Příprava staveb ŘSD

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Diaľničiar »

doplnění k předchozí straně, pokud jsem to nesprávně pochopil a nejednalo se o stavby PPP, ale o klasické veřejné stavby řízené veř. institucemi:

To ostatní, co se "návratností" týče je ve výsledku asi tak: někde vyjde, že projet 3 křižovatkami na 1 km a zdržet se 10 minut ve špičce je moc, jinde že to je v pohodě, ale za dalších 10 let nebude a jinde to nepřekáží vůbec. :arrow: Chyba je, pokud je stát, který na to nemá zdroje a naplánuje si, že to problém je a vznikne na mapách a v plánech 4x násobek silniční sítě, hlavní tahy, obchvaty. Co když se nepostavilo doposud, tak se nepostaví v rozumné době nikdy. A jde o tu rozumní dobu, že za 20 let se zásadně změní dopravní tok i dopravní návyky, zastavanost území. Proto se dělá sčítání provozu atd. a proto zadat podkladové parametry, které není možno ani za 50 let postavit a ještě nejsou hotové a přidávají se další, tak to je chyba a problém. Nemluvě o tom, že se s těma stavbama pak počítá. Pokud se to jen takhle přidává bez toho, aby vznikala jasná finanční možnost, jasné zadání příjmů, odčlenění od veř. výdajů, tak jsou to nedůvěryhodné vládní plány. A hrozí, že nevznikne síť, ale jen útržkovité části v rámci území, což dopravní problém zvětšuje v celém rozsahu a odstraňuje jen lokálně. Opakem je vyřešení kostry a vznik lokálních kongescí pro rychlejí rozvoj regionu, než se čekalo, co způsobí vždy nová výstavba. S tím se musí se vším počítat. Jak si počíná vaše země je jasné ...

A tady je nutno zdůraznit, že ne pro všechny státy se vychází z návratnosti, ale určujícím impulzem je intenzita provozu a parametry silnice. Tam to má pak navrch nad "návratností". Jenom se hledají možnosti, jak ušetřit. :) A to jsme zpátky u těch studií a propočtech; propočet nákladů na léčbu zranění z budoucích DN, které se ani nestali, ale se s nimi počítá. Atd. Rozmezí je mezi 10 a 30 lety. Proto z toho vychází i PPP, které by právě nemělo být nad tím. Pokud nad tím je, tak jde právě o něco, co je drahé, co nevychází modelem na 30 let a má si to na sebe vydělávat opravdovým provozem. Kanada takhle nepovedeně odprodala dálnici 407 na 99 let. Nepovedeně proto, že klauzula zahrnuje v sobě taky to, že paralelní trasy se nemohou na úkor 407 upgradovat, ale je to myslím na soudech, že to je proti veř. zájmu. (zrovna u Německa občas mění konstelaci fakt, že jsou spolkové země a federace a pokud je politický průnik na některém projektu, tak se hledí i na tohle a podpoří se i vznik stavby, která se nevrátí ani za 30 let; to je obdoba vysokých dlouhých mostů - které ale stahují provoz na širší část tahů, což jsou další benefity, se kterýma se ale přímo nikdy nepočítá).

Teď je to snad srozumitelné.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Diaľničiar »

koho D nezajímá, ať přeskočí

To, čím se Arame třeba ti vámi zmiňovaní Němci řídí je numero, kdy vypočítají ztráty z toho, co stojí, ale již nepostačuje. A jak se zvyšují v času a tohle se pak srovnává s nákladama na řešení. (opačná metoda, v čase) A když něco nepostačuje a vznikne obyčejná DN, tak jsou i 15-20 km dlouhé "stau", co nepřiznívě dopadá na region, protože se to všichni snaží objet, co stejně moc nepomůže a v dopr. kolapsu je široký region, kde vznikají další a další DN. To byla německá realita začátkem dekády po ´10 a ještě stále v mnoha částech je. A kolikrát za to může obyčejná ranní špička, kdy se to štosuje před zastaralou MÚK, která navazuje na bundesku, kde je víc fabrik, než se kdysi počítalo. Nějaká ta DN a už to (ne)jede. A když to je zároveň tranzitní tah, tak to má opravdu velké škody. Pak nevycházejí ty přestávky pro řidiče NAD a nemají kde parkovat atd. Tohle jsou akutní problémy pro německou přeciznost, která nechce povolit parking na dálnici jak to umí dělat v UK a I. A jde opravdu o ty souvislosti, protože tohle má velké dopady na hospodářský rozvoj. Dálnice jsou, ale 2x2 patřilo, co se D týče do 20. století.

Ovšem oni na to mají ty svoje měřené "stau", měrení intenzity a co to přesně je, co to projíždí. Od tonáže po to, kolik lidí sedí ve vozidlech, kde která větev MÚK již "hoří", kde by pomohlo parkoviště P+R, kde pomůže zajistit od nějaké vesnice bus spojnici po dálnici, sdílená přeprava a tohle všechno. Protože oni tu svojí síť dálnic a zkapacitněných nižších tahů mají naprojektovanou velmi dobře a přenáší se gro dopravního toku. Jen stoupá zátěž a nestačí 2x2, ale ani Německo nemá dost zdrojů na okamžitý upgrade do 20 let na 2x3 a více. A k tomu MÚK a to za plného provozu, to jednoduše není možno. Odpovědnost je v tom, že to ví a nebudou si hrát na to, že to půjde. A to je velmi důležitý "výstup", že pak přesně vědí, kolik km kolon bylo na dálnicích, jak se to zvedá z roku na rok a že se s tím musí něco dělat. A to mají "z jednoho konce z praxe" a na papírech mají projekty s variantema v nákladech vs. rozpočty a možnosti včetně PPP nástroje. Odhlédnout od toho provozu jako takového včetně té průmyslové základny vnímají dálniční síť jako základní prvek pro zajištění mobility státu. Proto je zdarma pro osobní vozy, ale z pochopitelných důvodů chybí ty zdroje a zkoušela se i tato cesta. Ale co se neprotlačilo takhle se protlačí na společném EU mýtném, ale to je již zcela mimo. :D

A proč takhle? Protože ztráty z toho plynoucí poškozují ekonomiku, zpomalují rozvoj a růst. A taky právě hezky dokládá ten fakt, že se musejí občas vnímat i "tahy" jako celek a ne jen nějaký úsek s pár km. Proto ve městech přibývají tunely, jinde mosty mimo měst. Na tunely se tlačí "eko" ale to zas prodražuje ty stavby, no tak se stojí v kolonách ... Velký problém Německa je věk té infrastruktury a její zatíženost a za plného provozu se začínají obnovovat opravdu nosné systémy - páteřní tahy průmyslových zón v propojení obchvatem a na přístavy/jiné log. zóny. Legendární mosty u Heilbronnu jsou příkladem, kdy celé věky se radši snižuje komfort jízdy, než by se do toho vrazil velký balík peněz. Neidealizujte si to Německo. :) Oni jednoduše 1,5 dekády přeslapují na místě, co se silniční sítě týče. A teď, když je to potřeba, již nevyhnutní potřeba, která si žádá mnohem více peněz, tak uvolňují mnohem více peněz, ale nejvíc peněz uvolňují právě koncesionáři. ;) A tam, pokud třeba nebude provoz, jaký má být, aby to bylo rentabilní, tak doplácí stát z daní. Spoléhají na to, že takových let mnoho nebude, ale byl takový rok i před pandemii. Proto možná vznikla nová Die Autobahn, která to chce koncepčně a stavebně řešit jinak, uvidíme jak a zda k lepšímu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Standa »

Diaľničiar: Díky za perfektní rozbor, na to Německo podle mých zkušeností z let 2016 - 2020 (coby uživatele) přesně sedí :ok: !
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Diaľničiar »

S D institucemi jsem 3 roky spolupracoval, docela intenzivně. Ačkoliv již nechtěně (přes příliš projektů a práce na všechny strany); komplikace byla i bariéra. Vždy je lepší si nastudovat problematiku, což si žádá pročíst pár tis stránek, obeznámit se takhle s rozvojem, inženýringem, modelovým vnímáním vývojem, situace atd., teprva pak se dá po takovém vnímání něco řešit, poradit, konzultovat, zaměřit pozornost, sprostředkovat konkrétní další firmy resp. záměr, který lze lépe tendrovat atd. D je, já to neumím v češtině vyjádřit ... Oni jsou přísně techničtí. Když most, tak stejný most na trase pro budoucí rekonstrukci. Když MÚK, tak dle nějakého vzoru. Minimalizovat rozdílnosti v rámci spolkového státu, ale tato vlastnost jim dává jak výhody, tak nevýhody. Zásadní výhoda je, že umí aplikovat to co jsem opsal teď vám a co taky každý umí dát zpětně zpátky vazbou "je to tak", to je aplikace hospodářských ztrát, do stavebních nákladů v nějaké časové délce, to samotné co jsem vám rozepsal, ale to je dáno tím, že z opačné stránky: jednotkové ceny na jednotlivé materiály. Počet hodin práce, provozu transportu atd., a tohle se musí vždy dostat tento přínos (který jinde komponujeme již do přínosů nové stavby, máme nová prac. místa a všechno s tím spjaté) nad ještě další ztráty, které vznikají upgradem. Protože to máme omezení atd. To, že upgrade sám o sobě přináší efekt se ví, ale dle tohoto kritéria se ještě umocňuje pořadí projektů. (proto pak někdo hledí proč pro boha dělají to a ne to co by se dělat mělo dle subjektivního náhledu; tam se čeká s prominutím na další zhoršení stavu a využivání dalších kapacit, klidně odstavní pruh když je potřeba viz Mnichov, co se označí za dočasné stadium a nový projekt nepočítá již tohle ale srovnává původní JP) ... tak nedá se to tady opsat, to jsou sta- str. materiály, ale tak přibližně. A ta německá technicita pak jde do extrémů ... když se zalíbí část PPP, jde to touhle cestou, na co se namáhat jinak. Když se zalíbí osekávat keře a drtit na místě, realizuje se to roky za provozu po celé síti. Technicita, povíme si - vyzkoušíme dle přesného plánu. Pokud nutno, menší úprava a pak celková praxe. A již se to toho ale nešahá (porušuje to cenové náklady, protože když se něco naplánuje, tak proč to zase měnit?). To samé se značením a se vším, včetně práce policie atd. No, jenomže provoz je jiný a ani ukázněný Němec neumí vytvořit v koloně záchrannou uličku ... A to je to, že i ten bohatý stát ekonomicky vyspělý, on všechno možný posuzuje v takových měřeních na ekonomiku a dle toho postupuje. Zase tím ale minimalizují špatné investice, že by nebylo využití a je snaha o snižování omezení a zbytečných omezení. Bude se někde možná pracovat i 3 roky, ale se to systematicky udělá a nebude se tam pak dělat nic. A přesně ví, kolik pracovníků na km, jaký je systém zaučení toho dělníka, aby se naučil odříznout svodidlo, jaká je práce v noci, jak rozložit osvětlení, jak co napojit a jak řídit provoz a dohlédnout na to. Tam pracovat na údržbě je vysoce sofistikované zaměstnání s perf. sociálním zajištěním. Ale s lidskou sílou se šetří; kde lze, tak 1 člověk ve strojích, kde lze tak senzory anti-ice na mostech atd. Za uplynulé dekády ale vnímají, že ta investiční aktivita a plánování pokud se vše dodrží jak doposud i s hodnocením na ŽP, urbanizaci (spjatost s regionama) a ekonomikou, neodpovídají potřebnému rozvoji a že ty dopravní ztráty se zvětšují jako ty pomyslné nůžky. Nebo ty CB vozovky. Položila se jedna, pak další atd. A byla tam vada, ale kladla se další a stejná. Atd. Protože nikdo neurčil že stop. To je technicita spjatá s pořádkem. Jinde se po problému již dělá jinak nebo nedělá, práce se odloží. To tady jednoduše ne. Jsou samozřejmě situace, kdy se musí rozhodnout (stane se DN a pak další a je oprava svodidla ale jen jedné části a někdo rozhodne že se opraví i další část a jindy zase ne a to je dáno dalšíma číslama: harmonogram práce a lidi nemusí mít nadčasy atd., ušetřit si peníze na něco nové v těch střediscích, ale když tam je jen patník a stane se další DN, tak je větší poškození a to bude stát víc peněz). A to stejné je s užitím materiálů a objednávání prací atd. Ale to bych opravdu zašel někam jinam. Takové vnímání, jen možná o půl řádu níže je v Rakousku. Ne vnímání, ale smýšlení ... bylo dekádu zpátky, a dle rozvoje se toho moc nezměnilo.
Pár let jsem taky jezdil a ostatně dlouhou dobu, z celé ježďění jsem vždy jel do Francie přes Německo. :) Tam a zpátky mnoho krát do měsíce, takže lze si ledasčeho všimnout. Nebo si jenom tak zajet pro dobrou kávu do Beneluxu :) Udělat si ty výlety kamkoliv, vždy po této stránce byl prostor naprosto báječný a snad zase bude. :)

On ten rozvoj ostatně de facto dokladuje i ty státní národy. Ty pohledy na všechno a to kdo je jaký. Co se uplatní v D se nikdy neuplatní v I atd. Přitom taková Itálie že jo proti Francii ty turnikety pro náklaďáky, kolik v Itálii zrcátek pryč a ve Francii ne, proč? Kolik ostrých zákrut při sjíždění z dálnice v Itálii až tak klopených k platidlům, že méně zkušený řidič NA sotva najel do jednoho platidla a zablokoval tím návěsem další 2 pro OA. Proč to tam tak někdo vůbec postaví ... a tato logika by se zase v D neuplatnila, ti se snaží předcházet těmto problémům. Ať ani nevznikají. U těch D odpočívkách víte co čekat, to členění. To v mnoha státech tak není. Ale moje pocity z pozice uživatele tady nemusíme opravdu číst a hodnotit. :D Ta praktická stránka je to, co já takřka nemohu ovlivnit. To už si snad každý nastavuje tak, že na co má jako stát a jak se cítí, že to ti lidi zvládnou. :) Já spíš na tu systematičnost před užíváním ... aby vůbec bylo co užívat.

Ale jsem doopravdy rád v tom smyslu, Stando, že to tak vnímáte, protože to tak má být. Co s tím provede Die Autobahn nevím. Ale to zase nebude ihned okamžitě od zítřka. :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od theodor less »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 58#p228958
Likas píše:
evilcleaner píše:Baví mě jak spousta lidí bere prodloužení stavby=chyba zhotovitele. Je dalších milion důvodu, které můžou vzniknout na tak složité inženýrské stavbě i za předpokladu, že investor má všechny SP, VB, majetkoprávní přípravu, přístupy na staveniště atd. - což často taky nebývá. Z těch "nenadálých" během stavby objevujících se problémů jsou typicky staré skládky, odlišná geologie, kterou nezachytil IGP, sesuvy, zapomenuté sítě, chybná PDPS (významně) - vše typicky problematika, kterou státní investor řeší s péčí řádného hospodáře a trvá klidně půl roku i víc, než vlastně přijde na to co chce a co je ochoten zaplatit.
Přístupy na staveniště a i jiné dočasné zábory - sice to bývá naplánováno, ale neprojednáno a investor to přehodí na zhotovitele a pak se často ukáže, že to buď nejde nebo že za obrovské peníze. A včil mudruj jak dostat materiál a techniku na stavbu a ze stavby. Nicméně ve zdrženích to obvykle nehraje zásadní roli.
Protože to není jenom o D35, dávám to sem.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:Rezortní metodika SFDI
PRO HODNOCENÍ EKONOMICKÉ EFEKTIVNOSTI PROJEKTŮ DOPRAVNÍCH STAVEB
https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-cla ... omplet.pdf
V následující části jsou popsány specifické přístupy a způsoby hodnocení pro konkrétní skupiny nebo typy projektů a zároveň jiné alternativní metody hodnocení (mimo CBA a MKA).
Použití těchto způsobů hodnocení podléhá předchozímu schválení CK MD, ať už se jedná o použití v rámci koncepční studie nebo při samostatném hodnocení specifického Malého pojektu. Jedná se například o metodu analýzy efektivity nákladů – CEA (Cost effectivness analysis) nebo metodu analýzy ekonomického dopadu – EiA (Economic Impact Analysis). Tyto metody jsou obvykle vhodné především jako doplněk k celkovému posouzení daného projektu. Analýzy SbS (Side by side), MKA (Multikriteriální analýza – viz výše) nebo DETR (Department Environment Transport Region) jsou pak vhodné pro posouzení a porovnání jednotlivých variant projektu mezi sebou resp. prezentaci výsledků.

https://www.idnes.cz/usti/zpravy/bilina ... zpravy_grr
Navrhované řešení je však extrémně finančně náročné. ŘSD se proto snaží najít cestu, jak tunelovou variantu ekonomicky obhájit. V souvislosti s chystanými úpravami na silnici I/13 chce ŘSD stavbu tunelu v Bílině zahrnout do tahové ekonomické studie
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Na FB ŘSD běží nějaká silniční mini konference 2021 :)
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Standa »

To je náhrada za normální silniční konferenci, která měla být v říjnu 2020 a byla odložena.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Tu nemůže nějaký FB nahradit :(
R48 -> D48 se podařilo!
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od krtek700 »

Tady je kdyžtak ten přenos celý, na ŘSD to začínalo Mátlem- bez SFDI:
https://www.silnicnikonference.eu/minik ... 34YaEAwiiY
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D35 Litomyšl - Janov

Příspěvek od kot »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 34#p241834
Aram96 píše:Dobrá reportáž, ani jsem to nečekal se přiznám.

3 momenty:

1) Navrhuju, aby ŘSD zavedlo a obsadilo novou funkci, možná i pomalu do každé správy. Ta funkce bude spočívat v tom, že daná osoba bude rozdělovat odpůrce staveb na blokátory, se kterými není řeč, a nebo na lidi, kteří mají výhrady, ale dálnici chtějí/minimálně se chtějí domluvit. Evidentně to totiž na nemálo správách samotní pracovníci rozeznávat neumí. :crazy:

2) Naprosto souhlasím s těmito odpůrci v tom, že se prostě na převážné většině staveb NEHLEDÁ nejlepší řešení. Je to škoda a doplácí na to často jak daňový poplatník, tak řidiči (dvojím způsobem-komfortem jízdy, ale především čekáním na samotnou stavbu), tak lidé žijící v okolí a bohužel velice často i příroda samotná.

3) Dost mě překvapilo, že předchozí bod prakticky potvrdil i Radek Mátl. Jsem za to velmi rád, ale o to smutnější to je. Lze jen doufat v lepší zítřky.

Mimochodem zmínil i jednu z příčin - málo projektantů či moc projektů. Z toho mi vychází, a píšu to na fórum už docela dlouho, že by se měla příprava některých projektů prostě pozastavit. Žerou kapacity a stejně jsou v plánu někdy po roce 2030, když přihlédneme k možnostem financování, tak spíše někdy 2040+. Mluvím samozřejmě pouze o silnicích první třídy. A měly by se určit alespoň nějaké priority. 150 obchvatů na 50 silnicích je úplně k ničemu. Raději 80 obchvatů na 15 silnicích, těch nejzatíženějších/nejpotřebnějších. :kladivo:
Na druhou stranu projekty dotažené do konce a ZATÍM zaparkované v zásobníku nejsou na škodu... viz dřívější stopka projektů Bártou.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: D35 Litomyšl - Janov

Příspěvek od Mike »

Aram96 píše:. Raději 80 obchvatů na 15 silnicích, těch nejzatíženějších/nejpotřebnějších. :kladivo:
a kdo určí ty nejzatíženější
kdo ty nejpotřebnější
a bude fakt takový rozdíl mezi pozicí 79 a 81
:?: :?: :?:

my někteří to pamatujeme, jmenovalo se to Státní plánovací komise
a zhruba jak jste nastínil, to fungovalo
:kladivo: :kladivo: :kladivo:
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D35 Litomyšl - Janov

Příspěvek od Aram96 »

Třeba celostátní sčítání dopravy nebo mapa dálniční sítě a mezery v ní.
ttc
Příspěvky: 431
Registrován: 9.2.2012 14:50:39

Re: D35 Litomyšl - Janov

Příspěvek od ttc »

Blbost - at se pracuje na všem

... projektanti budou, když dostatnou dobře zaplaceno a to dostanou až té práce bude moc a budou potřeba další....

... zatím to nikoho neláká - na stavební fakultu se dostatnete bez příjímaček a ještě na to mají 3 termíny....
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

ttc píše:Blbost - at se pracuje na všem

... projektanti budou, když dostatnou dobře zaplaceno a to dostanou až té práce bude moc a budou potřeba další....

... zatím to nikoho neláká - na stavební fakultu se dostatnete bez příjímaček a ještě na to mají 3 termíny....
Pokud by to nemělo negativní vliv na kvalitu projektů, pak bych souhlasil. Nyní to tak ale není a obávám se, že ani nebude.
Jaký smysl má zpracovávat teď různá stádia přípravy u staveb, které se kvůli financím mají šanci dostat k realizaci někdy v roce 2035. Já vím, že zde je ten strašák z minula, že může nastat, že budou peníze a nebudou projekty, ale to bude až za situace až budou postavené dálnice. Do té doby není potřeba mít připraveno desítky staveb na jedničkách. Stejně časem propadají stanoviska nebo rozhodnutí, která se pak musí opakovat apod. a dospívá to stejně do stavu, kdy už to nejde ani prodloužit, protože se prostě "poměry" a standardy (normy apod.) změní a projekt je stejně zastaralý. Vizte taková D52, kde se bude dělat komplet nová EIA. :crazy:
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: D35 Litomyšl - Janov

Příspěvek od Honey72 »

Už se to tu někde probíralo. Nelze upřednostňovat důležitost staveb jen podle sčítání dopravy. To bychom pak desítky let nestavěli nic jiného než hlavní tahy, příjezdy do měst a zbytek republiky platící stejné daně na půl století odepsali. Takto to nefunguje, investice musí být rovnoměrné, jinak potom slyšíme hlášky o Pragocentrismu a Češi víc než Morava a jak se na okrajové oblasti kašle atd.
Problém je spíš v tom, že ty dálnice už měly desítky let stát a touto dobou se všichni ti projektanti a stavebníci měli zabývat úplně jinými akcemi a ne desítkami miniúseků, kterými se snažíme dohnat zpoždění.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D35 Litomyšl - Janov

Příspěvek od kot »

Honey, souhlas ! Dálnice by měly být na špici výstavby, ale kraje by měly hledat a pomáhat s určováním jejich největších "mimodálničních" problémů. A tlačit na jejich odstranění...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D35 Litomyšl - Janov

Příspěvek od Aram96 »

Honey72 píše:Už se to tu někde probíralo. Nelze upřednostňovat důležitost staveb jen podle sčítání dopravy. To bychom pak desítky let nestavěli nic jiného než hlavní tahy, příjezdy do měst a zbytek republiky platící stejné daně na půl století odepsali. Takto to nefunguje, investice musí být rovnoměrné, jinak potom slyšíme hlášky o Pragocentrismu a Češi víc než Morava a jak se na okrajové oblasti kašle atd.
Problém je spíš v tom, že ty dálnice už měly desítky let stát a touto dobou se všichni ti projektanti a stavebníci měli zabývat úplně jinými akcemi a ne desítkami miniúseků, kterými se snažíme dohnat zpoždění.
Už jsem předtím reagoval v jiném tématu.
S tímhle naprosto souhlasím, ale to je řeč o realizaci. Já neříkám, ať se připravují jen hlavní tahy. Mluvím o tom, ať se připravuje to, na co se v nejbližších 15 letech vůbec mohou sehnat peníze na realizaci. V mapce ŘSD jsou záměry, u kterých je jasné, že se na ně do roku 2035 ani nešáhne. Naopak bych našel i pár úseků silnic, kde by příprava měla být minimálně na začátku a nikde nic. :( Místo toho stavíme obchvaty na I/34, kde stejně většina obcí zůstane bez obchvatů dalších 20 let nejmíň. :crazy:
A naopak všemi 10 souhlasím s tím, že tam, kde nevede žádná dálnice, tak musí jít peníze alespoň do jedniček. V odlehlých regionech (pohraničí) dvojnásob.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Když vidím některé letáky se stavbami v plánu po roce 2030, navíc se ledacos už plánuje alespoň v úvahách a kategorizace určily další věci (např. 6-pruh na D1 mezi Brnem a Vyškovem), nezačíná se alespoň spekulovat o plánech na přestavbu MÚK Sedlice ? :) Že je ta křižovatka silně nedostatečná a hlavně bude, to napíše opravdu kdekdo, kdo točí volantem a jezdí tama. To už musí být, aby i obyčejní lidé měli tento názor .. Mělo by se to co nevidět začít řešit, bude to velký špunt, nejen kapacitní, ale především bezpečnostní a kolizní. Alespoň by se mohla udělat studie, která odborně vyjmenuje možnosti, jak ji přestavět a zkapacitnit, vzhledem k okolí, stojícím mostům apod.
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od kot »

Ne, že by byla ta MUK nějaká bomba. Ale zatím to fatální špunt není. Samozřejmě každý další úsek D35 zvyšuje hustotu provozu na D11. / a to jak směrem Mohelnice, tak i do budoucna od Jičína /
evilcleaner
Příspěvky: 1067
Registrován: 7.1.2013 17:57:52
Bydliště: ostrava

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od evilcleaner »

Jezdím tam teď 4x týdně, rampy naštěstí dvoupruhove jsou, takže bych to viděl na rozšíření tělesa D35 a patřičně zvýšení počtu pruhu. Směr Olm to vede na 2 od Prahy+ min 1 od Hradce, i když když už by se do toho hrabalo tak by bylo asi rozumné udělat i 2 od Hradce. Směr od Olm na Prahu/Hradec udělat rozplet ze tři pruhu na 2+2, dvoupruhovy připojovak na Prahu je jednoduchý, dvoupruhovy pripojovak na Hradec by si vyžádal demolici mostu před D11 sil. III třídy Sedlice/Libisany, stejně tak dvoupruhovy odbocovak z od Hradce na d35. Myslím si ze to ty intenzity jeden pruh asi zvládne, takže bych to neřešil. Všechny mosty muk zachovat, holt postavit normální dreieck jsme propásli dávno, ale i tak všechny rampy se daji projet min 80 v pohodě, nebo 110-120 na krev ;)
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Ano, o takovém dodělání pruhů přesně mluvím. To bych považoval za řekněme variantu minimalistickou, aby Praha-Olomouc měla pořád 2 pruhy, jak na celých rampách, tak připojovací a odbočovací pruhy jak na D11, tak na D35. Což právě teď chybí a pruh z D11 je na dálniční křižovatku fakt žalostně krátký, ten je krátký i na obyčejný sjezd. A pak by to chtělo zvýšit poloměr té nejprudší zatáčky při jízdě Praha>Olomouc. Po spojení s pruhem od HK následuje totiž prudší zatáčka než byla předtím celá rampa, to je prostě špatně, mělo by to být, když už, přesně naopak. Možná vám přijde, že řeším detaily, já se zase divím, že tohle prostě vůbec někdo někdy nakreslil a schválil, přitom jde o základní logiku pro projetí zatáček.

No a řekněme nějaká velkorysejší varianta by byla s přestavbou především pro směr Olomouc>Praha, aby víceméně D35 plynule nadjela D11 a zaústila do ní, bez nějakého většího zpomalování. Ale ať se to propočítá a bezpečnostně prověří, zda je to potřeba či nikoli.

Olomouc > HK je za mě dostatečný už dnes. A směr HK>Olomouc by to chtělo prodloužení odbočovacího pruhu. Pokud by se kvůli tomu musel rozšiřovat most nad dálnicí, tak rovnou i na dvojité odbočovací pruhy. A připojení na Olomouc poté určitě 2 od HK + 2 od Prahy. Žádné stahování do jednoho pruhu, když je celá rampa 2-pruhová.
vondr
Příspěvky: 2907
Registrován: 7.11.2009 19:52:08
Bydliště: vodňany

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od vondr »

Twitter: Radek Mátl
Ve VŘ na zhotovitele je aktuálně 55 km nových dálnic (6 akcí) a do konce roku plánujeme zahájit VŘ na zhotovitele až u 48 investičních akcí mj. na realizaci 146 km nových dálnic (73 km) a sil. I. třídy. Mj. na 12,5 km SOKP 511; 29 km D35 (4 úseky); 17 km D7 (3 úseky) a další.
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od 1975 »

Doplnění:

Celkem v r. 2023 plánujeme zahájit realizaci 123,6 km dálnic (105,3 km) a sil. I. třídy (18,3 km) - mj. 16 km D3 (Kaplice nadr. - st. hranice); 28,5 km D35 (3 úseky a tunel Homole); 21 km D11 (Trutnov - st. hranice); 27 km D6 (3 úseky a z toho 2 úseky už jsou zahájeny) a další.

Do konce roku 2024 se plánuje zprovoznit 215,5 km nových dálnic (133,5 km) a sil. I. třídy (82 km). Mezi nejvýznamnější patří 28,3 km D3; 31,8 km D4 v rámci PPP; 6,5 km D6; 10,5 km D7; 17,8 km D48; 17,3 km D49; 21,4 km D55 a velká řada silničních staveb - obchvatů měst a obcí.

Zároveň až 15,5 mld.Kč budeme investovat do údržby a oprav stávajících dálnic a sil. I. třídy. Z několika mnoha stovek různých akcí patří k nejvýznamnějším velké opravy na dálnicích-např. D1 km 16-21, km 229-254; D3 62-70; D5 km 4-9, km 76-84, km 136-144; D11 km 26-36, 68-76 atd.

..a na doplňující dotaz...:o)

Věřím, že na tyto stavby finanční prostředky k dispozici budou. Úsek D7 u Chlumčan má být zprovozněn do konce letošního roku v plném profilu kromě mostu u Chlumčanského mlýnu, po kterém se bude jezdit v polovičním profilu.
Avantime
Autor
Příspěvky: 617
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Příprava staveb ŘSD

Příspěvek od Avantime »

Z vlákna obchvatu Krnova na I/57:
Martin z Ostravy píše: 9.2.2024 22:07:30
evilcleaner píše: 9.2.2024 17:17:50 tak jsem jel dneska po delsi dobe po obchvatu. evidentne probehla revize trvaleho dopravniho znaceni. zmensil se rozsah mist kde se smi predjizdet, obe prusecne krizovatky maji omezeni na 50kmh a vychodni polovina jinak plosne omezena na 70 kmh. to melo jiste smysl tam stavet letiste v profilu S11,5. prijde mi to skandalni, bohapuste rozhazovani penez danovych poplatniku. hanba rsd, jinak se to rict neda.
Je to jedna z mála ukázek, jak to má většina správ na párku, dělají si co chtějí, nestojí o výsledek.
CK MD v podstatě nečině přihlíží neboť v podstatě kopíruje impotenci celého MD, které nic neřídí.
Koncepce buď není a nebo je jen na papíře, bez toho aby se vymáhala. V MSK kraji se promrhalo spoustu peněz za stavby, jejíž přínos byl různými úspornými opatřeními ponížen někdy i snížen na minimum.
Zajímavé je, že se pořád řeší emise, ale pak se staví stavby, které jdou proti plynulému provozu konstatní rychlostí, která je z hlediska spotřeby paliva, opotřebení pneumatik a brzd nejvhodnější. V případě zde řešené stavby je to x omezení rychlosti, kterého by nebylo třeba nebýt i z hlediska BESIPu nevhodných průsečných křížení nebo u jiných staveb 3 KO na 3 km.
Je to prostě bídá a není ani náznak toho, že by se to změnilo.
To není problém jen Správy Ostrava, doprasené stavby a ignoraci problémů najdete v každém kraji:

Karlovarský: kruháče na I/21 a I/64 u Františkových Lázní (Horní Lomany)
Ústecký: Kladrubská spojka (MÚK Nechvalice za miliardu ukončená v OK Nové Dvory, ale taky mohli vyprojektovat kruháč přímo v hlavní trase, tak si nestěžujme), to se naopak "povede" (kruháč u Chemopetrolu) na čtyřpruhu I/27 Litvínov - Most, dále OK Souš na I/13 u Mostu
Liberecký: OK Stvolínky, OK Svor, OK Litoměřická u České Lípy
Plzeňský: I/19 do Nezvěstic (WTF?), na I/20 jižně od Plzně postavme jednou za dvacet let jednu přeložku, I/27 do Klatov opravdu takto?
Jihočeský: I/19 Drhovice - Tábor, budoucí kruháč u MÚK Čekanice
Praha: větev D7 - D0 sever v MÚK Přední Kopanina, připojováky v MÚK Březiněves
Středočeský: I/38 od D11 za Čáslav, obchvat Benešova a OK Červené Vršky zvláště, kruháč I/16 Jizerní Vtelno, konec zkapacitnění D11 v km 40, na I/3 jižně od Benešova zjevně hotovo (čekáme na D3)
Královéhradecký: causa Úlibice, "MÚK" dvou dálnic Plotiště, MÚK Sedlice, kruháč Temešvár na jižní spojce u HK, severní tangenta HK a I/11 vůbec
Pardubický: obchvat Žamberka, semafory u Dražkovic do roku 2040, I/37 jižně od Slatiňan neřešíme, nový kruháč na obchvatu Svitav, I/43 do Dolní Lipky navždy ve dvou pruzích?
Vysočina: MÚK D1xI/38 (namísto dostavby větví ukončeme čtyřpruh kruháčem), I/38 severně od D1 neřešíme, kruháč na I/34 u Jitkova, MÚK Pelhřimov-sever, SV obchvat Brodu bude mít ještě třetí šanci, než se navrhne pořádně?
Jihomoravský: existuje tam vůbec stavba, která by hned po dokončení (po třiceti letech přípravy) nevolala po překopání? Vizte I/53, výplod šílence MÚK Chrlice II na jižní tangentě, kruháč na obchvatu Břeclavi, šestipruh Holubice - Vyškov nic, zdravím rovněž do Lipůvky a obecně všechny, kteří dennodenně trpí na I/43
Olomoucký: z Mohelnice do Olomouce to vytuňme zálivy, Křelov - Slavonín ve 22,5, volejte sláva, že se to takto vůbec postaví!
Zlínský: "koncepce" tahu I/35 Valmez - Rožnov a rezignace na D49
Moravskoslezský: Mošnov a jeho tři kruháče nebo právě ten Krnov

Nejlépe to podle mě dělají na Správě Liberec, naopak Správa Jihlava a Správa Brno by zasloužily "personální zemětřesení", stejně jako CK MD. A byť nechci být osobní, měl by odejít ředitel jistého odboru na MD, ona příslovečná "žába na prameni".

Chybí dlouhodobý výhled (D13, D19, D38) a - jak správně píše Martin - koncepce nikoliv jen na papíře.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“