Financování výstavby dálnic

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Viktor10
Příspěvky: 25
Registrován: 15.6.2020 1:07:07

Re: PPP na D35

Příspěvek od Viktor10 »

https://fb.me/e/17IPc8UDo

Dávám pro zajímavost (pro ty, co nejsou na fb, se omlouvám, nevím, jestli se to dobře zobrazí). Jedná se o diskuzi ohledně financování PPP. 16. 2. 21. Havlíček, Mátl, Nouza.

Sám za sebe dodávám, že tématu nerozumím :D, je to mimo moje zaměření. Jen si myslím, že to může být zajímavá diskuze ;)
Anonym
Příspěvky: 818
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D35

Příspěvek od Anonym »

Diaľničiar píše: Naštěstí jsou tady ještě "stavební" úvěry. ČR si jich poměrně bere od EIB (včetně na modernizaci D1 pokud nepletu).
Pokud se podívám na financování modernizace D1. Tak poslední EU sedmiletku 2024-2020 - OPD II, jsou na této stránce:
https://www.opd.cz/projekty
V těchto úsecích nejsou ty, které byly financováni předminulou EU sedmiletkou ani některé ještě rozestavěné.
úsek, cena projektu a přípěvek EU
D1 Modernizace - úsek 02 1 725 216 714,00 Kč 1 283 520 688,15 Kč
D1 Modernizace - úsek 03 613 077 940,00 Kč 494 823 866,25 Kč
D1 Modernizace - úsek 04 1 187 214 287,00 Kč 931 150 173,20 Kč
D1 Modernizace - úsek 06 1 293 966 884,00 Kč 967 938 626,25 Kč
D1 Modernizace - úsek 07 1 653 089 139,00 Kč 1 285 442 833,10 Kč
D1 Modernizace - úsek 10 1 169 660 474,00 Kč 908 751 391,40 Kč
D1 Modernizace - úsek 12 2 425 724 136,00 Kč 1 530 000 000,00 Kč
D1 Modernizace - úsek 15 840 944 525,00 Kč 658 392 280,05 Kč
D1 Modernizace - úsek 16 2 612 638 218,00 Kč 1 530 000 000,00 Kč
D1 Modernizace - úsek 18 1 439 838 838,00 Kč 1 138 024 765,25 Kč
D1 Modernizace - úsek 19 2 195 489 693,00 Kč 1 530 000 000,00 Kč
D1 Modernizace - úsek 20 975 288 130,00 Kč 764 312 813,25 Kč
D1 Modernizace - úsek 22 953 099 139,00 Kč 768 495 713,40 Kč
D1 Modernizace - úsek 25 505 878 475,00 Kč 389 700 343,20 Kč
Celkem 19 591 126 592,00 Kč 14 180 553 493,50 Kč
Nemyslím si, že by těch 5 mld spolufinancování státu byla půjčka od EIB.

Nicméně pokud má martini pravdu, ale nebude se dát použít ani RRF ani ODP III, tak v letech 2021-2023 zmizí 2/3 plánovaných peněz na nové silnice a dálnice, které schválili před měsícem poslanci.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

Vycházel jsem z tohoto dokumentu: https://www.nku.cz/assets/kon-zavery/K16006.pdf a pokud nečerpala a jen čerpat mohla, tak beru zpátky. ;)

Předmětem kontroly NKÚ byla rekonstrukce (modernizace) navazující části mezi
Mirošovicemi a Kývalkou v délce 161 km, která byla zahájena v roce 2013. Kontrolovaná část
rekonstruované dálnice D1 byla rozdělena na 21 staveb (úseků), uvedených v příloze 1.
Modernizace je financována z prostředků Evropské unie (prostřednictvím operačních
programů Doprava1), SFDI a úvěrů od Evropské investiční banky.
Dále, tedy hledejme úvěry pro ČR od EIB:
55.JPG
55.JPG (36.28 KiB) Zobrazeno 6160 x
Dále zde všechny úvěry z EIB: https://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sekto ... anka-11649 pro ČR

No a podíváme se na daný zákon:

Operační program Doprava - C datum podpisu smlouvy o úvěru: 23. 7. 2010
(zákon č. 134/2008 Sb.)

výše úvěru: 10 mld. Kč
přijato: 6 180 000 000 Kč
splaceno: 3 930 000 000 Kč
celkové odhadované náklady projektu (část A+B+C): 225 mld. Kč
cíl projektu: financování národních podílů u projektů spolufinancovaných z Operačního programu Doprava v programovém období 2007 - 2013


Takže pokud SFDI dal na ty stavby pod kontrolou NKU 0,9 mld. a EIB 0,3 mld tak zase ten nástroj SFDI není všemocným. Do ještě větších detailů nezajdu ... stačí pohled, že EIB tady financuje toho opravdu dost. Což je ale dobře ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 818
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D35

Příspěvek od Anonym »

Diaľničiar píše:Vycházel jsem z tohoto dokumentu: https://www.nku.cz/assets/kon-zavery/K16006.pdf a pokud nečerpala a jen čerpat mohla, tak beru zpátky. ;)
To se ale týká EU sedmiletky 2007-2013, tj. OPD I. Hlavně krizových let 2008 až 2010. To už je více než 10 let zpátky.
Pokud se kouknete na ten excel:
https://www.sfdi.cz/rozpocet/rozpocet-sfdi/
Tak pro roky 2021, 2022 i 2023 je u EIB 0.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

To je v pořádku. ;) Ale nelze tvrdit, že projekt, který má za cíl modernizovat D1 byl hrazen čistě z národních zdrojů, ani že byl financován bez úvěrů. Dokladuje to opravdové možnosti státních výdajů. A taky by se dal připomenout ten hezký cíl, co se týče doby, za jakou se to stihne a kolik to celé vyjde. Důvody, proč něco nešlo/nejde - se dají najít vždy. Stejně jak neustále vykřeslit lepší zítřky, ale ty roky pak přicházejí a ty plány v realitě nejsou, jsou i nadále plány ... nebo plány, které jsou jinak. A ono je dobré tu realitu vnímat, protože od ní se odvíjí další roky.

A bylo by dobré rozplést jednotlivé položky. Aby pak národ nevěřil 60 mld. Kč na výstavbu dálnic v tomto roce a podobné nesmysly, které se ale nikde takhle na pohled neuvádějí. Taky pak totiž někdo může tvrdit, že až se zmodernizuje D1 tak volné zdroje půjdou na další stavby. A je dobré rozepsat kolik z toho co se financovalo jsou opravdu jen národní zdroje, které lze zase někam přesunout.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 818
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: PPP na D35

Příspěvek od Anonym »

Diaľničiar píše: A bylo by dobré rozplést jednotlivé položky. Aby pak národ nevěřil 60 mld. Kč na výstavbu dálnic v tomto roce a podobné nesmysly, které se ale nikde takhle na pohled neuvádějí. Taky pak totiž někdo může tvrdit, že až se zmodernizuje D1 tak volné zdroje půjdou na další stavby. A je dobré rozepsat kolik z toho co se financovalo jsou opravdu jen národní zdroje, které lze zase někam přesunout.
Nevím odkud jste vzal těch 60 mld. Kč.
V tomto roce jde na výstavbu dálnic asi 34 mld Kč.
Podle toho excelu je to, pokud jsem to správně vysčítal:
SDFI:9 015 433
ODPII:7 478 503
spolufinancování OPD II: 10 228 819
RRF: 7 072 076
Z národních zdrojů je SDFI a spolufinancování OPD II takže 19 mld. Kč
Z EU je to OPDII a RRF takže asi 15 mld. Kč.
ODPIII, tj. zdroje z EU sedmiletky 2021-2027 se ještě v roce 2021 použít nedají.
Pokud nebude RRF, tak těch 7 mld Kč se bude muset dodat ze státního rozpočtu nebo se některé stavby dělat nebudou.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP na D35

Příspěvek od Diaľničiar »

Musel by jste číst jiné debaty. Já to nevzal, vzali jiní. Nemá smysl dál tady pokračovat v již tom stejném, co se řešilo, ale díky za ty reakce. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: PPP na D35

Příspěvek od theodor less »

martini píše:Je to vždy urychlení toho celku, třeba na té D4, kdybychom to neodblokovali, tak dnes rozhodně nemáme pravomocné SP na Milín - Lety, byl tam problém a ten by se nechal vyhnívat, etapizovalo by se, začaly by se jiné úseky... To samé se takto díky PPP přípravě podařilo zcelit a dotáhnout přípravu celku Tábor - Bošilec (25 km nebo kolik).
Chvilku to trvalo, ale nakonec došlo ke sblížení názorů.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 42#p208842
Lynx píše:Nevím v čem je zakopanej pes, že zatím žádný ministr, žádný ředitel ŘSD, nedokázal s tímhle něco udělat. Tedy personálně posílit a dokázat zaplatit odborníky.
Skoro mi to přijde, jakože jim to nakonec celkem vyhovuje, protože by pak nastala situace, že by museli na výstavbu dávat mnohem víc peněz a takhle se můžou vymlouvat, že nejsou stavby připravené ....
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Anonym píše:
Diaľničiar píše:A bylo by dobré rozplést jednotlivé položky. Aby pak národ nevěřil 60 mld. Kč na výstavbu dálnic v tomto roce a podobné nesmysly, které se ale nikde takhle na pohled neuvádějí.
Nevím odkud jste vzal těch 60 mld. Kč.V tomto roce jde na výstavbu dálnic asi 34 mld Kč.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 93#p227893
1975 píše:Výbor SFDI dnes schválil navýšení finančních prostředků pro ŘSD na rok 2020 celkem o 12,6 mld.Kč. Rozpočet ŘSD nyní dosahuje rekordní výše 50,99 mld.Kč, což znamená 6 mld.Kč navýšení oproti r.2019 a 19 mld.Kč oproti r.2018. Investice do D a S sítě tak dosahují rekordní výše.
Tak tomu se říká propad:
- 2020 pěkných 60 mld.
- 2021 34 mld.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

theodor less píše:
Anonym píše:
Diaľničiar píše:A bylo by dobré rozplést jednotlivé položky. Aby pak národ nevěřil 60 mld. Kč na výstavbu dálnic v tomto roce a podobné nesmysly, které se ale nikde takhle na pohled neuvádějí.
Nevím odkud jste vzal těch 60 mld. Kč.V tomto roce jde na výstavbu dálnic asi 34 mld Kč.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 93#p227893
1975 píše:Výbor SFDI dnes schválil navýšení finančních prostředků pro ŘSD na rok 2020 celkem o 12,6 mld.Kč. Rozpočet ŘSD nyní dosahuje rekordní výše 50,99 mld.Kč, což znamená 6 mld.Kč navýšení oproti r.2019 a 19 mld.Kč oproti r.2018. Investice do D a S sítě tak dosahují rekordní výše.
Tak tomu se říká propad:
- 2020 pěkných 60 mld.
- 2021 34 mld.
To číslo v roce 2020, to bylo čistě na výstavbu dálnic :?:
Protože to se jen řešila položka a sice výstavba dálnic. Řešte položky, né rozpočet jako celek. ;)

Já dlouhodobo říkám, že jsou jen 2 hlavní položky v rozpočtech. A kdo chce, tak to dokáže uvést jasně a srozumitelně a kdo nechce, tak to ukrývá do neustále složitějších rozpočtů. :idea:

První položka je rozpočet pro výstavbu v daném roce. A druhá položka je, kolik se opravdu prostavělo v daném roce. :!: (někde se prostaví i nadplán ... a někde ne).

Pak srovnávejte. ;)

A to bych chtěl vidět těch 50 nebo 60 mld. Kč v roce 2020 jak se prostavělo na nové výstavbě dálnic. :D
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 818
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Anonym »

Diaľničiar píše: To číslo v roce 2020, to bylo čistě na výstavbu dálnic :?:
Protože to se jen řešila položka a sice výstavba dálnic. Řešte položky, né rozpočet jako celek. ;)

Já dlouhodobo říkám, že jsou jen 2 hlavní položky v rozpočtech. A kdo chce, tak to dokáže uvést jasně a srozumitelně a kdo nechce, tak to ukrývá do neustále složitějších rozpočtů. :idea:

První položka je rozpočet pro výstavbu v daném roce. A druhá položka je, kolik se opravdu prostavělo v daném roce. :!: (někde se prostaví i nadplán ... a někde ne).

Pak srovnávejte. ;)

A to bych chtěl vidět těch 50 nebo 60 mld. Kč v roce 2020 jak se prostavělo na nové výstavbě dálnic. :D
Stačí se podívat do těch dokumentů na https://www.sfdi.cz/rozpocet/rozpocet-sfdi/
Je tam i rozpočet na rok 2020, z něhož vyplývá, že na výstavbu bylo vyčleněno 31 mld Kč - tabulka 11 na straně 12. A to už je včetně příspěvků z EU.
https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-cla ... et2020.pdf

Na rok 2021 má podle dokumentů ŘSD k dispozici 61 mld Kč, ale v tom jsou náklady na opravy a údržbu, náklady na mýto, náklady na samotný provoz ŘSD, atd... na výstavbu nových dálnic je vyčleněno cca 35 mld Kč.

Kolik ale bylo ve skutečnosti za rok 2020 prostavěno, to tam nevidím.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Takže realita ... v režii státu, tedy ŘSD (případné PPP může položku výstavby dálnic zvednout - pro opravdový stav v republice v daném roce)

2020 - 31 mld. Kč na novou výstavbu (ve výstavbě + zahajované stavby)
2021 - 34 mld. Kč na novou výstavbu

kolik bylo vyčerpané v roce 2020 bych se zajímal na vašem místě, ale první 1/2 základního srovnání je k dispozici :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
1975
Příspěvky: 4233
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od 1975 »

...podle RM prostavěli ve 2020 99% prostředků a do SFDI "vraceli" jen něco okolo 500M, což by byl hodně nadstandardní výsledek efektivity, resp. spotřebování naplánovaných prostředků..
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Co to je RM? :oops:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Jirka L
Moderátor
Příspěvky: 2060
Registrován: 12.5.2014 9:53:51

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Jirka L »

Radek Mátl
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

1975 píše:...podle RM prostavěli ve 2020 99% prostředků a do SFDI "vraceli" jen něco okolo 500M, což by byl hodně nadstandardní výsledek efektivity, resp. spotřebování naplánovaných prostředků..
Tak brzy si budeme moci doplnit tabulku
2010 70 Mld
2011 45 Mld
2012 36 Mld
2013 43 Mld
2014 35 Mld
2015 29 Mld
2016 38 Mld
2017 34 Mld
2018 25 mld
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Doplnit si můžete. Ale hned rok 2010 bylo opravdu 70 mld. Kč určeno na výstavbu dálnic :?: Krizový rok a takový rozpočet?
https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Sta ... ktury-.pdf
Když SFDI uvolnilo pro ŘSD mnohem nižší částku. Zkuste to něčím doložit. Protože já bych to spíš tipoval na celou dopravu a rozhodně ne jen dálnice a již vůbec ne samotnou výstavbu dálnic. ;)

Téma mluví jasně a je jasným parametrem vůči všemu ve fóru. Takže do toho nepleťte dopravu jako celek. Ani výstavbu ve smyslu všechna výstavba. Ani modernizace, ani údržbu, ani přípravu. A rozhodně silnice I. třídy (pokud nejsou zkapacitněné). A najednou ta částka dramaticky klesá ... ale až tato částka ukazuje možný stav. (který pak ve srovnávní průměrných nákladů na 1 km a vize, chybějících úseků může naznačit další pokrok)

Těch 30 mld. Kč by mohlo postačovat na plnění té výstavby do dalších 30 let. :P Pokud chce kdo zkrátit slovama těch 30 let na 15 let, tak musí hodně přidat: do příprav, plánů a výstavby. Jinak to budou jenom slova ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Tu tabulku jsem uvedl v tomto vlákně už před cca 15 měsíci (stránka 39).
Ta čísla byla:
1) generálně odmítána z ideologických důvodů (Prostě to postavíme).
2) relativizována s tím, že nevypovídají nic o zrealizovaných kilometrech (cena za km dálnice 2010/2018)
3) vyřazena z diskuze, byť dokumentovala ochotu tehdejší vlády investovat (stavět a krást)
Tenkrát nenapadlo nikoho nad těmito čísly diskutovat (věcně). Byla to škoda, protože jsem to měl v čerstvé paměti.
Zdroj jsem uvedl - ČSÚ.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak já rozhodně nebudu analyzovat všechna čísla ani pročítat staré příspěvky, abych se dozvěděl co sám vím, že je jinak. :) Vy si to když tak opravte, dohledejte. Vidíte sám, že to tak není. Já vám to nevyčítám ... Když většina lidí slyší/čte: ŘSD bude mít rozpočet 80 miliard tak si řeknou, wow, tolika peněz. :D A když se to naformuluje ještě tak že to bude +20 mld. proti roku zpátky a +36 proti 3 letem zpátky, tak to má navozovat parádní atmosféru velké výstavby. (pak to není vidět a opravdu, málokdo jde a hledá ten rozpočet jak to doopravdy s ním je)

Ale jak se to rozplete, co kam a kolik ... a pak srovná jak i čerpá, tak to většinou tak ideálně nevyznívá. A lidi, co cestují po více krajích, musejí pozorovat, že to není vidět.

1/4 rozpočtu pro dopravu v 2021 jde na výstavbu dálnic - prezentuje se to jako TOP rozpočet pro dopravu, co ale nemusí značit, že i pro dálnice a jejich výstavbu VS. pak ta slova o tom, jak se dostaví vše co je v plánech dnes +400 km navíc do 2050. Hraničí to se lží ... Nemluvě o tom, další fakt: nových 400 km v plánech? Odteď 15-20 let jenom příprava, studie, dokumenty a pak až se zakopne, tak to aby se do 2040 postavilo vše co dnes ještě není a pak 400 km najednou během 10 let, aby se to naplnilo. Průměrná cena - a máme výsledek. Ale já vím, papír ten toho unese hodně. Tato drvivá většina států ale neustále neslibuje, že budou ty plány hotové za 10 nebo 20 let. Budou, kdy budou, protože lidi vidí jaký je stav, od ekonomiky po další možnosti. A to je ten rozdíl. Nač říkat termíny a cíle, když se to stejně neplní? Kde se to plní, tak v pořádku. Jsou i státy, kde jsou plány platné od IIWW. A plní se dodnes. Španělsko, Japonsko ... ale nemusí se slibovat, když nejsou peníze nebo je složitá legislativa, pozemky atd. Pak to podrývá důvěryhodnost a hraničí až s neschopností, která je patřičně zneužívána a využívána všemi, co v tom procesu jsou interesováni. Asi to tak má být. Co si o tom jiného myslet?

Většina států světa, drvivá většina - má jasno v tom, že plánuje víc, než může postavit. Zná ceny, uveřejňuje je. (stát má jednotkové ceny všeho a v dobách počítače lze ihned vypočítat náklady) A pak se volí prioritizace výstavby dle toho, jaké asi zdroje budou k dispozici. A ani se nedá z roka na rok zvednout rozpočet o 50%. Stavební trh nefunguje raketoplán. Má své fáze jak může růst, ale i padat. Z pádu ten růst jde pomaleji. Pokud se to chce obejít, zvedají se ceny (nedostatek materiálů, lidí, dovozy co prodražuje ale zase). Když na to máte - jsou státy, kde ano a masivně 10 let staví a dalších 10 let budou a je jim jedno, že to namísto XX bude stát XX +30%. Protože bez toho by to trvalo 30-... let.

Takže když se povede každým rokem přidat po 3 mld. na výstavbu a zesilní se příprava, tak se dá očekávat, že se hodně dobuduje z toho co dnes, ale né všechno. A pak zbývá 400 km. :) Do toho roku 2050 ... Stát jako ČR by neměl mít sebemenší problém postavit za dekádu 350-450 km. Alespoň jednu dekádu ze 3 dekád. :) Ale to se již mnohonásobně opakuju ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:Ale hned rok 2010 bylo opravdu 70 mld. Kč určeno na výstavbu dálnic :?: Krizový rok a takový rozpočet?
Ujasněme si některá fakta:
- rok 2010 byl skutečně krizový
- krize se však netýkala výdajů
- krizový je "díky" vytvořenému schodku (156 mld.)
- v polovině roku 2010 nastoupil do funkce ministra dopravy Vít Bárta
- Vít Bárta je pojem, který si každý informovaný spojí s razantním šetřením
- toto "dupnutí na brzdu" se projevilo v roce 2011
- projevilo se také v tabulce, ale ta není bohužel v souladu s vašimi dojmy
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22543
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Fakta si lze ujasňovat, ale jednoduše tam nebylo 70 mld. pro výstavbu dálnic jak tady prezentujete, nýbrž to byl patrně dopravní rozpočet s těmito výdaji. (generováno dopravou 39 a zbytek doložen z dalších zdrojů). To je základní fakt k tématu Financování výstavby dálnic a vámi prezentovaným číslům, které jsou opakovaně jinde, než píšete ... ;)

Krize vždy vytváří větší schodky. ;) Na tom není nic divného. A jen silný stát ten schodek "utáhne", pokud pak správně konsoliduje a vytváří prostor pro investice. Pak má tu důvěru investorů. Když jí nemá, tak to spěje k bankrotu respektivě totálnímu šetření, které ale vede k ještě většímu propadu. Žádná krize nebyla o tom, že se na vrcholu dosáhne vyrovnaný rozpočet. To jaksi moc dobře nejde. Moc špatné je, pokud krize není a dlouhodobě jsou deficity a nespěje to k investicím ... já již nejednu krizu zažil a ne jen v prostoru EU a radil i ohledem udržení a prioritizace silniční výstavby, konkrétních úseků proč a jaká návaznost od Argentiny přes Španělsko, Řecko atd. po Chorvatsko. Ale to bych odběhl. Schodek v krizi si nemůže dovolit jednotlivec - ale stát vždy musí. Ale v režimu, který jsem opsal. Vaše řešení bylo tehdy takové, že se protáhla recese docela zbytečně ... investice prudce nadolů a spotřeba taky. Ale vždy má každý stát jiný východiskový bod. Proto i jinou cestu.

Já dojmy nemám. Já se držím tvrdých dat, a proto jsem vás jen upozornil na (již další) špatně uvedený rok a jeho výdaje na výstavbu dálnic. ;) Tak si hold tu tabulku opravte nebo pak nemá smysl. Nemůžete předse srovnávat jabka s hruškama napříč ty roky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Ještě tabulka dokončených dálnic, která dokumentuje Bártův úmysl "nechat firmy vyhladovět"
2007 46 km
2008 46 km
2009 59 km
2010 52 km
2011 16 km

2012 11 km
2013 40 km
2014 0 km
2015 5 km
2016 16 km
2017 17 km
2018 4 km
2019 33 km
Tato tabulka navazuje na tabulku "1975", který ji neuvedl celou, protože nechtěl zpochybňovat "úspěchy" ANO a jejich ministrů od roku 2014. (Prachař, Ťok, Kremlík).
Vykastrovanou tabulku příznivců ANO najdete na stránce 39.
Anonym
Příspěvky: 818
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Anonym »

Na Bártu bych vše neházel. On byl ministrem pouze 9 měsíců na přelomu let 2010/2011.
V té tabulce není zahrnutá modernizace D1. Divím se EU, že dali peníze na pouhé rozšíření odstavného. Pouhou opravu totiž EU nespolufinancuje. Za skoro stejné peníze mohla být D1 3+3 nebo by se D1 musela opravit z vlastních zdrojů a za ty peníze použité na modernizaci D1 by byla skoro celá D35 od Ostrova po Mohelnici. Pak by i ta tabulka nových km dálnic vypadala trochu jinak.
Jinak u nás zhruba platí, že vše co se staví je spolufinancováno z EU. Pro nějaké plánování nových dálnic je to dost na nic v situaci, kdy se přesně neví kolik peněz od EU vlastně bude.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10799
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Lenny »

A jsou v tom zahrnuty i bývalé rychlostní silnice?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Anonym píše:Na Bártu bych vše neházel. On byl ministrem pouze 9 měsíců na přelomu let 2010/2011.
"Bárta" je samozřejmě mediální zkratka, která se stala symbolem pro úpadek výstavby. Ale těm, kteří "vědí svoje" nepomůže ani tato pomůcka. Délka působení nehraje roli, i 9 měsíců stačí na zanechání hluboké stopy. Ale Bárta byl jenom ministr dopravy. Pokud se bavíme o fiskální politice, zásadní roli hraje ministr financí, v této době Miroslav Kalousek. Konec konců i on se stal symbolem. Symbolem razantního snížení výdajů, které však nebylo rozmarem, ale nutností vyvolanou světovou finanční krizí.
Lenny: Zařazení R do D bylo v roce 2016. Vzhledem k tomu, že není viditelný žádný skok v roce 2016, jsou zde i eRka.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“