Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

to Hanes: Příklad jsem dal spíše pro zasmátí, kde všude se můžeme s mezinárodní silnicí setkat. Ano Makedonie a Černá Hora či Bosna jsou na tom hůř než my, ale Řecko ? Naopak třeba přes Albánii vedou evropské mezinárodní silnice téměř výhradně jen druhé třídy, ale kvalitou jsou už z 80% na úrovni západoevropských. A to musíme vzít v potaz, že do 90. let přes Albánii tranzit nevedl, E silnice se zemi vyhýbaly obloukem.

to michal: evropské mezinárodní silnice vznikly jako spojnice z vzdáleného bodu A do B, ale mezi nimi byly udány uzly, přes které trasa musí vést. Takže pokud jsou za uzlový bod udány Karlovy Vary, musí E49 z Magdeburgu do Vídně vést přes Vary, i kdyby to bylo výhodnější a rychlejší třeba z Plzně na Chomutov apod. Podobných při pohledu do mapy nesmyslných zajížděk je na evropských trasách spousta. Třeba na E70, která si mezi Bělehradem a Bukureští "odskočí" do Temešváru nebo E65, co mezi Černou Horou a Řeckem obchází Albánii. Tam je to ovšem z historických důvodů. Vlastně z historických důvodů vede E49 i přes Vary. Až do dokončení D5 by přes Mariánky jel málokdo.

Samozřejmě je možné, aby si daná země podala návrh u ženevské UNECE na změnu trasy mezinárodní silnice. To se děje často, hlavně z důvodů vzniku nové dálnice, na kterou bývá E silnice přemístěna přednostně. E49 by opravdu bylo vhodnější přenést na trasu přes Marianské Lázně, kudy od dostavby D5 proudí většina tranzitu. Nejednalo by se o nic složitého, jen přeznačení. Malý problém vidím v Karlových Varech, které by se mohly cítit odstrčeny. Na druhou stranu jim přes město vede už E48 a E442. To by jim přece mohlo stačit :-)

Těžko také říct, jak to bude po dokončení D11 a S3 s evropskými silnicemi E65 a E67 ? Po dálnici to bude výhodnější, ale Jelenia Góra nebo Klodzko mohou protestovat. Také naše D10 by jaksi osiřela :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Martin96 »

Viděl bych E65 přes D2, D43, D35, D11 a S3, E67 nechat přes Náchod, dokud nebude postavena nějaká "rychlejší" silnice od S3 k Wroclawi...
Ad D10, že by v budoucnu stejný případ jako D1? Když projíždím kolem těch cedulí od Bělotína po Bohumín, kdy je jednička osamocená na jedné straně, tak to vypadá dost divně...podobně jako na polské A1.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

E67 mohou Poláci také převést z S3 u Bolkowa na silnici 5 směrem k Wroclawi. Právě tudy se bude spíše jezdit, než zajížďkou až k Legnici.

Ta D1/A1 bez evropského značení je fakt docela divná :-) Zasloužila by si z Vídně přes Brno a Ostravu až do Katowic ke křižovatce s S1/E75 spíše být mezinárodní silnicí první třídy, tedy E63 apod. Jenže všechna čísla jsou již obsazená, takže to může být jen trojciferná spojka. Např. E463, E467 nebo E469, která by mohla vést (Břeclav - Zlín - Hulín) - Přerov - Ostrava - Katowice a propojovat E65+E50+E75.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
adi88
Příspěvky: 496
Registrován: 15.3.2009 22:53:30
Bydliště: Brno, kousek od VMO

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od adi88 »

To s E49 mi trklo do očí taky, ale opravdu je třeba brát E-síť jako něco, co je hodně těžce neaktuální. Příjde mi, že to zamrzlo tak v 90.letech. Je to škoda, myslím, že něco takového by se v Evropě hodilo. Že máme někde na papíře TEN-T je sice pěkné, ale v terénu o této síti není ani zmínka. Osobně bych byl pro jakýsi restart tohohle značení s mnohými úpravami. Např. E462 dát místo D48 na D1 (to snad bylo i v plánu), zmíněnou E49 dát na D5 a I/21 (už kvůli tomu, že je nesmysl tahat další tranzit do Plzně), E551 vést po I/19 a na D3 (případně se nabízí propojení až na I/20 u Písku, kudy vede E49), E53 vést jakkoli jinak než přes Železnou Rudu (nejlogičtější by bylo nechat ji jen v Německu na A93 mezi A9 a A6, tedy jako spojku Mnichov-Praha a nebo případně z historických důvodů nechat na A92 a poté vést po modernizované B20 a na Folmavu) a další změny pak provádět dle toho, jak budou dokončovány nové stavby.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

E462 nemůže vést na sever po D1 a A1, jelikož spojuje Brno s Krakovem. Navíc se jedná o horizontálně určený směr.

E551 po silnici 19 není špatný nápad. Tím pádem by mohla spojovat jen obě dálnice a nemusela vést až do Budějovic. Prodloužením do Písku by však možná ztrácela význam, když Plzeň s Brnem spojuje E50.

E53 přes Rudu je opravdu už spíše z historických důvodů :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
mishak
Příspěvky: 137
Registrován: 15.2.2016 19:55:22
Bydliště: České Budějovice

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od mishak »

E551 bych přetrasoval také. Jenže má spojovat E55 E49 s E50 a E65. Tudíž by šla od Budějc v peáži po D3. A I/19 zkapacitnit a bylo by to ohodně lepší než jí vést po I/34. Zvlášť by vedla skoro z poloviny po dálnici.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

Peáže moc v lásce nemám :) Už vůbec ne spolu první a druhou třídu mezinárodních silnic. :) Druhá třída má za úkol jen spojovat evropské silnice první třídy. Navíc se od ní nečeká (oproti první třídě), že by vedla jen po dálnici, takže klidně může zůstat na I/34. Pravdou však je, že už nyní plánovače a navigace vedou dopravu po I/19 a D3. Časově i vzdálenostně to totiž vyjde nastejno a po dokončení D3 do Budějovic bude trasa ještě výhodnější ;) E551 bych ovšem ukončil u D3.

Podobně dříve začínala E59 Praha-Záhřeb. Ale protože už po D1 vede E50, E65 (a E55), je zbytečné peážně táhnout přes 100 km další mezinárodní silnici. Spíše to mate. Proto už pár let (nevím kolik ;) ) začíná E59 až u MÚK Jihlava.

Jinak, neznám zemi velikostně srovnatelnou s Českem, přes kterou by vedlo tolik mezinárodních silnic :) .
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od JirkaS »

Nevybavuji si, že by E59 byla značena po D1. Zato si pamatuju, že když koncem 80. let došlo k přeznačení, tak chvíli byla značena dál po I/38 v okrese Havl. Brod. Ale spíš to byl omyl, i když jako spojka/zkratka do Mladé Boleslavi by mi to dávalo smysl.
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Martin96 »

E59 od Prahy by měla smysl až jak bude hotová D3 v oblasti středních Čech a E65 se přesune na D11/S3. To by pak po trase Praha - Brno vedla pouze E50.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

E65 musí vést přes Prahu, i kdyby vznikla kratší trasa. Jedná se o páteřní evropskou trasu, která má stejně jako další páteřní E50 a E55 uzel v Praze, který nemůže minout. Upravit lze pouze začátky tras. V Praze začíná E48 a E67, které tam budou začínat i nadále. E59, spolu s E65 a E50 opravdu dříve vedla z Prahy přes Havlíčkův Brod, protože ještě nebyla hotová D1 mezi Prahou a Jihlavou. Možná, že se uvažovalo, aby na staré silnici E59 jako jediná zůstala, ale nakonec se od toho upustilo.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
adi88
Příspěvky: 496
Registrován: 15.3.2009 22:53:30
Bydliště: Brno, kousek od VMO

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od adi88 »

Když se podíváme na západ, tak je jasné, jakou má číslování evropských silnic logiku. Máme E15, o něco východněji E25, ještě dál východněji E35 atd. Stejně tak E30, jižněji E40, ještě jižněji E50. V momentě, kdy se nám v Praze kříží E50 a E55, tak je celkem zbytečné aby nám sem uhýbala E65. Jasně, třeba v Itálii se evropské silnice sobě taky dost přibližují, ale tam je k tomu důvod, když je Itálie dlouhá a úzká. Ale udělat středobodem dopravy Prahu, nahnat tam dopravu z apeninského i balkánského poloostrova a pak ji zase rozdělit k Rostocku a Štětínu, je podle mého názoru nežádoucí. Jestli je teď v nějakých regulích, že E65 musí přes Prahu vést, pak by se tyhle regule měly změnit. Jinak k té E462, mám pocit, že v Ostravě na D1 figuruje zakrytá na návěstích před MÚK s Rudnou, ale jistý si tím teď nejsem. To by naznačovalo, že se s ní počítá pro tento tah. Ono dnes také nemá čistě hroziontální vedení. U Bielska-Biale se stačí k severu ke Katowicím a do Krakowa tedy stejně přichází po A4. S tím jak ale Poláci vymysleli S52 by možná stálo za to nechat ji na D48 a S52 a na D1 a A1 dát jinou evropskou silnici. Ten tah si to svým významem zaslouží. Otázka ale jaké použít číslo.
EDIT: Napadá mě E463, která by spojovala Břeclav (D2, E65), po D55 by vedla až do Hulína a odtud po D1 a A1 do Pyrzowic, kde by se napojila na E75, která (předpokládám) zůstane na Slovensku a k polské A1 ji přivede od Zwardoně S1.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od JirkaS »

Honey72 píše:E59, spolu s E65 a E50 opravdu dříve vedla z Prahy přes Havlíčkův Brod, protože ještě nebyla hotová D1 mezi Prahou a Jihlavou. Možná, že se uvažovalo, aby na staré silnici E59 jako jediná zůstala, ale nakonec se od toho upustilo.
Nikoliv. D1 byla hotová dřív, než byly E65, E50 a E59 vyznačeny. Ke změně evropského značení došlo v 80. letech, to už D1 stála. Přes Havl. Brod do Prahy vedla ještě stará E15, která pak byla převedena na D1.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

Máte pravdu, v roce 1975 vznikla teprve ta první verze evropských silnic a ta druhá teprve po D1.

Jinak, není nutné, aby vedly sudé E horizontálně a liché vertikálně. V terénu to ani moc dobře nejde, takže okliky jsou běžné a často i nutné. Spíše se to soudí asi podle toho, jestli jsou cílové body od sebe více na západ než na sever, což Krakov od Brna je.

O tu E75 možná přijdeme, bude logičtější vést jí z Polska přímo na Slovensko, až oba státy dokončí své komunikace. Avšak potom bude zdá se nutné na naší Jablunkovskou trasu nasadit nějakou E469, třeba až do Ostravy :-)

E65 by opravdu vypadala logičtěji míjet Prahu přes Svitavy, pokud ovšem bude převedena na D11 místo D10. Jinak to nemá cenu. A také musí být dokončeny D35+D43, což bude asi ještě hodně dlouho trvat :-( Ale i tak by už nyní byla trasa kratší asi o 140 km.

Ony ty E55, E65, E75 nebo E40, E50, E60 nemají značit nejvhodnější trasu, kudy se má řidič dostat od jednoho konce Evropy na druhý, ale spíše hlavní evropské koridory mezi velkými aglomeracemi a evropskými uzly. Třeba z Paříže do Užhorodu to je mnohem kratší a rychlejší přes Vídeň a Budapešť, než pořád po E50, ale to je hlavně tím, že ne všude už vedou dálnice. Pak to bude jiné.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Standa »

Možná se pomalu blíží čas pro nějaké nové přečíslování éček, ale IMHO by to spíš chtělo nějakou systémovou změnu, třeba zavedení transevropské (myšleno unijní) sítě založené na TEN-T (včetně řešení financování z rozpočtu EU a jednotného systému zpoplatnění). Ale obávám se, že sociální inženýři v Kvítečkově (Bruselu) jsou už tak vzdáleni realitě, že raději přivedou EU k rozpadu, než by se vzdali snah o vybudování sluníčkové společnosti (samozřejmě bez těch zlých aut, dálnic, atomových elektráren, geneticky upravených potravin atp.), takže spíš vyplodí další zákazy žárovek, než nějakou smysluplnou reformu dálniční sítě (rád bych se pletl).

Zpět na zem: co se týče trasování éček v bývalém východním bloku, vypadá to opravdu dost provizorně. V naší oblasti bych možná po dokončení D11, D43 a D52 přetrasoval E65 do trasy Legnica - Trutnov - HK - Brno - Wien - Graz - Maribor - Zagreb (Bratislava už má E75 a Wien nemá žádnou severojižní páteřní), E59 bych vedl v trase stávající E65 (Brno - Bratislava - Szombathelly - Zagreb; samozřejmě by bylo lepší jí dát číslo E69 - stávající E69 může mít v podstatě jakékoli číslo, klidně E59 nebo i trojciferné ;) ). E461 by se tímto mohla zrušit. Další možnost je po dokončení D55 použít E59 (lépe E69) pro trasu už od Pyrzowic přes Ostravu, Hulín a Břeclav (navržená trasa E463 dle adi88) a tam se napojit na přečíslovanou E65 dál do Zagrebu. Brno - Břeclav by potom mohla být nábližka E561, Jihlava - Znojmo - Wien E562.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od JirkaS »

Honey72 píše:Máte pravdu, v roce 1975 vznikla teprve ta první verze evropských silnic a ta druhá teprve po D1.
A nebylo to ještě dřív? Mám ji na mapě z počátku 70. let a ve vyhlášce je značka dokonce od začátku 60. let https://cs.wikipedia.org/wiki/Dopravn%C ... 1._1._1961
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

Díky, mě se to také nezdálo, ale podívat se na staré dopravní zančky mě nenapadlo .-) Takže přece jen špatné údaje a to nejen na české wikipedii. Na cizích webech jsem totiž našel informaci, že systém mezinárodních silnic vznikl již v roce 1950. V roce 1975 došlo ke změně smlouvy a její novelizaci. Zavádět nový systém se začalo až v pol. 80. let.

Co jsem se také dočetl, proč se některé E silnice tak kroutí. Třeba ta námi řešená E65 měla vést původně z Prahy na Vídeň a pak přes Štýrský Hradec do Záhřebu, ale kvůli železné oponě byl systém nakonec upraven tak, aby se co nejméně musely překračovat hranice východního a západního bloku. Takže E65 dodnes vede oklikou přes Bratislavu, aby se vyhnula Rakousku. Nyní se tedy už nedivím, proč vede přes Prahu. Podobně byla upravena E49 u ašského výběžku. Namísto vedení trasy přes Pomezí nebo Aš a napojení na A93 a A9, se E49 napojuje na A9 až severněji, aby se vyhnula západnímu Německu.

Po pádu opony se počítalo s tím, že systém bude upraven jak bylo zamýšleno, ale stále k tomu nedošlo a asi ani nedojde. Vždyť třeba E65 a E80, které musely složitě a navíc přes hory obcházet Albánii jí obcházejí i dnes, zřejmě kvůli nákladnému přeznačení. Namísto toho přes Albánii zavedli několik zkratek Exxx. V 90. letech došlo k rozšíření systému do Ruska a dále na východ. Ono také není jednoduché převedení Éček na jinou silnici i kvůli nutnému dodržení parametrů komunikace. Vlastně to je nakonec nejdražší, než výměna nějakých sloupků a směrovek.

Škoda, že k E systému každá evropská země přistupuje rozdílně. Už ve 30. letech bylo dohodnuto, že evropské dálnice a dálkové silnice budou mít společné číslování jako třeba v USA. Z toho sešlo kvůli 2. světové válce, ale hned v r. 1947 se jednání obnovilo. Bohužel původní záměr dodržuje jen několik zemí, např. kromě Finska všechny skandinávské, kde mají mezinárodní silnice pouze jediné číslo - to evropské. Pak je většina zemí, hlavně býv. východního bloku včetně Česka, kde má silnice jak evropské tak i státní číslo, ale v terénu jsou obě vyznačena, takže to nevadí. No a pak jsou země, třeba i takové tranzitní Německo a Rakousko, kteří na nějaká evropská čísla absolutně kašlou i když ke smlouvě přistoupili a zelená čísilka tam skoro neuvidíme.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Standa »

Díky za vysvětlení, s tou E65 mě to taky napadlo (touhle trasou se jezdívalo za socíku do Jugošky ;) ), ale nezdálo se mi, že by i tohle ten systém zohledňoval. A vida :) ! S tou větší reformou se asi čeká na dotažení dálniční sítě v bývalém východním bloku (takže to bude ještě na dlouho :evil: ).
JiVi
Příspěvky: 240
Registrován: 27.5.2010 8:23:47
Bydliště: Pardubice

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od JiVi »

sice to není primárně o českých E silnicích,ale i tak to sem dávám https://www.youtube.com/user/aswchris/videos
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Martin96 »

Tak koukám, že se na nově otevřené slovenské dálnici D3 mezi Svrčinovcem a hranicí s PL už objevila dálková tabule i s E75, ale pouze od hranic. Takže bychom byli brzy o jednu E-silnici chudší? Screen z youtube: http://www.youtube.com/watch?v=jFJwV7TPz20
Na konci videa zatím ukazuje E75 dál do Česka.
Přílohy
MINIATURA.jpg
MINIATURA.jpg (196.63 KiB) Zobrazeno 10656 x
zesp
Příspěvky: 1114
Registrován: 19.5.2015 20:58:53

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od zesp »

Je na té "pseudo dálnici" D3 potřeba slovenská dálniční e-známka, či nikolivěk? Chtěl jsem si to projet, a u Čadci na nájezdu mě zarazila modrá značka s autíčkem bez ničeho dalšího doplňujícího přeškrtnutého, tak jsem to radši vzdal...
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

Martin96 píše:Tak koukám, že se na nově otevřené slovenské dálnici D3 mezi Svrčinovcem a hranicí s PL už objevila dálková tabule i s E75, ale pouze od hranic. Takže bychom byli brzy o jednu E-silnici chudší? Screen z youtube: http://www.youtube.com/watch?v=jFJwV7TPz20
Na konci videa zatím ukazuje E75 dál do Česka.
Tak to jsem vážně zvědavý, co se na podzim objeví na tabulích okolo Třince.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
zesp
Příspěvky: 1114
Registrován: 19.5.2015 20:58:53

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od zesp »

Aby to nakonec nebylo E75-A a E75-B, nebo tak nějak :D . Ale spíš jsou v tom Slováci příliš aktivní a budou konstatovat - vyhnuli sme se Českej republike a ideme do Polska priamou cestou!!! :roll:
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

O tom ovšem nemohou rozhodovat bez nás. Navíc o trasování evropských mezinárodních silnic rozhoduje UNECE. Trasy E silnic se ke všemu jen tak zkracovat nemohou, nesmí míjet uzlové body. Pokud ovšem není jako uzel zapsán třeba Český Těšín, zkrátit by se mohla. Avšak bude nutné českou spojku označit jiným číslem, např. E463, která by mohla vést až do Bohumína k D1.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Lenny »

Na značkách bude tam E75.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“