Příprava staveb ŘSD
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Příprava staveb ŘSD
Kote, a není to někde "zesumarizované"? Díky.
Re: Příprava staveb ŘSD
Omlouvám se, ale tím že jezdím více méně pravidelně či řekněme často do Košic. Tak slovenské stránky sleduji průběžně a zároveň mám i zkušenosti s vlastní cestou tam a zpět, kdy tuhle trasu pojímám i jako výlet a snažím se jezdit různými cestami a ne jen tou nejrychlejší či nejkratší. / Třeba jednou v zimě byl uzavřen průjezd pod Strečnem a saaakra dlouhá obousměrná objížďka vedla krajem Jánošíka a nemít čtyřkolku, tak jsem to snad nedal. / Tím, že tam jezdím více než 10 let, tak vidím změny a rychlost výstavby, kterou našim sousedům závidím. Na fotogaleriích je vidět, jak blízko k obytné zástavbě jsou schopni či nuceni terénem stavět. Asi nemají šmejdy země, či stoku z Tetčic. A žádný majitel slepičárny si nestěžuje na blízkost D (35). Tož tak....Jinak data má Dálničiár určitě /na rozdíl ode mně/ v malíčku...
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Příprava staveb ŘSD
...já tyhle subjektivní pohledy chápu...když se projedeš okolo stavby D6 nebo D3, taky budeš říkat, jak to roste... pokud se projedeš na kole po trase 511, porosteš zase pro změnu ty:o)
Proto se pídím po objektivních číslech - roky, km, ideálně v dálničních parametrech, ne součet všech okresek:o)
Proto se pídím po objektivních číslech - roky, km, ideálně v dálničních parametrech, ne součet všech okresek:o)
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Příprava staveb ŘSD
Volání po tvrdých datech z tvých úst je úsměvné. Nejen Moravec a ještě asi deset nerežimních novinářů, ale i NKÚ se pídí. A když se dopídí, tak ti už roky a kilometry nestačí; odkazuješ na kilometry, které budou určitě v budoucnu postaveny.1975 píše:Proto se pídím po objektivních číslech - roky, km, ideálně v dálničních parametrech ...
-
- Příspěvky: 954
- Registrován: 22.7.2011 10:54:46
- Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Příprava staveb ŘSD
No ale ty mediálně omílané stovky kilometrů jsou převážně kilometry silnic, a dál nic.
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Příprava staveb ŘSD
Theodore, theodore, máš na víc...)theodor less píše:Volání po tvrdých datech z tvých úst je úsměvné. Nejen Moravec a ještě asi deset nerežimních novinářů, ale i NKÚ se pídí. A když se dopídí, tak ti už roky a kilometry nestačí; odkazuješ na kilometry, které budou určitě v budoucnu postaveny.1975 píše:Proto se pídím po objektivních číslech - roky, km, ideálně v dálničních parametrech ...
1) Moravec, ani NKÚ se pokud vím nepídí po číslech z okolních zemí. Velmi často se pídí jen po těhc číslech, které se jim hodí do krámu. Viz oblíbený Pakistán. To snad za tvrdá čísla nepovažuješ ani ty.
2) Nerozporuju nijak minulá čísla (s výjimkou modernizace, která je sporná a oba výklady mají svá pro a proti).
3) Co rozporuju, jsou Moravcovy a NKÚ pseudoprojekce do budoucna, účelově založené na násobení pro ně výhodného období (samozřejěm ideálně toho nejslabšího). Jako kdybych pro třeba Polsko vzal nějaký rok, kdy se jim ještě nedařilo - třeba 2000 (pokud to byl slabý rok, nevím), a pak to násobil. Místo toho, abych koukal na jejich současnou rozestavěnost, stav přípravy a plán pro konkrétní projekty. A nad nimi klidně řešil nějakou pravděpodobnost toho, jak jsou ty termíny reálné.
Re: Příprava staveb ŘSD
Tak jistě, schválně to stavěji dýl, aby mohli vykazovat velkou rozestavěnost. Tak hlubokou myšlenku jsem tu už dlouho nezachytil
Jistý je jen to, že co nebylo v minulejch letech rozestavěno, to se letos dokončit a zprovoznit zpravidla nedá. A to že nebylo je z těch historickejch dat celkem jasný. A prosim neplést si dobu přípravy a dobu výstavby, ta je až od předání staveniště zhotoviteli a těch osm let dohadování s Havránkovou a tři roky architektonickýho průzkumu se do ní nepočítaji.
Tady je vidět, že se pohybujeme v rozmezí dva až tři roky, jen vyjímečně se to dostane na čtyři nebo přes, k čemuž by ale bylo dobrý takovej případ naštudovat pořádně a zjistiti proč http://www.ceskedalnice.cz/dalnicni-sit/ve-stavbe/
A k tomu věčnýmu srovnávání délky s Polskem nebo Maďarskem by bylo dobrý zjistit systematicky, jak se tam ličí stavební legislativa od naší, od lhůt a počtu vyjádření dotčených účastníků řízení, včetně toho kdo se může svévolně tim účastníkem stát, až po pravidla výkupu či vyvlastňování pozemků a připravenost v územních plánech. To jsem taky zatim nikde srovnaný
neviděl.
Jistý je jen to, že co nebylo v minulejch letech rozestavěno, to se letos dokončit a zprovoznit zpravidla nedá. A to že nebylo je z těch historickejch dat celkem jasný. A prosim neplést si dobu přípravy a dobu výstavby, ta je až od předání staveniště zhotoviteli a těch osm let dohadování s Havránkovou a tři roky architektonickýho průzkumu se do ní nepočítaji.
Tady je vidět, že se pohybujeme v rozmezí dva až tři roky, jen vyjímečně se to dostane na čtyři nebo přes, k čemuž by ale bylo dobrý takovej případ naštudovat pořádně a zjistiti proč http://www.ceskedalnice.cz/dalnicni-sit/ve-stavbe/
A k tomu věčnýmu srovnávání délky s Polskem nebo Maďarskem by bylo dobrý zjistit systematicky, jak se tam ličí stavební legislativa od naší, od lhůt a počtu vyjádření dotčených účastníků řízení, včetně toho kdo se může svévolně tim účastníkem stát, až po pravidla výkupu či vyvlastňování pozemků a připravenost v územních plánech. To jsem taky zatim nikde srovnaný
neviděl.
Re: Příprava staveb ŘSD
K Polsku jenom hodně zjednodušeně: liší se to opravdu hodně Rozdíl je v tom, že výstavba dálnic (ale i např. železnic, letišť a jiné infrastruktury) se neřídí obecným stavebním zákonem nebo zákonem o liniových stavbách, a to právě kvůli neefektivitě běžného procesu při přípravě podobných staveb. Poláci na tohle mají tzv. "specustawy" (speciální zákony), které mají přednost před obecnými zákony a regulují úplně samostatně stavbu silnic, železnic, ale i protipovodňových opatření atp. (často se také týkají organizace nějaké velké akce – jeden byl dokonce speciálně pro mistrovství Evropy ve fotbale 2012, summit NATO v roce 2016 atp.). Obecně je v těhle speciálních zákonech hned zakotvené, do kdy zákon (respektive většina jeho ustanovení) platí, ten silniční tam má momentálně jako koncový termín 31. prosince 2023, ale to se obvykle prodlužuje.jonáš píše:s Polskem nebo Maďarskem by bylo dobrý zjistit systematicky, jak se tam ličí stavební legislativa od naší, od lhůt a počtu vyjádření dotčených účastníků řízení, včetně toho kdo se může svévolně tim účastníkem stát, až po pravidla výkupu či vyvlastňování pozemků a připravenost v územních plánech. To jsem taky zatim nikde srovnaný
neviděl.
Proces přípravy vypadá zhruba takto (omlouvám se za případné nedostatky v terminologii a doufám, že mi to někdo z oboru neomlátí o hlavu kdyžtak mě opravte):
1) Studium korytarzowe (koridorová studie)
2) Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ; Technicko-ekonomicko-environmentální studie), při kterém se kreslí jednotlivé varianty
3) Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (EIA), která závazně vybere jednu variantu
4) Koncepcja programowa (KP), při které vzniká předběžný projekt, ale i geologický průzkum a další podobné věci
5) Projekt, získání stavebního povolení, tendr, stavba
V praxi se nicméně často některé fáze slučují (STEŚ a KP), projektování a získání stavebního povolení se u většiny staveb přehazuje na stavební firmu atp. Pak je to trochu přeházené a tendr se vyhlašuje hned po získání KP, ale o to déle trvá po podepsání smlouvy samotná realizace stavby. Celý cyklus trvá v ideálním případě nějakých 8,5–9,5 roku (GDDKiA uvádí 100–116 měsíců), ale to samozřejmě záleží na konkrétní stavbě, jestli je zajištěné financování, nakolik je to politická priorita a dalších faktorech. Pokud jde o projednávání s veřejností, tak to probíhá poprvé na úrovni EIA a poté ještě při získávání stavebního povolení, což jsou také jediné fáze, při kterých se můžou podávat případné stížnosti či připomínky (pak eventuálně odvolání a žaloba k správnímu soudu). Jindy to nejde a když už to tou fází projde a získá se pravomocné rozhodnutí, tak už se s tím nehne.
Tady je to shrnuté na webu GDDKiA i s časovou osou: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/34339/Cy ... i-drogowej
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Příprava staveb ŘSD
Díky moc, na první dobrou:
1) kde se tam řeší pozemky? Podle mých info se de facto znárodní (zřejmě v bodu 5), takže hned přejdou na GDDKIA, zatímco u nás vykupujeme a pak když tak vyvlastňujeme (což také nějakou dobu zabere)
2) existují nějaké lhůty na vydání, resp. odvolání v rámci té EIA/SP?
3) vychází jim to cca 9 let - u nás 13, po změnách teoreticky také 9-10?
4) kolik stanovisek musí GDDKIA dodat pro jednotlivé fáze?
5) jsou speciální jednorázové zákony (typu "pro euro 2012") ústavní? U nás pokud vím takové věci ÚS smete ze stolu...
1) kde se tam řeší pozemky? Podle mých info se de facto znárodní (zřejmě v bodu 5), takže hned přejdou na GDDKIA, zatímco u nás vykupujeme a pak když tak vyvlastňujeme (což také nějakou dobu zabere)
2) existují nějaké lhůty na vydání, resp. odvolání v rámci té EIA/SP?
3) vychází jim to cca 9 let - u nás 13, po změnách teoreticky také 9-10?
4) kolik stanovisek musí GDDKIA dodat pro jednotlivé fáze?
5) jsou speciální jednorázové zákony (typu "pro euro 2012") ústavní? U nás pokud vím takové věci ÚS smete ze stolu...
Re: Příprava staveb ŘSD
ML90 píše: Celý cyklus trvá v ideálním případě nějakých 8,5–9,5 roku (GDDKiA uvádí 100–116 měsíců), ale to samozřejmě záleží na konkrétní stavbě, jestli je zajištěné financování, nakolik je to politická priorita a dalších faktorech. Pokud jde o projednávání s veřejností, tak to probíhá poprvé na úrovni EIA a poté ještě při získávání stavebního povolení, což jsou také jediné fáze, při kterých se můžou podávat případné stížnosti či připomínky (pak eventuálně odvolání a žaloba k správnímu soudu). Jindy to nejde a když už to tou fází projde a získá se pravomocné rozhodnutí, tak už se s tím nehne.
Díky za info, mně se to nedařilo najít a ani tak plynule polsky nečtu Zjevnej rozdíl tam je, ale tady je stejně asi největší problém že se ty rozpracovaný projekty v podstatě stoply a pak rozjížděly znova.
Re: Příprava staveb ŘSD
Pokud si to pamatuju dobře, tak pozemky se řeší stylem, že se vyvěsí výzva k jejich prodeji a když jí majitelé do 30 dní nevyslyší, tak automaticky přechází na stát. Vykupování jednotlivých pozemků jako u nás vůbec neexistuje. Soudit se lze max. jenom o cenu, ale to už nijak nezdržuje další proces. Lhůty na EIA, SP i odvolání samozřejmě existují, ale běžně (nevím teď přesně jestli úplně vždycky nebo jenom v některých případech) se to dělá tak, že když přijde např. na EIA žaloba, tak celý proces přípravy jede dál a když jí soud zruší, tak se prostě vrátí o krok zpět a když ne, tak už je celá příprava zase o něco dál. Oproti ČR v podstatě odpadává územní řízení a získání ÚR. Od úřadů potřebují akorát pravomocnou EIA a SP. Ty narozdíl od ČR vydává příslušné regionální ředitelství pro ochranu životního prostředí (Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska), což je organizace podléhající ministerstvu ŽP a v případě SP příslušný vojvodský úřad (ekvivalent našeho krajského úřadu). Ta KP se vytváří tak, že vypíší tendr a dělá to nějaká externí firma, která to má prostě do daného termínu odevzdat, přes úřady to nejde. Přiznám se, že počet stanovisek k jednotlivým krokům neznám, to bych musel někde dohledat, ale mám pocit, že to záleží na tom, kde ta stavba je (jestli je tam nějaká chráněná oblast, zdroj vody atp.). Specustawy jako takové neústavní nejsou (argumentuje se tím, že je tam nadřazený veřejný zájem), ale pak samozřejmě jde o to, jak je ten který zákon napsaný. V minulosti ústavní soud několikrát rozhodl o tom, že jejich části odporují ústavě. Každopádně jsem ale taky četl kritiku, že je těch speciálních zákonů moc a měly by se týkat opravdu jen speciálních případů, což neplatí úplně vždycky. Obecně je to vlastně fenomén, který vznikl až po roce 2000.
Re: Příprava staveb ŘSD
Něco mezi 1. a 2. vznikla v ČR Metodika MD: HODNOCENÍ PRUCHODNOSTI UZEMÍ PRO LINIOVÉ STAVBY https://drive.google.com/open?id=1WdY2g ... CPSx6PKqdh, bohužel se dle ní moc nejede.... tedy aspoň jsem nikde nezaznamenal...
Re: Příprava staveb ŘSD
Chtěl bych jenom poděkovat ML90 za vysvětlení polské praxe. Skutečně se mi tím rozšířily obzory.
Re: Příprava staveb ŘSD
Pardon, že úplně z jiného soudku .. ale poslední dny si říkám, kdy přijde prozření, že stavba D3 nebude do roku 2028, ale odloží se to tak na 2029-2033. Protože to, co všechno se nyní plánuje stavět mezi lety 2024-2028 je jaksi mimo realitu Zachránit to může snad jen prezident, který sem nažene Číňany a ti budou ty dálnice stavět i financovat ..
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Příprava staveb ŘSD
Jen přes mrtvolu "1975"Aram96 píše:....... kdy přijde prozření, že stavba D3 nebude do roku 2028, ale odloží se to tak na 2029-2033.
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Příprava staveb ŘSD
jo jo, Číňani jich postavili v Evropě spousty:o) Chlapci, já vím, že optimista je jen pesimista, který má málo informací, ale...
Když si dáte za cíl mít D3 ve 2033, tak jí v 2028 mít nebudete.
A v Plzeňským kraji na tom makaj, už do Vánoc vydají Rozhodnutí o výjimkách pro ohrožené živočichy, takže už jsme jen TÁÁÁKHLE blízko:o)
Když si dáte za cíl mít D3 ve 2033, tak jí v 2028 mít nebudete.
A v Plzeňským kraji na tom makaj, už do Vánoc vydají Rozhodnutí o výjimkách pro ohrožené živočichy, takže už jsme jen TÁÁÁKHLE blízko:o)
Re: Příprava staveb ŘSD
ML90 opravdu patří velké díky, neboť by to takhle nikdo z nás (!) nedokázal vysvětlit. Možná by to třeba Aram nebo Theodor mohli jednoduše zkopírovat a poslat rychle ministrovi (teď hned, po vládním projednání 416) a cc do ČTK či do novin a poslancům. Co se týče až dětinské naivity, nebo těch klapek, bránících jakoby dostatku mezinárodního rozhledu 1975, to by člověk někdy opravdu chtěl mít a bylo by po frustraci se stavem u nás...
Re: Příprava staveb ŘSD
S Číňany to v Polsku taky zkoušeli. Dopadlo to takhle: https://www.patria.cz/zpravodajstvi/208 ... olsku.htmlAram96 píše:Zachránit to může snad jen prezident, který sem nažene Číňany a ti budou ty dálnice stavět i financovat ..
Re: Příprava staveb ŘSD
Bývaly časy kdy jsme se Polákům posmívali, že neumí stavět. https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_miz A dnes? S8 dávno stojí: https://mapy.cz/s/mememagagu
Re: Příprava staveb ŘSD
To je pravda s těmi cíli .. já jsem to teď ani nemyslel nijak ve zlém, prostě a jednoduše očekávám, že do půl roku se "slavnostně" oznámí, že D3 se odkládá o cca 3-4 roky. Naopak nechápal jsem, proč třeba u D43 se mluvilo o termínech 2035 a dál v roce 2017/18, to je zase opačný extrém samozřejmě, nemít žádné ambice a dělat pro to prd. Ta D3 by se mohla teoreticky stihnout, když by šlo o dálnici, ke které je odpor pouze standardní (DZ + třeba pár FO), ale ta D3 začíná vypadat, že doplní zakletou trojici D49 D43 D0 .1975 píše:jo jo, Číňani jich postavili v Evropě spousty:o) Chlapci, já vím, že optimista je jen pesimista, který má málo informací, ale...
Když si dáte za cíl mít D3 ve 2033, tak jí v 2028 mít nebudete.
A v Plzeňským kraji na tom makaj, už do Vánoc vydají Rozhodnutí o výjimkách pro ohrožené živočichy, takže už jsme jen TÁÁÁKHLE blízko:o)
ML90 píše:Aha tak dokonce ani ti ..Aram96 píše:Zachránit to může snad jen prezident, který sem nažene Číňany a ti budou ty dálnice stavět i financovat ..
ode mě to byl zprvu samozřejmě vtip
S Číňany to v Polsku taky zkoušeli. Dopadlo to takhle: https://www.patria.cz/zpravodajstvi/208 ... olsku.html
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Příprava staveb ŘSD
ML90 určitě díky, tak by měla mimo jiné vypadat novinařina (=zjistit si pořádný stav věcí).Honzl píše:ML90 opravdu patří velké díky, neboť by to takhle nikdo z nás (!) nedokázal vysvětlit. Možná by to třeba Aram nebo Theodor mohli jednoduše zkopírovat a poslat rychle ministrovi (teď hned, po vládním projednání 416) a cc do ČTK či do novin a poslancům. Co se týče až dětinské naivity, nebo těch klapek, bránících jakoby dostatku mezinárodního rozhledu 1975, to by člověk někdy opravdu chtěl mít a bylo by po frustraci se stavem u nás...
Za zpětnou vazbu díky, jen jsem ji úplně nepochopil... v čem přesně je naivita,klapky, nedostatek mezinárodního rozhledu - nebo všeho najednou? Přiznávám, že polsky vládnu jen pár nepublikovatelnými výrazy, stejně tak německy...bohužel v angličtině moc webů středoevropských zemí není... Díky.
-
- Příspěvky: 128
- Registrován: 11.10.2019 15:58:00
Re: Příprava staveb ŘSD
tady je vidět vývoj výstavby polských dálnic a rychlostních silnic od roku 2000
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1ln ... ays-pl.svg
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1ln ... ays-pl.svg
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Příprava staveb ŘSD
Super, začíná se to skládat:o)
Takže: Polsko cca 4.000 km dálnic na 312.679 km2.
ČR 1.257km na 78.865 km2
Zatím tedy ještě v přepočtu na území vedeme, ale Poláci jedou rychlejším tempem (cca 1.000km rozestavěných, my 138km bez modernizace).
Je někde definice, co přesně do těch 4.000 km počítají? Viz našich cca 140km čtyřpruhů, které jsou "jen" SMV a tudíž ve výše uvedených číslech nejsou...díky.
Takže: Polsko cca 4.000 km dálnic na 312.679 km2.
ČR 1.257km na 78.865 km2
Zatím tedy ještě v přepočtu na území vedeme, ale Poláci jedou rychlejším tempem (cca 1.000km rozestavěných, my 138km bez modernizace).
Je někde definice, co přesně do těch 4.000 km počítají? Viz našich cca 140km čtyřpruhů, které jsou "jen" SMV a tudíž ve výše uvedených číslech nejsou...díky.
Re: Příprava staveb ŘSD
Další věc ale jsou plány a tak nějak celistvost sítě. Poláci ji dle mě mají zmáknutou mnohem lépe. Nejenže výsledný stav bude mít podobnou hustotu jak Němci (kdy to bude), ale hlavně je ta síť mnohem více propojená. U nás povede 10 dálnic do Prahy, 2 dálnice z Čech na Moravu a zbytek směrů musí po silnicích první třídy .. samozřejmě samotná Morava má dle mě plány na dálnice rozhodně lepší než Čechy, to si stěžovat nemohu ani za nic, jen je realizace trochu více vzdálená no ..
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Příprava staveb ŘSD
Ale no tak, přeci je jasné, že jinak bude vypadat síť v mnohem větší zemi s víceméně obdélníkovým tvarem, než v protáhlé nudli. Nehledě na rozmístění větších sídel v rámci území.
R48 -> D48 se podařilo!