Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Na dotaz prezidentské kanceláři, kdy pan prezident dodaný zákon posoudí/podepíše:
"Pan prezident se s obdrženými zákony pečlivě seznamuje a rozhoduje se po zvážení všech okolností, informací a názorů. Finální rozhodnutí je vždy publikováno na webových stránkách http://www.hrad.cz a stejně tak tomu bude i v případě Vámi zmiňovaného zákona."
"Pan prezident se s obdrženými zákony pečlivě seznamuje a rozhoduje se po zvážení všech okolností, informací a názorů. Finální rozhodnutí je vždy publikováno na webových stránkách http://www.hrad.cz a stejně tak tomu bude i v případě Vámi zmiňovaného zákona."
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Takže nejspíše příští týden finíto...
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Už jen podpis předsedy vlády a uveřejnění ve sbírce zákonů a bude to...
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Ve sbírce zákonů to vyšlo včera.
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Takže se budeme těšit, jak to bude DOOPRAVDY fungovat...
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Mohu se zeptat, připravuje se i nový liniový zákon, nebo se do dalších let počítá se stejně problematickou přípravou jako doposud ? Ministerstvo řeší mýto, všichni si stěžují, jak je zde problematická příprava, ale dělá pro to někdo něco ?
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
31. srpna 2018 nabyde účinnosti novela zákona 416/2009 Sb. jako nově zákon 169/2018 Sb.
(respektive 1. září již lze zákonnou úpravu použít na nová správní řízení, stávající probíhající budou dokončena podle stávající právní úpravy)
taktéž jsem zvědav, jak to v praxi bude vypadat ...
(respektive 1. září již lze zákonnou úpravu použít na nová správní řízení, stávající probíhající budou dokončena podle stávající právní úpravy)
taktéž jsem zvědav, jak to v praxi bude vypadat ...
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Na to, jestli na tom nějaký tým na MDČR dělá nemohu odpovědět. Z dosavadního vývoje:Aram96 píše:Mohu se zeptat, připravuje se i nový liniový zákon, nebo se do dalších let počítá se stejně problematickou přípravou jako doposud ? Ministerstvo řeší mýto, všichni si stěžují, jak je zde problematická příprava, ale dělá pro to někdo něco ?
- Ťok se holedbal, že předloží speciální zákon pro liniové stavby (který pro liniové stavby nahradí stavební zákon), ale zatím pod tím názvem předložil pouze výše diskutovanou novelu s institutem předběžné držby
- Šlechtová se holedbala, že vše vyřeší novelou stavebního zákona, ta je ovšem pro liniové stavby nefunkční (zkrácení/spojení jednotlivých řízení si žádá dodat projektovou dokumentaci v podstatě ve stavu DSP už na začátku procesu EIA, což by znamenalo vysoké vícenáklady v případě následných změn)
...mi vychází, že soudruzi z ANO domakali, a teď už budou zase jen kecat
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Bude to podle mě vypadat tak, že to první dotčený subjekt ihned podá k ústavnímu soudu.bumbik píše:taktéž jsem zvědav, jak to v praxi bude vypadat ...
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Ťok nedávno řekl, že to nepochybně skončí u ústavního soudu podáním od někoho z expresně vyvlastněných majitelů dotčených parcel, ale že legislativci při přípravě zákona zkoumali důkladně ústavnost, a mělo by to projít ... otázka je, jestli ústavní soud nevydá předběžné opatření na zastavení účinnosti zákona do doby právní moci jejich rozsudku, to by bylo nemilé, mohlo by to v průběhu majetkoprávní přípravy de facto pozastavit přípravu mnoha prioritních staveb ...
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
v reflexu vyšel článek popisující mrtvé žáby vs. mrtvé lidi
( že by bylo nezbytné si ho kvůli tomu kupovat to ne, je tam vše co "my" už tu dávno víme)
když už si toho všímají i takováto media....
( že by bylo nezbytné si ho kvůli tomu kupovat to ne, je tam vše co "my" už tu dávno víme)
když už si toho všímají i takováto media....
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Senátoři navrhli u ÚS zrušit část zákona o urychlení výstavby
Brno - Senátoři navrhli Ústavnímu soudu (ÚS), aby zrušil část zákona o urychlení výstavby dopravní, energetické i komunikační infrastruktury. Letos schválená novela u vybraných staveb zjednodušuje proces povolování. Podle skupiny 18 senátorů musí ústavní soudci zvážit, zda některé části nezasahují do práv vlastníků anebo se jiným způsobem neocitají v rozporu s ústavním pořádkem. O návrhu dnes ČTK informovala senátorka Jitka Seitlová (KDU-ČSL), která za skupinu členů horní komory jedná.
Senátoři podle Seitlové podporují zrychlení a zefektivnění procesu povolování staveb. Chtějí ale rozptýlit pochybnosti, které zaznívaly už při projednávání novely v Senátu, kde prošla až pod dlouhé debatě.
Součástí novely je seznam s vybranými dálnicemi, silnicemi I. třídy, železnicemi, metrem i novým oplocením pražského Letiště Václava Havla. Na seznamu jsou také Pražský okruh, stavby pražského, brněnského a ostravského železničního uzlu nebo plavební stupně Děčín a Přelouč.
Senátoři podotýkají, že norma v této podobě postrádá obecnost, což by měl být základní rys zákona. Vytváří také nerovnost, kdy pro vybrané stavby ruší či upravuje některé běžné procesní postupy. "Výběr staveb v příloze však byl proveden bez stanovení jakýchkoliv objektivních kritérií," uvedla Seitlová v tiskové zprávě. Při dalším rozšiřování seznamu se podle ní otevírá prostor pro politický klientelismus.
Nové znění novely také rozfázovalo vyvlastňovací proces na samostatné vyvlastnění a pozdější, ovšem časově nepředvídatelné poskytnutí náhrady. "Vůči reálným situacím, které mohou v procesu rozfázování řízení nastat, stejně jako ve vztahu k některým souvisejícím předpisům, je úprava nejednoznačná a nedomyšlená," uvedla Seitlová.
Senátorům vadí také neomezené právo vstupu a průzkumů na všech nemovitostech dotčených plánovanou stavbou. Zákon podle návrhu nečiní rozdíly mezi pozemky a jejich součástmi, měření a průzkumné práce tak lze v podstatě provádět na všech nemovitostech, včetně veřejně nepřístupných, například v prostorách pro podnikání, na oplocených pozemcích nebo v soukromých staveních.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/senat ... by/1677705
Brno - Senátoři navrhli Ústavnímu soudu (ÚS), aby zrušil část zákona o urychlení výstavby dopravní, energetické i komunikační infrastruktury. Letos schválená novela u vybraných staveb zjednodušuje proces povolování. Podle skupiny 18 senátorů musí ústavní soudci zvážit, zda některé části nezasahují do práv vlastníků anebo se jiným způsobem neocitají v rozporu s ústavním pořádkem. O návrhu dnes ČTK informovala senátorka Jitka Seitlová (KDU-ČSL), která za skupinu členů horní komory jedná.
Senátoři podle Seitlové podporují zrychlení a zefektivnění procesu povolování staveb. Chtějí ale rozptýlit pochybnosti, které zaznívaly už při projednávání novely v Senátu, kde prošla až pod dlouhé debatě.
Součástí novely je seznam s vybranými dálnicemi, silnicemi I. třídy, železnicemi, metrem i novým oplocením pražského Letiště Václava Havla. Na seznamu jsou také Pražský okruh, stavby pražského, brněnského a ostravského železničního uzlu nebo plavební stupně Děčín a Přelouč.
Senátoři podotýkají, že norma v této podobě postrádá obecnost, což by měl být základní rys zákona. Vytváří také nerovnost, kdy pro vybrané stavby ruší či upravuje některé běžné procesní postupy. "Výběr staveb v příloze však byl proveden bez stanovení jakýchkoliv objektivních kritérií," uvedla Seitlová v tiskové zprávě. Při dalším rozšiřování seznamu se podle ní otevírá prostor pro politický klientelismus.
Nové znění novely také rozfázovalo vyvlastňovací proces na samostatné vyvlastnění a pozdější, ovšem časově nepředvídatelné poskytnutí náhrady. "Vůči reálným situacím, které mohou v procesu rozfázování řízení nastat, stejně jako ve vztahu k některým souvisejícím předpisům, je úprava nejednoznačná a nedomyšlená," uvedla Seitlová.
Senátorům vadí také neomezené právo vstupu a průzkumů na všech nemovitostech dotčených plánovanou stavbou. Zákon podle návrhu nečiní rozdíly mezi pozemky a jejich součástmi, měření a průzkumné práce tak lze v podstatě provádět na všech nemovitostech, včetně veřejně nepřístupných, například v prostorách pro podnikání, na oplocených pozemcích nebo v soukromých staveních.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/senat ... by/1677705
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Ach jo. Když už tedy tyhle senátorský darmožrouti holt existují a fungují, tak bych čekal, že nebudou aspoň škodit. Ale ono je to ještě horší. Holt aktivní blbec. I když bych se nedivil, kdyby za tím stál ještě někdo v pozadí a tyhle blbce do toho uvrtal.
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
No já mám bohužel obavu, že mají v mnoha věcech pravdu. Zákon potřebujeme jako sůl, ale že je nedotažený (zejména ve vztahu k ústavě), asi tušíme. A asi je lepší, když to ÚS posoudí hned, než když to k němu doputuje za několik let, až se to tam přes všechny stupně soudů dostane poté, co to nějaký vyvlastněný zažaluje....
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
"Výběr staveb v příloze však byl proveden bez stanovení jakýchkoliv objektivních kritérií,"
Tahle záležitost mi vadila již od počátku. Proč když jsme si zavedli celý ten "monstrózní cirkus" územního plánování (PÚR, ZÚR), tak ho nepoužíváme.
Stačila varianta jedné věty: Dopravní stavby uvedené v Politice územního rozvoje (PÚR) https://www.uur.cz/?id=4758
Schvaluje to vláda a má to posouzení SEA = výběr zcela jasný a objektivní.
Tahle záležitost mi vadila již od počátku. Proč když jsme si zavedli celý ten "monstrózní cirkus" územního plánování (PÚR, ZÚR), tak ho nepoužíváme.
Stačila varianta jedné věty: Dopravní stavby uvedené v Politice územního rozvoje (PÚR) https://www.uur.cz/?id=4758
Schvaluje to vláda a má to posouzení SEA = výběr zcela jasný a objektivní.
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Paní Seitlová je částečně Zelená - kandidovala za ně (neúšpěšně) v roce 2013. Teď je KDU-ČSL. Původně byla v ODA. Docela politická turistka.
Tady je další článek:
https://www.novinky.cz/domaci/486859-se ... tavby.html
Tady je další článek:
https://www.novinky.cz/domaci/486859-se ... tavby.html
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Základní problém je v tom, že chytáme kočku za ocas. Pokud tady máme nastavený nějaký zákonný systém, který je v souladu s ústavou (a který v principu odpovídá tomu, co je v okolních zemích), tak proč to do háje neumíme aplikovat??? Nebo si snad myslíte, že v jiných zemích nejsou ekologické a podobné spolky?
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Problém je, že je jen podobný. A k tomu fungování soudu, který kolikrát shazuje věci na základě formalit, aby nemusel rozhodnout.
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
https://ekonomika.idnes.cz/stavba-povol ... omika_mato
Co říkáte na tato škatulata?
Za mě:
1. převedení úředníků stavebních odborů pod Nejvyšší stavební úřad (nový subjekt) - kravina
- Místo abychom zefektivňovali práci toho co existuje, zase to celé převrtáváme.
- Již dnes se jedná o orgány státní správy v přenesené působnosti. Tvrzení o závislosti na vedení měst je trochu přitažené za vlasy (tak akorát u toho osobka...).
- I kdyby do agendy stavebního úřadu zasahovalo vedení měst - není to principiálně spíše lepší, než když se bude agenda vykonávat bez vztahu k místním specifikům - tohle máme odzkoušené třeba na převedení agendy výplaty sociálních dávek na Úřad práce, což vedlo k tomu, že města ztratila páky na příjemce a ti jsou samotnému úřadu práce ukradení. Znám třeba případy měst, která se snaží vyhovovat místním významným firmám a pomáhat jim s rozvojem rychlými změnami ÚPD a pomocí s ÚŘ, či SP, a tohle jim to asi ztíží.
2. Snížení počtu pracovišť stavebního úřadu v Praze a převedení pracovníků do Nejvyššího stavebního úřadu - to snad nemohou myslet vážně!
- stále se teď brečí, jak se v Praze nestaví, a jak za to může byrokracie a my tam ještě pro jistotu snížíme počet úředníků, kteří vyřizují povolení?
3. Zapojení speciálních stavebních úřadů pod nový úřad - zbytečné
- zase jen změna, která zrychlení sama o sobě nepřinese, zato (minimálně dočasně) ztíží podmínky pracovníkům
4. sjednocení pravidel - OK, na tom se snad ale má pracovat průběžně, ne? Pracovat s precedenty a seznamovat s nimi úředníky, a ne nařídit, že zastavitelné plochy budeme ve všech ÚPD vybarvovat červenou pastelkou - developeři snad umí číst a přečtou si legendu, ne?
5. Zveřejnění ÚPD všech obcí na jednom portálu - OK, je fakt, že některé obce stále nemají aktuální ÚPD na webu. Akorát to zase přidělá obcím práci a povede k zaměstnání dalších pracovníků v neproduktivní sféře - stojí za to ten efekt?
6. Fikce souhlasu závazného stanoviska - jediný rozumný a skutečně přínosný návrh. Ještě bych ale zvážil, zdali se nedá snížit počet orgánů/aktérů, kteří se mají k záměrům vyjadřovat.
7. Zajištění stanovisek orgánů pracovníky stavebního úřadu - po soukromé investory určitě přínos, ale u investic do veřejné infrastruktury se tím asi mnoho nezmění. Jenom bude ta stanoviska namísto pracovníka ŘSD získávat pracovník stavebního úřadu (pokud se to tedy týká i investic do veřejné infrastruktury). Jenom by to chtělo také lhůty, do kdy musí úředník rozeslat žádosti o stanoviska, protože se bojím, že by se pak soukromý investor, který si sám vše zařídí a obešle rychle a efektivně, mohl hodně načekat. Také to ale bude znamenat potřebu řádově desítek dalších úředníků, kteří budou zajišťovat stanoviska. Takových referentů - stanoviskářů.
Co říkáte na tato škatulata?
Za mě:
1. převedení úředníků stavebních odborů pod Nejvyšší stavební úřad (nový subjekt) - kravina
- Místo abychom zefektivňovali práci toho co existuje, zase to celé převrtáváme.
- Již dnes se jedná o orgány státní správy v přenesené působnosti. Tvrzení o závislosti na vedení měst je trochu přitažené za vlasy (tak akorát u toho osobka...).
- I kdyby do agendy stavebního úřadu zasahovalo vedení měst - není to principiálně spíše lepší, než když se bude agenda vykonávat bez vztahu k místním specifikům - tohle máme odzkoušené třeba na převedení agendy výplaty sociálních dávek na Úřad práce, což vedlo k tomu, že města ztratila páky na příjemce a ti jsou samotnému úřadu práce ukradení. Znám třeba případy měst, která se snaží vyhovovat místním významným firmám a pomáhat jim s rozvojem rychlými změnami ÚPD a pomocí s ÚŘ, či SP, a tohle jim to asi ztíží.
2. Snížení počtu pracovišť stavebního úřadu v Praze a převedení pracovníků do Nejvyššího stavebního úřadu - to snad nemohou myslet vážně!
- stále se teď brečí, jak se v Praze nestaví, a jak za to může byrokracie a my tam ještě pro jistotu snížíme počet úředníků, kteří vyřizují povolení?
3. Zapojení speciálních stavebních úřadů pod nový úřad - zbytečné
- zase jen změna, která zrychlení sama o sobě nepřinese, zato (minimálně dočasně) ztíží podmínky pracovníkům
4. sjednocení pravidel - OK, na tom se snad ale má pracovat průběžně, ne? Pracovat s precedenty a seznamovat s nimi úředníky, a ne nařídit, že zastavitelné plochy budeme ve všech ÚPD vybarvovat červenou pastelkou - developeři snad umí číst a přečtou si legendu, ne?
5. Zveřejnění ÚPD všech obcí na jednom portálu - OK, je fakt, že některé obce stále nemají aktuální ÚPD na webu. Akorát to zase přidělá obcím práci a povede k zaměstnání dalších pracovníků v neproduktivní sféře - stojí za to ten efekt?
6. Fikce souhlasu závazného stanoviska - jediný rozumný a skutečně přínosný návrh. Ještě bych ale zvážil, zdali se nedá snížit počet orgánů/aktérů, kteří se mají k záměrům vyjadřovat.
7. Zajištění stanovisek orgánů pracovníky stavebního úřadu - po soukromé investory určitě přínos, ale u investic do veřejné infrastruktury se tím asi mnoho nezmění. Jenom bude ta stanoviska namísto pracovníka ŘSD získávat pracovník stavebního úřadu (pokud se to tedy týká i investic do veřejné infrastruktury). Jenom by to chtělo také lhůty, do kdy musí úředník rozeslat žádosti o stanoviska, protože se bojím, že by se pak soukromý investor, který si sám vše zařídí a obešle rychle a efektivně, mohl hodně načekat. Také to ale bude znamenat potřebu řádově desítek dalších úředníků, kteří budou zajišťovat stanoviska. Takových referentů - stanoviskářů.
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Ad. Senát a ústavní soud
Přepjatý právní formalismus. Vzhledem k jednacímu řádu Poslanecké sněmovny i obecně postupům při tvorbě legislativy u nás žádný zákon nebude dokonalý. Prostě se musí odzkoušet v praxi a pak vychytávat mouchy novelami, nebo zásahy soudů.
Bohužel je ale jednodušší to shodit, než vytvořit něco lepšího.
Přepjatý právní formalismus. Vzhledem k jednacímu řádu Poslanecké sněmovny i obecně postupům při tvorbě legislativy u nás žádný zákon nebude dokonalý. Prostě se musí odzkoušet v praxi a pak vychytávat mouchy novelami, nebo zásahy soudů.
Bohužel je ale jednodušší to shodit, než vytvořit něco lepšího.
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Mě spíš štve, že prostě na jednom stavebním úřadě něco trvá dva roky a v jiném kraji stejná věc (konkrétně mám teď na mysli D35) trvá půl roku nebo max rok. Nemohl by prostě vzniknout superúřad na stavby ve veřejném zájmu či pouze liniové stavby ? Nebo na prioritní stavby, které budou dány zákonem (obdobně jako u 416) ? Mě se dělá špatně hlavně třeba z rychlovlaků .. chcou je všichni, peníze by i teď byly, jenže díky naší sprasené legislativě můžeme začít realizovat tak 2035-2040 nejdříve. To stihneme dvě světové krize, takže se v průběhu zlevní a oddálí, takže tak 2050-2060 a budou připraveny tak, že umožní rychlost 250 km/h, kdy v Německu budou postaveny koleje na rychlost 500-600 km/h. To to nemusíme ani stavět. Ty rychlosti berte s nadsázkou, jde o princip.
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
V povolování staveb je Česko na úrovni Nigeru, spočítala Světová banka
https://ekonomika.idnes.cz/doing-busine ... UdOkmx12Oo
Netýká se to výhradně liniových staveb ale staveb obecně. Nejsmutnější je konstatování v článku: "Studie Světové banky ale zohledňuje pouze proces povolovacího řízení definovaný zákonem, to znamená teoretické lhůty. Praxe je ale odlišná a realita mnohem horší, neboť studie nepočítá s prodlevami na úřadech nebo s odvoláním u soudů."
Takže jsme sice na úrovni Nigeru, ale jen teoreticky, protože v praxi je to ještě mnohem horší...
https://ekonomika.idnes.cz/doing-busine ... UdOkmx12Oo
Netýká se to výhradně liniových staveb ale staveb obecně. Nejsmutnější je konstatování v článku: "Studie Světové banky ale zohledňuje pouze proces povolovacího řízení definovaný zákonem, to znamená teoretické lhůty. Praxe je ale odlišná a realita mnohem horší, neboť studie nepočítá s prodlevami na úřadech nebo s odvoláním u soudů."
Takže jsme sice na úrovni Nigeru, ale jen teoreticky, protože v praxi je to ještě mnohem horší...
-
- Příspěvky: 1223
- Registrován: 27.5.2014 14:28:00
- Bydliště: D11 - exit 62
Re: Legislativa v oblasti povolování liniových staveb
Ťok našel bič na zdržovatele staveb: navrhne kauce za odvolání, začnou na 25 tisících
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=217&t=6408
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=217&t=6408