Pseudoekologická dogmata

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od mapman »

Anonym píše:Snížení rychlosti na dálnici či home office. IEA představila 10 bodů, které mohou pomoci snížit spotřebu ropy
https://www.patria.cz/zpravodajstvi/494 ... -ropy.html

Tak to jsem zvědavý kdy to napadne i naši vládu sníží rychlost na dálnicích.
To je ale zase špatný překlad, protože v originále se píše "reduce speed limit on highways by at least 10 km/h", to znamená plošně snížit limity na silnicích o nejméně 10 km/h. Týká se to tedy jak dálnic tak i obyčejných silnic v extravilánu a má jít o plošné opatření, které není zaměřené jen na dálnice.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Aram96 »

Ale obávám se, že snížením MPR z 90 na 80 se kýžený efekt nedostaví. Uspoří se jedině na těch, kteří teď jedou "o 20 nad", ti potom pojedou místo 110 jen 100, tam asi nějaká kosmetická úspora bude. :)
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od kot »

A nebo pojedou stejně rychle i teď...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

z těch výše uvedených 10 ropní opatření ale dnes celá řada funguje - až doopravdy ropa po nějakou dobu nebude, tak se nebude jezdit vůbec, jednoduše IAD na nějakou dobu lokálně nebo celounijně zanikne, a dokud ta ropa je, tak se stejně řídí každý dle ceny za litr :idea: nástroj "možného snížení rychlosti" je jako když i není ... na každém a je jedno jestli stojí litr 40 nebo 50 korun, neděle bez aut budou až bude stát litr 65 korun - ale to by již nebyl v prodeji (nebude dost paliva pro všechny pumpy, to je další vývoj krize ... bude smluvní odběr a budou zase další limity pro spotřebitele), ale to se snad nestane a do té doby je jedno jestli a jaká je spotřeba, protože těch pár mil. barelů v teoretické rovině neřeší jádro problému ...

dovolím si sem přepsat ... je zde mnoho souvislostí - již jenom negativa, ale zhrubnutý text zapadá do kontextu tématu, ačkoliv to i jiné pasáže ... a přidat pár dalších energeticko-finančních zpráv

:arrow: přepis, António Guterres: Generální tajemník OSN před pár dnama vyslovil "Ukrajina je devastovaná ruskou vojenskou ofenzívou, která je namířená i proti civilistům a dosahuje již děsivé rozměry", dále dodal, že kolaps globální ekonomiky, který touto agresí reálně hrozí a jsme již na jeho začátku vyvolá krizi hladu, která postihne ty nejchudobnější na planetě. Řekl, že tato válka nebude mít vítěze, ale jen poražené.

GT OSN dál prezentoval jen ve zkratkách jaké následky má válka na Ukrajině pro děti, pro obchodníky s bílým masem, o počtu vysídlených obyvatel, o exodu do sousedních zemí Evropy, které jsou již na pokraji kapacit. Dle WHO bylo poškozeno nebo těžce poškozeno a zničeno 24 nemocnic. Zničené je rozsáhlé městské zázemí pro obyvatelstvo, školy a školky nevyjímaje.

Kromě devastave Ukrajiny, která je v plamenech přímo před našima očima dolehá tento konflikt na celý rozvojový svět. Ten se snaží vyrovnat s následky pandemie COVID-19, který z našich životů ale nezmizel a nadále způsobuje utrpění a dnes musí čelit rekordní inflaci, roustoucím úrokovým sazbám a hrozícím dluhovým zatížením, přičemž jejich schopnost reagovat byla smazaná exponenciálním nárůstem nákladů na financování všeho.

Rusko a Ukrajina představují více, než 1/2 světových dodávek slunečnicového oleje a 30% světové pšenice s tím, že samotná Ukrajina pokrývá 1/2 dodávek pšenice pro Světový potravinový program. :idea:

Ceny potravin, paliv a hnojiv dál raketově rostou. Dodavatelské řetězce jsou narušené z doby pandemie a tato krize se nyní prohloubila i pro sankce uvalené na Rusko. Náklady a oneskorení při přepravě dováženého tovaru - jestli je vůbec dostupný - jsou na rekordních úrovních pro strmý růst inflace.

GT OSN mj. i v důsledku těchto extrémů oznámil zřízení nové globální krizové skupiny OSN pro potraviny, energie a finance se sídlem v N.Y.

Válka na Ukrajině dle GT OSN mj. ukazuje, "jak globální závislost od fosilních paliv dává energetickou bezpečnost, klimatická opatření a celou globální ekonomiku na milost a nemilost geopolitice".

A vzhledem k tomu, že ruský prezident V. Putin zvedl úroveň pohotovosti jadrových sil, tak šéf OSN to označil za "vývoj, při kterém mrazí do kostí".

Vyhlídka na jadrovou válku, "kdysi nemyslitelní, je nyní znovu v rámci možnosté". Musí být zachovaná i bezpečnost a ochrana jaderných zařízení na Ukrajině

Musíme udělat vše co je v našich silách, aby se odvrátil hurikán hladu a rozpad globálního potravinového systému. Musíme zvednout úroveň financování obnovy humanitární a rozvojové pomoci na celém světě, ale hlavně je na čase zastavit hrůzu, která byla rozpoutaná na ukrajinském lidu a vydat se na cestu diplomacie a míru. Sprostředkovatelé o mír, Čína, Francie, Německo, Indie, Izrael, Turecko a vůbec celý svět volá a prosí o mír. Prosby o mír musejí být vyslyšené. Tato tragédie se musí zastavit. Na diplomacii a dialog není nikdy pozdě. Svět potřebuje okamžité zastavení nepřátelství a seriózní rokování založeno na principech Charty OSN a mezinárodního práva. Tento mír potřebujeme teď. Je to mír nejen pro ukrajinský lid, ale mír pro celý náš svět. (uvedl i mír pro další země jako Sýrii, Jemen ...)

:arrow: Jakmile se povede urovnat konflikt anebo se bude moct sázet (jakkoliv je to těžko představitelné, protože ruská armádá střílí i na farmáře), tak FAO sestavilo rychlý akční plán pro ukrajinské farmáře, aby bylo co sázet: https://www.fao.org/emergencies/resourc ... c/1475710/ .

____________________________________________________

Ceny potravin ve světě meziročně v 02/2022 proti 02/2021 jsou větší o 20,7%.
- je to méně, než se předpokládalo - předpoklad byl 24,1%

20 států světa bude žít do 05/2022 s nedostatkem potravin
- toto číslo je větší, než byl odhad
- do 08/2022 se drasticky zvětší, pokud se neutlmí konflikt na Ukrajině

Mapoval jsem to i v minulém roce. Tehdy byl problém s COVID-19 - neměl kdo sbírat a zpracovávat plodiny (nemocní lidé, kolaps dopravy), pak klimatické problémy - sucho a zásoby koncem 2021 dosahují dna.

Nyní jsou zásoby nízké - a navrch ke konfliktu na Ukrajině znovu hrozí špatné počasí a nevyspytatelné klima.

_____________________________________________________

FAO si udělalo průzkum producentů hnojiv. Mají zvýšené tržby o 32 až 75%. To ale neodpovídá i ziskům, protože za tržbama jsou zvýšené ceny plynu a dalších komodit a tedy i větší ceny.

Ve skutečnosti je stav s hnojivama takový, že hnojivo na trhu je, ale je rekordně drahé. To nutí farmáře upravit skladbu osevu, méně hnojit, změnit zcela druh hnojení, což je ale zase omezeno.

Ve světě se realizuje několik závodů na "zelený amoniak", první závody budou hotové v roce 2023. Je snahou změnit paliva u produkce hnojiv. Tato krize tak urychlila tyto postupy, který se plánoval masivněji zahájit po roce 2040 právě pro technologickou náročnost. V pravém smyslu je zelený amoniak součástí dekarbonizace amoniaku.

Bude to mít dopad i pro AdBlue: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.iecr.8b02447

______________________________________________________

Čeho bude největší nedostatek a co proto nejvíce bude zdražovat v Evropě ?

produkty z mouky ve smyslu chleba a pečiva - cestoviny - mouka samotná
chipsy - oleje (oleje přitom jsou drahší již z přelomu let)
maso (protože nebude dost kukuřice)

Co s tím udělají státy G7 - akční plán:

*státy i mimo G7 mají nechat otevřené trhy (to již nečiní třeba Maďarsko)
*nebude tolerován umělý růst vybraných cen komodit
- k této výzvě se přidávají nadnárodní značky a velké obchodní společnosti
*musí se snížit plýtvání s potravinama
- větší P.R. kampaň k tomu vedoucí
- možnost odevzdat potraviny těsně před uplynutím záruky do vybraných center - humanitární pomoc
- omezit rozsah akcí na všechno co stimiluje zákazníka nabrat více než potřebuje
*nenakupovat ani trvanlivé potraviny do extrémních zásob
- to právě komplikuje plynulost zásobování a zhoršuje situaci na trhu

Tohle všechno je 1. pilíř, který má přínost větší stabilitu pro potravinové trhy. Následovat budou další, "dodatečné - krátkodobé finanční nástroje na překonání extrémních výkyvů".

______________________________________________________

Co státy G7 a inflace a chudoba?

Vidíme to všichni - říkají hlavní ekonomové států G7: stoupají ceny energií, ceny potravin ale ne platy. V UK budeme svědky skutečného růstu skutečné chudoby. Je to jednoduché: obyvatel musí šetřit na energiích, ale to se nedá, takže musí snížit spotřebu jinde, ale již dnes chudobou ohrožený Brit se omezuje a ono zároveň rekordně zdražují i potraviny, drogerie a pohonní hmoty s dopravou, což jsou všechno klasické produkty pro každého člověka. Jsou jen 2 možnosti jak se s tím vyrovnat: zadlužit a zmírňovat výkyvy na trhu anebo zahájit přesun ke snížené spotřebě. Ale ne na úrovni obyvatelstva. Na to se nemusí snížit rozsah obchodování. Rozvojový svět musí zvednout výnosy z farem, vyspělý svět zajistit lepší přepravu. Energetická závislost od fosilních paliv je hlavní příčinou dnešního stavu, za který nemůže válka na Ukrajině, ta jen ukázala čemu doopravdy čelíme. :idea: Již v dobách pandemie se omezila spotřeba energie, protože se nevyrábělo, necestovalo atd., pak se začalo vše obnovovat a dnes se omezil ruský export, který je největší v plynu a 2. největší v ropě. Tomu nyní čelíme pro nastavení svých ekonomik. Ekonomiky, které budou moct tak musí zvednout těžbu (Amerika) a musí se urychlit snížení od enormní závislosti fosilních paliv. Pomoct chudobnému obyvatelstvu pak budou muset politici, ale i tato forma se nesmí maximalizovat v tom ohledu, aby se zajistil dosavadní život. Nelze jezdit na dovolené a měnit všechny spotřebiče, když si to nemůžu dovolit.

Amerika čelí rovněž drahým palivům. Omezení dovozu z Ruska značí asi 7% výpadek komodit, ale na druhou stranu je prostor pre zvýšení těžby + zásoby a ty jsou již v oběhu.

V Evropě se zdraží prudce papír, ostatně 3. největší průmyslový žrout energie. Na 1t papíru se spotřebuje 11,5GJ energie, tedy jako na 11,5 tis. konev kávy. Dalším v pořadí v obchodech tak může být toaletní papír, který od začátku roku zdražil o 18%. Nyní může čelit i snížení produkce. V principu každý segment, který potřebuje pro výrobu moc energie, tak bude nepřítelem v Evropě, ale postupně i jinde. Třeba největší papírny v Itálii tento měsíc přerušují výrobu pro extrémní ceny plynu.

Státy G7 musí zajistit dostatek kapitálu a investicí (oboje se děje) a pomoct s transformací průmyslu, stavebnictví a energetiky. Soukromé společnosti naopak musí urychlit přechod na nové (energo) zdroje a modernizovat výrobní programy.

:arrow: Kanada a vícero států se obává tzv. stagflace - nízký hosp. růst, vysoká inflace a vysoká nezaměstnanost. Vysoká inflace ale zase snižuje reální zadluženost. Pro občany s hypotékama a státy s dluhama ta lepší zpráva. Tak nebo tak se západní svět oddělí od velké části komodit a služeb z Ruska. Přímo politicky a nepřímo tím, že celkově klesne produkce, tudíž i spotřeba energií. Ale dodám, že na stagflaci nejsou postupy v makroekonomice - proto dosavadní vlny stagflace trvají více let po sobě. To nám tady hrozí ... Ale dnes ještě není větší nezaměstnanost. Hlavní ekonomové pak doporučují nejdříve bojovat proti inflaci.


______________________________________________________


Ten, kdo čekal v roce 2021, že se situace zlepší a sníží se ceny, tak se nejenže nedočkal ... prostor Ameriky, Evropy, Austrálie ... zaznamenal zdražování "nebytového" segmentu od začátku letošního roku o 11% - segment bydlení, nová výstavba bydlení ve velkých městech - o 20-22%. Důvodem je rostoucí cena materiálů, zvedající se ceny paliv, ceny práce a snižující se záruky bank, čímž se zvedá náklad na větší zajištění úvěrů. Značí to, že se bude stavět ještě méně, než doposud - pokud nebudou vládní programy na bydlení. Dostupnost bydlení se napříč planetu prudce zhoršila - centrální banky zvedají úrokové sazby a snižují % financování nových hypoték. Navíc, na trhu se pro komplikace dopraních toků občas nedaří zajistit potřebné materiály pro právě běžící fázi výstavby, co prodlužuje dobu výstavby a tím jí dál prodražuje, takže část velkých projektů krachuje.

Stavebnictví je na začátku krize. Pro růst inflace klesají reální příjmy obyvatelstva a to jako poslední bude investovat do svých nehnutelností. Stejné úspory se snaží realizovat podnikatelský sektor. Plány rekonstrukcí vnitřních zařízení "nyní počká". To nevyhnutně povede k vlně propouštění a prohloubení budoucího nedostatku pracovní síly. V tomto oboru se čeká na nástup robotizace ... možná tohle již bude první impulz.

Stavebnictví přitom v lednu obživlo a dosáhlo úrovní z roku 2019. Prudce se zvedl segment rekonstrukcí, pokles byl zaznamenán u nové výstavby co všechno souvisí s cenama materiálů a jejich nedostatkem. Napříč planetu jsou zavedené infrastrukturní programy - které ale dnes ztrácejí prudce na hodnotě. Přitom mnoho z nich je vysoutěžených s přísnými podmínkami, které ohrožují dokončení projektů a způsobení ekonomických škod. To by znamenalo další paradox ... i proto se v celé řadě států již jen obtížně realizují úspěšné tendry. A když, pak jen s minimem uchazečů ... časy, kdy se do velkých zakázek hlásilo i 15-25 společností z celého světa jsou, zdá se, pro stávající období minulostí. Firmy se snaží zajistit práci sami pro sebe, minimalizují rozsah zakázek a snižují subdodávky na minimum. Zajišťují si tak v podstatě kjen základní přežití ...

Není to hezké čtení, protože se naskytuje příliš mnoho :?: , které neumí nikdo zodpovědět. Připomínám, že se letos čekala inflace ve vyspělém světě nanejvýš 3-3,5% po dobu pár měsíců a silný hospodářský růst. To již neplatí a to je teprva březen.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Stavební materiály, Evropa - situace pro RU-UA konflikt a narušené dodavatelské řetězce pro pandemii COVID-19, dovolím si po nějaké době analýzu souvisejících vztahů a pár zkušeností resp. i zavedení do některých zemí ... stavební inflace o 100% předběhla ostatní inflaci

Situace je velice špatná. Meziroční zdražení materiálů je proti roku 2021 již více než 20% a i to je jen průměrné číslo. Jsou materiály, které rostou o stovky % nebo o desítky % a tím se nemyslí 2-desítky.

Velký producent cihel a křytin Wienerberger vyrábí. Ale jeho menší konkurenti již ne nebo opakovaně přerušují produkci z důvodu extrémních cen. Wienerberger nestačí dodávat produkty na trh. Tento segment se prohloubil v čekací listině na 30 a více týdnů. To jsme zpátky, kde na jaro 2021. ... v UK je to 36+ týdnů. Rakouský Wienerberger se všemi jeho závody si zajistil 90% plynu na rok 2022 v předstihu, proto může vyrábět za původní ceny. Konkurence ve Španělsku, Itálii a Polsku ale ne. Již se cihly vozí z Indie, Turecka.

Keramické produkty jsou hned za tím. Doléhají na ně závazky EU snížit emise o 55% do 2030. Dekarbonizace pecí se nemůže financovat, protože všechny zdroje spolykají vysoké ceny plynu a uhlí. Pokud se situace nebude řešit na centrální úrovni, pak v Evropě dojde k sérii bankrotů. Ani tady nejsou přitom dodávky již stabilní a musí se řešit dovozem. Což ale není znovu levné, pro ceny kontejnerů a plné přístavy.

Španělská Grespania, která dělá ve velkém obkladačky reálně snížila produkci od podzimu 2021 do jara 2022 o 15%. Společnost nemá rezervy pro vysoké energetické účty a nestačí promítat ceny produktů do praxe. Její 3 továrny a skoro 50 roční historie mají co dělat se zladěním reality a posledního roku.

Těch faktorů, proč stoupají ceny surovin, proč jsou výkyvy na trhu je ale mnoho. Já si dovolím vypsat hlavní důvody ve vztahu k Evropě, protože nás předse jen americké a jiné trhy nezajímají. To si pak může každý z vás dál vyskládat k těm oblastem, které ho zajímají ...

*vysoké ceny energií, to je hlavní faktor, proč stavební producenti vypínají produkci materiálů, to prohlubuje nedostatek plynoucí z roku 2021
*ve Francii je nařízení, že do veřejných budov se mají dodávat z 50+ % podílu jen bio materiály, tedy dřevo a pod., co ale nutí přeorientovat výrobu; až 35% stavebních firem a producentů mělo v lednu odstávky nebo zásadní snížení produkce
*v Německu je nedostatek materiálů u 30% firem
*již spomínaná inflace, která překonala 20% v průměru tlačí na konečné nabídky ve výstavbě budov
*na výstavbu budov tlačí zvyšující se úroky
*u firem začíná být akutní nedostatek zaměstnanců - odchody pro nečinnost a slabé % náhrad mzdy
*tento nedostatek zaměstnanců, materiálů a celková vysoká inflace staví celý stavební průmysl před velké výzvy
*navzdory temu byl v únoru zaznamenán u 2/3 firem optimismus, že krize pomine, že se zlepšují dodavatelské řetězce
*tento vývoj byl ale narušen rostoucími případy COVID-19 v Číně a tamnímu omezení života v přístavních a průmyslných městech, protože je snaha dosahovat politiky "covid nula", což ale znovu narušilo export surovin a produkci
*v lednu 36% stavebních firem a producentů stavebních materiálů zásadně zvedlo marže, je to nejvíce firem za 20 let, polovina pak extra v Německu, Nizozemsku a Rakousku
*v celé Evropě jsou ve velkých městech akutní problémy s bydlením, vydává se proti r. 2019 velmi málo SP, což tlačí ceny bydlení ještě výš
*povolenky na nové domy klesají pod 100% proti 2021 skoro všude, drastický propad je v Turecku, Nizozemsku a Rakousku
*sektor infrastruktury navzdory velkým plánům vykázal za rok 2021 po oživení z pandemie po mnoha velkých injekcích jen 1,5% růst proti 2020 :shock: , nyní proti roku 2021 jen +0,2% :?
*ve skutečnosti španělský infrastrukturní trh prudce klesl pro uzávěry plynoucí z pandemie, i když velké španělské skupiny jsou optimistické ve svých výhledech (Španělsko je velkým příjemcem Fondu obnovy)
*v širším srovnání 2011 - 2021 vzrostl infrastrukturní v Německu a Rakousku o 30%, tedy 3% průměrně, Turecko 60%, ale Belgie a Francie zažívají úpadek, Nizozemsko stagnuje, východní část Evropy je s nestabilním vývojem, který jen mírně vzrostl
*stavební produkce v Evropě měla predikci v lednu na letošní růst 2,5%, ale stávající konflikt RU-UA a inflace nad 20% vytváří nový obraz: stoupá počet bankrotů a vládní výdaje pro dopravu nestačí pokrývat nové výzvy, situace v bydlení se nemůže zásadně zlepšit pro finanční obtíže obyvatelstva a firmy šetří na stavbách již nyní

Francouzská firma Saint-Gobain, což je gigant v produkci materiálů se skoro 200 tis. zaměstnanci již zvedl odhad na náklady o 1,5 mld. €. Namísto o 0,4 mld. € ve srovnání s rokem 2020. V jeho portfoliu hraje plyn 15-30% nákladovost. Většinu produktů ihned promítá do výsledních cen. Tovar tak zažívá cenové šoky. Zboží i slevňuje, ale hlavně ho není dost. Závody raději optimalizují skutečnou produkci. 350+ roční firma konstatuje, že od 2021 se soustavně prohlubuje krize.

k 2022
*metalurgie vzrostla o 160%
*plasty o 120%
*dřevo o 170%
*beton, cement, cihly, asfalt rostou o 170%

*ziskové marže dodavatelů se o 2% snižují a dostávají na hranici přežití

Reální vstupní náklady na postavení obytné budovy se ke konci 2021 proti roku 2019 v Evropě zvedli o 18%. Letošním rokem za 1.Q to je proti roku 2019 o 21% a k tomu se musí pro zájemce započítat stoupající úroková sazba a zhoršující se další parametry pro získání úvěru.

*stavební firmy se pro všechny tyto aspekty musí této situaci přizpůsobit již jináč, u kombinace rizik plynoucích z obstarávací ceny, kdy jsou ziskové marže nízké a dodací lhůty stavebních prpjektů jsou delší, než před touto krizí, tak se již musí uplatnit tzv. hedgingová politika pro minimalizaci ztrát (ostatně pokud zkrachuje moc firem, pak to cenu výstavby nemůže snížit a je to proti zájmům všech)

- dodatek o eskalaci cen - na zákazníka se přenese zvednutí obstarávací ceny; aplikace: větší infra- projekty a nebytové prostory (samospráva, firmy) - pro soukromou osobu je takový dodatek nemyslitelný (neufinancoval by to, projekt by padl jako celek)

- přímé obstarávání stavebních materiálů - tento nástroj má také jedno proti a sice, lze si zakontrahovat materiály za stávající ceny - ale ty mohou klesnout a navíc ne každý dodavatel je tomuto scénáři nakloněný, protože z dlouhodobého hlediska pokud se ještě jen zakopne do země a smluvně se řeší co bude za 10 měsíců, pak cena může být i větší (ale pro dodavatele je to zajištění si části práce, ale nesou cenové riziko) - další možnost pak je ihned odebrat materiál a uskladnit jej dokud nebude k využití, to ale zase zvedá náklady na skladování a ne každá firma si to může dovolit a pak to musí promítnout do výsledné ceny, ale projekt bude včas dokončen, protože bude jedno v jakém stavu budou dodavatelské řetězce a vývoj na trhu s energiemi atd.

/pokud nelze uplatnit výše 2 uvedené možnosti, další možností je zajištění nákladovým komoditním dodatkem o budoucnosti - týká se vymezených surovin (ne polotovarů), kde se závazek bude řešit jako "jádro hodnoty", ale to si žádá neustálé sledování cen na trhu a vedlejších finančních vlivů, je to složitý nástroj na zvládnutí rizika souvisejícího s obstarávací cenou, ale velice účinné řešení, které si ale mohou dovolit jen velké společnosti

*a tak jak vždy, lze nedělat u části % byznysu i nic: v tom je výhoda, že netřeba nic extra sledovat a domlouvat, bere se co je na trhu, ovšem je to přebrání rizika ceny za klienta a to způsobuje nestálost zisku, pokles marží až do ztrát ...

Pro letošní rok se očekává růst komodit a stavebních materiálů a výrobků proti současným cenám o další 1/5. :idea: (střední odhad situace)

*je to dáno dosavadním růstem komodit a produktů
*vysoké náklady na energie a naftu, což prodražuje i pozemní dopravu
*vysoká inflace, tlak na růst mezd, zvedající se ceny pronájmů všeho ...
*pro konflikt RU-UA se pak prohlubuje nestabilita v dodavatelských řetězcech a tyto jsou navíc geograficky omezené a musí se obcházet velké území
*nezlepšující se situace v námořní dopravě

Rok 2022 bude charakterizován i novým pojmy a sice NESTABILITA cen a OTÁZNÍ DOSTUPNOST kritických komodit. Na cenu ocele již působí dominový efekt ...

Britská cihelna Forterra zvedla k 1.1. ceny o 10%, od 1.4. půjdou o dalších 10%. Společnost by se jináč dostala do ztráty. V té byla i v roce 2020 ... objednávek na cihel je hodně. Zákazník si tedy bude muset připlatit.

*segment asfaltů se možná dostane pod takový tlak, že obalovny sníží činnost a zahájí se recyklace na místě, jen nová výstavba by dostala nový asfalt ... opět ale bude tlak na technologie, které nejsou ... chybí celé série součástek, vybavení, dílů, čipy, ...

*v problémech je elektroinstalační materiál ...

_____________________________________

Základní cíl se nezměnil. I nadále je cíl snížit emise uhlíku do 2030 o stanovená %.
V takovém případě bylo ale doporučeno, aby se udržela dosavadní skladba produkce energií.
Obzvláště, když se má změnit dovoz z Ruska.
Extra zásahy do stavebnictví - se očekávají. V rámci sociálních programů se bude muset zvednout rekvalifikace a zvednout robotizace v závodech na produkci materiálů.
Nedá se prozatím očekávat jednotná řešení v jiných finančních nástrojech.
Spíš se bude uplatňovat společná dotační politika a dle národních politik tvořit programy, protože mezistátní rozdíly jsou enormní.
Trhy se mají vypořádat ... značí, že pokud se nezlepší geopolitická situace, nedostane pod kontrolu politika s covidem, tak se nemůže zlepšit doprava ani pozemní ani námořní a i nadále budou výpadky v produkci materiálů. Inflační tlaky pak vplývají na stavebnictví nejvíce ze všech ... Dle pesimistického výhledu, pokud se situace nezlepší do konce jara, pak v tomto roce dosáhne inflace ve stavebnictví 30 až 55%. Nejnižší dopad bude na budovy, nejvyšší na silnice a železnice. Liniové stavby vůbec zaznamenávají nejvyšší růst.
- podíl zemních prací je průměrně 25%; zde hraje hlavní roli nafta, která se již začne promítat do cen, protože kontrahace za nižší ceny již uplynula u většiny firem ... dále stoupá tlak na producenty s naplněním zásobníků, takže se sníží mantinely na delší kontrahační dobu
- podíl návozu štěrku, betonu, cementu, asfaltu je zase o naftě ... a cement s asfaltem jsou o 1/2 nákladech na energie, které pokud budou 2x větší, pak ve výsledku bude zdražení o 100%
- koleje nebo svodidla, oplocení atd. ... technologie, kabely, to vše zdražuje o 30-40%, kabely jsou v plastech a ty ceny všeho stoupají docela prudce
- ještě i barvy a značení zdražují nad normální dosavadní rámec, ačkoliv se to teprva promítne, tak je to dalších asi 12%
- musí se zvednout cena práce a reálně se u firem zvedla o min. 5%

Cena nestoupne dramaticky pouze u firem, které ovládají část energetického byznysu, část kameniva s asfaltem, které vlastní svoje stroje, které mají stabilní zaměstnanost, vlastní partnery s bydlením atd., tedy které mají vybudované vztahy a tyto společnosti budou zvládat i tendry a preferovat "práci" před "vyčkáváním v nejistotě", protože nemusí vnímat nejistotu a bude jen na nich, že pro "svoje" stavby půjdou i pod aktuální tržní ceny, ale zvládnou náklady, ale pro kohokoliv jiného klidně zvednou ceny o 4x. Protože je zájmem velkých firem a velkých dodavatelů o oživení národních trhů, o čerpání peněz, o vykazánou činnost, než přešlapování na místě. Tyto firmy ale mohou tak nanejvýš vykrývat asi 29% infrastrukturních tendrů. Ne víc vzhledem k tomu, že jsou velké balíky na začátku ... I proto se do Evropy přesouvá část asijských firem, stejně velkých dle tohoto popisu. Protože Evropa platí a tendruje. Hromada států šetří ... Ale nedá se odhadovat dneska nic a to ani v dalších segmentech.

Jak se ukáže návratnost mega projektu, kterým je několik VRT ve Francii nebo Dánsko - Německo atd. se taky nedá odhadovat.

V roce 2021 se psalo, že to bude rok extrémů - extrémní dodavatelské doby a extrémní ceny. Že se to do nejpozději léta 2022 uklidní. :idea: Mezičasem je jaro 2022 a situace je 1,5x všeobecně horší než v roce 2021. A tím, že evropské závody vypínají produkci kvůli cenám energií - se situace s materiálama nemůže v evropském prostoru vylepšit. Dopravní tok je stejně špatný ...

Mě se několik nazveme to rod. přátel ptalo vloni jestli začít stavět RD. Dával jsem radu ve smyslu, pokud máš peníze pak ano, ale neprotahuj pak výstavbu. A čekej, že sehnat interiérové vybavení zabere možná rok navíc. Každý se mě ptal proč si myslím, že se nemá počkat - tehdy jsem o válce netušil. Pouze jsem každýmu řekl, klidně vyčkejte, ale situace nebude lepší než na podzim a to se zas nepostaví nic. A jestli chcete někdy bydlet, nečekal bych. Všichni dnes mají hrubou stavbu hotovou a všichni čekají na všechno - zrovna i ty obkladačky. A vůbec to není tak, že by se čekalo na příznivější cenu - hlavně ať jsou. Vybrat z katalogu ano, ale dovoz doopravdy trvá měsíce. Nyní ale dávám jiné rady co se realizace bydlení týče. Nyní je lepší koupit hotové a to případně později prodat a stavět nanovo pokud kdo chce. Ale jsou to rady bez záruk.Dnes je to svým způsobem ochrana před inflací a vyřešení bydlení najednou.

_____________________________

Severní Amerika, inflace 01/2021 - 01/2022 - stavebnictví 21,5% (více než 2x růst nad růstem inflace)
- Mexiko, stejné období - 17%
Japonsko, období 2020 - 2022 - stavební inflace 20%
Jižní Korea, 2021 - 2022 - asi 7%
Austrálie 2021 - 2022 - asi 5% (stavební produkce bydlení vzrostla v ´21 o 33% - a to nyní působí na 60% firemní ztráty, sektor je ve vážných potížích, vstupuje do toho vícero států, proto je inflace ve stavebnictví "krocená")
Čína takové údaje zcela neposkytuje, ale vyrobí se méně surovin a produktů ... proto se mj. sníží růst HDP
Hong Kong - tamní vláda dává 1 mld. USD dotaci na udržení výstavby bydlení a infrastruktury "v původních cenách", tady se staví za asi největší peníze na světě na 1m2

Rozhodně se nestane scénář hyperinflace. Ale pro méně zdatné, jsme ve stavebních materiálech již v tzv. "pádívé" inflaci. Ještě stále se lepší scénáře počítají s celoroční inflací stavebních materiálů ve výši kolem 8-9%, v nejlepším případě 6% v prosinci proti prosinci 2021.

Proč je na tom UK hůře? Pro všechno uvedené +BREXIT.

Pro stejné důvody ale trpí taky Irsko. Jako samostatně stojící ekonomika:
*ocel, 02/2022 - 02/2021 - je navýšení ceny o 30%
*cement, +11%
*dřevo, +64%
*sádra, +30%
*sklo, +11%
*elektrické topení, +19%

Konkrétně Irsku bylo doporučeno, týmem ode mě, všeobecně se musí přijmout opatření, která vyváží míru rizik spjatých s inflací, rozhodně to nevyřeší situaci jako takovou, ale udrží ještě funkční stavební trh

*tendrovací agentury musí přijmout výjimečný mechanismus na řešení období mezi předložením nabídky a zadáním zakázky prostřednictvím uplatnění indexace cen v tomto období - Irsko akceptovalo
*snížení fixní ceny z 30 na 24 měsíců - akceptováno
*snížení prahu výjimečného zvednutí ceny - aby se umožnila návratnost nákladů na projekt v rámci období určení pevné ceny o více než 15% (doposud 50%) dle ceny v den zadání zakázky - akceptováno

(v opačném případě zvyšování cen pro všechny faktory, které Irsko ovlivňují nad "normu" ... způsobí jednak soutěž o materiály a jednak se velké % velkých projektů zdrží, resp. dodavatelé nemohou pak pokračovat v pracích)

Konkrétní kroky, aby se udrželo tendrování projektů, aby stavební firmy do tendrů šli a aby nevznikla ztráta na realizovaných projektech. Ve vztahu k tomu, kam se dostávají ceny v Irsku ... jsou vysoce nad průměrem v Evropě a to obzvláště u meziměsíčních růstů, na co má dopad i UK a její Brexit, ještě tohle o další procenta působí na Irsko.

Navíc mezi UK a Evropou došlo k dočasným výpadkům trajektových a nákladních lodí. Pro růst cen nafty se nedalo udržet tento byznys v chodu ... bohužel.

Irsko výše uvedené protavilo do praxe pro nové tendry. Dosavadní se musejí poprat se vším. Bylo by nefér zasahovat do pravidel již vysoutěžených zakázek. S takovým výkyvem si musí trh poradit ...

Situace je nyní velmi nepříznivá do dalších odhadů. Dnes se spíš konzultují postupy jak ustát problémy a co je všechno způsobuje. :idea: Protože málokdo zná národní změny viz Francie, nadnárodní jako EU, Čína a do toho vstupující problémy s produkcí materiálů v asi 200+ firmách dle cen energií.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

doplněk k včerejšku

18 z 20 velkých firem v € zóně je optimisticko naladěno, co se vývoje ve stavebnictví týče. Je to pro příchod EU fondů, Fondu obnovy. To jsou 2 hlavní důvody, pro které existuje prostor pro růst stavebnictví, pro jeho oživení.

Faktem ale je, že 19 z 20 velkých firem očekává zvýšenou infrastrukturní inflaci. Na rozdíl od budov bude o 50% větší. Vyjádřeno tak: celková inflace jako 8%, s výstavbou budov pro bydlení 15-20%, infrastruktura 22-29%. V roce 2023 se sníží.

Důvody pro vysokou stavební inflaci jsem vypsal a rozepsal včera. Energie a v infrastruktuře extra působí tlak na materiály.

Pokud v 11/2021 bylo doporučení začít řešit, kdo přebere inflační riziko související se smluvní cenou projektů, pak jsem včera vypsal nástroje, které musí firmy již uplatňovat a děje se to a taky budou muset tendrovací úřady přistoupit k úpravám.

Velké firmy jsou schopny udržet 1/3 výstavby. Společně se středními více než 1/2. Z hlediska infrastruktury tvoří 2/3.

Menší firmy ale budou zažívat vlnu bankrotů. I proto je nálada na trhu optimistická jen částečně. Ale na co se strašit?

Dále se dá pozorovat v rámci € zóny růst výstavby s bydlením proti 2020. Tohle oživení se nastartovalo v 2021 a lze jej předpokládat i do letošního roku.

_________________________________

Pokud by došlo k dramatické situaci v dodávkách s ropou a plynem, pak samozřejmě závisí od plánů a dohod na úrovni politiky a spojenců € zóny. Pokud se nepovede zajistit dostatek energií, pak se státy ocitnou před nouzovým scénářem - pro celý chod každého státu a tam pak klasická práce ve smyslu výstavby infrastruktury (patrně) nebude. Se vším se počítá, ale tohle riziko je již součástí stávající situace, která není považována za pesimistickou. :idea:

Navzdory inflace stavebních komodit, materiálů a produktů je totiž pro jejich výpadky co je jedna z příčín této inflace stejně vysoký dopyt. Tato spirála se nebude na sebe namotávat delší dobu než 2 roky. Dosáhne maxima a opadne. Ale pro přísun EU fondů a úvěrů z infra- bank se udrží stavební činnost. A to je ten bonus.

Pokud by se stavební trh naopak rozsypal, nebylo by možné zajistit růst - prakticky ničeho dalšího do přístích let. Proto je to tak moc důležité, ale ne zase nejdůležitější, jestli by nastala existeční otázka s energiemi. Tam se pak budou muset omezit i jiné sektory, v průmyslu ...

nemám nastudovanou problematiku za ČR, za její úřady ... ačkoliv je ČR člen EU - nezaměřuji se v tomto ohledu na střední Evropu a na země mimo € zóny - proto není nutno ani včerejší "náznaky" brát za takové, které se mají zavést ... obzvláště znovu zdůrazňuju, že mezistátní situace je velmi rozdílná jak ve skladbě stavební inflace a tak i ve stavu toho co třeba nejvíce na staveb. trhu schází a po čem je jaký dopyt, z čeho pak musí být vycházeno a na to musí přicházet národní reakce - dokud není celoevropská ... no a ta nyní není, protože nyní se celoevropsky řeší daleko závažnější segmenty fungování, které nakonec ovlivňují i stavebnictví


Ještě k těm kontejnerům

Představte si tu situaci. Vy nevíte kdy vám naloží váš náklad ... někde v Asii. Konečně je vaše loď na cestě do Evropy nebo blízko k překládce, třeba Blízký Výhod. Loď připluje, ale nemá jí kdo vyložit, protože přístav je 14+ denním skluzu ... takže loď čeká. Za každý den běží poplatky a pokuty pro distributora, ten objednal. Pro vás. Nakonec se povede po dennodenním volání zajistit, že loď vyloží. Mezičasem si ale účtuje dopravce u přístavu. Za to, že čeká na vaší loď, aby tam byl a čekal. To vše od byrokracie vybavování po zajištění pozemní dopravy stojí nemalé peníze. Které nakonec platíte vy jako spotřebitel, buď to v obchodě nebo jako dodavatel třeba domečku na klíč s fixní cenou. Proto jsou dnes projekty s bydlením ve velkých problémech ... ty položky se kumulují a naskakují.

Navíc, kontejnerů není dost. Všeobecně je dost tovaru, ale není dost kontejnerů. Pro skluzy napříč kontinenty se ceny pohybují s 300% rozdílem a vy nevíte předem jaký bude výsledek. Cena se rozloží na přepravovaný náklad. Ten se bere na váhu. Furt je ve výsledku to čínské triko za 5€ a vy ho koupíte za 8. Všichni vydělají. Ale u důležitých komodit, kde cena roste společně se zbožím od minimální ceny roste i výslední cena. Jen pro představu, za 1 den čekání na vykládku jdou sankce to tisíců dolarů za den. Všechno je to klamlivé, když loď veze několik tisíc kontejnerů, a jejich cena je na převoz kolem 12 tisíc, pak bude prostě 1 kontejner třeba 1 dolar drahší. Tak to není poznat. Ale když se to všechno sečte, tak jde o celkové ztráty ...

Konečné zdražení přepravou kontejnerem je kolem 30% proti 2019 pro komodity, které nás zajímají v rámci tedy dopravy. A když víme, že doprava tvoří v tomto ohledu asi 14% cenu, pak se tato položka ve skutečnosti promítla do reality o 5%, což je rozhodně hodně. Protože rezerva pro vytvoření zisků nemá šanci ustát všechny tyto skutečnosti, které prudce rostou a jsou vysoce nestabilní. Je fakt, že občas umí slevnit, ale letos zažil cenový šok pozemní převoz ... to se stále bavíme o EU/€. Protože Blízký Východ má inflaci kolem 4%. To jsou všechno nepřímé dopady, pokud kdo kde překládá ...

Abych ještě dodal další problém, který se dnes v přístavech vyspělého světa odehrává: hlavní přístavy mají příkazy upřednostnit lodě s obilím a dalšími agrárními komoditami. :idea: Všechno ostatní musí čekat. A vzhledem k tomu, že se aplikují ustanovení jako "ohrožení státu", tak nelze vztahovat ani ty sankce. Tato situace nenahrává těm kdo chtějí prodávat - máte na cestě tovar, ale stále není u zákazníka. Další máte v přístavě a další na cestě do něj, ale furt není prodáno a dodáno - nebo je dodáno ale není prodáno. A pokud na konci řetězce odběratel zkrachuje nebo není solventní atd., tak se časově všechno protahuje. Do těchto obchodních vztahů pak banky požadují zajišťovat všechno a to jsou další % k výslední ceně. Banka uvolní peníze v rámci úvěrové linky, a první měsíc neúčtuje poplatky, ale pak ano. A je dnes kupa firem, které čerpají peníze a tečou v dopravně-obchodních vztazích, ale není dopraveno/zaplaceno a musí se platit úroky. To nutí firmy měnit cenníky.

Pak se dějou takové situace a jejich počet % roste ... vy si objednáte něco z katalogu. Ani po 6 měsících to nemáte. Můžete odstoupit od smlouvy - nikdo vám nic nedá. Ani ten tovar a nanovo se čeká, ale můžete objednat odjinud něco jiného. Ale občas již odstupují i distributoři - tudíž i prodejci. Radši vám dá 0,5% sankční poplatek, ale ví, že by stejně prodal již ze ztrátou. Protože mu distributor naúčtuje všechno možný do výsledku ... to stejné činí i někteří výrobci, kteří pak jen uzavírají novou smlouvu s distributorem, který tohle stejné vypravené zboží nabídne do jiného prostoru (prodejny, firmy, katalogu) ale s jinou cenou. :idea: Vše v mezích, které ale před rokem 2019 nebylo k vidění a dnes se děje ve vazbě severní polokoule od Ameriky, přes Evropu po Asii jako na páse. Proto se vyplácí čekat, být trpělivý a sledovat si trhy - i sám. Pokud kde co stavíte, máte servis s vozidlama atd. Setkávám se i s případama, že zákazník souhlasí s navýšením ceny, jen aby obdržel tovar. I když bude drahší. A to jsou pak i menší živnotnostníci - kteří nakupují jako kdyby online a vykonávají práce pro zákazníka ale na denní cenové bázi. Dnes sežene něco za 10€, zítra za 22€. A klidně pozítří za 7€. Ale 2 roky zpátky toho bylo všude za 3€ ...

Tak takto nějak to dnes (ne)funguje. Je to takový doplněk k problémům. Který začal v 2021 po oživení spotřeby a dostatku natištěných peněz. Válka to prohloubila ... a neustále se to zhoršuje. Levná doprava 2014-2019 je u konce. Stejně tak levná infrastruktura.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Prakticky všechny agrární komodity dovážené z Latinské Ameriky v příštích měsících zásadně podraží.

Bude to důsledek tamního zvyšování cen nafty. A tam je to důsledek konfliktu na Ukrajině, sankcí západu na Rusko a politikou Ruska ...

Informací z regionů z té lokality moc do prostoru Evropy neproudí, ale situace je tam docela vážná.

*Argentina již zavedla příděl na naftu, dává se 15l na zákazníka
- Argentina nemá dost nafty ani pro zemědělce
- vláda tam zavedla kontroly cen, již nedovážela protože měla dost u sebe
- ale po pandemii obživla ekonomika a nyní musí i dovážet - a ten skok činí +1900% na 500 mil. USD za 2 měsíce
- pro pevné ceny tamní rafinérie neprodukují ale dost a tohle vše je výsledek

*Kolumbie a Mexiko nezvedají ceny nafty
- Kolumbie to sanuje z fondu na vyrování cen, ale jde o částku, která se již rovná příjmům z fondu na těžbu
- Mexiko to sanuje a bude ho to stát 10 mld. USD v letošním roce, přičemž tamní prezident je názoru, že tím zabrání celkové inflaci a ochrání životní standard obyvatelstva, protože dopravou to začíná

*Uruguay zvedl cenu vládní cenu letos již 5, 8 a 2%, tedy 3 krát za 3 měsíce
- pokud by se tak nestalo, tak by nastal scénář Argentiny a zavládl nedostatek na trhu

*Brazílie, tamní ropní firma zvedla ceny nafty ke konci března o 25%, benzínu o 19%
- je to pod kritikou celého politického spektra, ale firma trvá na tom, že pokud by se nekopírovala mezinárodní cena, tak by nebylo dost PHM v zemi

*v Chile jdou zavést sociální podporu na nákup PHM

*Venezuela: 100 ČSPH v hl. měste zavádí mezinárodní ceny, končí s dotovaným palivem, jináč by se nic nečerpalo
- zbytek pump mělo cenu za litr paliva 0,5 USD ale prezident jí zvedl na 0,75 USD - formou dotace a tím pádem budou stejně na příděl ...

*Guatemala, tamní parlament schválil úpravu rozpočtu a od 15.3. dotují paliva

*stát Salvador zrušil část daní, ne snížil, ale zrušil ... čímž cena vrátila na konec 2021

*Dominikánská republika zavádí dotační schema, aby se zpomalilo zdražování

*Panama nereguluje ceny a od 25.3. se ceny znovu zvedají, ani se neplánuje prozatím nic s cenama dělat
- navzdory nevůle národa by to bylo dle politiků nezodpovědné ...

Z uvedeného plyne, že nejhorší situace je v Argentině, ale zdražilo se prudce i v Brazílii. Obě země jsou velkými pěstovali plodin ... zdražilo všechno včetně hnojiv, strojů ... takže se dá očekávat, že nová úroda značně podraží. Pokud vůbec dosáhne plánované výnosy, protože Argentina nemá ani dost hmot ...

jen pro představu
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Inflace ve vícero státech je více než 5% a zrychluje. Meziměsíční růst v Argentině je 50% ... to tím, že je nedostatek paliva, tak se bude stupňovat.

___________________________________

Náhrada za slunečinový olej má být letos palmový olej. Největším pěstovatelem je Indonésie.
https://www.economist.com/asia/2022/04/ ... oil-crisis

Tam se děje několik věcí najednou. První je, že zrušil limit na paliva, takže ceny jdou prudce nahorů.
Za další, olej je vykoupen a za mnohem větší peníze prodáván do zahraničí ... i do EU.
No a tamní vláda zavedla několik omezení na export.
Dnes není dost oleje ani tam ... tato situace vyhnala cenu za t oleje na 2 tis. USD.

Cena oleje ale bude klesat. Vícero států včetně Indonésie totiž rozhodlo o tom, že se zvedne pěstitelská plocha. Cena se sníží na 1 tis. USD v tomto roce a na polovinu v roce 2023.

___________________________________

De facto hrozí globální recese v letošním roce. Má to jednu hlavní příčinu a tou je výpadek ruské ropy. Pokud se má tato situace zvládnout bez toho, aby se tolerovalo, že si kdokoliv sebere území jiného státu, tak se udělá to, že se cena ropy jednoduše zvedne - aby se její spotřeba snížila. Do doby než se nahradí a bude moct pak snížit cena za stávající množství, kterého není dost na vykrytí všech potřeb. A tím pádem se dostáváme k jádru problému: 60% států světa zápasí s vysokým dluhem po pandemii a sice se očekával zrychlený růst HDP, ale ten se neodehraje. Státy nyní vyčerpají většinu možností, ale s chybějícím plynem a dalším výpadkem surovin + komplikace v dopravě = snížení růstu HDP, MMF aktualizoval prognózu na 4,4% proti 5,9% z roku 2021. A to je jen začátek ...inflace a problémy s produkcí zatlačí tento růst na ještě nižší hodnoty a v globálu bude svět v letošním roce zápasit s recesí, kdy ale tedy některé státy jako je třeba Rusko padnou o více než 10%.

Čeká se na kroky ECB. Nezdá se to, ale je to nyní EU, od které budou záviset vlády asi 120 zemí světa. EU se sama může do recese dostat. ECB se snaží kontrolovat inflaci, čekalo se větší zvýšení sazeb, ale to se odkládá pro hrozbu jménem recese, ... což by mělo daleko horší následky pro další roky. Jakmile se € zóna a EU dostanou do recese, tak s sebou stáhnou celou paletu zemí, protože ty státy jsou závislé na tom, co se tady vyrábí a co se taky do EU dováží a ten dovoz poklesne pro všechno tohle propojení.

USA jsou na tom o něco lépe. FED um reagovat razantněji, ale ohrožen je větší export do EU. Co je ale nejhorším dopadem pro USA růst jsou 2 faktory navazující na slabší export do Evropy a sice větší zásah do finančních podmínek včetně nižších cen akcií a vyšší přirážky na firemní dluh. To bude mít přímý dopad na výkon tamní ekonomiky.

UK má taky 30 roční maximum inflace. Růst HDP v letošním roce překoná možná 3%, ale v dalších 2 letech bude pod 1,5%. V minulém roce po 7,5% oživení proti pandemii se tak bude jednat taky o jistý směr.

...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

dokončení výše uvedeného

Hrozí neznačí, že nastane, ale jsou státy, které již nemůžou dosáhnout 5% růst ekonomiky. Na pokraji tohoto cíle je i Čína.

Pokud by se situace ale měla dál vyhrocovat, pak je vysoce pravděpodobné, že prostor Zálivu přistoupí k maximalizaci těžby, protože světová recese sice přinese krátkodobé vysoké zisky pro ropní státy, ale během pár let se díky již reálním náhradám za tento druh suroviny stanou ty státy zbytečnýma z pohledu jejich hospodářství. Nyní to ale není v té fázi ...

A samozřejmě, pokud se to bude dál vyhrocovat v ekonomické rovině, pak nelze očekávat, že nevzniknou další problémy: další války v regionech, sociální exploze - nepokoje a ohromní migrační vlny.

Dle základních údajů je na dodávkách potravin závislých asi 800 mil. lidí na této planetě. Těmto lidem se bude dodávat již teď o 15% méně potravin. A nedostane se na další, takže se tento počet zvedne - nemají co zasít, takže se očekává že jich bude nejméně 845 mil. Asi 1/10 planety. Budou se brát mnohem menší ohledy jeden na druhého - od toho kdo má kde přehradu a jiné státy s tím mají existenční problémy až po další aspekty ... nemluvě o tom, že když se musí šetřit v prostoru G7/€/OECD, tak na zbytek se dostane menší balík ve všem možném což nejsou jenom potraviny, ale i léky a jiná rozvojová pomoc. Nejen že se pošle reálně méně peněz, ještě jejich hodnota se propadne.

Taková menší ukázka závislosti planety na energiích. Na globálním obchodě, globální produkci, na provázanosti a nesoběstačnosti států světa. V tom bodě rozhodne jen ta hrubá síla - vnitřní i vnější a postupně se to pak zase zlepší. Já pár ropních šoků zažil ... jsme na začátku těchto problémů. To již nelze vrátit zpátky - to již bude mít počáteční setrvačnost. A osobně jsem názoru, že se to ještě zhorší. Protože všechny ty dotace na všechno a snaha to udržet :arrow: prodloužení agonie, zvednutí dluhů a nemožnost manévrovat dál. :idea:

Za pár měsíců bude normální číst o vlnách bankrotů a budou se zachraňovat banky. Ne přímo tady, ale ty EU banky investují ve světě ... ty projekty se nedokončí ani jinde. Ale tomu všemu se již dnes začíná bránit ... mj. i tím, že se akceptují nové větší ceny. :idea: (nejen na státní úrovni u investorů, ale i občanů a firem). My nemůžeme jako lidstvo za 15 let řešit 3 největší krize masivním tištěním peněze, protože to již nefunguje. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

vysvětlení k dopravě ve vztahu k vícero věcem, ale jen pouhé vysvětlení

Je hodně lidí, kteří nechtějí rozumět dopravě. A pak další, kteří chtějí, ale nemají představu o dění. To co se děje totiž prohlubuje situaci s energiemi.

Potraviny a spotřební zboží (atd.) zdražuje pro výši energií na 1. a dopravní náklady na 2. místě. Dopravní náklady jsou v prostoru EU u některých položek 400% vyšší proti průměru 2019/2020. 2019 byl poslední rok extrému s propadem u konce roku pro zeslábnutí růstu (ve výhledu byla krize bez poznání pandemie) a 2020 byl propad jako takový ... proti průměru těchto 2 let jsme dnes u 4-5x navýšení u části položek.

Cena nafty s emisemi jsou pomalu 2x. Mzdy jsou o 1/5 vyšší. Náklady na mýto jsou o 3-10% větší. Kontejnery jsou drahší 2-3x, poplatky v přístavech pro nákladní dopravu o 1,5x. K tomu jdou ruka v ruce: vyšší pořizovací náklady na nová nákladní auta: protože nejsou. :idea: Volco, Scania atd. pravidelně odstavují výrobu. Nejsou čipy. K tomu vyšší náklady na náhradní díly, na pojištění, na AdBlue, na oleje ...

EU legislativa k tomu přidává další: EU pack mobility, který chrání řidiče (konec 2 kartám atp.), řeší přestávky (garantuje je ale i mění) a sjednocuje povinnosti dopravních firem ohledně působení mezi státy, min. mzdy atd. A to vše doplněno o pokuty. ... Ve výsledku ještě předtím chybělo v EU asi 0,5 mil. řidičů. Po novém chybí stejný počet ale auta častěji stojí. A nových více není a zároveň je tady tlak na obměnu vozidel pro emisní normy a výši mýta, nákladů ... jde tedy o dogma v dopravě resp. o pravidla, které jedno s druhým = stávající situace.

Řidičů není, protože povolání tak jak je, tak právě nemotivuje mladší ročníky. Kdežto vlna starších odchází. Tento problém je tady cítit od 2012, kdy se rozchází možnost objednávek a rozvozu zboží v nějakém časovém horizontu. EU se tedy snaží zlepšit pracovní podmínky a mezičasem investovat do železnic atd. Něco působí ihned, něco se projeví po 2030. Určitě nemůžeme o 100% zvětšit rozsah kamionů, protože již dnes jsou koridory a hlavní tahy přecpané. Touto cestou EU nejde, řekněme že naštěstí.

to je jen ukázka nejnovější EU legislativy:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 99#p253499
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 56#p253656

Přístavy v Severní Americe, Blízkém Východě, Evropě a Asii nestačí nakládat a vykládat zboží. Za 1 den čekání navíc se účtují desítky tisíc USD. Loď umí čekat i týden. Rozloží se to na počet kontejnerů, ale i tak. Ty platí distributor a následně zákazník. Na tom kontejneru se to ztratí. Ale pozemná přeprava pak jde o Xc na kile zboží na naftě, o Xc na adblue atd. Zvedají se náklady na skladování (o 35% meziročně) a najednou zjistíte, že vám dorazí 1 kilo mouky o Xc drahší vlivem dopravy. Takže o Xc musí podražit. Do této ceny vstoupí ještě všichni další a lze sledovat pohyby cen. Přístavy jsou ve skluzu od 2020 ... ten skluz se nedaří vyřešit. Je to známka přetížení globálního obchodu a poptávky po zboží. Obojí se od sebe vzdálilo. :!: To první je následek nemoci a omezení (být doma, karantény, odstavení všeho i dopravy), to druhé je vinou politiků a tištění peněz do nebes. (USA, EU, CND, JAP, CHN, AUS, ...), obojí je v rozporu proti sobě a dáno pandemii. Před 2020 byla lodní doprava ve ztrátách ... na druhou stranu tedy dnes "vynáší" a to již delší dobu. I přístavy, taky to nebyl až tak výnosní byznys jako dnes je. Vznik nových přístavů s dálnicemi a železnicemi se budoval již jen lokálně pro enviro- zátěž a taky by to oslabovalo byznys u existujících. Proto se to nedá jenom tak "nafouknout". Proto Čína vymyslela Hedvábní Stezku :D Kde jsou i přístavy, i železnice a hlavně dálnice, mosty za skoro bilion USD. (pro zboží v mnohonásobní hodnotě za deset prvních let a multiplikační efekty pro státy na trase).

3. faktor, který se dnes přičiňuje o zdražování jsou obalové materiály. Papír je energeticky náročný produkt, plasty zdražují neustále. Tyto segmenty jsou drahší o 56% v průměru za 2 roky dohromady. Papírenský průmysl v Evropě omezuje produkci již dlouho, jenom se o tom tak nepíše, aby nevznikla panika. :lol: Ale kotouček toal. papíru doopravdy stoupl v průměru o 27% od začátku roku. Tam ten plyn sehrává dramatickou roli. (brzo vstoupí legislativa EU a těžby dřeva atd.)

Každý se ptá, dokdy bude problém s čipama :?: - těch doopravdy dnes není. (požár v jednom závodě v Japonsku, sněhové vánice v Texasu, problémy s dodávkami vody pro závody v Jižní Koreji, blokáda Huawei ze strany Trumpa a obrat zákazníků z vozidel na spotřební elektrotechniku udělal svoje) ... lidé ale dodnes neúměrně utrácejí na spotřební tovar a méně zážitků a dovolenky. Tento trend bude zřejmě potvrzen i nadále minimálně do letní sezony, což značí že skutečné zlepšení se dá očekávat až v roce 2023. :idea: Datum 2022 se nemůže naplnit, protože představa EU fabrik byla, že se vyrobí za levné peníze na východě Evropy. To padlo. Protože není ochota postavit závod za 10 mld. € protože tolik ten závod stojí. Řeší se to ... ale čipy se ještě nevyrábí. Takže to stojí na dovozu no a ten vázne pro 1. dopravní problémy v distributorském řetězci a 2. Evropské automobilky nemají jasné kontrakty. Auta jako takové jsou asi 20% čipů světa, zbytek jde do jiných strojů a elektrotechniky. A o tu je větší zájem. Auta se zadýchavají v Evropě i pro další díly ... a kabely. Takže podepsat dlouhodobé kontrakty s těmito fabrikama jen tak nikdo nechce z velkých hráčů a zase podepsat něco nevýhodné pro Evropské závody ... když doposud nebyla ochota více investovat? Takže čipy, které nás měli trápit dle odhadů do 2.Q 2022 nás trápí i nadále.

Zdražení produktů není o 400% jenom proto, že doprava ve výši 400% značí skutečných 400% ve smyslu že něco stálo 1€ tak dnes to stojí 4€. Doprava se na produktech donedávna pohybovala kolem 4-6% nákladů. Aby se snížila spotřeba (klima) a vyrábělo jenom potřebné a aby se doprava mohla modernizovat tak byl v dloudobém plánu cíl 7-11%. Dnes dopravní náklady rostou tak rychle, proti krizi z pandemie kdy byl pokles cen všeobecně pro výpadky cestovního ruchu atd. ... ale i bez tohoto aspektu je to zdražení citelné: 40% nákladů dopravců jsou PHM i to meziročně a části zemí a do ne až největší krize s naftou u posledních týdnů a ty jsou shodou okolností meziročně o 40% vyšší. Již ne proti pandemii. Tyto náklady se okamžitě promítnou do cen tovaru. AdBlue je drahší meziročně o 300%, propočet na kilo zboží jsem činil jinde. K tomu mýtní sazby, které jdou převážně o inflaci, tedy 2-3 až 6% , lokálně 10% protože je jiný systém zpoplatnění a slev, protože někde na západě se od pandemie nic nezměnilo. Mýto tvoří dalších 30-40%, mzda a servisní služby jsou v menšině. V řadě zemí se ruší výhoda červené nafty. A jsou jiné agrární dotace, to vše ještě dál vplývá na ceny produktů včetně dopravních nákladů na ně.

Lidi se ptají a kdy se dopravní náklady sníží :?: V blízké budoucnosti se nesníží. Mýto se nesníží - aneb i když ano, tak dopravce bude muset více investovat a nemůže ihned snížit náklady na transport. Nafta se zpátky tak rychle taky nesníží (daňové úpravy jsou prakticky jediná možnost prozatím) ... adblue se nesníží protože plyn je mnohonásobně drahší ... proto i adblue. Mzda naopak půjde ještě jen nahorů (požadavky odborů jsou v průměru v Evropě 8-12%), protože nebude mít kdo jezdit ještě více. Proto se v mnoha státech nyní dopravní náklady podílí na ceně produktu rekordním podílem. O co se zvedne produkt se prakticky zvedla výroba a doprava. Marže obchodníků stagnují, aby se udržel prodej. Mají zisky, umí to zkousnout, nepůjde to navěky ale půjde to do doby, než nezvednou ceny giganti jako Nestlé, Unilever, CoCa Cola atd. kteří doposud zvedají do 6% od začátku roku. Když byla nafta stabilní nebo klesala a zvedlo se mýto, tak stagnovala mzda. Konkurence byla velká, nyní se dost zrovnoprávní ve svých základech. To se ale promítne do zvednutí cen než do jejich poklesu, ale zase náklady na mzdy jsou nejnižší z těch 3 základních nákladů.

Od tohoto roku se učtují dodateční daně z CO2 emisí. Ve většině států. To taky nepřidá.

Více řidičů pro Pack Mobility, v propočtu na počet vozidel, pokud mají být vytížené ... bude znamenat taky samo o sobě ale zvednutí nákladů. Aneb se řidič neseženou a flotily klesnou. Tak v takovém případě ještě více poklesne nabídka. Ale tohle se prozatím neumí dopočítat ...

__________________________

Takže to jsou nyní 3 základní faktory, pro které my ani u 1 neumíme odhadnout vývoj ve zdražování. Pouze se dá konstatovat, že zdražovat se musí, protože jsou k tomu vytvořené všechny předpoklady a najednou se potkala legislativa k mobilitě a geopolitické situaci a post-pandemickému selhání produkce a rozvozu ...

Je to cítit v rámci EU i mimo EU, protože v omeškání je i tovar ze zemí EU zase jinam ... válka a sankce tuto problematiku zhoršují na neopsatelnou úroveň ve smyslu, že ji nelze dál odhadovat. Dnes platí 2x slovní řetězec: chceš tovar, pak zaplať. Blížíme se k tomu bodu zálohových plateb ... tím se pojistí, že to dojede. U mnoho zboží se to zavádí. Ale u mnoho druhů zboží ani příplatky nepomáhají je sehnat. Nebo pak ty komické situace, kdydeveloper nebo majitel nového baráku obrdží nekompletní sestavu nábytku - a tím ho to zpomaluje v pokračování a v omeškání je další postup dostavby ... přitom klauzuly o pandemii jsou dnes často uvedené a nepostižitelné. To je často argument i pro bankovní dům, ale ten proto taky zvedá % a snižuje výši úvěrů, protože riskuje, protože klienti riskují, aniž vlastně ví do čeho jdou. Jsou ale i paradoxy kdy někdo chce zálohu dát, ale nebude akceptována, protože není garance dodání zboží ani do půlroku ... bez ohledu na jeho cenu co jsem psal výše.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Čínské město Šanghaj je uzavřeno, přístav je ochromen. Politika Číny, Covid 0 jede naplné obrátky. (poslední na planetě) Maersk dnes v této souvislosti varoval, že přístavy jinde jsou přetížené a tak se doprava ještě více zkomplikuje a lze očekávat i zdražování kontejnerů. Ostatní přístavy, Ningbo, Qingdao a Tianjin jedou na plné obrátky a v režimě, že tamní dělníci ani neopouští prostory. V omezeném režimě pracuje i Šanghaj a taky tímto stylem ...

Ale nejen tohle je problém. Odstaveno je mnoho továren nejen v Šanghaji, ale i v Shenzeně. Včetně závodu Tesla již 2. týden. Pokud to bude takto pokračovat ještě 1 měsíc, tak bude celkově chybět rozsáhlé množství tovarů. :idea:

Šanghaj je blokován. Přístav v omezeném režimu. VesselsValue, globální informační služba o přístavní dopravě uvedla, že počet lodí čekajících na naložení a vyložení byl minulý týden 300, což je 5x více než týden předtím.

Ještě dodám, že průměrná cena za kontejner z Číny do Evropy byla koncem 03/2022 v úrovni 12300 USD. Běžně před pandemii stál 2 tis. USD, v 2021 již 9 tis. byla norma. Koncem 2021 stál 15 tis. USD. Průměr se drží posledního půlroka kolem 10 tisíc. 5x více než 2 roky zpátky. Občasné extrémy: 32 tis. ale tato cena dlouho nevydržela, bylo to v době kdy uvázla část v Severní Americe pro tamní nečinnost pro Covid a chybělo to pak v Číně a Evropě.

Pokud zahrneme všechny náklady od kontejnerů přes paliva, přístavní poplatky atd. ... tak od 2020 do 2021 je to +300%, do 2022 prozatím 400% navíc. Pokud by se zlepšila přeprava a byl dostatek kontejnerů a stabilizovala cena ropy a plynu, pak může cena klesnout. Ne zpátky, ale citelně o polovinu až 2/3 klesnout ... Na výsledném zboží by to bylo cítit 15-20%. Ale to by tam bylo cítit i snížení energetických nákladů jako takových a patrně i ty obaly ... to se ale nemůže již do podzimu povést. A obávám se, že se to nepovede celým rokem ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Stavební inflace v € zóně dosáhla v 04/2022 hodnoty 50,4%.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7443
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Na této straně lze naleznout průběžný vývoj mnoha opatření jakožto reakce na stoupající inflaci. Sedící v komisi pro stabilizaci veřejných zakázek jsme od indexace, která byla realizována celonárodně nebo institucionálně v 16 státech EU, ve zbytku se indexují pouze stavby se posouváme k dalším opatřením, které mohou udržet stabilizaci stavebnictví resp. taky investorů, že dostanou co vysoutěží, jen se musí zapracovat další podmínky. Přiblížím část z nich:

*uchazeči nad částku 7 mil. € musí prokázat, že zaplatí 95% faktur do 2 měsíců (nebo dle zákonních limitů)
- ti, co jsou v pásmu od 90% musí ukázat plán pro zlepšení a garanci úvěrové linky
- ti, co jsou pod 90% jsou automaticky diskvalifikováni
*firma, která má <50 zaměstnanců musí být schopna platit do 30 dnů
*zlepšit automatizaci/elektronizaci faktur s možností kontroly investora pomalu v online provedení
- 10% faktur je v EU nesprávných, tedy se opravují a platby meškají atd.
- když bude v e- formě, tak může být ve vtěrinách vrácená na opravu

Asi 80 tis. dodavatelů se již snaží přizpůsobovat uvedeným mechanismům. Nejde o záruky 100% fungování. Jde o to, že se přidá faktor vzájemné kontroly a zajistí výběr schopných firem.

Samotná indexace k lednu 2022 pomohla, ale nemůže pokračovat dál. Ani když by šel cenový vývoj opačným směrem. A to pro složitost výpočtů.

Bohužel, ale snižuje se počet veřejných soutěží v prostoru EU. :ko: Nemohu uvést % prozatím, ale pokles je citelný a povede pravděpodobně ve stavebnictví k recesi. Ačkoliv jsou trhy, které zaznamenávají růst proti roku 2021, tak se nejedná o hlavní a největší trhy. Lze situaci zvrátit, ale 70% dodavatelů to neočekává.

I velké společnosti jako je třeba VINCI změní politiku: zaměří se na více ekonomicky smysluplné projekty, které lze reálně financovat a zároveň se bude muset snížit nadměrnost služeb. Protože inflace je vysoká, ekonomické prostředí náročné a jen pečlivý přístup k projektům a zaměstnancům zajistí budoucnost. Pokud možno se zvyšujícími se zisky, které ale nebudou reálné vzhledem na inflaci. Tato společnost, kterou jsem kdysi prezentoval, je jedna z 5 názorových platforem, samotná F si jí vybrala i s Bouy. Je to více méně i zrkadlo toho co se odehrává a bude dál dít ...

Po indexaci lze tedy aplikovat do praxe větší garanci finanční jistoty s cílem úspěšně realizovat stavební projekty.

_________________

Z hlediska energie žijeme v prostoru se 3 energetickými krizemi najednou, co doposud jako lidstvo neznáme. Máme tady ropní šok, dále šok cen plynu a pak šok s cenama elektrické energie. Tato kombinace může být ve větším dosahu jako největší ropní šok v historii lidstva, který zatřásl se vším. Vyráběné průmyslné komodity prudce zdražují, přičemž se reálně těží menší objem surovin a absentuje distribuce základních potravin. Do toho komplikace v dopravě po pandemii. Vlády budou přímo sanovat ceny energií, ale moc víc si nebudou moct dovolit, proto je v jejich zájmu, aby se udržela co největší jistota výše uvedeného řetězce stability finančního zdraví stavebních firem, aby vládní peníze určené na infrastrukturu přinášeli práci do regionů i pro státy. Bude to jeden z motorů zaměstnanosti a růstu, resp. brzda pro větší úpadek. Firmy samotné pak budou vědět, že si stát vybral kvalitního dodavatele a nebude v obavách mu poskytnout subdodávky. :idea:

Tuto praxi již aplikovalo 11 států Evropy, ne jen čistě EU. Další studují a upravují metodiky.

Menší souvislost lze dohledat i zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 84#p256284 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: [D0] 520 Satalice - Březiněves

Příspěvek od Papuanec »

Honey72 píše:Když se podíváme na severní část okruhu Vídně, uvidíme tam také dlouhé tunely a kolem nich jsou jen pole. To u Prahy mají ještě nějaké to opodstatnění.

PS: že se nebude jezdit se říkalo už tolikrát. Že až dojde ropa, že až bude drahý benzín, že až bude auto stát víc než Favorit ... a jezdí se čím dál víc :-)
Jo, jo, naposledy se to říkalo na jaře kvůli zdražování benzínu. K žádnému poklesu dopravy ale samozřejmě nedošlo. Kdepak, IAD žádný zánik rozhodně nehrozí :lol:

https://www.lidovky.cz/byznys/prodej-po ... omika_lros
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: [D0] 520 Satalice - Březiněves

Příspěvek od MPMP »

Já neříkám, že dojde k poklesu IAD, já říkám, že to budou tvrdit odpůrci dálnic a používat to jako argument proti jejich stavbě. S realitou to nijak nesouvisí.
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: [D0] 520 Satalice - Březiněves

Příspěvek od kyk »

<technická>
MPMP píše:... Teď nám E-parlament naplánoval zákaz spalovacích motorů ...
Většina ví, ale pro jistotu... nikoliv zákaz provozu, ale prodeje nových vozů.
</technická>
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: [D0] 520 Satalice - Březiněves

Příspěvek od Papuanec »

MPMP píše:Já neříkám, že dojde k poklesu IAD, já říkám, že to budou tvrdit odpůrci dálnic a používat to jako argument proti jejich stavbě. S realitou to nijak nesouvisí.
Já bych to naopak použil jako argument pro stavbu – "Už se těch aut nemusíte tolik bát, za pár let už nebudou čoudit" 8-)
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: [D0] 520 Satalice - Březiněves

Příspěvek od 1975 »

...ale to pak nemusíme rvát tu trasu do tunelů:o))

..protože už přesně vidím, jak náš pan starosta, jakmile budou na stole tunely, přijde s tím, "že to nám ale vezme vodu ze studní" a my to teda nechceme...
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Honey72 »

Ano, třeba přijde doba, kdy se tunely budou muset povinně razit až hluboko pod hladinou spodní vody a hloubené se budou upravovat drenáží. Menší problémy opravdu tunely způsobují. Nám teď v ulici budují kanalizaci. Každý den vyhrabou krátký 2,5 m hluboký příkop, umístí trubku, zasypou, udusají. Když procházeli kolem nás, snížila se nám hladina v mělké studni (jímce) a kdybych ve vedrech čerpal, nenaplní se tak rychle. Prostě byl přerušen podzemní přítok mezi námi a potokem. Tenkrát nám na dvacet let voda úplně zmizela, když prohloubili a vyzdili koryto potoka. A protože se o to povodí nestará, koryto se zaneslo a potok je zase výš než hladina studny, takže přítok velký, ale potůček nám už jako v mém dětství z jímky nevytéká. Teď je to naštěstí jen na kratší dobu, než podzemní voda prosákne tou udusanou zeminou.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Doplním. Teď se v rámci EU vrací zpátky jistá forma oživování řek. Bagrují se koryta a to tak, aby se u velkých řek obnovovala meandrová část. A taky se zpevňují kolem svahů se silnicemi i preventivně, před většími bouřkami. To jen na margo toho "20 let nikdo nic s korytem nedělal". Na menší řeky to možná ani nepřijde ...

Tohle budování kanalizace a vodovodů ... je nezbytnost kvůli vodě. Musí se zachytit dešťová, recyklovat, vrátit do oběhu. A vodovod bude důležitý čím dál více. ... když už, nejlepší je mít nádrž na vlastní dešťovou vodu a tu používat i v domě. :) Není to levné, ale dnes se to již vrací zpátky ale hlavně tohle je ekologie. Tady já se divím, tady (Slovensko) se s pitní vodou splachují toalety. :O :D To je, to když i kdy viděl který člověk ze zahraničí tak je v udivení jak bohatá země. (ironie ale i fakt). To kopání příkopů u lokalit se studnama ale většinou již realizuje jináč. Na to se má protláčet a ne kopat. (kombinovat, využívat skeny atd.)

Protože v 2030 bude 30% evropských měst s populací nad 600 tisíc až 1 milion a více (dle kategorií) mít problémy se stálostí zdrojů vody, pokud se nic neudělá. Původně to bylo 2037. Již dnes zápasí 1/4 evropských měst s nedostatkem vody v letním období ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Likas
Příspěvky: 808
Registrován: 21.9.2011 10:08:48

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Likas »

Tady máme moc pěknou analýzu. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/doma ... .seznam.cz
Zase další kdo ví co lidi chtějí nebo mají chtít.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od kot »

No, automatí Filer to ví určitě "nejlépe"... :zvraci:
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od MPMP »

Jsou někde "tvrdá data" o počtu osobních automobilů za poslednich (dejme tomu) 20 let registrovaných v jednotlivých krajích? (Já vím, určitě jsou, ale kde?)
Z těch tabulek v článku to vypadá, že počty os. aut rostly hlavně v posledním desetiletí minulého století a v prvním desetiletí tohoto. Za posledních 10 let tam sice je nárůst též, ale už mnohem menší.
Z toho mi (tak nějak "po selsku") vychází, že s tou indukcí to nebude zas až tak žhavé a aby se to náhodou neprovalilo (a odpůrci nepřišli o dosud hlavní argument proti dopravním stavbám), je potřeba trochu přitlačit na pilu a administrativně to ZAKÁZAT.
Nic jiného totiž neumí.
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od 1975 »

kot píše:No, automatí Filer to ví určitě "nejlépe"... :zvraci:
Laboratoř udržitelného urbanismu...chybí mu tam "lidového" a byl by to kompletní Lulu:o))
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od 1975 »

jinak současná klasika....vezmi jednoho Fillera, přidej ještě jednoho dva podobné spřátelené chytráky a hned je to "nemalá část expertů" a "sílící názor" :o))
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od ElWapp »

Indukce ale není o počtu existujících aut, ale o jejich využití. Klidně může celkový počet aut stagnovat nebo se i snižovat a přesto může docházet k dopravní indukci. Počty aut po pololetích a po obcích s rozšířenou působností jsou ke stažení na stránkách ministerstva dopravy a počty obyvatel zase na českém statistickém úřadu.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“