Mýto a stav předepsaného mýta
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Zajímavé, že ještě nikdo nekomentoval fakt, že je vypsaný tendr na mýto
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Kapsch chce prodat státu svůj mýtný byznys. Kdyby se zadrhl obří tendr.
http://byznys.lidovky.cz/kapsch-chce-pr ... oprava_ELE
http://byznys.lidovky.cz/kapsch-chce-pr ... oprava_ELE
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
NKÚ: Skoro třetinu z vybraných peněz z mýtného systému spolkly náklady na jeho vybudování a provoz
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=217&t=6206
... V letech 2007 až 2016 dosáhly celkové náklady na zavedení a provoz mýtného systému více než 24 miliard korun, přičemž MD na mýtném vybralo 78,5 miliardy korun. Průměrná provozní nákladovost za celé období – tedy bez zohlednění nákladů na vybudování mýtné infrastruktury – byla 24 procent. Pro srovnání lze uvést, že předchozí kontrola NKÚ zaměřená na mýtný systém č. 11/131 ukázala, že v Rakousku, které využívá podobnou technologii jako Česká republika, tato hodnota dosahovala jen 12 procent. ...
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=217&t=6206
... V letech 2007 až 2016 dosáhly celkové náklady na zavedení a provoz mýtného systému více než 24 miliard korun, přičemž MD na mýtném vybralo 78,5 miliardy korun. Průměrná provozní nákladovost za celé období – tedy bez zohlednění nákladů na vybudování mýtné infrastruktury – byla 24 procent. Pro srovnání lze uvést, že předchozí kontrola NKÚ zaměřená na mýtný systém č. 11/131 ukázala, že v Rakousku, které využívá podobnou technologii jako Česká republika, tato hodnota dosahovala jen 12 procent. ...
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Tvrdit, že 24% je třetina je směšné. Asi to něco vypovídá o kvalitě úřadu. Srovnávat jablka s hruškami umí každý, ale oni by měli uvádět přesné informace. Mýtný systém se dá považovat za efektivní jestliže jsou náklady na provoz 20%, což zde bylo mírně překročeno. Ovšem je také dobré podotknout, že cena za ujetý kilometr byla po dobu několika let neměnná a rovněž byla vytvořena nová kategorie vozidel BUS a emisní třída V-VI, která měla finanční zvýhodnění oproti vozidel TRACK I - III. I tyto detaily hráli roli v tom, že stát nedosáhl ideálního cíle 20% nákladovosti systému. Dnes jsou náklady na nějakých 16%...
Mýtný systém v ČR je smysluplný, efektivní a přináší důležité příjmy do státního fondu dopravní infrastruktury.
V Rakousku mají jiný dohled na zpoplatněné komunikaci a cena za ujetý kilometr je zde nejvyšší v EU, asi 4x dražší než je v ČR.
Mýtný systém v ČR je smysluplný, efektivní a přináší důležité příjmy do státního fondu dopravní infrastruktury.
V Rakousku mají jiný dohled na zpoplatněné komunikaci a cena za ujetý kilometr je zde nejvyšší v EU, asi 4x dražší než je v ČR.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Centrum dopravních informačních systémů
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Než na něco reaguju, měl bych si to přečíst. Třetina (v článku je 31 %) jsou náklady na vybudování a provoz. 24 % je pak provoz bez nákladů na vybudování. Smíchal jste jablka s hruškami, jak píšete.
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Tak tak.
Nepochybně smysluplný je, ale je drahý. Stejně jako v mnoha dalších zemích (Slovensko ...) . Někde to jde i jinak a někde prostě ne. Určitě přináší vyšší benefity než klasické známky a je spravodlivejší, ale je fajn vědět jaké % jde na výstavbu a jaké na provoz. Ono to pak jinak zní, že kolik se vybralo, ale kolik jde opravdu zpátky do té silniční infrastruktury.
Nepochybně smysluplný je, ale je drahý. Stejně jako v mnoha dalších zemích (Slovensko ...) . Někde to jde i jinak a někde prostě ne. Určitě přináší vyšší benefity než klasické známky a je spravodlivejší, ale je fajn vědět jaké % jde na výstavbu a jaké na provoz. Ono to pak jinak zní, že kolik se vybralo, ale kolik jde opravdu zpátky do té silniční infrastruktury.
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Právě že četl, ale jen v rychlosti a % od procenta jsem přehlédl. Moje chyba. Když už jsme u toho, tak daleko lepší je si přečíst celou vypracovanou zprávu NKÚ.
Stejně je chyba státu, že včas nezvyšoval ceny mýtného o inflaci a zaváděl slevy. Podle zprávy NKÚ máme levnější mýtný systém než v Rakousku, ale po přepočtu na % příjem/náklad vycházíme hůře.II. Vyhodnocení a shrnutí zjištěných skutečností
K 31. 12. 2016 bylo výkonově zpoplatněno 1 450 km pozemních komunikací, z toho 1 220 km dálnic a 230 km silnic I. třídy. K 1. 1. 2020 má být zpoplatněno 2 488 km komunikací, z toho 1 347 km dálnic a 1 141 km silnic I. třídy. Pořízení a provoz SEM zabezpečoval dodavatel, se kterým MD uzavřelo 29. 3. 2006 smlouvy o dodávce a o službách s platností na roky 2007–2016. V srpnu 2016 byla platnost obou smluv prodloužena do roku 2019.
Za roky 2007–2016 byly celkové náklady na SEM 24,1 mld. Kč bez DPH, z toho ŘSD vykázalo jako investiční náklady 5,4 mld. Kč a jako provozní (neinvestiční) náklady 18,7 mld. Kč, a příjmy z mýtného 78,5 mld. Kč. Na roky 2017–2019 byla celková výše smluvních cen 5,3 mld. Kč bez DPH, z toho za dodávky 0,6 mld. Kč a za služby 4,7 mld. Kč. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky na dodavatele SEM v letech 2020–2029 byla 28,8 mld. Kč.
NKÚ provedl porovnání dosažených parametrů s předpokládanými a konstatuje, že MD realizovalo v letech 2007–2016 SEM se zásadně jinými parametry, než uvedlo ve variantě schválené vládou v květnu 2004, především zkrátilo rozsah zpoplatnění silnic I. třídy. Nákladovost SEM byla sice nižší oproti původnímu předpokladu, ale porovnáním s úrovní v některých sousedních státech i uváděnou v dokumentech MD z let 2015 a 2016 je zřejmé, že byla stanovena na neodůvodněně vysoké úrovni. Výslednou celkovou nákladovost ve výši 31 % i provozní nákladovost ve výši 24 % tak NKÚ hodnotí jako vysoké.
Hospodárnost a účelnost výběru mýtného po roce 2016 mohou negativně ovlivnit některé činnosti zahrnuté ve smlouvách na provozování SEM v letech 2017–2019, které NKÚ vyhodnotil jako neopodstatněné, a rizika, která zjistil v přípravě veřejné zakázky na provozování SEM v letech 2020–2029. Významným rizikem bylo, že postup MD i nadále nevycházel z ucelené koncepce řešení zpoplatnění pozemních komunikací. MD tak neodstranilo jednu z příčin, která vedla ke změnám parametrů SEM v minulém období a byla zdrojem problémů s negativními dopady na náklady SEM.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Centrum dopravních informačních systémů
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Přesně tak. Závěry NKÚ jsou špatné, nákladovost na km zpoplatněných komunikací je v CZ levnější, jak v AT, ale naše politika na straně výběru, ovlivňující výnos, je bohužel tristní.
Jinak, SK systém byl mezi léty 2010 a 2015 asi o 10% levnější, jak český, ale sledoval víceméně o 85% větší mýtnou doménu. Takže při přepočtu na nákladovost na km domény jsme někde asi na polovině... Za mě GPS určitě, pokud nám jde o objížděče dálnic a nemáme dostatečně organizačně schopné složky policie, ale pokud umíme objížděče pořešit bez nákladů navíc díky "Pomáhat a chránit", tak jednoznačně zůstat u mikrovlnky a využít stávající infrastrukturu bran na maximum. Provozní nákladovost do budoucna bude dost malá.
A dodám, že v roce 2014 byly jen 4% výnosů na silnicích 1. tř., zatímco délkou se na mýtné doméně podílely 14%. A to se bavíme o těch frekventovaných jedničkách. Takže rozšíření mikrovlny určitě ne.
Možná ve finále nějaký hybrid?
Jinak, SK systém byl mezi léty 2010 a 2015 asi o 10% levnější, jak český, ale sledoval víceméně o 85% větší mýtnou doménu. Takže při přepočtu na nákladovost na km domény jsme někde asi na polovině... Za mě GPS určitě, pokud nám jde o objížděče dálnic a nemáme dostatečně organizačně schopné složky policie, ale pokud umíme objížděče pořešit bez nákladů navíc díky "Pomáhat a chránit", tak jednoznačně zůstat u mikrovlnky a využít stávající infrastrukturu bran na maximum. Provozní nákladovost do budoucna bude dost malá.
A dodám, že v roce 2014 byly jen 4% výnosů na silnicích 1. tř., zatímco délkou se na mýtné doméně podílely 14%. A to se bavíme o těch frekventovaných jedničkách. Takže rozšíření mikrovlny určitě ne.
Možná ve finále nějaký hybrid?
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Objíždění dálnice ale není formálně špatné. Komunikace mají sloužit všem, a o to, aby se některé používaly přednostně a jiné méně, by se mělo starat mýto a ne kriminalizace.
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Tak ale shodneme se, že místo jet kolem Plzně po D5 to vzít přes město, to asi není to, co je jaksi zamýšleným cílem, když se D5 kolem Plzně stavěla. V tomto nelze být bezbřehý liberál, tady sledujeme alespoň trochu parametry jako vliv na životní prostředí, bezpečnost apod.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Tak zrovna přes Plzeň se mýtu vyhýbají asi jen blázni. Těch cca 70-100 Kč musí propálit na křižovatkách plus navíc významná časová ztráta.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Ne, že bych byl doma mezi dopravci, ale s jedním na Plzeňsku jsem se bavil a ten zrovna tento úsek zmiňoval, ale neověřoval jsem a je pravda, že čistě pohledem přes palec se mi to taky nezdá... To nemění ale nic na tom, že existuje spousta úseků, který se objíždí a to jen kvůli mýtu.
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Jmenujte. http://www.mytocz.eu/cs/mytny-system/ma ... index.html Rád si ověřím na datech. http://scitani2016.rsd.cz/pages/informa ... fault.aspx
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Tak od počítače přes tabulky asi těžko budete zjišťovat skutečný stav... Co si pamatuji, tak se hodně objížděla D2 a tam už udělali zákaz kamionům nad 12t. Objíždí se Klimkovický tunel na D1 a D11 tak rádi objížděli po staré. Tam kde to šlo je nyní zákaz, ale nejde to aplikovat všude a omezení se týká vozidel těžší 12t.
Ohledně zpoplatnění dalších silnic I.třídy , tak nepochopím, proč se připravují úseky kde se brzy začne stavět dálnice viz I/35 apod.
Ohledně zpoplatnění dalších silnic I.třídy , tak nepochopím, proč se připravují úseky kde se brzy začne stavět dálnice viz I/35 apod.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Centrum dopravních informačních systémů
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Tendr na mýto pokračuje
http://mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zp ... ove-zpravy
ještě přidám odkaz na tiskovou zprávu mdcrihned píše: •Tři nabídky ze čtyř na mýtný tendr jsou na třetině až polovině očekávané ceny 29 miliard korun za deset let.
•Do tendru se přihlásil Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems
https://byznys.ihned.cz/c1-66072980-vyb ... avane-ceny
http://mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zp ... ove-zpravy
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
https://byznys.lidovky.cz/budoucnost-ce ... prava_pave
Takže i Kapsch potvrdil, že "technologicky neutrální" tendr je mýtus a že bez GPS se rozšířené mýto neobejde. Nebylo by tedy rovnou lepší rozšířit síť zpoplatněných silnic I. třídy?
Jinak bych se moc rád dožil doby, kdy se přestanou vyhazovat desítky mld. Kč oknem a výkonové zpoplatnění se vyřeší spotřební daní na PHM. Akorát by to chtělo udělat na úrovni celé EU, nebo alespoň celé střední Evropy a kompenzovat železniční dopravce za to, že platí spotřební daň i poplatky za infrastrukturu.
Takže i Kapsch potvrdil, že "technologicky neutrální" tendr je mýtus a že bez GPS se rozšířené mýto neobejde. Nebylo by tedy rovnou lepší rozšířit síť zpoplatněných silnic I. třídy?
Jinak bych se moc rád dožil doby, kdy se přestanou vyhazovat desítky mld. Kč oknem a výkonové zpoplatnění se vyřeší spotřební daní na PHM. Akorát by to chtělo udělat na úrovni celé EU, nebo alespoň celé střední Evropy a kompenzovat železniční dopravce za to, že platí spotřební daň i poplatky za infrastrukturu.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Takže mýtné brány na prvních třídách teď budou fungovat v podobě předražených počítadel nákladních aut. A dopravci, který jezdí jen po prvních třídách přijde za státní peníze faktura s nulovou částkou
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Česko má vítěze supertendru na mýto. Vyhrál slovenský satelit, Kapsch neuspěl. (Ne SkyToll, ale CzechToll)
https://byznys.lidovky.cz/cesko-vybralo ... prava_pave
https://byznys.lidovky.cz/cesko-vybralo ... prava_pave
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Centrum dopravních informačních systémů
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
https://ekonomika.idnes.cz/kapsch-czech ... oprava_cfr
Takže začneme tisknout dálniční nálepky pro kamiony ?
Takže začneme tisknout dálniční nálepky pro kamiony ?
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Tak to jsem zvědav, jak se podaří "makačům" z toho ve zdraví vymotat a dosáhnout něčeho, co nenapadne pro změnu Brusel...
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Úřad znovu přezkoumá zadávací řízení na mýtný systém
Antimonopolní úřad nejdříve v květnu zrušil výběr vítěze tendru na mýto, jímž bylo konsorcium CzechToll, a teď toto své rozhodnutí také ruší a soutěž bude přezkoumávat znovu. Skutkové závěry byly podle úřadu sice správné, ale posouzení celé věci je nutno dopracovat.
https://ekonomika.idnes.cz/uohs-myto-an ... oprava_fih
To už mi opravdu hlava nebere....blbákov.
Antimonopolní úřad nejdříve v květnu zrušil výběr vítěze tendru na mýto, jímž bylo konsorcium CzechToll, a teď toto své rozhodnutí také ruší a soutěž bude přezkoumávat znovu. Skutkové závěry byly podle úřadu sice správné, ale posouzení celé věci je nutno dopracovat.
https://ekonomika.idnes.cz/uohs-myto-an ... oprava_fih
To už mi opravdu hlava nebere....blbákov.
-
- Příspěvky: 4233
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Optimismus spíše opatrný...
Čtvrteční rozhodnutí není dosud pravomocné a je možné proti němu podat rozklad. Dá se očekávat, že Kapsch - v soutěži druhý na pásce - se proti novému verdiktu odvolá. Navíc s vítězem je samozřejmě třeba podepsat smlouvu, což ovšem v tuto chvíli ministerstvu dopravy zapovídá předběžné opatření antimomopolního úřadu.
Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/v ... prava_pave
Čtvrteční rozhodnutí není dosud pravomocné a je možné proti němu podat rozklad. Dá se očekávat, že Kapsch - v soutěži druhý na pásce - se proti novému verdiktu odvolá. Navíc s vítězem je samozřejmě třeba podepsat smlouvu, což ovšem v tuto chvíli ministerstvu dopravy zapovídá předběžné opatření antimomopolního úřadu.
Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/v ... prava_pave
Re: Mýto a stav předepsaného mýta
Podepsáno!Ťok podepsal smlouvu na výběr mýta s CzechToll a SkyToll
https://zpravy.idnes.cz/tok-myto-cuo-/d ... domaci_kop
https://zpravy.idnes.cz/tok-myto-cuo-/d ... domaci_kop