Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
vondr
Příspěvky: 2907
Registrován: 7.11.2009 19:52:08
Bydliště: vodňany

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od vondr »

Prezident prý už novelu podepsal
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od Aram96 »

Ano, včera :ok: , zapomněl jsem to sem napsat. Takže účinnost 1.1.2021. Říkám si, že by nebylo od věci některé řízení u zablokovaných staveb zastavit a začít nanovo :mrgreen:
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od vodouch2000 »

Mohl by mi, prosím, někdo sesumarizovat, na jaké fáze již rozpracovaných příprav staveb bude mít novela vliv (pokud vůbec)? Nebo se rozjeté projekty musejí dodělat "po staru"?
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od 1975 »

vondr píše:Prezident prý už novelu podepsal
Odkud to info máte? Na stránkách parlamentu je, že 30.9. mu to předali.
Ne že bych vám nevěřil, jen kde tohle info je možné zjistit.

Ještě to tedy musí vyjít ve Sbírce, ale to už je asi úplná formalita.

Ten seznam staveb, na které se to uplatní a jak, by mě tedy taky zajímal:o)
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od adamos »

Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
vondr
Příspěvky: 2907
Registrován: 7.11.2009 19:52:08
Bydliště: vodňany

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od vondr »

Novela zákona vyšla dne 13.10.2020 ve sbírce zákonů.

"Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem třetího kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení"
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Tedy 1.1.2021.
R48 -> D48 se podařilo!
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od 1975 »

To musejí nyní všechny, ne? Případně k 1.7.

Zajímalo by mě, když teď tedy zákon definitivně je a je známo jeho přesné a konečné znění, na jaké konkrétní stavby a kterými instrumenty se od ledna použije...když máme ty dva měsíce mezi Sbírkou a účinností...
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Nemusí, je to jen takový úzus. Proto je tam právě tato věta, která je univerzální ve vztahu k tomu, kdy bude zákon vyhlášen.
R48 -> D48 se podařilo!
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od 1975 »

Pokud je tedy z nějakého důvodu potřeba, aby zákon platil (byl účinný) třeba od 1.11., tak by teoreticky šlo, ale bylo by to víc práce a muselo by se víc chtít. Je to tak?
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od Martin z Ostravy »

No pro právní jistotu je lepší, když je ta legisvakanční lhůta co nejdelší a každý má dostatek času se s předpisem seznámit (tak to bylo třeba u OZ, kde byly 2 roky). Tím spíš, když jde složitý předpis. Z tohoto hlediska je rychlost spíše kontraproduktivní. Ty necelé 3 měsíce považuji za minimum.
R48 -> D48 se podařilo!
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od krtek700 »

Dneska se projednává v 1. čtení Nový stavební zákon.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od kot »

A posunul se o krok dál. Vrácení k opětovnému projednání neprošlo...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od Aram96 »

Dnes jsem viděl tiskovku demobloku k novému stavebnímu zákonu a jsou tu věřte nevěřte pořád strany, které by šly raději cestou pouze zlepšení toho, co je na tom současném špatného. Osobně bych řekl, že desetkrát lepší je schválit komplet nový zákon a pokud do 4 let nebude znatelné zlepšení, či se naplní obavy opozice z některých negativních účinků, tak napsat znovu úplně nový, než se pokoušet pořád novelizovat a novelizovat ten stávající a dělat z něj tak dál a dál větší paskvil. :evil: Nejvíce mě rozesmálo, že víceméně všichni na začátku kritizovali, že u zrodu zákona byla hospodářská komora, a když se pak udělaly kompromisy po (ne velkých, za mě nedostatečných) debatách s kde kým, tak naopak opozice kritizuje to, že se to odchýlilo od původního záměru :lol: :ko:
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od krtek700 »

Aram96: Celého demobloku? Měl jsem pocit, že ODS by naopak šla možná s ANO ještě do "tvrdší" varianty(blíže k původnímu návrhu, podle mě bez toho kompromisu s nejnižšími stav. úřady).
Ten zbytek naopak podle mě odmítá celý princip centralizace. Od KDU, Pirátů(moc jsem toho neslyšel) jsem slyšel něco o tom, že nejlépší je všechno decentralizované viz. covid.(s tím by se dalo polemizovat. Podle mě nejlépe funguje tvrdě centralizované orgány, samozřejmě s kvalitním vedením a lidmi,(policie, hasiči, armáda atd.) ale to je stejný i u decentralizovaného přístupu)
Balcarová(Piráti) si klasicky stěžovala na umenšení vlivu ekologie a občanů.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od Aram96 »

Já to nemyslel tak, že jsou všechny strany proti, jen že byla společná tiskovka demobloku a některé jsou pořád raději pro změny ve stávajícím zákoně (i když to přímo takhle vyloženě neřekli). Každopádně z ODS tam byl Kupka a krom pochvaly za digitalizaci (již schválenou a i tu budoucí) dost kritizoval právě vznik toho nejvyššího stavebního úřadu. Ale přes den ve sněmovně jsem to nesledoval.
Osobně bych ale řekl, že plán zrušení současné vrstvy nejnižších stavebních úřadů, byl naprostý nonsense. Jednou se udělaly kraje a samosprávy, a tak nevím, proč bych si měl jezdit vyřizovat stavebko na pergolu nebo rodinný barák někam do krajského města. :crazy: (pokud bude potřeba někam jezdit tedy :mrgreen: )
A měl jsem za to, že z tohohle ministerstvo už ustoupilo. Podle té tiskovky to tak ale nevypadalo .. budu muset na noční trochu počíst, jak to tedy je :mrgreen:
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od krtek700 »

Aram96: Jestli to stíhám sledovat, tak podle mě ty obecní neměly být zrušeny ani přemísťovány. Pouze převedeny do jiné hierarchie(teď jsou v přenesené působnosti). Někde jsem četl, že nějaké malinkaté mají být zrušeny, ale otázka je jestli to má vůbec cenu řešit, když se takhle zásadně zjednoduší řízení, tak by tam měl jet jednou dvakrát a hotovo. Kolikrát za život člověk povolení potřebuje, aby cesta do větší obce byla tak obtěžující (samozřejmě pokud nemusíte řešit padesát razítek).

Ale vidím to pozitivně, síla ve sněmovně na protlačení je. Možná kromě pirátů strany asi nebudou mít tolik problém s tou částí u významných staveb státu (dálnice atd.).
A něco horšího než současná situace z toho snad nevyleze.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od theodor less »

krtek700 píše:Podle mě nejlépe funguje tvrdě centralizované orgány, samozřejmě s kvalitním vedením a lidmi,(policie, hasiči, armáda atd.).
Balcarová(Piráti) si klasicky stěžovala na umenšení vlivu ekologie a občanů.
To si ta Balcarová dovolila hodně, ohánět se právy občanů!
Technická: Pinochet velel i stavebním úřadům?
JAnD
Příspěvky: 418
Registrován: 13.9.2016 22:11:24
Bydliště: km 139,6 budoucí D3

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od JAnD »

Nedávno jsme mluvil s jedním malým stavebním úřadem (= jediným úředníkem v konkrétní obci), který říkal, že podle původního návrhu by pak obec ztratila možnost rychlého povolení drobných věcí (nebo povolení dodatečně) typu VO, přeložka kabelu atp.

Ze své praxe vím, že jsou místa, kde není problém, když se při stavbě rozhodnou opravit kus chodníku nebo ulice navíc, stačí to pak dát do dokumentace skutečného provedení.
A jsou místa, kde je kvůli tomu, že v mezičase přibyl vjezd, se kterým se v projektu nepočítalo, žádat o změnu stavby před dokončením a předkládat skoro kompletní projekt, už se mi dokonce stalo, že požadovali dodatečné územní rozhodnutí.

A obávám se, že jakákoliv snaha o sjednocení to sjednotí na té přísnější variantě, která sice splňuje všechny zákonné požadavky, ale z hlediska lhůt je nepřijatelná ve chvíli, kdy už stavba začala...
Průbežně doplňované fotky ze stavby 0310/II kolem Malše
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od theodor less »

Náměstek pražského primátora pro rozpočet a finance Pavel Vyhnánek (Praha Sobě) sepsal zajímavý text, který publikoval na svém facebookovém profilu, a který převzal web "zdopravy".
"Rychlá rekonstrukce Morandiho mostu se stala věcí národního významu a hrdosti. Jenže všichni dobře věděli, že realizace podobné investice trvá v Itálii dobrých deset až patnáct let. Nic, co bychom sami neznali, že ano. Italští zákonodárci se proto krátce po katastrofě rozhodli řešit situaci jedinou možnou cestou: schválením speciálního zákona DL 109/2018, zvaným „Decreto Genova“. Klíčovým aspektem zákona je „vypnutí“ standardních procesů italské veřejné správy při obnově janovského mostu a ustanovení speciálního komisaře, kterému zákon přiznal naprosto bezprecedentní pravomoci a umožnil mu tak krom jiného pozastavovat v případě potřeby platnost VŠECH zákonů. Zavázán byl pouze k dodržování základních pilířů evropského práva, ustanovení trestního zákoníku a zákona pro boj proti mafii.

Komisař (kterým byl jmenován starosta Janova Marco Bucci) svých pravomocí plně využil a od svého jmenování již vydal přes 60 dekretů. S odkazem na extrémní časovou nouzi mimo jiné nezveřejnil zakázku na rekonstrukci mostu ve věstníku, udělal si průzkum trhu, určil dvě konsorcia, se kterými zahájil vyjednávání a již 18. 12. 2018, tedy 4 měsíce (!) po zřícení mostu určil dekretem č. 19/2018 vítěze – šlo o konsorcium dvou státních (!) a jedné soukromé společnosti s nabídkovou cenou 202 milionů eur. Pro zajímavost – odůvodnění výběru vítěze má rozsah osmi holých vět bez jediného čísla. Vítěz zakázky most paralelně projektoval a stavěl. A díky pravomocím komisaře se nemusel s ničím zdržovat – de facto na všechno stačil jeho podpis. I na vyvlastnění a zábory potřebných pozemků.

Celý systém obnovy mostu získal označení „modello Genova“ a část italského politického spektra (v čele s nahnědlým populistou Salvinim, velkým kámošem Tomia Okamury) volá po jeho rozšíření na všechny důležité stavby v Itálii. Řada odborníků ale před tímto postupem varuje. S logickým odkazem na drastické omezení transparentnosti, rovné soutěže, práv účastníků stavebního řízení (v tomto případě de facto žádné nebylo) a vysokého rizika korupce.

Touha po snadných a rychlých řešení je logicky silná. Také s ní v sobě zápasím. Všichni ale tušíme, jak by to s podobným kouzelným komisařem (nejen u nás) dopadlo. Janovský model je jistě řešením pro katastrofy nebývalého rozsahu a měli bychom jej pro tyto případy uchovat v paměti. Nemůžeme ho však aplikovat na všechny velké investice. Zde pomůže pouze zefektivnění stávajících procesů při zachování principů rovné soutěže, transparentnosti a práv účastníků stavebního řízení. Jde aktuálně o jednu z největších výzev vlády a samospráv. Pokud selžou, budeme svědky sílícího volání po silných komisařích, od kterých je to jenom krůček k silným vůdcům."
https://zdopravy.cz/nazor-proc-za-tri-r ... /#comments
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od 1975 »

U nás jsme si netroufli ani v průběhu Nouzového stavu, který vládě určité legální šance dával. Holt ale zřejmě nemáme žádnou stavbu "národního významu" a "věc hrdosti".o)
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od krtek700 »

Jenom bych theodora rád upozornil, že je to asi 3 měsíce starý článek(komentář).
1975: Určité legální šance dává, ale v tomhle případě ne legitimní. Spousta z nás i politiků by to i uvítala, ale v případě, kdy se tady pokoušíme i úspěšně napadat legitimitu protiepidemických opatření a nouzových stavů vzhledem ke covidu, je bláhové se domnívat, že něco tak nesouvisejícího by prošlo.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od Aram96 »

To není o nějaké hrdosti nebo o čemkoli jiném. Vydat podobný zákon na stavbu čehokoli na zelené louce by bylo jednak nelegitimní a stejně by to dodatečně soud shodil jako účelové obcházení zákona a zneužití nouzového stavu. A shodil by to naprosto oprávněně. Možnost vyjádřit se musí mít i ekoteroristé, ale stačí jim jedna šance, ne desítky jak mají teď. A to by měla ta legislativa řešit. Navíc se v posledních letech více než potvrzuje, že na ekoteroristech to stojí opravdu jen z části a hned další velkou slabinou jsou samotné úřady a v některých případech i ŘSD. Co nyní stojí jen a pouze na ekoteroristech je D49, protože tam zatím nebylo ničemu vyhověno, pouze jen dokola zdržují. 0136, D52, D3 .. ano, kvůli stížnostem ekoteroristů se stále nestaví, nicméně kdyby v těch projektech nebyly chyby nebo by nedělaly chyby úřady, tak by se stavělo ..
1975
Příspěvky: 4232
Registrován: 2.7.2009 14:40:00
Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od 1975 »

krtek700 píše:Jenom bych theodora rád upozornil, že je to asi 3 měsíce starý článek(komentář).
1975: Určité legální šance dává, ale v tomhle případě ne legitimní. Spousta z nás i politiků by to i uvítala, ale v případě, kdy se tady pokoušíme i úspěšně napadat legitimitu protiepidemických opatření a nouzových stavů vzhledem ke covidu, je bláhové se domnívat, že něco tak nesouvisejícího by prošlo.
Proto říkám "šance", ne "jistotu". Kterou ostatně nemáš nikdy. To přeci neměli ti konkrétní Italové, kteří to navrhli jejich Parlamentu, taky. Jen měli "koule" do toho jít a obhájit.

Že by se u nás našel aktivistický právník, který si do toho rýpne i kdyby jen ze sportu, o tom nepochybuju. Ale jak říkal prý Tomáš Baťa - proč vzdávat něco dnes, když to můžeme vzdát i zítra:o)
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb

Příspěvek od theodor less »

Tak už se ve vás trochu vyznám. Jeden by demokratické procesy vypnul, druhý jen lituje, že to není průchozí.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“