Dnes jsem náhodně na webu našel tento názor na parkování na místech vyhražených pro invalidy. Vzhledem k aktuálnosti tohoto jevu v ČR a hlavně vzhledem k postoji pražských strážníků, který uvedený jev veřejně obhajují, je zde příležitost si přečíst jak to strážníci sami vidí.
Svůj názor si každý jistě udělá sám.
----------------------
Parkování na místě pro invalidy? Někdy je policie na řidiče krátká
(Sobota 27. únor 2016 viz:
http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalo ... edium=copy)
Parkovat na místě pro invalidy je podle silničního zákona přestupek a hrozí za něj pokuta až 10 tisíc korun a odtažení vozu. Pokud jde ale o soukromé parkoviště, například u obchodního centra, strážníci přejdou okolo bez povšimnutí. Soukromé i veřejné parkoviště přitom na první pohled nerozlišíte, upozorňuje v sobotu Právo.
Na místech určených pro invalidy často parkují luxusní vozy. Za sklem nemají parkovací průkaz pro osobu zdravotně tělesně postiženou a řidič i jeho doprovod jsou na první pohled zdraví. Pokud se taková situace stane na soukromém parkovišti, majiteli vozu nic nehrozí.
Namalovaný znak vozíčkáře na podlaze je bez svislé značky v tomto případě pouze informativní. „Na soukromém pozemku pravidla silničního provozu neplatí. Místo pro invalidy je sice vyhrazeno, ale je to na vůli provozovatele toho místa,“ řekl Právu právník a dopravní expert Karel Friml. „Provozovatelé by si to měli svými prostředky ohlídat, protože jinak to místo pozbývá smysl,“ doplnil.
Je parkoviště veřejně přístupná komunikace?
Podle sjednocujícího stanoviska ministerstva dopravy obecně platí, že parkoviště jsou považována za veřejně účelovou pozemní komunikaci, protože na ně může vjet každý. S tím se ztotožňuje i šéf dopravní policie Tomáš Lerch. „Pokud se bavíme o veřejně přístupných komunikacích, což znamená běžné parkovací plochy v blízkosti hypermarketů a supermarketů, tak tam samozřejmě pravidla silničního provozu platí,“ sdělil.
Sporná jsou podle listu taková parkoviště, která jsou uzavřená a platí se na nich. Tedy i ta, kde jsou závory a kartičky nutné pro vjezd. Problém je však v tom, že přijíždějící řidič nemá na první pohled možnost zjistit, zda vjíždí na soukromé, či veřejné parkoviště.
Strážníci se ve sporných případech rozhodují podle toho, zda má parkoviště úřadem nebo magistrátem a policií schválené značky, které určují dopravní režim. „Vám jako návštěvníkovi toho centra se může zdát, že jsou tam vyhrazená parkoviště pro invalidy, ale z hlediska městské policie to parkoviště nemusí mít platná dopravně inženýrská rozhodnutí,“ vysvětlil mluvčí pražských strážníků Jan Čihák. „Vidíte tam stát auto, které tu kartu nemá, ale pro nás z právního hlediska to není parkoviště v tom pravém slova smyslu a nemůžeme tam vykonávat své pravomoci,“ dodal.
Provozovatel vám botičku nesmí dát
Podle Práva se v problematice plně neorientují ani provozovatelé soukromých parkovišť. Například v podzemní garáži v obchodním centru Prahy policisté nezasahují, protože jde o soukromý pozemek. Podle manažera obchodního centra Karla Skalického řidič dostává pouze upozornění, pokud parkuje na místě pro invalidy.
„U opakovaných prohřešků můžeme použít i zajištění vozidla proti odjezdu botičkou, což bohužel nelze u luxusních vozidel s velkými koly, na která nejsme vybaveni,“ uvedl Skalický. To však podle městské policie není v souladu se zákonem. Technické zařízení bránící odjezdu vozidla může instalovat pouze městská a státní policie.
-----------------------------