Špatné značky
Re: Špatné značky
Ono ani to pravidlo pravé ruky není všespásné. U nís funguje jen tam, kde je provoz tak malý, že se dvě auta reálně ani nepotkají, nebo tam, kde tomuto režimu odpovídá stavební uspořádání - třeba každá křižovatka zvýšená.
Tam, kde se jednoho dne jen přišlo s flexou a značky se uřezaly, takové úpravy nefungují. Doporučuju projet si ulici Na Jarově (streetview nový stav ještě neumí). Pokud budete z "vedlejší" počítat s předností od auta vlevo, se zlou se potážete. Ale i klidnější místa na pravidlo pravé ruky prostě nefungují, pokud opticky není řidič přesvědčen, že si musí dávat majzla aby to do někoho nenaboural. Třeba tady naordinovat přednost zprava je zhovadilost, ale i tak to prošlo - https://mapy.cz/s/mufakenefe nebo https://mapy.cz/s/lukujudutu
Tam, kde se jednoho dne jen přišlo s flexou a značky se uřezaly, takové úpravy nefungují. Doporučuju projet si ulici Na Jarově (streetview nový stav ještě neumí). Pokud budete z "vedlejší" počítat s předností od auta vlevo, se zlou se potážete. Ale i klidnější místa na pravidlo pravé ruky prostě nefungují, pokud opticky není řidič přesvědčen, že si musí dávat majzla aby to do někoho nenaboural. Třeba tady naordinovat přednost zprava je zhovadilost, ale i tak to prošlo - https://mapy.cz/s/mufakenefe nebo https://mapy.cz/s/lukujudutu
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Špatné značky
Optický vzhled křižovatky, kdy má sousední ulice jiný povrch nebo je užší, bývá ošidný. Zajímavé je, že jakmile se s autem ocitneme mimo silniční síť, chovat se podle pravé ruky umíme Křižovatka polních cest, areál továrny, nemocnice nebo kempu, historické uličky ...
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
-
- Příspěvky: 397
- Registrován: 19.10.2009 9:21:32
Re: Špatné značky
No ukázalo se, že při značce hlavní silnice a jedním přikázaným směrem (zde doleva) zhruba půlka řidičů automaticky předpokládá, že hlavní silnice také odbočuje vlevo a pošle to tam rovnou aniž by komukoli dávali přednost. Možná k tomu svádí i ty koleje.kollma píše:Co je na tom past? Jednodušší křižovatka snad ani neexistuje...Tomáš Němec píše:Na školení řidičů nám promítali některé "špeky" z provozu a byla tam taky tahle past https://mapy.cz/s/bolevogafu Na dotaz komu dávám přednost, když jedu ve vozidle z výhledu, tak zhruba půlka lidí nedokázala správně odpovědět. A ani se popravdě nedivím, protože takhle to vyznačit je podle mně prasárna.
Ale jinak, vám nepřijde divné vyznačit hlavní silnici rovně do zákazu vjezdu? Chápu, že podle předpisů v tom problém asi není, ale rozhodně to není intuitivní a podle mně je to dost nebezpečné.
Re: Špatné značky
2Tomáš Němec: OK dejme tomu, že to je "divné" (mně to sice nepřijde, ale budiž). Co tedy navrhuješ změnit, aby to "divné" už nebylo? Je třeba vyznačit jako hlavní směr proti pohledu z ukázky a zachovat povinnost odbočení vlevo z výhledu.
Takže jak bys to rád vyznačil "nedivně"? (Auto z výhledu má povinně odbočit vlevo, dát přednost protijedoucím, ale nedávat přednost autům zprava.)
Takže jak bys to rád vyznačil "nedivně"? (Auto z výhledu má povinně odbočit vlevo, dát přednost protijedoucím, ale nedávat přednost autům zprava.)
Re: Špatné značky
Mně také vadí pravidlo pravé ruky vers. obytná zóna. Volná citace zákona: Při vyjíždění z obytné zóny musí dát řidič přednost vjízdě i tam, kde není umístěna dopravní značka „Dej přednost v jízdě“.
V tom vidím dva problémy z reálného života:
- obytná zóna končí v ulici 15m od křižovatky. Vyjížídm ze zóny či nikoliv?
- přijíždím na křižovatku, kde vpravo je obytná zóna. Já to ovšem nevím a dávám přednost. Auto z prava také dává přednost, protože on to ví, že sám vyjíždí ze zóny.
V tom vidím dva problémy z reálného života:
- obytná zóna končí v ulici 15m od křižovatky. Vyjížídm ze zóny či nikoliv?
- přijíždím na křižovatku, kde vpravo je obytná zóna. Já to ovšem nevím a dávám přednost. Auto z prava také dává přednost, protože on to ví, že sám vyjíždí ze zóny.
Re: Špatné značky
Jednoduše dát hlavní doleva, jak jezdí tramvaje. Stejně tam hromada lidí dává tramvaji přednost, protože si rychle neuvědomí jak to vlastně má být.MPMP píše:Co tedy navrhuješ změnit, aby to "divné" už nebylo?
Obdobně třeba tady. Nechápu, proč se tak usilovně trvá na hlavní do zatáčky, když opticky by ze všech stran měla vést rovně (a dokonce tam bývala značka "úsek častých nehod").
Myslím, že značení by mělo být co nejvíce souhlasné s tím, jak to místo působí...
Re: Špatné značky
Zvláštní mi to ani nepřijde a hlavně mě nenapadá způsob, jak to vyznačit jinak při zachování předností, jak tam momentálně jsou. I když je pravda, že tuhle křižovatku znám a vím, že tam tramvaje běžně dávájí přednost autům, co jedou odspodu. Ale zas mi to nepřipadá jako neobvyklá křižovatka, něco podobnýho bylo třeba i v Libni v Davídkově ulici na trase z Ládví do centra.Tomáš Němec píše:No ukázalo se, že při značce hlavní silnice a jedním přikázaným směrem (zde doleva) zhruba půlka řidičů automaticky předpokládá, že hlavní silnice také odbočuje vlevo a pošle to tam rovnou aniž by komukoli dávali přednost. Možná k tomu svádí i ty koleje.kollma píše:Co je na tom past? Jednodušší křižovatka snad ani neexistuje...Tomáš Němec píše:Na školení řidičů nám promítali některé "špeky" z provozu a byla tam taky tahle past https://mapy.cz/s/bolevogafu Na dotaz komu dávám přednost, když jedu ve vozidle z výhledu, tak zhruba půlka lidí nedokázala správně odpovědět. A ani se popravdě nedivím, protože takhle to vyznačit je podle mně prasárna.
Ale jinak, vám nepřijde divné vyznačit hlavní silnici rovně do zákazu vjezdu? Chápu, že podle předpisů v tom problém asi není, ale rozhodně to není intuitivní a podle mně je to dost nebezpečné.
-
- Příspěvky: 397
- Registrován: 19.10.2009 9:21:32
Re: Špatné značky
Mě také nenapadá, jak to lépe vyznačit jinak při zachování stávajících předností. Proto souhlasím s Kubajsem, že by hlavní měla vést doleva, jak to i řada řidičů intuitivně předpokládá. Navíc by se tím i preferovala MHD, když už je nucena takhle nesmyslně objíždět ten blok před Mírákem.
Ale hlavní smysl mého příspěvku bylo ukázat, že je tam vyznačeno něco, co sice je podle předpisů, ale zhruba polovina řidičů to v ten moment nepochopí a můžou z toho být nebezpečné situace.
Ale hlavní smysl mého příspěvku bylo ukázat, že je tam vyznačeno něco, co sice je podle předpisů, ale zhruba polovina řidičů to v ten moment nepochopí a můžou z toho být nebezpečné situace.
Re: Špatné značky
Jen drobná otázka: a je to chyba předpisů nebo těch řidičú, co nejsou schopni pochopit základní pravidla? Zde jasně hlavní rovně a já musím odbočit doleva, tedy dávám přednost protijedoucím. Co je na tom za "špek"?Tomáš Němec píše:Ale hlavní smysl mého příspěvku bylo ukázat, že je tam vyznačeno něco, co sice je podle předpisů, ale zhruba polovina řidičů to v ten moment nepochopí a můžou z toho být nebezpečné situace.
Při přístupu "aby to pochopil každý" za chvíli bude povolena pouze dálnice anebo SSZ. Nad vším ostatním se totiž musí přemýšlet a to je asi na dnešního řidiče moc složité. Sorry, ale musel jsem.
-
- Příspěvky: 397
- Registrován: 19.10.2009 9:21:32
Re: Špatné značky
MPMP: To se nemusíte omlouvat, já vás naprosto chápu. Je to určitě chyba těch řidičů.
Ale já jsem toho názoru, že pokud opravdu chceme snížit nehodovost na silnicích, pak by značení mělo být co nejvíce intuitivní, aby jej řidiči sami přirozeně dodržovali a neměli tendenci zde chybovat. Prostě jestli se silnice celou dobu tváří jako hlavní, tak by najednou neměla nečekaně končit stopkou, když přitom vizuálně dál pokračuje zase jako hlavní. Kolik jsem například tady https://mapy.cz/s/rocacadaca už viděl nebezpečných situací, které jen díky předvídavosti řidičů odbočujících vlevo, že jim protijedoucí nedá přednost, neskončilo těžkou nehodou. A přitom když jezdím po silnicích v zahraničí (DE, AT, IT), tak takovéto pasti nevídám. To je nějaké české specifikum.
Ale já jsem toho názoru, že pokud opravdu chceme snížit nehodovost na silnicích, pak by značení mělo být co nejvíce intuitivní, aby jej řidiči sami přirozeně dodržovali a neměli tendenci zde chybovat. Prostě jestli se silnice celou dobu tváří jako hlavní, tak by najednou neměla nečekaně končit stopkou, když přitom vizuálně dál pokračuje zase jako hlavní. Kolik jsem například tady https://mapy.cz/s/rocacadaca už viděl nebezpečných situací, které jen díky předvídavosti řidičů odbočujících vlevo, že jim protijedoucí nedá přednost, neskončilo těžkou nehodou. A přitom když jezdím po silnicích v zahraničí (DE, AT, IT), tak takovéto pasti nevídám. To je nějaké české specifikum.
Re: Špatné značky
Když už jsme u těch zdánlivě hlavních:
Tady https://mapy.cz/s/fukukusopa když jedu vlevo vždy raději očekávám, že mi protijedoucí auto nedá přednost. Ale že mi nedá přednost auto jedoucí zleva a odbočující (z jeho pohledu) doleva?
Tady https://mapy.cz/s/fukukusopa když jedu vlevo vždy raději očekávám, že mi protijedoucí auto nedá přednost. Ale že mi nedá přednost auto jedoucí zleva a odbočující (z jeho pohledu) doleva?
Průbežně doplňované fotky ze stavby 0310/II kolem Malše
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
Re: Špatné značky
Z jakého pravidla vyplývá, že když u P2 není E2b, tak je hlavní směr přímo? Ono je to jen zvykové. Explicitně je to zmíněno jen u P1.MPMP píše: je to chyba předpisů nebo těch řidičú, co nejsou schopni pochopit základní pravidla? Zde jasně hlavní rovně ...
Re: Špatné značky
Koukám, že se tu téma "zajímavý" křižovatky celkem rozjelo...
Něco z jinýho soudku. Co tenhle krásnej parkovací záliv na jehož prvním místě se nesmí stát... Protože značku parkoviště dal někdo až po několika metrech. Aneb bílá fábie stojí na místě k parkování zjevně určeným, ale řidič páchá přestupek. https://mapy.cz/s/hodotududu
Něco z jinýho soudku. Co tenhle krásnej parkovací záliv na jehož prvním místě se nesmí stát... Protože značku parkoviště dal někdo až po několika metrech. Aneb bílá fábie stojí na místě k parkování zjevně určeným, ale řidič páchá přestupek. https://mapy.cz/s/hodotududu
Re: Špatné značky
Asi bude problém, že někteří (včetně mě) vnímají značení s programátorskou přesností - prostě příkaz nebo zákaz začíná přesně tam, kde je značka. A jiní to berou plus minus, značka tam nějaká je, tak co je za problém. Totéž mi třeba vadí, když jedu po cyklostezce a ta je před silnicí ukončena značkou C9b. Mám tedy sesednout, převézt kolo přes chodník a pak zase pokračovat? (https://mapy.cz/s/nujajelece, jedu po stezce a pokračuju po stezce doleva. Mám na ty dva metry slézat z kola?)
Re: Špatné značky
Kromě toho, že značka není na pravé straně komunikace a tudíž vlastně neplatí?
Re: Špatné značky
Kubajsu: na to pozor, platí vyhláška č. 294/2015 Sb. §2 (3).
Re: Špatné značky
Aha. Takže když je umístěná na jiné značce, tak může být i vlevo, jinak ne. Zajímavé...
Re: Špatné značky
V ulici Na Jarově bylo před křižovatky doplněno vodorovné značení - příčná plná čára s krátkou podélnou (tedy jakýsi chlívek co bývá jinak obvykle před světelnou křižovatkou nebo jinou větší křižovatkou, kde se dává přednost). To si myslím dost výrazně pomohlo ve vnímání řidičů, že nejedou po hlavní silnici. Alespoň tedy u mě to zafungovaloElWapp píše:Ono ani to pravidlo pravé ruky není všespásné. U nís funguje jen tam, kde je provoz tak malý, že se dvě auta reálně ani nepotkají, nebo tam, kde tomuto režimu odpovídá stavební uspořádání - třeba každá křižovatka zvýšená.
Tam, kde se jednoho dne jen přišlo s flexou a značky se uřezaly, takové úpravy nefungují. Doporučuju projet si ulici Na Jarově (streetview nový stav ještě neumí). Pokud budete z "vedlejší" počítat s předností od auta vlevo, se zlou se potážete.
Re: Špatné značky
Samozřejmě, že je to chyba předpisů resp. toho kdo to takhle nebezpečně vyznačil. Předpisy mají být dělané pro lidi - PRO REÁLNÉ LIDI, aby byly co nejvíc intuitivní. Když polovina lidí vyloží chybně a nebo si není jistá, tak je chyba v předpisu a ne v lidech.MPMP píše:Jen drobná otázka: a je to chyba předpisů nebo těch řidičú, co nejsou schopni pochopit základní pravidla?Tomáš Němec píše:Ale hlavní smysl mého příspěvku bylo ukázat, že je tam vyznačeno něco, co sice je podle předpisů, ale zhruba polovina řidičů to v ten moment nepochopí a můžou z toho být nebezpečné situace.
Lidi nemůžete vyměnit za chytřejší a znalejší, předpisy resp. způsob značení změnit můžete. On třeba takový komunismus by by skvěle fungoval, akorát kdyby byli lidi jiní než ve skutečnosti jsou (tedy nehamižní, přející, nesobečtí atd.) - v reálu jsou ovšem pokusy o komunismus katastrofa ....
V Korunní se jednoznačně nabízí, aby byla hlavní doleva, tedy souhlasně s tramvají.
Re: Špatné značky
Hlavně aby bylo okamžitě jasné o co jde. Ani na pár vteřin zamyšlení, co tím chtěl básník říci, obvykle nebývá v provozu prostor...Lynx píše: aby byly co nejvíc intuitivní.
Obdobně by bylo dobré v pravidlech jednoznačně dořešit takovéto křižovatky. Jde o jednu, nebo víc křižovatek, jsou tam připojovací pruhy nebo ne, pokud je jeden semafor, platí i pro pravé odbočení, když ne od jaké vzdálenosti už ne atd. atd. Na tohle existuje hromada názorů a výkladů a každý si dokáže vyargumentovat svojí pravdu. A to by rozhodně nemělo být možné...
Re: Špatné značky
Ano, máte pravdu, ukvapil jsem se ve formulaci. Neplyne to z žádného. Pravidla říkají, že tato značka oznamuje, že jste na hlavní. Tečka. Z této hlavní odbočujete doleva (to nelze popřít) a jiné pravidlo vám v tom okamžiku určuje povinnost dít přednost protijedoucím vozidlům. Tečka.P_V píše:Z jakého pravidla vyplývá, že když u P2 není E2b, tak je hlavní směr přímo? Ono je to jen zvykové. Explicitně je to zmíněno jen u P1.MPMP píše: je to chyba předpisů nebo těch řidičú, co nejsou schopni pochopit základní pravidla? Zde jasně hlavní rovně ...
Kam ta hlavní vede dál a jak je značená z jiných směrů nemusí řidiče zajímat.
Re: Špatné značky
Tohle je taky lahůdka, když svítí proti nebo za šera a za deště... https://mapy.cz/s/fatederaja
Re: Špatné značky
Máte pravdu, takhle jste to vyjádřil přesně.Kubajsu píše:Hlavně aby bylo okamžitě jasné o co jde. Ani na pár vteřin zamyšlení, co tím chtěl básník říci, obvykle nebývá v provozu prostor...Lynx píše: aby byly co nejvíc intuitivní.
V takových případech by mělo být dopravní značení například podpořeno dalším značením, byť je to třeba z hlediska předpisů nadbytečné. Ale lidé holt nejsou dokonalí a je potřeba aby jim bylo hned jasné - kde je hlavní, kde vedlejší atd.
Takže nestydět se značky zdvojit, zdůraznit žlutě či podpořit vysvětlující cedulí s velkým písmem - byť to třeba znalce dráždí, tak pro normální lidi co se o dopravu podrobně nezajímají to v podstatě nelze udělat jinak.
Re: Špatné značky
Ještě k tomu vyjíždění z účelových komunikací, obytných zón etc. jedna ze Slovenska (snad to nevadí).
https://goo.gl/maps/4ZeJzKECWQS5mFNw7
https://goo.gl/maps/4ZeJzKECWQS5mFNw7
§ 21
Vchádzanie na cestu
(1) Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste.
Re: Špatné značky
Hele, řekl někdo lidem odpovědným za značení v Brně, že proběhla nějaká změna dálničního značení? Nebo pod keho spadá ta I/23? Nespadá pod ŘSD? Musel jsem to vyfotit, protože toto už je v kontextu současného přdělaného dálničního značení fakt retro...
- Přílohy
-
- VMO Brno.jpg (56.57 KiB) Zobrazeno 7298 x