Mýto a stav předepsaného mýta

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od theodor less »

theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od theodor less »

Policie odložila případ zakázky na elektronické dálniční známky, kvůli které ve funkci v lednu skončil tehdejší ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Rozhodnutí policie ale ještě může zvrátit státní zástupce, který postup kriminalistů přezkoumává.
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/32 ... rozhodnuti
alabastr
Příspěvky: 555
Registrován: 5.11.2017 12:50:18
Bydliště: Praha

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od alabastr »

Mýto přehledně: Kamiony nejzatíženější dálnice a silnice. Vede Brno, nejméně výnosná je D6
https://zdopravy.cz/myto-prehledne-kami ... -d6-71456/

"...nejvýnosnější (tudíž kamionovou dopravou nejzatíženější) je úsek dálnice D1 u Brna. Naopak nejméně využívané z hlediska nákladní dopravy jsou karlovarská D6 a strakonická D4. Brno přitom vede i v kategorii silnic I. třídy, když tamní I/52 fakticky supluje dálnici."
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od Diaľničiar »

To je perfektní odkaz. ;) Díky za něj. :ok:

Zajímavé jsou ty přestupky, v podílu toho provozu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od theodor less »

https://zdopravy.cz/brezen-prinesl-novy ... 007-78777/
Nákladní silniční dopravci dělají letos státu radost. V březnu zaplatili na mýtném 1,285 miliardy korun, což je meziročně o 29 procent více. Jde zároveň o nejvýnosnější měsíc za celou dobu vybírání mýta, které bylo spuštěno v lednu 2007.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od Diaľničiar »

Podle dat, které nedávno zveřejnila společnost CzechToll, se v červnu meziročně zvýšil výběr mýtného o 28 % na 1,26 miliardy korun. Za nárůstem nestojí jen zdražení kvůli novým sazbám za hluk a emise, ale především vyšší počet jednotlivých transakcí.

https://zdopravy.cz/dukaz-o-silnicich-p ... bam-86511/
1555.JPG
1555.JPG (45.5 KiB) Zobrazeno 7444 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10504
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od kot »

A nejspíše i loňský lockdown...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak nepochybně. Až celý výběr za rok 2021, který se srovná s rokem 2019 řekne víc. Prozatím se ve světě, v převážně míře zvedl % výnos za nákladní dopravu i s rokem 2019, co má jasný souvis s oživením ekonomik, zájmů a zvýšené osobní spotřebě 1. pololetí 2021 proti 2019, ale i nadále pokles lehkých vozidel, tedy ačkoliv nejsou taková omezení, tak část lidí nejezdí jinam, celkově jak doma tak do ciziny.
Rok 2020 se pro jistotu neuvádí. Z hlediska mobility uvádět numera, když jsou vládní omezení až zákazy, nemá de facto smysl. Proto se bere v potaz až 2019. Vrchol před pandemického období s nádechem lehké krize, o které se již mluvilo ... obávám se, že ani celkové výsledky za 2021 nebudou lepší, než tento rok.

Má to neblahé dopady jak pro dopravní firmy, ale samozřejmě i správce infrastruktur. Ovšem dálnice jsou na tom mnohem lépe, než letiště, kde to má dopad až pro výrobce letadel a letecké společnosti. Doprava má v průměru přímý podíl 12% výkonu ekonomiky. Málokdo si to umí všechno propojit, co značí "omezit se".
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
hovi
Příspěvky: 1185
Registrován: 19.11.2010 10:41:31
Bydliště: Liberec

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od hovi »

V Česku přibudou stovky kilometrů placených silnic, zdraží přepravu zboží

Ministerstvo dopravy potichu připravilo další rozšíření mýtného zpoplatnění na silnicích nižších tříd. Po dvou letech by se tak síť zpoplatněných silnic rozrostla o dalších 380 kilometrů. Podle kritiků zaplatí mýtné v důsledku běžný spotřebitel, dalším problémem je objíždění po silnicích nižších tříd.

Nápad není zcela nový, o možném rozšiřování poplatku pro kamiony hovořil už bývalý šéf resortu Vladimír Kremlík, avšak ministerští úředníci krátce před volbami dotáhli nápad do podoby finálního návrhu vyhlášky. Kvůli obavám z uveřejnění nepopulárního kroku před hlasováním o pokračování vlády Andreje Babiše se resort rozhodl se zveřejněním návrhu počkat. Nyní ale přípravy opět pokračují.

„V současné době probíhají poslední konzultace s dotčenými subjekty, včetně zástupců budoucí vládní koalice,“ řekl MF ­DNES mluvčí ministerstva Tomáš Lukašík. Ačkoliv se totiž mýtný poplatek netýká osobních automobilů, na běžné občany dopadne stejně, i když ve skrytější formě – v ceně přepravovaného zboží.

Zpoplatnění dopravních tahů například z Plzně do Klatov a dále do Vodňan nebo z Jihlavy k Hatím na česko-německé hranici má státní pokladně ročně vynést na poplatcích 400 milionů korun.

Podobně jako nyní i před necelými dvěma roky, kdy se síť silnic rozšiřovala o 868 kilometrů, argumentoval stát zvýšením výběru poplatků o­ miliardu, případně až o miliardu a ­půl. Ačkoliv se mimo jiné i kvůli koronavirovým omezením nakonec vybralo podstatně méně, tyto peníze nakonec musel zaplatit spotřebitel.

„Nikdo neumí říct, že to na rohlíku udělalo zdražení řekněme o deset haléřů, ale je fakt, že se takováto změna musela propsat do cen,“ uvedl generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř. Zároveň uvedl, že je svaz dopravců s resortem dopravy na podobě dalšího rozšiřování mýta domluvený a že výměnou za podporu budou požadovat vstřícnost v požadavcích, například v projednávané podpoře pro plynová vozidla.

Druhým problémem, na který kritici rozšiřování poukazují, je objíždění zpoplatněných úseků.

„Ze zkušenosti starostů víme, že se v řadě obcí situace zhoršuje. Je zapotřebí jednat o legislativních změnách umožňujících omezení tranzitní dopravy v obcích. Ohledně mýtného už ale zřejmě není cesty zpět a je nyní naopak potřeba systém průběžně rozšiřovat tak, aby se eliminovaly objízdné trasy,“ uvedla za Svaz měst a obcí Alexandra Kocková.

Příliš drahé řešení

To by ale v mnoha případech znamenalo zavedení mýta i na silnicích nižších tříd, s čím ale mýtný systém nepočítá a zároveň by na nich výběr mýta byl podle ministerstva dražší, než kolik by se podařilo vybrat.

Právě tomu se chce resort dopravy vyhnout a plánuje zpoplatnit jen ty nejvíce využívané úseky, kde se zavedení systému ekonomicky vyplatí. „Základním kritériem pro jejich výběr byly především dostatečné intenzity provozu, při kterých by náklady na zpoplatnění nepřesáhly 15 procent vybraného mýta. Dále se jedná o komunikace, ke kterým existuje srovnatelná alternativní trasa po již zpoplatněné silnici I. třídy nebo po dálnici,“ uvedl Lukašík.

Zatímco před dvěma roky měl resort dopravy s výběrem mýta na silnicích velké oči, nynější odhad je o něco střízlivější. Původně totiž resort předpokládal, že k necelým jedenácti miliardám vybraným od kamionů a autobusů v roce 2019 přibudou o rok později navíc další 2,8 miliardy a z nich se nové kilometry silnic I. třídy projeví nárůstem o zmiňovaných 1,5 miliardy. Skutečný nárůst ale nakonec byl ve výši zhruba půl miliardy a z velké části za ním stálo právě zmiňované rozšíření. Očekávaný vyšší pohyb kamionů na dálnicích se kvůli koronavirovým opatřením nedostavil. Nicméně i ­v měsících před propuknutím pandemie výnosy z mýta za očekáváním zaostávaly.

Předchozí rozšíření zpoplatněných silnic první třídy, při kterém se síť rozrostla od začátku roku 2020 a o necelých 900 kilometrů, spustilo politickou bitvu. Řada obcí se obávala, že kamiony budou nové zpoplatněné úseky objíždět a že se kamionová doprava přesune na silnice nižších tříd, kde zacpe průjezdy měst a obcí na trasách, které by mohly sloužit jako objízdné. Protože ale nápad s rozšiřováním nebylo možné zastavit a zároveň tím ze stolu neshodit roky připravovaný tendr na nového správce mýtného systému, přišlo ministerstvo na nápad s nulovým mýtem.

Tedy že se průjezd vozidel bude kontrolovat, dopravcům za něj ale budou chodit faktury s nulovými částkami k úhradě. Nakonec od tohoto nápadu ministerstvo upustilo a za průjezd začalo normálně vybírat. Kvůli propuknutí koronavirové krize se však nepodařilo hodnověrně prokázat, jak se nové platby projevily na míře objíždění zpoplatněných úseků.

Nyní ministerstvo tvrdí, že k objíždění prakticky nedochází. „I přes současné zpoplatnění cca 1 087 km silnic I. třídy a i s přihlédnutím k faktu, že dopravní data za rok 2021, v rozsahu, v jakém byla k dispozici, jakýmkoliv způsobem neprokazují, že by docházelo k objíždění již zpoplatněných silnic I. třídy,“ uvedl v­ odůvodnění změn úřad.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/z ... droj=patro
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od Diaľničiar »

Bez ohledu na samotnou podstatu možného zdražování služeb ... už vidím jak budou řidič nákladních vozidel, kamionů hlavně objíždět pohodlné silnice I. třídy po trojkách. :lol:

Je to nejsnadnější způsob, jakým lze získat další peníze. Když vynaložím 100 něčeho a za 10 let mám zpátky 300 něčeho + DPH, tak to k tomu láká to tak řešit. V Německu se taky neplatí jenom za dálnice, ale i za spolkové silnice. To jest 52 tisíc km a jen pár úseků je zdarma. Taky tam do roku 2018 bylo jen nějakých 5 tis. km spolkových silnic k té dálniční síti zpoplatněno, ale tomu je již konec; https://www.toll-collect.de/static/medi ... ken_gb.pdf

A nehrají se s tím, taky to v etapách takhle dopadlo. :) Akorát oni tu nákladní dopravu opravdu umí omezit z jiných tahů a takhle přinutí jezdit pod tom co je k tomu určeno a je jedno jestli si kdo vybere dálnici nebo pojede vedle ní.

Nejdůležitější je něco zcela jiné a sice, aby co nejvíc z mýta šlo opravdu do dopravy/financí a ne správcům mýta. :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3637
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od martini »

https://mytocz.eu/cs/Hum_UA možné osvobození od mýta a časových poplatku pro humanitární účely v souvislosti s Ukrajinou...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
mbmat
Příspěvky: 1381
Registrován: 16.7.2010 21:20:33
Kontaktovat uživatele:

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od mbmat »

martini píše:https://mytocz.eu/cs/Hum_UA možné osvobození od mýta a časových poplatku pro humanitární účely v souvislosti s Ukrajinou...
Jak se taková jízda v režimu humanitární pomoci prokazuje?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od Diaľničiar »

EU přijala legislativu, která dává členským státům čas do roku 2024 na implementaci nového silničního mýtního systému, který nabídne slevy ve výši min. 50% na silniční mýto založeno na vzdálenosti jako stimul pro nákladní vozidla s 0- emisemi.

Nákladní vozidla na fosilní paliva tak budou muset platit více, pokud vypustí více emisí.
Bezemisními vozidlami sníží své náklady. Říká Jamex Nix, manažer politiky silniční dopravy Transport & Environment.

Nový zákon byl schválen 17.2., pomůže snížit 23% emisí ze silniční dopravy, které produkují nákladní auta v EU.

Nákladní vozidla pak mohou být bezmisní buď to elektrické nebo vodíkové. Státy si mohou vybrat vícero způsobů ... Státy mohou zavést i vlastní poplatky pro vozidla na fosilní paliva. Nebudu to rozepisovat.

Průměrný dopravce nechá na mýtném za 1 kamion za rok 25 tis. €. Stimul je tak zásadním příspěvkem.

Zákon dále podpořuje přechod na zelenou kamionovou dopravu tím, že vyžaduje od států, aby od 2026 byl uplatněn poplatek za znečištění ovzduší kamiony na fosilní paliva. To je další velký krok k transformaci nákladní silniční dopravy, která jednoduše bude ekonomicky atraktivní proti dnešní době. Umožní se tak mj. snížit podíl nákl. silniční dopravy a zajistí přesun části transportu na železnici, která se masivně podporuje. Dalšími aspekty, se kterými to souvisí je snížení hlučnosti atd.

Nový zákon umožní zemím s mýtními silnicemi na základě koncesních smluv osvobodit tyto trasy od poplatků za emise CO2 a znečištění ovzduší, až dokud smlouvy nebudou obnovené nebo podstatně změněné a doplněné. Rozhodně se nenaruší platnost koncesí tímto zákonem. :ok:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7894
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od Aram96 »

To je mi ale zase hovadina. :crazy: Motivování k přesunu nákladní dopravy na železnici, ještě budiž, ale to s těmi emisemi, to je fakt fraška tohle. Doufám, že Ukrajina tady ty nesmysly pošle do šuplíku, alespoň na dekádu. Aby řešili paliva pro nákladní lodě, to ne.
kot
Příspěvky: 10504
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od kot »

Je vidět, že v tom Bruselu mají starostí málo a času hodně...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od Diaľničiar »

"My" delší dobu neinvestujeme do nákladních vozidel. Ve smyslu stavebních firem. (ne tak masivně jako kdysi) Právě pro tyto změny. Obnova do požadované Euro normy ano, ale spíš se čekalo na tyto změny a čeká se na lepší nabídku producentů vozidel. :)

Pak se bude dát sebrat i lepší enviro, eko, úvěr s minimálním úrokem. Tedy taková byla představa ještě, když nebyla válka. Tak ale tak nebo tak, řekněme s nejmenším úrokem. Proti úvěru, který se použije na emisní vozidla. ... klienti bank vloží peníze na investici do takového úvěru. To je ta tak silně propagována "zelená investice v bance". A výsledkem bude zisk - pro klienta banky. Pochopitelně zisk vygeneruje firma a splatí bance co je potřeba. Firma ušetří na slevě z mýta v dalších letech a něco málo na samotném pohonu/spotřebě. Takže návratnost existuje. Není to špatně vymyšleno, ale menší na to nedosáhnou ... tam budou možná výzvy.

Horší to bude u stavebních strojů, ty pořizovací ceny, ale proto taky se s tím v této dekádě v takových počtech ani nepočítá. Na to není připravená společnost - žádné její části.

No ale to bylo jen na doplnění, protože to tady chybí ta informace a vůbec takových informací stavebně-legislativně-odbornějších, mýtně-dopravních ... pak schází ta možnost pro lepší vnímání pochopení toho co se děje, proč se děje a že se to jen tak nevrátí zpátky.

Ovšem ano, ten časový rámec té legislativy ... tady se všechno příjímá a schvaluje jako když to nic není - tak to na vás možná působí, ale faktem je, že se o tom vždy 5-10 let mluví a jedná. Schválení zákonu není novinkou, je to jen zavedení do praxe. Novinka to byla tak 7 let zpátky. (a v té době jsem myslím tady o tom s několika z vás debatoval a razantně popíral, že žádné centrální výkonové mýto na osobní vůz schváleno ještě nebude (a taky není, pouze se elektronizuje). A s platností to bude dekáda. Tedy není to nic extra nové ... z tohoto pohledu to nelze kritizovat.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od Diaľničiar »

Aram96 píše:Aby řešili paliva pro nákladní lodě, to ne.
Námořní doprava je totižto z velké části mezinárodním systémem s jinými pravidly. Ale lze omezit pobřežní vody. Třeba USA zavedou již nějaké pásmo, za které se nebudou moct dostat některé lodě.

Spíš samotné lodní společnosti jdou cestou snižování emisí. Maersk chce být do roku 2050 uhlíkově neutrální ;) Sám si to zadefinoval. Emise CO2 z lodní stejně jako letecké dopravy nejsou součástí přelomové Pařížské dohody o změně klimatu z roku 2015, kterou podepsalo 195 členských států OSN.

Koncentrace síry atd. je u lodí velká pro druh paliva. Doopravdy oni používají prakticky odpadu z rafinérií. To máte jako když se za socialismu hodně v továrnách používal mazut, to tak nebylo moc eko a dodnes není. Tohle se povede vyřešit až společně s tím jak se i mění produkce rafinérií. Taky tím klesá podíl produkce asfaltu a více se asfalt recykluje atd.

EU sama o sobě jednoduše nemůže zavést bůhvíjaké restrikce a pravidla pro lodní průmysl, nanejvýš tak pro říční provoz. Protože to nemá sama jak smysluplně ovlivnit. A pro to, že to není podepsané, tak se nedá čekat převratná změna. Pokud největší společnosti přistoupí na lepší paliva a jiné alternativní pohony, pak je možno, že je budou vyspělé země přeferovat a vytlačí se zastaralé lodě. Pak nastoupí problém k trajektům do rozvojových států ... ale to je opravdu na míle vzdálené silnicím.

Velké námořní lodě škodí "jen" z hlediska emisí sazí a oxidů síry tomu tak opravdu je. Síra právě u USA vod klesne z 3,5% na 1,5% ... zavádí Bidenova administrativa.

Zjednodušená rovnice říká, že na 1 tis. kontejnerů se spotřebuje 1 tis. l lodního paliva na 1 hodinu plavby. Pluje asi 1 měsíc z Číny do západní Evropy přes Suez. Tedy co kontejner to 1 litr na 1 hodinu. 720 litrů na 1 kontejner na celou plavbu. Na celou tu vzdálenost. 1 kamion má násobní spotřebu, ale kvalitnějšího paliva. Rovnice je doopravdy zjednodušená, protože u nejvýkonnějších nejmodernějších lodí je to méně, u starších lodí je to více. I proto námořní doprava v uplynulé dekádě zažila enormní boom. Spotřebuje hodně, ale taky hodně uveze. Takže to ve výsledku hodně klame. Nemusí se to pozdávat, ale je to jednoduše tak. A je to levnější pro tu nekvalitu paliva, ale tam je taky otázka co by s tím odpadem z rafinérii bylo? Člověk vytváří svým zásahem do všeho jen další problémy a ty je nutno odstraňovat již velmi komplexně. Jedna ta kontejnerová loď ušetří asi 14 tisíc kamionů, které by se muselo vydat na cestu za každým, když vypluje taková loď. A ta potřebuje na svojí obsluhu do 50 členů posádky. To vše je beze sporu mnohem výhodnější než je silniční doprava mezi hromadou států ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3637
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od martini »

MD začíná řešit podobu mýtného systému po roce 2029, aktuálně hledáme konzultanta pro pomoc se sestavením koncepce, koho by zajímal detail, tak vizte https://nen.nipez.cz/SeznamPlatnychProf ... 127673977/
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od adamos »

Dostala se ke mě informace, kterou jsem považoval za hoax, přesto jsem jí ověřil... a byla pravdivá. O co jde: hovoří o "diskriminaci" osobních aut, kteří platí 1500/rok, zatímco mýtné pro nejnižší kategorii je pouhých cca. 0,06 Kč/km. Praha / Brno tedy na mýtném stojí necelých 11 Kč. Suma sumárum cena známky a hodnota zaplaceného mýta se vyrovná až po cca. 27000 ujetých kilometrech. Kalkulátor je dostupný na https://mytocz.eu/cs/sluzby-zakaznikum/ ... zdalenosti

Otázka zní, zda je toto nastavení OK? Nemělo by být mýto vyšší? Ví někdo, jak byla výše mýta stanovena? Díky za postřehy
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od Diaľničiar »

I polovina z 0,06, záleží dle hodin/času projetí. Než kalkulátor, tady jsou sazby: https://mytocz.eu/cs/emytne/sazby-mytneho-2021 . Tam máte taky odpovědi jak byla stanovena.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Vitapb
Příspěvky: 158
Registrován: 11.11.2015 21:37:56

Re: Semafory - technologie

Příspěvek od Vitapb »

Zdravím, nejsem si jistý zda můj dotaz bude ve správném tématu, kdyžtak tedy prosím o přesměrování do lepšího.

Chci se zeptat, zda mají nějaké využití mýtné brány postavené dříve pro systém Kapsch? V případě nehody, poškození apod. je brána snesena, nebo opravena?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Mýto a stav předepsaného mýta

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“