kik píše:Vsiml si nekdo nekolika celkem dost dlouhych peazi nejen silnic I. tridy, ale i silnice I. tridy se silnici II. tridy? Prikladem peazi silnic I/ tridy je peaz I/19 a I/34 mezi Pelhrimovem a Pohledem u Havl. Brodu nebo peaz I/33 s I/37 mezi HK a Jaromeri....
Je to tak, ale bývá to hodně i v zahraničí. Historii I/33 a I/37 neznám, takže netuším proč vznikla tahle v podstatě zbytečná peáž.
Peáž I/19 a I/34 vznikla poněkud uměle: dnešní I/19 je takový mix části původní I/19 (Plzeň - Pelhřimov) a části původní I/18 (Havl.Brod - I/43 u Boskovic). Původní I/19 je dnes II/602 (Pelhřimov - Jihlava - Velké Meziříčí - Brno), netuším, jestli šla ještě za Brno, původní I/18 je od I/3 do Havl.Brodu jen II/150, potom I/19 a od I/43 zase jen II/150 až do Val.Mezu, odkud ji přebírá I/35 na hranici se Slovenskem. Na Slovensku zůstala 18 až do Michalovců, ale v místech, kde už je hotová D1 už asi nebude v kategorii I (nepamatuji se přesně, jak to mají na Slovensku s původními silnicemi u dálnic, ale četl jsem to tu v příslušném vlákně). Kuriózní je de facto peáž I/19 a II/150 v celé trase po původní I/18.
EDIT: Tak jsem to dohledal, podle
této mapy (nalezené přes odkazy od Diaľničiara) je I/18 na Slovensku "jednička" v celé své délce.