Jednoduší lidé mají rádi jednoduchá řešení.
To bych si dovolil přeformulovat do podoby "jednoduše lidé mají rádi jednododuchá řešení", protože nevím kde berete jistotu, že vzdělané kapacity považují svá řešení za složitá, to je ovšem těžká filosofie.
Ano, slovo border je důležité, protože jináč uhlíkovou daň schválilo a doporučilo již asi 3000 ekonomů napříč USA, jenom její zavedení do praxe je různá.
__________________
To, co se nyní "šije", ale nutí i firmy na území EU ke změnám, viz i ten obrázek.
Jedna z nejdůležitějších věcí nyní bude stanovovat hodnotu emise - nejen cenově, ale ten propočet u jednotlivých segmentů produktů/výroby.
Uhlíková hraniční daň - tohle si vyhledejte, když už ... to totiž válcuje onu daň na PHM, to nic není
- mimochodem "žluté věsty" jsou mj. proto, že v tom roce chtěl Macron zvednout ceny PHM právě o takovou daň z uhlíku
a výnosy nasměrovat do eko- reforem ...
Vystoupení z EU je možností, ALE: tato uhlíková hraniční daň je prosazována DE, PL, ES, FR a potažmo dalšími státy. Všemi ne, ale kdo se nepřizpůsobí tak 1. nevyveze neprodá za 2. ještě i ty továrny co jsou na území "bouřících se kolonií" se zvednou.
Oč jde pro ty co neví nic vyjma toho názvu
Jedná se politiku nastavenou pro období do roku 2024 s cílem nastavit zavedení. Tento poplatek za emise spojen s dovozem ovlivní nejen společnosti v EU, ale de facto na celém světě se dál naruší rovnováha mezi státy. Tak jak jsou obchodní cla a anticla tak EU přináší ještě něco horšího ...
Po letech debat byl představen plán, který způsobí krátkodobý šok a dlouhodobé snížení emisí.
Zasáhne to všechno od tovaru přes materiály od ovoce po ocel včetně vozidel.
Koncept je snadný: nacení se uhlík - účetní poplatek za každou metrickou tunu oxidu uhličitého vypuštěného průmyslem. Tohle platí v mnoha státech světa. EU to pozvedla na uhlíkovou daň, resp. hraniční uhlíková daň je 1. případ ve světě, který se uplatní na dovoz zboží.
Motivuje i k tomu, aby se státy vydali na cestu snižování emisí, protože v prostoru EU se stanou nekonkurenčními. V EU to oživí průmysl a investice namísto stěhování kapitálu někam jinam, čímž se prostor EU stane lépe odolným různým nedostatkům.
Po úplném zavedení od 01/2026 budou co mít dělat všichni co mají jako vstupy: ocel, cement, hliník, chemikálie a elektrickou energii. Kdokoliv kdo potřebuje tyto komodity pro svoje zboží, tak by měl zbystřit.
Tato daň se ze 75€ dostane v roce 2030 na 100€ za metr. tunu uhlíku.
Záměr bloku je evidentní. Dolaďovat se bude agenda, jaká nemá obdobu. To značí překopat dodavatelské řetězce, produktové řady, vypracovat příručky a strategie, identifikovat příležitosti snižování emisí a nalézt řešení, které vytvoří naopak konkurenční výhodu pro prodej v prostoru EU.
Je to velká součást klimatické politiky EU.
EU hodlá naplnit cíle 2030 a 2050 dosáhnout nulové čisté emise. Největší nepřátelé: výroba, budovy a doprava.
Proto ty reformy v betonu:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 16#p247416 .
Dekarbonizační opatření
velká výzva. A na to se dají nasměrovat ty EU fondy nové generace. Proto ne silnice, ale železnice. Proto ne dálnice, ale spíš veřejná doprava. Jistě, TEN-T taky, ale jděte a vysvětlujte proč nemáte koridory když bylo času a času. Koho to zajímá, že třeba Slovensko neumí tendrovat a udělat normální smlovu na reální výstavbu? Doopravdy to ty Španěle a Poláky a Němce již vůbec netrápí. Slovensko má prostor i pro investice v železnicích, takže to problém není. To stejné ČR. Většině státům tato politika již vyhovuje, silnice a dálnice stojí, takže lze modernizovat železnice a autobusy atd.
Znechucování IAD musí pokračovat. Nedávno se tady lomilo rukama nad e- mýtem. Psal jsem již tehdy, že to nebude tak dramatické, protože se chystají jiné alternativy od nemožnosti parkovat po ceny paliva a nikdo jste tomu nechtěl věřit ...
Mnoho producentů v EU platí za své emise uhlíka od 2005 prostřednictvím obchodování s emisemi (ETS). Ze začátku se to všem líbilo, mnoho firem a států mohlo vydělávat velké peníze. Ale kam to šlo? Slovensko ještě i ty emise vytunelovalo. Ale to je SK problém. Jestli SK vystoupí z EU tak ať, je to pro EU odpadlík, který nemá nic jen proto že si to sám zavinil a když nechce mít EKO politiku tak jí mít nebude a ať není v EU - jeho průmysl ani agrární sektor ve státech jinde nic neprodá.
A varuji předtím 10 let. To stejné ale v menším rozmezí pokračuje do pár dalších států. Člověk bude rád, že vůbec je, že má práci a bude muset držet hubu a krok a to stejné politická špička. Bude se muset přestat krást v tomto rozsahu.
Dnešní trh s emisemi je 60€ za metrickou tunu. Ano ale ne uhlíková daň, jen ty emise.
Čím výše ale ceny uhlíku rostou, tím více jsou producenti v EU vystavěni riziku úniku uhlíka, ztráty v důsledku levnějšího dovozu ze zemí s méně přísnou regualací klímy.
To se ví, proto producenti v EU mají bezplatné uhlíkové povolenky na kompenzaci těchto úniků. Ale tyto budou nyní po roce 2026 postupně vyřazovány. Namísto toho se tato daň převede v pár letech na spolufinancování dekarbonizace. A ta ochrana již nebude potřebná, protože daň na dovoz zasáhne i ty firmy ze zahraničí.
A tam ať si to platí jak a čím chtějí. Taková Čína proto snižuje uhelné elektrárny, ty zastaralé, protože Čína potřebuje hlavně vyvážet ... a ty dopravní cesty se rozvíjejí na Evropu i ta Hedvábní Stezka že ano a tohle najednou bude tak, že ten čínský dovoz se zásadně prodraží a ne že za PHM, ale ta cena o tu daň za to zboží. Jistě další regulace a výpočty atd., ale to nepouští. Kam pak to ta Čína vyveze všechno? Zajímavá otázka.
Dvojité zdanění existovat nebude. Dohody jsou již s USA a Kanadou. To je spíš finanční politika.
Tyto návrhy se projednávají v EU a v 27 státech. Implementace proběhne v 01/2023 až 12/2025 - co je přechodná fáze. V tomto období musí dovozcové ocele, hliníku atd. nahlásit a vypočítat své emise. Ale ještě nic neplatí. Poté od 01/2026 si budou muset zakoupit dovozní povolenky. EU smí i v současnosti rozšířit tuto paletu i na další produkty, ale začíná tím co je nejhorší na klima. Ti, kdo sem přímo prodávají na tom budou stejně ihned od 01/2026.
Administrativní zátěž firem tak značně stoupne již od 01/2023. Tyto náklady jim nikdo neproplatí. Naopak, kdo se nepodřídí, může očekávat sankce na národní úrovni, pokud národní úroveň selže, tak trest zase nemine stát. Jak snadné.
Furt nevidíte spotřebitele že
Tak dávejte pozor. Průměrné 4- dveřové vozidlo obsahuje 7 metr. tun zabudovaných emisí CO2, ze kterých je polovina z ocele a hliníku. Dle ceny 75€ to je jen za tohle 245€ a pokud se to zavede na celý dodavatelský řetězec tak se to 1 vozidlo prodraží o 500€.
znechucování ale lze to, připlaťte si.
Tohle ale povede 100% ke změnám spotřebitelů v jejich nákupním chování. Protože určitě se neupraví platy k tomu všemu co se zavede. Producenti, kteří jsou méně nároční na emise CO2, zaplatí nižší sazbu, ale ti mají i dnes ty produkty drahší.
Ocelárny požadují snížení cen uhlíku na vývoz, export, že by ten export neměl tu stejnou daň jako prodej v prostoru EU. EK je proti temu. Čína dnes vyrábí víc oceli než všechny země světa dohromady, ale její kvalita je podprůměrná, není zájmem EK vyvážet ocel mimo prostor EU. I stavby mají být z lepších materiálů, tudíž místní ocelárny budou produkovat akorát to co se uživí tady v tomto prostoru.
Ruská ocel se bude prodávat v EU pokud se to takhle zavede, dle roku 2019, za 147€ za metrickou tunu. (jejich stopa).
USA ocel se prodá v EU za 103€.
To značí, že zdražení za jejich materiály všeobecně míněno nebo zboží se očekává zdražení ze dne na noc v rozpětí 6-32% vztáhnuto na svět. Spotřebitel si vybere sám a doopravdy kdo dnes do EU dováží cokoliv, tak se mu může stát, že najednou nic neprodá. Protože EU si dá záležet na zjišťování co se kde doopravdy a z čeho vyrábí. Zboží bez dokladů se tady neprodá. (enormní sankce)
Nové politiky EU budou tlačit na producenty z EU, ať zrychlí vlastní dekarbonizační procesty. Ocel jak jsem zmínil, to je 200 mil. t. emisí CO2 ročně. Pokud ocelárny neučiní nic a postupně dojdou o emisní povolenky, tak tento segment v roce 2030 odvede na této dani 11 mld. €. O to se zvedne cena prací ... EU se rozhodně neobává nedostatku materiálů, protože je přebytek, pokud by fungoval svět v 2019, tak produkce neustále stoupala ale takhle se dál nemá existovat.
Na pohled je času dost. Ale již nyní mnoho firem zahájilo procesy, ... ve svých oborech.
Myslím, že to vám přepsalo mínění o jakémsi zdanění PHM