Pseudoekologická dogmata

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Saljack
Příspěvky: 570
Registrován: 10.11.2019 23:52:53

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Saljack »

Já nechápu proč se tady nad Fillerem rozčilujete, jako kdybyste ty jeho názory viděli poprvé. Ale zase se tam nijak nevymezil proti okruhům, což mě u něho celkem překvapuje. Na "jeho" webu se objevují články typu jak jezdit po Magistrále, nebo přímé nabádání k porušování dopravních předpisů.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Myslím, že ten článek patří trochu do jiného tématu ...
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od 1975 »

Saljack píše:Já nechápu proč se tady nad Fillerem rozčilujete, jako kdybyste ty jeho názory viděli poprvé. Ale zase se tam nijak nevymezil proti okruhům, což mě u něho celkem překvapuje. Na "jeho" webu se objevují články typu jak jezdit po Magistrále, nebo přímé nabádání k porušování dopravních předpisů.
Nad Fillerem ne... jen takový povzdech nad "kvalitou" seznamu a pod. a vytváření "trendů"...
AF-1
Příspěvky: 560
Registrován: 16.3.2009 13:54:56

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od AF-1 »

Uz za Galilea jsme se mohli presvedcit, ze "vetsinovy konsensus expertu" se s pravdou muze uplne mijet...
; o )
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od kot »

AF - 1 : Super šťouch !!! :ok:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnešním dnem bylo podepsané memorandum o porozumění mezi Izraelem, Egyptem a EU. Izrael bude do Egyptu vyvážet plyn, tam se zkapalní a pošle do EU.

https://www.timesofisrael.com/israel-eu ... to-europe/

Další trasa je ve výhledu; rokování probíhají s Tureckem.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Tento příspěvek ode mě vnímejte jako jeden z posledních delších, v kontextu čeho žijeme, v souladu s mým cílem odejít. Obsah jsem přednesl na konferenci v UK k civilnímu inženýrství 2 víkendy zpátky. To si povede, co si nepovede tak bude bydlení. Ale slůvko povede neznačí velké růsty tržeb a veliké zisky. Není to sepsání dosavadních postupů a hodnocení % zdražování a co se s tím bude/nebude dělat. Je to vyjádřeno jináč.

Vzhledem k výbuchu v zařízení LNG na export v USA a "problémům Gazpromu" se to nevyvíjí nejpříznivěji ani v trochu negativním výhledu.
My víme jenom to, že za 1-3-5 let budeme mít dost, ale nevíme kde a jak vyvážime nejbližších 12-24 měsíců.
Takže se bude nutno pomalu začít připravovat na 8 respektive 10desatero bodů. Ať spotřeba ropa/plyn, tak produkce z nich chemii začínajíc. Svět potažmo státy vyjma Rusko, které mají energetické nosiče se tomu chtějí vyhnout, proto se daří uzavírat kontrakty a to proto, že importují z Evropy tyto produkty a utrpí pak hlavně oni. To zase zhorší světovou ekonomiku.

Energetický segment bude společně řízený ve smyslu EU-UK-US- ... , nedoporučuje se omezovat export nebo import komodit ze zemědělství atp. (třeba Maďarsko tak již činí v kukuřici). Cenotvorba v energetice ano, ale jiné zásahy v této formě rozhodně ne. Zhoršuje to "trh" a nezlepšuje přežití.

Tady je hezký dokument věnující se vývoji spotřeby základních surovin a jaké mají využití i v souladu s politikou v Evropě: https://rmis.jrc.ec.europa.eu/uploads/C ... U_2020.pdf a tedy proti tomu jak se omezila jejich dostupnost a jaké jsou problémy s energiemi to v tomto kontextu působí nyní nereálně.

Vzhledem k bezpečnostním otázkám, tedy k zajištění ochrany území a zajištění dostatku energie a potravin je de facto nyní další zkoumání jestli zvládneme plány na rozvoj na 30+ let mimo potřebný obraz. Jinými slovy, není to na programu dne.

Nyní se jedná jen o jediný základ. Ve hře je jak osud "lidí" zde žijících tak osud zemí. Z lidí jsou daně a z daní jsou zase služby pro lidi. Nelze to neříkat nahlas, ale je prakticky v závěsu že máme inflaci která roste atp. Realita dnešního světa je, že 24.2. Putin zahájil invazi na Ukrajinu, což je nejvražednější vývoj událostí od roku 1939 v Evropě. Ekonomicky to již způsobilo 30% škod IIWW, v rámci globálních vztahů to tak rychle narostlo. Vysoké ceny zabíjí taky, ačkoliv to tak není vidět. Jsou úvahy, že již dnes je tady boj o nový světový pořádek. Kdo v něm zvítězí, bude ten, kdo bude mít mj. i suroviny (jestli energie a potraviny nebo jiné, na tom nezáleží, ale všeob. řečeno).

Cílem západních zemí je, aby Ukrajina přežila jako suverénni, nezávislá a demokratická země. V jakém až geografickém rozsahu je nyní nedůležité. V základním cíli, který máme, pak její síly, které jsou podporovány USA, Evropou a části asijských zemí přímo nebo nepřímo tím, že mnoho zemí ignoruje Putina, tak nabereme všichni na celkové síle proti předtím převladjícím rusko-čínským silám autoritářství, utlaku a zla minimálně v Putinovém případě. Je to již geo- válka a válka o kapitál. Není vůbec jedno kde zůstane a v tomto kontextu prakticky nesejde na tom, že třeba 20% lidí sejde níže nebo že se se stane ještě nevím co. Čína sociální model nemá, takže pokud by zvítězil tento variant, tak si nedělejme iluze o lepších časech. Rusové dnes utíkají a nakupují apartmány v SAE v takovém rozsahu, že donedávna tam stál apartmán 200 tisíc USD a dnes pod 450 tisíc není k sehnání. Utíkají z domova, když nemohou bydlet v Evropě, tak jdou tam. Ovšem SAE jsou nakloněné politicky více pro Evropu, pouze nějaké vztahy s KSA je drží při nich, ale čím dál více se podporuje technologická EU. Jsme u toho co se podporuje a kdo co vlastní, zase tyto země z GCC Zálivu mají nainvestováno tady "u nás", kde mají mj. záruky, že to nebude znárodněno. Kde byla doposud záruka míru a kde ta záruka co nejdelšího míru je garantována formou 3-kombinace práva na obranu a jištěné pomoci, články OSN, EU a NATO.

Tedy západ podporuje Ukrajinu vším čím lze a rozsah podpory stoupá. Zároveň stoupá budování valu na východním křídle NATO a v Pacifické oblasti. Otázku, kterou si klade běžný dělník a sice: tak já budu platit za plyn o desítky % vic a Ukrajinec jej dostane zdarma jsou tady, ale nebudou mít nikdy odpověď, protože odpovědí je životní standard a ochota nyní snášet větší náklady na život, aby byl život zachován v hodnotách, v kterých vznikl. :idea: :idea:

________________

Pokud se tedy klidně i o dalších 100% zvedne cena energií, tak se zvedne. Tady se budeme bavit o tom jak snížit spotřebu, aby se udržel život. To snížení je již plánováno. A hned vedle toho běží činnosti, které zvedají import odjinud. Naše výhoda: mírná zima, nevýhoda: prázdné zásobníky v mnoha ohledech. Je to nyní pouhý a jednoduchý boj, politický boj o přežití modelů existence. S oddálením většího konfliktu, před kterým ale již EU a všichni na její straně neustupují; viz zvedající se rozpočty pro obranu. (i to Japonsko z 1 na 2%, i ty jejich úvahy o vstupu do NATO) atd. Taky nikde není dáno, že nevznikne alternativní spojenecká obrana Washingtonu - se státy Skandinávie, Japonskem atd. pokud si někteří prorusky smýšlející politici usmyslí, že budou cokoliv vetovat. USA již dnes mají vlastní obranní smlouvy s mnoha státy a zcela samostatně. Jedno jestli jsou v NATO nebo nikoliv. A jsou záměry na realizaci nové aliance, se kterou mohou pak i členské země NATO sepsat základní domluvu o obraně území. V této situaci jsou nyní východní země Evropy na tom nevýhodně :arrow: vždy je okraj v nevýhodě. Bude tady kumulace armád, s nižším investováním do nových fabrik. Protože co když ... ale investice budou, protože se osekají ty dál - v globálním horizontu. A o tom se rozhoduje v OSN ve vícero těch hlasováních kdo je ZA a kdo PROTI. Proč to všechno? Nepochybně tím, že nás nejsou 2 nýbrž 8 miliard lidí a že máme extrémní výkyvy počasí, které dokáži způsobovat větší škody, než kdysi válečné konflikty :!: a máme vyčerpáno většinu vzácných prvků na více než polovinu, až 90%, tak si je každý vědom mnoha věcí. Peníze jako takové jsou jen cár papíru, dávno tomu tak je, rozhoduje ale kdo s tím cárem přežije do posledního dne, když to tak zjednodušeně řeknu. Ty časy, ve kterých stát dá všechno končí tím, že ten stejný stát vám pošle syny do války bez vybavení. Naproti tomu tolik kritozována Amerika pošle jenom ty co chtějí a co mají na sobě vybavení za miliony. Tendence, kterých jsmě svědkama a sice, že části lidi a států by se radši přidalo pak na stranu Moskvy jsou o tom stejném: do posledního dne budou západní státy chtít tomu zabránit, ale když tomu nezabrání, pak dobrá, jděte - budou tyto země na okraji na tom stejném okraji ale v jiné formě společnosti. To je to oč tu běží. A proto taky, když taky okrajová země požaduje 10 mld. € na transformaci ekonomiky po ruské ropě, tak když dostane 1/10 tak to bude moc, protože u takové země není jistota, že doopravdy zůstane spojencem. :idea:

Inflace se ustálí nebo ještě poroste. Ale v příštím roce v prvních měsících logicky ve vztahu k prvním vůči tomu roku půjde o 20+ % nahorů. To lze pozorovat na základě nových kontraktů pro další sezony topení a spotřeby elektrické energie u průmyslu. :idea: Platy tomu stačit nebudou, a pokud se sníží míra produkce - produktů atd. tak stoupne nezaměstnanost. Státy zase rozdají cáry na zajištění přežití, ale rozhodně tady nebude 1/5 lidí bez práce v celé Evropě. To se nestane. (uměle se to tím stejným cárem prostě podrží, ale taky se omezí třeba dovolené, přestavby a modernizace a nákup větší techniky včetně vozidel - i proto výhoda pro EV, kterých se bude vyrábět méně pro nedostatek surovin)

Stavebnictví je taky žrout energie. Ale taky žrout pro pracovní sílu v regionech a tvůrce hodnot a růstu. I proto stát nebude muset regulovat odbyt, ten zredukuje trh. Státy udrží investice a tím bude civilní inženýrství na tom dobře. Zrealizují se práce a dle programu UK programy, které 50 let se jen připravují a to je moc dobře. :ok:

Je potřeba si oddechnout a užít letošní rok poslední měsíce. Protože doopravdy bude luxus možná i vyjet si 200 km "tam a zpátky". Ne teď, ale za 2 roky jistě ano pro možná 30-40% těch co doposud jezdí. Bohužel, ale taková je cena za vývoj v našem roce života. Musí to tak být, ekonomická válka, protože čistě se zbraněmi by bylo po nás. A v tomto vývoji když bude Rusko prohrávat, tak tam padne režim. A přijde o něco málo lepší, aby stabilizoval vztahy a nepadl zcela. Ale nemusí prohrávat i roky ... s jejich propagandou a ochotou obyvatelstva se omezit na minimum. Ti necestují a žijí. V oblastech těžby plynu se dodnes topí dřevem ... Tato fáze nenahrává ani elektromobilitě :arrow: nenahrává vozům jako takovým, pokles registrací vozidel je vážný signál. Lidi nebudou jezdit a nebudou si mít za co koupit ani spásonosní elektromobil který nepotřebuje naftu/benzin. To bych mohl napsat do tématu elektromobilita, ale tam již nepřispívam.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Kanada pomůže Evropě importem energií. Tvá ale na dodržení svých klimatických cílů

Repsol a Pieridae Energy mají zavést infrastrukturu pro obchod se zkapalněný zemním plynem, která může být později využita i pro obchod s vodíkem nebo amoniakem.

https://www.businessinfo.cz/clanky/kana ... kych-cilu/

*3. největší odhadované zásoby na světě
*4. největší producent ropy
*4. největší exportér ropy

Severní Amerika přitom diskutuje o skutečném rozsahu uhlíkové stopy z těžby ropy.
https://www.cbc.ca/news/canada/calgary/ ... -1.6470117

To vše je nutno brát v potaz. Protože to není Evropa, která si bude vybírat. To je o těch, kteří mohou dodat a rozhodnou se kolik toho bude.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

bez dogmat, komentovaná událost z energetického dění v EU, k 21.9.

V Evropě má válka na Ukrajině důsledky pro trh s plynem jak prostřednictvím nižších dodávek plynu, tak i prudkých cen plynu a elektřiny. Dodávky ruského plynu byly od začátku ruské invaze na Ukrajinu skutečně sníženy přibližně o 80 %. Rozhodnutí Ruska z tohoto měsíce na neurčito přerušit dodávky přes kritický plynovod Nord Stream 1 zesílilo obavy v celé Evropě z nedostatku energie tuto zimu. V důsledku snížené dostupnosti a obav z dalšího narušení se ceny zemního plynu v Evropě šplhají do rekordních výšin a jsou asi desetkrát vyšší než jejich předválečná úroveň. To tlačí všechny ostatní mezinárodní ceny plynu nahoru, i když ne tak vysoko jako v Evropě, což vede ke zhoršující se propasti v konkurenceschopnosti mezi Evropou a ostatními světovými regiony, zejména USA a Asií.

Dodávky ruského plynu do Polska, Bulharska, Finska, Dánska a Nizozemska již byly zastaveny a dodávky do Německa, Itálie, Francie a dalších zemí byly sníženy. Zatímco stávající plynárenské infrastruktury byly až dosud schopny absorbovat tyto škrty pro postižené země, větší výpadky by mohly způsobit, že některé země nebudou zásobovány a částečně roztříští evropský trh. Přeprava plynu v rámci Evropy skutečně podléhá technickým překážkám. Například obrácení toků v potrubí trvá nějakou dobu. Nedostatkem jsou nejvíce ohroženy země střední Evropy (Česká republika, Slovensko a Maďarsko), protože tyto země jsou silně závislé na ruském plynu. dále jejich hlavní alternativní trasy procházejí různě omezenými zeměmi (Německo a Itálie), kde existují překážky v přenosu a mohly by omezit příliv. Náklady na zásobování těchto trhů v případě úplného uzavření ruských dodávek by byly extrémně vysoké.

Zatímco ceny plynu zůstanou po nějakou dobu velmi vysoké a kolísavé, jejich skutečná výše bude záviset na politických rozhodnutích – jako je zavedení cenového stropu – na úrovni země a EU, dalším vývoji ruských dodávek a zimních podmínkách.

Vzhledem k dopadu na ceny elektřiny budou přímo postiženými sektory, jejichž výroba je do značné míry závislá na plynu a elektřině jako vstupní surovině a/nebo konečné spotřebě. Těmito sektory jsou kovy (jako je ocel, hliník a zinek), hnojiva, chemikálie, stavební materiály (jako je cement a sklo), zemědělství, zemědělsko-potravinářský průmysl, rafinace ropy, papír a textil a sektor výroby elektřiny závislý na plynu.

V důsledku těchto vysokých cen plynu již bylo na evropském kontinentu pozorováno snížení produkce. To je zejména případ ocelářského sektoru, ve kterém devět oceláren v EU na konci července 2022 zcela nebo částečně pozastavilo výrobu oceli. Od začátku září patnáct oceláren pozastavilo nebo plánuje pozastavit výrobu oceli.
Většina zastavení výroby byla podle odhadů trhu iniciována společností ArcelorMittal. Kromě vyšších nákladů na energii než ve zbytku světa, což snižuje jejich konkurenceschopnost, trpí ocelárny v EU slabou poptávkou, kterou lze částečně vysvětlit zpomalením v Číně. Pokud se energetická krize prohloubí, nadcházející zima by mohla zasadit smrtelnou ránu evropskému ocelářskému průmyslu.

Podobně i odvětví hnojiv zažívá výrazné škrty, protože zemní plyn je běžně používanou surovinou k výrobě dvou dusíkatých hnojiv – čpavku a močoviny – ve velkém množství. Vedlejším produktem výroby čpavku je navíc CO2, který se používá jako vstup, který dodává pivu a nealkoholickým nápojům šumivý vzhled, při chirurgických zákrocích v nemocnicích a při porážce zvířat. Čpavek se také používá k výrobě AdBlue, kapaliny na čištění výfukových plynů, která se používá ke snížení znečištění a umožňuje nákladním automobilům a autobusům s naftovým motorem provozovat i nadále přísnější pravidla ochrany životního prostředí. V Německu zastavil největší výrobce AdBlue před několika týdny výrobu a nedávno oznámil, že mu téměř dochází zásoby, což může mít dopad na sektor silniční dopravy. Kromě snížení zemědělských výnosů všechna tato ostatní odvětví jsou ovlivněna důsledky v dodavatelském řetězci hnojiv. Chemický sektor obecně zažívá od začátku roku pokles výroby v EU.

Klientská odvětví přímo dotčených sektorů budou sekundárně ovlivněna vyššími vstupními náklady a možným nedostatkem materiálu. V tomto ohledu jsou nejzranitelnější odvětví stavebnictví, automobilového průmyslu, strojů a zařízení a dopravních služeb.

S vysokými cenami energií, které podporují inflaci prostřednictvím zvýšených nákladů v dodavatelských řetězcích a sekundárních efektů ve mzdách, se důvěra spotřebitelů utlumila a předpokládá se, že všechna odvětví přímo závislá na spotřebitelských výdajích (maloobchod, hotely a stravování, cestovní ruch, spotřební elektronika) budou rovněž ovlivněna nižší poptávka. Podnikatelská důvěra má rovněž klesající tendenci.

belgická exportní úvěrová agentura, Florence Thiéry, Matthew Depreter

_________________________________________ můj názor :arrow:

Pokud se jen částečně tyto scénáře budou plnit, pak se nedá jednoduše očekávat, že bude inflace v roce 2023 v EU dle stávajících oznámení. Naopak, vzhledem k nedostatku všeho a závislosti na dovozu (nedostatek se prohloubí i ve světě, proto se tomu mj. svět věnuje delší dobu) ještě dál zatlačí na inflační tlaky.

Ovšem, ideologická válka, která se připravovala bude mít své vítěze i poražené. Pokud má být na konci dne výsledkem zničený "východ", ale rovněž finančně zdecimován západ a snadno ovladatelné masy ... Nevyrábí se. Pokud se nevyrábí, tak se nedají platit úvěry. Nastává problém v bankách. Inflace rozdrví všechno a ještě stejně nebude né že za co nakupovat, ale co nakupovat. To nás tady částečně obchází ... a vzhledem "k dnešní sabotáži" na plynovodu NS1 se možná s plněním těchto vizií dopracuje Evropa ještě dál. A s ní svět ...

€ zona je 3. měsíc již v recesi, to je fakt. A to ještě není zima, kdy se bude vypínat plyn pro továrny, aby nezamrzlo obyvatelstvo. I proto budou muset být ta opatření ve vztahu k Rusku přísnější a postupy západu akčnější pro sama sebe. Obojí se črtá. A proti obojímu razantněji útočí i Moskva. Všema způsobama.

Pro běžného člověka z toho nic dobré neplyne. Protože i když se nezastaví chod automobilek, i když i teď vyrábí jak vyrábí ... tak ty auta se v tomto rozsahu nebudou prodávat v přištím a dalších letech. Ne tady, když tady bude problém "se základem". My bez průmyslu nemůžeme žít dnešní svět. Za tu chybu extrémní závislosti s jednoho zdroje zaplatí Evropa mnohem vyšší cenu, než si kdy dovedla představit. Dnes ještě neplatí nic, dnes bych spíš řekl, že se ukončilo dobré období. Možná se stane i jev, který byl v Kanadě krátce po IIWW, nakonec z Kanady šlo hodně mužů do války v Evropě, žen do továren a na pole. Po válce nebyl standard produkce, ale byla vysoká poptávka, ale nebyl žádný relavantní zdroj. Ale kdy z kraje 50. let byla dokonce zaznamenána deflace. Ničeho nebylo, všechno se ve velkém rozjíždělo v rámci národních programů, ale ani nikdo na nic neměl peníze navíc, takže reálně nastal tento jev. Pak se to vždy povedlo odvrátit, ačkoliv to ještě 2x hrozilo (1994, 2009).

I ta základní politika v sociální sféře staví na výdělku za ex rok. Takže kdo spadne do této sítě, tak bude mít ne 50% svého ohodnocení ve vztahu k základní podpoře, nýbrž "díky" inflaci jen 40%. A bohužel, ale 1/4 Evropanů nedosáhne na žádnou podporu, i když "by se hodila". Dotace a dávky půjdou, ale tuto skupinu to pomine. Nyní bude nejdůležitější udržet si práci a to doslovně. Lepší firmy dovedou vynahradit 50% inflace. Zbytek si musí vyřešit sám zaměstnanec. I ten aspekt na mzdy povede inflaci nahorů. Teprva se bude možná lidem odhaduji od 2.Q 2023 zdát, že až přijdou o práci, tak se ani nepohrnou do žádné další, protože se jim bude zdát, že není dobře ohodnocená. Očekávám růst nezaměstnanosti ... ne proto že někdo zakáže pohyb osob pro pandemii, ale pro to že nebude z čeho vyrábět a nebude mít kdo za co nakupovat. To se odrazí všude. To se neodrazí jen ve státních sektorech ...

Patrně od jara 2023 dál se bude situace zlepšovat. Jednak bude víc alternativ, ale zdaleka se nepokryje celá spotřeba EU na poměry začátku 2022. Pokud se pokryje aktuální spotřeba v roce 2023, tak to bude "díky vlně krachů žroutů energií".

EU ani nemůže snižovat emisní povolenky atd., protože je zatížená 1 bilionem půjček na Fond obnovy. To se musí splácet a tohle je jeden z nástrojů. Paradoxně ten Fond, který měl zajistit na 2023 a dál růst ekonomiky. 1/3 Fondu nelze čerpat, protože nejsou projekty napříč státy a ekonomika nemůže růst, když nejsou zdroje ... hodně železničních správců nemá kontrahace levné energie. Neměla by EU kopírovat modely Severní Ameriky, protože na to nemá energetické nosiče a nerostní suroviny.

Jsou to špatné vyhlídky. Navzdory ta ujištění, že nebudou špatné. Protože oni již nejsou dobré. Já dokonce očekávám, že od 1.Q 2023 vzroste "doprava" včetně veřejné. Jednoduše bude tomu tak, že se to promítne do reality a občan si za dopravu připlatí.

Tato krize, která vzniká, tady potrvá nejméně 5 let, než se to obnoví a vzpamatuje. Protože státy ani blok jako EU jednoduše nedovedou všechno sanovat, nebude z čeho. O to hůř.

Jak jsem v létě cestoval, tak znám zaryté odpůrce zateplování. Argumenty jak mají hrubší zdi atp. A kolik těchto lidí alespoň tu jednu stranu baráku zateplují. To si každý umí sečíst, tady obdivuji, že se povedlo sehnat materiál načas.

__________________________________________ Fakta k stavebnictví

Stavební inflace jak jsem nedávno tady mohl debatovat a pak i v SZ ohledně toho, že je situace lepší. :)

Ano, situace je meziměsíčně lepší.

Ale i tak je stavební inflace v € zóně za 08/2022 v hodnotě 44,2% proti 45,7% v 07/2022. Stále je ale 2,5-3x proti průměrné inflaci.

Protože a to je potřeba si uvědomit, tak cihly (energie), cement (energie), asfalt ... obkladačky atd. Všechno velmi náročné na energie. A i ty firmy valorizují. A stoupaji dopravní náklady: i když mírně klesla cena nafty, tak je stále v nebesích + drahší náhradní díly na stroje. Nedostatek zboží je ve světě v uváznutých přístavech ... to se s námi vleče.

Již v dubnu letošního roku byl očištěný růst v € zóně produkce +0,4% a +0,3% v celé EU ve srovnání s 03/2022. A jednoduše poslední měsíce jsme v recesi. Předse jen 2021 bylo oživení po pandemii, stálo se že nebyl díl. Ale dnes je ta situace proti tomuto horší, a tahá to dolů právě ten segment těžkých továren.

Ve světě je průměrná stavební inflace v hodnotě 5%. :arrow: Teď je to jedno, ale pokud se situace s Ruskem a energiemi vyhrotí, pak se bavíme o vlně krachů tady a my budeme zadávat tendry, tak se sem nahrne konkurence. Mnohem více než dnes. Kazašské, turecké, azebrajdžanské atd. firmy. To tak bude. Tam se staví, tam se masivně staví kudy tudy v té Asii. To nás pak čeká takové vytlačování, protože my ty produkty mít nebudeme a oni ano. Evropské závody tam vyrábí, ale doma to omezují.

A abych se zaměřil na tento geografický prostor. Ještě v 06/2022 rostl počet stavebních povolení, v ČR, Maďarsku atd. ALE růst stavební výroby se snížil ze 4% na 2% a to byl půlrok, ten lepší půlrok. Teď je ten horší půlrok. Utlumování, viz výše, protože nebude z čeho energeticky vyrábět.

Inflace nákladů na suroviny a oslabení důvěry investorů v důsledku konfliktu na Ukrajině, zůstanou relevantní minimálně do roku 2023. To je prognóza stavebních gigantů, protože s něčím se musí počítat. A i když vzrostou tržby třeba z 20 na 22 mld. tak inflace z toho udělá pokles.

Počáteční dopad války na důvěru investorů, hodnoty měny, se prozatím ve východní Evropě neprojevilo. Ale s koncem léta je dopad války na makroekonomické podmínky silnější a způsobí významné narušení průmyslu. Viz výše. Jiná analýza z hodnocená vývoje v Evropě.

V Maďarsku došlo k meziměsíčnímu poklesu o 5,7% a v České republice o 3,7%, zatímco Rumunsko a Slovensko zaznamenaly marginální pokles. (o tom pravidelně informuji) Bulharsku a Polsku se podařilo zaznamenat pozitivní výsledek s růstem produkce o 7,2%, resp. 3,6%.

Navzdory tomuto krátkodobému vzestupu zůstává výhled odvětví na tento rok chmurný kvůli rizikům, jimž odvětví čelí, a to i nadále silně dolů.

Stavební společnosti, tedy ne výroba, fungují převážně na principu kontrahace zakázek. Kdo dnes staví, ten už musel vyřešit surovinové nedostatky z pandemie a sklady. Bere to, co umí zajistit. Rok 2022 ale naučil firmy v Evropě i odstoupit od kontraktů, resp. vládní agentury se učí ty firmy rušit a nahrazovat. Něco nemyslitelné v tomto rozsahu doposud. Zaměstnanost funguje na principu živnosti. :idea: A to o jde ... ten základní celek přežije jen relativně. Pokud nebude mít práci, jak a z čeho bude splácet úvěry pokud nemá alternativní aktivity :?: A tak se dostaneme k další krizi stavebnictví.

__________________ závěr ...

Nechci vůbec predikovat kam se ubere dnešní EU dál. Ale buď se sjednotí víc než je doposud nebo vznikne nějaká část vyšší a nižší spolupráce dle možných zájmů. Protože nyní je v krizi EU, za ní jsou ostatní, ale v krizi je "osobně" EU, není celosvětově taková krize jaká je v EU a tato krize se částečně přenáší všude jinde. Doprovázeno ohrožením bezpečnosti. (to samo o sobě, protože v Latinské Americe a Asii jdou potraviny o 40% nahorů, to spěje k vlnám nepokojů)

Možná, že EU zavede účinný mechanismus na energie. Vím, že na tom intenzivně pracuje několik uskupení. Ale jestli nezavede a zůstane to o kompenzacích ... to nemůže pokrýt ani desetinu potřeb. To musí každé malé dítě chápat, že příjmy mám z činnosti, né z nečinnosti a že v první řadě musím řešit ty příjmy, to kdo je generuje a ne sanovat všechno ostatní. Protože když nebudou příjmy, tak výdaje nebude z čeho pokrývat.

A ten fakt, že již nejsme konkurenceschopní je tvrdá realita. My tady v tom sice žijeme, ale to je tak všechno. Co se tady vyrábí, jsou již nezbytnosti pro zajištění základního chodu ... AdBlue máme na pár týdnů. Takže až budou silnější mrazy, tak nebude. Jen to tak nikdo dnes neřekne. MHD vypne SW, část firem získá výjimky. A nějak se to zase obnoví na jaro. Jiná cesta nebude. DE tu legislativu již má připravenou. Najednou to bude možnost. Ale je to nekoncepční ... A s čím se bude hnojit v 2023 ? Již v letošním roce se hnojilo s menším objemem, protože na to farmáři nemají peníze.

A je opravdu naivní si myslet, jak každý Evropan v zimě zapne elektrický ohřívač (levnější to nebude, ale bude alespoň něco) a pékárnu na domácí chléb. V té chvíli máme BO. Ze kterého se budou menší okresy vzpamatovávat týden. Stejně tak bude naivní sestavit masivní investiční rozpočty: nebude z čeho postavit, nebude mít často ani kdo.

Naše + a bonus jsou technologie. To je přednost. Ale to samo o sobě nepotáhne blahobyt, na který jsme v EU navyknutí. Ale to já konstatuji již docela dlouho.

Já zažil dobu, kdy vzrostla nenávist a bylo mnohem snadnější jít do války za něco. Když už za nic, tak za přežití. Doufám, že až takhle to v Evropě daleko nedojde ... ale vyloučit se nedá ani takový širší konflikt od Pobaltí po Rumunsko. To už aby ta Via Baltica s tím J-J koridorem stála. Protože ta S-J koridorová spojení Evropě moc nejdou ... Pokud nebude práce a bude problém uhradit základní (energie, jídlo, voda) položky na přežití, nevidím to dobře. A bohužel, ale nevidím nic hmatatelného, co by mělo zajistit vývoj, kterým se tomu vyhneme. To, že to dnes takhle všechno nepociťujeme, je jen tím, že ekonomika je odjakživa setrvačnost ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Anonym »

Většina firem má stále do konce roku zafixovány ceny energií. Ten zbytek, který nemá, tak už výrobu omezil, ukončil, popřípadě pokud má více poboček ve světě, tak výrobu náročnější na plyn přesunul tam, kde je stále levný (Maďarsko, Turecko, USA, ...) Přesunutí nebo ukončení výroby se bude dít hlavně po Novém roce, kdy budou končit fixace. S velkou slávou máme LNG za spotové ceny. Jenže LNG se kupuje za spotové ceny 200 Eur/MWh je 53Kč za m3 bez distribuce a bez DPH. Za tyto ceny není průmysl schopný konkurovat ani při nějakých dotacích. A výhled? Rusko se nyní hádá s Ukrajinou ohledně plateb za tranzit plynu přes Ukrajinu. Je možné, že plyn přestane proudit i tudy. Po sabotáži NS1 a NS2 může nastat odplata Ruska a mohou sabotovat nějaký ten plynovod vedoucí z Norska. Takový plynovod ochránit nelze. Všechny tyto věci by ceny vyhnaly zase výše.
Ohledně stropů se vládnímu váhání nedivím. V ČR se spotřebuje 90TWh plynu, při dotaci 2,5Kč za kWh je to 225 mld Kč ročně. U elektřiny při dotaci 6Kč/kWh je to při spotřebě ČR 70TWh 420 mld Kč ročně. Na to ČR nemá ani náhodou. Navíc není nikde řečeno, že tyto ceny budou jen jeden rok a nestanou se normou na dlouhou dobu.
Nicméně nějak bude, většina energeticky náročného průmyslu ukončí svoji činnost, část lidí přijde o práci a budou si muset najít jinou, která není energeticky náročná. Energeticky náročné výrobky se k nám dovezou z USA a jiných států, které mají levný plyn.
Hnojiva můžeme dovézt z Ruska, budou sice drahá, ale embargo na ně už bylo zrušeno.
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Geo »

Pro zacetek bude nutne si proste priznat, ze cas levnych energi (minimalne na par let) skoncil, a zacit se na ten neprijemny naraz pripravovat, nez mluvit o neralnych zastropovanich a dotacich. Jenze to je tezke po letech rustu, a resni problemu ve stylu (a kontextu CR), jak by rekl Babis, "Ja tady prosel okolo Alenky a ona tam ty penize nasla...". Ted neni kde hledat.

Ale treba se blyska na lepsi casy, Nemecko se rozhodlo nechat do jara 2 JE v provozu, coz kdyz uvazime, jak velka zmena je to v jejich postoji, tak se treba alespon v tomto se blyska na lepsi casy.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Anonym píše:Po sabotáži NS1 a NS2 může nastat odplata Ruska a mohou sabotovat nějaký ten plynovod vedoucí z Norska. Takový plynovod ochránit nelze. Všechny tyto věci by ceny vyhnaly zase výše.
Jako vždy automaticky vy již máte jasno v tom, kdo to zapříčinil. Doposud jste vždy preferoval ruskou cestu pro všechno, takže se ani nedivim.

Mj. se jedná o útok na infrastrukturu v EU. Společná investice, nejedná se ryze o investici RF. Načasování sabotáže je dokonalé pro Moskvu. Pokud by byl uskutečněn útok na spojení Norska a EU, dalo se postřehnout jaká na to přijde reakce. Nezahrával bych se s takovýma výrokama a automatickým vyřešením kdo je vinen. CIA již v létě varovala, že se může odehrát několik útoků na evropskou infrastrukturu a způsobí to chaos na západě. Proti takovým krokům, pokud se budou stupňovat, nastane důrazná odpověď, aby si Moskva uvědomila, kde je její konec co se týče nějaké působnosti. Na to může Moskva zapomenout, že si bude stanovovat neustále širší limity pro své jednání. Od demilitarizace Ukrajiny jsme již u nepotřebné Ukrajiny pro všechny, zajímavé je, že oni jí potřebují. :lol:

Proč se Moskva, pokud se ukáže, že za touto sabotáží skutečně stojí tamní politická elita, rozhodla zaútočit právě v tuto chvíli? To je ta otázka, kterou si nyní je potřeba položit. Pak máte odpověď. Ještě dříve, než jí ale někdo položí se bezpečnostní segment věnuje otázce JAK. Putin napsal knihu "Panika a eskalace". Doporučuji.

Pro začátek, incidenty se odehrály poblíž - ale trochu mimo - dánských výsostných vod. Jde tedy o to, jaké úvahy neignorují členství země v NATO. :idea:

Bezprostředně není jasné, jak mohl být útok proveden. Ponorka mířící na potrubí měla by být poměrně snadno detekována v mělkých vodách Baltu, kde hloubky zřídka přesahují 100 metrů. Země, které incidenty vyšetřují, se o možném útoku ponorkou nijak nezmínily. Baltské moře rozhodně není území, kde by mělo smysl nasazovat hlubokomořské ponorky. Britský vojenský zdroj spekuloval, že miny mohly být diskrétně umístěny z maskované obchodní lodi a poté odpáleny o týdny nebo dny později, to se dočtete v Guardianu. Potrubí je navíc navrženo tak, aby bylo pevné: každý fragment plynovodu Nord Stream 1 se podle literatury publikované společností Gazprom skládá z ocelového pláště o tloušťce 27 až 41 milimetrů a je obalený betonovým povlakem 60 až 110 milimetry. Jedna z explozí měla sílu 2,3 ​​Richterovy stupnice, což dánští experti přirovnali k bombám, které spadly během druhé světové války.

Je jasné, že Putin se snaží rozbít evropskou kolektivní morálku, a v důsledku toho bude mnoho evropských vlád tuto zimu pod tlakem naštvaných voličů, kteří se obávají nízkých teplot. Putinovi je úplně jedno jestli spaluje plyn u finských hranic v denním objemu 9-10 mil. € nebo jestli ho vyváží nebo ne a co se děje doma nebo neděje, protože to má furt pevně v rukou.

Načasování je pro Putina vlastně perfektní. V úterý byl otevřen nový plynovod mezi Norskem a Polskem v těsné blízkosti plynovodu Nord Stream 2. Varšava hodlá být do konce roku zcela odříznuta od ruského plynu. Takzvaná "Baltic Pipe" je součástí širšího spektra strategických kroků, kterými se Evropa snaží propojit s alternativními dodavateli energie.

Norsko v této souvislosti převzalo zcela novou roli a vytlačilo Rusko jako hlavního dodavatele zemního plynu do EU. Tyto podvodní exploze by mohly být varováním před tím, co by Rusko mohlo udělat s ropovody z Norska, pokud se budou cítit zahnáni do kouta. A logicky je vyhodilo do luftu Rusko. Stejně by již DE nedalo povolení na NS2. Komplet roury NS1 a NS2 jsou jen o tom jak vydírat východní Evropu nebo s ní vést válku. O ničem jiném to není.

Norsko vyzvalo ke zvýšené ostražitosti po varování ropných a plynárenských společností, že poblíž jejich pobřežních zařízení se vznášejí neidentifikované drony. :idea:

A zatímco roste hrozba jaderné války, Kreml tímto incidentem signalizuje, že celá situace může eskalovat způsoby, které byly dříve považovány za nepředstavitelné.

Jak uzavírá U.S. diplomat: Rusové, jako už tolikrát během hodin dějepisu, znovu a znovu spoléhají na svého důvěryhodného spojence – "generála Zimu“ – zodpovědného za porážku tolika jejích nepřátel v minulosti.

Zpráva, kterou vysílají, může být následující: pokud ztratíte i norský plyn, bude letošní zima dlouhá, studená, tvrdá a drahá.

_________________________________________

NATO již vyslalo signál, že pokud se ukáže, že podmořská energetická a komunikační infrastruktura je ruským cílem, západní námořnictvo bude rychle jednat. To ale bude znamenat, že se evropské armády ocitnou ve střetu s ruským námořnictvem. Britové dlouhé měsíce varují, že ruské ponorky mohou cílit na podmořské kabely.

Norský ministr pro ropu a energetiku Terje Aaslan již včera reagoval, že že po jednáních mezi vládou, armádou a policií budou "podniknuty kroky ke zvýšení připravenosti“. Zpráva pár hodin stará: Norsko zviditelní armádu na ropných a plynových zařízeních. A to v praxi dále znamená: jakýkoli útok na pobřežní zařízení člena NATO bude řešen společně s jeho spojenci. To uvedl norský premiér po širokospektrálním rokování, takže to je projednáno. A nebude nasazená výhradně jen norská armáda, co bylo objasněno dál.

_________________________________________

Co se ekonomického dopadu vysokých energií týče, i pokud se válka neposune dál na západ, tak to co nazýváte tím, že někdo ukončí činnost a doveze se odjinud je nedokonalost pročtení :arrow: DE ekonomika která jde do recese odstřihne dodavatele, které si vystavěla za posledních 20 let. A to pro exportní otevřené země jako SR/ČR, ale i další státy bude znamenat co? Bez ohledu na to, že ty firmy nepotřebují tolik energií, tak nebudou mít pro koho vyrábět, takže se bude propouštět. Protože Německo vždy v krizi odstřihne mimo-německé země, aby si uchránilo vlastní trh.

Takže, aby bylo jasno, tohle byla sabotáž ze strany Ruska s jasným odkazem nejen pro Evropu. Protože USA nepotřebují, aby se nezpokojené evropské obyvatelstvo odklonilo od dosavadní západní politiky, že ano.
Geo píše:Pro zacetek bude nutne si proste priznat, ze cas levnych energi (minimalne na par let) skoncil, a zacit se na ten neprijemny naraz pripravovat, nez mluvit o neralnych zastropovanich a dotacich. Jenze to je tezke po letech rustu, a resni problemu ve stylu (a kontextu CR), jak by rekl Babis, "Ja tady prosel okolo Alenky a ona tam ty penize nasla...". Ted neni kde hledat. Ale treba se blyska na lepsi casy, Nemecko se rozhodlo nechat do jara 2 JE v provozu, coz kdyz uvazime, jak velka zmena je to v jejich postoji, tak se treba alespon v tomto se blyska na lepsi casy.
Když není alternativa, tak musí zůstat to, co je. Nevím nakolik je to ale o přesvědčení k trvalosti (JE). Protože to je jako když máte jen 2 možnosti jak se dostat do baráku: klíčema přes hlavní dveře nebo máte možnost jít starým tunelem přes sklepení, ale vy se rozhodnete dveře nepoužívat, protože tam z toho prostoru uděláte další izbu. Ale najednou se tunel sesype. Tak asi že nezahodíte ty klíče. Ale jestli to natrvalo změní myšlenku úprav v domě, to si nejsem jist. :idea:

Čas všeho levného pominul tady v Evropě určitě. Jinde jak co a jak kde. O tom já nepochybuji ani v nejmenším. A s těma cenama energií a svévolným trhem se bude muset něco udělat. Nevím co, ale něco se bude muset. G7 chce leccos, ale jde o to jak se to "vrátí zpátky do budoucna".
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Bez dogmat. Plyn a ropa.

Evropa zažívá bezprecedentní energetickou krizi. Země EU spolupracují na řešení vysokých cen a zajištění dodávek energie pro Evropany.

:arrow: S mezinárodními partnery bylo dosaženo nových dohod o dodávkách energie:

*Spojené státy a Kanada zvýšily dodávky LNG do EU
*Norsko dodává více plynu
*s Ázerbájdžánem bylo podepsáno memorandum o porozumění pro zvýšení dodávek plynu
*nové dodávky jsou plánovány z Izraele a Egypta

:arrow: Průměrná úroveň naplnění zásob plynu v EU (27. září 2022): 88%

V červnu 2022 Rada přijala nové nařízení o skladování plynu, jehož cílem je zajistit, aby zásobníky byly naplněny před chladným obdobím : podzemní zásobníky plynu na území členských států musí být naplněny alespoň na 80% své kapacity do 1. listopadu 2022 a na 90% do následujících zim.

Nová pravidla rovněž zavádějí ujednání o solidaritě mezi členskými státy s cílem pomoci těm zemím, které na svém území nemají skladovací prostory. Tyto země by měly skladovat 15% své roční domácí spotřeby plynu v zásobách umístěných v jiném členském státě.

:arrow: Snížení spotřeby elektřiny v EU ve špičce: alespoň 5%

V září 2022 přijaly země EU mimořádné nařízení s cílem řešit vysoké ceny energií a pomoci občanům a podnikům, které energetická krize nejvíce zasáhla. Pravidla byla přijata v rekordním čase.

Nařízení obsahuje tři mimořádná opatření:

*snížení spotřeby elektřiny
*zastropování příjmů výrobců elektřiny
*zajištění solidárního příspěvku od podniků s fosilními palivy

Očekává se, že snížení spotřeby elektřiny bude mít pozitivní vliv na ceny elektřiny v EU a v důsledku toho na účty spotřebitelů za energii. Země EU sníží celkovou spotřebu elektřiny nejméně o 5% v době špičky , což sníží poptávku po plynu používaném při výrobě elektřiny, a tím pomůže snížit ceny.

Nová pravidla umožní členským státům vybírat finanční prostředky z přebytečných zisků energetického sektoru a přerozdělovat je nejzranitelnějším lidem a společnostem v EU a poskytovat přímou podporu těm, kteří mají potíže s placením účtů .

Nová pravidla jsou výjimečná a dočasná. Budou platit od 1. prosince 2022 do 31. prosince 2023.

:arrow: Snížení energetické závislosti EU

Na neformálním setkání hlav států nebo předsedů vlád v březnu 2022 se vedoucí představitelé 27 členských států EU společně rozhodli postupně ukončit závislost EU na ruských fosilních palivech s ohledem na ruskou invazi na Ukrajinu a na klimatické cíle EU 2050.

Versailleskou deklarací přijatou na březnovém setkání se vedoucí představitelé dohodli na postupném snižování dovozu z Ruska:

*snížení celkové závislosti na fosilních palivech
*diverzifikace dodávek energie a tras, včetně zkapalněného zemního plynu (LNG)
*urychlení rozvoje obnovitelných zdrojů a vodíku
*zlepšení propojení mezi energetickými sítěmi EU
*zvýšení energetické účinnosti

:arrow: Zrychlení přechodu zelené energie

Země EU se zavázaly k cílům Evropské zelené dohody snížit emise skleníkových plynů EU a dosáhnout klimatické neutrality v EU do roku 2050. To vyžaduje generální opravu energetického systému EU a nahrazení fosilních paliv čistšími formami energie.

Zelený přechod povede EU k:

*nižší závislost na fosilních palivech
*snížené energetické závislosti
*čistší životní prostředí a lepší zdraví

Obnovitelné zdroje jsou klíčem k energetickému přechodu. Jsou nejlevnější a nejčistší dostupnou formou energie a lze je použít k výrobě energie v rámci EU, což pomáhá snížit závislost na dovozu energie.

V červnu 2022 se země EU dohodly na pozici Rady („obecný přístup“) k balíčku Fit for 55 – plánu EU převést cíle Evropské zelené dohody do práva EU. Nová pravidla, která jsou v současnosti v jednání s Evropským parlamentem, urychlí dostupnost alternativních obnovitelných zdrojů energie a podpoří energetickou účinnost.

_________________________________________________

Království Saudské Arábie (KSA) dnes informovalo, že podíl exportu do zemí EU ohledně ropního průmyslu dosáhl 20%. Standardně býval v rozmezí 10 až 15%. % největší vzestup zaznamenala Litva, Polsko. Import Litvy z KSA dosáhl historických čísel.

Co se ropy týče, tak stále větší export do EU uskutečňuje taky Irák a další státy Perzského Zálivu.

Ropovod, který prochází Egyptem transportuje do EU 2x větší objem, než před rokem.

Potrubním tokům dominují zásilky ze Saúdské Arábie, ale Irák také zvyšuje dodávky. Společnosti mohou buď dodávat do potrubí zvaného SuMed, které prochází Egyptem, nebo, pokud jsou jejich lodě dostatečně malé, jít přímo přes Suezský průplav do Rudého moře. Irácký náklad dělá to druhé.

Kdo na tom vydělává a mj. umí říct, o kolik stoupá transport ropy jsou majitelé obřích supertankerů. Referenční zisky obřích supertankerů, které mohou přepravit 2 miliony barelů ropy jsou v historických výšinách. Objem ropy za jejich pomoci počítaných na tzv. tunomíle z Asie do EU stoupl o 100%, z Ruska do Asie o 200%.

Zásadní posun se čeká koncem roku jakmile vstoupí do platnosti domluva na ruskou ropu z G7. To se netýká pouze ukončení importu do většiny EU, nýbrž také zákaz komerčního pojištění na lodě, pokud by to kdo porušil, dostane se na sankční seznam USA. To ve výsledku značí, že se sníží kapacitní možnosti exportu ruské ropy ... do států Asie nevede dost potrubí, proto ty lodě, ale bez pojištění je prakticky nikdo neobslouží. Pro potřebné objemy to bude problém.

Je proto logické, že je v zájmu států Perzského Zálivu zvedat export do EU. Jsou to lepší prodeje, než do Indie atp. Nemluvě o přižmouření očí části Západu vůči těmto zemím. Nemluvě o tom, že se tím vyhoví USA, které za EU lobbují jak jen to jde. Podpora USA znamená armádní nákupy tolik potřebné pro blížící se konflikt s Íránem.

A i díky exportu ropy z KSA a spol. se snížila cena ropy pro EU. Nyní se zesilňují možnosti exportu z Afriky. :idea: Tam se ale dostává do problémů pozice diplomacie vůči Alžírsku (a Maroku; zápas těchto zemí je o Západní Saharu bohatou na fosfáty a vede se tam ideologická válka o "nezávislost").

Cena ropy na celém světě bude patrně ale všeobecně klesat vzhledem k tomu, že globální ekonomika se zpomaluje a podstatní část ekonomicky vyspělých zemí spěje nebo již je v recesi. O to důležitější je pro KSA a spol. získat větší % exportu v tomto prostoru.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Maersk začne zpomalovat tempo svých lodí.

Dánská společnost A.P. Moller-Maersk začne zpomalovat tempo svých kontejnerových lodí, aby snížila náklady na palivo oproti plavbě plnou rychlostí a přizpůsobila se poptávce.

Uvedl to ve čtvrtek její generální ředitel Soren Skou. Největší přepravce lodních kontejnerů na světě, který je barometrem globálního obchodu, očekává, že objemy námořní přepravy budou letos stejné nebo nižší než loni. Skou poukázal přitom na fakt, že američtí spotřebitelé kupují méně a důvěru oslabuje i ruská invaze na Ukrajinu.

Maersk v loňském roce profitoval z prudce rostoucích sazeb za přepravu po strmém zvýšení spotřebitelské poptávky během pandemie, která vedla k zácpám v přístavech. Sazby za nákladní dopravu začaly letos klesat, i když problémy v přístavech a globálních dodavatelských řetězcích přetrvávají. „Stále jsou oblasti, kde lodě čekají mimo přístavy, kde je nedostatek pracovních sil a stávky, zejména v Evropě. Takže situace ještě není normalizovaná, ale zjevně se zlepšuje,“ řekl Skou.

Maersk začne zpomalovat tempo svých lodí

Společnost provozuje přibližně 730 kontejnerových lodí, zajišťuje přepravu a logistiku pro velké maloobchodníky a spotřebitelské společnosti, jako jsou Walmart, Nike či Unilever. „Naše lodě jely naplno, aby doběhly co nejvíce zpoždění. Ale protože se věci normalizují, měli bychom očekávat, že lodě zpomalí na normální cestovní rychlost. To je opravdu důležité pro naši palivovou efektivitu,“ konstatoval Skou s odkazem na prudce stoupající náklady na palivo.

Očekává jen „mírné“ oživení obchodu před nadcházejícími vánočními svátky kvůli rostoucím obavám ze zpomalování globální ekonomiky a spotřebitelské poptávky. Sazby za přepravu přitom stále zůstávají výrazně nad úrovní před pandemií. Maersk tak dvakrát zvýšil svůj odhad zisku v letošním roce, protože vysoké sazby přetrvávají déle, než očekával.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový energetický útok na Západ/EU: Domlouvá se kartelové snížení těžby ropy a v Evropě se píše obzvlášť špatně

3.10.

Členové aliance Opec+ plánují výrazně omezit těžbu ropy, aby opět stimulovali růst cen, které začaly klesat. Přestože se informace, že se v chaosu energetické nejistoty Opec+ snaží poškodit západní liberální demokracie, které se snaží zajistit bezpečnost dodávek a takovou cenovou stabilitu, jeví zprvu velmi nezvykle, příběh přesně takových plánů skupiny zemí Opec+ se potvrdil nejuznávanějšími médii prostřednictvím svých zdrojů; Financial Times, Bloomberg, Reuters... Ve středu se zástupci skupiny Opec+ plánují sejít naživo poprvé od března 2020 a na to setkání se připravuje návrh na snížení produkce o více než milion barelů denně, což bude mít velmi významný dopad na nabídku částí trhu a zcela jistě i na růst cen.

Vzniká dojem, že Opec+ se bez skrupulí připravuje na nepřátelský krok vůči západním demokraciím, aby využil globálního otřesu a vydělal co nejvíce, ale rozhodnutí není příliš překvapivé, pokud je známo, že Saúdská Arábie a Rusko mají největší vliv v této organizaci. Je logické, že si Rusko přeje zvyšovat ceny nejen proto, že je v geopolitickém konfliktu prakticky se všemi západními liberálními demokraciemi, ale také proto, že zaznamenávají pokles příjmů z vývozu ropy; kupující ruské ropy trvají na vysokých slevách a síla rublu snižuje pro Rusy hodnotu devizových obchodů denominovaných v dolarech.

Saúdská Arábie naopak přišla před schůzkou, která by se tradičně měla konat ve Vídni, pro západní média s výmluvou, že chtějí omezit výrobu ne proto, že by byli ve vypjaté situaci chamtiví, ale protože se obávají, že Ruský export by mohl do konce roku kvůli západním sankcím drasticky klesnout, a tak chtějí ponechat prostor pro zvýšení produkce. Je zde také otázka, zda evropské sankce (embargo na ruskou ropu) budou kontraproduktivní, nebo zda si Saúdská Arábie potřebuje vymyslet nějaké jednoduché alibi pro zvýšení tlaku na západní ekonomiky, zvláště když je dost možné, že by mohly vyvolat zuřivý reakce ze strany státu Spojených států.

Z dnešního pohledu se zdá být stále závažnějším problémem, že západní demokracie jsou extrémně vystaveny rozhodnutím členů skupiny zemí Opec+, většinou autokratických režimů.

Pokud Opec+ zavede plány na snížení produkce ropy o milion barelů denně, bude to největší snížení produkce od začátku pandemie v roce 2020, kdy se globální ekonomika dramaticky zpomalila.

V případě dohodnutého kartelového snížení těžby ropy je situace obzvláště špatná pro Evropu, která energetickou budoucnost stejně nekontroluje. Má to ještě jeden důvod. Spojené státy se sice deklarují jako spojenec, který pomůže EU v dodávkách energetických produktů, ale záměry Američanů takové nejsou, protože chtějí zabránit případným otřesům na domácím trhu.

Podle Bloombergu již vysocí představitelé Bidenovy administrativy hovořili se zástupci největších ropných průmyslů ve Spojených státech a žádají je, aby dobrovolně snížili zahraniční prodeje. Pokud se americký ropný průmysl pokusí získat vysoké zisky prodejem v Evropě, Bílý dům nařídí hromadění zásob a možná rovnou zakáže export. Nápadem ministryně energetiky Spojených států Jennifer Granholmové je nařídit ropným společnostem, aby udržovaly minimální rezervy v hranicích Spojených států. Granholm uspořádal virtuální setkání s giganty ropného průmyslu; Exxon Mobile, Marathon Petrol, Phillips 66 a Shell. Setkání se zúčastnil Brian Deese, ředitel Národní ekonomické rady, stejně jako hlavní poradce ministerstva zahraničí pro energetiku Amos Hochstein . Americký cíl je jasný: Ministerstvo energetiky ve veřejném prohlášení říká, že žádá energetické společnosti s vysokými zisky a rekordně nízkými zásobami, aby snížily ceny na amerických čerpacích stanicích. Takový přístup americké administrativy, která bude napodobovat export, dále prohloubí energetickou nejistotu v EU.

Na co by se nemělo zapomínat, je fakt, že Spojené státy mají obrovský vliv na globální nabídku, přestože jde o obrovského spotřebitele. Samotné Spojené státy produkují téměř 20 procent všech ostatních ropných produktů. Změna exportní politiky v zemi s takovým podílem na trhu by mohla mít obrovský dopad na globální trhy.

Samotné USA produkují téměř 20 procent všech ostatních ropných produktů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Mikulik
Příspěvky: 547
Registrován: 23.9.2009 10:29:37

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Mikulik »

Pobavila mě věta Spojené státy se sice deklarují jako spojenec, který pomůže EU v dodávkách energetických produktů, ale záměry Američanů takové nejsou, protože chtějí zabránit případným otřesům na domácím trhu.

Takže je spojenec nebo není? Nebo kdo deklaroval, že je energetický spojenec? Vy si to také myslíte?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Tento článek bude možno ve středu/čtvrtek srovnat s realitou. :)

Pokud je ta otázka míněná na mě. To je těžko říct. Žiju tady, ale jsem beztak ovlivněn jiným smýšlením. Z jejich pohledu jsou. Z evropského je to celkově těžké, ale za to nemohou USA. Za ten energetický koncept celý jak je si může EU sama.
Pomáhat vždy můžete jen do chvíle, do které máte z čeho pomáhat. To platí i o vojenské pomoci, na které UA a tím i EU stojí. USA mají vyčerpáno většinu toho co můžou dát dle plánu pro skutečnou válku. Jináč řečeno, mizivé % je na UA, 99% je furt v USA ale připraveno pro skutečnou válku a pod tuto rezervu nechtějí jit, takže hledají partnery všude možně, kdo má "přebytky" a ty se transportují. Pointa ale je, že se to platí rozpočtem USA. (ty státy ale dozbrojí a tudíž nakoupí zas jen tu ameriku, ovšem ta nyní nestačí doplňovat ani to co je pryč ze skladů tam) A platí to i o energetické pomoci. Ta ropa - a jde zima - je pro USA velmi důležitá. A zásoby jsou na dně, protože Biden je uvolnil, aby snížil tlak na růst cen doma. Stejně vzrostla. Plyn stojí na poškozeném zařízení na export a slabých kapacitách pro ten export. Jsou energo spojencem již jen proto, že dělají co můžou, aby alespoň byla ochota GCC vyvážet do EU - a Saudská Arábie vyváží 20% namísto dosavadních 10%. A že chce na tom vydělat? Na tom samo o sobě není nic špatného. Nebo ano? Problémem nejsou ceny arabské ropy, ale zdanění v EU. ;) To platilo dávno před 2019.

Jde postřehnout již "nové obavy EU". Již to nejsou obavy až tak "z této zimy", ale z "přištího roku". Tam bych směroval pohled kdo bude energetickým spojencem EU. :) Ale uvidí se to již za pár dnů až týdnů.

Nepatřičné příspěvky přesunuty do koše. Jirka L.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Abych to tady doplnil, protože to tady logicky chybí, tak organizace OPEC+ (to + značí Rusko) se domluvila, že její členové sníži globální produkci ropy o 2 miliony barelů denně, což jsou asi 2% světové spotřeby. Původně se odhadovalo, že to bude -1 milion a i to se jevilo "jako dost".

Obvykle přidávám nějaký pohled, ale věci se mají tak: členové OPEC+ to nevnímají jako přidání se na stranu Ruska, ale jako přežití, protože cena ropy je jednoduše nízká. Cílem OPEC+ je zastavit pokles cen ropy. Základní usnesení ve Vídni. Většina není na žádné straně, což lze pozorovat na jejich smlouvách i v energetice. Jsou to jednoduše hlavně arabské národy a to se v obchodní politice projeví. Na druhou stranu: v USA to takhle nevnímají, tam se to různí: snaha o urychlení založení organizace NOPEC, celkové snížení závislosti na ropě, zrušení U.S. základen v prostoru Zálivu a ať se chrání sami (ve vztahu k Íránu a k dalším nebezpečným zónám) atd. až po tu základní a sice chránit americký trh s ropou - zrychlit povolovací procesy pro roury s Kanadou (ale to nebude ihned) a snížit export jinam, včetně EU.

Co se přesně stalo deklarovala diplomacie za oceánem ... hybridní válka západních demokracií s Putinovým autokratickým Ruskem se prakticky změnila přes noc v globální geopolitický konflikt. USA to jednoduše takhle nenechají, ale prozatím se stejně nedá nalézt okamžitá reakce, která by Arabům ublížila. Zákonodárci, kteří se chopili vyšších cen benzínu a ropy, oživili dlouhodobou legislativu , která by americké vládě umožnila žalovat členy OPEC za manipulaci s energetickým trhem. :idea: Zachází to i dál: Myslet si, že celý smysl prodeje zbraní státům Perského zálivu navzdory jejich porušování lidských práv, nesmyslné válce v Jemenu, práci proti zájmům USA v Libyi, Súdánu atd. je v tom, že když přijde mezinárodní krize, Perský záliv si může vybrat Ameriku před Ruskem/Čínou, ale zjevně to neplatí a pokud to neplatí, pak je na čase uplatnit stejný metr, vzkazuje hodně vlivných politiků.

V samotném Rusku sílí hlasy, aby se začala jednání o míru. Ovšem Putin se to snaží zakomponovat co nejvýhodněji pro Rusko, což je z jeho pohledu normální. Dokud je u moci, tak to ani jináč nebude. I když na ruských webech, které komentují válku na Ukrajině jsou prezentovány názory, že tentokrát na zimu nejsou připraveni vojáci Ruska působící na Ukrajině, protože chybí elementární vybavení. Brance učí branci, chybí důstojníci, povolávají se ze škol atp. Samotné sankce paralyzují chod země (Ruska), dostávají rozpočet do deficitu atd.

Ale evropský plán na omezení cen ruské ropy zaplatí evropský spotřebitel. Rusko má taky problém a sice Rusko nemůže prodat miliardy krychlových metrů plynu, které dodalo do Evropy za běžných poměrů.

________________________________________________

Tento vývoj na první pohled nenahrává velké části zemí 3. světa. Ale OPEC+ mezičasem informoval, že ze zvednutých příjmů více přispěje na potravinové fondy OSN (není dáno ale ničím dalším) a zvedne podporu pro chudší země, které i doposud financuje v mnoha ohledech. (což je fakt, třeba i Tunisko vykrává část rozpočtu díky darům Per. Zálivu).

________________________________________________

Zmenšující se vyhlídky na diplomatickou dohodu o omezení íránského jaderného programu také snížily vyhlídky na návrat až 1,5 milionu barelů ropy denně na trh, pokud budou zrušeny sankce.

________________________________________________

Pro ropní průmysl je to ale dobrá zpráva. Sektor byl v poslední dekádě na tom špatně. Nebylo dost peněz na průzkumy a hromada firem je tězce zadlužená. Díky vyšším cenám se jim daří prudce snižovat zadlužení a rozběhnout investice, mj. i do elektro- biznisu. Je to důležitý kontext, na který se zapomíná. Ropní země navíc pumpují velké peníze i do státních rozpočtů.

________________________________________________

Krok OPEC bude mít menší dopad na globální nabídku, než naznačuje celkový počet 2 milionů barelů denně. Několik členských zemí již čerpá hluboko pod své kvóty, což znamená, že by již splnily své nové limity, aniž by musely snižovat produkci.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Kanada podepsala deklaraci o vývozu palivového vodíku do Evropy

Kanadská vláda podepsala s Německem Společnou deklaraci o záměru zavazující obě země ke spolupráci na exportu kanadského palivového vodíku do Německa

Podle kanadské federální vlády tato deklarace zavazuje oba státy k následujícím krokům: umožnění investic do vodíkových projektů skrze harmonizaci politických strategií; k podpoře vývoje dodavatelských řetězců pro palivový vodík; k vytvoření transatlantického dodavatelského koridoru mezi Kanadou a Německem a k vývozu vodíku z Kanady do roku 2025.

https://www.businessinfo.cz/clanky/kana ... do-evropy/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Mikulik
Příspěvky: 547
Registrován: 23.9.2009 10:29:37

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Mikulik »

https://www.youtube.com/watch?v=FQYNKmnVQtM

Pěkné shrnutí o normě euro 7.
ZBmaster
Příspěvky: 85
Registrován: 24.12.2019 22:20:21

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od ZBmaster »

Žádné překvápko, kdo se o tuto problematiku trošku zajímá, tak toto předpokládal. Ale většina lidí to netuší, plno lidí v mém okolí tomuto dokonce ani nevěří. Někteří dokonce tvrdí, že až sem dojde Putin, všechny ty eura zruší :shock: :crazy: :crazy:

Ale že by vozidlo neprošlo emisemi se bát nikdo nemusí. Všechna vozidla musí plnit limity stanovené výrobcem po celou dobu provozu..... Na to EU 7 nebude mít vliv.
pivko
Příspěvky: 1019
Registrován: 15.3.2009 23:17:26

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od pivko »

Dokud vám někde nezakážou jezdit, protože vozidlo EU 7 nesplňuje...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Aram96 »

Tady ty novodobé komouše by patřilo zavřít někam do rezervace. V jedné větě mluvit o snížení emisí a o snížení rychlosti ve městech na 30, to je fakt už na chocholouška. 100 na dálnicích se obávám, že bude mít spousta zemí. Věřím ale, že spousta zemí ne, jelikož si uvědomí, že problém emisí je někde úplně jinde.
https://zdopravy.cz/mesto-30-km-h-dalni ... ti-143289/
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od kot »

pivko píše:Dokud vám někde nezakážou jezdit, protože vozidlo EU 7 nesplňuje...
Tak je otázka, co si vlády v ČR v budoucnu dovolí ke svým občanům / voličům / s naším starým parkem vozidel. Co bude za hranicemi, je asi trochu jiný příběh.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Pseudoekologická dogmata

Příspěvek od Diaľničiar »

Tady nikdo nic nezakáže. Jednoduše to bude vytlačeno z trhu, pro neekonomickou udržitelnost jednotlivců. Ti bohatší si rovnou odepíšou z daní to nejlepší co na trhu bude. Tak jako se vším a ve všem. Tlačítkové mobily taky dnes sotva kdo má, ale mít může. Stejně jako zařízení za 5000 a stejně za 50 tisíc. Lidstvo se dopracovalo po stále něco nové, aby to staré zrušilo, a dokud to je kvůli číslům v bankách, které se jen protáčí a zvedají, tak to jináč nebude. Do bodu, než někdo řekne, máme strop, dál se neposuneme. V té chvíli se řekne, že se zvedne hodnota jináč a jiným způsobem, ale v tom bodu nejsme. (i když virtuálně již v technologiích ano, ale jen ta nová je drahá)

Takže si klidně jezděte klidně i na veteránech ... :) Ovšem každá svoboda něco stojí. A čím více proti proudu, tím více to stojí nebo to naopak nemáte k dispozici - protože na to nemáte. Ty změny jsou částkové a v dekádách. Nebude nic z roka na rok. Pomalu, postupně. A vaše vláda? Pomaly se tomu přizpůsobuje, jináč by ... slovama sice ne, ale skutkama ano. Takže jednou, až bude nějaký věk parku v menší než 30% hodnotě národa, tak se řekne, mějte ho, ale budete platit postupně až 2,25x poplatků. Čína boduje občany za chování, EU vyhodnotí vaší eko stopu. Obojí je snadné a s rozeznatelným dosahem, ovládnout mysl jednotlivce a svázat jej do bloku kolektivního chování. S nějakým cílem - který má každá ideologie rozdílný. Polovina úspěchu je dobré P.R. a ovládnutí trhu. Začíná to v lékárně sbíráním bodů přes markety až po tankování, kde vám dají "zadarmo" kafe. Na tom principu pracují všichni i směrem nahorů. Akorát mají k dispozici nejvyšší nástroje: legislativní sféru.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“