Opravy silnic a dálnic
Re: Opravy silnic a dálnic
To je taky pravda, že je tam zakázán vjezd vozidel nad 3,5 t kromě traktorů JZD.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- Příspěvky: 1067
- Registrován: 7.1.2013 17:57:52
- Bydliště: ostrava
Re: Opravy silnic a dálnic
pomalu jedoucí naložený kamion má např. účinek jako 16000 (není to chyba) osobních vozidel. při výpočtu návrhu vozovky dle zatížení dle TP170 se s osobními vozidly prakticky neuvažuje. prostě tam kde nejezdí těžká vozidla hrozí vozovce vesměs poškození od počasí/klimatu nebo max. relogické.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Opravy silnic a dálnic
reologické?
Re: Opravy silnic a dálnic
evilcleaner: ano, a tak je to i správně.
Problém nebo záhadu vidím v tom, jaktože ty silnice postavené v 70. letech (a tady nemůže být o správné údržbě řeč) drží dodnes, často doslova v dobrém stavu, kdežto ty postavené v novodobé historii se rozpadají rychleji, přestože se tam nějaká údržba dělá. Dálničáři, rozumím, ta údržba by měla opravdu zvýšit radikálně výdrž komunikace, ale jak je možné, že ty 50 let staré asfaltky někde drží bez údržby a oprav i 50 let ? Dokonce znám i úseky, kde drží a to tam jezdí těžká doprava. Je to řečnická otázka .. prostě se hledělo na kvalitu, alespoň podle mě, teď se šetří kde se dá a byť jsou technologie a další vymoženosti, tak to prostě nevydrží. A jedna věc jsou výtluky po zimě a druhá věc je celkové postupné rozpadnutí komunikace.
Problém nebo záhadu vidím v tom, jaktože ty silnice postavené v 70. letech (a tady nemůže být o správné údržbě řeč) drží dodnes, často doslova v dobrém stavu, kdežto ty postavené v novodobé historii se rozpadají rychleji, přestože se tam nějaká údržba dělá. Dálničáři, rozumím, ta údržba by měla opravdu zvýšit radikálně výdrž komunikace, ale jak je možné, že ty 50 let staré asfaltky někde drží bez údržby a oprav i 50 let ? Dokonce znám i úseky, kde drží a to tam jezdí těžká doprava. Je to řečnická otázka .. prostě se hledělo na kvalitu, alespoň podle mě, teď se šetří kde se dá a byť jsou technologie a další vymoženosti, tak to prostě nevydrží. A jedna věc jsou výtluky po zimě a druhá věc je celkové postupné rozpadnutí komunikace.
Re: Opravy silnic a dálnic
A nehraje v tom třeba roli změna složení cementu v 90. letech vedoucí k "rakovině betonu" ?
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Opravy silnic a dálnic
Arame, nezlob se, ale mě to připomíná kdysi frekventovanou větu: "Ty dnešní auta jsou odfláknutý, podívejte se na Volhu, to byly plechy." Staromilec nebral v potaz absenci deformačních zón, spotřebu ovlivněnou hmotností a korozi, která byla na úrovni jiných aut.Aram96 píše:... ale jak je možné, že ty 50 let staré asfaltky někde drží bez údržby a oprav i 50 let ? Dokonce znám i úseky, kde drží a to tam jezdí těžká doprava.
Ale o těch úsecích "držáků ze 70-tých" let napiš. Při počtu uživatelů tohoto fóra bude tvůj popis snadno potvrzen (nebo vyvrácen).
Re: Opravy silnic a dálnic
Uznávám, že 70.léta jsem možná přehnal. Nicméně mám na mysli především porovnání místních komunikací postavených za minulého režimu a třeba před 20-25 lety. Ty druhé v sobě prostě mají x děr po každé větší zimě a na obou jezdí klaďáky (traktory) stejně. Nejsou to samozřejmě komunikace s každodenní kamionovou dopravou, to ne. A neboj se, nejsem typ člověka "jó, za komunistů to všechno vydrželo a teď je všechno nekvalitní a nic to nevydrží". Nicméně u těchto asfaltek ten pocit někdy mám .. Pak tu máme x úseků silnic 3.třídy, opravených cca před 3-5 lety, po kterých sem tam projede kamion, ale výtluky po zimě jsou tam pravidelně už teď. A samozřejmě viditelné podélné trhlinky, které kdyby se pravidelně lepily, tak ta komunikace dost možná vydrží celkově dvojnásobek, než bude potřebovat zase větší opravu. Přesně o tom psal Dálničář.
-
- Příspěvky: 954
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Opravy silnic a dálnic
Spíš než o kvalitě to v minulosti bylo IMHO o tom, že se nešetřilo, pač neexistovalo tržní prostředí.
Dnes se staví tak "aby to vyšlo" podle předpokládaného provozu/ceny zakázky/technického zadání přesně na centimetry vrstev, hutnění, armatur etcetera, takže ve chvíli kdy ti najedou přetížené kamiony na novou cestu, která s extrémní zátěží nepočítá, tak se začne trhat svrchu i zespoda. Ale všichni jsou spokojeni (náklady na stavbu investor vs přiměřený zisk realizátor) a je to legální (výběrko, schválení, financování).
Kdo zvýšenou údržbu cest i vozů zaplatí je jasné - běžný Franta uživatel.
Potřebujeme rekonstrukci? Kruh se uzavírá a jedeme od začátku.
Dnes se staví tak "aby to vyšlo" podle předpokládaného provozu/ceny zakázky/technického zadání přesně na centimetry vrstev, hutnění, armatur etcetera, takže ve chvíli kdy ti najedou přetížené kamiony na novou cestu, která s extrémní zátěží nepočítá, tak se začne trhat svrchu i zespoda. Ale všichni jsou spokojeni (náklady na stavbu investor vs přiměřený zisk realizátor) a je to legální (výběrko, schválení, financování).
Kdo zvýšenou údržbu cest i vozů zaplatí je jasné - běžný Franta uživatel.
Potřebujeme rekonstrukci? Kruh se uzavírá a jedeme od začátku.
Re: Opravy silnic a dálnic
Vidím to podobně. Ono to jde udělat dráž, ale proč do toho dávat o polovinu peněz více teď, když to můžeme za 10 let zase někomu dát spravit - my nemáme výdaje/opravíme více km za stejné peníze ("opravíme") a stavební firmy budou mít co žrát i za těch 10 let. Problém je, že tohle všechno když se to spočítá, je ve výsledku pro všechny (kromě stavebních firem) dražší řešení. Pro stát jednoznačně, ať už na celkových výdajích v čase nebo v nepřímých nákladech způsobených uzavírkami, zbytečnou byrokracií, vyšších nákladech na údržbu toho, co tu silnici používá v tom špatném stavu atd. Kdyby to tak bylo v celé Evropě, tak nenaříkám, tak tomu ale není .. resp. ne v takové míře.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Opravy silnic a dálnic
kyk mluví o nových stavbách, ty s ním souhlasíš, ale mluvíš o něčem jiném - o opravách. Těmi opravami, které jsou nedostatečné zřejmě myslíš výměny obrusné vrstvy. Zkus se zamyslet, jaký je finanční rozdíl jedné vrstvy "AB" a celkové rekonstrukce vozovky.Aram96 píše: Problém je, že tohle všechno když se to spočítá, je ve výsledku pro všechny (kromě stavebních firem) dražší řešení. Pro stát jednoznačně, ať už na celkových výdajích v čase nebo v nepřímých nákladech způsobených uzavírkami, zbytečnou byrokracií...
Výměna obrusné vrstvy není na rozdíl od rekonstrukce v režimu stavebního povolení. Také potřebný čas je jen zlomkem; nehledě na provádění za omezeného provozu a nikoli za plné uzavírky.
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Opravy silnic a dálnic
Vaše silnice nejsou postavené pro nákladní dopravu. To je celý. A přestavět je značí vybrat ty vrchní vrstvy, zesilnit podloží a nanovo s docela odlišným materiálem co do vozovky nanovo postavit a vydrží i nákladní dopravu. Kdo kdy nalije jen trochu asfaltu pod slabý základ nemůže čekat, že to unese ne že 40t, ale i 25t zátěž. Ale co tady povídám, ani D1 nebyla postavěna jak být měla. A tohle je vesměs problém od Pobaltí pod krajní sever Balkánu. Tam dál jižně je to dáno pak příznivejším počasím, lepší ropou a i lepšími silničními normami co do zátěže, dáno přístavama a tranzitem z minulosti.
Maďarsko to pochopilo a přestalo doblba měnit "koberce" nebo 3 vrstvy vozovky, protože to vydrželo 5 let a znovu bylo kde bylo ... masivně řeší až do podloží, jen je to drahé. Mají za 15 let intenzivních prací 1/4 ... proto budují dálniční síť, která nejen zkapacitňuje, ale umožňuje kamionovou přepravu, proto se to tam pomalu zahušťuje průmyslem závislým na kamionech. Aby se odlehčovala ta zcela nevhodní síť silnic, státních silnic. O regionálních nižších tříd ani nemluvme.
Konstrukční materiály, postupy, počasí a údržba jsou hlavní důvody, proč je výsledek takový jaký je. Největší váhu na tom má samotný fakt jak a z čeho je silnice postavená. Počasí sehrává taky význam, jak jdou roky, ale k tomu jde paralelně údržba a menší opravy, kde ty poslední 2 faktory nehrají více než 40% roli. Takže když se i vymění vozovka klidně do hroubky 10 cm, ale se neupraví zátěž na os, tak se nic nezmění. Jednoduše tomu pochopte, to je fyzika a všechno působení na vozovku.
Psal jsem to k Moldavsku, které razantně přestavělo hlavní silnice, právě pro ten důvod neustálého rozpadu. A to Moldavsko na to dostalo opravdu hezké peníze. Granty, úvěry. 6 let 500 mil. € a pak další injekce. Nebudu ten text upravovat, bylo to srovnání a diskuze s ML90:
Standardní zatížení v EU je 11t na os (Slovensko má převážně 10t na os, tedy 20x méně snese celkově a to se za ty roky odráží), tolik by vozovka měla mít. A tedy i silnice. Slovenské (a tak odhaduji, že i české, ale opravdu nevím jak moldavské) silnice tohle ve valné většině nesplňují, tedy silnice I. třídy, co by rozhodně měli. Poslední modernizace vybraných úseků s názvem "Eliminace bezpečnostních rizik na silnicích I. třídy" na Slovensku přinesla mj. i toto, tedy 710 km (22% této kategorie) získalo nejen nový povrch, ale výrazně se změnil typ pokládaného asfaltu a i jeho další vlastnosti, navíc to bylo ve hroubce 10cm a upravovala se i další vrstva pod tím. Samozřejmě úprava křižovatek, nová svodidla, zvučné čáry v rámci VDZ, nové značky, různé meteo prvky, měřice rychlosti atd. k tomu, ale výsledkem je, že opravdu takto provedená rekonstrukce vydrží mnohem déle, protože se hlavně zesílila samotná vozovka na zátěž jaká je normovaná pro EU. I když připomínám, že životnost vozovky na takto zatížených silnicích (15-25 tis. vozidel za 24h s důrazem na tranzit pro neexistenci D/R) je 10-12 let, ale Slovensko má průměr vozovek 22 let, takže tato mega oprava trvající od 2011-2012 do 2015 přinesla ovocí. I tak se kde tu samozřejmě objevuje lokální deformace, což je způsobeno třeba špatným odvodněním, geologii (sesuvy svahů a podobně). Ale tím jen odpovídám na technickou část dotazu. Ohledně slovenské veliké rekonstrukce jen doplním, že se narychlo přesunovali zdroje z realizace R-ek, které nebyli v tom období připravené do realizace a finance by propadli. Pro další období do 2020 se počítá s nižším číslem takto prováděných rekonstrukcí, není to totiž levná záležitost.
Když je špatný základ, zbytečně leštíte povrch. Tak něco v tom stylu. Samozřejmě, pokud je kdo přesvědčený, že kamiony na silnice nepatří, tak Švýcarsko a Rumunsko patří ke státům, které je hojně nakládají na vlaky. A Švýcarsko pak i limituje jízdou v noci, parametry na výšku atp. Tedy lze to řešit státní dopravní politikou.
Rozdíl mezi silnicemi z ČR, SR (protože to byl jeden stát) a Maďarskem je v rámci státních silnic v tom, že Maďarsko má mnohem slabší podloží. To je zase dáno půdou a geologii a možnostmi jak to řešit. V Maďarsku by to bylo drahší, takže se na to tak nehledělo a tehdejší státní politika nebyla preference těžké nákladní dopravy na silnicích, takže to bych tomu tak nevytýkal.
Maďarsko to pochopilo a přestalo doblba měnit "koberce" nebo 3 vrstvy vozovky, protože to vydrželo 5 let a znovu bylo kde bylo ... masivně řeší až do podloží, jen je to drahé. Mají za 15 let intenzivních prací 1/4 ... proto budují dálniční síť, která nejen zkapacitňuje, ale umožňuje kamionovou přepravu, proto se to tam pomalu zahušťuje průmyslem závislým na kamionech. Aby se odlehčovala ta zcela nevhodní síť silnic, státních silnic. O regionálních nižších tříd ani nemluvme.
Konstrukční materiály, postupy, počasí a údržba jsou hlavní důvody, proč je výsledek takový jaký je. Největší váhu na tom má samotný fakt jak a z čeho je silnice postavená. Počasí sehrává taky význam, jak jdou roky, ale k tomu jde paralelně údržba a menší opravy, kde ty poslední 2 faktory nehrají více než 40% roli. Takže když se i vymění vozovka klidně do hroubky 10 cm, ale se neupraví zátěž na os, tak se nic nezmění. Jednoduše tomu pochopte, to je fyzika a všechno působení na vozovku.
Psal jsem to k Moldavsku, které razantně přestavělo hlavní silnice, právě pro ten důvod neustálého rozpadu. A to Moldavsko na to dostalo opravdu hezké peníze. Granty, úvěry. 6 let 500 mil. € a pak další injekce. Nebudu ten text upravovat, bylo to srovnání a diskuze s ML90:
Standardní zatížení v EU je 11t na os (Slovensko má převážně 10t na os, tedy 20x méně snese celkově a to se za ty roky odráží), tolik by vozovka měla mít. A tedy i silnice. Slovenské (a tak odhaduji, že i české, ale opravdu nevím jak moldavské) silnice tohle ve valné většině nesplňují, tedy silnice I. třídy, co by rozhodně měli. Poslední modernizace vybraných úseků s názvem "Eliminace bezpečnostních rizik na silnicích I. třídy" na Slovensku přinesla mj. i toto, tedy 710 km (22% této kategorie) získalo nejen nový povrch, ale výrazně se změnil typ pokládaného asfaltu a i jeho další vlastnosti, navíc to bylo ve hroubce 10cm a upravovala se i další vrstva pod tím. Samozřejmě úprava křižovatek, nová svodidla, zvučné čáry v rámci VDZ, nové značky, různé meteo prvky, měřice rychlosti atd. k tomu, ale výsledkem je, že opravdu takto provedená rekonstrukce vydrží mnohem déle, protože se hlavně zesílila samotná vozovka na zátěž jaká je normovaná pro EU. I když připomínám, že životnost vozovky na takto zatížených silnicích (15-25 tis. vozidel za 24h s důrazem na tranzit pro neexistenci D/R) je 10-12 let, ale Slovensko má průměr vozovek 22 let, takže tato mega oprava trvající od 2011-2012 do 2015 přinesla ovocí. I tak se kde tu samozřejmě objevuje lokální deformace, což je způsobeno třeba špatným odvodněním, geologii (sesuvy svahů a podobně). Ale tím jen odpovídám na technickou část dotazu. Ohledně slovenské veliké rekonstrukce jen doplním, že se narychlo přesunovali zdroje z realizace R-ek, které nebyli v tom období připravené do realizace a finance by propadli. Pro další období do 2020 se počítá s nižším číslem takto prováděných rekonstrukcí, není to totiž levná záležitost.
Když je špatný základ, zbytečně leštíte povrch. Tak něco v tom stylu. Samozřejmě, pokud je kdo přesvědčený, že kamiony na silnice nepatří, tak Švýcarsko a Rumunsko patří ke státům, které je hojně nakládají na vlaky. A Švýcarsko pak i limituje jízdou v noci, parametry na výšku atp. Tedy lze to řešit státní dopravní politikou.
Rozdíl mezi silnicemi z ČR, SR (protože to byl jeden stát) a Maďarskem je v rámci státních silnic v tom, že Maďarsko má mnohem slabší podloží. To je zase dáno půdou a geologii a možnostmi jak to řešit. V Maďarsku by to bylo drahší, takže se na to tak nehledělo a tehdejší státní politika nebyla preference těžké nákladní dopravy na silnicích, takže to bych tomu tak nevytýkal.
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Opravy silnic a dálnic
Stavební firmy, jak se často říká, že když to odfláknou, tak budou mít co dělat i za 10 let. Tak si řekněme jaká je realita.
Každá silnice, vozovka má nějakou životnost. Tak jako všechno. Souhlas? Občas je nutno dělat údržbu, opravy, rekonstrukce. Na vozovce zdrsnění povrchu, občas emulzní mikrokoberec, občas celá jedna vrstva do hroubky standard 5cm, ale i 10cm a jednou za čas i něco navíc. Pokud je životnost 15 let, a máme rozsah 6000 km, tak to značí roční průměr 400 km a pokud máme 4 druhy prací, tak to značí po 100 km. Jaká je realita?
To stejné dálnice, to stejné silnice nižších tříd. Městské a obecní komunikace, lokální silnice. Věřte nebo ne, tak firmy budou mít co dělat furt. A tím, že stát nefinancuje adekvátně reální potřeby, tak se situace zhoršuje: stoupá počet km do těch drahších oprav, stoupá rozsah potřebných oprav za rok a není to realizováno, firmy tedy mají 2x více co dělat.
Teď existuje kategorie nová výstavba. Jakože kdyby stát našel velké peníze na systematické opravy, tak by za 10 let nebylo co opravovat? Tak by mohl ten stát namísto složitých keců a výmluv (legislativa, tunely, korupce) investovat do nové výstavby. Tady mají firmy co dělat ještě 140 let v tomto tempu.
Firmy dělají jenom to, co mají v zadání. A bohužel, jak si 99% lidí namýšlí, že se to počítá v kilometrech, tak ono se opravuje plocha v m2. Někdy opravit 3 km průtahu ve městě vyjde na víc peněz, než 10 km mezi 2 vesnicemi. A to klidně bude průtah ve smyslu 5 cm vs 10 cm mezi vesnicemi. Protože jde o počet JP, bus zastávky atp.
Vlivem státní dopravní politiky, investicí, které nezajišťují její plnění a cíle tyto firmy ne že budou mít co dělat za ještě dalších 10 let, ale budou mít co dělat ještě mnoho dekád. Když se reálně opravuje 1/3 toho, co je potřeba opravit. Ale zase, buďme spravedlivý ČR má nebo měla 2. nejhustší silniční síť v Evropě po Belgii. A ta realita je všude stejná nebo horší ... že ulice s RD mají 40-50 let od dob co se tam ten domek postavil. Že ty užší silnice/ulice u paneláků mají často až 40 let a jsou neustále jen plátané, protože je uměním magistrátu udržet a zajistit opravu hlavních tahů, které nevydrží ani těch 15 let. Tu zátěž, ty kanalizační systémy tomu nepomáhají taky. To jsou ty normy vs. třeba franc. a německé normy, kde bude kanál, kudy povede odvodnění, jaký bude nájezd, aby se to nedrobilo atp. ... Ono to pak vydrží delší dobu, větší zátěž a postačuje realizovat buď to menší opravy v regionech a menších usedlostech alespoň jednou za 10-15 let nebo větší opravy opravdu jednou za 15 let, aby to nedošlo do horšího stavu. Ale kompletně přestavět ještě i sítě pod silnicemi ... to je lepší vystavět nové město. (taky se to děje ve světě a zdaleka ne jen Číně a třeba ty bohaté státy si berou ty poradenské firmy aby právě tyto zkušenosti z užívání té infrastruktury a jaké to má negativa, aby právě tohle všechno se tomu dokázali vyvarovat již u realizace, aby to pak nemuselo být za 50 let v řešení - ale kdo ví jaká bude doprava za dalších 50 let)
Já bych třeba mohl být kritický i v té modernizaci D1. Zdaleka nedosáhla rozměrů, jaké by si žádala na dalších 30 let. A to není chyba firem, ale zadání státu. Firma udělá co má zaplaceno. Lepší kostka cukru kdo chce sladké a nemá na víc.
Budou mít tedy co dělat opravdu i 100 let tímto tempem. Jen se obávám, že když tady většina existuje max. 100-200 let, tak kdo ví co vůbec za dalších 100 let v tomto ohledu bude.
Ono by se s tím dalo i hezky hrát ... rychlost finišérů, počet válců a další techniky, možnosti do šířky včetně fréz vs. šířky silnic, JP a jejich délky a věk a bylo by vidět, že i 100 let při dosavadních jen 22 letech by bylo málo ... takže to opravdu není o tom, že to "odflákneme" a bude co navíc. Kdo to fláká sám, je stát, který se tváří, že zajišťuje co je potřeba, ale nezajišťuje, protože na to nemá zdroje. A to je zase jiné téma, proč je nemá ... Obecně to lze ukončit asi tak, že někde mají v dobrém až perfektním stavu alespoň 2/3 hlavních silnic a někde ani 1/3. Protože ideál není nikde na světě. To je dáno samotnými stavbami, počasím atd. Respektivě kolik i nových silnic a neprojedou tam vozidla. (zákazy - války, špatné mezistátní stavy anebo silnice existuje ale není již vidět - písek na ní a nic nepomáhá od záp. číny přes další části asie po afriku, ale to jsou extrémy).
Regionální silnice, kde i je vyloučená nákladní doprava v prostoru tohoto geo- světa trpí ale taky. Protože se vlivem výstavby, kdy se moc nehledělo kolem ... za těch 50 a více let stalo to, že jaksi ta voda z pole z jedné strany na tu druhou tahá pod tělesama. Vůbec se nestaví do minulosti jaksi velké roury, které by to řešilo. A co víc, ono se to neřeší. Ono se to nechá "poodlamovat", propadnout, pak se to sfrézuje a zalije kobercem - ale to není oprava. To je prodloužení utrpení a stavu nic nedělání. To jen udělá z úseku provozu schopný stav, ale neřeší problém. Zanesené průkopy, jaksi zmizí za ty roky. Taky chyba. Taky to třeba bágrovat udržovat a teď v tomto počasí bouří to platí 2x. Ale to taky není teď levné, to místama jsou pola výše, než silnice. Teď v krajích je již plevel a ten víc a víc degraduje ... To nestačí jen lokálně opravit. Někdo takhle opraví 130 čtverců na 40 km a tváří se, že opravil 40 km, ale to není taky pravda. Tedy to je další důležitý faktor: statistika a výkazy. Co je co ... A tomu tady věnuju já tu pozornost aby bylo jasno, že výstavba není ani 120 ani 60 mld. Kč ale "pouhých" 30-35 pro letošní rok.
Spočítejte si km silnice II+III a krajské rozpočty. To stejné ŘSD D+I. To stejné vaše města, kde žijete. Ona ta evidence je, kde je kolik čeho. Jen to pak nesedne k tomu stavu a rozpočtům ... protože peněz je málo a proto ta práce pro firmy tady bude i bez tohoto šetření na hodně dlouho.
Já vám poradím, jestli chcete, jak dosáhnout stavu, aby firma neměla práci: nestavte silnice. A když stojí, dejte je "vytrhat". Ušetří se tím i na zimní údržbě a dalších pracích. Zaměřit pozornost jen na opravdu pár tisíc km a ty budou ve výstavní kráse. To tady bylo - a to je to, že dnes je 21. století.
Hodně vydržela silnice římská. Z dlažby. Ta vydržela i tu nákladní dopravu v tu dobu. Oni ty kocky se tam vyrazila ta stopa těch vozů, ale vydržela. Ale ty základy. To odvodnění a ta údržba. Tohle se nedostává na dnešní silnice v tom rozsahu jak to tehdy bylo ... to je na tom to nejvíce zvláštní. Protože, to v jakém stavu jsou ty silnice, to zvláštní není, to je zázrak, že to ještě vypadá takto.
Každá silnice, vozovka má nějakou životnost. Tak jako všechno. Souhlas? Občas je nutno dělat údržbu, opravy, rekonstrukce. Na vozovce zdrsnění povrchu, občas emulzní mikrokoberec, občas celá jedna vrstva do hroubky standard 5cm, ale i 10cm a jednou za čas i něco navíc. Pokud je životnost 15 let, a máme rozsah 6000 km, tak to značí roční průměr 400 km a pokud máme 4 druhy prací, tak to značí po 100 km. Jaká je realita?
To stejné dálnice, to stejné silnice nižších tříd. Městské a obecní komunikace, lokální silnice. Věřte nebo ne, tak firmy budou mít co dělat furt. A tím, že stát nefinancuje adekvátně reální potřeby, tak se situace zhoršuje: stoupá počet km do těch drahších oprav, stoupá rozsah potřebných oprav za rok a není to realizováno, firmy tedy mají 2x více co dělat.
Teď existuje kategorie nová výstavba. Jakože kdyby stát našel velké peníze na systematické opravy, tak by za 10 let nebylo co opravovat? Tak by mohl ten stát namísto složitých keců a výmluv (legislativa, tunely, korupce) investovat do nové výstavby. Tady mají firmy co dělat ještě 140 let v tomto tempu.
Firmy dělají jenom to, co mají v zadání. A bohužel, jak si 99% lidí namýšlí, že se to počítá v kilometrech, tak ono se opravuje plocha v m2. Někdy opravit 3 km průtahu ve městě vyjde na víc peněz, než 10 km mezi 2 vesnicemi. A to klidně bude průtah ve smyslu 5 cm vs 10 cm mezi vesnicemi. Protože jde o počet JP, bus zastávky atp.
Vlivem státní dopravní politiky, investicí, které nezajišťují její plnění a cíle tyto firmy ne že budou mít co dělat za ještě dalších 10 let, ale budou mít co dělat ještě mnoho dekád. Když se reálně opravuje 1/3 toho, co je potřeba opravit. Ale zase, buďme spravedlivý ČR má nebo měla 2. nejhustší silniční síť v Evropě po Belgii. A ta realita je všude stejná nebo horší ... že ulice s RD mají 40-50 let od dob co se tam ten domek postavil. Že ty užší silnice/ulice u paneláků mají často až 40 let a jsou neustále jen plátané, protože je uměním magistrátu udržet a zajistit opravu hlavních tahů, které nevydrží ani těch 15 let. Tu zátěž, ty kanalizační systémy tomu nepomáhají taky. To jsou ty normy vs. třeba franc. a německé normy, kde bude kanál, kudy povede odvodnění, jaký bude nájezd, aby se to nedrobilo atp. ... Ono to pak vydrží delší dobu, větší zátěž a postačuje realizovat buď to menší opravy v regionech a menších usedlostech alespoň jednou za 10-15 let nebo větší opravy opravdu jednou za 15 let, aby to nedošlo do horšího stavu. Ale kompletně přestavět ještě i sítě pod silnicemi ... to je lepší vystavět nové město. (taky se to děje ve světě a zdaleka ne jen Číně a třeba ty bohaté státy si berou ty poradenské firmy aby právě tyto zkušenosti z užívání té infrastruktury a jaké to má negativa, aby právě tohle všechno se tomu dokázali vyvarovat již u realizace, aby to pak nemuselo být za 50 let v řešení - ale kdo ví jaká bude doprava za dalších 50 let)
Já bych třeba mohl být kritický i v té modernizaci D1. Zdaleka nedosáhla rozměrů, jaké by si žádala na dalších 30 let. A to není chyba firem, ale zadání státu. Firma udělá co má zaplaceno. Lepší kostka cukru kdo chce sladké a nemá na víc.
Budou mít tedy co dělat opravdu i 100 let tímto tempem. Jen se obávám, že když tady většina existuje max. 100-200 let, tak kdo ví co vůbec za dalších 100 let v tomto ohledu bude.
Ono by se s tím dalo i hezky hrát ... rychlost finišérů, počet válců a další techniky, možnosti do šířky včetně fréz vs. šířky silnic, JP a jejich délky a věk a bylo by vidět, že i 100 let při dosavadních jen 22 letech by bylo málo ... takže to opravdu není o tom, že to "odflákneme" a bude co navíc. Kdo to fláká sám, je stát, který se tváří, že zajišťuje co je potřeba, ale nezajišťuje, protože na to nemá zdroje. A to je zase jiné téma, proč je nemá ... Obecně to lze ukončit asi tak, že někde mají v dobrém až perfektním stavu alespoň 2/3 hlavních silnic a někde ani 1/3. Protože ideál není nikde na světě. To je dáno samotnými stavbami, počasím atd. Respektivě kolik i nových silnic a neprojedou tam vozidla. (zákazy - války, špatné mezistátní stavy anebo silnice existuje ale není již vidět - písek na ní a nic nepomáhá od záp. číny přes další části asie po afriku, ale to jsou extrémy).
Regionální silnice, kde i je vyloučená nákladní doprava v prostoru tohoto geo- světa trpí ale taky. Protože se vlivem výstavby, kdy se moc nehledělo kolem ... za těch 50 a více let stalo to, že jaksi ta voda z pole z jedné strany na tu druhou tahá pod tělesama. Vůbec se nestaví do minulosti jaksi velké roury, které by to řešilo. A co víc, ono se to neřeší. Ono se to nechá "poodlamovat", propadnout, pak se to sfrézuje a zalije kobercem - ale to není oprava. To je prodloužení utrpení a stavu nic nedělání. To jen udělá z úseku provozu schopný stav, ale neřeší problém. Zanesené průkopy, jaksi zmizí za ty roky. Taky chyba. Taky to třeba bágrovat udržovat a teď v tomto počasí bouří to platí 2x. Ale to taky není teď levné, to místama jsou pola výše, než silnice. Teď v krajích je již plevel a ten víc a víc degraduje ... To nestačí jen lokálně opravit. Někdo takhle opraví 130 čtverců na 40 km a tváří se, že opravil 40 km, ale to není taky pravda. Tedy to je další důležitý faktor: statistika a výkazy. Co je co ... A tomu tady věnuju já tu pozornost aby bylo jasno, že výstavba není ani 120 ani 60 mld. Kč ale "pouhých" 30-35 pro letošní rok.
Spočítejte si km silnice II+III a krajské rozpočty. To stejné ŘSD D+I. To stejné vaše města, kde žijete. Ona ta evidence je, kde je kolik čeho. Jen to pak nesedne k tomu stavu a rozpočtům ... protože peněz je málo a proto ta práce pro firmy tady bude i bez tohoto šetření na hodně dlouho.
Já vám poradím, jestli chcete, jak dosáhnout stavu, aby firma neměla práci: nestavte silnice. A když stojí, dejte je "vytrhat". Ušetří se tím i na zimní údržbě a dalších pracích. Zaměřit pozornost jen na opravdu pár tisíc km a ty budou ve výstavní kráse. To tady bylo - a to je to, že dnes je 21. století.
Hodně vydržela silnice římská. Z dlažby. Ta vydržela i tu nákladní dopravu v tu dobu. Oni ty kocky se tam vyrazila ta stopa těch vozů, ale vydržela. Ale ty základy. To odvodnění a ta údržba. Tohle se nedostává na dnešní silnice v tom rozsahu jak to tehdy bylo ... to je na tom to nejvíce zvláštní. Protože, to v jakém stavu jsou ty silnice, to zvláštní není, to je zázrak, že to ještě vypadá takto.
Re: Opravy silnic a dálnic
Ono se taky leckde ukáže, že ta silnice vlastně byla jen vrstvička asfaltu a trocha štěrku na původní vyježděné cestě.
Dělám často rekonstrukce místních komunikací a občas i nějak ty krajské silnice a stává se, že není co frézovat nebo po frézování nezbyde žádný použitelný podklad.
Mám tu zrovna jednu silnici III třídy, kde dle sond je 5 cm asfaltu a 15 cm makadamu. Nová skladba bude 10 cm asfalt, 30 cm štěrkodrť a 30-40 cm výměna podloží.
Oproti tomu třeba https://mapy.cz/s/fezogakuho - původní silnice drží i po 40 letech, navazující přeložka je o poznání horší
Dělám často rekonstrukce místních komunikací a občas i nějak ty krajské silnice a stává se, že není co frézovat nebo po frézování nezbyde žádný použitelný podklad.
Mám tu zrovna jednu silnici III třídy, kde dle sond je 5 cm asfaltu a 15 cm makadamu. Nová skladba bude 10 cm asfalt, 30 cm štěrkodrť a 30-40 cm výměna podloží.
Oproti tomu třeba https://mapy.cz/s/fezogakuho - původní silnice drží i po 40 letech, navazující přeložka je o poznání horší
Průbežně doplňované fotky ze stavby 0310/II kolem Malše
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Opravy silnic a dálnic
To se to budovalo. Pro osobáky a traktory by to postačovalo na moc dlouhou dobu a dle vzoru RF z 20. století z 90. let pak jen nahazovala další vrstva AB.
Od takových silnic nečekejte nic víc a není potřeba za tím hledat ani stavební firmy ani nákladní dopravu. Jednoduše to je silnice v takové kvalitě v jaké je. (hlavně že je, že nebyla prašná)
Komunisti měli co vykazovat co se výstavby km týče. Ovšem přestavovat tyto silnice je mnohonásobně nákladnější právě o ty práce rozebrání a velmi často se pak upravují i parametry, zákruty atp.
Od takových silnic nečekejte nic víc a není potřeba za tím hledat ani stavební firmy ani nákladní dopravu. Jednoduše to je silnice v takové kvalitě v jaké je. (hlavně že je, že nebyla prašná)
Komunisti měli co vykazovat co se výstavby km týče. Ovšem přestavovat tyto silnice je mnohonásobně nákladnější právě o ty práce rozebrání a velmi často se pak upravují i parametry, zákruty atp.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Opravy silnic a dálnic
Mimořádně krátké, mimořádně výstižné.Diaľničiar píše:Od takových silnic nečekejte nic víc a není potřeba za tím hledat ani stavební firmy ani nákladní dopravu. Jednoduše to je silnice v takové kvalitě v jaké je. (hlavně že je, že nebyla prašná)
Re: Opravy silnic a dálnic
tak, že by poslední oprava D2 začala již v březnu?
https://mdcr.cz/Ministerstvo/Uredni-des ... lnic-(687)
https://mdcr.cz/Ministerstvo/Uredni-des ... lnic-(687)
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: Opravy silnic a dálnic
ví někdo více ohledně opravy D1 CB km 236 - 242 viz. mapa:
https://www.mdcr.cz/getattachment/Media ... o.pdf.aspx
???
zajímá mě, jestli už je to vyprojektováno se stav. povolením a jestli už se chystá soutěž na zhotovitele, jestli se bude měnit CB kryt, nebo se nějak mikrofrézuje či o jakou opravu a v jakém rozsahu jde, a samozřejmě kdy by měla oprava začít a jak dlouho má trvat? pak už jen úsek km 230 - 236 a D1 bude (samozřejmě nepočítám D1 u Ovy, reklamace ...)
https://www.mdcr.cz/getattachment/Media ... o.pdf.aspx
???
zajímá mě, jestli už je to vyprojektováno se stav. povolením a jestli už se chystá soutěž na zhotovitele, jestli se bude měnit CB kryt, nebo se nějak mikrofrézuje či o jakou opravu a v jakém rozsahu jde, a samozřejmě kdy by měla oprava začít a jak dlouho má trvat? pak už jen úsek km 230 - 236 a D1 bude (samozřejmě nepočítám D1 u Ovy, reklamace ...)
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Opravy silnic a dálnic
Speciální vozidlo Scania určené pro opravu mostů
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Situace na ŘSD
Opravy (zdroj TW RM):
Nejvýznamnější realizované opravy v roce 2021 jsou na prvním obrázku. Plánované opravy na dálnicích I. třídy (např. bez 2 úseků na D10, D46) jsou na druhém obrázku. Měli bychom na všech dálnicích v roce 2022 opravit dohromady přes 150 km.
https://twitter.com/MatlRadek/status/14 ... 78/photo/1
https://twitter.com/MatlRadek/status/14 ... 78/photo/2
Nejvýznamnější realizované opravy v roce 2021 jsou na prvním obrázku. Plánované opravy na dálnicích I. třídy (např. bez 2 úseků na D10, D46) jsou na druhém obrázku. Měli bychom na všech dálnicích v roce 2022 opravit dohromady přes 150 km.
https://twitter.com/MatlRadek/status/14 ... 78/photo/1
https://twitter.com/MatlRadek/status/14 ... 78/photo/2
Re: Situace na ŘSD
https://www.rsd.cz/wps/portal/web/mapa- ... ava&page=0 Proč už zase opravují ten most na I/22 opravovali ho tak 2016 ne
Naposledy upravil(a) darwousek dne 6.1.2022 20:17:30, celkem upraveno 1 x.
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
D4 Má být minimálně do Strakonic.
Re: Situace na ŘSD
Zkusíš to chlape : I/22 ?
Re: Situace na ŘSD
už tam je velké I
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
D4 Má být minimálně do Strakonic.
Re: Situace na ŘSD
Na webu jsou již přidané další letošní plánované opravy na dálnicích, postupně také přibývají jednotlivé kraje (správy). Některé mají akce doplněné o nové, jiné zatím jen ty, které se nestihly loni a provedou se až letos.1975 píše:Opravy (zdroj TW RM):
Nejvýznamnější realizované opravy v roce 2021 jsou na prvním obrázku. Plánované opravy na dálnicích I. třídy (např. bez 2 úseků na D10, D46) jsou na druhém obrázku. Měli bychom na všech dálnicích v roce 2022 opravit dohromady přes 150 km.
https://twitter.com/MatlRadek/status/14 ... 78/photo/1
https://twitter.com/MatlRadek/status/14 ... 78/photo/2
Re: Situace na ŘSD
ono to není velké i, ale římská 1darwousek píše:už tam je velké I
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Opravy silnic a dálnic
Na webech jednotlivých krajských správ ŘSD se objevily PDF mapy výstavby a oprav pro rok 2022.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Pište česky, prosím!