Náhodou, díky za to, že sis dal tu práci a dohledal k tomu víc. Protože já si myslím, že nás z fóra, co jsme tu informaci zachytili, to nechalo chladný, protože je tu skutečně během let vidět ta práce a dost pochybuju (i když teda sem tam skutečně nebyl), že jsme na tom "jen o trochu líp", než Pákistán.1975 píše:Tak mi nějak vrtala hlavě ta čísla, že naše silnice a dálnice jsou šesté nejhorší v EU a na úrovni Pákistánu. Všechna česká média jen odpapouškovala zjevně tiskovou zprávu Raiffky, která to zařadila do své „studie“. Nikde ani slovo, jaká byla metodika, CO se vlastně porovnávalo s čím. Když se někde objevila čísla, tak jen „metadata“, kde Česká republika má 4,0. Stejně jako Slovensko, a malinko více než Pákistán (3,9). Jenže titulek „ČR je na tom stejně jako Slovensko“ již není tak úderný, že. Tak jsem se potom maličko pídil a celé je to je součástí globálního průzkumu Světového ekonomického fóra (WEF), jako jedna z jeho částí. Celkem tam je 150 otázek v 15 sekcích, „Kvalita silnic“ je jednou z nich. Na všechny se odpovídá na škále 1-7 (1 nejhorší, 7 nejlepší).
Tedy žádná TVRDÁ DATA – pouze názory. A teď koho.
V roce 2017 šlo o 14,375 „lídrů z businessu“ z více jak 148 zemí – ve finále během února až června 2017 odpovědělo 12,775 z nich (ze 133 zemí). Zároveň to pak bylo smícháno s váženými odpověďmi z roku 2016. Českou republiku tam zastoupilo 106 odpovědí z roku 2016 a 84 z 2017.
A dopravní otázka byla:
Ve vaší zemi, jak byste hodnotil kvalitu silnic (v originále „roads“). (1=extrémně špatné, mezi nejhoršími na světě/ 7=extrémně dobré, nejlepší na světě)
Při vší úctě, takový typ „průzkumu“ je podle mého kromě masa pro konzultační firmy a senzacechtivé mediální zprávy úplně k ničemu a statisticky nepoužitelný. Neporovnává žádnou realitu (a to by se u silnic určitě dalo), žádnou velikost země/dopravní sítě, čistě jen jak ji vnímají selektivně vybraní zástupci. Nebere/nemůže brát ani kulturní rozdíly (prostě, ať chceme nebo ne, některé národy se hodnotí kritičtěji, jiné méně) – při vší úctě (a je pravda, že jsem tam nikdy nebyl), je reálné 31. a 32. místo Rwandy a Namibie, se známkou 5,0 na sedmibodové škále? Případně, je reálné, že sousedi Litva a Estonsko jsou vedle sebe s 4,7 body na 37.a 38. příčce, zatímco Lotyšsko je až 107., se 3,0 body? Jako fakt?
Nerozlišují se silnice a dálnice, což může hrát významnou roli. Data jsou poměrně stará – v srpnu 2019 jde de facto o popis stavu roků 2015 až 2016. Relativně malý rozsah škály nás odsouvá na 68.místo s relativně nadprůměrnými 4,0. Suma sumárum – do Blesku fajn, ale do nějaké rozumné diskuse?
Proto by mě zajímalo, zda existují nějaké reálné parametry, které by se kontinuálně sledovaly. Co si jediné pamatuju, byla diagnostika mostů, kde byly počty a počty podle kategorií „nebezpečnosti“. Existuje něco podobného pro silnice, resp. dálnice?
Neříkám, že nemáme velký kus práce před sebou – ale pocitově bych řekl, že výstavba a hlavně masivní opravy v posledních letech, hlavně pokud jde o dálnice, musejí být někde vidět a zajímalo by mě, zda to má oporu i ve faktech. Sorry za dlouhotext:o)
Co se toho pobaltí týče, tak sem tam byl před dvěma lety, ve všech třech zemích, a nejlíp na tom bylo to Estonsko, ale rozhodně to nebyl takový rozdíl, aby bylo Lotyšsko tak daleko za nimi. Takže za mě obrovský dík, že sis dal práci a dohledal k tomu něco pořádného.