Katastrofické scénáře popisující vyschnutí evropských peněz na dokončení výstavby váznoucí dálniční sítě v Česku nebo na modernizování hlavních železničních tahů se nekonají. Přednost ve výstavbě dostanou hlavní tuzemské tahy. Peníze půjdou i na městskou mobilitu.
I navzdory předpokládanému zchudnutí evropského rozpočtu o příspěvky z Velké Británie se objem peněz v největším operačním programu určeném na tuzemskou dopravní výstavbu smrskne pouze o pětinu.
Ministerstvo dopravy už ví, jak budou od příštího roku rozdělovány evropské dotace z takzvaného Operačního programu doprava III. Má jasno i v tom, které typy komunikací bude možné z evropských peněz platit. V březnu pak program na výstavbu dopravní infrastruktury, který spolyká minimálně pětinu všech evropských peněz určených na rozvoj Česka do roku 2027, poputuje na jednání vlády.
Nové dotace v hlavních bodech navážou na podmínky současného programu, který trvá až do konce letošního roku. „Vedle financování rozvoje páteřní infrastruktury železniční a silniční sítě TEN-T a dalších důležitých projektů na železnici a silnicích první třídy se počítá také s financováním infrastruktury městské drážní dopravy, veřejných nabíjecích a čerpacích stanic pro alternativní paliva a inteligentních dopravních systémů,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Kolik peněz šlo na tuzemské silnice a koleje
Minimální základ
Ministerstvo pro místní rozvoj zatím z nabízených prostředků rozdělilo do jednotlivých operačních programů dvě třetiny peněz. Přestože definitivní podoba se může v některých detailech ještě změnit, základní parametry financování výstavby infrastruktury jsou jasné.
Havlíček na dopravě slíbil přísnější kontrolu. Peníze pohlídá nový náměstek
Aktuální materiál, který ministerstvo poslalo resortu místního rozvoje, sice v kolonce celkového příjmu s žádným konkrétním číslem neoperuje, za minimální základ však považuje přislíbených 100 miliard korun. Doprava se navíc podle zákulisních informací bude snažit tuto částku na příští sedmileté období ještě o několik miliard korun navýšit.
Podobně jako u současného období budou peníze i v následující sedmiletce rozdělené do skupin označovaných jako prioritní osy. Ty by podle ministerstva dopravy měly být tři.
Vodní cesty Unie nepodpoří
První skupinou budou silnice a železnice evropského a celostátního významu, které jsou zařazeny do sítě evropsky významných dopravních tahů (TEN-T).
Druhou skupinu budou představovat komunikace, které se na této síti nenacházejí, ale jsou klíčové pro mobilitu v Česku, jako jsou například dálnice D7 z Prahy do Loun a dále do Chomutova.
Poslední skupinu tvoří takzvaná udržitelná městská mobilita a podpora vozidel na alternativní paliva.
„Z těchto peněz půjde čerpat dotace zejména na výstavbu a eventuálně modernizaci tramvajových nebo trolejbusových tratí. Konkrétně lze jmenovat projekt tramvajové trati do Poruby nebo trať mezi pražskou Podbabou a Suchdolem,“ uvedl Jemelka.
Bagry a náklaďáky převážejí zeminu v rámci dokončovacích prací
Přestože peníze z Operačního programu Doprava budou směřovat na silnicích i mimo transevropskou dopravní síť, výrazně více peněz půjde na projekty ze seznamu evropsky významných komunikací. Přesné částky, které ministerstvo bude moci přidělit jednotlivým prioritním osám, zatím podle Jemelky nejsou známy.
Známé je ale to, že na modernizaci nebo dobudování tuzemských vodních cest nebude možné unijní peníze čerpat ani v následujících sedmi letech. Ostatně už dnes je nutné některé významnější stavby na tuzemských řekách spolufinancovat z objemově menšího dotačního programu CEF.
Kromě menšího balíku peněz, který bude moci Česko na dopravní výstavbu přerozdělit, se sníží i poměr evropských peněz pro spolufinancování. Zatímco nyní je možné na evropské projekty doplácet minimálně 15 procent z českého rozpočtu, v novém programu to bude více.
Zdroj:
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... droj=patro