Rozdíly AB / CB

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rozdíly AB / CB

Příspěvek od Diaľničiar »

Kolik km, alespoň přibližně je v CB provedení v rámci dálniční sítě?
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Rozdíly AB / CB

Příspěvek od theodor less »

_jan91 píše:1) Asi nemůžu souhlasit s tím, že je dnešní AB kryt odolnější vůči deformacím z dopravy. To platilo u AB z dob prvních úseků D5 a D8, které vydržely 20 let, ale dnes mi přijdou obrusné vrstvy (AC i SMA) s dost mizernou životností, a po 5 letech jsou zralé na výměnu.
2) CB vozovku na dálnici jsem navrhoval pouze dvakrát, před 15 lety, tehdy už včetně trnů a kotev a spárořez tak, aby podélné spáry vycházely poblíž rozhraní jízdních pruhů. Jediné, kde nesměla být, byly vysoké násypy.
1) Otakar Vacín preferuje asfaltové vozovky a marginalizuje menší odolnost proti deformacím než prokazují vozovky betonové. Svou argumentaci dokládá používáním modifikovaných asfaltů jako pojiva ve všech vrstvách asfaltového souvrství. Tedy i ve vrstvách ložných a podkladních, které jsou vyrobeny z kameniva větší frakce. Právě toto větší kamenivo tvoří kostru, která je odolná vůči deformacím. Zpochybňovat tvrzení Otakara Vacína poukazováním na kvalitu obrusných vrstev je mimo mísu.
2) Vysoké náspy nejsou jediné místo, kde by neměla být CB vozovka. Ze stejných důvodů se nedělá CB vozovka před a za mosty (přechodová oblast).
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozdíly AB / CB

Příspěvek od kyk »

Dotaz člověka, který tématu konstrukce moc nerozumí:
Proč se nevyužívá výhod obou materiálů a do podkladu se nedává CB (nosnost, tuhost) a pro svrchní vrstvu AB (opravitelnost)?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rozdíly AB / CB

Příspěvek od Diaľničiar »

To se svým způsobem ale občas dělá při rekonstrukcích, tzv. přetah AB po starším CB.
:)

p.s. uvědomuji si, že neodpovídám na prapůvod myšlenky tazatele, ale tak až neumim, abych to ještě i přeložil tak, jak bych chtěl aby ta odpověď vypadala; proto pouze uvádím ten fakt, že ono se to ale občas děje i ta forma, která je uvedená jen jako teoretická otázka ve formě, proč se to tak nedělá
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Rozdíly AB / CB

Příspěvek od theodor less »

kyk píše:Dotaz člověka, který tématu konstrukce moc nerozumí:
Proč se nevyužívá výhod obou materiálů a do podkladu se nedává CB (nosnost, tuhost) a pro svrchní vrstvu AB (opravitelnost)?
I když se aforismus: "ten člověk nosí současně opasek i kšandy" používá u přehnaně opatrných lidí, zde by se dal použít taky. Tušíme, že při tomto opatření nám kalhoty nespadnou, ale moc praktické to není. Jde o další technologii, a to něco stojí. Taky nemůžeme uvažovat jen se dvěma vlastnostmi (tuhostí a opravitelností). Těch kritérií je víc; zásadní jsou protismykové vlastnosti. A ještě jeden aforismus: "jeptišky prý používají kondom současně se svíčkou...."Prostě opatrnosti nikdy nezbývá.
evilcleaner
Příspěvky: 1067
Registrován: 7.1.2013 17:57:52
Bydliště: ostrava

Re: Rozdíly AB / CB

Příspěvek od evilcleaner »

ještě k problematice vystřelení CB desky. horní a dolní povrch CB desky nemívá stejnou teplotu. pokud je horní povrch teplejší (pozitivní teplotní gradient, typicky během dne) je deska vypuklá a dilatační spára se zavírá. pokud je horní povrch chladnější než spodní (negativní teplotní gradient, v noci) tak je deska vydutá a zvedají se okraje. Problematika šířky dilatační spáry je docela zajímavá :-) často se při vysokých teplotách vozovky stává, že se vytlačí těsnící profily nebo zálivka, ty pak leží na dálnici v odstavném pruhu a vypadají jako černí hadi :-))) např na té fotce v článku o D35 jde hezky vidět že vystřelila jen horní část té desky - zbytek desky tedy drží kluzné trny a kotvy a navíc je podstatně chladnější než horní rozžhavená část.
závěrem jednoduše... prostě tady máme periodicky zatěžovanou dilatační spáru, resp desky, které jednou nevydrží zatížení od rozpínání teplem. tady se to stalo na 22 let starém krytu, který obdobných cyklů už přežil pravděpodobně stovky. nic není na věky :-)
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
hh
Autor
Příspěvky: 2553
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Rozdíly AB / CB

Příspěvek od hh »

kyk píše:Dotaz člověka, který tématu konstrukce moc nerozumí:
Proč se nevyužívá výhod obou materiálů a do podkladu se nedává CB (nosnost, tuhost) a pro svrchní vrstvu AB (opravitelnost)?
Ono to tak částečně je, najděte si "vrstva SC". Ale tady Ameriku neobjevíte, o tom jak to udělat přemýšlelo uplynulých 100 let po světě už pár znalejších mozků....
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Rozdíly AB / CB

Příspěvek od theodor less »

...proč povrch dálnice popraskal. Mohlo za to tropické počasí a vedro? Dneska trochu nepatřičný článek...
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/po ... 201108_ako
kyk
Příspěvky: 954
Registrován: 22.7.2011 10:54:46
Bydliště: Praha, SOKP km 50 st.
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozdíly AB / CB

Příspěvek od kyk »

Dnes trochu nepatřičný post k článku z 20. června 2021
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Rozdíly AB / CB

Příspěvek od kot »

kyku, nejsi tak trochu puntíčkář ? Vždyť Theo reaguje bez 11 dní už po půl roce!
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“