Odstranění vraků ze silnic
Odstranění vraků ze silnic
Existuje na ŘSD nějaký předpis, který by upravoval postupy pro odstranění vraků aut ze silnic? Nedávno jsem jich několik potkal a vzpomněl jsem si na vrak, který stál snad rok na I/13 u Bíliny.
Ve městech se o tom občas mluví se spoustou výmluv, jak to nejde, trvá dlouho, atd. Když pominu to, že za špatné parkování umí odtáhnout nebo nasadit botičku velmi rychle, tak pořád je něco jiného vrak odstavený na parkovišti, který přímo neohrožuje bezpečnost. A taky každé město může mít jiné postupy.
U ŘSD bych čekal předpis/návod platný pro celou ČR a hlavně dobře právně vychytaný. Co je potřeba na odtah zjevného vraku, např. bez RZ, z pozemků ŘSD na záchytné parkoviště? A kdo vlastně má nebo může odtah iniciovat?
Ve městech se o tom občas mluví se spoustou výmluv, jak to nejde, trvá dlouho, atd. Když pominu to, že za špatné parkování umí odtáhnout nebo nasadit botičku velmi rychle, tak pořád je něco jiného vrak odstavený na parkovišti, který přímo neohrožuje bezpečnost. A taky každé město může mít jiné postupy.
U ŘSD bych čekal předpis/návod platný pro celou ČR a hlavně dobře právně vychytaný. Co je potřeba na odtah zjevného vraku, např. bez RZ, z pozemků ŘSD na záchytné parkoviště? A kdo vlastně má nebo může odtah iniciovat?
Re: Odstranění vraků že silnic
Tohle upravuje zákon č. 13/1997 Sb., par. 19 a násl. - role správce komunikace je tu okrajová...
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Odstranění vraků že silnic
Podle zákona č. 268/2015 Sb. bylo možné odtáhnout pouze ta vozidla, kterým chyběla podstatná součást nebo nebyla způsobilá k provozu.
Ve sněmovně nyní leží novela zákona o pozemních komunikacích, podle které bude možné odtáhnout vozidlo, jež má propadlou státní technickou kontrolu (STK) více než šest měsíců.
Dle předkladatelky zákona bude mít odstranění auta v gesci vlastník komunikace, kterým je většinou obec či kraj. Ten vyzve majitele auta, aby jej odstranil. Pokud tak do dvou měsíců neučiní, správa vozidlo odtáhne a dá majiteli následně lhůtu tři měsíce. Pokud se o svůj majetek ani do té doby nepřihlásí, stroj půjde do dražby, nebo jej správa zlikviduje. Teoreticky by tak celý proces mohl trvat jedenáct měsíců.
Předkladatelka ale neřeší jak zjistit vlastníka......
Ve sněmovně nyní leží novela zákona o pozemních komunikacích, podle které bude možné odtáhnout vozidlo, jež má propadlou státní technickou kontrolu (STK) více než šest měsíců.
Dle předkladatelky zákona bude mít odstranění auta v gesci vlastník komunikace, kterým je většinou obec či kraj. Ten vyzve majitele auta, aby jej odstranil. Pokud tak do dvou měsíců neučiní, správa vozidlo odtáhne a dá majiteli následně lhůtu tři měsíce. Pokud se o svůj majetek ani do té doby nepřihlásí, stroj půjde do dražby, nebo jej správa zlikviduje. Teoreticky by tak celý proces mohl trvat jedenáct měsíců.
Předkladatelka ale neřeší jak zjistit vlastníka......
Re: Odstranění vraků ze silnic
nikdy se do toho nepohrnou, protože to stojí peníze...
zatímco "neoprávněný zábor" je za pokutičku a odtah
tak o to je větší rvačka
zatímco "neoprávněný zábor" je za pokutičku a odtah
tak o to je větší rvačka
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Odstranění vraků ze silnic
Jsem si vědom, jak se k tomu dnes přistupuje, ale tu logiku nechápu.
Měl jsem na mysli hlavně vraky, které nějakým způsobem překáží (zasahují do vozovky, stojí v odstavném pruhu, blokují vjezd na účelovou komunikaci, atd.) a za to snad odpovídá správce komunikace. Tam je týden zbytečně dlouho, ne čekat 8 měsíců na odtah. Ale i u těch, které nepřekáží, bych čekal, že se bude správce starat, třeba proto, aby neunikaly kapaliny nebo se nešířil odpad. Zdůvodnění, proč je musí odtáhnout by se našlo dost.mapman píše:role správce komunikace je tu okrajová...
V registru vozidel je spousta informaci. Když není RZ, tak podle VIN, to bývá na tolika místech, že se většina kódu určitě zjistí. Když ani to ne, tak kromě těch nejrozšířenějších značek by měla i kombinace značky, typu, roku výroby, barvy, motoru, výbavy a lokality vést na dost úzkou skupinu možností.theodor less píše:Předkladatelka ale neřeší jak zjistit vlastníka......
Zrovna v takových případech by mi vůbec nevadilo zavést sazby jako za odtah z modré zóny (pokuta, odtah, parkovné).Mike píše:nikdy se do toho nepohrnou, protože to stojí peníze...
Re: Odstranění vraků ze silnic
Pokud vozidlo tvoří překážku provozu, tak se postupuje podle § 45 zákona o silničním provozu, tj. o odtahu musí rozhodnout policista. Znovu, role správce komunikace je tu spíš pomocná, ten podle stávající právní úpravy sám od sebe vozidlo odtáhnout nemůže, natož něco rozhodovat.
Re: Odstranění vraků ze silnic
Známý to v Brně na Vinohradech, řešil tak, že když večer neměl kde zaparkovat, tak našel nějaký evidentní vrak, navijákem na offroadu ho vytáhl do silnice, zavolal benga a informoval je o překážce v provozu a následně na uvolněné místo zaparkoval.
Re: Odstranění vraků ze silnic
Jeden pěkný vrak je už nějaký týden na I/33 kousek před Hradeckým kruháčem u ČKD ve směru od Jaroměře. Ale už je oblepen lístečky - asi s výzvou k odstranění.
A druhý byl celkem dlouho na I/11 na kruháči u Kuklen - zapíchnutý do lampy. Odstranění trvalo cca týden.
A druhý byl celkem dlouho na I/11 na kruháči u Kuklen - zapíchnutý do lampy. Odstranění trvalo cca týden.
Re: Odstranění vraků ze silnic
Ano, to je pravda, zjistit posledního vlastníka, když bylo auto ještě přihlášené, by asi šlo. Ale pokud ho prodám dva dny po odhlášení, tak už ne. A to může "teoreticky" změnit už jako vrak majitele třeba 10x. A když mě úředník vyzve k odstranění, tak prohlásím, že vrak není můj a tím to končí. Není to vyšetřování trestního činu, aby někdo prováděl výslechy a mučenídd píše:V registru vozidel je spousta informaci. Když není RZ, tak podle VIN, to bývá na tolika místech, že se většina kódu určitě zjistí. Když ani to ne, tak kromě těch nejrozšířenějších značek by měla i kombinace značky, typu, roku výroby, barvy, motoru, výbavy a lokality vést na dost úzkou skupinu možností.
Re: Odstranění vraků ze silnic
Ok, díky. A v případě, že hrozí jiná škoda? Např. tím únikem kapalin? To by nemohl správce komunikace z důvodu předejití větším škodám nařídit odtah?mapman píše:Pokud vozidlo tvoří překážku provozu, tak se postupuje podle § 45 zákona o silničním provozu, tj. o odtahu musí rozhodnout policista.
Tipoval bych, že to bude většina případů. Kdo odstaví auto u silnice, ten asi úplně nedomýšlí důsledky svého jednání.caveman píše:Ano, to je pravda, zjistit posledního vlastníka, když bylo auto ještě přihlášené, by asi šlo.
Měl jsem za to, že k vyřazení vozidla z registru je potřeba protokol o ekologické likvidaci. EDIT: To jsem si spletl se zánikem vozidla. Ale i při vyřazení vozidla z provozu má majitel nějaké povinnosti a zůstává v registru.caveman píše:Ale pokud ho prodám dva dny po odhlášení, tak už ne.
Asi by to mělo být správní řízení s potenciálně větším postihem než za špatné parkování, takže by jen takovým prohlášením končit nemuselo. Předpokládám, že úředník by ve správním řízení také mohl chtít vidět nějaký důkaz (kupní smlouvu), bez které by takovému účelovému tvrzení nemusel uvěřit.caveman píše:A když mě úředník vyzve k odstranění, tak prohlásím, že vrak není můj a tím to končí. Není to vyšetřování trestního činu, aby někdo prováděl výslechy a mučení
Kdyby se postupovalo rychleji, tak by majitel možná nestihl vymýšlet tolik kliček. A taky by celá akce nemusela být ztrátová. Vraky by nebyly ještě úplně zničené a ve vrakovišti by bylo možné dostat něco na úhradu nákladů na odtah. Při čekání 6 a víc měsíců zbude na místě pár kusů železa a bordel v okruhu 10 metrů.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Odstranění vraků ze silnic
Hodně problémů vzniklo "polopřevody". Od roku 2015 se nezkoumá, kdo je skutečným provozovatelem vozidla, platí prostě údaj v registru. Ustanovení čl. II (Přechodná ustanovení) bod 4 písm. b) zákona č. 239/2013 Sb. , které definuje zaniklé vozidlo potvrdil i Ústavní soud.
Re: Odstranění vraků ze silnic
odhlášení kam ?caveman píše: Ano, to je pravda, zjistit posledního vlastníka, když bylo auto ještě přihlášené, by asi šlo. Ale pokud ho prodám dva dny po odhlášení, tak už ne. A to může "teoreticky" změnit už jako vrak majitele třeba 10x. A když mě úředník vyzve k odstranění, tak prohlásím, že vrak není můj a tím to končí. Není to vyšetřování trestního činu, aby někdo prováděl výslechy a mučení
dnes jedině na nového vlastníka
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Odstranění vraků ze silnic
a to oni by rádi zavedli, ale kde nic není....dd píše:Zrovna v takových případech by mi vůbec nevadilo zavést sazby jako za odtah z modré zóny (pokuta, odtah, parkovné).Mike píše:nikdy se do toho nepohrnou, protože to stojí peníze...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Odstranění vraků ze silnic
Já té diskuzi nějak nerozumím. Jak lze "prodat vrak"? Pokud vím, každé vozidlo v registru má svého majitele a tento majitel má pouze 2 možnosti, jak se svého jména v registru zbavit:
1) vozidlo prodat - pak bude v registru zapsán nový majitel
2) přinést doklad o likvidaci - pak ale nemůže vozidlo zůstat stát na komunikaci
Nebo snad někdo chcete tvrdit, že existují firmy, které vydají potvrzení o likvidaci, aniž by její zaměstnanci vozidlo viděli? A i kdyby, to potvrzení v registru je, takže zase existuje někdo, kdo za to vozidlo zodpovídá - když ho "zlikvidoval papírově", nechť tak učiní i reálně.
Jak se dá z tohoto systému "vyklouznout" a nechat auto jen tak stát a být při tom "nedohledatelný"?
1) vozidlo prodat - pak bude v registru zapsán nový majitel
2) přinést doklad o likvidaci - pak ale nemůže vozidlo zůstat stát na komunikaci
Nebo snad někdo chcete tvrdit, že existují firmy, které vydají potvrzení o likvidaci, aniž by její zaměstnanci vozidlo viděli? A i kdyby, to potvrzení v registru je, takže zase existuje někdo, kdo za to vozidlo zodpovídá - když ho "zlikvidoval papírově", nechť tak učiní i reálně.
Jak se dá z tohoto systému "vyklouznout" a nechat auto jen tak stát a být při tom "nedohledatelný"?
Re: Odstranění vraků ze silnic
Tak napadá mě, že vozidlo mohlo zůstat v tzv. Polopřevodu a bylo úředně odhlášeno. Ten na koho byl ten polopřevod to vozidlo taky někomu prodal ale už neví komu. ..
Re: Odstranění vraků ze silnic
Ano, to se mohlo stát a proto taky byly polopřevody zrušeny a to před téměř 4 roky. Pokud tedy všechny "vraky" na našich komunikacích stojí již minimálně 4 roky, pak ano. Po 1.1.2015 tato cesta již neexistuje. Jak tedy "vznikají" další a další "vraky"?Maty píše:Tak napadá mě, že vozidlo mohlo zůstat v tzv. Polopřevodu a bylo úředně odhlášeno. Ten na koho byl ten polopřevod to vozidlo taky někomu prodal ale už neví komu. ..
Re: Odstranění vraků ze silnic
Například dovozem ze zahraničí.
Re: Odstranění vraků ze silnic
To jako, že někdo doveze celé auto, postaví ho na silnici, vybere z něj nějakou součástku a nechá ho tam svému osudu? To asi ne, že. Tak jak to bylo myšleno?Japao Joe píše:Například dovozem ze zahraničí.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Odstranění vraků ze silnic
Zkuste se naladit na "chánovskou" notu. Jaký je rozdíl mezi odstavením vozidla na ulici a trvalým bydlištěm na Městském úřadě? Kolik lidí je v kriminálu? Kolik lidí jede za (prací, rodinou, kamarády) do zahraničí? Kolik lidí skončí na ulici?
Re: Odstranění vraků ze silnic
Také myslím, že dnes už by to jít nemělo. Ale lidi jsou vynalézaví
Nicméně se domnívám, že naprostá většina případů bude po nehodě nebo po poruše, kdy je auto nepojízdné a majitel si spočítá, že odtah do servisu a oprava by vyšla moc draho. A když je méně inteligentní, tak schová RZ a doufá, že ho nikdo nedohledá. A je smutné, že to často projde. Na sídlištích si ještě dovedu představit variantu, že někdo umře nebo je hospitalizován a příbuzní nejsou nebo to auto neřeší.
Nicméně se domnívám, že naprostá většina případů bude po nehodě nebo po poruše, kdy je auto nepojízdné a majitel si spočítá, že odtah do servisu a oprava by vyšla moc draho. A když je méně inteligentní, tak schová RZ a doufá, že ho nikdo nedohledá. A je smutné, že to často projde. Na sídlištích si ještě dovedu představit variantu, že někdo umře nebo je hospitalizován a příbuzní nejsou nebo to auto neřeší.
Re: Odstranění vraků ze silnic
Uvedeným případům rozumím naprosto přesně. Ani jeden ale nespadá do kategorie "nedohledatelný majitel", kterou se tady o pár příspěvků výše operovalo.
Takže z diskuze nám jaksi vyplynulo, že buď je majitel dohledatelný a nebo jde o "odúmrť" a v takovém případě se ze zákona stará stát (na kterého vlastnictví auta přejde). "Nedohledatelné vraky" jsou tedy podle všeho pouze lenost zodpovědných - ať už to je správce komunikace, radnice, stát nebo policie. Kdyby byl zájem problém řešit, nejspíš by to možné bylo.
Nebo to někdo vidíte jinak?
Takže z diskuze nám jaksi vyplynulo, že buď je majitel dohledatelný a nebo jde o "odúmrť" a v takovém případě se ze zákona stará stát (na kterého vlastnictví auta přejde). "Nedohledatelné vraky" jsou tedy podle všeho pouze lenost zodpovědných - ať už to je správce komunikace, radnice, stát nebo policie. Kdyby byl zájem problém řešit, nejspíš by to možné bylo.
Nebo to někdo vidíte jinak?
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Odstranění vraků ze silnic
Jenže to má svůj průběh. Napřed to někdo odstaví; auto vypadá celkem normálně. Pak na něm začne hlodat zub času. Pak se přidá vandal. To je čas na sundání značek. Ale stále je to auto; za vrak se to začne považovat až .......Pak se "rozjede" úřední mašinerie. Když "mlýny domelou" stojí vedle jiné, dočasně nepojízdné auto....dd píše:Nicméně se domnívám, že naprostá většina případů bude po nehodě nebo po poruše, kdy je auto nepojízdné a majitel si spočítá, že odtah do servisu a oprava by vyšla moc draho. A když je méně inteligentní, tak schová RZ a doufá, že ho nikdo nedohledá.
Re: Odstranění vraků ze silnic
ono pozor
spousta - ještě třeba Felicie - měla údaje vypisované ručně a při tom se v systému nasekalo spousty chyb
nám takhle kdysi u dvou kusů, koupených společně, přehodili VIN v TP
RZ šly za sebou, jedna objednána s koulí, druhá ne
to bylo jediné, dle čeho se to poznalo.
čili chtít něco dohledávat je - jak jsem psal výše - nejistá činnost, z které nekoukaj peníze
spousta - ještě třeba Felicie - měla údaje vypisované ručně a při tom se v systému nasekalo spousty chyb
nám takhle kdysi u dvou kusů, koupených společně, přehodili VIN v TP
RZ šly za sebou, jedna objednána s koulí, druhá ne
to bylo jediné, dle čeho se to poznalo.
čili chtít něco dohledávat je - jak jsem psal výše - nejistá činnost, z které nekoukaj peníze
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Odstranění vraků ze silnic
"Čištění" ulic od vraků je primárně věcí Městské policie. Když nemají strážníci odvahu určit co je vrak, jak mají najít odvahu otevřít auto kvůli VINu? A mají vůbec strážníci přístup do Registru?dd píše:V registru vozidel je spousta informaci. Když není RZ, tak podle VIN, to bývá na tolika místech, že se většina kódu určitě zjistí. Když ani to ne, tak kromě těch nejrozšířenějších značek by měla i kombinace značky, typu, roku výroby, barvy, motoru, výbavy a lokality vést na dost úzkou skupinu možností.