Aram96 píše:Historicky se v ČR to nejdražší vždy nechává na konec.
Tak, pokud se na to budeme dívat tímto měrítkem, tak to je tak skoro všude. Je to dáno právě tou tzv. návratností, co jste řešil jinde. Pokud se realizuje i něco drahší, tak většinou v kombinaci další levnější návaznosti. To by se tady dalo vypsat stovky a stovky projektů do minulosti v dekádách, ale i v současnosti. Protože, bohužel, peníze jsou rozhodující faktor, nikdy jich není dost.
Akorát moudrý hospodář, když už je vynakládá, tak se snaží šetřit do budoucna; třeba že: prostor pro rošzíření, tomu odpovídají nadjezdy, mosty. Pozemky kolem do ochr. pásma. Lepší materiály, nižší údržba do prvních oprav. Technologie, takže lepší dohled nad provozem, méně DN, lepší propustnost, více aut z okolí, takže více mýta. Atd. Do minulosti nebyla potřeba až takhle tech, pač nebyl takovej provoz. Prakticky, intenzity v mnoha státech a budované sítě jsou do 8 tis za 24h. To, že dnes jsou silnice 1+1, kde je 18 tis a není to 4- pruh je něco, co by kdysi nebylo myslitelné. Jenomže třeba je mnoho mostů, kde byl provoz kolem 40 tis s prognózama do 60 tis a ono je tam 90 tis ... takže se hodně takových mostů upgraduje na 2x tolik. Ale abych se držel v mantinelu, tak je mnoho projektů, které dodnes právě pro náklady nestojí, včetně Kanady, USA, Japonska, Francie, Německa, Itálie, Norska ... a kdo ví kdy budou stát. Všude se připravují a lze jich vyměnovat opravdu hodně. A to opravdu pouze ze silnič. sféry. A klidně jsou z "obou" stran dálnice.
A umíme postavit mnohem delší tunely i mosty, takže v tom to není, je to jednoduše o nákladech. Postačí trajekt, postačí silnice s obchvatem. S rizikama kongescí a všeho špatného, ale ušetřeno v nákladech na nové stavby. Nebo a to je cca. 30% váha, je problémem ŽP, kde překáží jakýkoliv zásah do prostoru; včetně tunelu, protože i u jeho realizace jsou rizika. Respektivě u tunelu jsou velká rizika, když nechcete narušit vodní prostředí.
Vynakládat na čistou výstavbu dálnic kolem 1,3 mld. € je myslím něco, co by neměl být pro ČR problém. (jak je tomu dnes)