|
Právě je 22.1.2021 13:03:51
|
Zobrazit aktivní témata | Zobrazit nové příspěvky
Projektantské okénko - Q&A
Autor |
Zpráva |
ElWapp
Příspěvky: 1141 Bydliště: Praha 4
|
 Projektantské okénko - Q&A
Zakládám toto vlákno, jelikož každou chvíli v praxi narazím na nějakou nejasnost, a těžko vždy vymýšlím kam vložit dotaz. Tak ať je to tady na jednom místě - i pro ostatní.
Aktuální dotazy:
1) vzniklo několik nových značek, které jsou ve vyhlášce, ale zatím ještě ne v TP. Příkladem budiž značka V8b, přejezd pro cyklisty přimknutý k přechodu pro chodce. Touhle značkou by se dalo ušetřit nějaké místo proti V7a a V8a, mezi kterými je podle TP 133 0,5 m mezera. Jenže není řádný mě známý předpis, podle kterého tuto značku navrhnout, neznám ani její rozměry a proto končím zpět u původní kombinace V7a a V8a. Jak v tomhle případě správně postupovat? Budou se TP aktualizovat? A co do té doby?
2) A co taková značka V7b místo pro přecházení? Pro mě jako projektanta je to zatím jen obrázek ve vyhlášce, bez rozměrů, ČSN 73 6110 tu značku stále nezná, TP taky ne... takže místo pro přecházení kreslím bez ní. Je na to nějaký metodický pokyn či něco podobného?
|
18.3.2016 13:47:15 |
|
 |
P_V
Příspěvky: 1659 Bydliště: Praha
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Improvizuj podle nejlepšího vědomí a podobnosti s něčím existujícím, s tím jak se navrhuje něco jiného. Normy se pak udělají podle toho. Když není podle čeho posoudit nesprávnost, tak je to přeci volné, ne?
|
18.3.2016 16:37:06 |
|
 |
MiKu
Příspěvky: 320 Bydliště: u Kbelské, schovaný za PHS
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
ElWapp píše: 2) A co taková značka V7b místo pro přecházení? Pro mě jako projektanta je to zatím jen obrázek ve vyhlášce, bez rozměrů, ČSN 73 6110 tu značku stále nezná, TP taky ne... takže místo pro přecházení kreslím bez ní. Je na to nějaký metodický pokyn či něco podobného? Toto by mě taky zajímalo. Navíc mi přijde tato značka matoucí a popírající smysl místa pro přecházení - může v chodci vyvolat pocit, že má přednost. Ani ve vyhlášce není jasně napsáno, že chodec tu nemá přednost.
Přílohy:
mpp.png [ 48.84 KiB | Zobrazeno 15317 krát ]
|
19.3.2016 13:03:16 |
|
 |
Nystrom
Příspěvky: 585 Bydliště: J.Hradec / Č.Budějovice
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Mám za to, že přimknutý přejezd pro cyklisty k přechodu už dle TP mohl být dříve. Aspoň už jsou běžně vidět. Ale jak řidič rozliší přejezd pro cyklisty a místo pro přecházení, to mi jasný není. TP se budou patrně aktualizovat, ale kdy?
|
27.3.2016 19:48:29 |
|
 |
ElWapp
Příspěvky: 1141 Bydliště: Praha 4
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Místo pro přecházení je docela často k vidění v Plzni na řízených křižovatkách. Smysl mi ale není jasný, když to je tak jako tak řízená křižovatka. Možná aby bylo snažší povolit vypnout na noc světla? To bych se ale hodně divil, že by tohle prošlo líp než s přechodem.
|
29.3.2016 8:44:43 |
|
 |
ElWapp
Příspěvky: 1141 Bydliště: Praha 4
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Nemám jasno v chodníkových přejezdech. Chodníkové přejezdy se zřizují v místě dopravně méně významného napojení sousedních nemovitostí. Například tedy zde https://www.google.cz/maps/@50.0765155, ... 312!8i6656 nebo zde https://www.google.cz/maps/@50.1298585, ... 312!8i6656. Předpokládal bych, že v takovém případě má chodec přednost před vozidlem, protože na rozdíl od klasického místa pro přecházení, kdy by sjezd byl v úrovni vozovky a chodec tak vstupoval do vozovky, je to zde opačně - pro chodce se nic nemění a naopak vozidlo vjíždí na chodník. V tomto duchu je řešena i úprava pro nevidomé, kdy se varovný pás umisťuje k vozovce a tedy pouze označuje sníženou obrubu směrem do vozovky, ale jinak neinformuje o tom, že se na chodníku mohou nacházet auta https://www.google.cz/maps/@50.0526217, ... 312!8i6656 . Jenže podle zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, §5 čl. 2g nesmí řidič ohrozit chodce (...) při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo při vjíždění na pozemní komunikaci. O přednosti chodců se zde nepíše, zatímco v ustanovení §5 čl. 2f o přechodech pro chodce nesmí řidič ohrozit ani omezit chodce na přechodu pro chodce. Zatímco na přechodu pro chodce nesmí být chodec omezen až do té míry, že řidič musí případně zastavit vozidlo, na chodníkovém přejezdu nesmí být jen ohrožen, ale o omezení se nepíše. Přijde mi to nelogické, očekával bych, že pokud místo přechodu pro chodce, kdy chodec vstupuje do vozovky, zřídím chodníkový přejezd, kdy naopak vozidlo vjíždí na chodník, tak se tím komfort i bezpečí chodců zvýší. A ono to zatím je naopak, protože chodec má pocit přednosti, slepec dokonce ani neví, že je na chodníkovém přejezdu, ale přitom přednost nemá. A to ani nemluvím o tom, že se zde nic nepíše o cyklistech - tady https://www.google.cz/maps/@50.0442607, ... 312!8i6656 je chodníkový přejezd přes cyklostezku. Podle zákona se dokonce ani nepíše o tom, že by řidič neměl ohrozit cyklistu - ten bod se zmiňuje jen o chodcích. Má tedy přednost vozidlo nebo cyklista? Podle mě vozidlo, a nedává mi to smysl. Přehlédl jsem něco?
|
31.3.2016 8:20:47 |
|
 |
ElWapp
Příspěvky: 1141 Bydliště: Praha 4
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Jeden dotaz na uplatnění požadavků vyhlášky o bezbariérovosti....
Podle vyhlášky 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb se má dle §2 postupovat při řešení pozemních komunikací.
Podle zákona 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích se pozemní komunikace dělí na několik kategorií, mimo jiné i na účelové komunikace.
Podle §7 téhož zákona je účelová komunikace pozemní komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků. Účelovou komunikací je i pozemní komunikace v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu. Tato účelová komunikace není přístupná veřejně, ale v rozsahu a způsobem, který stanoví vlastník nebo provozovatel uzavřeného prostoru nebo objektu.
A teď otázka: Pokud si na soukromém pozemku chci vybudovat příjezdovou cestu se dvěma stáními pro osobní auta, budu podle výše uvedeného budovat účelovou komunikaci, a tedy se uplatní požadavky bezbariérové vyhlášky, a tedy jedno z těch dvou stání musí podle §4 být vyhrazeno pro vozidla přepravující osoby těžce pohybově postižené, s odpovídajícími rozměry a sklony. Není to nějaké podivné?
Tl;dr: na vlasní zahradě si musíme stavět místa pro invalidy?
|
20.5.2016 9:45:27 |
|
 |
Sosa
Příspěvky: 2499
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Stačí to nazvat zpevněnou plochou a pokud to je do 50% pozemku tak na to není potřeba ani ohlášení.
|
23.5.2016 7:51:55 |
|
 |
Jaroslav
Příspěvky: 343
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Nevím kam jinam s tímto dotazem, nikde jsem ani nenašel, že by se probíralo...
Poslední dobou se vedle standardní modré začaly na nátěry zábradlí mostů dálnic používat různé barvy (např D7 u Chomutova červená, na D3 zelená, na D1 hnědá.... celé to pak vypadá jako takový nejednotný barevný cirkus. Nevíte, jestli existuje nějaký důvod, prosč se upustilo od jedné barvy? děkuji
|
31.7.2016 19:36:19 |
|
 |
Lenny
Autor
Příspěvky: 9778 Bydliště: na levém břehu Dunaje
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Kdysi v roce 2006-7? mi o tom říkal hh, že prý někdo zpracoval nějakou studii, že podle vzdálenosti od Prahy se bude používat určitá barva. Doufám, že si to pamatuji správně. Možná k tomu něco napíše.
_________________ D47 už máme, teď ještě D48 Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
|
31.7.2016 20:25:35 |
|
 |
mbmat
Příspěvky: 1309
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
To se tu řešilo snad taky v Polském okénku (nebo možná Slovenském, nejsem si jistý), a tam někdo psal že v ČR je to dobré že je použita nějaká normální barva, zatímco ve zmíněném státě jsou to barvy jako třeba fialová, růžová a tak podobně.
Spíš mě mrzí to, že se tímhle opravdu někdo zabývá, že vymýšlí, jaká barva bude na tom zábradlí použita. Rozhodně bych to nějak sjednotil.
|
1.8.2016 0:48:20 |
|
 |
Sosa
Příspěvky: 2499
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Slyšel jsem, že je to dle krajů. Stejně tak na železnici.
|
1.8.2016 8:45:40 |
|
 |
mapman
Autor
Příspěvky: 5002
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Na Slovensku je to podle SSUD a figuruji tam stejne jako v Polsku velmi pestre a pro komunikace az nehezke barvy. U nas se pouzivaji hlavne tmave odstiny modre, zelene ci sede pripadne cerna, cervena je spis vyjimkou a osobne doufam ze to tak i zustane. Na silnice patri nerusici prirodni barvy prave jako tmava modra ci seda.
_________________ KlarArt
|
1.8.2016 8:56:51 |
|
 |
michal
Příspěvky: 2373
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Aha. Já myslel, že to je podle korporátních barev zhotovitelů (subdodavatelů) stavby.
|
1.8.2016 12:35:24 |
|
 |
monin
Příspěvky: 1764
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
mapman píše: Na Slovensku je to podle SSUD a figuruji tam stejne jako v Polsku velmi pestre a pro komunikace az nehezke barvy. U nas se pouzivaji hlavne tmave odstiny modre, zelene ci sede pripadne cerna, cervena je spis vyjimkou a osobne doufam ze to tak i zustane. Na silnice patri nerusici prirodni barvy prave jako tmava modra ci seda. Snad ano, protože např. ta červená je jak pěst na oko. A to nejen zde. Za to bych snad i trestal. 7 dní na ostro. https://mapy.cz/zakladni?x=13.9558282&y ... &fov=1.257
_________________ Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
|
1.8.2016 15:13:13 |
|
 |
mbmat
Příspěvky: 1309
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Tak třeba tento most je výsledek nějaké architektonické soutěže, proto taková barva. A navíc mi to v tom místě nevadí.
|
2.8.2016 0:07:46 |
|
 |
Sosa
Příspěvky: 2499
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
michal píše: Aha. Já myslel, že to je podle korporátních barev zhotovitelů (subdodavatelů) stavby. Určitě ne, barvy jsou určené už v projektu.
|
2.8.2016 7:59:20 |
|
 |
Jaroslav
Příspěvky: 343
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
mbmat píše: Tak třeba tento most je výsledek nějaké architektonické soutěže, proto taková barva. A navíc mi to v tom místě nevadí. No jo... jenže barva mostu má být na prvním místě prvek bezpečnosti, upozornění, že může promrzat. Proto by měla být modrá... a ne například tohle: https://www.google.cz/maps/@50.4470383, ... 6656?hl=cs
|
2.8.2016 14:37:53 |
|
 |
hh
Autor
Příspěvky: 2493
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Lenny píše: Kdysi v roce 2006-7? mi o tom říkal hh, že prý někdo zpracoval nějakou studii, že podle vzdálenosti od Prahy se bude používat určitá barva. Doufám, že si to pamatuji správně. Možná k tomu něco napíše. Jo, to je třeba červená barva na Via Moravica, ale to bylo čistě pro tyto marketingové nesmysly, které od té doby naštěstí vymizely. Mělo by to být jednotné pro celý stát.
|
2.8.2016 14:58:42 |
|
 |
ElWapp
Příspěvky: 1141 Bydliště: Praha 4
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Vyhl. 294/2015 Sb. píše: Vyhrazený jízdní pruh Značka vyznačuje vyhrazený jízdní pruh pro autobusy, vozidla linkové osobní dopravy a trolejbusy a jeho situování ve vztahu k ostatním jízdním pruhům. Vyhrazený jízdní pruh je současně na pozemní komunikaci vyznačen vodorovnými značkami, zejména „Podélná čára souvislá“ nebo „Podélná čára přerušovaná“ a nápisem „BUS“. Ve spodní části značky nebo na dodatkové tabulce lze vyznačit dobu, po kterou je jízdní pruh vyhrazen. Na značce lze vyznačit i jízdní pruhy v protisměru. V případě vyhrazeného jízdního pruhu pro jiný druh vozidla nebo pro určitý účel se do modrého pole vyznačí příslušný symbol nebo vhodný nápis. Je-li v modrém poli uveden nápis TAXI, je vyhrazený jízdní pruh určen pro vozidla taxislužby označená střešní svítilnou s nápisem TAXI. Podle první věty smí do tohoto pruhu vjet jakýkoliv autobus, nejen linkový? Tedy třeba zájezdové autobusy by mohly nyní Svatovítskou dolů po kolejích nebo na Petřinách skrz tramvajovou zastávku? A dále, pruh pro cyklisty je cyklisty povinnen použít vždy, ať už je vyznačen IP20a nebo třeba C9a, ale u autobusů jsem se nikde takovou formulaci nedočetl. Tedy pokud se vyznačí přikázaný pruh pro autobusy pomocí C12a, autobusy ho musí použít, ale když je to vyhrazený pruh IP20a, použít ho mohou ale nemusí? To znamená, že silniční cyklista co jezdí 25-35 km/h a neche u každých vrat na souběžné stezce má smůlu; zato autobusák si může jet kterýmkoliv pruhem se mu zlíbí.
|
8.10.2016 21:18:10 |
|
 |
Honey72
Příspěvky: 2892 Bydliště: Trutnov - 49 km od polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozest. české a 17 km od polské.
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Zatímco třeba cyklista má stezku nebo vyhrazený pruh nutně použít, aby se zbytečně nepletl na silnici, vyhrazený jízdní pruh má spíše pomáhat veřejné dopravě a taxi aby se dokázali protlačit zácpou. Pokud zácpa zrovna není, pak také není nutné aby někdo nutil tento pruh používat. Každopádně je ideální, pokud jsou vyhrazené jízdní pruhy časově omezené - třeba v době špičky. Každý autobus už tím, že je určen pro přepravu více osob (které by jinak obsadily několik aut) , má asi právo tento jízdní pruh použít. Avšak už nikdo neřeší, jestli je autobus prázdný jen s řidičem 
_________________ 82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020
|
11.10.2016 18:35:44 |
|
 |
Lenny
Autor
Příspěvky: 9778 Bydliště: na levém břehu Dunaje
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Politika jakosti pozemních komunikací http://www.pjpk.cz/
_________________ D47 už máme, teď ještě D48 Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
|
9.1.2017 10:42:03 |
|
 |
pohrabáč
Příspěvky: 211
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Poprosil bych znalé o vysvětlení dvou problémů co mne napadly při čtení tohoto fora a cestování po našich D a R. 1. Kdo nebo kdy a podle čeho se nařídilo nově osazování kilometrovníků na krajnici? Jeno z hlediska ekonomiky - 2 x víc sloupků a teda víc peněz. Obrovské problémy s prováděním údržby krajnice - když se to seče tak ten sekáč se musí být spravedlivě na..aný. Taky to zcela jistě nepřispívá k bezpečnosti provozu. Určitě bylo lepší řešení, když byly osazeny sloupky ve středním dělícím pásu mezi svodidly. Toto se nám taky snaží napasovat EU nebo je to naše česká tvořivost? 2. Při čtení jednoho odborného článku mi nebylo jasné co je to ,, minimální částečná obnova makrotextury povrchu CB krytu,, a nebo ,, destrukce CB krytu,,. Je někde v normě definice co je to ,,minimální částečná ,, a ,,destrukce,, ? Jak se to měří? Minimálně částečně a nebo destrukčně se dokážu tak na Valentýna nebo na MDŽ akorát opít. Doma mi to pak většinou naprosto přesně ale změří. Děkuji za lidské vysvětlení.
|
14.2.2017 21:52:29 |
|
 |
Bobek
Příspěvky: 1632 Bydliště: MO
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
Citace: Obrovské problémy s prováděním údržby krajnice - když se to seče tak ten sekáč se musí být spravedlivě na..aný. Jj, kilometrovníky po 500 m je přivedou ke spravedlivému šílenství, zatímco z "patníků" co 50 metrů skáčou blahem. 
_________________ Království a půl princezny za 511.
|
15.2.2017 9:11:59 |
|
 |
Honey72
Příspěvky: 2892 Bydliště: Trutnov - 49 km od polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozest. české a 17 km od polské.
|
 Re: Projektantské okénko - Q&A
1./ Umísťování kilometrovníků na krajnici určitě nenařídila EU, ale spíše zkušenost. Ve středovém pásu to sice vypadá výhodně, ale není to pravda. Jediné, na čem se ušetří je o polovinu nižší počet značek. Údržba ve středovém pásu je však složitější, protože se musí prostřihávat keře, aby na kilometrovník bylo vidět. Ale ani to nestačí, protože na čísla není vidět z dálky, ale pouze v místě. Pás keřů by tedy musel chybět každého půl kilometru v délce několika desítek metrů. Navíc od krajnice, kde necháte své porouchané auto, je přes projíždějící vozidla také špatně vidět. Navíc k číslům přibyla i šipka, ukazující nejbližší dálniční hlásku. A v některých zemích, nově i na Slovensku, je kromě kilometrovníku na značce i další údaj, např. číslo dálnice a strana. U nás to bohužel není. Sice to vypadá jako maličkost, ale v případě poruchy sice uvidíte na jaký kilometr máte zavolat pomoc, ale nevíte na jaké jste dálnici a jestli na levé nebo pravé půlce. A to nejen cizinci mají problém přesně určit polohu.
2/ makrotextura CB krytu budou jen drobné oděrky nebo poškození hrany u spár, např. po dopravní nehodě. Destrukce už spíš znamená trhlinu nebo vyzdvižení vozovky (D1), což obvykle vznikne působením spodní vody. Tu už není možné jednoduše opravit.
_________________ 82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020
|
15.2.2017 9:21:39 |
|
|
Zobrazit aktivní témata | Zobrazit nové příspěvky
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Majkii a 3 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|