovitel. Krachují firmy i na severu Evropy a za každým krachem je ihned nezaměstnanost a ztráty z nedokončené stavby a ztráty v bankách atd. A v tomto stadiu zahájit tendry je na uvážení za jakých podmínek a co od toho ale taky čekat.

Jsou země, které tendrují dle plánů, třeba Norsko, ale jistý odklad lze badat ve vícero státech. Pokud nebylo již rozhodnuto, tak se "odkládá", třeba i pro aktualizaci podmínek tendrů.

Sankce jsou ekonomická válka. A s dopadama z toho plynoucími cokoliv soutěžit a zajišťovat zdroje je ... neumím pojmenovat jaké to je. Chybou ale je, že u členění zdrojů nelze utrácet většinu na projekty, které lze ihned zadat a do půlroku realizovat a zdroje propadnou. Takže, aby se zabránilo tomuto efektu, je lepší realizovat VO a čekat na průběh s výsledkem. Stát vždy může změnit/doplnit/zrušit, než podepíše. A firmy mají právo nepodat závaznou nabídku. Jde jen o to, aby se zbytečně neztrácel čas a bylo ve všem jasno.

Možná se to do 1-2 měsíců urovná. I tak ty ztráty a inflace nadělají paseku, a celkové škody tady budou tak nebo tak, ale bylo by to snadnější do rozhodování se co udělat dál. Pokud se chceme dívat i na výši dluhu. (jsou země kde na to nyní nehledí nebo čerpají různé fondy a to není jen Norsko)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Stát bude řešit financování jednotlivých dopravních staveb, prodlouží tendry

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/stat- ... ry/2179602

Podle Petra Svobody ze Sdružení pro výstavbu silnic se nárůst cen liší podle jednotlivých komodit. Například u cen asfaltů je nárůst z asi 10.000 Kč za tunu z podzimu 2021 až k 16.000 Kč za tunu nyní, to je až o 60 procent. Nárůst ceny kameniva je podle výrobců více než pětinový. Cenu prací ovlivňují i nárůsty cen plynu, oceli a hliníku, které jsou ve stovkách procent, uvedl Svoboda.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Lynx »

Odpověď Mátla na dotaz ohledně valorizací ve smlouvách se zhotoviteli, tedy jestli by s ohledem na vývoj cen materiálů neměla do smluv začlenit valorizační kritéria:

Valorizace je součástí smluv, ale s obecným inflačním koeficientem pro Inženýrská díla, což však nezohledňuje všechny výkyvy komodit. Z tohoto důvodu se uvažuje o změně řešení valorizace a tato problematika se bude v nejbližších týdnech projednávat.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak samotné prodlužování tendrů nic neřeší. I kdyby byl hned od 2.4. mír na Ukrajině, tak ta inflace se nesníží. To jsou již procesy, které tady půlroku budou běžet.
Tady je nevyhnutní již zavést indexaci cen u podpisu smlouvy, protože ty tendry když jsou i do 1 roku, tak je to jednoduše moc. A pak zavést postupně i další nástroje ze strany investora. Protože ten zhotovitel to jináč nedokončí ... je to snadné.
Prodloužení tendru je jen o tom natáhnutí času, který má sloužit na dopracování východisk z tohoto pekla. Ale o to později se začne s výstavbou.
Postaví se ale méně, proto mj. se v EU přistupuje k jisté fázi prioritizace staveb. Nic se nedá dělat ... Protože i začínat obludný počet všeho - je hloupost, když jsou a hrozí celkové surovinové výpadky. To je totiž další velké riziko. Ano, kdo je u moře, doveze si snadněji odjinud, ale nebude to taky levné. To vše je potřeba vnímat.
Stát navíc mohl vytendrovat, ale každý zhotovitel má na financování i bankovní linky - a banky odmítají podepisovat jakékoliv záruky NEREÁLNÍCH CEN, takže se nic nepostaví nebo ne s dojednaným zhotovitelem a tendr jde do koše. A u dálnic to bez bank nejde ...
uvažuje se = nevíme jak, nevíme kolik, musíme se podívat jinam a domluvit se (v řeči politiků v tomto prostoru), ale jsou i země, kde se ani nekomentuje že se uvažuje
A ještě jednou, stavební inflace je 2x proti průměrné.
Tady ale nejedná jen ŘSD ... to ani není smysluplné, a proto to tak trvá.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

A první odstoupení od tendru kvůli cenám zdá se být na světě. :( Ten jihlavský obchvat je snad nějaký zakletý.

https://zdopravy.cz/jihlava-ani-po-roce ... al-109831/
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od kot »

Kraj by měl začít jednat. To samé čeká ŘSD a to tak, že ve velkém...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Zcela určitě. Ale tohle musí vyřešit především nejvyšší politici. ŘSD a kraje jsou vázány zákony, řekl bych, a moc prostoru tam určitě nebude .. A i kdyby byl, tak to bude i dost o odvaze jednotlivců o něčem takovém rozhodnout, protože budou obavy, aby je za to někdo za pár let nesoudil...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Příspěvek od Diaľničiar »

zhotovitel může činit:
  • *stavební firmy se pro všechny tyto aspekty musí této situaci přizpůsobit již jináč, u kombinace rizik plynoucích z obstarávací ceny, kdy jsou ziskové marže nízké a dodací lhůty stavebních prpjektů jsou delší, než před touto krizí, tak se již musí uplatnit tzv. hedgingová politika pro minimalizaci ztrát (ostatně pokud zkrachuje moc firem, pak to cenu výstavby nemůže snížit a je to proti zájmům všech)

    - dodatek o eskalaci cen - na zákazníka se přenese zvednutí obstarávací ceny; aplikace: větší infra- projekty a nebytové prostory (samospráva, firmy) - pro soukromou osobu je takový dodatek nemyslitelný (neufinancoval by to, projekt by padl jako celek)

    - přímé obstarávání stavebních materiálů - tento nástroj má také jedno proti a sice, lze si zakontrahovat materiály za stávající ceny - ale ty mohou klesnout a navíc ne každý dodavatel je tomuto scénáři nakloněný, protože z dlouhodobého hlediska pokud se ještě jen zakopne do země a smluvně se řeší co bude za 10 měsíců, pak cena může být i větší (ale pro dodavatele je to zajištění si části práce, ale nesou cenové riziko) - další možnost pak je ihned odebrat materiál a uskladnit jej dokud nebude k využití, to ale zase zvedá náklady na skladování a ne každá firma si to může dovolit a pak to musí promítnout do výsledné ceny, ale projekt bude včas dokončen, protože bude jedno v jakém stavu budou dodavatelské řetězce a vývoj na trhu s energiemi atd.

    /pokud nelze uplatnit výše 2 uvedené možnosti, další možností je zajištění nákladovým komoditním dodatkem o budoucnosti - týká se vymezených surovin (ne polotovarů), kde se závazek bude řešit jako "jádro hodnoty", ale to si žádá neustálé sledování cen na trhu a vedlejších finančních vlivů, je to složitý nástroj na zvládnutí rizika souvisejícího s obstarávací cenou, ale velice účinné řešení, které si ale mohou dovolit jen velké společnosti

    *a tak jak vždy, lze nedělat u části % byznysu i nic: v tom je výhoda, že netřeba nic extra sledovat a domlouvat, bere se co je na trhu, ovšem je to přebrání rizika ceny za klienta a to způsobuje nestálost zisku, pokles marží až do ztrát ...
investor může činit:
  • *tendrovací agentury musí přijmout výjimečný mechanismus na řešení období mezi předložením nabídky a zadáním zakázky prostřednictvím uplatnění indexace cen v tomto období - Irsko akceptovalo
    *snížení fixní ceny z 30 na 24 měsíců - akceptováno
    *snížení prahu výjimečného zvednutí ceny - aby se umožnila návratnost nákladů na projekt v rámci období určení pevné ceny o více než 15% (doposud 50%) dle ceny v den zadání zakázky - akceptováno
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 47#p253347

ani jedno i v kombinacích neřeší ke zpokojenosti stávající šoky, ale udrží v chodu základní práce (základní výstavbu, tedy stát dostane stavbu, firma bude mít práci)

život se nezastaví nebo by se k tomu nemělo přistupovat v tom smyslu, že se zastaví ... tohle tady již bylo 2 roky zpátky :ko:

a ano Arame, kompetentní mají odpovědnost řídit :arrow: tudíž i rozhodovat, ne účelově nebo emočně zpomalovat rozhodnutí, to tam nemusejí sedět :idea:

:arrow: za špatné rozhodnutí se běžně nedává trest, ten se dává za nezákonní rozhodnutí a to jsou dvě odlišné věci ... tady dnes není dobré a špatné, tady je špatné, ještě horší a nejhorší ... to poslední je nic nedělání, protože to určitě nezlepší ani o procento stávající chod ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Nelze než souhlasit. Díky za jiný pohled. :ok:
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Lynx »

Kvůli zdražování se zastavují důležité stavby. Firmy raději zaplatí penále

https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/z ... omika_albe
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: I/35 Lešná – Palačov (Palačovská spojka)

Příspěvek od Lynx »

Honey72 píše:Obávám se zastavení staveb hned ze dvou důvodů. Materiál chybí a je extrémně drahý. Stavebnictví se řítí do pasti. ...........
Jak vidím, tak děláte v oboru. Mohu se prosím zeptat, čím to vlastně je, že chybí skoro všechno ? Že je nedostatek prakticky jakéhokoliv materiálu ? Mě to připadá jako za komunistů, kdy taky nebylo skoro nic, ale tam to bylo plánovaným regulovaným hospodářstvím. Pro mě je záhadou čím je to nyní ? Že to trh nevyřeší ?

Bylo to už před válkou na UA, ta to jenom ješttě zhoršila, takže je to covidem ? To se kvůli covidu přestalo vyrábět ? To už by ale mělo dávno odeznít, už dlouho žádné lockdowny nebyly. Pro mě jsou tohle takové těžko pochopitelné záhady všedního života.
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: I/35 Lešná – Palačov (Palačovská spojka)

Příspěvek od michal »

Ukrajina či Rusko (tuším že Ukrajina?) je třeba hlavním vývozcem niklu. Takže není nikl, není nerez... A je jedno, kolik je za něj někdo chce dát, prostě není. Vemte si, co s globální ekonomikou udělala loď šprajcnutá v Suezu. Tak co teprv válka Ruska na Ukrajině...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/35 Lešná – Palačov (Palačovská spojka)

Příspěvek od Aram96 »

A když už jde o něco, co je, tak jsou ale ceny jak na horské dráze (doslova) a firmy prostě neobjednávají, jiné třeba neprodávají, obchody se obecně zbrzdily, protože nikdo neví, za kolik to bude za týden.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: I/35 Lešná – Palačov (Palačovská spojka)

Příspěvek od Lynx »

Jak píšu ve svém příspěvku - ta situace s nedostatkem stavebních materiálů zde byla už před válkou na Ukrajině, válkou se to jen zhoršilo a prohloubilo i do dalších oblastí. Takže jen válkou se to vysvětlit nedá.

Tedy třeba proč je nedostatek řeziva, tedy dřeva, to je pro mě záhada - obzvlášť v kombinaci s velkým množstvím dřeva vytěženým kvůli kůrovci. Nebo proč je problém s tepelnými izolacemi, cihlami, se vším ....
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/35 Lešná – Palačov (Palačovská spojka)

Příspěvek od Aram96 »

Sice se zdražovalo a něco chybělo (kvůli zdražení), ale jinak mi přijde, že velký veletoč nastal až po vypuknutí konfliktu, resp. týden po tom a pak to šlo z kopce. Ale rád se nechám vyvést z omylu někým, kdo do toho vidí víc.
A také to může souviset s cenami za energie/plyn. Firmy toto zdražení pocítily pořádně až tak v zimě, možná to je důvod, proč toho spousta začala chybět, protože s těmi cenami prostě nebyly ochotny vyrábět.
JakubMD
Příspěvky: 312
Registrován: 26.1.2022 10:41:38

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od JakubMD »

Ceny za ocel a beton se již lehce stabilizovaly. Ocel je již levnější o 2 kč než týden po vpádu Rusů na UA. Svodidla které na začátku války nebylo možné objednat dnes již jdou. Naprosto nedostatkové zboží jsou momentálně trubky na mikropiloty.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

proč něco není, proč ceny, ... proč to všechno ... porozumět tomu lze, stačí si pročíst třeba tohle :D - reakce na to co se děje se snažíme činit seshora radama, návody a doporučením pro "investory, firmy", aby se minimalizoval negativní dopad - ale dopad je a bude a my nejsme v krizi 1 měsíc, ale 2. rok a situace ve stavebnictví se zhoršuje a problémy se prohlubují do systémových chyb, na které se nepamatovalo

Stavební materiály, Evropa: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 47#p253347 . Je to delší, ale taky seznam problémů, PROČ "TO" NENÍ JE DLOUHÝ a táhne s námi od roku 2020. :!:

Ceny klesnou, ale až když vzniknou zásoby. Až tehdy si uvědomíte, že "již to zboží je". Pod zásobama si vy nepředstavujte hypermarket a jeho plné regály. Zásoby stavebních materiálů a hmot jsou z kvartálu na kvartál nižší a nižší a tím pádem je tady problém, protože to značí, že produkce která stojí tak negeneruje zásoby, ale objednávky se zvyšují navzdory inflaci ... a tohle samo o sobě je špirála růstu cen. Cihly, proč není cihel? Protože cihelna je náročná na plyn. A volný trh - ano, ta pomyslná ruka trhu - spotové ceny jsou vysoké, tak cihelny vyrábí méně. Tohle a mnoho dalšího se tam lze dočíst. Tady dopíšu souvislosti.

Zásoby ve stavebnictví se tvoří dlouho a trh reaguje zpětně ... poslední krize značila vytvoření zásob až za 1,5 roku a to byl "jen" půlroční otřes. Stejné důvody: recese, pokles objednávek, snížení výroby, snížení zásob (výprodeje) a pak masivní růst a zájem o výstavbu. Nedostatek, stavební inflace. NYNÍ (12-14 let později) se k tomu přidává DOPRAVA, to tady nebylo. To tady nebylo nikdy ... kontejnery chybí, je jich málo, přístavy jsou přetížené, Suez jak podotkl něco výše. Pandemie zabránila lidem pracovat a dnešní energetická krize od podzimu 2021 maří možnost smysluplně vyrábět.

Ceny dřeva a oceli jsou zranitelnější než ceny betonu, cementu a cihel. To jen na margo výše položených otázek. Proč :?: Protože pro ocel a dřevo existuje globální trh s obrovským počtem kupujících a prodávajících. Díky tomu jsou tyto segmenty konkurenceschopnější a přepravují se i na velké vzdálenosti díky vlastnostem. Tím pádem je mnohem transparentnější, že se trhově lze srovnat. Proto má EU ocel problémy, protože není konkurenceschopná. Proč je nedostatek dřeva :?: Protože vy sice těžíte, ale vyvážíte. Velké požáry v Americe 2021 i 2020 značí, že tam je nedostatek stavebního dřeva a další dřevo ve velkém vykupuje na trzích Čína. Evropské dřevo jde na tyto strany. Třeba Rakousko zamezilo vývoz vlastního dřeva na 3. trhy.

Naproti tomu beton, cement, cihly ... jsou lokální byznys. Protože zase jejich vlastnosti, jsou těžké nebo jako hmoty velké, jejich přeprava je náročná a drahá. Tím jsou tyto trhy s těmito komoditama méně konkurenceschopné. A když tedy cihelny v polovině Evropy nevyrábí, tak si tady cihlu nekoupíte. Nebo tedy s 30+ týdny. To, že se dováží z Turecka signalizuje, že cihly a Evropa jsou ve vážné krizi. Promítnutí cen v rámci obstarání vázne a to vysvětluje, proč ceny ocele a dřeva rostou více než jiné, protože je o ně celosvětová poptávka.

Velcí producenti betonu dodávají zasmluvněné objemy na velké stavby typu jaderná elektrárna. SK produkce z velké části z Rohožníku směruje do Maďarska na tamní. Ale pokud má cementárna zajištěno energetické pole, pak to jde plnit, pokud ne, tak promítá a aktualizuje ceny. A to se i děje, a proto se budované jaderné elektrárny prodražují, protože zrovna teď poslední 3 roky prudce rostou stavební materiály v Evropě, nyní dosahují extrémů, protože ... válka je extrém. Válka je nejistota.

To, že něco se slevňuje je hezké. Ale je důležité se dívat na problémy od kdy vznikají. Ty problémy s financováním staveb jsou od poloviny 2021. To, že dnes se něco slevnilo neznamená, že lze za smluvené ceny něco postavit. Bohužel, od elektráren přes dálnice po rodinné domy a bytovky. Kolik jich je rozestavěných a přešlapují na místě ... a ono pak není obkladaček, oken, rámů, dveří, podlah, topení atd. atd. atd. ... Ale je to hezké, protože to značí alespoň pro tuto dobu ten fakt, že se zastropoval dosavadní růst, ale nevíme dokdy.

Ta formulace "narušený dodavatelský řetězec", který s námi táhne od 2020 je složitý jev vícero věcí, který nezmizne za měsíc. On nezmizne do konce tohoto roku. A tím, že tady máme "energetickou krizi" - tak se to míchá dohromady. Když nevyrábíme, ale zájem je - a nejsou zásoby, tak věřte nebo ne, ale do konce roku se situace nezlepší, posun 6-9 měsíců ve stavebnictví. Naopak, ten řetězec je tady s náma od 2020 v problémech a vyhrotil se v 2021 a pokračuje v krizi dodnes ...

A jakmile se vypne plyn nebo tyto hrozby, tak si nekoupíte ani kbelík barvy. Protože chemický průmysl je první, který se bude muset silně omezovat, následují těžké segmenty v průmyslu, stavebnictví a částečně "zbytečná doprava". Dle toho jestli to bude plyn nebo ropa ... zbytečná doprava je i přeprava některých tovarů ve směru k zákazníkovi, to jen pro další představu. A nejde o to, že by pak nebyl peníz - bude peněz, ale nebude co za ně koupit tak, aby se to k vám dostalo. A to platí i pro státem budované dálnice. Nyní taky - pro již popsané, na vícero místech, chronické potíže stavebních firem. A tím pádem bank a investor si s prominutím může ty tendry nebo i zahájené projekty nechat ... ať jde do háje. Celá tato elita nic nedělajících politiků. Ano, firma radši zaplatí sankci než aby platila na úvěr který nedostane stavební dílo. Jináč zkrachuje. Ona možná zkrachuje taky nebo zásadně omezí činnost, ale bez dluhu. To je takový rozdíl. Anebo odstoupí s pokutou anebo se nechá vyhodit z projektu, ale tam je otázní u tohoto postupu jestli se nebude bránit, že investor nereagoval. Protože podmínky EU neříkají, že nelze reagovat na narušení tržních podmínek. Není to tak daleko jak se to zdálo, když jsem o tom pár měsíců zpátky psal. Již to je tady. S náčrtem týden zpátky co nás čeká dál a dál ... Proto si státy, co si tohle uvědomují přizpůsobují indexováním ceny, aby se stavělo, aby se co nejvíce postavilo, když se už staví. Aby z toho byl užitek, dokud jsou ty materiály. Nebo se netendruje nebo se tendrují ale trochu jináč ty stavby - záleží taky stát od státu. Jak kde mají beton, lomy, ocel.

Nafta, jen samotná nafta způsobila prodražení zemních prací o 20%. Tedy celé dílo o min. 5%. Lze nestavět a vyčkat na snížení cen. Lze to ošetřit dodatkama, ale jsou země kde ani investor nechce dodatek, že se prodlouží kvůli tomuto výstavba - precedensy na další výstavbu? ... Firmy mají své svazy, asociace. Byl a je tady apel, ať vláda koná, Ta vzkazuje, že bude ... trpělivost bank je taky omezená. Kdo je u konce, tak odstoupí od projektu. Je to ten TRH - kterého se mnoho z vás tady dožaduje. Pravidla platí pro všechny anebo pro nikoho. A to jsou jen špičky - dálnice. Podívejte se do regionů na rekonstrukce škol, školek, nemocničních oddělení, menších silnic. A výsledné účty.

Ilustrace výkonu stavebníctví 2021

Vloni bylo oznámeno o 15% méně veřejných stavebních zakázek
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=231&t=7413

V roce 2021 byly oznámeny zakázky celkem v hodnotě 152,5 mld. Kč, z toho bylo později zadáno 55,7 mld. Kč (tedy 37 % z oznámených). Skutečná jejich zadaná hodnota byla 55,3 mld. Kč, protože zadaná hodnota byla o cca 4 % nižší než při oznámení.

Tedy, nic moc. Odpovídá to tomu co jsem teď v tomto příspěvku uvedl a sice, že krize tady není pro válku, krize je tady od pandemie, dolehla na segment v 2021 a válka je extrém, který to dorazil.

Oživení trhu nastalo, ale oživení nastalo, protože 2020 byl historický propad všeho. Ale tohle oživení soukromých osob a firem prohloubilo "ten nedostatek" - který vidíme dnes.

Vaši čelní představitelé jako na čele ČNB a další avizují pro českou ekonomiku možná až recesi. To jsou silná, závažná slova ... https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekon ... nok-194558 .

V této situaci dokonce očekávat zlepšení dostatku materiálů je nereální. To se projeví až v 2023. Ale souvisí to nejen s válkou na Ukrajině, ale i s cenama energií jako takových: tady již nemusí být konflikt, ale nepoteče ropa a plyn a energie budou drahé. A taky na to navazuje DOPRAVA, která se musí zdynamizovat - a jsme u Šanghaje, který je ochromen v rámci přístavu. A to je jenom zlomek. Pak je tady sankce na Rusko s přepravou o námořních trasách. Komplikace s ruskými loděmi atp. To si běžný smrtelník z pohodlí obýváku nedovede představit co všechno dnes stojí za tím, že si koupí PC v obchodním řetězci. Zrovna jako někdo kdo chce cihly na střechu ... a řeknou vám, že budou až v 10/2022. Ale vy si je objednáte, aby jste je měl - na jaro 2023. Ale možná zapomeňte, že letos ještě vrazíte peníze do střechy, než je sežere inflace 2022+2023. To je ale všechno trh, on to ten trh řeší - tak jak umí na ty podmínky na něm reagovat. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“