výběrová řízení a cenové nabídky
-
- Příspěvky: 1064
- Registrován: 7.1.2013 17:57:52
- Bydliště: ostrava
výběrová řízení a cenové nabídky
to bude nejaky trade-off myslim, ze k 1109 maji o neco blize.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Re: D35 Džbánov - Litomyšl
Doufám, že Budimexu dopadne i ta D11. Ceny u dalších staveb by se díky silné konkurenci mohly ještě o kousíček vydat směrem dolů...
-
- Příspěvky: 1064
- Registrován: 7.1.2013 17:57:52
- Bydliště: ostrava
Re: D35 Džbánov - Litomyšl
jeden z nejznamejsich konzultacnich inzenyru v cr venujicich se problematice contract managementu velmi spravne rika, ze pokud vyhraje soutez uchazec s podnakladovou cenou, tak je to problem hlavne pro investora. soucasna praxe je asi takova, ze na podstrelene zakazce se snazi zhotovitele “najit” penize. objednatel typicky nema perfektni dokumentaci, casto nema ani dost lidi, kteri by se zakazce mohli venovat, takze vysledne castky od tech vysoutezenych byvaji diametralne odlisne. jak tako praxe pomaha transparentnimu a predvidatelnemu obchodnimu prostredi nebudu komentovat. tolik k jasani nad nizkymi nabidkovymi cenami.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Re: D35 Džbánov - Litomyšl
evilcleanere máš něco k tomuto problému v minulých vysoutěžených zakázkách a z toho vyplývajících problémech ? díky
Re: D35 Džbánov - Litomyšl
třeba ty stavby kde byla firma mota-engil
Re: D35 Džbánov - Litomyšl
Já taky nesdílím nadšení, když tady pobočky zahraničních firem díky silným matkám výrazně podsekávají zakázky.
-
- Příspěvky: 1064
- Registrován: 7.1.2013 17:57:52
- Bydliště: ostrava
Re: D35 Džbánov - Litomyšl
každá stavba vysoutěžená za 70-80% se nedá za ty peníze typicky postavit. taková nabídka se typicky cení na nulu, škrtají se správní režie (někdy dokonce i výrobní), nezapočítává se riziko, podsekávají se položky, které se "nebudou dělat", přestřelují naopak ty, u kterých je předpoklad, že se budou významně navyšovat, v poslední době se dost kalkuluje i s inflací a další - to jsou běžné nástroje jak se chystá nabídka. samozřejmě pak do toho ještě může vstoupit top management a dát např. příkaz vyškrtat 300 mil ze zakázky za 2,5 mld. a to už ze živého (mmch i tak tato nabídka nebyla nejnižší). že by se dneska velké zakázky soutěžily na zisk mrzkých 3% (což je ve stavebnictví považováno za úspěch) je povětšinou u vítězných nabídek nedostižná chiméra. btw 3% z 1 mld. za 3 roky výstavby dává parádních 10 mil. ročně, to je jako 1% úrok v bance...
samozřejmě to má dopad na samotnou výstavbu, stavby často "stojí", účelově se tlačí jedno řešení před jiným... samozřejmě si za to do jisté míry může i objednatel, protože skrz zvláštní podmínky se snaží např. fidic "vylepšit" - typicky to dopadá naopak. je to na dlouhé povídání, ale s někým jiným než se mnou. mě akorát dokáže vždy zdvihnout ze židle, když vidím ódy nad "šetřením" díky podseknutým nabídkám.
samozřejmě to má dopad na samotnou výstavbu, stavby často "stojí", účelově se tlačí jedno řešení před jiným... samozřejmě si za to do jisté míry může i objednatel, protože skrz zvláštní podmínky se snaží např. fidic "vylepšit" - typicky to dopadá naopak. je to na dlouhé povídání, ale s někým jiným než se mnou. mě akorát dokáže vždy zdvihnout ze židle, když vidím ódy nad "šetřením" díky podseknutým nabídkám.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Re: D35 Džbánov - Litomyšl
A pánové z čeho ale pak tyto společnosti "žijí", fungují ? Prosím alespoň o kratší nástin či shrnutí...
-
- Příspěvky: 1064
- Registrován: 7.1.2013 17:57:52
- Bydliště: ostrava
Re: D35 Džbánov - Litomyšl
to je pro každou firmu specifické a záleží typicky na oborech podnikání, ve kterých ještě působí. typicky to souvisí s dominantním postavením na trhu v různých oblastech. jsou to kamenolomy (to je doslova kartel), betonárky, obalovny nebo taky schopnost úspěšně ovládnout jednu specifickou činnost, na které ale neskutečně zbohatnou, takže si pak mohou dovolit dotovat stavby (zdravím na koželužskou, těch 7 mld. z Déčka je pořád nějak ve větru, žejo ), několik firem také staví na železnicích, což je přesný opak otevřeného trhu se všemi důsledky, jiné zase dělají developement, kde jsou marže taky ve snových částkách. není to povídání na pět minut.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Re: D35 Džbánov - Litomyšl
evilcleaner píše: ↑18.2.2024 20:58:35 každá stavba vysoutěžená za 70-80% se nedá za ty peníze typicky postavit. taková nabídka se typicky cení na nulu, škrtají se správní režie (někdy
A čo si tak Kefalín predstavujete pod tým "typicky"?
Re: D35 Džbánov - Litomyšl
Souhlas, jen je otázkou zda 70-80% ceny je podnákladových.evilcleaner píše: ↑17.2.2024 20:51:39 jeden z nejznamejsich konzultacnich inzenyru v cr venujicich se problematice contract managementu velmi spravne rika, ze pokud vyhraje soutez uchazec s podnakladovou cenou, tak je to problem hlavne pro investora. soucasna praxe je asi takova, ze na podstrelene zakazce se snazi zhotovitele “najit” penize. objednatel typicky nema perfektni dokumentaci, casto nema ani dost lidi, kteri by se zakazce mohli venovat, takze vysledne castky od tech vysoutezenych byvaji diametralne odlisne. jak tako praxe pomaha transparentnimu a predvidatelnemu obchodnimu prostredi nebudu komentovat. tolik k jasani nad nizkymi nabidkovymi cenami.
Re: D35 Džbánov - Litomyšl
To je potřeba posuzovat v kontextu doby. Ona se totiž výchozí / předpokládaná cena taky nepočítá z aktuální situace na trhu. A pokud se drtivá většina zakázek pohybuje v rozmezí 65-80% tak je to OK, ale pokud by to byla jen ojedinělá situace tak je to potřeba zkoumat hlouběji.
Re: D35 Džbánov - Litomyšl
Přesně tak, i s ohledem na to, že ceníkové ceny jsou vždy rok staré.
Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)
Děkuji za informaci.Beekee píše: ↑1.3.2024 21:14:56 To je standardní obrat...
Teď je 7 změn, 60 stran textu, 1 měsíc posunu. Pro srovnání předchozí posun o 14 dní, 15 změn, 26 stran.
Teď byla velká aktualizace mostních objektu. Je to tak polovina stránek.
Další velkou část tvoří kubaturové položky SO 1xx rozepsané po SO což původně měli jen souhrnně a docela arogantně odmítali je poskytnout rozepsané. Teď z nějakého důvodu kapitulovali.
Mě z toho vychází, že to výběrové řízení nebylo správně a kompletně připravené resp. nebyla kompletní a správná zadávací dokumentace. S touhle neblahou praxí by mělo ŘSD skoncovat. Není normální, aby dotazů byly desítky a aby odhalily takový rozsah nedostatků v zadávací dokumentaci.
Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)
Ale výběrové řízení jede podle projektové dokumentace. Tu zpracovala nějaká projekční kancelář. Nikoliv ŘSD, nebo je to jinak ?
Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)
ŘSD je zadavatel, není to projekční kancelář, to je jasné. Ale je součástí práce ŘSD, aby si pohlídala kompletnost a kvalitu dokumentace, kterou přebírá. A aby byla jištěná tím, že ve smlouvě se zpracovatelem dokumentace budou takové sankce za oprávněné dodatečné dotazy, aby si pro příště projektant rozmyslel, odvádět polovičatou práci.
Jinak ŘSD v poslední době chválím, ale to aby bylo u každé stavby desítky oprávněných dotazů a posunů, to je systémový problém, který přetrvává už delší dobu Problém je nekvalitně zpracovaná zadávací dokumentace resp. její výkaz výměr. Je vidět, že tam chybí větší tlak na kvalitu ze strany ŘSD.
Jinak ŘSD v poslední době chválím, ale to aby bylo u každé stavby desítky oprávněných dotazů a posunů, to je systémový problém, který přetrvává už delší dobu Problém je nekvalitně zpracovaná zadávací dokumentace resp. její výkaz výměr. Je vidět, že tam chybí větší tlak na kvalitu ze strany ŘSD.
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)
...právě na to si Radek Mátl stěžoval, že nemají lidi to kvalitně překontrolovat...i v tom měl pomoct ta změna na s.p. - ale nějakou dobu to holt bude trvat...asi než se dálniční síť dostaví:o)
Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)
2 1975 : Je vůbec reálné při takovém množství chystaných staveb kontrolovat kvalitu a obsah všech dokumentací ?
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)
Jasně, ten větší počet současných realizací tomu nepomáhá...což byl pak myslím Mátlův argument ve smyslu "nechme to tedy projít těmi výběrky a námitky firem nám pomůžou vychytat - stejně většinou paralelně ještě řešíme výkupy atd."... (neřekl to takto doslovně, to je moje intepretace:o)
Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)
Máslo na hlavě mají oba. A váš dotaz Kote, zda je možné kontrolovat kvalitu dokumentací se úplně stejně přelejvá do projekce. Těch staveb je tolik, že to prostě odevzdáváš s vědomím toho, že ve výběrku ti to omlátí o hlavu. Neříkám, že je to správně, neobhajuji to, ale tak to prostě je.
A jak píše 1975, zhotovitelé se stávají kontroloři zadávacích dokumentací.
A jak píše 1975, zhotovitelé se stávají kontroloři zadávacích dokumentací.
Re: [D0] 511 Běchovice – Modletice (D1)
Za mě, pokud se výběrko opravdu začíná někdy v průběhu získávání SP a ve druhé polovině výkupů pozemků, tak je to v pořádku a praxe tak nějak ukazuje, že to může být řešení.
Horší ale je, když je pravomocné SP, pozemky se dotahují poslední LV a teprve ŘSD vyhlašuje tendr. A je to tak u nemála staveb a realita ukazuje, že to je špatně. Především u dálnic by se to nemělo stávat, zdržení je pak 100% jisté.
U 511 je za mě dobrý postup.
Horší ale je, když je pravomocné SP, pozemky se dotahují poslední LV a teprve ŘSD vyhlašuje tendr. A je to tak u nemála staveb a realita ukazuje, že to je špatně. Především u dálnic by se to nemělo stávat, zdržení je pak 100% jisté.
U 511 je za mě dobrý postup.
Re: výběrová řízení a cenové nabídky
K PDPS se vyjadřují specialisté ŘSD, jejich připomínky jsou buď zapracovány, anebo zdůvodněno jejich nezapracování.
Soupisy prací většinou kontrolují externí firmy.
Soupisy prací většinou kontrolují externí firmy.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)