andy píše:
Jj, není to dopravní značka - žil jsem v dojmu, že i na značkách se číslo dálnice vyskytovalo, ale vypadá to, že jsem se asi sek
BTW číslo silnice III. třídy jsem na značce cca před 20 lety viděl, nevím už ale, kde to bylo.
To je možné, ale bezesporu se jednalo o nějakou místní lidovou tvořivost. V jednom starém Světě motorů jsem kdysi četl článek o tom, jak někde nějaký místní občan stvořil směrovou šipku ve formě označení mezinárodní silnice (tuším, že to bylo E14) se zobáčkem ve směru odbočení. Bylo to v místě, kde byla nějak nepřehledně značená křižovatka a článek se zabýal tím, jak je tato tvořivost prospěšná (i když nemá oporu ve vyhlášce) a zda-li by se značka v této podobě neměla začít používat oficiálně. Takže odchylky od systému se občas objeví.
andy píše:U nás jsou duplicity taky (viz výše). Ale i bez ohledu na to pořád nechápu, proč je silnice, která se jmenuje D1, a všichni ji tak i znají, značena jen číslovkou
Ty duplicity ale nejsou vyvolány systémem, nýbrž špatnými a nekoncepčními rozhodnutími v jednotlivých případech (systém sám o sobě bez vlastní změny umožňuje provést koncepční řešení). Systém jako takový je dobrý.
A co se týče toho chybějícího "D": Berte to tak, že právě ta červená barva symbolizuje ono dé. U rychlostnic zůstalo u modré barvy, ale při dodržení všech systémových pravidel opět nemůže dojít k jakékoliv duplicitě. Modrý podklad v tomto případě symbolizuje, že erko je chápáno spíše jako "lepší jednička", zatímco laická veřejnost jej vnímá jako "horší dálnici" (anebo mezi D a R ve většině nerozlišuje vůbec).
Mike píše:možná jsem to někde přehlédl, ale proč dostala čísla dálnic červený podklad ? jen kvůli odlišení od R ? nebo je to zase nějaká EU harmonizace ?
EU harmonizace těžko, neboť i ve staré evropské patnáctce je v každé zemi přístup jiný. Rakušané mají modrý čtverec/obdélník, Němci modrý "patvar", Italové osmihran postavený na vrchol a Belgičané číslo dálnice jako takové nepoužívají vůbec. Podle mě je logickou odpovědí na otázku "proč byla zavedena červená čísla?" to, že to bylo zkrátka potřeba. Nutnost číselného označení dálnice s přibývající hustotou sítě a množícími se peážemi a komplikovanými křižovatkami byla zjevná. Červená barva pak jaksi vyplynula z dosavadních barevných zvyklostí českých směrových tabulí jako jediná volná a navíc je to dostatečně výrazná barva.
Mike píše:těším se, až Dynavix vydá aktualizi map - s okruhem
jak tam bude Liška říkat "sjeďte ze silnice číslo1 a poračujte po dálnici čislo 1"
Osobně bych byl nejraději, kdyby Liška říkal "sjeďte z Pražského okruhu a pokračujte po dálnici číslo 1".