Kategorie R21,5

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
evilcleaner
Příspěvky: 1073
Registrován: 7.1.2013 17:57:52
Bydliště: ostrava

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od evilcleaner »

2 mapman: 100% souhlas, tohle mi na 21,5 nejvíce vadí, že je to úplně zbytečná změna, stačilo se pouze vrátit k 22,5, doplnění o zálivy je velmi rozumné.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
dps
Příspěvky: 144
Registrován: 25.5.2012 8:51:46

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od dps »

Me osobne se kategorie "deleny 4 pruh bez odestavneho se zalivy" pro D/R zamlouva. Ale tak jak je navrzena kategorie 21,5 uz se mi moc nelibi. Me osobne by se misto extra kategorie (at uz nova 21,5 ci stara 22,5) libila moznost u klasicke 25,5 uplne vypustit odstavny a nahradit ho zalivy. Misto odstavneho 2*2,5 tam mit jen sirsi vodici prouzek 2*0,5, coz by byla uspora 4m a vysledna sirka by pak take byla tech 21,5m :D

"Uzky" ctyrpruh bych tak radeji videl jen tam kde dojde k usporam hlavne trasovanim a neocekavaji se nejake vyznamejsi intenzity.
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od dvs »

K těm idylickým obrázkům od mapmana B178 za Žitavou.

Tzv. Albaufstieg mezi Stutgard - Ulm na A8 také vypadal při menší intenzitě idylicky
http://home.fotocommunity.de/vaukate/in ... d=25310354
http://home.fotocommunity.de/vaukate/in ... d=25310334

Realita při větší intenzitě pak vypadá trochu jinak
http://www.thuerstein.de/A8-1-059-68.jpg
a jsou tam i "nouzová" parkoviště
http://www.thuerstein.de/A8-1-059-71.jpg
celá série fotek
http://www.thuerstein.de/autobahnen_a8apr05-2.htm

No a pak se člověk může dočíst o banánové republice, s úvodní fotkou ve špičce.
Auf dem Weg in eine Bananenrepublik
Obrázek

Je to něco jako vývoj v kruhu. V Německu také byly nejdříve před válkou dálnice bez odstavného, pak s odstavným a nyní zase zpět.

Je to hrozně moc o té itenzitě, zda uspořit odstavný.
mapman
Autor
Příspěvky: 5766
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od mapman »

Přesně tak, je to o intenzitě. A je tu opravdu někdo, kdo si myslí, že na úseku 1109 vystoupají do roku 2050 intenzity dopravy na více 25 tisíc vozidel za den?
Protože na té A8 jezdí podle dat z roku 2000 přes 60000 vozidel za den a je to spojnice dvou hlavních měst dvou stejným jazykem mluvících spolkových zemí v rámci jednoho státu.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od JirkaS »

Jen o intenzitě je to ve chvíli, kdy vše funguje OK. Ovšem je třeba si uvědomit, že ta dálnice bude něco podobného jako D1 u Humpolce. Hlavně v zimě tak lze očekávat větší pravděpodobnost nehod. Při jejich odstraňování na uspořádání nouzového provozu 2+1 nebude místo a rychlé převedení provozu na 1+1 asi nepůjde.
dps
Příspěvky: 144
Registrován: 25.5.2012 8:51:46

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od dps »

Sorry, ale jakou ma souvislost nehoda s usporadanim 2+1 nebo 1+1? Ja pri nehode nikdy nevidel prevadet provoz do protismeru. Bud se to svede do jednoho volneho pruhu nebo uzavre jako kdekoliv jinde.

Ja spise vidim problem v prijezdu zachranych slozek. Bez odstavneho se levy a pravy jizdni pruh tezko dostatecne rozestoupi treba pro hasice. Navic kdyz v pravym bude treba NA.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od JirkaS »

dps píše:Sorry, ale jakou ma souvislost nehoda s usporadanim 2+1 nebo 1+1? Ja pri nehode nikdy nevidel prevadet provoz do protismeru. Bud se to svede do jednoho volneho pruhu nebo uzavre jako kdekoliv jinde.
No přesně, při nehodě se nepřevádí, proto píšu, že 1+1 nepůjde. Zatímco na širší dálnici se to často povede do jednoho zbylého pruhu svést, tady to povede k uzavření komunikace.
Kubajsu
Příspěvky: 1310
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od Kubajsu »

dps píše:Bez odstavneho se levy a pravy jizdni pruh tezko dostatecne rozestoupi treba pro hasice.
Proč by neměl? Vždyť je tam pořád hromada místa (OA 2m, NA 2,6m) - jenom by se konečně museli řidiči naučit řídit vyhláškou hned a ne až když jim metr za nárazníkem houká sanitka...
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od dvs »

mapman píše: ...
Navíc je to velmi podobné odpovídající německé normě, která zavádí pro tyto typy silnic (nikoliv dálnic, tam je minimum odpovídající naší 25,5ce) kategorii RQ 21
Jaká je u nás vazba mezi dálnicí a kategorií silnice? Dnes to musí být asi také D25,5 a výše. Jak to bude s novým pojetím? Nové pojetí v zákoně říká, že dálnice může být půlprofil, ale asi hlavně kvůli věcem jako ochranné pásmo atd. Bude se nějak upravovat norma?

Konkrétně R21,5 bude používaná i pro nově budované dálnice?
mapman
Autor
Příspěvky: 5766
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od mapman »

Počítá se s tím, že se pro dálnice budou dát používat všechny R kategorie včetně 21,5ky. Ještě před rokem to vypadalo, že se v této kategorii bude stavět zbytek R4, R6, R7, ale i R3 nebo R11, teď už je situace výrazně lepší a tato kategorie byla ze současných eRek schválena zatím jen na R6 Bošov - K.Vary a R11 Trutnov - Polsko. U ostatních úseků (kromě R4) už ekonomicky prochází 25,5ka, u R4 zatím definitivní výsledky nejsou.
evilcleaner
Příspěvky: 1073
Registrován: 7.1.2013 17:57:52
Bydliště: ostrava

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od evilcleaner »

a to je dobrá zpráva!!! :ok: :ok:
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od dvs »

mapman: Potěšující zpráva.

Z těch staveb mimo R jsem zaznamenal jedině obchvat Bludova v S21,5/100.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10801
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od Lenny »

Jak to bude s maximální povolenou rychlostí u této kategorie? Má být na D6 a D11, bude tam 130 anebo 100, případně 110?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
kot
Příspěvky: 10539
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od kot »

Lenny, ta dvě nízká čísla nezmiňuj ani jako vtip, prosím... :crazy:
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od dvs »

No ja bych se ani nedivil, kdyby na velke casti byla rovnou 80 ...
Usek na moste pres Poříčí mezi dvema tunely bude k tomu lákat. Tento úsek bude trochu delší než na D8.

Rád bych se tímto černým humorem mýlil. Před rokem mne tu mapman utěšoval fotkou z Némecka, kde mají 130. Tak uvidíme.
mapman
Autor
Příspěvky: 5766
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od mapman »

U R21,5 je základní NDR 110 km/h, ale je možná i 130ka - záleží na konfiguraci terénu, rozhledech, intenzitě atp. Nevidím důvod, proč by na D6 mezi Bošovem a Vary nemohla být i na této kategorii 130ka...
Hanes
Příspěvky: 1053
Registrován: 25.2.2014 11:34:01
Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
Kontaktovat uživatele:

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od Hanes »

Naprosty souhlas s mapmanem, napriklad D35 v useku Mohelnice-Olomouc je v kategorii S22, kde je SDP o pul metru sirsi nez na jinych silnicich, tudiz sirka vozovky je stejna jako u 21,5 a jezdi se tam 130..........
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
jendelin.i
Příspěvky: 65
Registrován: 15.10.2009 20:07:00

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od jendelin.i »

mapman píše:ze současných eRek schválena zatím jen na R6 Bošov - K.Vary ... U ostatních úseků (kromě R4) už ekonomicky prochází 25,5ka, ...
To mi tedy uniká, jaký je na D6 rozdíl mezi úsekem K.Vary - Bošov a Lubenec - Řevničov?
To spíš bude větší intenzita těsně u KV, obzvlášť, jestli se tam napojí přeložka I/20, jinak v celém úseku intenzita nízká, jako na úplně běžné silnici I.tř., kterých jsou desítky...

A jak se to "ekonomicky" hodnotí? To jako, když vyjde CBR=1,5 tak hurá, D25,5 a když CBR=1,4 tak béé, D21,5 ?

To by spíš norma měla předepsat nějakou hraniční intenzitu dopravy, do které lze použít D21,5 a to spíš s přihlédnutím k bezpečnostním a provozním aspektům - protože absence souvislé široké krajnice s intenzitou dopravního proudu prostě souvisí - náhlá překážka v jízdním pruhu nebo úplné zablokování jízdního pásu nadělá při vysoké intenzitě mnohem větší paseku, včetně rychle narůstající zácpy a většího rizika následných řetězových srážek.
AUTOsro
Příspěvky: 335
Registrován: 21.1.2015 19:46:53
Bydliště: České Budějovice - Praha

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od AUTOsro »

V dokumentu níže se tím zabývají, cca od strany 25
http://www.mmr.cz/getmedia/28e359bb-3e3 ... cast_celek
Potřeba jsou okruhy, radiály, metro i železnice. Kdo tvrdí, že se na něco z toho můžeme vykašlat, je extremista.
Ayin
Příspěvky: 43
Registrován: 27.7.2009 1:10:44

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od Ayin »

Asi to sem nepatří, ale nevím kam jinam...
V letáku jsem objevil pro mě uplně novou kategorii D 26,0/130 (dle nové ČSN), nemáte někdo odkaz na tu normu ČSN? Nevím jestli ji chápu, ale aby se dalo při opravách jezdit 2+2 tak musí být kategorie alespoň D27 takže tahle kategorie mi připadá tak nějak mezi...
evilcleaner
Příspěvky: 1073
Registrován: 7.1.2013 17:57:52
Bydliště: ostrava

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od evilcleaner »

no není to uspořádaní pro 2+2, je to modifikace 25,5 - nově bude SDP 3,5 m jako u 27,5 (kvůli rozhledu a také kvůli umístění objektů do SDP - optika, kanalda, podpěry mostů, portály atd.) dále JP bude pouze 3,5 m s cílem o co největší zpevněnou krajnici (odstavný pruh) tj. 3,25 m - v návaznosti na toto se budou i současné 25,5 přeznačovat na šířku jízdního pruhu 3,5 m. v mých očích jednoznačně změna k horšímu kvůli užším JP
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Aram96
Příspěvky: 7912
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od Aram96 »

Moment, jakože zúží pruhy o čtvrt metru aby odstavný byl o půl m širší ?? Čemu pomůže půl m v odstavném navíc, vždyť je tam místa dost, když to řeknu blbě, důležité aby šlo v odstavném vystoupit a obejít auto příp. kamion a jako pochybuju, že někomu 0,5 m pomůže. Za mě teda také změna k horšímu. :?
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od dvs »

Tak máme zprovozněný úsek v kategorii 21,5 a to úsek I/27 Šlovice–Přeštice, přeložka.

Přemýšlím, zda to není dokonce první zprovozněný.
PetrN
Příspěvky: 359
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od PetrN »

S prvním zprovozněným S21,5 v novém pojení to máte pravdu, toto mi vůbec nedošlo :) ikdyž je tu jedna malá výjimka, na D46 je 24km úsek (staničení 10-34) v kategorii S21,5/100 viz: https://www.ceskedalnice.cz/dalnice/d46/ ale to s novou S/R21,5 nelze úplně srovnávat, podle mě to vycházelo z původní R22,5 jen ještě o něco zúžené.. Ostatně moc nechápu proč vlastně prvních 10km D46 je v kat. R/S22,5, pak 24km S21,5 a poslední 2,5km dokonce jen S20,5...
PetrN
Příspěvky: 359
Registrován: 8.3.2022 10:50:52
Bydliště: 1km od budoucí MUK D2xD52

Re: Kategorie R21,5

Příspěvek od PetrN »

Aram96 píše: 16.2.2019 4:53:57 Moment, jakože zúží pruhy o čtvrt metru aby odstavný byl o půl m širší ?? Čemu pomůže půl m v odstavném navíc, vždyť je tam místa dost, když to řeknu blbě, důležité aby šlo v odstavném vystoupit a obejít auto příp. kamion a jako pochybuju, že někomu 0,5 m pomůže. Za mě teda také změna k horšímu. :?
Zaujal mě tento starý příspěvek. Jen bych to upřesnil. K zúžení na 3,5m došlo jen u levého/rychlého pruhu, pravý zůstává 3,75m a tím pádem se krajnice z původních 2,75m včetně proužku rozšiřuje na 3,0m včetně proužku (D27,5 má krajnici vč. proužku 3,5m a oba pruhy 3,75m). Uspořádání 3+3 či 4+4 má u všech kategorií vždy první dva pruhy 3,75m, třetí a příp. čtvrtý 3,5m. U nové D21,5 má levý jen 3,25m a pravý 3,5m...

Jinak D/R 25,5 (novější pův. eRka) / 26,0 (nové D II.třídy) / 26,5 (starší hlavní dálnice D1,D2,D5, část D11) se v zásadě nijak neliší - všechny mají šířku zpevnění 10,75m, jen je rozdílná šířka SDP 3,0 / 3,5 / 4,0m, což se nově sjednocuje na 3,5m u dálničních kategorií 26,0 / 27,5 / 33,5...
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“