Pseudoekologická dogmata

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

Neuvedený autor píše: Nikdo asi nechceme nikomu bránit ve skromném až asketickém způsobu života, ani v propagaci tohoto v médiích (a některým z nás samozřejmě ani v kritice nebo zesměšňování této propagace), ale současný společenský vývoj směřuje k povinnému uskromňování se na základě diktátu jakýchsi samozvaných elit.
Jelikož patřím ke generaci, která měla možnost zažít režim podobného ražení (pro změnu maskovaný třídní spravedlností, vedoucí až ke vzniku úplně nových tříd, které neznal ani Karel Marx a jeho kamarád kapitalista Bedřich Engels), poněkud mě tento vývoj znepokojuje.
Před půl rokem jsem věcně na příspěvek nereagoval. Byl jsem rád, že mi vůbec někdo odpověděl. Dnes je uskromňování víc ve hře a tak toho využívám:
- povinné uskrovňování mohou prosazovat jen politici, nikoli samozvané elity; a já si politika, který prosazuje utažení opasku, nedovedu představit, volby se vyhrávají "světlými zítřky"
- dřívější propagace "skromného života" se ukazuje jako hodně předvídavá
- uskrovňování je prostě realita týkající se většiny lidí
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

Za pravdivost neručím, autorem je "Jirka" v komentáři pod článkem https://zdopravy.cz/nemam-kam-jit-jsem- ... ova-93299/
Kdyby úředníci pracovali stejně pečlivě podle zákona jako notoričtí stěžovaci, tak napč. s Vodou z Tetčic jsou hotoví raz – dva: funkční období statutárního orgánu spolku je pět let. Předseda VzT byl zvolen 17.11.2014. Takže už skoro dva roky spolek nemá osobu, která by za něj oprávněn jednala. Tudíž všechny její stížnosti, námitky a další starostlivé výlevy za toto období nejsou podány v souladu se zákonem.
To jen tak na okraj, když si neustále stěžují na platnost stanovisek DOSS.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Standa »

theodor less píše:
Neuvedený autor píše: ....
Před půl rokem jsem věcně na příspěvek nereagoval. Byl jsem rád, že mi vůbec někdo odpověděl....
To je zajímavá novinka, označovat sestříhané citáty z několik měsíců starého příspěvků "neuvedený autor". Je to potom mnohem zajímavější bojovka. Ještě by se to dalo vylepšit a sestřih dát do jiného tématu, případně smíchat více příspěvků dohromady pod značkou "neuvedení autoři" :twisted: ...
Geo
Příspěvky: 805
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Geo »

Nemate nekdo stazeny ten rozklad?
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

Pseudoekologické dogma č.1:
"Aktivisté chrání životní prostředí"
Jeden příklad za všechny: jaderné elektrárny. Což o to; energii, čas a odvahu do toho aktivisti vložili. Blokovali vlaky s jaderným odpadem, lezli po chladících věžích elektráren.
Stačilo to na výhru v Německu. Na úspěch v EU už nikoli.
Proč zrovna lidi zabývající se ekologií neodhadli, že nebezpečí hrozí odjinud?
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Standa »

theodor less píše:...Proč zrovna lidi zabývající se ekologií neodhadli, že nebezpečí hrozí odjinud?
Jste si jistý, že chcete znát odpověď?
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

Pseudoekologické dogma č.1/2:
"Ministerstvo životního prostředí chrání životní prostředí"
"Škváru a popel ze spaloven, které se dosud vozily na skládky, bude teď (nový zákon o odpadech) po úpravě možné ukládat do podloží silnic a použít i jinde ve stavebnictví. Podle ministerstva jde o moderní koncepci cirkulární ekonomiky."
https://www.ceskatelevize.cz/porady/109 ... i-skladky/
Lenny
Autor
Příspěvky: 10800
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Lenny »

Co to je za blbost? Vždyť popílek se používá ve stavebnictví desítky let a struska taky.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

Oni mluví o škváře a popelu ze spaloven.
Xyzc
Příspěvky: 213
Registrován: 24.11.2016 7:56:53

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Xyzc »

theodor less píše:Oni mluví o škváře a popelu ze spaloven.
Navíc upozorňují především na o to, že nově struska, musí plnit testy ekotoxicity pouze pokud se ukládá na skládku. Pokud půjde do tělesa komunikace ekotoxicita už se neřeší a nemusí plnit žádné limity.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

Zdravotníci bojující s covidem jsou napadáni pacienty. Co se děje v jejich hlavách? Oni nepochopili, že covid "vymyslela" příroda a že to není spekulace lékařů?
Podobný zkrat je v hlavách blahobytných občanů: Brusel nám zakázal... To pojedou do Bruselu rozřezat pneumatiky europoslancům?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22551
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Jen ten nepatrný rozdíl, bezpečnostní ochrana pana doktora vs. ochrana "někoho" z Bruselu je taková, že kým ti 1. jsou kdykoliv napadáni, k těm 2. se ani nedostanete. A nakonec ještě zjistíte, že tam vlastně sedíte taky. :D Nemluvě o tom, že všichni chceme žít jináč, že jo? A lze to završit i tím, že ta "eko proměna", ta tady již dekádu je s náma přítomná. To není něco co je od r. 2020 nebo 2018 jakože prezentováno, to je dávno zapracováváno ... a ty členské země to hezky jen adaptují do vlastní legislativy. To jsou všechny ty politiky jedna do druhé zapadá.

Dnes vykládat, že ale my o tom nic nevíme, je zcela nemístní. (nebo jak se to praví, neznalost co?)

A velký pozor na takové "výzvy", lze to vnímat i jako navádění. Taková je doba.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 47#p243347
Michal R píše:...po zdražení, po razantním zdražení paliva, u kterého není otázkou zda, ale kdy a do jaké výše, logicky ubude dopravních výkonů. Očekávání jsou 50 - 55 Kč/l N95 v roce 2022, pokud bude schválena uhlíková daň tak bude v roce 2023 nutno připočíst 10,5 Kč/l, a tedy na konci 2023 lze čekat cenu mezi 65-70 Kč/l.
Takže on se ten dopravní problém možná vyřeší sám... bohužel.
Veřejnost nemá o uhlíkové dani povědomí; na rozdíl od emisních povolenek. Daň by měla být zavedena od roku 2026 a je navržena tak, aby chránila evropská průmyslová odvětví před konkurenty ze zahraničí, kteří mohou vyrábět za nižší náklady, protože jim nejsou účtovány poplatky za poškozování životního prostředí. Podle návrhu bude přechodná fáze od roku 2023 do roku 2025 vyžadovat, aby dovozci, včetně dovozců elektřiny, monitorovali a hlásili své emise. Dovozci si budou muset zakoupit digitální certifikáty, představující množství emisí oxidu uhličitého, obsaženého v dováženém zboží.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22551
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Jo, ale vy myslíte EU carbon border tax, což je uhlíková daň za zboží (nikoliv za jenom PHM), které je přivezeno na území EU, aby se do něj promítla emisní stopa. Tím se dosáhne to, že státy světa, které jednoduše nejdou po stopách eko politiky tak ze na den budou mít jejich tovary o 10-15-30% větší náklady do konečné ceny do prostoru EU, tedy Čína, Indie, Rusko (seřazení států a % je náhodné) ... Začáteční cena je 75€ za metrickou tonu (od toho ledna 2026), do konce roku 2030 má stoupat na 100€.

Co se ropy týče, tak zrovna na rok 2026 (dle zprávy z 04/2021) má být dosažen vrchol spotřeby ropy ve světě díky všem EV snahám zavádění do praxe, tedy o 2 resp. 4 roky dříve než se myslelo v 2015.

Obrázek

Pokud myslíte tohle, pokud ne tak pardon. Pokud jsou snad nějaké nejasnosti k tomuhle, rád doplním ty základy jako implementační doba 23-25 ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:Jo, ale vy myslíte EU carbon border tax, což je uhlíková daň za zboží (nikoliv za jenom PHM), které je přivezeno na území EU, aby se do něj promítla emisní stopa.
Dík za upřesnění. Slovo "border" - "hranice/hraniční" je zásadní. Bez tohoto slova může být tato daň zaměňována s uhlíkovou daní, kterou již dnes mají i mnohé státy EU (Finsko, Švédsko, Francie, Slovinsko). Proto se používá i pojem "uhlíkové clo".
Zatím co zavedení hraniční uhlíkové daně je jisté, o uhlíkové dani se vedou diskuze. Objevily se problémy při zdanění elektřiny; "ekologicky" danit elektřinu z jádra je nesmysl. Podobné problémy jsou i při zdanění pohonných hmot. Současné daňové zvýhodnění biosložek by bylo ještě více atraktivní a mělo by dopad na životní prostředí. Zatím se v EU jde cestou emisních povolenek (obchodování s emisemi), které se mají rozšířit i na další odvětví, jako je letectví a námořní doprava.
Je to opravdu komplexní problém, ale jeho složitost se dá ignorovat a "vyřešit" ho ráznými akcemi typu "referendum o setrvání ČR v EU". Jednoduší lidé mají rádi jednoduchá řešení.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22551
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Jednoduší lidé mají rádi jednoduchá řešení.
To bych si dovolil přeformulovat do podoby "jednoduše lidé mají rádi jednododuchá řešení", protože nevím kde berete jistotu, že vzdělané kapacity považují svá řešení za složitá, to je ovšem těžká filosofie. :lol:

Ano, slovo border je důležité, protože jináč uhlíkovou daň schválilo a doporučilo již asi 3000 ekonomů napříč USA, jenom její zavedení do praxe je různá.

__________________

To, co se nyní "šije", ale nutí i firmy na území EU ke změnám, viz i ten obrázek.

Jedna z nejdůležitějších věcí nyní bude stanovovat hodnotu emise - nejen cenově, ale ten propočet u jednotlivých segmentů produktů/výroby.

Uhlíková hraniční daň - tohle si vyhledejte, když už ... to totiž válcuje onu daň na PHM, to nic není

- mimochodem "žluté věsty" jsou mj. proto, že v tom roce chtěl Macron zvednout ceny PHM právě o takovou daň z uhlíku :lol: a výnosy nasměrovat do eko- reforem ...

Vystoupení z EU je možností, ALE: tato uhlíková hraniční daň je prosazována DE, PL, ES, FR a potažmo dalšími státy. Všemi ne, ale kdo se nepřizpůsobí tak 1. nevyveze neprodá za 2. ještě i ty továrny co jsou na území "bouřících se kolonií" se zvednou. :idea:


Oč jde pro ty co neví nic vyjma toho názvu :?:

Jedná se politiku nastavenou pro období do roku 2024 s cílem nastavit zavedení. Tento poplatek za emise spojen s dovozem ovlivní nejen společnosti v EU, ale de facto na celém světě se dál naruší rovnováha mezi státy. Tak jak jsou obchodní cla a anticla tak EU přináší ještě něco horšího ...

Po letech debat byl představen plán, který způsobí krátkodobý šok a dlouhodobé snížení emisí. :idea: Zasáhne to všechno od tovaru přes materiály od ovoce po ocel včetně vozidel.

Koncept je snadný: nacení se uhlík - účetní poplatek za každou metrickou tunu oxidu uhličitého vypuštěného průmyslem. Tohle platí v mnoha státech světa. EU to pozvedla na uhlíkovou daň, resp. hraniční uhlíková daň je 1. případ ve světě, který se uplatní na dovoz zboží.

Motivuje i k tomu, aby se státy vydali na cestu snižování emisí, protože v prostoru EU se stanou nekonkurenčními. V EU to oživí průmysl a investice namísto stěhování kapitálu někam jinam, čímž se prostor EU stane lépe odolným různým nedostatkům.

Po úplném zavedení od 01/2026 budou co mít dělat všichni co mají jako vstupy: ocel, cement, hliník, chemikálie a elektrickou energii. Kdokoliv kdo potřebuje tyto komodity pro svoje zboží, tak by měl zbystřit.

Tato daň se ze 75€ dostane v roce 2030 na 100€ za metr. tunu uhlíku.

Záměr bloku je evidentní. Dolaďovat se bude agenda, jaká nemá obdobu. To značí překopat dodavatelské řetězce, produktové řady, vypracovat příručky a strategie, identifikovat příležitosti snižování emisí a nalézt řešení, které vytvoří naopak konkurenční výhodu pro prodej v prostoru EU.

Je to velká součást klimatické politiky EU.

EU hodlá naplnit cíle 2030 a 2050 dosáhnout nulové čisté emise. Největší nepřátelé: výroba, budovy a doprava.

Proto ty reformy v betonu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 16#p247416 .
Dekarbonizační opatření :arrow: velká výzva. A na to se dají nasměrovat ty EU fondy nové generace. Proto ne silnice, ale železnice. Proto ne dálnice, ale spíš veřejná doprava. Jistě, TEN-T taky, ale jděte a vysvětlujte proč nemáte koridory když bylo času a času. Koho to zajímá, že třeba Slovensko neumí tendrovat a udělat normální smlovu na reální výstavbu? Doopravdy to ty Španěle a Poláky a Němce již vůbec netrápí. Slovensko má prostor i pro investice v železnicích, takže to problém není. To stejné ČR. Většině státům tato politika již vyhovuje, silnice a dálnice stojí, takže lze modernizovat železnice a autobusy atd.

Znechucování IAD musí pokračovat. Nedávno se tady lomilo rukama nad e- mýtem. Psal jsem již tehdy, že to nebude tak dramatické, protože se chystají jiné alternativy od nemožnosti parkovat po ceny paliva a nikdo jste tomu nechtěl věřit ...

Mnoho producentů v EU platí za své emise uhlíka od 2005 prostřednictvím obchodování s emisemi (ETS). Ze začátku se to všem líbilo, mnoho firem a států mohlo vydělávat velké peníze. Ale kam to šlo? Slovensko ještě i ty emise vytunelovalo. Ale to je SK problém. Jestli SK vystoupí z EU tak ať, je to pro EU odpadlík, který nemá nic jen proto že si to sám zavinil a když nechce mít EKO politiku tak jí mít nebude a ať není v EU - jeho průmysl ani agrární sektor ve státech jinde nic neprodá. :idea: :idea: A varuji předtím 10 let. To stejné ale v menším rozmezí pokračuje do pár dalších států. Člověk bude rád, že vůbec je, že má práci a bude muset držet hubu a krok a to stejné politická špička. Bude se muset přestat krást v tomto rozsahu.

Dnešní trh s emisemi je 60€ za metrickou tunu. Ano ale ne uhlíková daň, jen ty emise.

Čím výše ale ceny uhlíku rostou, tím více jsou producenti v EU vystavěni riziku úniku uhlíka, ztráty v důsledku levnějšího dovozu ze zemí s méně přísnou regualací klímy. :idea: To se ví, proto producenti v EU mají bezplatné uhlíkové povolenky na kompenzaci těchto úniků. Ale tyto budou nyní po roce 2026 postupně vyřazovány. Namísto toho se tato daň převede v pár letech na spolufinancování dekarbonizace. A ta ochrana již nebude potřebná, protože daň na dovoz zasáhne i ty firmy ze zahraničí. :idea: A tam ať si to platí jak a čím chtějí. Taková Čína proto snižuje uhelné elektrárny, ty zastaralé, protože Čína potřebuje hlavně vyvážet ... a ty dopravní cesty se rozvíjejí na Evropu i ta Hedvábní Stezka že ano a tohle najednou bude tak, že ten čínský dovoz se zásadně prodraží a ne že za PHM, ale ta cena o tu daň za to zboží. Jistě další regulace a výpočty atd., ale to nepouští. Kam pak to ta Čína vyveze všechno? Zajímavá otázka.

Dvojité zdanění existovat nebude. Dohody jsou již s USA a Kanadou. To je spíš finanční politika.

Tyto návrhy se projednávají v EU a v 27 státech. Implementace proběhne v 01/2023 až 12/2025 - co je přechodná fáze. V tomto období musí dovozcové ocele, hliníku atd. nahlásit a vypočítat své emise. Ale ještě nic neplatí. Poté od 01/2026 si budou muset zakoupit dovozní povolenky. EU smí i v současnosti rozšířit tuto paletu i na další produkty, ale začíná tím co je nejhorší na klima. Ti, kdo sem přímo prodávají na tom budou stejně ihned od 01/2026.

Administrativní zátěž firem tak značně stoupne již od 01/2023. Tyto náklady jim nikdo neproplatí. Naopak, kdo se nepodřídí, může očekávat sankce na národní úrovni, pokud národní úroveň selže, tak trest zase nemine stát. Jak snadné.

Furt nevidíte spotřebitele že :?:

Tak dávejte pozor. Průměrné 4- dveřové vozidlo obsahuje 7 metr. tun zabudovaných emisí CO2, ze kterých je polovina z ocele a hliníku. Dle ceny 75€ to je jen za tohle 245€ a pokud se to zavede na celý dodavatelský řetězec tak se to 1 vozidlo prodraží o 500€. :arrow: znechucování ale lze to, připlaťte si.

Tohle ale povede 100% ke změnám spotřebitelů v jejich nákupním chování. Protože určitě se neupraví platy k tomu všemu co se zavede. Producenti, kteří jsou méně nároční na emise CO2, zaplatí nižší sazbu, ale ti mají i dnes ty produkty drahší.

Ocelárny požadují snížení cen uhlíku na vývoz, export, že by ten export neměl tu stejnou daň jako prodej v prostoru EU. EK je proti temu. Čína dnes vyrábí víc oceli než všechny země světa dohromady, ale její kvalita je podprůměrná, není zájmem EK vyvážet ocel mimo prostor EU. I stavby mají být z lepších materiálů, tudíž místní ocelárny budou produkovat akorát to co se uživí tady v tomto prostoru.

Ruská ocel se bude prodávat v EU pokud se to takhle zavede, dle roku 2019, za 147€ za metrickou tunu. (jejich stopa).
USA ocel se prodá v EU za 103€.

To značí, že zdražení za jejich materiály všeobecně míněno nebo zboží se očekává zdražení ze dne na noc v rozpětí 6-32% vztáhnuto na svět. Spotřebitel si vybere sám a doopravdy kdo dnes do EU dováží cokoliv, tak se mu může stát, že najednou nic neprodá. Protože EU si dá záležet na zjišťování co se kde doopravdy a z čeho vyrábí. Zboží bez dokladů se tady neprodá. (enormní sankce)

Nové politiky EU budou tlačit na producenty z EU, ať zrychlí vlastní dekarbonizační procesty. Ocel jak jsem zmínil, to je 200 mil. t. emisí CO2 ročně. Pokud ocelárny neučiní nic a postupně dojdou o emisní povolenky, tak tento segment v roce 2030 odvede na této dani 11 mld. €. O to se zvedne cena prací ... EU se rozhodně neobává nedostatku materiálů, protože je přebytek, pokud by fungoval svět v 2019, tak produkce neustále stoupala ale takhle se dál nemá existovat.

Na pohled je času dost. Ale již nyní mnoho firem zahájilo procesy, ... ve svých oborech.

Myslím, že to vám přepsalo mínění o jakémsi zdanění PHM
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22551
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

ISA: Systém inteligentní adaptace rychlosti
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=194&t=7341

Jak se dá od tohoto dostat za 15 let k omezení spotřeby el. energie. :idea: Ale výslovně sem se to opravdu nehodí rozepisovat ... protože to je "okrajově".
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22551
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Nevím kam to dát, ale stávající krize ... vzdušné prostory, nejen západ zamezil ruským letadlům, ale i Rusko zamezilo 36 státům světa, četl jsem k 3.3. informace, že stávající cena za kontejner 10 tis. USD která byla v roce 2021 až 22 tisíc, tak zřejmě půjde dokonce až ke 30 tis. USD za 1 kontejner, což způsobí zase nedostatky tovaru ve světě
letecká doprava se taky zvedne v cenových relacích, již nyní se přečíslují ... nejenže se bude létat na vzdálenější cíle, ale zdražují pohonní hmoty ...

problémy se očekávají v polovině léta, protože nyní jsou obchody zase plnější, ale zdaleka nejsou distribuční a logistická centra ve stavu z r. 2019 a lze očekávat, že se situace zkomplikuje a ještě více dolehne na zdražování ...

Rusko není největším producentem všeho, to "jen" asi 2% světa. Ovšem území, které se musí obcházet je veliké, největší na světě. Zároveň ale platí, že se stejné ruské společnosti i v dopravním segmentu dostanou do krizových situací. Již nyní nemají relevantní peníze na pojištění přepravy, pomalu není kdo by je pojistil a dále nemají čím platit, protože jak lze sledovat, že 70% peněz Ruska si neovládá Rusko samotné ...

Většina hlavních ekonomů očekává, že vlivem překlápení energetického sektoru v EU dojde ke snížení spotřeby. K té přijde i "díky" všeobecnímu zdražování. Na globální úrovni se ale ocitneme kruhu nedostatku a vysokých cen, což zapříčíní snížení globální ekonomiky i obchodování. V tomto prostředí lze očekávat rozpad ruské ekonomiky s mírným dopadem na zbytek světa.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
JiVi
Příspěvky: 240
Registrován: 27.5.2010 8:23:47
Bydliště: Pardubice

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od JiVi »

snizeni spotreby to je mysleno snizeni spogtreby energie nebo snizeni dovozu z ruska?
MPMP
Příspěvky: 3307
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od MPMP »

Já bych řekl, že dojde ke snížení spotřeby celkově, protože budou dražší energie (lidem zbyde míň na to ostatní), nebude zboží (problémy se surovinami a dopravou) a to se bude týkat v Evropě dovozu odkudkoli.
Asi si začněme zvykat, že nový mobil každé 2 roky bude trochu "drahá sranda". Otázka je, jestli současné výrobky vydrží v provozu déle. :(
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22551
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Bohužel, ale obojí. To snad ani nikdo nedoufal v něco jiného.

*zdražování přepravy na 2x až 3x proti stávající situaci po moři a letecky; letecký průmysl je na tom vůbec špatně
*blokování si tovaru navzájem - omezování produkce a hledání jiných - značí ale z jiných destinací, které jsou vzdálenější, povede k jeho zdražování, protože ho nebude dost
*blokování základních agrárních komodit (z důvodu války) - to je samo o sobě, pokud budou dotace z vlád, pak na potraviny a základní komodity
*mzdy neporostou tak jak se bude zdražovat, zdražování v kombinací s nejistotou z války drví investice a celá řada firem jde k zemi, tudíž to žere úspory
*zvýší se nezaměstnanost, z čeho vyplývá další faktor snížení spotřeby - pandemie omezovala prodeje a pak je umožnila pro sesbíranou hotovost natištěných peněz a zdražování vyvolalo nedostatek pro uvázlou dopravu - tohle se nyní zopakuje, ale přidá se k tomu mnohem větší nezaměstnanost, než byla, pokud se ten konflikt neurovná a část sankcí se nezruší

Protože celá řada průmyslových továren nemá již komponenty. K tomu si je nutno číst DE noviny. Nejsou káblové svazky (Leoni, 7 tis. zaměstnanců, UA), nejsou plechy (ocelárny a ruda), nejsou brzdové komponenty ... a pak taky: stoupá PHM a celkově se zdražuje a vzniká nejistota - značí odklad investice ve smyslu "nové auto", tudíž navíc prudce klesají objednávky po vozech, ale i po strojích. Sankce způsobí navíc dodatečné osekání produkce, kdo měl co namířeno do Ruska od autobusů přes traktory po stroje ve smyslu linek do závodů, tomu je konec. Takže zaměstnanci půjdou ještě měsíc na 30% výkony a pak se bude zřejmě propouštět. A tohle na sebe naváže další sektory. Upadnou dodavatelé a upadnou i služby. Sníží se investice do nového bydlení, do rekonstrukcí - opak pandemie. Ovšem, psychologicky budeme trpět tak nějak snášanlivěji ...

Musel by se domluvit mír do poloviny dubna. Aby se šlo na podzim pomalu vzpamatovávat. V opačném případě na nás dolehnou špatné časy co se tohoto roku týče.

třeba zde:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... autobauer/
a to je jen jeden z mnoha desítek článků a firem ... napříč segmenty se dá jít dál a dál a na DE ekonomiku navazují další státy v Evropě že ano, je nutno s tím vším počítat

No a pak ekonomicky: když firma méně vyrobí, ale má investiční cíle, struktury dluhu, pak i když tedy propustí a sníží produkci, tak bude muset vlivem zdražování všeho taky zvýšit cenu. Vyrobí se méně a za víc peněz, to obojí vede ke spirále dalšího snížení výroby. Na rozdíl od méně vyspělých států se s tím ale bohatší země dovedou rychleji vypořádat, ale nebude to hned a bude to bolet.

Pokud se naopak krizi nepovede utlumit, pak se dají očekávat další radikální kroky: zákaz exportu agrárních komodit. To povede ke katastrofě pro většinu planety, sociální explozi atd. A to hrozí pokud selžou dotační systémy pro neskutečné ceny základních komodit, pak se jednoduše bude v zájmu zajištění potravinové soběstačnosti tato opatření přijímat. V tomto bodě nejsme, my jsme před zavedením extra dotací pro agrosektor (v pořadí 2. za poslední rok). (a nezapomínejme na hnojiva a PHM, co drví agrární sektor světa již nyní na jaro). Již nyní jsou pro pandemii extrémně nízké zásoby potravin v rámci planety. Viz o něco zpátky, statistika FAO.

Na druhou stranu, dočasné snížení produkce pro tento rok usnadní energetickou situaci EU. Ale to by v delším působení vedlo k dlouhodobému propadu životní úrovně. A i tak budou energie drahší, takže to reálně občan stejně nepocítí. (jen nebudou extrémně drahé, protože klesne dopyt)
MPMP píše:Asi si začněme zvykat, že nový mobil každé 2 roky bude trochu "drahá sranda". Otázka je, jestli současné výrobky vydrží v provozu déle. :(
Mobil vydrží i 5 let. :D Jenomže někomu nevydrží obrazovka ani měsíc. :lol:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22551
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

jak jsem tady v 12/2021 psal ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 58#p248358 ) a i předtím, tak se do bodky naplnil základní předpoklad a sice ruský plyn a EU, konečně se ale začíná uplatňovat i realita zvaná, že to půjde i jináč, i když ta cena za to nebude nízká, ale tam píšu taky
ačkoliv si myslím, že by bylo vhodné nechat ten plyn "téct", ale zase možná, že se putin rozhodne jináč (zrovna jako EU), protože zásoby jsou nízké

teď není co napsat, protože prakticky všechny ostatní "nosiče" budou zdražovat, jakože se to i děje od uhlí přes uran po dřevo
spíš bych se obával i o ropu a její distribuci, to by mohlo mít z pohledu období mnohem horší dopady, než plyn, protože se v takovém případě ropa omezí uprostřed léta a co dál

já jak se teď pohybuju v prostoru, kde žiju, tak pozoruju proti ex letem, že před každým 5. domem je fůra dřeva, pojistka lidí aneb základní lidská vlastnost, vycítit kdy hrozí vážné ohrožení zdraví a určitě to dnes není levná alternativa a spíš pozoruju dřevo 1- roční nebo zcela vyschlé, tak o to víc ...

mnohem horší, než obyvatelstvo to bude mít průmysl a agrární sektor, a prakticky pokud se bude muset udržet základní chod států, tak to vůbec není tak, že se "omezíme na 10%", na to, aby se udrželo něco jako základní agrární obsloužení + základní chod státu a základní mobilita (tam nespadá IAD), tak to odčerpává asi 40% zásob, tudíž se nestačí omezit o 10%, ale v závislosti na času min. o 50%, jen to takto nikdo neřekne, ale je logické, co se nesmí odpojit,
dost možná v letošním roce bude k pozorování situace, že pokud nebudou v takovém množství volné PHM, jestli bude osevní plán pro řepku do paliva atd., máme březen, samozřejmě, podrobnosti k tomu veřejně prakticky nejsou (právě pro tu nejistotu v rozhodování se)

Neobávám se vzdělávání. Nouzově se bude EU vzdělávat znova v e- formě. Jako o Covidu. Tím odpadají značné přesuny v dopravě, ale taky se tím omezí základní mobilita.
Pak ale ani ta částka kolem 100 mld. € navíc za cenu jedné komodity, by byla reálně větší. A nejen to, pokud nebudou téct, tak mnohem větší, pro vypínání sektorů EU.
Četl jsem taky nepřiznívý výhled a sice, že € zóna zvedne počet nezaměstnaných již jen v důsledku výpadků automotive sektoru o 1,6 mil. do konce roku, ale znovu to nahrává té realitě, o které píšu delší dobu a sice, že se celý automotive segment musí překopat včetně logistiky a toho co se jak a kam přepravuje.

Takže ta změna životů, to ani nelze napsat, že změna životního stylu, tak ta bude mnohem rychlejší, než se možná i kdy myslelo. Tady v tomto prostoru. V prostoru Ameriky ale taky, i když to tam nebude až tak drahé, ale levné to tam není již ani dnes. Inflace pro EU má překonat 14% v letošním roce pokud se to nevyvine nejlépe. Investice do spektra byznysu se propadnou taky. Daňové příjmy se sníží, tohle bude složitý rok.
Válka ve vyspělém světě se ZHN je ekonomická válka. A bude mít daleké dosahy i mimo prostor vyspělého světa a taky bude širokospektrální. Možná, že se konečně přestane uvažovat se smyslem, že jakákoliv věc je vlastně nic, protože si jí lze snadno zakoupit. Těch věcí bude méně (1- směnný provoz pro problémy s distribucí a energiemi a cenama produktů) a budou nákladnější.
To se ani nemůže do 1 roka obnovit, i když se zesílí toky energií. Tohle se bude ještě dalších 5 let platit.
Ta změna nastane tak nebo tak. Jde jen o to jak rychle a jakou cenu za to všichni zaplatíme.

Má to jedinou výhodu a sice, o ty negativa se rozdělí všichni.

Celý tento text může být o 60% snadnější, pokud se ta stávající situace v rámci konfliktu vyřeší do 2 měsíců (naděje je na čtvrtek se mají setkat V TR vyšší představitelé konfliktu, jestli jsem správně postřehl), pokud nepřijde k odstavení plynu/ropy do prostoru EU z Ruska z pobídky kterékoliv strany a pokud nebude prostor velkých UA měst těžce poškozen. (v opačném případě se ty vystěhované miliony lidí nebudou mít kam vrátit, nejde o to, že se tam do 2-3 let můžou opravit mosty a silnice) Pak ten EU blahobyt klesne max o 15% a to zase taková hrůza nebude. To pro 80% lidí bude značit snížení hodnoty úspor, i když to bude sprovázeno zvednutím hladiny nejistoty a co bude dál. (to se možná i děje), zvyšných 20% částečně zasanuje stát, charita, kolektiv toho zbytku. S tím, že část sankcí se zruší a "pozastavené" výkony firem se v Rusku zase obnoví.

Jináč klesne o víc, o mnohem víc a taky se zatnou sekyry a ty se budou muset platit. A s tím je spjaté všechno další, což nelze opsat v jednom příspěvku.

________________________

DE hodlá urychlit terminály pro LNG a taky zvednout zásobníky. Ale nedá se to realizovat do jednoho roku.
HR jsem četl dnes - mají LNG, tu možnost, ale jejich zásobníky na klasický plyn jsou skoro na 0. Důvod je prozaický: ten plyn v zásobnících byl levný a ten nový je drahý. Naplnit jen zásobníky dnes vyjde na 0,9 mld. €. A HR tím pádem sice může dovézt LNG ale bude si nejdříve plnit vlastní zásobníky ... a tento jev bude prakticky všude kde tyto termíny jsou. Takže to východní křídlo Evropy se nemůže spolehnout ... a to jen menší část problémů.
Tady je jediné pozitivum ten fakt, že brzo začíná jaro a končí topní sezona. :)
Negativ je více než dost, stačí i to, že některé státy kótují elektřinu dle plynu.A celkově se nedá čekat snížení cen elektřiny.
Ale to jsme zase u alternativ počínaje tepelnýma, solárama, atd. Čímž se to všechno urychlí v nástupu, ale první rok bude drastický. Ale furt lépe než ohrožování vlastní bezpečnosti.

Dnes jsou po celé EU protesty, ve smyslu dnes jako dny. Kvůli naftě. Že se nebude dát vozit tovar. Ale o to jde taky. Nebude se převážet tolik tovaru a nepůjde jen o naftu. Ty továrny se omezí, nebude co převážet. A lidi nebudou kupovat tolik potravin (a tloustnout), takže i tohle se sníží. To vše se uděje společně s tím, že nastane opravdu konkurence, ti kdo budou vozit a občas unesou i něco jiného a ti kdo nebudou mít co vozit, tak skončí. Odevzdají auta s leasinkem a jdou dělat něco jiného. A čekat od každého státu že bude absolutně vše sanovat, to bych se neposléhal. Spíš aby se nestalo, že třeba zdravotnictví zavede přesné cenníky (maximální ceny) ale i doplatky. Atp. Ne hned, ale třeba na 2023, protože se budou muset valorizovat dávky kvůli letošní inflaci a státy budou přinucené zvednout výdaje na obranu a energie a garantovat základní věci a nikoliv sto dalších nároků. Nahrávat to bude extrémistům, a pokud se neuděje žádná změna směr východ, pak to povede zřejmě k částečné destabilizaci zevnitř. Ale to jsou daleké odhady nebo spíš spekulace.

Každá krize ale jednou pomine.
A po každé krizi následuje zlepšení a růst. Jen když je to umělé, jen aby to bylo, tak to nemusí dlouho vydržet, viz snahy politiků v rámci Covidu. (tím ale nemám na mysli dávání pomoci po tom co samotní politici omezují až zakazují podnikání)

Nás nedrví konflikt, nýbrž sankce.
Na druhou stranu pokud chceme stabilní a dlouhodobou perspektivu, pak se nemůžeme jen dívat na konflikt, který se nás relativně dnes netýká. Protože se týkal již až moc, jen se to dlouho přehlíží. Za základní impuls ale nemůžeme my, nýbrž pan Putin. Připomínám jeho slova z poloviny únoru, kdy oznamoval jak vojenské cvičení končí, jednotky z Krymu odjíždějí atd. A čekalo se na důkaz. To jsou pak pseudopolitická dogmata. Svým způsobem jsou náklady na tyto postupy = cenou za bezpečnost. I tak to lze vyjádřit a vnímat ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22551
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

uvedl jsem to zde - i když to je reální politika, tak dnes není ve větší míře i v aplikované formě, formuje samotné téma

Zelená reforma se neodloží kdo by to snad nyní čekal. Zbavení se závislosti na především ruském plynu se docílí 3 způsobama: jiný plyn v terminálech, posunutí cíle odstavování některých elektráren, urychlení původních klimatických cílů. Zbavení závislosti nemusí nutně znamenat, že se někdy naplní předpoklad 0 dovozu pro celou EU. Pokud k tomu nebude shoda v EU a pokud to neučiní sama Moskva, tak se nestane. Zvedlo by to náklady o další "level".

Rozepíšu klíčová data, ale vždy jen "částkově" bez dalšího rozepisování, to by bylo na dlouho.

*uhlí - jistá forma pokušení některých států, je ale nejškodlivější zdroj elektrické energie pro ŽP a samotná MAAE jej nezařadila do 10 b. plánu na snížení evropské závislosti na ruském plynu, ale uznala, že tohle fosilní palivo umožní Evropě jít dál a rychleji bez plynu, který nyní může nárazově chybět ve větším množství
*dopyt po uhlí přitom dosáhl v roce 2021 historické maximum již pro drahší plyn, je upřednostňováno právě pro drahší plyn, ale zase se modernizují elektrárny (čínský postup preference tohoto efektu)
*konkrétně Polsko plánuje používat uhlí delší dobu a ani EU v tom nebadá problémy

*rozvoj OZE a bioplynu se musí urychlit
- většinově ale nejsou naplněné cíle 2020 a zřejmě se nepovede naplnit 2025, ale cíle z 2030 se mají přeplánovat na dřívější roky a i když se nenaplní, tak proti dosavadnímu postupu se rozvoj OZE urychlí, což pomůže situaci
*kapacita solární a větrné energie se v roce 2021 zvedla bezprecedentním tempem
*požadovaný cíl je 4x tempo roku 2021 na každý rok
- problémem budou zvedající se náklady na kritické materiály niklem počínaje

*ekonomicky nyní ustoupí "klimatický cíl" kolem 1,5 stupně atp., ale nahrazeno to bude docela jiným motivem, který naplní i tento klimatický cíl

*podporovat se bude energetická účinnost, dále se urychlí proces energetické transformace
- zamezí se mj. plýtvání v naší spotřebě
- to není nóvum, tento cíl je snaha realizovat od ropního šoku ze 70. let 20. století a je zde znova pro plány na přechod zdrojů elektrické energie
*zlepší se energetická účinnost a sníží spotřeba
- to ale neznačí, že se bude pouliční světlo zhasínat v noci - což je jeden z mýtů doprovozáných tyto záměry, o kterých se dlouho "jen" debatovalo, protože pro akci chyběla větší vůle, která ale nyní je

*Francie, energetický gigant Engie - snížení topení jenom o 1 st.C aneb ve výsledku snížení tohoto rozměru topení (po upgradu budov atd.) ušetří plyn v objemu 14 tankerů ročně
- upgrade budov: nejen zateplování, ale celková změna způsobu topení; samozřejmě v celém bloku

*samotný stavební průmysl produkuje 1/5 celosvětových emisí, do roku 2040 se musí snížit o 65% dle klimatických cílů
- pojmy jako recyklace, dekarbonizace dálnic nebo ekologický beton jsou již v praxi a nyní je potřeba je rychleji uvádět do praxe a cíle se začnou dostavovat
- stavebnictví v EU patří k nejlépe rozvinutým a tyto cíle plnit bude, čímž samotný sektor přispěje i v transformaci energetického konceptu u budov a v dopravě, což je velmi důležitý aspekt, že se nemusí "dovážet" technologie ani mozky

přepis z konference účastníků z Francie
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 819
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Anonym »

Snížení rychlosti na dálnici či home office. IEA představila 10 bodů, které mohou pomoci snížit spotřebu ropy
https://www.patria.cz/zpravodajstvi/494 ... -ropy.html

Tak to jsem zvědavý kdy to napadne i naši vládu sníží rychlost na dálnicích.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22551
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Evropa si zvykla na 130 na dálnicích, nebo 120. Přitom v mnoha státech se jezdí 100 :D (ale ano, jezdí se i 150 nebo bez limitů). Ale snižovat rychlost jízdy není dle mojeho názoru ta cesta. To je lepší omezit na technický průkaz litry ve vztahu k ceně a ať si každý jezdí jak chce (když na to má). Protože to až takovou roli nehraje, vzhledem k tomu, že někde je "cena". Až nebude dost ropy ani na produkci nafty a benzínů, tak se nebude jezdit vůbec. A ne že se bude jezdit pomaleji ... neřeší to kolony, nehody a vzniklé kolony atd.

Spíš se urychlí zavedení EV. :D A rozhodně to bude smysluplnější než omezovat MPR.

Celých 10 bodů pro změnu k plynu je v originálu zde: https://www.iea.org/reports/a-10-point- ... atural-gas . :idea:

Víte co dělají Němci? Politický šéf tamní energetiky si to namířil i s 20- podnikateli do Kataru a SAE s cílem domluvit jak dlouhodobé kontrakty dle tamních možností a i krátkodobé kontrakty. Nic nenechávají na náhodu v tom smyslu, že by se dalo spolehnout na Putinova slova, že Rusko neutáhne kohoutky do Evropy navzdory sankcím. To říká dnes, když jde jaro a léto je na dohled. :idea: Německo si musí sehnat do nejpozději léta minimálně 30% náhradu za ruský plyn, udělá pro to maximum možnýho, protože v opačném případě domovy nebudou mít teplo a firmy se odstaví. Němci dovedou zrealizovat asi 10% úsporu, ne víc tak, aby to neomezilo chod země. Dalších 10% jsou zásoby státu a firem, které hodlají naplnit po okraj. Součástí těchto opatření je prodloužení částí elektráren, které se již mají zavírat. Hlavní cíl Německa je pak mj. taky přejít z konvenčního zemního plynu na zelený vodík. Tato změna se musí maximálně urychlit.
Doposud již šéf energetiky byl v Norsku i USA.
Na margo odmítnutí odpojení se od Ruska po útoku na Ukrajinu řekl jasně, že ve skutečnosti energetika nemá morální rozměr, jednoduše neexistuje. Ale lze se definitivně zbavit nerostních surovin dovážených z Ruska a pracuje se na tom. Jak relativně "málo" stačilo. Před pár lety v dobách Merkelové se realizoval přesný opak. A zase jsme u toho "že kapitál v DE" se umí přizpůsobit jakmile zacítí ohrožení z vývoje. :idea: (jedno jestli diesel a EV nebo i nyní nedostatek základních surovin - ačkoliv nedostatek surovin potřebných pro výrobu, ten přetrvá a dolehne na produkci aut v EU - auta budou zdražovat, o tom není pochyb)

EK připravuje plán (diverzifikace, propojení infra- atd.), se kterým se Evropa do 5 let zbaví závislosti na ruském plynu, ropě a uhlí. Závislost neznačí 0%.

______

I kdyby se celý plán nerealizoval, ale jen 50%, tak je to snížení dovozů z Ruska o polovinu. A to si myslím, že se zrealizuje. Již jen ta snaha Německa svědčí o tom, že tomu tak bude a ti nenechávají nic na žádnou náhodu. Alespoň se to "geograficky" přiblíží, Rusko bude mít na dosah Asii a Evropa zpátky Afriku s částí Asie. Není to vůbec nic nemožnýho, jak lze pozorovat. Nejhorší to mají ti, kteří mají ta čísla nad 60% a je jedno, kterou komoditu ... Slovensko nevyjímaje tady z tohoto ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“